eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ 🥷 ✅ابوسفیان در شان نزول 👈 ۲۲ ‌. * یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذکر و انثی * ( حجرات ۱۳ ) 👽 از نقل شده است که سبب نزول این آیه آن است که در فتح مکه ، بلال به امر رسول خدا صلی الله علیه و آله بر بام بانگ نماز برآورد و چند تن از سران مکه درباره او زبان به نکوهش گشودند . ☠ ابوسفیان به و سخره گفت : من چیزی نمی‌گویم . می‌ترسم خداوند به خبر دهد ! سپس این آیه نازل شد . 👈 ۲۳ . ابن عباس و قتاده مقصود از * * در آیه ۱۲ توبه را ابوسفیان و دیگر روسای قریش که خداوند مسلمانان را به با آنان امر فرمود می‌دانند ؛ گرچه بلنسی با توجه به زمان نزول آیه که پس از تبوک و در سال ۹ هجری است ، ارتباط آن را با ابوسفیان که در این زمان را پذیرفته بود ، نمی‌پذیرد و حمل آیه را بر عموم ، سزاوارتر می‌داند . ادامه دارد ...... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍قطره‌ای‌قرآن‌کریم وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ ما فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «یونس آیه54» اگر براى هر كس كه ستم كرده، آنچه در زمين است مى‌بود، قطعاً همه‌ى آن را (براى نجات از قهر الهى و باز خريد خود) مى‌داد. آنان با ديدن عذاب، پشيمانى خود را پنهان مى‌كنند (تا شماتت نشوند) و ميانشان به عدالت داورى مى‌شود و بر آنان ستم نرود. أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «یونس آیه55» آگاه باشيد! آنچه در آسمان‌ها و زمين است، قطعاً از آنِ خداست. آگاه باشيد كه وعده‌ى خدا حتمى و راست است، ليكن بيشترشان نمى‌دانند. هُوَ يُحيِي وَ يُمِيتُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ «یونس آیه56» اوست كه زنده مى‌كند و مى‌ميراند وبه سوى او باز گردانده مى‌شويد. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ ما فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «یونس آیه54» اگر براى هر كس كه ستم كرده، آنچه در زمين است مى‌بود، قطعاً همه‌ى آن را (براى نجات از قهر الهى و باز خريد خود) مى‌داد. آنان با ديدن عذاب، پشيمانى خود را پنهان مى‌كنند (تا شماتت نشوند) و ميانشان به عدالت داورى مى‌شود و بر آنان ستم نرود. نکته ها فديه دادن براى نجات از عذاب، در آيات ديگر هم مطرح شده است. از جمله آيه‌ى‌ «ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ» «1» حتّى اگر دو برابر آنچه در زمين است بدهند، از عذاب خدا نجات نمى‌يابند. همچنين در سوره‌ى معارج مى‌فرمايد: مجرم دوست دارد آن روز، همه‌ى فرزندان، همسر، برادر و فاميل و آنچه را در زمين است فديه دهد تا نجات يابد، امّا پذيرفته نمى‌شود. «2» پیام ها 1- در قيامت، براى مجرم راه نجاتى نيست و كسى يا مالى فداى ديگرى نمى‌شود. وَ لَوْ ... 2- حبّ نفس، قوى‌ترين غريزه در انسان است. زيرا حاضر است همه‌ى هستى را براى نجات خود فدا كند. «ما فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ» 3- مجرمان براى آنكه گرفتار شماتت نشوند، پشيمانى خود را در دل پنهان نگاه‌ «1». رعد، 18 و زمر، 47. «2». معارج، 11- 15. جلد 3 - صفحه 585 مى‌دارند. «1» «أَسَرُّوا النَّدامَةَ» 4- در قيامت، برخى پشيمانى خود را با گفتنِ اى كاش ... آشكار مى‌كنند، برخى دست خود را مى‌گزند و برخى هم با سكوت و كتمان آن را پنهان مى‌كنند. «أَسَرُّوا النَّدامَةَ» 5- رهبران شرك، در قيامت پشيمانى خود را پنهان مى‌كنند تا از زيردستان خجالت نكشند. «2» «أَسَرُّوا النَّدامَةَ» 6- در دادگاه عدل الهى، نه قدرت كارساز است، «ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ» و نه ثروت. ما فِي الْأَرْضِ‌ ... 7- در دنيا ممكن است به خاطر اشتباه قاضى به كسى ستم شود، امّا در قيامت خطايى نيست و به كسى ستمى نمى‌شود. «قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ» 8- در مجازات ظالم هم به عدالت رفتار كنيم. «ظَلَمَتْ، لا يُظْلَمُونَ» «1». تفسير صافى. «2». تفسير مجمع‌البيان. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «یونس آیه55» آگاه باشيد! آنچه در آسمان‌ها و زمين است، قطعاً از آنِ خداست. آگاه باشيد كه وعده‌ى خدا حتمى و راست است، ليكن بيشترشان نمى‌دانند. هُوَ يُحيِي وَ يُمِيتُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ «یونس آیه56» اوست كه زنده مى‌كند و مى‌ميراند وبه سوى او باز گردانده مى‌شويد. پیام ها 1- دانستن كافى نيست، تذكّر وتوجّه به دانسته‌ها و باورها مهّم است. «أَلا» 2- چون مالك همه‌ى هستى خداست، كفّار از خود چيزى ندارند كه براى نجات خويش فديه بدهند. (با توجّه به آيه قبل) جلد 3 - صفحه 586 3- مالكيّت او بر هستى، نشانه‌ى توانمندى او بر تحقّق وعده‌هاست. لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ‌ ... إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌ‌ 4- همان كسى كه هستى از اوست، مى‌تواند زنده كند و بميراند. لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ‌ ... يُحيِي وَ يُمِيتُ‌ 5- حيات و مرگ و سرانجام كار همه به دست خدا و به سوى اوست. «يُحيِي وَ يُمِيتُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 🔸پس برای مؤمنانی که کارهای شایسته انجام داده‌اند آمرزش و رزق نیکویی است‌ 🔸As for those who have faith and do righteous deeds for them is forgiveness and a noble provision 📗سوره حج، آیه 50 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِيلاً (احزاب/۲۳) 🔹از میان مؤمنان، مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند، صادقانه وفا كردند (و خود را آماده‌ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پیمانشان را عملی كردند (و به شهادت رسیدند) و بعضى دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند. 🔸كلمه‌ى «نحب» داراى معانى زیادى است ولى در این‌جا به معناى نذر و عهد و پیمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ یا خطر بزرگى شود. در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند: «یودّوا لو انّهم بادون فى الاعراب» (احزاب/۲۰)، گروهى در انتظار شهادتند: «و منهم من ینتظر» 🔸از امام علی علیه السلام روایت شده که این آیه در باره‌ی ما نازل شده است (و قبلاً مردانی هم چون حمزه از ما شهید شدند) و به خدا سوگند، من انتظار (شهادت) می‌کشم(مجمع‌البیان، ج ۸، ص ۵۵۰). امام حسین‌ علیه السلام، هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا، این آیه را تلاوت مى‌فرمود(تفسیر كنزالدّقائق) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️همه‌ى اصحاب پیامبر(ص) و مؤمنان در یک درجه نیستند. «من المؤمنین» ▫️نقل كمالات دیگران یكى از راه‌هاى تربیت است. «من المؤمنین رجال ...» ▫️دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانه‌ى صداقت در ایمان است. «صدقوا ما عاهدوا اللّه» ▫️تعهّد، لازم‌الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صدقوا ما عاهدوا» ▫️بزرگداشت شهدا، پیام و درسى قرآنى است. «فمنهم من قضى نحبه» ▫️انتظار شهادت نیز یک ارزش است. «و منهم من ینتظر» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است. ▫️باب شهادت باز، است. «و منهم من ینتظر» ▫️شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشینى یا دلسردى دیگر مؤمنان نمى‌شود. (مؤمن با این‌كه شهادت دوستان و عزیزان خود را مى‌بیند، باز خود در انتظار شهادت است) «و منهم من ینتظر» ▫️مؤمنان واقعى پایبند عهد و پیمان خود با خدا هستند و هیچ چیز حتّى شهادت دوستان و عزیزان، روحیه آنان را تغییر نمى‌دهد. «و ما بدّلوا تبدیلا» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میفرماید که ... : | وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک | +نیکی کن همانطور که خدا به تو نیکی کرد...♥️ (۷۷/قصص) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅 ❇️پنج دقیقه با اکبـرالقـرّاء استاد مـصطـفیٰ اسمـاعـیـل (بسیار زیبا و معناگرا) 📖 ، آیات ۶۹ الیٰ ۷۲ 🎶مقام: «» 👌ببینید و بشنوید و لـذّت ببرید ... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 عاقل‌پروری قرآن! ✅ آموزه‌های قرآن تنها برای آگاه ساختن نیست، بلکه برای پرورش عقل انسان‌هاست: و تلک الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الا العالمون (عنکبوت/۴۳) 🔹آری دانش و اندیشه، ابزار عاقل شدن است، چون عالم شدن سخت نیست، ولی عاقل شدن بسیار دشوار است و همه‌ی قوانین دین و رهبران دینی می‌کوشند که انسان را پس از رسیدن به علم، به عقل برسانند و عاقل کسی است که معارف الاهی را خوب بفهمد و آن را باور کند و در جایگاه عمل، خوب به‌کار بندد. قرآن کریم، کتاب هدایت انسان است، پس باید او را در همه ابعاد و استعدادهای ارزنده وجودی‌اش راهنمایی کند. بر این پایه بخشی از رهنمودهای قرآن، برای پرورش عقل انسان است: 🔸گاهی هدف از تبیین آیات را تعقل می‌داند: کذلک یبین الله لکم آیاته لعلکم تعقلون (بقره/۲۴۲) 🔸گاهی از عدم تعقل، سرزنش می‌کند: و للدار الآخرة خیر للذین یتقون افلا تعقلون (اعراف/۱۶۹) 🔸گاهی علت جهنم رفتن افراد را عدم تعقل می‌داند: و قالوا لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فی اصحاب السعیر (ملک/۱۰) 🔹استدلال قرآن در زمینه‌های مختلف، برای تفکر و تعقل است (نحل/۴۴,حشر/۵۹, یوسف/۲) که مایه پیراستن نفس از پلیدی جهل و شرک و سفارش به دانش‌اندوزی می‌گردد (بقره/۱۵۱,نساء/۱۱۳) و برخی دیگر برای شفای دل و جان (اسراء/۸۲) و نشان دادن راه‌های سلامت (مائده/۱۶) 🔹این راه‌ها، از هر رنج و اندوهی سالم و از خطر هر گونه انحراف ایمن هستند، لیکن بدون دشواری پیموده نمی‌شوند، زیرا بهشت مکارم، در محاصره سختی‌هاست؛ چنان‌که دوزخ مکاره، به نشاط‌های کاذب و آسانی‌های زودگذر آراسته است. کسی که در پی رضای خدای رحمان باشد، با کتاب و نورش به سهولت و سلامت از گذرگاه‌های پُر خطر می‌گذرد. آن که در دنیا به سلامت سیر کند، با سلامتی می‌میرد و در قیامت نیز سالم برانگیخته می‌شود و به دارالسلام می‌رسد، چون یحیای شهید(ع) که در باره او می‌فرماید: و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّا (مریم/۱۵) @Targomeh
🌹اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (۱۷) ۞ ✔️بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می کند. ما آیات (خود) را برای شما بیان کردیم، شاید بیاندیشید. 📚سوره حدید آیه ۱۷ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۸تحریم یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ روزی که خدا رسول الله وهر که بااو است را رسوا و ذلیل نمی کند❌ هرکه با محمد رسول الله باشد خوار نمی شود هر که با محمد رسول الله باشد در قیامت بسیار محترم است ان شاءالله🌸 @Targomeh
🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🌹🕊🌹🕊🌹🕊 ❓❓❓سوال:برای اوّلین بار چه کسی قرآن را به ترتیل خواند ؟ ✅✅✅جواب:«وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِیلاً» (مزمل، ۴) خداوند متعال در این آیه پیامبراکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سلم را به ترتیل در قرائت قرآن توصیه می‏ کند و در حالات پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سلم نقل شده که آن حضرت آیات را از یکدیگر جدا می‏ کرد و صدای خود را هنگام قرائت می کشید۱ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲۵، ص ۱۷۲، دارالکتب الاسلامیة. نرم افزار پرسمانهای قرآنی @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 مراقب اعمالی که انجام می‌دهید، باشید. 🍂 🔶وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ (قمر/۵٢ و ۵٣) ⚡️ترجمه : و هر چيزى كه انجام داده اند، در نامه ها (ى اعمالشان) ثبت است. و هر كوچك و بزرگى نوشته شده است. 📣📣📣📣توجه داشته باشید که: 💥هيچ عملى محو نمى شود. ریز و درشت اعمال خوب یا بد هر انسانی، ثبت می شود. ❌ ثبت اعمال، مايه ى دلگرمى متّقين، دلهره ى مجرمان، و بازدارنده انسان از كفر و گناه است. 🍁محاكمه ى مردم در قيامت، براساس مدارك مكتوب است. @Targomeh
📚📒📚📒📚📒📚📕📚 و لو ان اهل ءامنوا واتقوا 👈 لکفرنا عنهم ....... و لو ان اهل ءامنوا واتقوا 👈 لفتحنا علیهم ....... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢روح چیست؟ 📖سوره إسراء آیات 85-84 🎤استاد محمد اللیثی 🔸قلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا ﴿٨٤﴾ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا ﴿٨٥﴾ 🔹بگو: هر کس طبق روش (و خلق و خوی) خود عمل می‌کند؛ و پروردگارتان کسانی را که راهشان نیکوتر است، بهتر می‌شناسد. (۸۴) و از تو درباره روح سؤال می‌کنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز اندکی از دانش، به شما داده نشده است! (۸۵) @Targomeh
یکی0۰ از ویژگیهای قوم یهود اختلاف شدید بین همدیگه و اتحاد نداشتنشونه ✴️ بَأْسُهُم بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ (حشر14) اختلاف بینشون شدیده تو یک دست و متحد میبینیشون اما اصلا هم دل نیستن در مرور تمام تاریخشون همیشه اختلافاتی اساسی باهم داشتن همون وقتی که اومدن سمت مدینه که منتظر پیامبر آخر الزمان باشن سر انتخاب جا به اختلاف خوردن و تقسیم به سه گروه شدن زمان حضرت موسی مدام اختلافاتی پیش میومد و دعوا درست میشد حتی زمانی که میخواستن با رسول الله بجنگن بینشون اختلافات سنگین وجود داشت همین الان هم اوضاشون همینه یهود هیچ وقت در تاریخ تحت رهبری واحدی در نیومد مگر زمان حضرت سلیمان اونم بخاطر ترسشون از قدرت این نبی بود بخاطر همینم بود که بعد این نبی خدا اون جلالت بی نظیرشون خیلی زود از بین رفت @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ 🥷 ✅ابوسفیان در شان نزول 👈 ۲۴ ‌. مفسران در ذیل آیه ۶۰ توبه از ابوسفیان یاد کرده‌اند که در یکی از * مولفه قلوبهم * سهمی از را گرفت . 👽 برخی از مفسران در ذیل ۳ آیه ، به گونه‌ای از ابوسفیان به یاد کرده‌اند که با توجه به آنچه گذشت ، پذیرفتنی نمی‌نماید : ◀️ ۱ . از بن حیان در ذیل آیه ۳۴ فصلت * ادفع بالّتی هی احس فاذا الّذی بینک و بینه عداوه کانّه ولیّ حمیم = بدی دیگران را به شیوه‌ای که است ، دور کن که [ اگر چنین کنی ] ناگاه آنکه میان تو و او دشمنی است ، چون نزدیک و مهربان گردد * ، نقل شده است که در شأن ابوسفیان بن حرب فرود آمد که اول ،‌ بود و در دل با رسول خدا و با مومنان عداوت داشت و به آخر دوست شد ...... ◀️ ۲ . * عسی الله ان یجعل بینکم و بین الّذین عادیتم منهم مودّه = شاید میان شما و کسانی که ا آنان می‌ورزیدید ، دوستی پدید آورد * ( ممتحنه ۷ ) ☠ بر پایه روایتی ، منظور از این آیه ، آوردن ابوسفیان است و * مودّت * به ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله با دختر او * * اشاره دارد ؛ گرچه با توجه به نزول آیه در سال‌های آخر حیات پیامبر و تحقق ازدواج در سال‌ها پیشتر ، آیه با ابوسفیان منتفی است . ◀️ ۳ . برخی از مفسران در ذیل آیه ۱۵ گفته‌اند که مقصود از * و یتوب الله علی من یشاء * ابوسفیان و دیگرانند . ......پایان @Targomeh