eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 .....ادامه 🌺 درباره جزئیات ماجرا نکاتی مورد بحث قرار گرفته است : 👈۱ . در تعیین ( اسماعیل یا اسحاق ) اختلاف نظر فراوانی وجود دارد . 🌸 رای مشهور میان شیعه همواره آن بوده که اسماعیل است . 👈 ۲ . گفته شده که وصف به حلیم در متن بشارت ، بر اثر آمادگی او برای قربانی در راه خداوند بوده است ؛ چنانکه تعبیر از فرزند به * * ( نوجوان ) به مقطعی که صفت حلم و آمادگی استقامت در راه خداوند در او بروز می‌کند ، اشاره دارد . 👈 ۳ . مقصود از رسیدن به * * در آیه * فلمّا بلغ معه السّعی * به نظر بعضی رسیدن به سنی است که خود به کوشش برای تامین نیازهای زندگی می‌پردازد که همان دوران نزدیک به است 🌺 و تعبیر * * نشان می‌دهد او به دورانی رسیده بوده که پدر را در امور یاری می‌داده است ؛ ولی به قولی ، مراد از ، عبادت و کار برای خداوند است . 🌸 گروهی از مفسران ، اسماعیل را هنگام ماجرا سال ذکر کرده‌اند . 🌺 به گفته‌ای ، منظور از ، سعی بین صفا و مروه در اعمال حج است ؛ به این معنا که هنگام ، ابراهیم علیه السلام رویا را با اسماعیل در میان گذاشت . 🌸 این نظر را می‌توان از از امام صادق علیه السلام نیز استفاده کرد . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ «اعراف آیه188» بگو: من مالك هيچ سود و زيانى براى خودم نيستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غيب و اسرار نهان نيز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غيب مى‌دانستم، منافع زيادى براى خودم فراهم مى‌كردم وهرگز به من زيانى نمى‌رسيد. من جز هشداردهنده و بشارت‌دهنده براى گروهى كه ايمان مى‌آورند نيستم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ «اعراف آیه188» بگو: من مالك هيچ سود و زيانى براى خودم نيستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غيب و اسرار نهان نيز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غيب مى‌دانستم، منافع زيادى براى خودم فراهم مى‌كردم وهرگز به من زيانى نمى‌رسيد. من جز هشداردهنده و بشارت‌دهنده براى گروهى كه ايمان مى‌آورند نيستم. نکته ها در قرآن و روايات، مطالبى بيان شده است كه نشان مى‌دهد انبيا و اولياى الهى علم غيب داشته‌اند، همچنين آيات و رواياتى نظير همين آيه به چشم مى‌خورد كه نشانگر آن است كه آنان علم غيب ندارند! جمع ميان اين دو دسته آيات و روايات به چند صورت است: الف: آنجا كه مى‌فرمايد: علم غيب نمى‌دانند، مراد آن است كه آن بزرگواران از پيش خود غيب نمى‌دانند و آنجا كه مى‌گويد: غيب مى‌دانند، يعنى با اراده و الهام و وحى خدا مى‌دانند، نظير آنكه مى‌گوييم: فلان شهر نفت ندارد يا نفت دارد كه مراد ما از نداشتن اين است كه زمين آن نفت‌خيز نيست، يعنى از خود نفتى ندارد و مراد از داشتن نفت آن است كه به وسيله‌ى لوله و ماشين و كشتى و قطار، نفت به آنجا مى‌رسد. ب: علم غيب، دو گونه است كه انبيا بخش اعظم آن را مى‌دانند، نظير اخبارى كه قرآن به نام غيب به پيامبر اسلام وحى فرمود: «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيها إِلَيْكَ» «1» و بخشى از «1». هود، 49. جلد 3 - صفحه 239 علم غيب مخصوص خداوند است و هيچ كس از آن اطّلاعى ندارد، نظير علم به زمان برپايى قيامت. پس آنجا كه نمى‌دانند يعنى بخش مخصوص به خداوند را نمى‌دانند و آنجا كه مى‌دانند، يعنى بخشى ديگر را مى‌دانند. ج: مخاطبان آن بزرگواران متفاوت بودند؛ بعضى اهل غلوّ و مبالغه بودند كه پيامبران و ائمّه اطهار عليهم السلام به آنان مى‌فرمودند: ما غيب نمى‌دانيم تا درباره‌ى آنان مبالغه نكنند. و بعضى در معرفت آن بزرگواران ناقص بودند كه پيامبر و امام، براى رشد آنان، گوشه‌اى از علم غيب خود را عرضه مى‌كردند. د: مراد از نداشتن علم غيب، نداشتن حضور ذهنى است. ولى به فرموده‌ى روايات براى امامان معصوم عمودى از نور است كه با مراجعه به آن از همه چيز آگاهى پيدا مى‌كنند. نظير انسانى كه مى‌گويد من شماره‌ى تلفن فلانى را نمى‌دانم، ولى دفترچه راهنمايى دارد كه مى‌تواند با مراجعه به آن همه‌ى شماره‌ها را بگويد. ه: آگاهى از غيب، همه جا نشانه‌ى كمال نيست، بلكه گاهى نقص است. مثلًا شبى كه حضرت على عليه السلام در جاى پيامبر صلى الله عليه و آله خوابيدند، اگر علم داشتند كه مورد خطر قرار نمى‌گيرند، كمالى براى آن حضرت محسوب نمى‌شد، زيرا در اين صورت، همه حاضر بودند جاى آن حضرت بخوابند. در اينجا كمال به ندانستن است. و: خدا علم غيبى را كه توقّع سود و زيان در آن است، به آنان مرحمت نمى‌كند. نظير همين آيه‌ى مورد بحث، ولى در مواردى كه هدف از علم غيب، ارشاد و هدايت مردم باشد، خداوند آنان را آگاه مى‌سازد، همان‌گونه كه عيسى عليه السلام به ياران خود فرمود: من مى‌توانم بگويم كه شما مردم در خانه‌ى خود نيز چه چيزى را ذخيره كرده‌ايد. «وَ ما تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ» «1» بعضى مفسران گفته‌اند كه اهل مكّه به رسول‌خدا صلى الله عليه و آله گفتند: اگر با خدا ارتباط دارى، چرا از گرانى و ارزانى اجناس در آينده با خبر نمى‌شوى تا بتوانى سود و منفعتى بدست آورى وآنچه به زيان شماست، كنار بگذارى، كه آيات فوق نازل شد. «2» «1». آل‌عمران، 49. «2». تفاسير مجمع‌البيان و نمونه. جلد 3 - صفحه 240 پیام ها 1- هر كه ايمانش بيشتر باشد، نسبت به تكليف و خواست الهى بيشتر تسليم است و بيشتر احساس عجز مى‌كند. لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي‌ ... 2- همه‌ى سود و زيان‌ها را به اراده و خواست خدا بدانيم. «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ» 3- پيامبر از پيش خود و براى زندگى شخصى خويش، غيب نمى‌داند. اخبار غيبى به عنوان پيامبر بودن به او داده شده، آن هم از سوى خدا. لَوْ كُنْتُ‌ ... 4- زمان برپايى قيامت، از امور غيبى است. يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ ... وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ‌ 5- شناخت آينده، زمينه‌ساز رفاه و آسايش، و جهل به آن، زمينه‌ساز زيان و مشكلات است. لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ‌ ... 6- زندگانى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مانند مردم ديگر، آميخته با رنج و سختى بود. «وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ» 7- پيامبر صلى الله عليه و آله مژده‌رسان و بيم دهنده‌ى همه‌ى بشر است، امّا تنها مؤمنانند كه تحت تأثير قرار مى‌گيرند. «نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹إنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ 🔸قرآن فقط وسيلۀ يادآورى و پند براى جهانيان است 📗سوره تکویر، آیه 27 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺 سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 مواظب باشید دچار قساوت قلب نشوید. (از فرصت ماه رمضان استفاده کرده و قلب خود را خاشع کنید.)🍂 🔶أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ (حدید/۱۶) ⚡️ترجمه : آيا براى كسانى كه ايمان آورده اند، زمان آن نرسيده كه دل هايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند كسانى نباشند كه پيش از اين، كتاب آسمانى به آنان داده شد، پس زمان طولانى بر آنان گذشت و دل هايشان سخت گرديد و بسيارشان فاسق گشتند؟ 🔴 ايمان بدون خشوع قلب قابل توبيخ است. ✅ذكر خدا و تلاوت آيات قرآنى همراه با عمل به آن، زمينه ساز خشوع قلب است. 💥آنها که کتاب خدا در دسترسشان باشد، ولی به آن عمل نکنند و مدت طولانی از خدا غافل شوند، گرفتار قساوت قلب خواهند شد. ❌قساوت قلب هم انسان را به فسق می کشاند.😱 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼 تلاوت استاد مسعود چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
♻️ نکته قرآنی 🔹إنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ 🔸يقيناً نيكى ها بدى ها را از ميان مى برند. 📗سوره هود، آیه ۱۱۴ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ در۷۵حجر فرمود : إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّلْ مُتَوَسِّمِينَ (برای تیز بینها) وَإِنَّهَا لَ بِ سَبِيلٍ مُّقيمٍ وآن خرابه ها درسر راه کاروان هاست✅ ۷۷حجر إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّلْمُؤمِنِينَ دقت کنید اول بشکل جمع فرمود دراین صحنه برای اهل توسم= یعنی برای سیما شناسان برای عارفها (آیات) است👆 یعنی چندین نشانه است🌸 اما فرمود : دراین صحنه برای مومنان لآیة یعنی در همین صحنه برای مومنان فقط1 نشانه است😳 فرق بصیرت مومن وعارف ربانی را ببین که ازکجا تابه کجاست!! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
1_10357308634.mp3
6.13M
نکات مهم جزء ۱۰ 1⃣وقتی خیلی جر و بحث می کنی فکر نکن برد می کنی، روابط ات ضعیف میشه و اختلاف بین شما زیاد میشه و باعث تضعیف تو میشه 😏😓(انفال ۴۶) 2⃣ خدا هیچ ملتی رو تغییر نمیده و نعمتشون رو زیاد نمیکنه مگر اینکه خودشون بخوان و تغییر کنن 👌💪(انفال ۵۳) 3⃣هیئت امنا مسجد، خادم و متولیان مساجد باید مومن و شجاع باشند و فقط برای خدا کار کنند✋ : مساجد کشور ما مشکلات زیادی دارن متاسفانه که تو صوت بالا گفتن، فقط همینو بگم آقایی که هیئت امنای مسجد هستی یا کار کن و میدون بده به نوجوان و جوان یا مسئولیت ات رو بذار کنار برو سراغ کارای دیگه....🙏 (توبه ۱۸) 4⃣ از تحریم دشمنان نترسید حتی اگر ضربه اقتصادی خوردین چون خدا با شماست و نهایت پیروزی با شماست (😊توبه ۲۸) 5⃣ نماز می خونی با کسالت نباشه و انفاق می کنی با جون و دل باشه نه از روی چشم و هم چشمی و خودنمایی و یا اکراه ❌‼️(توبه ۵۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌎 در آستانه قیامت خورشید و و خواهد شد إِذَا الشّمسُ كُوّرَت آنگاه كه خورشيد پيچيده و تاريك شود✅ تحقیقات علم قرن۲۱👈 خورشید پایان دارد تاریــــک خواهد شد جمع و زایل می‌شود پیچــیده خواهد شد خورشید سرانجام به‌تدریج زایل می‌شود تا به مرحله نهایی‌ اش شیئی تاریک و سرد موسوم به برسد🌳 https://www.space.com/58-the-sun-formation-facts-and-characteristics.html 🔥 سرانجام روزی خورشید به آخر خط می‌رسد و به تدریج تبدیل به کوتوله‌ای سیاه می‌شود [جمع و کوچک و تاریک شدن]✅ https://imagine.gsfc.nasa.gov/science/objects/dwarfs1.html 🌵 وقتی هیدروژن خورشید جهت همجوشی به انتها برسد تعادل به سمت گرانش میل کرده و ستاره شروع به فروریختن می‌کند اما فشرده شدن یک ستاره باعث داغ شدن دوباره آن می‌شود که قادر است هیدروژن ناچیز باقی‌مانده به صورت لایه پیچیده شده به دور هسته را به همجوشی برساند🔥 https://imagine.gsfc.nasa.gov/science/objects/dwarfs1.html 🎄 @Elm_Islam 🔬 ▀▀▀▀▀▀▀ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️عیادت بیمار رفته‌ای؟ وقتی از منبعی موثق، خبردار می‌شوی که فلانی در بستر بیماری است، این نامش علم الیقین است. وقتی به عیادتش می‌روی و حال نزار او را از نزدیک مشاهده می‌کنی این نامش عین الیقین است. اگر چرخ روزگار چرخید و خدای ناکرده، خودت به عین همین بیماری مبتلا شدی، این نامش حق الیقین است. یقینت به قرآن باید اینگونه باشد. 📖حاقّه آیه ۵۱ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَالَّذِى جَآءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ. لَهُم مَّا يَشَآءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ جَزَآءُ الْمُحْسِنِينَ (زمر/۳۳-۳۴) 🔹و كسى كه سخن راست آورد و آن را تصدیق كرد، آنانند همان تقواپیشه‌گان. هرچه بخواهند براى آنان نزد پروردگارشان فراهم است، این است پاداش نیكوكاران. 🔸مقصود از کسی که سخنان راست می‌آورد، کیست؟ برخی مفسران احتمال داده‌اند که مقصود، پیامبر اکرم (ص) باشد که وحی راستین را آورد. برخی دیگر گفته‌اند که مقصود همه‌ی پیامبران الهی هستند. و برخی دیگر بر آن‌اند که آیه همه‌ی مبلغان مکتب پیامبران را شامل می‌شود. البته مانعی ندارد که آیه شامل هر سه معنا باشد. در برخی احادیث حکایت شده که مقصود از آورنده‌ی سخن راستین پیامبراکرم(ص) و منظور از تأیید کننده‌ی آن امام علی(ع) است. البته روشن است که این‌گونه احادیث مصادیق کامل و بارز آیه را مشخص می‌کنند و موجب انحصار معنا نمی‌شوند. از جمله کسانی که رسول خدا(ص) را در ابتدای بعثت، تصدیق و تأیید و همراهی کرد، حضرت خدیجه(س) بود که به عنوان اولین زن مسلمان و مؤمن به پیامبر(ص) از ایشان یاد می‌شود. 🔸صدق و راستى داراى ابعادى است، از جمله: ➖صدق در گفتار: «جاء بالصدق» (آیه‌ى مورد بحث) ➖صدق در وعده: «انّه كان صادق الوعد» (مریم/۵۴) ➖صدق در عهد: «صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه» (احزاب/۲۳) ➖صدق در عمل: «اولئک الّذین صدقوا» (بقره/۱۷۷) و كسى كه در همه‌ى مراحل، صداقت لازم را داشته باشد «صِدّیق» نامیده مى‌شود. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️مبلّغ دین، آن‌گاه مورد ستایش است كه خود نیز به آن چه مى‌گوید عمل كند. «جاء بالصّدق و صدّق به» ▫️تبلیغ دین، مخصوص پیامبر نیست. «جاء بالصّدق... اولئک» (كلمه‌ى «اولئک» آمده نه «هو»). چنانكه در جاى دیگر مى‌فرماید: «أدعوا الى اللّه على بصیرة أنا و مَن اتّبعنى»(یوسف/۱۰۸)؛ من و هر كس از من تبعیت كند، با بینایى به سوى خدا مى‌خوانم. ▫️یكى از نشانه‌هاى متّقین، تبلیغ پیام الهى است. «جاء بالصدق... متّقون» ▫️وسیله‌ى دریافت نعمت‌ها در بهشت، اراده و خواست بهشتیان است. «لهم ما یشاؤن» ▫️الطاف الهى در بهشت محدودیّت ندارد. «لهم ما یشاؤن» ▫️متّقین همان نیكوكاران هستند. «هم المتّقون - المحسنین» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❇️ قرآن از زبان قرآن / ۱ 🔻عبارات ذیل، ترجمه کدام آیات قرآن است؟ ۱) ماه رمضان[همان ماهی] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است.[کتابی] که مردم را راهبر و [متضمّن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است. ۲) ای مردم! برای شما از جانب پروردگارتان دلیل روشنی آمد؛ و نوری آشکار به سوی شما فرو فرستاده‌ایم. ۳) و آنچه از قرآن فرو می‌فرستیم شفا و رحمت برای مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمی‌افزاید. ۴) الف.لام.راء. کتابی است که آن را به‌سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون آوری، به راه آن [خداوند] شکست‌ناپذیر و ستوده. ۵) ... و ما این کتاب را، که بیانگر همه چیز است و برای مسلمانان هدایت و رحمت و بشارت است، بر تو نازل کردیم. ۶) و در این قرآن، از هر نوع مَثَلی برای مردم آوردیم، باشد که آنان پند گیرند. قرآنی است عربی[که فصیح است] بی‌هیچ کجی و نادرستی. باشد که آنان راه تقوا پویند. ⬅️ فقط نام سوره و شماره آیه را، به ترتیب ارسال نمایید.(تشکر) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 از پیام‌های قرآنی جزء دهم / بخش ۱ ✅ بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِين 🔹خدا و پيامبرش بيزارند از مشركانى كه با آنها پيمان بسته ‌ايد. 🔸وفا به پيمان آرى، تسليم توطئه شدن، هرگز. «بَراءَةٌ» ... «إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ»(توبه/۱) ✅ فَسِيحُواْ فِى الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشهْرٍ وَ اعْلَمُواْ أَنَّكُم ‏غَيْرُ مُعْجِزِى اللَّهِ وَ أَنَّ اللَّهَ مُخزِى الْكَافِرِين 🔹پس چهار ماه به شما مهلت داده شد كه در اين سرزمين سِير كنيد، و بدانيد كه از خدا نتوانيد گريخت، و اوست كه كافران را رسوا می‌سازد. 🔸جنگ با اسلام، جنگ با خداست. «غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهٍ»(توبه/۲) ✅ اِشْتَرَوْاْ بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَصَدُّواْ عَن سَبِيلِهِ إِنَّهُم سَاءَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُون 🔹آيات خدا را به بهاى اندک فروختند و مردم را از راه خدا باز داشتند و بدكارى كردند. 🔸انسان در عمل و گزينش راه، داراى حقّ انتخاب است. «اشْتَرَوْا» 🔸در برابر از دست دادن آيات الهى، هر چه به دست آوريم، كم است. «ثَمَناً قَلِيلًا»(توبه/۹) ✅ فَإِن تَابُواْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُاْ الزَّكَوةَ فَإِخْوَانُكُمْ فىِ الدِّينِ وَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُون 🔹پس اگر توبه كردند و نماز به جاى آوردند و زكات دادند، برادران دينى شما هستند. ما آيات خدا را براى مردمى كه از دانايى برخوردارند، تفصيل می‌دهيم. 🔸توبه‌ى واقعى، همراه با عمل است. «تابُوا وَ أَقامُوا ...» (توبه/۱۱) ✅ هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ‏ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ 🔹او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه دين‌ها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد. 🔸حقّ بر باطل پيروز است. «لِيُظْهِرَهُ»(توبه/۳۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 از پیام‌های قرآنی جزء دهم / بخش ۲ ✅ اِنفِرُواْ خِفَافًا وَ ثِقَالًا وَ جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ ذَالِكُمْ خَيرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُون 🔹به جنگ برويد خواه بر شما آسان باشد خواه دشوار، و با مال و جان خويش در راه خدا جهاد كنيد. اگر بدانيد خير شما در اين است. 🔸ملاک ارزشها، اخلاص است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 🔸مردم، مصالح واقعى خود را نمی‌‏دانند. « خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ » (توبه/۴۱) ✅ عَفَا اللَّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَى‏ يَتَبَيَّنَ‏ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ تَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ 🔹خدايت عفو كند. چرا به آنان اذن ماندن دادى؟ می‌بايست آنها كه راست می‌‏گفتند آشكار شوند و تو، دروغگويان را هم بشناسی. 🔸جامعه‌ى اسلامى بايد چنان صادقانه حركت كند كه منافقان رسوا شوند. «يَتَبَيَّنَ» ... « وَ تَعْلَمَ الْكاذِبِينَ » (توبه/۴۳) ✅ قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ 🔹بگو: مصيبتى جز آنچه خدا براى ما مقرر كرده است بما نخواهد رسيد. او مولاى ماست و مؤمنان بر خدا توكل كنند. 🔸مؤمن، خود را تحت ولايت خدا می‌داند. «هُوَ مَوْلانا» (توبه/۵۱) ✅ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجرِى مِن تَحتِها الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَالِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ 🔹خدا برايشان بهشت‌هايى كه جويها در آن روان است و در آنجا جاويدانند، آماده كرده است. اين است رستگارى بزرگ. 🔸پاداش مجاهدان، از پيش آماده شده است. « أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ »(توبه/۸۹) ✅ يَحلِفُونَ لَكُمْ لِتَرضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِن تَرْضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَرْضَى عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ 🔹براى شما سوگند می‌خورند تا شما از آنان راضى شويد. (بدانيد كه شما هم) اگر از آنان راضى شويد، قطعاً خداوند از گروه فاسق، خشنود نخواهد شد. 🔸در پى جلب رضاى الهى باشيم، نه رضاى مردم كه گذشتِ مردم مهمّ نيست، عفو و قهر الهى مهمّ است. « فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يَرْضى‏ » (توبه/۹۶) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
👇 محتوای مربوط به 👇 📖 متن قرآن 🎙 صوت تحدیر ( تندخوانی) 🎤 صوت ترتیل 📣 صوت ترجمه 📝مفاهیم قرانی دریافت از لینک زیر https://eitaa.com/delneshinha/32958 🌻|↫‌ کانال صوتهای دلنشین هدیه به چهارده معصوم @delneshinha 🍀💛🍀🧡🍀💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 ...ادامه 👈 ۶ .‌ پاسخ آمیز اسماعیل : * یا ابت افعل ما تومر * آکنده از ادب ، و آرام کننده قلب پدر است . 🌺 او نگفت ؛ من چنین است تا در برابر پدر ، نهایت فروتنی را از خود نشان داده باشد و نگفت : اگر می خواهی انجام ده و نیز نگفت : مرا کن؛ بلکه اجرای فرمان الهی را با قاطعیت خواست تا برساند که این فرمان ، از طرف است و پدر را جز فرمان بری از آن راه دیگر نیست تا دل علیه السلام را آرام سازد ؛ 🌸چنان که جمله * ستجدنی ان شاالله من الصّابرین * آکنده از الهی اسماعیل در برابر پروردگار و استقلال از خود در زمینه در این ماجرا است ، 🌺 افزون بر این که با این جمله ، دل خود را آرامش داده ، به او فهماند که از جزع و کاری که پدر را هنگام دیدن فرزند غرفه به خون خویش تشدید کند ، خواهر کرد . 👈 ۷ . آیه * فلمّا اسلما و تلّه للجبین * بدون جواب * * پایان یافته ، تا به شدت و تلخی واقعه اشاره داشته باشد و به شنونده اجازه دهد تا همچنان با عواطفش ، قصه را دنبال کند . ادامه دارد .... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ «اعراف آیه189» او خدايى است كه شما را از يك نفس (جان) آفريد و همسرش را از (نوع) او قرار داد تا بدان آرام گيرد. پس چون با او بياميخت، بارى سبك بر گرفت (و باردار شد) و (مدّتى) با آن سر كرد، چون زن سنگين شد، آن دو (زن و شوهر) از خداوند، پروردگارشان، درخواست كرده (و گفتند:) كه اگر فرزند شايسته‌اى به ما بدهى، قطعاً از سپاسگزاران خواهيم بود. فَلَمَّا آتاهُما صالِحاً جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ فِيما آتاهُما فَتَعالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ «اعراف آیه190» پس چون (خداوند) به آن دو، فرزندى صالح داد، آنان در آنچه به ايشان عطا نمود، براى خدا شريكانى قرار دادند، ولى خداوند از آنچه كه آنان شريك او قرار مى‌دهند، برتر است. أَ يُشْرِكُونَ ما لا يَخْلُقُ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ «اعراف آیه191» آيا چيزهايى را شريك خدا قرار مى‌دهند كه چيزى نمى‌آفرينند و خودشان نيز مخلوقند؟! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ «اعراف آیه189» او خدايى است كه شما را از يك نفس (جان) آفريد و همسرش را از (نوع) او قرار داد تا بدان آرام گيرد. پس چون با او بياميخت، بارى سبك بر گرفت (و باردار شد) و (مدّتى) با آن سر كرد، چون زن سنگين شد، آن دو (زن و شوهر) از خداوند، پروردگارشان، درخواست كرده (و گفتند:) كه اگر فرزند شايسته‌اى به ما بدهى، قطعاً از سپاسگزاران خواهيم بود. جلد 3 - صفحه 241 پیام ها 1- گوهر وجودى زن و مرد يكى است. «وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها» 2- ازدواج و همسر، عامل آرامش روح و زندگى است وناآرامى‌هاى روانى را برطرف مى‌كند. «لِيَسْكُنَ إِلَيْها» 3- اساس زندگى بر انس و الفت است، نه اختلاف و شقاق. «لِيَسْكُنَ إِلَيْها» 4- مسائل جنسى را با كنايه بيان كنيم. «تَغَشَّاها» 5- آميزش زن و شوهر بايد در پنهانى باشد. «تَغَشَّاها» 6- رشد جنين، تدريجى است، تا زن آمادگى داشته باشد. «خَفِيفاً، أَثْقَلَتْ» 7- تا بار انسان سنگين نشود، متوجّه مسئوليّت خود نمى‌شود. «فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا» مشكلات، وسيله‌ى توجّه به خدا و پيدايش حالت روحى و معنوى و آماده نمودن دل و وجدان انسان است. مانند زنان باردار كه چون از تقدير الهى بى‌خبرند دائم در اضطراب به سر مى‌برند و پذيراى هرگونه موعظه و راهنمايى مى‌باشند. 8- پدر و مادر در سرنوشت فرزند، احساس مسئوليّت مى‌كنند. «دَعَوَا» 9- انسان فطرتاً ميل به بقاى نسل و فرزند دارد. «آتَيْتَنا» 10- فرزند را از خدا بدانيم، نه از وسائل ديگر يا خودمان. «آتَيْتَنا» 11- آميزش جنسى تنها براى لذّت و شهوت نيست، بلكه براى بقا و دوام نسل صالح است. «صالِحاً» 12- انسان فطرتاً به دنبال صلاح و اصلاح است، نه بى‌تفاوتى وفساد. «آتَيْتَنا صالِحاً» و نفرمود: «آتيتنا ولداً». 13- براى صلاح و تربيت صحيح فرزند، بايد پيش از تولّد او اقدام كرد و از خدا استمداد جست. «فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً» تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 242 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 فَلَمَّا آتاهُما صالِحاً جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ فِيما آتاهُما فَتَعالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ «اعراف آیه190» پس چون (خداوند) به آن دو، فرزندى صالح داد، آنان در آنچه به ايشان عطا نمود، براى خدا شريكانى قرار دادند، ولى خداوند از آنچه كه آنان شريك او قرار مى‌دهند، برتر است. أَ يُشْرِكُونَ ما لا يَخْلُقُ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ «اعراف آیه191» آيا چيزهايى را شريك خدا قرار مى‌دهند كه چيزى نمى‌آفرينند و خودشان نيز مخلوقند؟! پیام ها 1- فرزند، هم مربوط به پدر و هم مربوط به مادر، هر دو است. «آتاهُما» 2- خداوند، فرزندِ شايسته و صالح مى‌دهد، اين ماييم كه سبب انحراف فرزندان مى‌شويم. «آتاهُما صالِحاً» 3- انسان‌ها در تنگناها متعهّد مى‌شوند، «لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ»، امّا در حال گشايش، بى‌وفايند. «جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ» 4- فرزند، موهبتى الهى است، پدر و مادر نبايد، براى خود يا ديگران، در شكل و قيافه و يا سلامت فرزند نقش استقلالى قائل شوند كه آن نوعى شرك است. «جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ» 5- نخستين شرط معبود، قدرت بر آفرينش است. در دنياى علم و صنعت، هنوز ميليون‌ها نفر بت‌پرستند. «أَ يُشْرِكُونَ ما لا يَخْلُقُ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 243 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 در نوروز به حقیقت عید برسیم. 🍂 🔶قَالَ عِيسَي ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (مائده /١١۴) ⚡️درپی درخواست حواریون از حضرت عیسی، مبنی بر نزول مائده ای از آسمان، حضرت عيسى چنین دعا کرد: پروردگارا! مائده اى از آسمان بر ما فرو فرست كه براى نسل كنونى و آيندگان ما عيد، و نشانه اى از تو باشد و ما را روزى ده، كه تو بهترين روزى دهندگانی. 🔴 اصولا لفظ «عيد» از ماده «عود» و به معناى بازگشت است. ⭐️ به روزهایی که صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى گردد، و آلودگى ها كه بر خلاف فطرت است، از ميان مى رود، «عيد» گفته شده است. ☘‏ به همین دلیل، امیرالمؤمنین على(عليه ‏السلام) فرموده اند: كُلُّ يَوْم لا يُعْصَى اللّهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيد: «هر روز كه در آن معصيت خدا نشود روز عيد است» زيرا روز ترك گناه، روز پيروزى، پاكى و بازگشت به فطرت نخستين است. ✅ پس از فرصت ماه رمضان استفاده کنیم و در ایام عید بکوشیم تا به فطرت الهی و توحیدی خود برگردیم و با تمام توان از گناه دوری کنیم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺