eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋جنگ ذات السلاسل و نزول سوره عاديات‏🦋 🌱يكى از جنگ هايى كه در سال هشتم هجرت رخ داد، و مجاهدات قهرمانانه حضرت على عليه‏السلام در آن جنگ موجب پيروزى عجيبى شد، و سوره عاديات صدمين سوره قرآن در شأن آن نازل شد، جنگ ذات السلاسل است. در پنج آيه آغاز اين سوره چنين مى‏خوانيم: 🌱وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا - فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا - فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا - فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا - فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا؛ 🌱سوگند به اسبان دونده (مجاهدان) در حالى كه نفس‏زنان به پيش مى‏رفتند، و سوگند به افروزندگان جرقه آتش (در برخورد سمهايشان با سنگهاى بيابان)، و سوگند به هجوم آوران سپيده‏دم، كه گرد و غبار به هر سو پراكندند، و ناگهان در ميان دشمن ظاهر شدند. به اين مناسبت نظر شما را به شرح جنگ ذات السلاسل جلب مى‏كنيم: 🌱سال هشتم هجرت بود، به مدينه خبر رسيد كه دوازده هزار سوار از مردم وادى يابس هم پيمان شده‏اند كه محمد صلى الله عليه و آله و سلم و على عليه‏السلام را بكشند. پيامبر، چهارهزار نفر را به فرماندهى ابوبكر، براى سركوبى آن متجاوزان سركش، فرستاد، ولى ابوبكر، صلاح را در جنگ ندانست و بازگشت. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، عمر بن خطاب، و سپس عمرو عاص را با سپاهى مجهز فرستاد، آنها نيز رفتند و بدون نتيجه بازگشتند (مطابق بعضى از روايات، درگيرى شد و سپاهيان اسلام با دادن شهداى بسيار، شكست خورده و بازگشتند.) 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم اين بار، حضرت على را طلبيد و به او فرمان حركت به سوى وادى يابس را داد، حضرت على عليه‏السلام اين فرمان را با جان و دل پذيرفت. 🌱حضرت على عليه‏السلام دستار (دستمال) مخصوصى داشت، آن را بر سر نمى‏بست مگر در نبردهاى شديد و سخت، از اين رو به خانه بازگشت، و آن دستار را از همسرش فاطمه گرفت، فاطمه عليهاالسلام پس از اطلاع از جريان، از روى مهر و محبتى كه به على عليه‏السلام داشت گريان شد، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به او فرمود: چرا گريه مى‏كنى؟ به خواست خدا شوهرت كشته نخواهد شد. 🌱على عليه‏السلام به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد: اى رسول خدا! مرا از رفتن به بهشت باز ندار! 🌱آن گاه حضرت على عليه‏السلام پرچم پيامبر را به دست گرفت، و همراه سپاه با شيوه غافلگيرانه روانه وادى يابس شد، از بيراهه حركت مى‏كردند، شب‏ها راه مى‏رفتند و روزها در پشت تپه‏ها و سنگ‏ها و گودال‏ها، كمين مى‏نمودند، و به همين ترتيب به پيش مى‏رفتند تا آن كه هنگام سپيده سحر دشمن را غافلگير كرده و به آن‏ها حمله كردند. 🌱در اين وقت، دشمن خواب آلود نتوانست كارى بكند، و مفتضحانه پراكنده شد و شكست خورد 🌱عالم بزرگ، شيخ مفيد در ارشاد مى‏نويسد: حضرت على عليه‏السلام پس از حمله به دشمن، شش يا هفت نفر از آن‏ها را كشت، و بقيه گريختند، مسلمانان پيروز شده و با به دست آوردن غنايم جنگى، همراه على عليه‏السلام به مدينه بازگشتند. 🌱ام سلمه (يكى از همسران پيامبر) مى‏گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در خانه من خوابيده بود، ناگهان هراسان از خواب پريد، عرض كردم: خدايت پناه دهد، چه شد؟ فرمود: راست گفتى خدايم پناه دهد، اكنون جبرئيل به من اطلاع داد كه على عليه‏السلام به سوى مدينه مى‏آيد. کانال 👇 @Targomeh
ادامه داستان👇 🌱در اين هنگام، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از خانه بيرون آمد، مسلمانان مدينه را در دو صف قرار داد و با هم تا يك فرسخى به استقبال على عليه‏السلام شتافتند، هنگامى كه چشم على عليه‏السلام به قامت پيامبر افتاد، به احترام آن حضرت، از اسب پياده شد، و به طرف پاهاى پيامبر خم شد تا ببوسد، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: بر مركب سوار شو، كه خدا و رسولش از تو خشنودند. على عليه‏السلام گريه شوق كرد، و به خانه خود رفت. 🌱در اين هنگام پيامبر به همسفران على عليه‏السلام فرمود: فرمانده خود (على عليه‏السلام) را چگونه يافتيد؟ آن‏ها عرض كردند: غير از خوبى از او چيزى نديديم، جز اين كه در همه نمازهايى كه به او اقتدا نموديم، آن حضرت سوره توحيد را مى‏خواند. 🌱سپس پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از على عليه‏السلام پرسيد: چرا در نمازها، جز سوره توحيد، سوره ديگرى نمى‏خواندى؟ على عليه‏السلام عرض كرد: من اين سوره را دوست دارم. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: به راستى كه خدا تو را دوست دارد، چنان كه تو سوره توحيد را دوست دارى. 🌱در اين هنگام پيامبر اين سخن بلند را در شأن على عليه‏السلام بيان كرد: اى على! من از آن ترس نداشتم كه گروه‏هايى از مسلمانان درباره تو همان را بگويند كه مسيحيان درباره عيسى عليه‏السلام گفتند (كه او خدا يا پسر خدا است)؛ لَقُلتُ فيكَ اليَومَ مَقالاً لا تَمُرُّ بِمَلاء مِنهُم الا اَخَذ التُّرابَ مِن تَحتِ قَدَمَيكَ؛ 🌱 امروز روز سختى در عظمت مقام تو مى‏گفتم كه به هيچ گروهى از مردم نگذرى مگر آن كه خاك زير پايت را به عنوان تبرك بردارند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ترس معاويه از ⭕️ در مسافرت معاويه به حج در دوراني كه در مدينه توقف داشت روزي از يكي از كوچه‌هاي مدينه مي‌گذشت، عبورش بر گروهي از قريش افتاد كه گرد هم نشسته بودند. آنان همه چون معاويه را ديدند به احترام برخاستند! تنها ابن عباس بود كه اعتنا نكرد و از سرجاي خود حركت ننمود. معاويه از اين موضوع ناراحت شد و به اعتراض گفت: اي ابن عباس، چطور با آنكه دوستان تو برخاستند،‌تو برنخاستي! اين نيست مگر بر اثر اندوهي كه از من در دل داري و آن، خاطره جنگ من با شماها در روز صفين است. اي ابن عباس، عموزاده من عثمان مظلومانه كشته شد! ابن عباس گفت: عمر بن خطاب نيز كشته شد. کانال 👇 @Targomeh
🔸قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ...... وَالَّذِينَ هُمْ عَلَي صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ( /٢ و ٩) ⚡️ترجمه : قطعاً مؤمنان رستگار شدند. همان كسانى كه در نمازشان خشوع دارند، ..... وآنان که بر نمازهاى خود مواظبت دارند. 🔴 در معرّفى سيماى مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شده و هم در پايان، و اين نشان می‌دهد که فلاح و رستگاری انسان، با نماز گره خورده. ☘هم کیفیت نماز باید عالی و همراه با خشوع باشد و هم کمیت آن باید مستمر و مداوم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂 بخیل نباشید. 🍂 🔶 وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ.... (/۲۳ و ۲۴) ⚡️ترجمه : و خداوند هيچ متكبر فخرفروشى را دوست ندارد. همانهایی كه بخل مى ورزند و مردم را به بخل ورزيدن فرمان مى دهند. ❌ بخیل، محبوب خدا نیست. 💥ريشه بخل، حفظ برترى و فخر فروشى است، زيرا اگر نعمت ها در دست ديگران نيز باشد، وسيله فخر فروشى از دست مى رود. ⚡️ امام حسن علیه السلام فرمود: بخل آن است که آنچه را در دست دارى مايه شرافت خود بدانى، و آنچه را انفاق مى كنى، تلف شده بپندارى. 🍁بخل فقط در مال نيست، بلكه برخی در احترام به مردم نيز بخل مى ورزند. ❌آنكه در سلام بخل ورزد نیز بخيل است. ⚡️ بدترين بخل، بخل در پرداخت واجبات مالى چون خمس و زكات است. ✅پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بخيل حقيقى، كسى است كه نام من نزد او برده شود، ولى او بر من درود و صلوات نفرستد. کانال 👇 @Targomeh
؛ انگیزه های بندگی در 🎙استاد قرائتی اموری که انسان را وادار به عبادت می کند، عبارتند از: 1- توجّه به نعمت های او که خالق و رازق و مربّی ماست. 2- توجّه به فقر و نیاز خویش. 3- توجّه به اثرات خوب و برکات آن. 4- توجّه به اثرات بد و زشت ترک عبادت. 5 - توجّه به این که همه ی هستی، مطیع و در حال تسبیح او هستند، چرا ما عضو ناهماهنگ هستی باشیم؟! 6- توجّه به این که عشق ورزیدن، پاسخ به نیاز اصیل روحی ماست وبه چه کسی برتر از او عشق بورزیم؟! 📚گزیده ی تفسیر نور استاد قرائتی ج1 کانال 👇 @Targomeh
🍂قدر خود را بالا ببرید. 🍂 🔶إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ⚡️یکی از معانی قدر، اندازه و مقدار است. 🍁شب قدر، یعنی شبی که در آن، قدر هرکس معین شده و هر کس به اندازه ی ظرف وجودیش، از رحمت خدا دریافت می‌کند. 🍃قدر هرکس، براساس خواسته ها و اهدافش تعیین می شود. ✅در شب قدر، افقهای دید خود را وسعت بخشیم و به اهداف عالیه روحی بیندیشیم تا به همان میزان نیز بهره مند گردیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️4. 🟣خداوند به بعضى از اجازه بلند مرتبگى و عظمت داده و نیز اجازه داده تا در آن‌ها یاد شود: « فى بُیوت اَذِنَ اللّهُ اَن تُرفَعَ ویُذکَرَ فیهَا اسمُهُ‌ ...». ( نور ۳۶ ) 🟡از آن‌جا که و علوّ در اصل ، از آن خداوند است ، هر چیزی به همان اندازه عظمت دارد که به منتسب است .؛ بنابراین ، روشن میشود علت بلندمرتبگی این خانه ها ،‌ همان خدا در آنها است که در ادامه آیه آمده است . 🟣قدر مسلم از این خانه ها مساجد است و بر اساس روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله مقصود خانه های است که شامل خانه علی و فاطمه علیهما السلام نیز می‌شود . 🟡 در این آیه به معنای امر ، و قدر نیز دانسته شده است . ⬅️5. 🟣خداوند، و آن‌چه را در آن است، نگه مى‌دارد تا به زمین نکنند و فقط چیزهایى سقوط‌مى‌کنند که خداوند به آن‌ها داده باشد ; مانند بعضى از آسمانى و‌ ..... * ..... و یمسک السّماء ان نفع علی الارض الّا باذنه ..... * ( حج۶۵ ) 🟡در پاکیزه و نیکو به اذن پروردگار نیکو می روید : * و البلد الطّیّب یخرج نباته باذن ربّه ..... * ( اعراف ۵۸ ) 🟣 همان‌گونه که میوه دادن درخت پاکیزه و نیکو نیز به اذن پروردگار است : * توتی اکلها کلّ حین باذن ربّها .... * ( ابراهیم ۲۵ ) ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
18.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۲ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ ﴿۳۲﴾ از اين روى بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند [با اين همه] پس از آن بسيارى از ايشان در زمين زياده‏ روى مى كنند (۳۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣٢) -پيوند انسانها! پس از ذكر داستان فرزندان آدم يك نتيجه‌گيرى كلى و انسانى در اين آيه شده است، نخست مى‌فرمايد: «به خاطر همين موضوع بر بنى اسرائيل مقرر داشتيم كه هر گاه كسى انسانى را بدون ارتكاب قتل، و بدون فساد در روى زمين به قتل برساند، چنان است كه گويا همۀ انسانها را كشته است و كسى كه انسانى را از مرگ نجات دهد گويا همۀ انسانها را از مرگ نجات داده است» (مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النّاسَ جَمِيعاً) . چگونه قتل يك انسان مساوى است با قتل همۀ انسانها و نجات يك نفر مساوى با نجات همۀ انسانها؟ آنچه مى‌توان گفت اين است كه: قرآن در اين آيه يك حقيقت اجتماعى و تربيتى را بازگو مى‌كند زيرا: كسى كه دست به خون انسان بيگناهى مى‌آلايد در حقيقت چنين آمادگى را دارد كه انسانهاى بيگناه ديگرى را به قتل برساند، او در حقيقت يك قاتل است و طعمۀ او انسان بيگناه، و مى‌دانيم تفاوتى در ميان انسانهاى بيگناه از اين نظر نيست، همچنين كسى كه به خاطر نوع دوستى و عاطفۀ انسانى، ديگرى را از مرگ نجات بخشد اين آمادگى را دارد كه اين برنامۀ انسانى را در مورد هر بشر ديگرى انجام دهد و با توجه به اين كه قرآن مى‌گويد: «فكأنّما. . .» استفاده مى‌شود كه مرگ و حيات يك نفر اگر چه مساوى با مرگ و حيات اجتماع نيست اما شباهتى به آن دارد. قابل توجه اين كه، كسى از امام صادق عليه السّلام تفسير اين آيه را پرسيد، امام فرمود: منظور از «كشتن» و «نجات از مرگ» كه در آيه آمده نجات از آتش سوزى يا غرقاب و مانند آن است، سپس امام سكوت كرد و بعد فرمود: تأويل اعظم و مفهوم بزرگتر آيه اين است كه ديگرى را دعوت به سوى راه حق يا باطل كند و او دعوتش را بپذيرد. در پايان آيه اشاره به قانون‌شكنى بنى اسرائيل كرده مى‌فرمايد: «پيامبران ما با دلايل روشن براى ارشاد آنها آمدند ولى بسيارى از آنها قوانين الهى را در هم شكستند و راه اسراف را در پيش گرفتند» (وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّناتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ) . «اسراف» در لغت، معنى وسيعى دارد كه هر گونه تجاوز و تعدى از حد را شامل مى‌شود اگر چه غالبا در مورد بخششها و هزينه‌ها و مخارج به كار مى‌رود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 511 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى‏ بَنِى إِسْرَاءِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِى الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ ‏ 🍀 ترجمه: به این سبب بر بنی‌اسرائیل مقرّر كردیم كه هر كسی انسانی را جز برای حقّ [قصاص‌] یا بدون آنكه فسادی در زمین كرده باشد، به قتل برساند، پس چنان است كه گویی همه مردم را به قتل رسانده است، و هر كسی انسانی را از مرگ نجات دهد گویی همه مردم را زنده داشته است. و یقیناً پیامبران ما دلایل روشنی برای آنها آوردند، اما بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین اسرافکار شدند. 🌷 : به این سبب 🌷 : نوشتیم، مقرر کردیم 🌷 : مردم 🌷 : زنده کرده است 🌷 : پیامبران ما 🌷 : دلایل روشن 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. پس از ذكر داستان دو فرزند آدم که در آیات قبلی بیان شده نتيجه‌ گيرى كلّى و انسانى در آيه ۳۲ سوره شده است، نخست مى ‌فرمايد: «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النّاسَ جَمِيعاً: به این سبب بر بنی‌اسرائیل مقرّر كردیم كه هر كسی انسانی را جز برای حقّ [قصاص‌] یا بدون آنكه فسادی در زمین كرده باشد، به قتل برساند، پس چنان است كه گویی همه مردم را به قتل رسانده است، و هر كسی انسانی را از مرگ نجات دهد گویی همه مردم را زنده داشته است.» 🌸 چگونه قتل يک مساوى است با قتل همه انسان ها و نجات يک نفر مساوى با نجات همه انسانها؟ آنچه مى‌توان گفت اين است كه در اين آيه يک حقيقت اجتماعى و تربيتى را بازگو مى‌كند زيرا كسى كه دست به خون انسان بی گناهى می زند در حقيقت چنين آمادگى را دارد كه انسان هاى بي گناه ديگرى را به قتل برساند، او در حقيقت يک قاتل است و طعمه او انسان بی گناه و مى‌دانيم تفاوتى در ميان انسان هاى بي گناه از اين نظر نيست، همچنين كسى كه به خاطر نوع دوستى و عاطفه ، ديگرى را از مرگ نجات بخشد اين آمادگى را دارد كه اين برنامه انسانى را در مورد هر بشر ديگرى انجام دهد و با توجه به اين آیه استفاده مى ‌شود كه مرگ و حيات يک نفر اگر چه مساوى با مرگ و حيات اجتماع نيست امّا شباهتى به آن دارد. 🌸 در پايان آيه اشاره به قانون ‌شكنى بنى اسرائيل كرده مى ‌فرمايد: «وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّناتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ: و به طور یقین پیامبران ما دلایل روشنی برای آنها آوردند، اما بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین اسرافکار شدند.» در لغت، معنى وسيعى دارد كه هر گونه تجاوز و تعدّى از حدّ را شامل مى‌شود اگر چه غالباً در مورد بخشش ها و هزينه‌ها و مخارج به كار مى‌ رود. 🔹 پيام های آیه ۳۲ سوره مائده ✅ احكام الهى دارد. ✅ همه ‏ى انسان ‏ها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است. ✅ ، در قانون بنى‏ اسرائیل نیز بوده است. ✅ و جنین، از نمونه ‏هاى «قتل نفس» و حرام است. ✅ جان كسى كه در زمین مى ‏كند یا براى جان مردم ارزشى قائل نیست و آنان را به قتل مى‏ رساند، بى ‏ارزش است و باید از بین برود. ✅ ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. كشتن یک نفر به قصد ، به قتل رساندن یک جامعه است؛ امّا كشتن به عنوان ، حیات جامعه است. ✅ تجاوز به حقوق یک فرد، تهدید امنیّت است. آنان كه كارشان نجات جان انسان‏هاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتش ‏نشانى، امدادگران، داروسازان و... باید قدر خود و ارزش كار خویش را بدانند. ✅ نشان جامعه ‏ى ، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جان هاست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (/۴١) ⚡️ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدا را بسيار ياد كنيد. 🍁 ياد خداوند تنها با زبان و گفتار نيست، بلكه در هر فكر، كار و حركتى رضايت خداوند را در نظر داشتن است. ☘رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس زبان ذاكر داشته باشد، خير دنيا و آخرت به او عطا شده است. ⭐️در حديث مى خوانيم: قلب و روح، مثل آهن زنگ مى زند و ذكر خدا وسيله ى روشنى و جلاى آن است. 🍃در روايات آمده است: ذكر خدا تنها با زبان نيست، ذكر واقعى آن است كه هنگام حلال و حرام ياد خدا كنيم و از گناه دست برداريم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خانواده و زن از دیدگاه رمز آرامش خانوادگی در آیات قرآن💢 براساس آیات قرآن آرامش زن و شوهر در کنار یکدیگر به عنوان خانواده از نشانه‌های الهی است و شایسته تفکر دانسته شده است، برای بهره‌مندی از این آرامش خداوند مؤدتی بین زن و شوهر قرار داده که باید از آن محافظت کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری مجموعه آموزشی «خانواده و زن از دیدگاه قرآن» را تدوین کرده است.روز ۲۱ ماه رمضان مصادف است با سالروز شهادت مولای متقیان امیرالمومنین(ع) که این روز را خدمت شما ببنندگان عزیز تسلیت عرض می‌کنم. یکی از نکات مهم در جزء ۲۱ قرآن پیرامون مسائل خانواده این است که از نگاه قرآن خانواده کانون آرامش است. «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‌هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏‌انديشند قطعا نشانه‌هايى است». کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ 🔸"وقتی سفیانی بر مناطق پنجگانه مسلط شد برای او 9 ماه بشمارید که به زعم هشام(شاگرد امام صادق علیه‌السلام) آن مناطق پنجگانه دمشق، فلسطین، اردن، حمص و حلب هستند " در روايات به اين مناطق پنج گانه کُوَر خمس گفته ميشود. 🔸این روایت هشام را که از امام صادق علیه‌السلام خواندم پیش خود فکر کردم که پس باید اسرائیل تا آن موقع از بین رفته باشد و یا دچار هرج و مرج شده باشد تا سفیانی که 6 ماه قبل از ظهور امام زمان عجل الله در منطقه شام به قدرت می رسد بتواند آنجا را تصرف کند . نابودی قوم یهود در قرآن کریم هم پیش بینی شده است . ✔️آیات 1 تا 8 سوره بنی اسرائیل ( اسراء ) از دو بار فساد بنی اسرائیل بر روی زمین سخن می گوید و سپس وعده نابودی آنها را می دهد. 🔸ﻣﺎ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﻪ بنی ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ ﻭ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻃﺎﻋﺖ ﺧﺪﺍ ] ﺑﻪ ﺳﺮکشی ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ [ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺑﺮﺗﺮی ﺟﻮیی ﻭ ﺳﺘﻤﻰ] ﺑﺰﺭﮒ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ. 🔸ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺯﻣﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ] ﻭﻋﺪﻩ [ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﺎ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ] ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩﺍﻧﮕﻴﺰی ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ، ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﻭﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰﻳﻢ ، ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺸﺘﻦ ، ﺍﺳﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺭﺑﻮﺩﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺘﺎﻥ ] ﻟﺎﺑﻪ ﻟﺎی ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ]ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ؛ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺍی ﺍﻧﺠﺎم ﺷﺪنی ﺍﺳﺖ.* *سوره اسرا آیات ۵_۴ کانال 👇 @Targomeh
14.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍 سرانجام غیر مسلمانان پس از ظهور حضرت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چه خواهد بود و چه کسانی سعادتمند می‌شوند؟ قرآن با چه آیه‌ای به این مساله پرداخته است؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍استاد قرائتی بگیم: خدایا خیر بده! نگو اینو می‌خوام، خدایا این دختر نصیب پسر من بشه، این پسر نصیب دختر من بشه، این شغل، این ماشین و ... رو می‌خوام. به خدا نگید، چه و چه... بگید: «خیر» یک آیه داره، میگه: گاهی وقت‌ها یک چیزی رو خوب می‌دونی ولی به ضررته! خیال می‌کنی خیره اما به ضررته. خیر از خدا بخواید. 📚سوره - ۲۱۶ کانال 👇 @Targomeh
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ١٣: لاَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَقَدْ خَلَتْ سُنَّةُ الأَوَّلِينَ ⚡️ترجمه : آنان به قرآن ايمان نمى آورند، و سنّت و راه كفّار پيشين نيز اين گونه بوده است. 💥 توضیح : تنها فهميدن حق، براى پذيرفتن آن كافى نيست، زيرا ايمان آوردن نياز به اراده و تواضع وخشوع دارد. کفار معاند، حق را می فهمند ولی نمی‌خواهند بپذیرند و هرگز ایمان نمی آورند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋هلاكت پيشتازان دشمن به دست على عليه‏السلام‏🦋 🌱مطابق روايات ديگر؛ در ماجراى جنگ ذات السلاسل، وقتى كه حضرت على عليه‏السلام و سپاهش به دشمن نزديك شد، على عليه‏السلام به پرچمدار سپاه خود فرمود: پرچم را برافراشته كن. او پرچم را برافراشت، مشركان آن را ديدند و شناختند و به همديگر گفتند: اين‏ها دشمن ما هستند كه در جستجوى ما آمده‏اند، اين محمد است كه با سپاه خود آمده است. در اين هنگام يكى از جوانان قهرمان دشمن به ميدان تاخت و مبارز طلبيد و گستاخانه فرياد زد: اى يارانِ ساحر دروغگو، كدام يك از شما محمد است، تا به ميدان من آيد؟! 🌱على عليه‏السلام به ميدان او رفت و فرمود: مادرت به عزايت بنشيند، ساحر دروغگو تو هستى، و محمد صلى الله عليه و آله و سلم حق است و از جانب حق آمده است. او گفت: تو كيستى؟ 🌱 على عليه‏السلام فرمود: من على پسر ابوطالب، و برادر و پسرعمو و داماد رسول خدا هستم. او گفت: اكنون كه تو در نزد محمد داراى چنان مقامى هستى، كشتن تو با محمد يكسان است، آن گاه در حالى كه رَجَز مى‏خواند به على عليه‏السلام حمله كرد. حضرت على عليه‏السلام نيز رَجَز خواند، و به او حمله نمود، طولى نكشيد كه او به دست پر توان على عليه‏السلام كشته شد، آن گاه على عليه‏السلام مبارز طلبيد، برادر مقتول به ميدان آمد و به حضرت على حمله كرد، او نيز به دست آن حضرت به هلاكت رسيد. باز على عليه‏السلام مبارز طلبيد، در اين هنگام حارث بن مكيده كه او را با پانصد نفر مرد جنگى مى‏سنجيدند به ميدان تاخت، على عليه‏السلام او را نيز بر خاك هلاكت افكند و باز مبارز طلبيد، عمرو بن فتّاك پسرعموى حارث به ميدان آمد، او نيز به دست توانمند آن حضرت كشته شد. باز على عليه‏السلام مبارز طلبيد، ولى هيچ كس از دشمن جرئت آمدن به ميدان نكرد، در اين هنگام على عليه‏السلام به قلب دشمن زد و پيشتازان دشمن را كشت، دشمنان شكست خوردند، على عليه‏السلام اموال آن‏ها را به غنيمت گرفت، و اهل و عيال آن‏ها را اسير كرد و به مدينه بازگشت. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و مسلمانان به استقبال على عليه‏السلام شتافتند، وقتى كه به هم رسيدند، پيامبر با رداى خود گرد و غبار صورت على عليه‏السلام را پاك كرد، و بين دو چشمان على عليه‏السلام را بوسيد، و مطالب بسيار بلندى را در شأن على عليه‏السلام فرمود، از جمله در حالى كه اشك از چشمانش سرازير بود، فرمود: اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِى شَدَّ بِكَ اَزرِى وَ قَوّى‏ بِكَ ظَهرِى...؛ 🌱اى على! حمد و شكر خداوندى را كه به سويله تو پشتم را محكم و نيرومند نمود... کانال 👇 @Targomeh
🔸فواید روزه داری روزه آثار معنوی فراوانی به دنبال دارد که به برخی از آنها فهرست وار اشاره می شود: 🌸پارسایی🌸 مهم ترین رهاورد روزه، براساس آیه 183 ، رسیدن به گوهر پرارج تقواست. هدف از وجوب روزه، تربیت معنوی انسان و گذاشتن او در بزرگراهی است که به پارسایی منتهی می شود. تعبیر «لعلکم تتقون» در این آیه شریفه، پرده از رازی می گشاید که ملاک برتری آدمیان بر یکدیگر دانسته شده و فرجامی نیک به نام فلاح و رستگاری خواهد داشت. 🌸رهایی از بند تن🌸 با نگاهی به شرایط روزه داری، در می یابیم که این برنامه هدفی جز تربیت انسان و آسمانی کردن او ندارد. خداوند سبحان با دعوت به روزه، مقامی دیگر از انسانیت را پیشنهاد می دهد؛ انسانیتی رها از اسارت تن و خواهش های درونی. انسانیتی که با گذار از موانع ساده به دست می آید. چشم پوشی از آنچه تاکنون به راحتی بهره مند بوده آن هم برای مدتی معین. تلاش برای خدایی شدن. شکستن دیوار عادت هایی که مانع انس با معنویات است و انسان را از ترقی و تعالی باز می دارد. 🌸آرامش🌸 یکی از آثار معنوی روزه، آرامش قلبی است، در گران سنگی که بشریت امروز برای یافتن آن حاضر است از همه دارایی خویش بگذرد. درپرتو روزه داری، دل از هوی و هوس بریده و در دامن یاری که مبدأ و معدن آرامش است، پـناه می گیرد. روزه دار با توجه بیشتر به پروردگار و احساس نزدیکی به آن «قریب مجیب»، دل از اغیار بریده و سرشار از آرامش و طمأنینه می گردد. از این رو امام باقر(علیه السّلام) در سخنی کوتاه و زیبا فرمود: الصیام تسکین القلوب؛ روزه مایه آرامش دل هاست.» کانال 👇 @Targomeh