#پیامبران_در_قرآن
[حضرت شعیب(ع)]
...
نام حضرت شعیب در چهار سوره از قرآن آمده:
سوره اعراف{85-88-90-92)
سوره هود{84-87-91-94}
سوره شعراء{177}
سوره عنکبوت{36}
بنابر این نام حضرت شعیب یازده مرتبه در چهار سوره قرآن آمده است که در آیه 92 سوره اعراف دو بار ذکر شده است.
در مورد حضرت شعیب بیشتر بدانید:
🌺🌺🌺
1---نام حضرت شعیب به همراه سرگذشت وی در چهار سوره و مجموعا چهل و یک آیه قرآنی بیان شده است.
2---حضرت شعیب از طرف خدای متعال مأموریت یافت که به هدایت قوم "مدین" یا "أيكه" بپردازد.
3---حضرت شعیب از نوادگان حضرت ابراهیم بود که به "خطیب الانبیاء" معروف است.
4---"مدین"شهری از شهر های شام است که مردم آنجا به کار تجارت مشغول بودند.
5---مردم شهر مدین به دو صفت بت پرستی و کم فروشی مشهور بودند.*
6---بعد از آنکه قوم مدین از بت پرستی خود دست نکشیدند و مطیع دستورات پیامبر خود نشدند، نوبت عذاب الهی فرا رسید.روزی از روزها صاعقه ای بسیار وحشتناک از آسمان شنیده شد و زمین سخت به خود لرزید و همان صاعقه آتشین کافی بود که آنها در خانه هایشان بی جان شوند.
*تفسیر نمونه، ذیل آیه 85 سوره اعراف.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💌 رفیقبازی بد نیست، اگر رفیقت خدا و اهل بیت باشن! مراقب باش با کسایی رفاقت نکنی که اون دنیا به خودت بگی کاش از اول باهاش حرف نمیزدم!
🌿🌺يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا
🦋ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ، ﻛﺎﺵ ﻣﻦ ﻓﻠﺎﻧﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﻣﻦ ﺷﺪ ] ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻓﺘﻢ ،(٢٨)
سوره #فرقان 🌿
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✳️ #قرآن را ساده ننگريم، زيرا:
⬅️ سرچشمهى آن،
«رَبِّ الْعالَمِينَ» است.
⬅️ واسطهى آن،
«الرُّوحُ الْأَمِينُ» است.
⬅️ ظرف آن،
قلب پاك پيامبر صلى الله عليه و آله «قَلْبِكَ» است.
⬅️ هدف آن،
بيدارى مردم «الْمُنْذِرِينَ» است.
⬅️ زبان آن،
فصيح و بليغ «عَرَبِيٍّ مُبِينٍ» است.
⬅️ بشارت آن،
در كتابهاى پيشينيان،
«زُبُرِ الْأَوَّلِينَ» است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📚دائره المعارف قرآن کریم📚
🧿 #آیات_الاحکام>
#ویژگىهاى_احکام_قرآن
🩸چهارمین #ویژگی آن است که آیات احکام در لابلای دیگر معارف قرآن ، مانند مباحث اعتقادی ، #اخلاقی و تاریخی قرار گرفته و میان آنها ارتباطی قوی ایجاد شده است .
💎از دیگر ویژگیهای قابل توجه آن است که بیان #احکام در قرآن به شکلی جذاب همراه با ترغیب یا تهدید و انذار است و زبان تشریع ، متناسب با اهمیت #حکم ، فراز و فرود مییابد ؛ به طور مثال در باب #وصیّت با بیان نرم و ملایم می گوید :
سزاوار است #پرهیزگاران آن را ترک نکنند :
* کتب علیکم اذا حضر احدکم الموت ان ترک خیرًا الوصیّه للوالدین و الاقربین بالمعروف حقًا علی المتقین * ( بقره ۱۸۰ )
🩸یا درباره #وجوب روزه با لحن تشویقی ، نتیجه روز ( #تقوا ) را باز میگوید :
* یا ایّها الّذین آمنوا کتب علیکم الصّیام ..... لعلکم تتقون * ( بقره ۱۸۳ )
💎گاه لحن #کلام ، تهدید آمیز و مسئله #ترک وظیفه با ذکر پیامدهای آن بیان میشود . ( بقره ۱۹۶ )
🩸گاه لحن #انذار از این هم شدیدتر میشود و مسئله اعلام #جنگ با خدا و پیامبر مطرح میشود :
* یا ایّها الّذین آمنوا اتّقو الله و ذروا مابقی من الرّبوا ان کنتم مومنین * فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله ..... * ( بقره ۲۷۸ و ۲۷۹ )
💎از جمله #فواید این شیوه بیان ، افزون بر بیان فلسفه و نتیجه عمل ، آن است که #مخاطب را به انجام عمل یا ترک فعل حرام سوق میدهد ؛ همچنین جایی که دَوَران امر میان اهمّ و مهمّ و #تزاحم میان دو تکلیف باشد ، موارد مهمتر را نمایان میسازد .
🩸 هر یک از این #ویژگی ها میتواند در بحث فقه پژوهی قرآنی مبنای تقسیم و #طبقهبندی برای آیات احکام قرار گیرد و از هر طبقه به صورت مستقل بحث شود .
........ پایان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام آیه ۱۲۸
وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ ۖ وَقَالَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنَا ۚ قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ ﴿١٢٨﴾
و [یاد کنید] روزی که همه جن و انس را جمع می کنیم [و به طایفه جن می گوییم:] ای گروه جن! شما [با وسوسه و اغواگریِ خود] در بسیاری از انسان ها میل و رغبت کردید [تا آنان را گمراه کنید] و دوستانشان از میان انسان ها می گویند: پروردگارا! هر یک از ما دو گروه [پیشوایان و پیروان] از دیگری بهره برداری کردیم [ما پیروان به بهره های نامشروع رسیدیم، و پیشوایان از منحرف کردن ما بهره ناروا بردند] تا به آن مدت از عمری که برای ما مقرّر کرده بودی، رسیدیم. [خدا] می گوید: آتش، جایگاه شماست، در آن جاودانه اید، مگر آنکه خدا نجات شما را بخواهد؛ یقیناً پروردگارت حکیم و داناست. (۱۲۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٢٨)
-در اين آيه مجددا قرآن به سرنوشت مجرمان گمراه و گمراهكننده باز مىگردد و بحثهاى آيات گذشته را با آن تكميل مىكند. آنها را به ياد روزى مىاندازد كه رو در روى شياطينى كه از آنها الهام گرفتهاند مىايستند و از اين پيروان و آن پيشوايان سؤال مىشود. نخست مىگويد: «آن روز كه خداوند همه را جمع و محشور مىسازد، ابتدا مىگويد: اى جمعيت جن و شياطين اغواگر! شما افراد زيادى از انسانها را گمراه ساختيد» (وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ) .
منظور از كلمه «جن» در اينجا همان شياطين است، زيرا جن در اصل به معنى هر موجود ناپيدا مىباشد و در آيۀ ٥٠ سورۀ كهف در بارۀ رئيس شياطين «ابليس» مىخوانيم: كانَ مِنَ الْجِنِّ ؛ يعنى او از جن بود. اما شياطين اغواگر گويا در برابر اين سخن پاسخى ندارند و سكوت مىكنند، ولى «پيروان آنها از بشر چنين مىگويند: پروردگارا! آنها از ما بهره گرفتند و ما هم از آنها، تا زمانى كه اجل ما پايان گرفت» (وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنا) .
منظور از «اجل» در اين آيه پايان زندگى است، زيرا اجل به اين معنى در بسيارى از آيات قرآن به كار رفته است. اما خداوند همۀ اين پيشوايان و پيروان مفسد و فاسد را مخاطب ساخته مىگويد: «جايگاه همۀ شما آتش است و جاودانه در آن خواهيد ماند مگر آنچه خدا بخواهد» (قالَ النّارُ مَثْواكُمْ خالِدِينَ فِيها إِلاّ ما شاءَ اللّهُ) .
و در پايان آيه مىفرمايد: «پروردگار تو حكيم و داناست» (إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ) . هم كيفرش روى حساب است و هم عفو و بخشش، و به خوبى از موارد آنها آگاه مىباشد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 647
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام آیه ۱۲۹
*وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ * « انعام آیه 129»
و بدين گونه بعضى ستمگران را بر بعضى مسلّط مىكنيم، (تا كيفرى باشد) براى آنچه عمل مىكردند. ( ۱۲۹)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
آیه ۱۲۹
در آيهى 127 خوانديم كه سرپرست آنان كه به راه مستقيم مىروند، تنها خداست. در اين آيه مىخوانيم كه سرپرست گروهى از مردم به خاطر عملكردشان ستمگرانند.
طبق روايات، كيفر ترك كنندگان امر به معروف و نهى از منكر، متخلّفان از اداى خمس و زكات و يارى كنندگان به ظالمان، تسلّطِ ستمگران بر آنان است. «1» در حديث مىخوانيم:
هر گاه خداوند از كار قومى راضى باشد، كارشان را به نيكان مىسپارد و اگر ناراضى باشد، كارشان را در دست بدان قرار مىدهد. «2»
پیام ها
1- همان گونه كه شياطينِ جنّ بر انسان مسلّط مىشوند، برخى از ظالمان نيز بر بعضى ديگر تسلّط مىيابند. «كَذلِكَ»
2- كامجويىهاى حرام، زمينهساز حكومتهاى باطل و سلطهى ظالمان است. اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ ... نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً
3- تنها حاكمان ظالم نيستند، محكومانِ ترسو و ساكت و عياش هم ظالمند. «بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً»
4- سبب سلطهى ستمگران، رفتار خود مردم است. نُوَلِّي ... بِما كانُوا يَكْسِبُونَ
«1». تفسير اطيبالبيان.
«2». تفسير كشفالاسرار.
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 555
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_836
🌹#آیات_۱۲۸_۱۲۹ #سوره_انعام
🌸 وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ ۖ وَقَالَ أَوْلِيَآؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَآ أَجَلَنَا الَّذِيٓ أَجَّلْتَ لَنَا ۚ قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَآ إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (۱۲۸) وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (۱۲۹)
🍀 ترجمه: و روزی كه همه جنّ و انس را جمع می كنیم ای گروه جنّ! شما در بسیاری از انسان ها میل و رغبت كردید و دوستانشان از میان انسان ها می گویند: ای پروردگار ما! هر یک از ما دو گروه از دیگری بهره برداری كردیم تا به آن مدّت از عمری كه برای ما مقرّر كرده بودی رسیدیم. [خدا] می گوید: آتش جایگاه شماست، در آن جاودانه اید، مگر آنكه خدا نجات شما را بخواهد؛ یقیناً پروردگارت حكیم و داناست (۱۲۸) و این گونه بعضی ستمكاران را بر بعضی به كیفر گناهانی كه همواره مرتكب می شدند، مسلط می كنیم (۱۲۹)
🌷 #یوْم: روز
🌷 #يَحْشُرُهُمْ: جمع می کند
🌷 #مَعْشَر: جماعت، عشر در لغت به معنی معاشرت و مصاحبت است. ظاهرا به جماعت و گروه آن معشر گفته اند که با هم مصاحبت دارند.
🌷 #اسْتَكْثَرْتُمْ: زیاد کردن کار
🌷 #اسْتَمْتَعَ: نفع برد
🌷 #أَجَّلْت: مقرر کرده بودی
🌷 #النَّار: آتش
🌷 #مَثْوَاكُمْ: جایگاه شما
🌷 #خَالِدِين: جاویدان
🌷 #عَلِيم: دانا
🌷 #نُوَلِّي: مسلط می کنیم، سرپرست می کنیم
🌷 #يَكْسِبُونَ: انجام می دادند
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در #مکه نازل شده است. در آيه ۱۲۸ سوره انعام مجدّداً #قرآن به سرنوشت مجرمان گمراه و گمراه كننده باز مى گردد و بحث هاى آيات گذشته را با آن تكميل مى كند. آنها را به ياد روزى مى اندازد كه رو در روى شياطينى كه از آنها الهام گرفته اند مى ايستند و از اين پيروان و آن پيشوايان سؤال مى شود. نخست مى فرماید: « و یوم يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ: و روزی که همه جن و انس را جمع می کنیم ای گروه جن! شما در بسیاری از انسان ها میل ورغبت کردید» منظور از كلمه « #جن ّ» در اينجا همان شياطين است، زيرا جنّ در اصل به معنى هر موجود ناپيدا مى باشد و در آيه ٥٠ سوره #كهف درباره رئيس شياطين «ابليس» مى خوانيم: كانَ مِنَ الْجِنِّ ؛ يعنى او از جنّ بود.
🌸 امّا شياطين اغواگر گويا در برابر اين سخن پاسخى ندارند و سكوت مى كنند، ولى «وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنا: و دوستانشان از میان انسان ها می گویند: ای پروردگار ما! هر یک از ما دو گروه از دیگری بهره برداری کردیم تا به آن مدت از عمری که برای ما مقرر کرده بودی رسیدیم» منظور از « #اجل » در اين آيه پايان زندگى است، زيرا اجل به اين معنى در بسيارى از آيات #قرآن به كار رفته است. امّا خداوند همه اين پيشوايان و پيروان مفسد و فاسد را مخاطب ساخته مى گويد: «قالَ النّارُ مَثْواكُمْ خالِدِينَ فِيها إِلاّ ما شاءَ اللّهُ: [خدا] می گوید: آتش جایگاه شماست، در آن جاودانه اید، مگر آنکه #خدا نجات شما را بخواهد» و در پايان آيه مى فرمايد: « إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيم: یقینا پروردگارت حکیم و داناست» هم كيفرش روى حساب است و هم عفو و بخشش، و به خوبى از موارد آنها آگاه مى باشد.
🌸 در آيه ۱۲۹ #سوره_انعام به يک قانون هميشگى الهى در مورد اين گونه اشخاص اشاره نموده مى فرمايد: « وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظّالِمِينَ بَعْضاً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ: و این گونه بعضی ستمکاران را بر بعضی به کیفر گناهانی که همواره مرتکب می شدند، مسلط می کنیم» تعبير «بما كانوا يكسبون» نشان مى دهد كه اين بدبختى به خاطر اعمال خودشان است و اين يک سنّت الهى و قانون #آفرينش است كه رهسپران راه هاى تاريک جز سقوط در چاه و درّه بدبختى فرجامى نخواهند داشت.
🔹 پیام های آیات ۱۲۸ و ۱۲۹
✅ #شیطان، به گمراه كردن گروه كم راضى نیست و گروه زیادى از انسان ها را منحرف كرده است.
✅ دادگاه #قیامت، علنى است.
✅ در #قیامت، جنِّ اغواگر پاسخى در برابر توبیخ ندارد و تنها پیروان انسانى او سخن مى گویند.
✅ بهره گیرى #انسان و #جنّ از یكدیگر طرفینى است.
✅ در #قیامت، انسان و جنّ، یک جا جمع و محشور مى شوند.
✅ پیروى از وسوسه هاى شیطانى، به تدریج انسان را به ولایت پذیرى از او وا مى دارد.
✅ احكام دادگاه #الهى، بر مبناى علم و حكمت است.
✅ همان گونه كه شیاطینِ جنّ بر #انسان مسلّط مى شوند، بعضى از ظالمان نیز بر بعضى دیگر تسلّط مى یابند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺