eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥عذاب تدریجی 🔥تلاوت بسیارزیبای آیات ۴۲تا ۴۴سوره قلم 🔥ما آنهایی را ( که به خدا سجده نمیکردند و قرآن را تکذیب میکردند) به زودى از آنجا که نمى دانند تدریجاً به سوى عذاب پیش مى بریم 🔸امام صادق ع فرمودند عذاب تدریجی یعنی بندگان سرکش گناه میکنند خداوند به آنها نعمتى مى دهد، آنها از گناه خود غافل مى شوند، و توبه را فراموش مى کنند، این همان عذاب تدریجى است... 🍃شخصی مومن نزد امام آمد و گفت من هرچه از خدا میخواهم به من میدهد نگرانم که عذاب تدریجی باشد امام فرمود نگران نباش اگر شکر نعمتت را میکنی اینها رحمت خداهستند 📚اصول کافی ج ۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🌔 > 👌 قرآن کریم را به امورى در ایام تشریق فرمان داده است: 🤲1. 🗣« واذکُروا اللّهَ فى اَیّامٍ مَعدودتٍ ». ( بقره ، ۲۰۳ ) برخى مراد از را در این آیه یاد خدا مى‌دانند که مؤمنان باید به جاى به پدران و ستایش آنان که از سنت های دوران بود به آن ملتزم باشند ، 👈چنانکه در دو آیه قبل از آیه مذکور به این امر اشاره شده است : * فاذا قضیتم مناسککم فاذکروا الله کذکرکم ءباءکم او اشدّ ذکرا * (بقره ۲۰۰ ) 🗣 برخی دیگر آن را یاد خدا هنگام و رمی جمرات دانسته‌اند ؛ 🍃لیکن بیشتر مفسران و فقهای شیعه و اهل سنت مراد از را گفتن تکبیر بعد از نماز های دانسته اند که به نظر فقهای امامیه این اذکار عبارت است از : * الله اکبر ، الله اکبر ، لا اله الا الله و الله اکبر ، الله اکبر و لله الحمد ، الله اکبر علی ما هدانا و الحمدلله علی ما اولانا ، الله اکبر علی ما رزقنا من بهیمه الانعام * 🗣این اذکار را حاضران در بعد از ۱۵ نماز قرائت می کنند که از نماز ظهر روز عید آغاز شده ، با نماز صبح روز سیزدهم پایان می پذیرد ؛ 🍃 اما کسانی که در منا نیستند آنها را بعد از ده نماز می کنند که اولین آن ، نماز ظهر روز عید است ؛ 🍂اما فقهای اهل سنت در مورد این نمازها آرای بیان داشته اند ؛ 👈 از جمله از نماز صبح روز روز تا نماز آخرین روز از ایام تشریق یا تا نماز عصر 👈روز ، از نماز ظهر روز عید تا نماز عصر روز دوم از ایام تشریق یا تا نماز صبح آخرین روز از ایام تشریق 👈و از نماز مغرب روز تا نماز صبح آخرین روز از ایام تشریق . 🗣درباره یا این اذکار اختلاف نظر وجود دارد . از ظاهر امر * اذکروا ...... * وجوب این اذکار استفاده می شود . 🍃در روایاتی از اهل بیت علیهم السلام نیز به وجوب این اشاره شده است . 🍂بر همین اساس برخی از فقهای امامیه به وجوب این فتوا داده‌اند ؛ ولی بیشتر فقیهان امامی با استناد به روایاتی دیگر به این تکبیر ها قائل شده و آیه و روایات مذکور را بر استحباب حمل کرده‌اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
02.Baqara.092-93.mp3
2.45M
💠 وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ ﴿٩٢﴾ و قطعاً موسی برای شما معجزات و دلایلی روشن آورد، سپس شما پس از [رفتن] او [به کوه طور] گوساله را معبود خود گرفتید، در حالی که [به خود و دلایل آشکار و روشن حق] ستمکار بودید. (۹۲) وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا ۖ قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ ۚ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿٩٣﴾ و [یاد کنید] زمانی که از شما [برای پیروی از موسی] پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالای سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را [چون تورات] به شما دادیم با قدرت و قوّت دریافت کنید [و دستورهای ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر] گفتند: شنیدیم و [در باطن گفتند:] نافرمانی کردیم. و به سبب کفرشان دوستی گوساله با دل هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید [و ایمانتان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان می دهد] پس بد چیزی است آنچه ایمانتان به آن فرمان می دهد. (۹۳) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اعمال ناشایست؛ اسباب سوختن در جهنم ✍️آیت‌الله بهجت(ره): هر کس که فردا به جهنم می‌رود و می‌سوزد و به عذاب آن گرفتار می‌شود، در حقیقت اسباب سوختن و جهنم و وسایل عذاب را به وسیله اعمالی که انجام داده از اینجا با خود می‌برد! 🔹چنان که می‌فرماید: «إِنمَا تُجْزَوْنَ مَا کنتُمْ تَعْمَلُونَ؛ تنها به آنچه انجام می‌دادید پاداش داده می‌شوید(طور:١۶)». فردا، جزای عمل، همان عمل است که اینجا کرده‌ایم. 📚در محضر بهجت، ج٣، ص٢۵۵ کانال 👇 @Targomeh
🔺کار خیر رو یا،طوری انجام بده که بین خودت و الله باشه،یا اصلا انجامش نده... 🔶إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَيْرٌ لُّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ‏. ‏اگر بذل و بخششها را آشكار كنيد ، چه خوب ، و اگر آنها را پنهان داريد و به نيازمندان بپردازيد ، براى شما بهتر خواهد بود و برخى از گناهان شما را می‌زداید ، و خداوند آگاه از هر آن چيزى است كه انجام می‌دهید .‏ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🔴يكی همیشه ما را می‌بيند ✍فقیری پسری کم سن و سال داشت. روزی به او گفت: بیا با هم برویم از میوه‌های درخت فلان باغ دزدی کنیم. پسر اطاعت کرد و با پدر به طرف باغ رفتند. با اینکه پسر می‌دانست این کار زشت و ناپسند است ولی نمی‌خواست با پدرش مخالفت کند. سرانجام با هم به کنار درخت رسیدند، پدر گفت: پسرم! من برای میوه چیدن بالای درخت می‌روم و تو پایین درخت مواظب باش و به اطراف نگاه کن، اگر کسی ما را دید مرا خبر بده. فرزند پای درخت ایستاد. پدرش بالای درخت رفت و مشغول چیدن میوه شد. بعد از چند لحظه، پسر گفت: پدرجان، یکی ما را می‌بیند. پدر از این سخن ترسید و از درخت پایین آمد و پرسید: آن کس که ما را می‌بیند کیست؟ فرزند در جواب گفت: «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى؛ آيا او نمی‌داند كه خداوند همه اعمالش را می‌‏بيند؟!»(علق:14) پدر از سخن پسر شرمنده شد و پس از آن دیگر دزدی نکرد!خیلی از اعمال ما مانند غیبت، تهمت و ... هم به اندازه دزدی و چه‌بسا بیشتر قبیح است اما چون مثل دزدی در ذهن ما جلوه بدی از آن شکل نگرفته، بدون توجه به اینکه یک نفر نظاره‌گر رفتار ماست همچنان آن را ادامه می‌دهیم. ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ کانال 👇 @Targomeh
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۲۳﴾ ❣پروردگارا! ما به خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشي و بر ما رحم نكني از زيانكاران خواهيم بود. 📚سوره مبارکه الأعراف✍آیه ۲۳ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦆🐥🐴🐌🐢 آیا حیوانات روح دارند ؟؟ 🐟🐠آری، حیوانات هم روح دارند منتهی یک روح حیوانی . و در باره اینکه آیا آنان تکلیف دارند یا نه ، بین علماء اختلاف وجود دارد. عده ای می گویند: در میان موجودات عالم، تنها انسان و جن است که تکلیف دارند، ولی سایر حیوانات و ملائکه ها تکلیفی ندارند و از آنها بازخواست نمی شود. اما گروهی دیگر این نظر را نمی پذیرند. تفسیر نمونه در ذیل آیه 38 از سوره انعام "وَ مَا مِن دَابَّةٍ فی الأَرْضِ وَ لا طئرٍ یَطِیرُ بجَنَاحَیْهِ إِلا أُمَمٌ أَمْثَالُکُم  مَّا فَرَّطنَا فی الْکِتَبِ مِن شیْ‏ءٍ  ثُمَّ إِلی رَبهِمْ یحْشرُونَ " می گوید: در این آیه سخن از حشر و رستاخیز عمومی تمام موجودات زنده ، و تمام انواع حیوانات به میان آمده  است . شک نیست که نخستین شرط حساب و جزا مسئله عقل و شعور و بدنبال آن تکلیف و مسئولیت است ، طرفداران این عقیده می‏گویند مدارکی در دست است که نشان می‏دهد حیوانات نیز به اندازه خود دارای درک و فهمند ، از جمله : زندگی بسیاری از حیوانات آمیخته با نظام جالب و شگفت‏انگیزی است که روشنگر سطح عالی فهم و شعور آنها است کیست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجیب آنها و نظام شگفت‏انگیز لانه و کندو ، سخنانی نشنیده باشد ، و بر درک و شعور تحسین آمیز آنها آفرین نگفته باشد ؟ گرچه بعضی میل دارند همه اینها را یک نوع الهام غریزی بدانند ، اما هیچ دلیلی بر این موضوع در دست نیست که اعمال آنها به صورت ناآگاه ( غریزه بدون عقل ) انجام می‏شود . چه مانعی دارد که این اعمال همانطور که ظواهرشان نشان می‏دهد ناشی از عقل و درک باشد ؟ بسیار می‏شود که حیوانات بدون تجربه قبلی در برابر حوادث پیش‏بینی نشده دست به ابتکار می‏زنند ، مثلا گوسفندی که در عمرش گرگ را ندیده برای نخستین بار که آن را می‏بیند به خوبی خطرناک بودن این دشمن را تشخیص داده و به هر وسیله که بتواند برای دفاع از خود و نجات از خطر متوسل می‏شود . علاقه‏ای که بسیاری از حیوانات تدریجا به صاحب خود پیدا می‏کنند شاهد دیگری برای این موضوع است ، بسیاری از سگهای درنده و خطرناک نسبت به صاحبان خود و حتی فرزندان کوچک آنان مانند یک خدمتگزار مهربان رفتار می‏کنند . داستانهای زیادی از وفای حیوانات و اینکه آنها چگونه خدمات انسانی را  و در روایتی از طرق اهل تسنن از پیامبر نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود ان الله یحشر هذه الامم یوم القیامة و یقتص من بعضها لبعض حتی یقتص للجماء من القرناء : خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت برمی‏انگیزاند و قصاص بعضی را از بعضی می‏گیرد ، حتی قصاص حیوانی که شاخ نداشته و دیگری بی‏جهت باو شاخ زده است از او خواهد گرفت . در آیه 5 سوره تکویر نیز می خوانیم " وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ " هنگامیکه وحوش محشور میشوند اگر معنی این آیه را حشر در قیامت بگیریم ( نه حشر و جمع بهنگام پایان این دنیا ) یکی دیگر از دلائل نقلی بحث فوق خواهد بود . سؤال مهمی که در اینجا پیش می‏آید و تا آن حل نشود تفسیر آیه فوق روشن نخواهد شد این است که آیا میتوانیم قبول کنیم که حیوانات تکالیفی دارند با اینکه یکی از شرائط مسلم تکلیف عقل است و بهمین جهت کودک و یا شخص دیوانه از دایره تکلیف بیرون است ؟ آیا حیوانات دارای چنان عقلی هستند که مورد تکلیف واقع شوند ؟ و آیا میتوان باور کرد که یک حیوان بیش از یک کودک نابالغ و حتی بیش از دیوانگان درک داشته باشد ؟ و اگر قبول کنیم که آنها چنان عقل و درکی ندارند چگونه ممکن است تکلیف متوجه آنها شود . 🦋🦋🦋🦋🦋🦋 کانال 👇 @Targomeh