📗ماجرای گاو بنی اسرائیل
یک نفر از بنی اسرائیل به طور مرموزی کشته شد در حالی که قاتل او معلوم نبود و هر طائفه ای، طایفه ی دیگر را مسئول قتل آن شخص می دانست.
این اوضاع و احوال ادامه داشت تا این که نزد حضرت موسی رفته و از او درخواست کردند که از خداوند در این زمینه یاری بگیرد.
حضرت موسی با توجه به ارتباطی که با خدا داشت به قوم خود گفت: گاوی را گرفته و سر او را ببرید و قسمتی از آن را به بدن مقتول بزنید تا زنده شود و قاتل خود را معرفی کند؛ ولی قوم بنی اسرائیل به موسی گفتند: آیا ما را به تمسخر گرفته ای؟
حضرت موسی فرمود: به خدا پناه می برم اگر بخواهم کسی را مسخره کنم.
قوم موسی به او گفتند: از خدا بپرس آن گاو چگونه باشد؟
حضرت موسی فرمود: گاو باید ماده، نه پیر و نه جوان باشد.
دوباره آن قوم لجباز گفتند: از خدا بپرس آن گاو چه رنگی داشته باشد؟؟ حضرت موسی فرمود: زرد باشد به طوری که در چشم حالت درخشندگی داشته باشد؟
قوم موسی برای آخرین بار سوال کردند: این گاو از نظر کار کردن باید دارای چه خصوصیتی باشد؟ حضرت فرمود: این گاو باید برای شخم زدن و زراعت و همچنین برای آبکشی تربیت نشده باشد و از هر عیبی پاک باشد.
در نهایت قوم بنی اسرائیل برخلاف میل خودشان گاوی را با خصوصیات گفته شده، پیدا کرده و سر بریدند و قسمتی از آن را به بدن مقتول زدند و وقتی زنده شد، قاتل خود را معرفی کرد.
اگر خوب نگاه کنیم خواهیم دید که چگونه خداوند بر قوم بنی اسرائیل نعمت ارزانی داشته است.
📗آیات 67 تا 74 ،سوره بقره
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
حکمت بعثت پیامبر اکرم از نظر خداوند:
🌸هُوَالَّذِی بَعَثَ فِیالْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ و...
خداونذ کسی است که ازمیان جماعتی درس نخوانده رسولی برانگیخت که آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد هرچند پیشازآن در گمراهی آشکار بودند
📖سوره جمعه آیه ۲
هدف بعثت از نظر پیامبر مهربانیها:
إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق
من از آن جهت برانگیخته شدم که شرافتها و مکارم اخلاقی را کامل کنم
فلسفه بعثت در خطبههای نهجالبلاغه:
۱_ﺩﻋﻮﺕﺑﻪ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﻧﻔﻲ ﺷﺮﻙ(خطبه ۱۴۷)
۲_ﻭﻓﺎﻱ ﺑﻪ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ و میثاق فطرت (۱۴۷)
۳_ﻭﻓﺎﻱ ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩ الهی برای ختم نبوت (اول)
۴_آشکارکردن ﮔﻨﺠﻴﻨﻪﻫﺎﻱ ﻋﻘﻞ برای ﺑﺸﺮ (اول)
۵_شناخت عظمت و بزرگی پروردگار (۱۴۷)
۶_بیدار کردن انسانها از خواب غفلت (۱۰۸)
۷_ یادآوری نعمت های الهی(خطبه اول)
─┅ঊ🍃🌹🌟🌹🍃ঊ┅─
🎊 عید سعید مبعث گرامی باد🎊
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#آیههایآرامش
🌱إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ
بی تردید بازگشت به سوی پروردگار توست.
آیه 8 سوره علق📚
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✳ معارف قرآنی
✴ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...ِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ... (مزمل/20)
ﺁﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻨﻴﺪ... ﭘﺲ ﺁﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻨﻴﺪ... (مزمل/20)
📢📢📢📢📢
✅ ﮔﺮﭼﻪ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ، ﺍﺯ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻣّﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ این ﺁﻳﻪ، ﺩﻭ ﺑﺎﺭ به این امر مهم ﻓﺮﻣﺎﻥ داده است ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
✅ ﺑﺪﻳﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ "ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ" ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺗﻠﺎﻭﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺭﺱ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﻯ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ. ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ هم ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ که ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺏ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﺗﺪﺑﺮ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.
✅ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺭﺿﺎ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ (ﻓﺎﻗﺮﺅﺍ ﻣﺎ ﺗﻴﺴّﺮﻣﻦ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ) ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺧﺸﻮﻉ ﻭ ﺻﻔﺎﻯ ﺩﻝ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ.
✅ و ﭼﺮﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻰ ﺗﻠﺎﻭﺕ، ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺍﺳﺖ. البته ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺳﺖ.
✅ در آیه چهارم همین سوره مزمل نیز میفرماید:
✴ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا(مزمل/4)
ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺎﻣﻞ ﻭ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﻭ ﻓﺼﺎﺣﺖ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻦ. (مزمل/4)
✅ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﺩﺍﺑﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﺮﺗﻴﻞ، ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺍﺩﺏ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، و ﺗﻠﺎﻭﺕِ ﻫﺮ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ، ﻣﻘﺪّﻣﻪ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺨﺶ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
✅ کلمه "ﺗﺮﺗﻴﻞ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ "ﺗﻨﻈﻴﻢ" ﻭ "ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻮﺯﻭﻥ" ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺗﺎﻧﻰ ﻭ ﻧﻈﻢ ﻟﺎﺯم، ﻭ ﺍﺩﺍء ﺻﺤﻴﺢ ﺣﺮﻭﻑ، ﻭ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻛﻠﻤﺎﺕ، ﻭ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺗﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺁﻳﺎﺕ، ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺩﺭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.
✅ در واقع ﺗﺮﺗﻴﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﺘﺎﺏ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﻰ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺷﺪ ﻭ ﻧﻤﻮ ﻣﻌﻨﻮﻯ، ﻭ ﺷﻬﺎﻣﺖ ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ، ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻯ ﺑﺒﺨﺸﺪ.
✅ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم در توضیح ترتیل قرآن ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺷﻌﺮ ﻧﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﺟﺪﺍﺟﺪﺍ ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻧﻜﻦ. ﺑﺎ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺁﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺰﻉ ﻭﺍ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﻫﺪﻓﺘﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﺧﺮ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ. (ﻛﺎﻓﻰ، ﺝ 2ﺹ 614.)
✅ در روایت دیگری ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﺮﺗﻴﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺳﻴﺪﻳﺪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺳﻴﺪﻳﺪ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺒﺮﻳﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﺮﺗﻴﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺻﻮﺗﻰ ﺯﻳﺒﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ. (ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ.)
🚫 یک سوال مهم:🚫
ما روزانه چقدر قرآن میخوانیم؟؟!!
روزانه چقدر از وقتمان را با گوشی موبایل و تلوزیون و دوستان و ... میگذرانیم، و چه مقدار از وقتمان را با کتاب خدا، قرآن؟؟؟!!!
✴ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...
ﺁﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻨﻴﺪ.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
•|🔭|•
#اعجاز_در_قرآن
#اعجاز_علمی
✅1450سال پیش خداوند در قرآن فرموده:
وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحفُوظاً
💌(انبیا32)
♨️حالا امروز تو علوم روز، میگن:
🌏 اطراف زمین با لایه ای 350کیلومتری از هوا به ترکیب های نیتروژن، اکسیژن، اکسید کربن، و بخار آب احاطه شده که هر مهاجم آسمانی☄ اگه بخواد ازش رد بشه تکه تکه میشه
💢جدا ازاون #لایه ی_أُزُن هم که معرِّف حضورتون هست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📌بعثت
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ.
📚آل عمران: ۱۶۴.
یقیناً خدا بر مؤمنان منّت نهاد كه در میان آنان پیامبری از خودشان برانگیخت كه آیات او را بر آنان میخواند و پاكشان میكند، و كتاب و حكمت به آنان میآموزد و به راستی كه آنان پیش از آن در گمراهی آشكاری بودند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💟 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 💟
💠اجتهاد
#حجیت_فتواى_مجتهد
......ادامه
📃( نحل ۱۶ ) به این آیه که آیه #سوال نام دارد ، بر حجیّت فتوای مجتهد استدلال کرده و گفتهاند :
مقصود از * #ذکر * هر امری است که سبب ذکر خداوند شود ، پس منظور از اهل ذکر کسانی هستند که با #امر نبوت و معاد و احکام الهی آشنا باشد .
📜 خداوند متعالی #سوال از اهل ذکر را واجب کرده و روشن است که پرسش به خودی خود #مطلوبیت ندارد ؛ بلکه مطلوبیت آن به لحاظ عمل کردن است ؛
📃 بنابراین ، پس از #سوال کردن . کلام اهل ذکر حجت و معتبر است .
📜 بعضی آیه شریفه را #ارشاد به اصل عام عقلایی ( وجوب رجوع جاهل به اهل خبره ) میدانند .
📃 به بیان دیگر ، #وجوب رجوع جاهل به عالم ، اصلی عقلایی و سیره مستمر عقلا است و در این آیه ، #وجوب رجوع جاهل به عالم تعبّدی نیست ؛ بلکه آیه در مقام ارشاد به همان #سیره جاری عاقلان است .
✅ بر استدلال به این #آیه ، اشکالاتی شده است :
👈 الف : از #سیاق آیه استفاده میشود که مقصود از اهل ذکر ، عالمان اهل کتاب اند ؛ بنابراین ، شامل #مجتهدان و فقیهان نمیشود .
📜 از این #اشکال پاسخ دادهاند که چون آیه بر کبرای کلی مشتمل است ، خصوصیت مورد ، سبب نمیشود که اهل ذکر به #عالمان اهل کتاب اختصاص داشته باشد ؛ بلکه شامل امامان علیهم السلام و #فقیهان و مجتهدان نیز میگردد .
ادامه دارد ........
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۶۵
فَعَقَرُوها فَقالَ تَمَتَّعُوا فِي دارِكُمْ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ ذلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ «هود آیه65»
پس (علىرغم آن همه سفارشات و تهديدات، قوم ثمود) شتر را پِى كردند (و دست و پايش را بريدند)، پس (صالح) گفت: (براى مدّت) سه روز در خانههايتان بهرهمند باشيد (كه بعد از آن عذاب الهى فرا خواهد رسيد)، اين وعدهاى است راست و حقيقى.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَعَقَرُوها فَقالَ تَمَتَّعُوا فِي دارِكُمْ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ ذلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ «هود آیه65»
پس (علىرغم آن همه سفارشات و تهديدات، قوم ثمود) شتر را پِى كردند (و دست و پايش را بريدند)، پس (صالح) گفت: (براى مدّت) سه روز در خانههايتان بهرهمند باشيد (كه بعد از آن عذاب الهى فرا خواهد رسيد)، اين وعدهاى است راست و حقيقى.
نکته ها
در روايات مىخوانيم كه كشندهى ناقه، يك نفر بيشتر نبوده است، امّا با اين وجود قرآن مىفرمايد: «فَعَقَرُوها» يعنى همهى مردم او را كشتند و اين به سبب هم فكرى و رضايت سايرين از كار قاتل بوده است، زيرا از ديد اسلام، پيوند مكتبى افراد باعث مىشود تا گناه هر فرد را به حساب طرفداران و حاميان او نيز بگذارند.«1»
سؤال: فلسفهى سه روز مهلت چيست؟
پاسخ: الف: فرصتى براى توبه كردن.
ب: اهرمى براى فشار روحى و مضاعف نمودن عذاب. اگر به شخصى گفته شود كه تا 3 روز ديگر نابود مىشود، همين خبر بزرگترين ضربه و فشار را بر روح و روان او وارد مىآورد.
ج: دليلى ديگر بر حقّانيّت پيامبر الهى، زيرا تعيين وقت، خود از اخبار غيبى است.
پیام ها
1- راضى شدن به گناه ديگران، شريك جُرم آنها شدن است.«2» «فَعَقَرُوها»
«1». وسايل، ج 11، ص 409- 411.
«2». در نهجالبلاغه نيز در كلام 12 و 20، به اين معنا اشاره شده است.
جلد 4 - صفحه 86
2- هشدارهاى الهى را شوخى و دروغ مپنداريد. «غَيْرُ مَكْذُوبٍ»
3- توهين به مقدّسات، عذاب قطعى دارد. «وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh