eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 آل عمران، آیه 144: “وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ و مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً و سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرینَ“. ترجمه آیه: و محمد جز فرستاده‏اى كه پیش از او [هم] پیامبرانى [آمده و ] گذشتند نیست آیا اگر او بمیرد یا كشته شود از عقیده خود برمى‏گردید و هر كس از عقیده خود بازگردد هرگز هیچ زیانى به خدا نمی‏رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش می دهد ◾️تفسیر آیه (خلاصه تفسیر المیزان):… (وما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل): (و محمد نیست جزپیامبری که پیش از او نیز پیامبرانی بودندو از این جهان در گذشتند) ، پس پیامبر تنها ، بشری است که از جانب خداوند مأمور ابلاغ شریعت و پیغام آور می باشد و نه بیش از این، (افائن مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم): (آیا اگر او بمیرد یاشهید گردد باز شما به دین جاهلیت خود رجوع خواهید کرد؟) 🏴 (موت) خارج شدن روح از بدن و بطلان حیات است 🏴و (قتل) کشته شدن به سبب عمدی می باشد، می فرماید: در هر صورت اگر پیامبر از دنیا برود، آیا شما مرتد می شوید و به حالت اول خود باز می گردید و از دین خدا روی گردان شده و کافر می شوید؟ ، (ومن ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شیئا و سیجزی الله الشاکرین): (و هر کس مرتد شود به خدا هیچ ضرری نمی رساند و البته خداجزای نیک به اعمال شکرگزاران عطا خواهد کرد)  یعنی هر کس بعد از هدایت ضلالت را برگزیند خداوند از ایمان یا کفر او تأثیری نمی پذیرد، بلکه خود اوضرر می کند،اما کسانی که پایدار بمانند و نعمت خدا را اظهار نموده و شاکر باشند و مانند کافران نعمت خدا را نپوشانند، خداوند جزای ایشان را خواهد داد،اما جزای آنان را به جهت اشعار به عظمت و ارزش آن ذکر نکرده و توضیح نداده است، یعنی فقط خدا ارزش آن جزا را می داند و قابل بیان و و صف نیست. ◾️از سدی نقل شده است که در روز احد در بین مردم شایع شد که رسول خدا(ص) کشته شد و بعضی از اصحاب صخره گفتند: ای کاش کسی را بسوی عبدالله بن ابوسفیان بفرستیم تا برای ما امان بگیرد و گفتند: ای قوم، محمد کشته شد، پس بسوی قوم خود باز گردید، قبل از آنکه بسوی شما بیایند و شما را بکشند و انس بن نضر گفت: ای مردم اگر محمد کشته شده، خدای محمد نمرده است، پس با آنانکه محمد را به قتل رساندند جهاد کنید و گفت: خدایامن از آنچه این مردم می گویند از تو عذر می خواهم و از آنان و سخنانشان بیزاری می جویم و شمشیر کشید و جنگید تا سرانجام کشته شد، و آیه مزبور در این هنگام نازل شد. @Targomeh
🖤 در تاریخ بیان شده یک فرد در عصر جاهلیت حتی برای فرزند خود نیز هیچ‌گونه ارزشی قائل نبود ؛ اما پیامبر اکرم(ص) که  اصلی خود را تمام‌کردن و نشر مکارم اخلاق در جامعه عنوان کردند، این نکته را تعلیم دادند که آدمی باید برای خود و اطرافیانش و ارزش قائل باشد و جایگاه خود را در عالم خلقت بشناسد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 در محضر قرآن کریم/ ✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏ (آل‌عمران/۲۰۰) 🔹ای اهل ایمان! در زندگی شخصی (یعنی در انجام واجبات، دوری از گناهان و تحمل مشکلات و مصیبت‌ها)، صبور باشید و در زندگی اجتماعی، صبرهایتان را یک‌کاسه کنید. هم‌چنین در برابر فتنه‌ها، هم‌بستگی‌تان را تقویت کنید و در حضور خدا مراقب رفتارتان باشید تا خوشبخت شوید. 🔸این آیه، صبر در برابر انواع حوادث و مصائب را توصیه مى‌كند؛ در مرحله‌ى اوّل در برابر ناگوارى‌هاى شخصى و هوس‌ها صبر كنید: «اصبروا». در مرحله‌ى دوّم در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بیشتر كنید: «صابروا». در مرحله‌ى سوّم در حفظ مرزهاى جغرافیایى از هجوم دشمن، حفظ مرزهاى اعتقادى و فكرى، از طریق مباحثات علمى و حفظ مرز دل‌ها، از هجوم وسوسه‌ها بكوشید: «رابطوا». 🔸كلمه‌ى «رابطوا» از ریشه‌ى «رباط» به معناى بستن چیزى در مكانى است. به كاروانسرا نیز به این دلیل رُباط مى‌گویند كه كاروان‌ها در آنجا اُتراق كرده و مال‌التجاره و اسب و شترها را در آنجا نگه مى‌دارند. همچنین به قلبى كه محكم و بسته به لطف خدا باشد، رُباط گفته مى‌شود. كلماتِ «ارتباط»، «مربوط» و «رباط» ریشه‌ى واحدى دارند. در روایات، «رابطوا» به معناى انتظار اقامه‌ى نماز آمده است. گویا مسلمانان دل و جان خود را با پیوندى كه در نماز ایجاد مى‌كنند، محكم مى‌سازند، هم‌چنین به معنای همبستگی و مراقبت در ارتباط با امام (کافی، ج۲، ص۸۱) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در سایه‌ى ایمان، به كمالات مى‌رسید. «یا ایها الّذین امنوا اصبروا و صابروا...» ▫️تا در مشكلات فردى صابر نباشید، نمى‌توانید در برابر دشمنان دین مقاومت كنید. ابتدا «اصبروا» سپس «صابروا» ▫️از دیگران عقب نمانید، اگر كفّار در كفر خود مقاومت مى‌كنند، كشته مى‌دهند و مال خرج مى‌كنند، شما نیز در راه خدا با جان و مال پایدارى كنید. «صابروا» ▫️مسلمانان باید مشكلات یكدیگر را تحمل كنند، و یكدیگر را به صبر سفارش كنند. «صابروا» ▫️اسلام، دین ارتباط است. ارتباط با مردم، خدا و پیامبران. «رابطوا» ▫️صبر و مصابره و مرابطه باید جهت‌دار باشد و در مسیر تقوى و رضاى الهى قرار گیرد، وگرنه كفّار هم این امور را دارند. «صابروا و رابطوا و اتقوااللَّه» ▫️اسلام دین جامعى است، صبر و تقوى در كنار توجّه به مرزها بیان شده است. «اصبروا... رابطوا» ▫️تقوى، مرتبه‌اى بالاتر از ایمان است. «امنوا... و اتقوا» ▫️صبر، زمینه‌ى رسیدن به سعادت و پیروزى است. «لعلّكم تفلحون» @Targomeh
قرآن در قیامت🏴 🖤امام حسن علیه السلام فرمود: «إنّ هذا القرآن یجی ء یوم القیامة قائداً و سائقاً یقود قوماً الی الجنّة أحلّوا حلاله و حرّموا حرامه و آمنوا بمتشابهه و یسوق قوماً الی النّار ضیّعوا حدوده و احکامه و استحلّوا محارمه (3) ؛ این قرآن در روز قیامت در حالی که راهبر است می آید؛ مردمی را که حلال قرآن را، حلال و حرام آن را، حرام گرفته اند و به متشابه آن ایمان آورده اند، به بهشت رهنمون می شود و مردمی را که حدود و احکامش را ضایع کرده اند و حرامهایش را روا شمرده اند، به آتش می اندازد.» @Targomeh
گروه مذهبی شامل مطالب 🌺 آموزشی 🌸 احادیث 🌺 تربیتی 🌸 اعتقادی 🌺 و هر نوع پستی که به درد خانمها بخوره ✅✅✅ بیایید تو‌گروه ، تا از پستهای زیبایتان استفاده کنیم گروه بانوان رستگار (فقط خانمها)👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2207645707C23dfe69164
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 😄 ختم درخواستی به نیت شرکت کنندگان 🌸ختم صلوات روزانه و دعاهای روزانه ❤️ چله های مختلف و ختم صلوات سالانه در حال برگزاریست 💜 چله حزب خوانی قرآن کریم ❤️ ارسال مطالب غیر از ختمها و دعاها ممنوع ❣ان شاءالله با نفسهای گرم اعضا ، شما حاجت روا بشید 🙏🙏🙏🙏 گروه چله متوسل به حضرت ام البنین 👇فقط خانمها http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc
هر مسلمانی باید یا مجتهد باشد یا از مجتهد تقلید کند در اینجا سوالات شما خانمهای عزیز را پاسخگو هستیم 🔹با نظر مجتهدین معظم ❤️پاسخگویی به سوالات شرعی خانمها http://eitaa.com/joinchat/2402746390C34a09c9a68 ورود آقایون ممنوع و حق الناس است و با توجه به این مسئله ، آقایون ریمو میشوند .‌ ❌❌❌
میخواااای امواتت رو شاد کنی بیا تو این گروه 👇 http://eitaa.com/joinchat/2104557579Cb7738ed9e8 تا دسته جمعی براش یه ختم کامل ( رایگان ) بخونیم و هدیه کنیم به روحش ✅ اموات منتظر کار خیری از طرف بازماندگانشان هستند . در ضمن در اعیاد و شهادت‌ها به نیت ائمه اطهار و شهدا قران را ختم می‌کنیم گروه قرائت نور گل نرگس ( فقط خانمها ) http://eitaa.com/joinchat/2104557579Cb7738ed9e8
💛شما هم دعوت هستین به کانال صوتهای دلنشین💛 در کانال ما شما به راحتی میتونید صوتهای زیر داشته باشید 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅روضه ها ✅واحد ها ✅زمینه ها ✅شعرخوانی ها ✅ مداحی های به روز تمام مادحین ✅صوت و متن دعاها ✅ ترتیل و تحدیر جزها و سوره های قران با نوای قاریان بین المللی ✅ صوت و متن ۷۰بنداستغفار امیرالمومنین به جمع ما بپیوندید 💚 کانال در ایتا هدیه به چهارده معصوم برای فرج @delneshinha 🌸🔸🌸🔸🌸🔸
اگر میخواهی کلی استیکر و عکس نوشته و استوری های به روز و قشنگ داشته باشین عضو کانال ما بشید ما در کانالمون منتظرتون هستیم🌺 ✅استیکرهای مذهبی🕌 ✅استیکرهای مناسبتی🕋 ✅ استیکرهای روزمرگی🌸 ✅استیکرهای ملی🇮🇷 ✅ استیکرهای تبریک تولد💝 ✅ پر از استیکرهای قشنگ و به درد بخور 🌅🌇🌁🌉🎆🌠🌄 شما هم دعوتید به گروه استیکر ناب کوثر @Astikernab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر در شان نزول .....ادامه 👈 ۶‌. * یا ایّهاالّذین ءامنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه ..... * ( مائده ۵۴ ) 🅰 بر اساس این آیه ، مومنانی که شوند ، خداوند گروه دیگری را خواهد آورد که او را دارند و خدا نیز آنان را دوست دارد . 🌀در ذیل این آیه ، متعددی وجود دارد که از جمله بر ابوبکر و جنگ‌های تطبیق شده است . 🅰 فخر رازی آیه را نبرد مرتدان به وسیله ابوبکر می‌داند . 🌀 رشید رضا درباره بیان شده ذیل این آیه می‌گوید : در تاریخ ، بسیاری مرتد شدند و بسیاری نیز با آنان جنگیدند و هر مفسری بنا به آیه را بر قومی خاص تطبیق می‌دهد . 🅰 علامه طباطبایی با استفاده از آیه ، ارتداد را به معنای موالات یهود و نصارا و نه به معنای آن می‌داند ؛ همچنین از نظر وی ، مفهوم آیه بوده ، به قوم خاصی اختصاص ندارد . 🌀 او حضور چون خالد بن ولید ، مغیره بن شعبه ، بصر بن ابی ارطاه و سمره بن جندب در سپاه در جنگ‌های ردّه را مانع تطبیق آیه بر ابوبکر و سپاهش دانسته ؛ زیرا در این آیه ، از تعلق الهی به آن قوم سخن به میان آمد است . 🅰 برخی از مفسران ، این آیه را بر جنگ جمل ، صفین و نهروان تطبیق داده و را در تایید آن آورده‌اند . 🌀 طبرسی نیز از ثعلبی نقل می‌کند که این آیه در شأن علیه السلام نازل شده است . 🅰 امام علیه السلام در روایتی ، خود را نخستین کسی می‌داند که با مذکور در آیه جنگید . ادامه دارد ...... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «99» امّا برخى از عرب‌هاى باديه‌نشين، كسانى هستند كه به خداوند و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مى‌كنند، وسيله‌ى قرب به خدا و (جلب) دعا و صلوات رسول مى‌دانند. آگاه باشيد كه همين انفاق‌ها، براى آنان موجب قرب است. به زودى خدا آنان را در رحمت خويش وارد مى‌كند. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «99» امّا برخى از عرب‌هاى باديه‌نشين، كسانى هستند كه به خداوند و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مى‌كنند، وسيله‌ى قرب به خدا و (جلب) دعا و صلوات رسول مى‌دانند. آگاه باشيد كه همين انفاق‌ها، براى آنان موجب قرب است. به زودى خدا آنان را در رحمت خويش وارد مى‌كند. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است. پیام ها 1- اگر گروهى را سرزنش مى‌كنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم. بدنبالِ‌ «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» مى‌فرمايد: وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ‌ ... 2- باديه‌نشينى و محيط اجتماعى، اختيار رشد را از انسان نمى‌گيرد. وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ‌ ... 3- ايمان، زمينه‌ساز انفاق و آرامش است. «يُؤْمِنُ، يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» 4- از امكانات مادّى براى رسيدن به قرب الهى بهره بگيريم. «يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» 5- آنچه موجب قرب به خداست، نيّت خالص است، نه صِرف عمل. مؤمن و منافق هر دو انفاق مى‌كنند، ولى انفاق مؤمن ستوده است. «أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ» جلد 3 - صفحه 493 6- كار كردن براى جلب رضايت رسول خدا، با توحيد مخالفتى ندارد. «إِنَّها قُرْبَةٌ» 7- مؤمنِ انفاق‌گر، مشمول دعاى رسول‌خدا قرار مى‌گيرد. «صَلَواتِ الرَّسُولِ» 8- مؤمن، غرق در رحمت الهى است، «فِي رَحْمَتِهِ» و منافق، غرق در حوادث تلخ است. «عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ» (آيه قبل) 9- انفاق خالصانه‌ى باديه‌نشينان كه از محيطِ بى‌فرهنگ‌اند، بيشتر مورد تقدير و تمجيد است. «أَلا، إِنَّها، فِي رَحْمَتِهِ، غَفُورٌ، رَحِيمٌ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 از ویژگی‌های پیامبر اعظم(ص) در قرآن 🔸پیامبر اکرم(ص) حریص بر هدایت مردم: لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم (توبه/۱۲۸) 🔹عدم نزول عذاب الهی با وجود پیامبر اکرم(ص): ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم (انفال/۳۳) 🔸پیامبر(ص) دارای خُلق عظیم: انک لعلی خلق عظیم (قلم/۴) 🔹نعمت بزرگ در پرتو بعثت پیامبر(ص): لقد منّ الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا (آل‌عمران/۱۶۴) 🔸صلوات خداوند و فرشتگان بر پیامبر(ص): ان الله و ملائکته یصلون علی النبی (احزاب/۵۶) 🔹جهانی بودن رسالت پیامبر(ص): و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیرا و نذیرا (سبأ/۲۸) 🔸پیامبر(ص) گواه بر پیامبران: فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا (نساء/۴۱) 🔹عظمت شهر مکه در پرتو وجود پیامبر(ص): لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد (بلد/۲) 🔸رفعت مقام و منزلت پیامبر(ص): و رفعنا لک ذکرک (شرح/۴) 🔹پیامبر(ص) الگوی مؤمنان: لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه (احزاب/۲۱) 🔸جلب رضایت پیامبر(ص): و لسوف یعطیک ربک فترضی (ضحی/۵) 🔹سفر معراج پیامبر(ص): سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی (اسراء/۱) 🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله دریافت وحی: و انک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم (نمل/۶) 🔹عصمت پیامبر(ص) در مرحله ضبط و نگهداری وحی: سنقرئک فلا تنسی (اعلی/۶) 🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله تعلیم وحی: و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی (نجم/۱-۳) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعه ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه مریم، ۹۶ 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا 💠 همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول) ✅ إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَ نَكْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَ آثَارَهُمْ وَ كُلَّ شَىْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲) 🔹همانا ما مردگان را زنده مى‌كنیم و آن‌چه را از پیش فرستاده‌اند و آثارشان را مى‌نویسیم و هر چیزى را در (كتاب و) پیشوایى روشن برشمرده‌ایم. 🔸مقصود از چیزهایی که از پیش فرستاده شده، همان کردار انسان‌هاست که ظاهراً آثاری از آنها باقی نمی‌ماند ولی در نزد خدا کاملاً ثبت شده‌اند. منظور از آثار انسان‌ها، همان نتایج اعمال آنهاست که آثارشان در محیط منعکس گردیده و باقی است. هم‌چون بناهای نیک و مراکز مفید خیریه و نشر کتاب و یا کارهایی که به صورت سنت و روش نیک یا زیان‌آور از انسان باقی می‌ماند. 🔸آنچه از انسان سر مى‌زند، در پرونده عمل او ثبت مى‌شود و در قیامت به شكل كتابى در اختیار او قرار مى‌گیرد. این كتاب‌ها سه نوع است: الف) كتاب شخصی: نامه‌ی اعمال شخصی که کارهای فردی انسان در آن ثبت است. «اقرء كتابک» (اسراء/۱۴ و هم‌چنین کهف/۴۹) ب) كتاب امّت‌ها: نامه‌ی اعمال امّت‌ها که بیانگر خطوط اجتماعی زندگی آنان و فعالیت‌های آنان در جامعه است. «كلّ اُمّة تدعى الى كتابها» (جاثیه/۲۸) ج) كتاب جامع: نامه‌ی عمومی و جامع یا لوح محفوظ و صفحه‌ی علم الهی که همه‌ی حوادث جهان و اعمال انسان‌ها در آن‌جا ثبت شده است. «كلّ شىء احصیناه فى امام مبین» و «فى لوح محفوظ» (بروج/۲۲). 🔸ثبت بودن همه‌ی امور در صفحه‌ی علم الهی به معنای جبرگرایی نیست؛ یعنی کارهای انسان‌ها بر اساس اختیار و انتخاب و با توجه به آزادی او ثبت شده است. (ادامه دارد) @Targomeh
⚜رسول خدا در آینه قرآن : 🍂محبت و دلسوزی شدید پیامبر : 🔸فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَي آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً (کهف/۶) ⚡️ترجمه : گوئى تو مى خواهى خويشتن را از شدت اندوه، هلاك كنى كه: چرا آنها به اين كتاب آسمانى ايمان نمى آورند؟ ❌ این آیه نهايت دلسوزى پيامبر را مى رساند. ایشان از گمراهى مردم رنج مى بردند، به ايمان آنها عشق مى ورزيدند، و از اين كه مردم راه روشن و راست را گذارده، به بى راهه مى رفتند، غصه مى خوردند، غصه اى جانكاه! 🔴 و این نشانه شدت علاقه پیامبر به مردم است. مانند پدری که دوست دارد و تلاش می کند فرزندش به بهترین کمالات دست پیدا کند، و از اشتباه و انحراف او ناراحت شده و بشدت غصه می خورد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«صبغة اللّٰهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللّٰهِ صِبغَةً وَ نَحنُ لَه عابِدونَ» رنگی خدایی بپذیرید و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است و ما تنها او را عبادت می کنیم… @Targomeh
🔴 پیامبر افضل از منظر قرآن ❇️ در میان انبیا برخی بر بعضی دیگر برتری دارند. انبیای اولواالعزم از سایر پیامبران افضل‌اند. در میان پیامبران اولواالعزم نیز تفاضل وجود دارد: تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض (بقره/۲۵۳)، و لقد فضلنا بعض النبیین علی بعض (اسراء/۵۵). با استفاده از آیات ذیل، برتری پیامبر اکرم(ص) بر سایر پیامبران اولواالعزم اثبات می‌گردد: 🔹بشارت حضرت مسیح(ع)؛ و مبشرا برسول یأتی من بعدی اسمه احمد (صف/۶). معنای بشارت زمانی تحقق می‌یابد که پیامبر بعدی، مطلبی نو و تازه برای امتش بیاورد. 🔸هیمنه قرآن بر کتب انبیای پیشین؛ و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه (مائده/۴۸). کمال علمی، مقام و شخصیت معنوی هر پیامبری در کتاب آسمانی او ظهور می‌کند و این آیه؛ هیمنه، سیطره و فضیلت قرآن بر کتابهای انبیای سلف را ثابت می‌کند و به تبع آن، فضیلت رسول اکرم (ص) بر دیگر انبیای الهی. 🔹خاتمیت رسول اکرم(ص)؛ ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین (احزاب/۴۰). مقصود از خاتمیت، تنها تأخر و خاتمیت زمانی نیست، بلکه خاتمیت رتبی در قوس صعود نیز هست و تا روز قیامت احدی بهتر و کامل‌تر از ایشان نخواهد آمد. 🔸رسول اکرم(ص) بندهٔ مقام اطلاق: الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا(کهف/۱). کلمه «عبد» به صورت مطلق و غیر مقید، به فرد کامل انصراف دارد که رسول خداست. کلمه «عبدنا» که در مورد سایر پیامبران به کار رفته، به کثرت نظر دارد(سوره ص/۱۷, ۴۱, ۴۵)، ولی کلمه «عبده» ناظر به مقام وحدت است. به همین دلیل، این کلمه حتی از کلمه «عبدالله» هم بالاتر است، زیرا این عبودیت، نشان هویت مطلقه است که از مقام الوهیت بالاتر است.(فرقان/۱, اسراء/۱, نجم/۱۰) 🔹پیامبر(ص)، نخستین مسلمان: و بذلک اُمرت و انا اول المسلمین (انعام/۱۶۳)، منظور اوّلیت ذاتی است که گاهی از آن به اوّلیت رتبی یاد می‌شود. علت اینکه خدای سبحان تنها به پیامبر اکرم(ص) فرمود که بگو « من مأمورم که نخستین مسلمان باشم »(زمر/۱۲)، این است که هیچ‌کس در رتبه وجودی ایشان قرار ندارد، چنان که نخستین کسی که در قیامت محشور می‌شود، آن حضرت است. 🔸شهادت مطلق پیامبر(س): فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا(نساء/۴۱). در قیامت آن حضرت شاهد کل، بر انبیا و امت‌هایشان است و اولین و آخرین، زیر پوشش شهادت پیامبر اکرم (ص) به سر می‌برند. 📚 با استفاده از کتاب پیامبر رحمت @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ اوّل و آخر پیدا و پنهان اوست و او به هر چیز داناست @Targomeh
🔴 قرآن و سکولاریسم 🔹سکولاریسم از نظر لغوی به معانی مختلفی هم‌چون جدا انگاری دین و دنیا، غیر مقدس و غیر روحانی بودن و ... بیان شده و در اصطلاح، به معنای هر چیزی است که به این جهان تعلق دارد، به همان اندازه و به‌طور غیر مستقیم از خدا و الوهیت دور است. این واژه در طول اعصار در معانی جدیدی به‌کار رفت، هم ‌چون: تفکیک و ترخیص کشیشان، تفکیک دین و سیاست، تفوّق دولت بر کلیسا، فروکاستن دین به احساس و تجربه دینی و طرد دین و آموزه‌های فراطبیعی و ... ❇️ در خصوص پیوند دین با دنیا و سیاست در قرآن، به چند آیه اشاره می‌کنم: ➖قرآن دستور می‌دهد که سهم خود را از دنیا فراموش مکن (قصص/۷۷) ➖عدالت احتماعی از اهداف پیامبران است (حدید/۲۵، مائده/۴۲) ➖آزادی اجتماعی از اهداف پیامبران است (اعراف/۱۵۷، نحل/۳۶) ➖داوری بین مردم از وظایف رهبران الهی است (بقره/۲۱۳،۱۲۳، نساء/۵۹،۱۰۵) ❇️ قرآن به برخی مبانی و اصول و مسایل اقتصادی می‌پردازد: ➖اصل مالکیت زن و مرد را می‌پذیرد (نساء/۳۲) ➖معامله را حلال و ربا را حرام اعلام می‌کند (بقره/۲۷۵) ➖مسایل ارث و وصیت و ... را بیان می‌کند (نساء/۲،۷،۱۲، مائده/۱۰۶) ➖وفای به عقدها را لازم می‌شمارد (مائده/۱) ➖کم‌فروشی را سرزنش می‌کند (مطففین/۱، شعراء/۱۸۱) ➖بر توزیع و تعدیل ثروت تأکید دارد (حشر/۷) ➖به تعاون و همکاری راه‌نمایی می‌کند (مائده/۲) 🔺این قوانین، مربوط به امور دنیایی مردم و برخی از آنها مستلزم تشکیل حکومت است. ❇️ قرآن؛ برخی اصول و مبانی و مسایل نظام سیاسی را مطرح می‌کند، از جمله: ➖حق قانون‌گذاری از آن خداست (انعام/۵۷,۶۲, یوسف/۴۰) ➖اطاعت از رهبران الاهی لازم است (نساء/۵۹) ➖ولایت و سرپرست مردم را مشخص می‌سازد (مائده/۳,۵۵,۶۷) ➖سخن رهبر الهی را فصل‌الخطاب معرفی می‌کند (احزاب/۶) ➖اصول سیاست خارجی مسلمانان را تعیین می‌کند (نساء/۱۴۱) 🔺توجّه قرآن به این امور، دخالت در دنیای مردم و زمینه‌ساز تشکیل حکومت الهی است. ❇️ حکم جهاد و دفاع و چگونگی برخورد با اسیران و مخالفان در قرآن مطرح شده‌است که دخالت مستقیم در امور دنیوی و سیاسی _ نظامی است (بقره/۱۹۰،۱۹۱،۲۱۶، حج/۷۸، نساء/۷۴,۹۵، توبه/۵، انفال/۶۵) 🔸تعیین قوانین حقوقی خانواده، مثل احکام زناشویی، طلاق و ... (برخی آیات سوره‌های نساء و نور) 🔸تعیین قوانین جزایی و کیفری در مورد قصاص، زنا، سرقت و ... (نور/۲،۴، مائده/۳۳،۳۸) ❇️ قرآن برخی از پیامبران الهی، مثل حضرت سلیمان(ع) را دارای مُلک و حکومت معرفی می‌کند، البته زمینه‌ی حکومت برای برخی رسولان خدا، فراهم نشد (نمل/۱۴ تا ۳۴) ◾️معاویه اولین بانی و مبتکر تز فوق در اسلام به‌طور نظری و عملی است. در سال ۴۰ قمری وقتی که معاویه قرارداد صلح با امام حسن(ع) را امضاء کرد و بدون دغدغه بر مسند حکومت تکیه زد، اندیشه درونی سکولار خود را چنین ابراز کرد: من با شما جنگ نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج برگزار کنید و یا زکات بدهید. شما خود این کارها را انجام می‌دهید، بلکه من با شما جنگ کردم تا بر شما حکومت کنم. ⬅️ با توجه به آیات مطرح شده و موارد مشابه در قرآن و سنت معصومین علیهم‌السلام، روشن می‌شود که جدایی دین و دنیا، جدایی دین و سیاست و حکومت، با اسلام ناسازگار است و سکولاریسم از منظر قرآن، قابل قبول نیست. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️آیا اشارات علمی قرآن برای ایمان آوردن کافی نیست « وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بَکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَی عِلْمٍ هُدٍی وَرحْمَةً لَّقَومٌ یُؤمِنُونَ . » « اعراف- 52 » «و محققاً ما برای ایشان کتابی آوردیم که آن را بر اساس علم و دانش تفصیل دادیم برای هدایت و رحمت آن گروه که ایمان می آورند.» قرآن: از درون شکم های آن شهدی خارج می شود به رنگهای مختلف که در آن شفای مردم است. « نحل-69 » علم امروز: طبق تحقیقات دانشمندان، زنبور عسل دارای دو معده است. @Targomeh