eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
سبط یعنی نواده سبطی ها از نسل حضرت یعقوب بودن که 12 گروه بودن و هر کدوم به یکی از فرزندان حضرت یعقوب میرسیدن قرانم میگه وقتی حضرت موسی عصاشو به سنگ زد 12 چشمه ازش جوشید که به هر کدوم ی چشمه برسه ✴️فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ با اومدن حضرت یوسف به مصر و قدرت گرفتنش جمعیت زیادی از مردم کنعان و اطرافش به سمت مصر روانه شدن و با تمام شدن حکومت حضرت یوسف که 80 سال بود دوباره قبطی ها حکومت رو به دست گرفتن و سبطی ها به وضع بدی گرفتار شدن قبطی ها کیا بودن؟؟ @Targomeh
🔰در سوره ،عبارت را در پایان دو آیه داریم 👇👇👇👇 💢ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى (سوره مبارکه آیه۲) 💢فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً (‌سوره مبارکه آیه۶۶) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗯 دائره المعارف قرآن کریم 🗯 🥷 ☄ ابولهب در هنگامه پیامبر به شرکت در سرقت دو آهوی زرین که بر در کعبه نصب شده بود ، با یکی از سارقان متهم شد و مورد پیگرد قرار گرفت به ناچار نزد دایی‌های خویش ، در بنی خزاعه پناهنده شد . 🐲 گویا دو فرزندش عتبه و معتب ، با دو دختر رسول خدا ، رقیه و ام کلثوم ،‌ در همین بود ؛ گرچه اقوال دیگری نیز در این باره وجود دارد . ☄ ابولهب از دارایان و بتان در مکه بود و وقتی افلح بن نضر شیبانی ، متولی عزّی در بستر درباره آینده آن ابراز نگرانی کرد ، ابولهب به او دلداری داد و متعهد شد که آن را رها نکند . بدین طریق ، مدتی عزّی را بر عهده گرفت . 🐲 در این هنگام به هر کس می‌رسید ، می‌گفت : اگر پیروز شود ، من با خدمتی که به او کرده‌ام در امانم و اگر بر آن پیروز شود که نمی‌شود ، برادرزاده‌ام است . ☄ ابولهب ، پس از پیامبر بر خلاف سنت عربی ، به سیره خاندان خویش عمل نکرد و به رغم همراهی بنی با رسول خدا ، او به دیگر تیره‌های قریش پیوست و از در و ستیزگی با پیامبر درآمد و به شیوه‌های گوناگون به آزار حضرت پرداخت از جمله بر سر خدا شکمبه و خاشاک می‌ریخت . 🐲این عمل ، خشم دیگر بنی هاشم را برمی‌انگیخت ؛ چنانکه روزی با مشاهده چنین صحنه‌ای از سر خشم ، خار و خاشاک را بر سر افکند . ادامه دارد ...... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِيمانُها إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى‌ حِينٍ «یونس آیه98» پس اهل هيچ شهرى (به موقع) ايمان نياورد كه (ايمانش به او) سود بخشد؟ مگر قوم يونس (كه وقتى در آخرين لحظه ايمان آوردند،) ما عذاب خوار كننده را در زندگى دنيا از آنان برطرف كرديم و تا مدّتى بهره‌مندشان ساختيم. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِيمانُها إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى‌ حِينٍ «یونس آیه98» جلد 3 - صفحه 623 پس اهل هيچ شهرى (به موقع) ايمان نياورد كه (ايمانش به او) سود بخشد؟ مگر قوم يونس (كه وقتى در آخرين لحظه ايمان آوردند،) ما عذاب خوار كننده را در زندگى دنيا از آنان برطرف كرديم و تا مدّتى بهره‌مندشان ساختيم. نکته ها با اينكه در اين سوره، تاريخ حضرت نوح و موسى به تفصيل بيان شده، امّا داستان توبه‌ى قوم يونس در نصف آيه و با اشاره آمده است، ولى نام اين سوره را سوره يونس نهاده‌اند، شايد به خاطر حسّاسيّت و اهميّت كار قوم يونس باشد كه در آخرين لحظه‌ها توبه كردند و خداوند توبه‌ى آنان را پذيرفت. امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت يونس عليه السلام از سى سالگى تا 63 سالگى تبليغ كرد، تنها دو نفر به او ايمان آوردند. حضرت، مردم را نفرين كرد و از ميان آنان رفت. يكى از آن دو مؤمن كه حكيمى دانا بود، با ديدن نفرين پيامبر و رفتنش از آن منطقه، بر بلندى رفت و با فرياد به مردم هشدار داد. مردمِ متأثّر شده و با راهنمايى او از شهر بيرون رفتند و ميان خود و فرزندانشان فاصله انداختند و به درگاه خدا ناله و توبه كردند تا بخشوده شدند. يونس عليه السلام چون برگشت، ديد كه آن قوم هلاك نشده‌اند، سبب را پرسيد، ماجرا را برايش شرح دادند. «1» پیام ها 1- انسان مى‌تواند حتى در لب پرتگاه، خود را حفظ كند. «إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ» 2- ايمان و توبه‌ى به موقع، عذاب الهى را برطرف مى‌سازد «لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا» (از ميان تمام اقوام تكذيب كننده‌ى گذشته، تنها قوم يونس بود كه به موقع توبه كرده و ايمان آوردند) 3- سرنوشت مردم به دست خودشان است. «آمَنُوا كَشَفْنا» «1». تفاسير مجمع‌البيان و صافى. جلد 3 - صفحه 624 4- رمز خوشبختى انسان‌ها در دنيا نيز ايمان است. آمَنُوا ... مَتَّعْناهُمْ‌ 5- دعا و نيايش، هم بلا را رفع مى‌كند، هم كاميابى مى‌آورد. (با توجّه به شأن نزول) «كَشَفْنا، مَتَّعْناهُمْ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ چرا ظالم ها سالم ترند؟ چرا بعضی آدم ها با کوچکترین گناهی تو همین دنیا مجازات میشن . اما یه سری هر گناهی دلشون می خواد میکنن و روز به روز هم پیشرفت ؟ پس عدالت خدا کجاست ! آدمها سه دسته اند : عینک ملحفه فرش وقتی یک لکه چایی بنشیند روی عینک بلافاصله آن را با دستمال کاغذی پاک می کنی وقتی همان لکه بنشیند روی ملحفه می گذاری سر ماه که با لباسها و ملحفه ها جمع شود و همه را با هم با چنگ می شویی! اما وقتی همان لکه بنشیند روی فرش میگذاری سر سال با دسته بیل به جانش می افتی . خدا هم با بنده های مومنش مثل عینک رفتار می کند. بنده های پاک و زلال که جایشان روی چشم است تا خطا کردند بلافاصله حالشان را می گیرد (البته در دنیا و خفیف) دیگران را به موقعش تنبه می کند و آن گردن کلفت هایش را می گذارد تا چرک هاشان جمع شود تا یکجا به موقع به حسابشان برسد. ❇️ قرآن کریم می فرماید: ما به کافران مهلت می دهیم تا بر کفر خویش بیافزایند. و سر سال ( یا قیامت ، یا همین دنیا) حسابی از شرمندگی شان در می آید🍃🍃🍃 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• قرآن ضد شیطانه حتما بخونیم و بهش عمل کنیم که هم در دنیا پاکیزه زندگی کنیم هم آخرتمون رو آباد کنیم شیطان دشمن قسم خورده ی انسانه قطعا نمیخواد که ما با قرآن انس بگیریم. •┈••✾🍃🦋🍃✾••┈• @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و شرح‌حال افسادطلبان : وَإِذَا قِيلَ‌لَهُمْ لَاتُفْسِدُوا فِي‌الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ‌مُصْلِحُونَ / بقره_۱۱ ♦️و هرگاه به ایشان(منافقان) گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى‌گويند: همانا ما اصلاح‌گريم. @Targomeh
🔹إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ 🔸جز این نیست که کارش چون ایجاد چیزی را بخواهد این است که به آن می‌گوید: باش! پس بی‌درنگ موجود می‌شود‌ 🔸All His command, when He wills something is to say to it "Be," and it is 📗سوره یس، آیه 82 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۵فلق🪴 وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ پناه بر خدا از شر حسود دشمن حق اند وکمال های دیگران را کوچک می بینند تااز خوبی او کم کنند♨️ چه کتاب خوبی نوشته😍 حسود: هنر نکرده آمده از روی کتاب های دیگر وأز گوگل کپی برداری کرده😏 چه صدای خوبی دارد😍 حسود: صدای او آزار دهنده ومثل صدای کراجک است کجای صدای تراکتوری او قشنگ است؟😏 چه غذای خوبی پخته😍 حسود: کتابهای آشپزی و ادویه زیادی دارد وغذای او چندان هم خوشمزه نیست😏 چه معدل بالایی گرفته😍 حسود:پدر پولدار او به معلم ها پول داده به او نمره بدهند😏 (و این یک دروغ بزرگِ حسود است زیرا معلمهای ما بسیار مومن اند) چه خانه قشنگی ساخته😍 حسود:داخل خونه اش بری می بینی مثل طویله است پول خانه اش را هم از صد جا مثل سگ گدایی کرده😏 (وام گرفته) عجب سخنرانیی کرد😍 حسود: آخه این سخنرانی تعریف داشت؟ اینکه ۱ مشت دری وری گفت ومردم را علاف خود اش کرد از حرف های او هم ۱ کلمه به علم ما افزوده نشد😏 عجب پولدار است😍 حسود: خانه وگله بزهای او در بیابان بود شانسی از کنار خانه اش اتوبان رد شد زمین او قیمت پیدا کرد پولدار شد😏 @Targomeh
🔶 وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ   🔸 خدا نماز را به نمازگزار نسبت می‌دهد نه به خودش. چون نماز سرمایۀ ماست نه خدا.   مؤمنون، آیۀ ۹ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَ مَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (فاطر/۲) 🔹هر رحمتى را كه خداوند (به روى) مردم بگشاید، بازدارنده‌اى براى آن نیست، و هر چه را خداوند دریغ دارد، پس غیر او فرستنده‌اى براى آن نیست، و اوست عزیز و حكیم. 🔸«فتح» به معنای گشودن و اشاره به گشودن خزاین رحمت الهی است. «رحمت» معنای گسترده‌ای دارد که تمام مواهب معنوی و مادی را شامل می‌شود؛ رحمتی که بر قلب و جان انسان می‌وزد و او را شاد و آرام می‌سازد. دو صفت «عزیز و حکیم» اشاره به آن است که گشودن و بازداشتن درهای رحمت بر اساس قدرت و حکمت خداست، هر کجا حکمتش اقتضا کند، درهای رحمت را می‌گشاید و اگر بر اساس حکمت، رحمت خود را بازدارد کسی نمی‌تواند آن را بگشاید. 🔸راز تقدّم «فتح» بر «امساک»، سبقت رحمت خدا بر غضب اوست. در این آیه در برابر فتح درهای خزاین رحمت، تعبیر امساک ذکر شده نه بستنِ در، یعنی از نگشودن یاد شده نه از بستن و این بیان کننده اصل کلّی حاکم بر این‌گونه آیات است.(دقت شود) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در دنیا همه مردم از رحمت الهى برخوردارند. «یفتح اللّه للناس من رحمة» ▫️رحمت الهى قبل از قهر اوست. (كلمه‌ى «یفتح» قبل از «یمسک» آمده است.) ▫️دادن‌ها و گرفتن‌هاى خداوند، همراه با حكمت است. «یفتح - یمسک - الحكیم» ▫️نعمت‌هاى الهى، داراى خزاینى است كه گوشه‌اى از آن به روى انسان باز مى‌شود. «یفتح - مرسل» ▫️چشمداشت به غیر خدا بیهوده است، اگر او نخواهد هیچ قدرتى كارایى ندارد. «فلا ممسک - فلا مرسل» ▫️اراده‌ى خداوند خلل‌ناپذیر است. «ما یفتح... فلا ممسک لها و ما یمسک فلا مرسل» @Targomeh
🔰وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ و بر آنچه از مشکلات و سختی ها به تو می‌رسد، شکیبایی کن..🤍🍃 -سوره‌لقمان/آیه17 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قطعه ای از تلاوت استاد سیّد متولی عبدالعال در مسجد امام حسین(علیه السلام) تهران - سال ۱۳۷۰ 📖 سوره مبارکه نساء آیه ۷۹ 🎼 نام مقام اجرا شده بیات @Targomeh
🔥هفت طبقۀ و ساکنان آن🔥 🔴1)طبقۀ اول (دَرک) مخصوص منافقان است و اینان بدترین گروه از جهنمیان می‌باشند. 🍃اِنّ المنافقین فی الدَّرکِ الأَسفَلِ مِنَ النّار 📖 سوره نساء آیه145 🔴2)طبقۀ دوم (لَظا) نام دارد که جایگاه اشقیا می‌باشد. 🍃کلّا اِنّه لَظی 📖 سوره معارج آیه15 🔴3)طبقۀ سوم (حُطَمَه) است که تهمت زنندگان و عیب جویان و مال اندوزان را در خود جای داده است. 🍃کلّا لَیُنبَذَنَّ فی الحُطَمَه 📖 سوره همزه آیه4 🔴4)طبقۀ چهارم (سَقَر) نام دارد که جایگاه کافر و منکر و تارکین نماز و کسانی که از مساکین دستگیری نکردند است و عموم جهنمیان از این درمی‌گذرند. 🍃ما سَلَکَکُم فی سَقَر 📖 سوره مُدَّثِّر42 🔴5)طبقه پنجم (جَحیم) است که در ان تجاوزکاران سکونت داده می‌شوند. 🍃و وَقاهُم عذابَ الجَحیم 📖 سوره دخان آیه56 🔴6)طبقۀ ششم (سَعیر) نام دارد وجایگاه سرپیچی کنندگان از خداوند است. 🍃فَعتَرَفو بِذَنبِهِم فَسُحقاً لِأَصحابِ السَّعیر 📖 سوره آیه11 🔴7)طبقۀ هفتم (هاویة) است و نصیب کسی می‌شود که میزان اعمال خیر او کم باشد و باید 70 سال در جهنم توقف کند. 🍃و اَمّا مَن خَفَّت مَوازینُه. فَأُمُّه هاویة 📔سوره قارعه آیه 8و9 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَأَنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاء وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ فضل و کرامت به دست الله است ، به هر که بخواهد ارزانی می دارد، و الله دارای کرامت عظیم است. 🌸 سوره حدید - آيه ۲۹ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗯 دائره المعارف قرآن کریم 🗯 🥷 ☄ ابولهب برای جلوگیری از نفوذ کلام در پی او حرکت و دروغگویش خطاب می‌کرد . 🐲 او را ساحر ، و کاهن می‌خواند و دیگران را نیز از گرویدن به او و اسلام باز می‌داشت و حتی یک بار او و به تحریک دیگران ، بر آن شده بودند تا پیامبر را از پای درآورند که بر جای شدند و به دعای حضرت به حرکت درآمدند . ☄ انگیزه ابولهب با پیامبر در کتاب‌های تاریخی ، گوناگون آمده است . 🐲 برخی دفاع از را عامل اصلی دانسته‌اند ؛ چنانکه خود به هند ( همسر ابوسفیان ) می‌گوید : با ردّ دعوت ، لات و عزّی را یاری کردم . ☄ شاید همراهی با را که در پی ریاست برادر خویش ابوسفیان بود ، بتوان انگیزه این ذکر کرد ؛ چرا که تثبیت مقام پیامبر موقعیت وی را به می‌افکند ؛ 🐲 ولی برخی آن را تا سر حد شخصی فرو کشیدند و گفتند : روزی و ابوطالب کشتی می‌گرفتند . ☄ ابولهب او را بر زمین افکند و روی نشست . در این هنگام ، پیامبر به ابوطالب شتافت و به او کمک کرد تا بر فراز آید ، و وقتی به او گفت که من نیز عموی تو هستم . چرا او را کردی ؟ حضرت گفت : چون او نزد من از تو است . و همین امر موجب و خشونت او با پیامبر شد ؛ 🐲 اما گویا داعیه قریش و ریاست مکه که در خاندان عبدالمطلب ، کم و بیش به آن چشم داشتند ، انگیزه او بود ؛ ☄به ویژه که وی از یک سو در سببی به تیره بنی امیه ارتباط می‌یافت که در رقابت با بنی کوششی بیوقفه داشتند ، و از دیگر سو ، در پیوندی نسبی ، از طرف مادر با تیر بنی خزاعه که خود زمانی مکه و کعبه را عهده‌دار بودند ، پیوند داشت . 🐲 مشرکان نیز وی را از همین تحریک می‌کردند . ادامه دارد....... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً آفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ «یونس آیه99» واگر پروردگارت مى‌خواست، (به اجبار) همه‌ى مردم روى زمين يكجا ايمان مى‌آوردند. (اكنون كه سنّت خدا بر ايمان اختيارى مردم است،) پس آيا تو مردم را مجبور مى‌كنى تا ايمان آورند؟! @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً آفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ «یونس آیه99» واگر پروردگارت مى‌خواست، (به اجبار) همه‌ى مردم روى زمين يكجا ايمان مى‌آوردند. (اكنون كه سنّت خدا بر ايمان اختيارى مردم است،) پس آيا تو مردم را مجبور مى‌كنى تا ايمان آورند؟! نکته ها خداوند، هم قدرت دارد، هم حكمت و از قدرتش آنجا و آن گونه استفاده مى‌كند كه خلاف حكمت نباشد و چون حكمتش اقتضا دارد كه مردم آزاد باشند، هرگز با قدرت قهرى خود آنان را به ايمان اجبارى وادار نمى‌كند. امّا مشركان مى‌گفتند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» «1» اگر خدا مى‌خواست ما مشرك نبوديم، پس شرك ما خواست خدا بوده است و ما بالاجبار مشرك شده‌ايم! اين آيه مى‌تواند پاسخى به سخن آنان باشد كه اگر اراده خدا بر اجبار كردن است، چرا اجبار به انحراف و شرك كند و لااقل اجبار به هدايت و ايمان بكند!؟ پیام ها 1- ايمان بر مبناى انتخاب است، نه اجبار وتحميل. «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ» 2- پيامبر صلى الله عليه و آله از روى دلسوزى، براى ايمان آوردن مردم اصرار مى‌كرد. «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» «1». انعام، 148. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 625 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا و بر خدا توکل كن همين بس كه خدا نگهبان [تو]ست ❤ سوره احزاب ، آیه ۳ @Targomeh