#تلنگر
✍چیزی رو که نمیتونی درست بودنش رو ثابت کنی
👇👇👇
❌نه بگو، 🗣
❌نه بشنو،👂
❌نه ببین، 👀
❌نه بنویس 📝
✔️چرا که گوش و چشم و دل و... همه، یه روزی باید پاسخگو باشند👇
🕋 ولا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا
✨ از چیزی که به آن علم نداری [ شنیدهها ، خیالات و اوهام ]،پیروی مکن ، چرا که گوش و چشم و دل ، همه مسئولند.
📚اسراء/ ۳۶
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#ملائکه
✅ی عده به مقامی رسیدن که ملائک باهاشون حرف زدن و اونا هم صداشونو شنیدن
🔸حضرت #ابراهیم👈1⃣بار📜هود70
🔹همسر حضرت ابراهیم1⃣بار📜هود72
🔸حضرت #لوط👈1⃣بار هود77
🔹حضرت #مریم👈3⃣بار 📜آل عمران42و 45 ومریم 19
🔸حضرت #زکریا👈1⃣بار📜آل عمران39
🔹پیغمبر خاتم👈 تعداد خیلی زیاده شمارشش سخته
حرف زدن ملائکه با انسان خیلی عجیب نیست چون همیشه و برای همه اتفاق میفته اما اینکه من بتونم صداشونو بشنوم خیلی حرفه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍁 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🍁
🏢 اجاره>
#اجاره_های_خاص_در_قرآن>
2. اجاره منازل مکه
🏡 برخى گفتهاند: اجارهدادن خانههاى #مکه جایز نیست ; زیرا خداوند استفاده از آن را براى مسافر و #مقیم مساوى قرارداده است:
* اِنَّ الَّذینَ کَفَروا ویَصُدّونَ عَن سبیل الله و المَسجِد الحَرام الَّذی جَعَلناهُ لِلنّاس سَواء العاکِف فیه وَ الباد * ( حج ۲۲ )
🏚و برخی به این دلیل که #مکه در جنگ فتح شده و مِلک جمیع مسلمانان است ، بیع و اجاره خانههای آن را #حرام دانستهاند .
🏡 #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرموده است :
اجاره دادن خانههای #مکه جایز نیست و کسی که اجرت خانههای مکه را بخورد ، گویا #آتش خورده است .
🏚 امام #علی علیه السلام نیز در نامهای به فرماندار خود ( قثم بن عباس ) در مکه نوشت : به اهل #مکه بگو که از هیچ مسافری اجرتی دریافت نکنند ؛ زیرا #خداوند میفرماید : مسافر و مقیم در آن مساوی اند .
🏡 در مقابل ، برخی با استناد به آیه ۸ حشر که خانههای #مکه را به صاحبانش منتسب دانسته ( اخرجوا من دیارهم ) و نیز ضرورت حکم به انتفای #مسجد بودن تمام مکه و اصل تسلط مردم بر اموالشان و شواهد تاریخی از جمله فروش #خانههای مکه به دست عقیل و برخی از صحابه گفتهاند :
اجاره دادن خانههای مکه #جایز است .
🏚 نظر شافعی و رای مشهور بین #امامیه نیز همین است و روایات ناهیه ، بر کراهت #حمل شده است .
ادامه دارد........
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۴۱
وَ قالَ ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ «هود آیه41»
و (نوح به مسافران كشتى) گفت: بر آن سوار شويد كه حركت و توقّفش با نام خداست. همانا پروردگار من آمرزنده و مهربان است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ قالَ ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ «هود آیه41»
و (نوح به مسافران كشتى) گفت: بر آن سوار شويد كه حركت و توقّفش با نام خداست. همانا پروردگار من آمرزنده و مهربان است.
نکته ها
ابوذر، صحابى بزرگ رسول خدا صلى الله عليه و آله، در حالى كه حلقهى در كعبه را گرفته بود، با صداى بلند مىگفت: اى مردم! با دو گوش خود شنيدم كه پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمود: «مَثل اهلبيتى كمثل
جلد 4 - صفحه 60
سفينة نوح، مَن رَكبها نَجى و مَن تَخلّف عنها هلك». اهلبيت من همچون كشتى نوحاند كه هر كس بر آن سوار شد، نجات يافت و هر كه از آن دورى گزيد هلاك شد. البتّه اين حديثِ پيامبر صلى الله عليه و آله را ديگر بزرگان صدر اسلام؛ همچون ابوسعيد خدرى، ابنعباس، عبداللّهبن زبير و انسبن مالك نيز نقل كردهاند و در كتب معروف اهلسنّت آمده است. «1»
اگر اين حديثِ متواتر را در كنار حديث متواتر ديگرى بگذاريم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
مسلمانان 73 فرقه مىشوند و تنها يك فرقه از آنها اهل نجات مىباشد، «فرفةٌ ناجية»، روشن مىشود كه خود پيامبر صلى الله عليه و آله مصداق فرقهى ناجيه را اهلبيت خود معرّفى كرده و فرموده است: «مَن ركبها نجى»، كه كلمهى «نجى» مفسّر همان كلمهى «ناجيه» است.
در روايات آمده، آغاز سير كشتى اوّل ماه رجب «2» واز مسجد كوفه بوده است. «3»
پیام ها
1- شروع هر كار با نام خداوند، رمز توكّل و استمداد و رنگ الهى دادن به آن كار است. «ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ»
2- حركت و توقّف، هر دو بايد با استمداد از خدا باشد. «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها»
3- كشتى وسيلهاى بيش نيست، انسان بايد به ياد خدا باشد كه همه چيز به ارادهى اوست. «ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ»
4- نجات پيروان نوح از طوفان، پرتوى از ربوبيّت، مغفرت و رحمت الهى است. ارْكَبُوا ... إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ
«1». طبرى در معجمكبير، حاكم نيشابورى در مستدرك، ابنكثير در تفسيرش، سيوطى در تاريخ خلفا، ابن قتيبه در عيونالاخبار، طبرى در ذخائر العقبى، خطيب بغدادى در تاريخ بغداد، ابونعيم در حليةالاولياء، ابن ابىالحديد در شرح نهجالبلاغه، آلوسى در روح المعانى و ديگر كتب كه شرح مفصّل آن در احقاقالحق جلد 9 صفحه 270 به بعد آمده است.
«2». تفسير نورالثقلين.
«3». كافى، ج 3، ص 492.
تفسير نور(10جلدى)، ج4، ص: 61
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #مفاهیم #قرآنی
۴۳اعراف و۴۷حجر
وَ نَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِ هِم مِّنْ غِلٍّ فرمود ما کینه رااز دل اهل بهشت زدوده ایم ما قلب آنها را پاک کرده ایم💓
مفسران شیعه وسنی نوشته اند منظور از اینکه فرمود ما💓 قبلا بدیها رااز دل اهل بهشت کَنده ایم زدوده ایم؛ پاک کردن وپاک شدن آنها در برزخ است✅
برزخ عالمِ عجیبی است که صفات بد انسان را با روش هایی که فقط خدا داند چگونه اند پاک می کند🌾
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh