«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ
صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ
لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
(آل عمران/٢٠٠)
امام باقر(عليه السلام)
در تفسير آيه فوق مى فرمايند:
بر انجام واجبات و اذيت دشمنان
صبر نماييد و خودتان را با امامى
پيوند دهيد كه انتظار ظهور او را
داريد؛كه حضرت حجت است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۞ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس
👈 ۲ . بیشتر لغتدانان ، واژه #ابلیس را برگرفته از زبانهای بیگانه میدانند علت غیر #منصرف بودن آن را عَلَم و اعجمی بودن ذکر میکنند .
👿 برخی از #صاحبان این رای ، از مأخذ اصلی این واژه و چگونگی #انتقال آن به زبان عربی نگفتهاند .
👺 #کسانی هم که به بررسی و کاوش پرداختهاند ، به نظر #یکسانی نرسیدهاند .
👿در این زمینه ، #سه احتمال ذکر شده است :
بیشتر #خاورشناسان ، چون گایگر ، فونکومر و فرنکل این واژه را برگرفته از کلمه یونانی * #دیابولس * دانستهاند .
👺 لفظ #دیابولس در ترجمه ، معادل لغت عبری اس تی ان ( #شیطان ) است که در عهد عتیق به کار رفته است .
👿 گفته شده :
لغت #دیابولس در زبان یونانی به معنای #نمّام و مفتری است .
👺 پژوهشگران ، #انتقال مستقیم آن را از زبان یونانی به عربی بعید میدانند و با عنایت به آنکه واژه #دیابولس در عهد جدید آثار مفسران آن ، در قالب موجودی شرور و #فتنهگر ، بلکه سرکرده سپاهیان شرّ ظهور یافته ، احتمال انتقال این واژه را از طریق مسیحیان ( نه یهودیان ) به زبان #عربی به واقعیت نزدیکتر میدانند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
18.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۶۲
وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ «انفال آیه62»
و اگر (دشمنان) بخواهند با تو نيرنگ كنند، قطعاً خداوند تو را بس است، اوست كه با امدادهاى خويش و حمايت مؤمنان، تو را يارى كرده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ «انفال آیه62»
و اگر (دشمنان) بخواهند با تو نيرنگ كنند، قطعاً خداوند تو را بس است، اوست كه با امدادهاى خويش و حمايت مؤمنان، تو را يارى كرده است.
نکته ها
اين آيه را بايد در كنار آيهى 58 در نظر گرفت كه اگر رهبر مسلمانان با شواهد و قرائنى، يقين به خدعهى دشمن در سايهى صلح داشت، حساب ديگرى دارد، ولى در صورتاحتمال حسن نيّت، بايد با هوشيارى آن را بپذيرد.
جلد 3 - صفحه 349
در برخى روايات، نصرت الهى، به پشتيبانى حضرت على عليه السلام از آن حضرت تفسير شده است. در كتاب ابن عساكر از ابوهريره روايت شده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «بر عرش الهى نوشته شده است: «لا اله الّا أنا وحدى لا شريك لى، محمّد عبدى و رسولى، ايّدته بعلىّ» معبودى جز من نيست و شريكى ندارم و محمّد بنده و فرستادهى من است، او را به وسيلهى على عليه السلام يارى كردهام. و اين همان سخن خداست كه فرمود: « «هو الّذى ايّدك بنصره و بالمؤمنين فكان النّصر عليّاً». «1»
پیام ها
1- رهبرى جامعهى اسلامى بايد پيشنهاد صلح دشمن را بپذيرد تا مسلمانان جنگطلب معرّفى نشوند، امّا هوشيار باشد تا فريب نخورد. إِنْ جَنَحُوا ... فَاجْنَحْ ... وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ (يعنى احتمال خدعه وجود دارد)
2- اگر مردم آماده باشند و لطف خدا شامل شود، همهى توطئههاى دشمن خنثى مىشود. «فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ»
3- اگر ما به وظيفهى خود عمل كنيم، نبايد از مشكلات بترسيم، چون خداوند، گشايندهى مشكلات است. «أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ»
4- امدادهاى الهى و حمايتهاى مردمى، به ارادهى خداوند در جهت يارى شماست. «أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ»
5- حمايت مردم، با اراده و خواست الهى كارساز است. فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ ... بِالْمُؤْمِنِينَ
6- استمداد از مردم، بدون غفلت از خداوند، شرك نيست. «أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ»
7- مردم، بازو و پشتيبان رهبرند. أَيَّدَكَ ... بِالْمُؤْمِنِينَ
«1». تفسير درّالمنثور، ج 3، ص 199، ملحقات احقاقالحقّ، ج 3، ص 194 وبحار، ج 27، ص 2.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 350
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #بهانه #دروغین #مشرکها
۳۱زخرف
قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى رَجُل مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیم
آیه بالا فرمود مشرکان مکه به پیامبر گفتند چرا این قرآن عظیم بر این دو مرد شهر های مکه وطایف نازل نشد🤨
چرابر ولید بن مغیره مخزومی از مکه یابر عروة بن مسعود ثقفی از شهر طایف نازل نشد موقعیت اجتماعی آنها مناسب تر است آنها بهترین خانه ها وکنیز هارا دارند آنها دهها برده دارند اموال املاک آنها زیاد است‼️
غافل از آنکه طبق آیه۲۲۱ شعرا برآن دو مرد جاهل بی دین شیطانها نازل می شدند نه جبریل
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh