🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب>
#ابوطالب_در_شان_نزول
🟢 اشکال سوم روایات پیشین ، #ناسازگاری با سیاق آیات است ؛ زیرا سیاق این آیه با آیات قبل و بعد #یکنواخت است و بر مذمت و توبیخ افراد مورد اشاره آیه دلالت دارد و این سیاق #تفکیک بردار نیست ؛
🔵 در حالی که این #روایات مستلزم آن است که یک بخش از آیه ( ینهون عنه ) در مدح #ابوطالب و بخش دیگر در مذمت وی باشد .
🟢 قرطبی نیز روایتی را نقل کرده که به روشنی بر #نزول بخشی از آیه در مدح ابوطالب دلالت دارد .
🔵 وی نقل میکند که روزی #پیامبر ، در کنار کعبه نماز میخواند .
ابوجهل گفت : چه کسی #حاضر است نماز این مرد را بشکند ؟
🟢 ابن زبغری برخاست و #صورت پیامبر را آلوده کرد و پیامبر را از نماز بازداشت .
🔵 رسول خدا به #ابوطالب شکایت برد .
🟢 ابوطالب به کنار #کعبه ، نزد قوم آمد و با ابن زبعری و سایر مشرکان حاضر ، همان کرد که با #پیامبر انجام داده بودند ؛
آنگاه آیه پیش گفته نازل شد .
🔵 پیامبر به #ابوطالب گفت :
ای عمو ! آیهای در #شأن تو نازل شد .
🟢 ابوطالب گفت :
آن چیست ؟
#پیامبر فرمود :
تو قریش را از آزار من باز میداری و خود از #ایمان به من امتناع میورزی .
🔵 در این هنگام ، #ابوطالب در پاسخ پیامبر اشعاری سرود که در آن ضمن حمایت قاطع از حضرت ، ایشان را به ادامه دادن راه #سفارش کرد .
🟢 بر پایه این روایت ، بخشی از #آیه ( ینهون عنه ) باید در مدح ابی طالب باشد ؛ در حالی که لحن و سیاق آیه و نیز #ارتباط آن با آیات قبل بر سرزنش افراد مورد اشاره آیه دلالت دارد .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسایه۷۴و۷۵
ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِ رُسُلًا إِلى قَوْمِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ نَطْبَعُ عَلى قُلُوبِ الْمُعْتَدِينَ «یونس آیه74»
آنگاه پيامبرانى را پس از نوح به سوى قومشان فرستاديم، پس آنان معجزات و دلايل روشن را براى مردم آوردند، ولى مردم بر آن نبودند كه به آنچه قبلًا تكذيبش كرده بودند ايمان بياورند. ما اين گونه بر دلهاى متجاوزان مُهر مىزنيم.
ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى وَ هارُونَ إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ «یونس آیه75»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِ رُسُلًا إِلى قَوْمِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ نَطْبَعُ عَلى قُلُوبِ الْمُعْتَدِينَ «یونس آیه74»
آنگاه پيامبرانى را پس از نوح به سوى قومشان فرستاديم، پس آنان معجزات و دلايل روشن را براى مردم آوردند، ولى مردم بر آن نبودند كه به آنچه قبلًا تكذيبش كرده بودند ايمان بياورند. ما اين گونه بر دلهاى متجاوزان مُهر مىزنيم.
پیام ها
1- فرستادن پياپى پيامبران، يك سنّت الهى بوده است. «بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِ رُسُلًا»
جلد 3 - صفحه 604
(خداوند در فاصله زمانى ميان حضرت نوح و موسى پيامبرانى را فرستاد)
2- همهى پيامبران معجزه داشتهاند. «فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ»
3- همهى پيامبران مخالف داشتهاند. «فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا»
4- انسان آزاد است، با ديدن معجزه و شنيدن قهر الهى، باز هم نافرمانى مىكند.
«فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا»
5- استكبار و تعدّى، زمينهى مُهر خوردن بر دلهاست. «نَطْبَعُ عَلى قُلُوبِ الْمُعْتَدِينَ»
6- آنان كه با ديدن معجزات، ايمان نمىآورند، متجاوزند. «كَذَّبُوا، الْمُعْتَدِينَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیرنور(محسن قرائتی)💫
ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى وَ هارُونَ إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ «یونس آیه75»
سپس بعد از آنان، موسى و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوى فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهى تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند).
نکته ها
مراد از «ملأ»، چهرههاى چشم پُر كن مثل كاخ نشينان و درباريان است كه اطرافيان فرعون محسوب مىشدند. فرعون جامعه را به دو دستهى كاخنشينِ قبطى و محرومينِ سبطى تقسيم كرده بود و يك گروه را به بردگى كشيده بود و گروه ديگر كاخنشينان بودند. «وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ» «1»
جرم بزرگ فرعون، ادّعاى خدايى او، «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى» «2» و كشتن كودكان بىگناه و زنده نگهداشتن دختران براى كنيزى بود. «سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ» «3»
پیام ها
1- مبارزه با طاغوت، اوّلين وظيفهى انبياست. زيرا مبارزه با علّت فساد مهمتر از معلولِ آن است. «فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ»
«1». قصص، 4.
«2». نازعات، 24.
«3». اعراف، 124.
جلد 3 - صفحه 605
2- آنجا كه بافت جامعه، قومى و قبيلهاى بوده، پيامبران سراغ اقوام مىرفتند، امّا آنجا كه تشكيلات و نظام داشته، سراغ ريشهها مىرفتند. «1» «إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ»
3- طاغوتها، قدرت خود را از ياران و اطرافيان دارند وگرنه خود از درون پوكند. «وَ مَلَائِهِ»
4- انبيا معجزه داشتند. بَعَثْنا ... بِآياتِنا
5- همواره فرعونها وطاغوتها در برابر انبيا ايستادهاند. بَعَثْنا ... فَاسْتَكْبَرُوا
آنان كه به گناه عادت كنند، براحتى راه انبيا را نمىپذيرند. «كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ»
«1». قرآن درباره گروهى از انبيا كلمه «الى قومهم» بكار برده است، ولى درباره حضرت موسى «اذهب الى فرعون» آورده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #رهبری #تدبردرقرآن
۳مایده
💓الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ
امروز با نصب ساقی کوثر جان پیغمبر مولود کعبه در #غدیرخم کفار از نابود کردن دین شما ناامید شدند❌
کفار نه در فتح مکه نه در عرفه نه در صلح حدیبیه نه در روز بعثت در هیچ جااز نابودی اسلام مایوس نشدند آنها تا لحظه آخر امید داشتند اسلام را نابود کنند آنها گفتند اگر رسول الله از دنیا برود کار دین او تمام است❌ اما وقتی دیدند خدای متعال مولا علی را نصب کرد به کلی مایوس شدند👹
هرکس بخواهد دشمنان دین خدارا ناامید کند باید رهبران الهی خود را حمایت کند✅ تا دُوَل استکبار نتوانند به دین خدا ضربه بزنند❌
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✨وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنْكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا ۖ أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ
همانا شیطان گروه بسیاری از شما را گمراه کرد، آیا تعقّل نمی کردید
ایه ۶۲ سوره یاسین🌱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
قرآن نِگِل یکی از نفیسه ترین و قدیمیترین قرآن های تاریخ اسلام است که توسط خليفه سوم عثمان بن عفان بر روی پوست نگاشته شده و در روستاى نِگِل (نوگل) در استان كردستان نگهدارى ميشود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ ءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُم وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَىْءٍ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (انفال/۶۰)
🔹برای مقابله با دشمن، هرچه میتوانید نیرو و تجهیزات نظامی آماده کنید تا بدینوسیله، دشمنان خدا و خودتان را به وحشت بیندازید و نیز دشمنان پشت صحنهای را که آنها را نمیشناسید، ولی خدا آنها را میشناسد! هر چیزی را که در راه خدا خرج کنید، در قیامت به شما کامل پس میدهند و حقی از شما ضایع نمیشود.
❇️ از پيامهای این آیه
▫️مسلمانان باید آمادگى رزمى كامل، از نظر تجهیزات، نفرات و ... داشته باشند و از پیش آمادهى مقابله با خیانت و حمله دشمن باشند. دولت باید حدّاكثر توان خود را در تأمین بودجه براى دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصیص دهد. «و أعدوا لهم مااستطعتم»
▫️همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافى نیست، گاهى هم باید توان و قدرت به میدان آید. در هر زمان، پیشرفتهترین امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنید و از هیچ چیز فروگذار نكنید، چه قدرت سیاسى و نظامى، چه امكانات تبلیغى و تداركاتى. «من قوّة»
▫️وحدت و یكپارچگى هم نوعى قدرت است كه باید فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمىتوان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
▫️باید بُنیه دفاعى مسلمانان در زمینههاى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، نظامى، عقیدتى و... چنان قوى باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئههایش خنثى شود.(«ترهبون به»، به طور مطلق بیان شده است)
▫️هم ارزشهاى الهى باید حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عدوّاللّه و عدوّكم»
▫️همهى دشمنان، شناخته شده نیستند. «لاتعلمونهم» شاید مراد منافقان باشند، چون همین تعبیر دربارهى آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم»(توبه/۱۰۱)
▫️كمک به جبهه، تنها كمک مالى نیست، كمک از هر راهى؛ مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. «من شىء»
▫️هرگونه تلاش و انفاق و بكارگیرى امكانات براى تقویت بنیه نظامى حكومت اسلامى، از مصادیق انفاق در راه خداست. به شرطى خیر و بركت انفاق به شما بر مىگردد كه در راه خدا باشد، نه از روى ریا، سُمعه، خودنمایى و روابط و ملاحظات. «و ما تنفقوا من شیء فى سبیل اللّه»
▫️كمکهاى مالى، سبب قدرت امّت مىشود و نتیجهى آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمین برمىگردد. تضییع حقوق دیگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «یوفّ الیكم و انتم لا تظلمون»
⬅️ البته امروز هم مثل گذشته جنگ نرم وجود دارد و با گسترش وسایل ارتباطی و رسانهها، گسترهی میدان حق و باطل وسیعتر شده است و در دنیایی که نبأ فاسق به دنبال تحریف حقایق است، روایت درست و جهاد تبیین؛ نقش تعیینکنندهای ایفا میکند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh