eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 🔸پس برای مؤمنانی که کارهای شایسته انجام داده‌اند آمرزش و رزق نیکویی است‌ 🔸As for those who have faith and do righteous deeds for them is forgiveness and a noble provision 📗سوره حج، آیه 50 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِيلاً (احزاب/۲۳) 🔹از میان مؤمنان، مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند، صادقانه وفا كردند (و خود را آماده‌ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پیمانشان را عملی كردند (و به شهادت رسیدند) و بعضى دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند. 🔸كلمه‌ى «نحب» داراى معانى زیادى است ولى در این‌جا به معناى نذر و عهد و پیمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ یا خطر بزرگى شود. در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند: «یودّوا لو انّهم بادون فى الاعراب» (احزاب/۲۰)، گروهى در انتظار شهادتند: «و منهم من ینتظر» 🔸از امام علی علیه السلام روایت شده که این آیه در باره‌ی ما نازل شده است (و قبلاً مردانی هم چون حمزه از ما شهید شدند) و به خدا سوگند، من انتظار (شهادت) می‌کشم(مجمع‌البیان، ج ۸، ص ۵۵۰). امام حسین‌ علیه السلام، هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا، این آیه را تلاوت مى‌فرمود(تفسیر كنزالدّقائق) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️همه‌ى اصحاب پیامبر(ص) و مؤمنان در یک درجه نیستند. «من المؤمنین» ▫️نقل كمالات دیگران یكى از راه‌هاى تربیت است. «من المؤمنین رجال ...» ▫️دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانه‌ى صداقت در ایمان است. «صدقوا ما عاهدوا اللّه» ▫️تعهّد، لازم‌الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صدقوا ما عاهدوا» ▫️بزرگداشت شهدا، پیام و درسى قرآنى است. «فمنهم من قضى نحبه» ▫️انتظار شهادت نیز یک ارزش است. «و منهم من ینتظر» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است. ▫️باب شهادت باز، است. «و منهم من ینتظر» ▫️شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشینى یا دلسردى دیگر مؤمنان نمى‌شود. (مؤمن با این‌كه شهادت دوستان و عزیزان خود را مى‌بیند، باز خود در انتظار شهادت است) «و منهم من ینتظر» ▫️مؤمنان واقعى پایبند عهد و پیمان خود با خدا هستند و هیچ چیز حتّى شهادت دوستان و عزیزان، روحیه آنان را تغییر نمى‌دهد. «و ما بدّلوا تبدیلا» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میفرماید که ... : | وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک | +نیکی کن همانطور که خدا به تو نیکی کرد...♥️ (۷۷/قصص) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅 ❇️پنج دقیقه با اکبـرالقـرّاء استاد مـصطـفیٰ اسمـاعـیـل (بسیار زیبا و معناگرا) 📖 ، آیات ۶۹ الیٰ ۷۲ 🎶مقام: «» 👌ببینید و بشنوید و لـذّت ببرید ... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 عاقل‌پروری قرآن! ✅ آموزه‌های قرآن تنها برای آگاه ساختن نیست، بلکه برای پرورش عقل انسان‌هاست: و تلک الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الا العالمون (عنکبوت/۴۳) 🔹آری دانش و اندیشه، ابزار عاقل شدن است، چون عالم شدن سخت نیست، ولی عاقل شدن بسیار دشوار است و همه‌ی قوانین دین و رهبران دینی می‌کوشند که انسان را پس از رسیدن به علم، به عقل برسانند و عاقل کسی است که معارف الاهی را خوب بفهمد و آن را باور کند و در جایگاه عمل، خوب به‌کار بندد. قرآن کریم، کتاب هدایت انسان است، پس باید او را در همه ابعاد و استعدادهای ارزنده وجودی‌اش راهنمایی کند. بر این پایه بخشی از رهنمودهای قرآن، برای پرورش عقل انسان است: 🔸گاهی هدف از تبیین آیات را تعقل می‌داند: کذلک یبین الله لکم آیاته لعلکم تعقلون (بقره/۲۴۲) 🔸گاهی از عدم تعقل، سرزنش می‌کند: و للدار الآخرة خیر للذین یتقون افلا تعقلون (اعراف/۱۶۹) 🔸گاهی علت جهنم رفتن افراد را عدم تعقل می‌داند: و قالوا لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فی اصحاب السعیر (ملک/۱۰) 🔹استدلال قرآن در زمینه‌های مختلف، برای تفکر و تعقل است (نحل/۴۴,حشر/۵۹, یوسف/۲) که مایه پیراستن نفس از پلیدی جهل و شرک و سفارش به دانش‌اندوزی می‌گردد (بقره/۱۵۱,نساء/۱۱۳) و برخی دیگر برای شفای دل و جان (اسراء/۸۲) و نشان دادن راه‌های سلامت (مائده/۱۶) 🔹این راه‌ها، از هر رنج و اندوهی سالم و از خطر هر گونه انحراف ایمن هستند، لیکن بدون دشواری پیموده نمی‌شوند، زیرا بهشت مکارم، در محاصره سختی‌هاست؛ چنان‌که دوزخ مکاره، به نشاط‌های کاذب و آسانی‌های زودگذر آراسته است. کسی که در پی رضای خدای رحمان باشد، با کتاب و نورش به سهولت و سلامت از گذرگاه‌های پُر خطر می‌گذرد. آن که در دنیا به سلامت سیر کند، با سلامتی می‌میرد و در قیامت نیز سالم برانگیخته می‌شود و به دارالسلام می‌رسد، چون یحیای شهید(ع) که در باره او می‌فرماید: و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّا (مریم/۱۵) @Targomeh
🌹اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (۱۷) ۞ ✔️بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می کند. ما آیات (خود) را برای شما بیان کردیم، شاید بیاندیشید. 📚سوره حدید آیه ۱۷ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۸تحریم یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ روزی که خدا رسول الله وهر که بااو است را رسوا و ذلیل نمی کند❌ هرکه با محمد رسول الله باشد خوار نمی شود هر که با محمد رسول الله باشد در قیامت بسیار محترم است ان شاءالله🌸 @Targomeh
🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🌹🕊🌹🕊🌹🕊 ❓❓❓سوال:برای اوّلین بار چه کسی قرآن را به ترتیل خواند ؟ ✅✅✅جواب:«وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِیلاً» (مزمل، ۴) خداوند متعال در این آیه پیامبراکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سلم را به ترتیل در قرائت قرآن توصیه می‏ کند و در حالات پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سلم نقل شده که آن حضرت آیات را از یکدیگر جدا می‏ کرد و صدای خود را هنگام قرائت می کشید۱ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲۵، ص ۱۷۲، دارالکتب الاسلامیة. نرم افزار پرسمانهای قرآنی @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 مراقب اعمالی که انجام می‌دهید، باشید. 🍂 🔶وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ (قمر/۵٢ و ۵٣) ⚡️ترجمه : و هر چيزى كه انجام داده اند، در نامه ها (ى اعمالشان) ثبت است. و هر كوچك و بزرگى نوشته شده است. 📣📣📣📣توجه داشته باشید که: 💥هيچ عملى محو نمى شود. ریز و درشت اعمال خوب یا بد هر انسانی، ثبت می شود. ❌ ثبت اعمال، مايه ى دلگرمى متّقين، دلهره ى مجرمان، و بازدارنده انسان از كفر و گناه است. 🍁محاكمه ى مردم در قيامت، براساس مدارك مكتوب است. @Targomeh
📚📒📚📒📚📒📚📕📚 و لو ان اهل ءامنوا واتقوا 👈 لکفرنا عنهم ....... و لو ان اهل ءامنوا واتقوا 👈 لفتحنا علیهم ....... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢روح چیست؟ 📖سوره إسراء آیات 85-84 🎤استاد محمد اللیثی 🔸قلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا ﴿٨٤﴾ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا ﴿٨٥﴾ 🔹بگو: هر کس طبق روش (و خلق و خوی) خود عمل می‌کند؛ و پروردگارتان کسانی را که راهشان نیکوتر است، بهتر می‌شناسد. (۸۴) و از تو درباره روح سؤال می‌کنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز اندکی از دانش، به شما داده نشده است! (۸۵) @Targomeh
یکی0۰ از ویژگیهای قوم یهود اختلاف شدید بین همدیگه و اتحاد نداشتنشونه ✴️ بَأْسُهُم بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ (حشر14) اختلاف بینشون شدیده تو یک دست و متحد میبینیشون اما اصلا هم دل نیستن در مرور تمام تاریخشون همیشه اختلافاتی اساسی باهم داشتن همون وقتی که اومدن سمت مدینه که منتظر پیامبر آخر الزمان باشن سر انتخاب جا به اختلاف خوردن و تقسیم به سه گروه شدن زمان حضرت موسی مدام اختلافاتی پیش میومد و دعوا درست میشد حتی زمانی که میخواستن با رسول الله بجنگن بینشون اختلافات سنگین وجود داشت همین الان هم اوضاشون همینه یهود هیچ وقت در تاریخ تحت رهبری واحدی در نیومد مگر زمان حضرت سلیمان اونم بخاطر ترسشون از قدرت این نبی بود بخاطر همینم بود که بعد این نبی خدا اون جلالت بی نظیرشون خیلی زود از بین رفت @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ 🥷 ✅ابوسفیان در شان نزول 👈 ۲۴ ‌. مفسران در ذیل آیه ۶۰ توبه از ابوسفیان یاد کرده‌اند که در یکی از * مولفه قلوبهم * سهمی از را گرفت . 👽 برخی از مفسران در ذیل ۳ آیه ، به گونه‌ای از ابوسفیان به یاد کرده‌اند که با توجه به آنچه گذشت ، پذیرفتنی نمی‌نماید : ◀️ ۱ . از بن حیان در ذیل آیه ۳۴ فصلت * ادفع بالّتی هی احس فاذا الّذی بینک و بینه عداوه کانّه ولیّ حمیم = بدی دیگران را به شیوه‌ای که است ، دور کن که [ اگر چنین کنی ] ناگاه آنکه میان تو و او دشمنی است ، چون نزدیک و مهربان گردد * ، نقل شده است که در شأن ابوسفیان بن حرب فرود آمد که اول ،‌ بود و در دل با رسول خدا و با مومنان عداوت داشت و به آخر دوست شد ...... ◀️ ۲ . * عسی الله ان یجعل بینکم و بین الّذین عادیتم منهم مودّه = شاید میان شما و کسانی که ا آنان می‌ورزیدید ، دوستی پدید آورد * ( ممتحنه ۷ ) ☠ بر پایه روایتی ، منظور از این آیه ، آوردن ابوسفیان است و * مودّت * به ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله با دختر او * * اشاره دارد ؛ گرچه با توجه به نزول آیه در سال‌های آخر حیات پیامبر و تحقق ازدواج در سال‌ها پیشتر ، آیه با ابوسفیان منتفی است . ◀️ ۳ . برخی از مفسران در ذیل آیه ۱۵ گفته‌اند که مقصود از * و یتوب الله علی من یشاء * ابوسفیان و دیگرانند . ......پایان @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ «یونس آیه57» اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايه‌ى شفا براى آنچه در سينه‌هاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است. @Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ «یونس آیه57» اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايه‌ى شفا براى آنچه در سينه‌هاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است. نکته ها «مَوْعِظَةٌ»، بازداشتنِ آميخته با هشدار و انذار است. «1» «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ»، يعنى مايه‌ى پاكى روح و قلب از آفات روحى است. زيرا امراض روحى سخت‌تر از امراض جسمى است و هنر قرآن نيز در همين شفابخشى به امراض روحى است. پيامبراكرم صلى الله عليه و آله فرمود: اذا التبسَتْ عليكم الفِتن كالّيل المُظلم فعليكم بالقرآن فانّه شافع مشفّع ... در هجوم فتنه‌هاى تيره و وحشتناك، به قرآن پناه بريد كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت. «2» امام صادق عليه السلام فرمود: «شفاء لما فى الصدور من الامراض الخواطر و مشبّهات الامور» قرآن، براى تمام امراض روحى و شبهات و افكار شفاست. «3» گويا آيه اشاره به مراحل چهارگانه‌ى تربيت و تكامل دارد، يعنى: الف: مرحله‌ى موعظه، نسبت به كارهاى ظاهرى. «مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» «1». مفردات راغب. «2». بحار، ج 92، ص 17. «3». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 587 ب: مرحله‌ى پاكسازى روح از رذايل. «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ» ج: مرحله‌ى راهيابى به سوى مقصود. «هُدىً» د: مرحله‌ى دريافت رحمت الهى. «رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» پیام ها 1- نزول كتاب كه شامل موعظه و شفابخشى و هدايت و رحمت باشد، از شئون ربوبيّت الهى است. «مِنْ رَبِّكُمْ» 2- قرآن، شفاى هر دردى است. درمان دردها را بايد از مكتب قرآن گرفت، نه مكاتب شرق و غرب. «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ» 3- قرآن براى همه‌ى مردم موعظه است، ولى تنها گروه حقّ‌پذير، مشمول هدايت و رحمت الهى مى‌شوند. يا أَيُّهَا النَّاسُ‌ ... هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ‌ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» (۱۵۶ بقره) در مرگ هر انسانی در زبان وابستگانش، جاری است اما متأسفانه کمتر به معنای بلند عرفانی آن توجه می‌شود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائیم نه مال خودمان؛ یعنی احساس مالکیت که ما به خود نسبت می‌دهیم، حقیقتاً مال ما نیست بلکه مالکش خدا است؛ زیرا ما عبدیم و العبد و ما فی یده کان لمولاه عبد و هرآنچه در دست دارد مال خداوند است بنابراین هستی‌ای که ما به خود نسبت می‌دهیم؛ هستی حق است که بشکل عاریه‌ای به ما انتساب یافته است؛ ولی این انتساب عاریه‌ای ما را بتوهم انداخته که خیال کنیم ما موجویتی داریم که مال خودمان است جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار می‌دهد که این‌گونه مپندارید که این نسبت، حقیقی است؛ بلکه این انتساب، مجازی و قرضی است؛ و انتساب حقیقی از آن خدا است. @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ إِذَا جَآءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بَِايَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءاً بِجَهاَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏ (انعام/۵۴) 🔹و هرگاه كسانى كه به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، پس بگو: سلام بر شما! پروردگارتان بر خودش رحمت را مقرّر كرده است كه هر كس از شما از روى نادانى كار بدى انجام دهد و پس از آن توبه كند و خود را اصلاح نماید، پس قطعاً خداوند، آمرزنده و مهربان است. 🔸در شأن نزول آیه آمده است، جمعى گنهكار، خدمت پیامبر(ص) آمده و گفتند: ما خلاف‌هاى زیادى كرده‌ایم. حضرت ساكت شد. این آیه نازل شد. البته برخی احتمال می‌دهند این آیه ادامه‌ی آیات قبل باشد. در این سوره، خداوند دو بار جمله: «كتب على نفسه الرحمة» گفته است، یكى براى دلگرم كردن مؤمنان در همین دنیا (همین آیه)، یكى هم در آیه ۱۲ كه براى معاد است. «كتب على نفسه الرّحمة لیجمعنّكم». جهالت، گاهى در برابر علم است و گاهى در برابر عقل، و در آیه ۵۴ در برابر عقل است. یعنى از روى جهل و بى‌خردى به گناه كشیده شده‌اند، نه آنكه نمى‌دانستند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️ایمان زائر پیامبر خدا(ص)، از شرایط دریافت لطف الهى است. «و اذا جاءک الّذین یؤمنون بآیاتنا فقل...» ▫️زیارت پیامبر(ص)، راه دریافت لطف خداست. «جاءک... فقل سلام علیكم كتب» ▫️رابطه‌ى رهبر و مردم، بر پایه‌ى اُنس و محبّت است. «اذا جاءک... فقل سلام علیكم» ▫️بهترین عبارت تحیّت، «سلام علیكم» است. «فقل سلام علیكم» ▫️تحقیر شدن مؤمنان را جبران كنید. (در آیه‌ى ۵۳ متكبّران با لحن تحقیرآمیزى مى‌گفتند: «اَهؤلاء...» ولى در آیه ۵۴ خداوند به پیامبرش(ص) دستور سلام كردن به مؤمنان را صادر مى‌كند.) «فقل سلام علیكم» ▫️«سلام»، شعار اسلام است. بزرگ نیز به كوچک، سلام مى‌كند. «فقل سلام علیكم» ▫️مربّى و مبلّغ، باید با برخوردى محبّت‌آمیز با مردم، به آنان شخصیّت دهد. «سلام علیكم» ▫️اگر گناه از روى لجاجت و استكبار نباشد، قابل بخشش است. (جهالت، عذرى قابل قبول براى بخشش و گذشت از خطاكاران است.) «من عمل منكم سوءً بجهالة» ▫️خداوند، رحمت را بر خویش واجب كرده، ولى شرط دریافت آن، عذرخواهى و توبه است. «كتب ... ثمّ تاب» ▫️توبه، تنها یک لفظ نیست، تصمیم و اصلاح هم مى‌خواهد. «تاب و أصلح» ▫️توبه‌ى مؤمن حتماً پذیرفته مى‌شود، «عمل منكم» آغاز توبه، بعد از گناه است. «من بعده» ▫️عفو الهى همراه با رحمت است. «غفور رحیم» (گناهكار نباید مأیوس شود) @Targomeh