💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ «انفالآیه33»
و (لى) تا تو در ميان مردمى، خداوند بر آن نيست كه آنان را عذاب كند، و تا آنان استغفار مىكنند، خداوند عذاب كنندهى آنان نيست.
نکته ها
با توجّه به اينكه در آيهى بعد، كفّار مكّه به عذاب تهديد شدهاند، معلوم مىشود كه منظور از نفى عذاب در اين آيه، برداشته شدن عذاب عمومى از مسلمانان به بركت وجود شخص پيامبر صلى الله عليه و آله است، مثل عذابهاى اقوام پيشين، وگرنه اشخاصى در موارد خاصّى گرفتار عذاب الهى شدهاند. مانند: نعمانبن حارث در آيهى قبل.
در احاديث آمده است كه خداوند به خاطر وجود برخى افراد پاك و علماى ربّانى، سختى و عذاب را از ديگران برمىدارد. چنانكه در ماجراى قلع و قمع قوم لوط، حضرت ابراهيم به فرشتگان مأمور عذاب گفت: «إِنَّ فِيها لُوطاً» يعنى آيا با وجود يك مرد خدايى در منطقه، آنجا را نابود مىسازيد؟! فرشتگان گفتند: ما مىدانيم كه لوط در آنجاست و به او دستور داديم تا از آنجا خارج شود. «1»
يا حضرت على عليه السلام پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «يكى از دو امان از ميان ما رفت، أمان ديگر را كه استغفار است حفظ كنيد». «2»
و يا در روايت مىخوانيم امام رضا عليه السلام به زكريا ابن آدم فرمود: «در شهر قم بمان! كه خداوند همان گونه كه به واسطهى امام كاظم عليه السلام بلا و عذاب را از اهل بغداد برداشت، به واسطهى
«1». عنكبوت، 31- 32.
«2». نهجالبلاغه، حكمت 88.
جلد 3 - صفحه 311
وجود تو نيز بلا را از آن شهر دور مىكند». «1»
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «مرگ و زندگى من براى شما خير است؛ در زمان حياتم خداوند عذاب را از شما بر مىدارد و پس از مرگم نيز با عرضهى اعمالتان به من، با استغفار و طلب بخشش من، مشمول خير مىشويد. «امّا فى مماتى فتعرض علىّ اعمالكم فاستغفر لكم» «2»
نافرمانى و انجام بعضى گناهان، از اسباب نزول بلا و عذاب الهى است، و راه جبران آن توبه و استغفار است. «وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» چنانكه در دعاى كميل مىخوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تنزل البلاء» وهمان گونه كه خداوند در آيهاى ديگر مىفرمايد: «وَ ما كانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ» «3» تا وقتى كه مردم اهل صلاح و اصلاح باشند، خداوند آنان را هلاك نمىكند.
پیام ها
1- وجود پيامبر صلى الله عليه و آله و مردان خدا، مايهى امان براى اهل زمين است. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ»
2- استغفار، مانع بلاست. «وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» (برگشت از كفر و الحاد نيز نوعى استغفار است.)
3- توبه و استغفار، اهميّت ويژهاى نزد خدا دارد، چنانكه سرنوشت امّتى را نيز تغيير مىدهد. «وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»
«1». بحار، ج 57، ص 217.
«2». تفسير نورالثقلين.
«3». هود، 117.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما كانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «انفال آیه34»
و چرا خداوند آنها را عذاب نكند؟ با اينكه آنان (مردم را) از مسجدالحرام باز مىدارند، در حالى كه سرپرست آنجا نيستند. جز افراد پرهيزگار ديگران حقّ توليت و سرپرستى آن را ندارند، ولى بيشترشان نمىدانند.
جلد 3 - صفحه 312
نکته ها
در آيهى قبل، خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه و آله در ميان مردم و همچنين برگشت وتوبه و استغفارشان، عذابى همچون عذاب آسمانى قوم عاد و ثمود را از آنان برداشت، امّا در اين آيه سخن از عذاب آنان است كه مىتوان گفت: آنها استحقاق عذاب را دارند، هر چند خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه و آله عذابشان نمىكند.
البتّه ممكن است مراد از عذاب در اين آيه، بلاها و سختىهاى جنگ و اسارت باشد.
حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «اللّه اللّه فى بيت ربّكم لا تخلوه ما بقيتم فانّه ان تُرك لمتناظروا» «1»، از خدا پروا كنيد، از خدا پروا كنيد، دربارهى خانهى خدايتان كه اگر آن را رها كنيد و تعطيل شود، عذاب الهى، بىدرنگ شما را فراخواهد گرفت.
پیام ها
1- آنان كه مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام مىشوند، افراد بىتقوايى هستند و بايد منتظر عذاب الهى باشند. وَ ما لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ ...
2- كفّار، خود را به ناحقّ متولّى مسجدالحرام مىپنداشتند. «وَ ما كانُوا أَوْلِياءَهُ»
3- توليتِ خانهاى كه به دست ابراهيم خليل عليه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نبايد به دست افراد بىتقوا باشد. «إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ»
4- تعيين سرپرست براى رسيدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است. «إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ» (از اين كه آيه شرايط متولّى را بيان مىكند نه اصل آن را، پس تعيين توليت لازم است)
«1». نهجالبلاغه، نامه 47.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 313
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 شایعهسازی و شایعهپراکنی از بلاهای جامعه است !
🔸شایعه؛
▪️روح تفاهم و همکاری را در میان مردم، میکشد.
▪️اعتماد عمومی را، متزلزل میسازد.
▪️نیرو و فکر و وقت مردم را، مشغول میکند.
▪️مردم را در انجام کارها، سُست میسازد.
▪️افراد لایق را در خدمتکردن، دلسرد میکند.
▪️گاهی هم! حیثیت و آبروی افراد را، بر باد میدهد.
🔹امروزه با توجه به گستردگی و تنوع وسایل ارتباطی به خصوص در فضای مجازی! اطلاعات و اخبار با حجم زیادی و با سرعت غیر قابل تصور در جامعه پخش و منتشر میشود. قرآن برای سالمسازی محیط از نشر اکاذیب و حرکت بر محور صداقت، با این بلای اخلاقی برخورد کرده است:
✅ اگر فاسقی برایتان خبری آورد، نیک وارسی کنید، مبادا از روی نادانی، گروهی را آسیب برسانید و (بعد) از آنچه کردهاید، پشیمان شوید (حجرات/۶). در فرهنگ قرآنی، شایعهپراکنان «مُرجِفون» نامیده شدهاند. چون اضطراب و تزلزل در جامعه ایجاد میکنند (احزاب/۶۰)
🔹رسول خدا(ص) فرمودند: بر دروغگویی انسان همین بس که هرچه شنید، باز گوید. (یعنی هر چه در سایتها، فضای حقیقی و مجازی و ... خواند و دید و شنید، بدون تأمل و بررسی، بازنشر کند). در نامه ۵۳ حضرت علی(ع) به مالک اشتر میفرمایند: در تصدیق سخنچین شتاب مکن، گر چه در لباس اندرزدهنده ظاهر میشود، امّا خیانتکار است.
🔻از آیه ۷۱ تا ۸۴ سوره نساء، جمعاً یازده سفارش به رزمندگان اسلام بیان شده است که سفارش دهم، مربوط به اسرار جنگ و مسأله شایعهسازی دشمن است (هنوز این جنگ ادامه دارد !!)
✅ و اذا جاء هم امر من الامن او الخوف اذاعوا به و لو ردوه الی الرسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم و لولا فضل الله علیکم و رحمتة لاتبعتم الشیطان الا قلیلا (نساء/۸۳)؛ و چون خبری(حاکی ) از ایمنی یا وحشت به آنان برسد، انتشارش دهند و اگر آن را به پیامبر و اولیای امر خود ارجاع کنند، قطعاً از میان آنان کسانیاند که(میتوانند درست و نادرست) آن را دریابند و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلماً جز (شمار) اندکی، از شیطان پیروی میکردید.
🔸سخن آخر آنکه، اختلاف افکنی، شایعه پراکنی، القای ناامیدی و توسّل به ترس و فریب و ...تکنیکهایی است که دشمن در جنگ روانی از آن استفاده میکند و قدم اول در راه مبارزه با آن، جهاد تبیین است و آگاهیبخشی و بصیرتافزایی و طبق معمول نیاز به فرهنگسازی !!
🔳 متأسفانه هشدارهایی که سالیانی از سوی حضرت آقا، در بحث جنگ نرم، جنگ ترکیبی، جهاد تبیین داده میشود و در رأس آن؛ رها بودن فضای مجازی است، کمتر مورد توجه متولّیان امر قرار میگیرد.
⬅️ خداوند؛ ما و مسؤولین را از خوابِ غفلت، بیدار کند. (انشاءالله)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 آیات استقامت در قرآن
✅ علامه طباطبایی رحمة الله علیه در المیزان: استقامت؛ طلب قیام شیء و درخواست ظهور و آشکار شدن همه آثار و منافع آن است. پس استقامتِ راه، متّصف نمودن آن است به آنچه از راه قصد میشود، مانند: مستقیم بودن، واضح و آشکار بودن. و عدم تمایل و انحراف و استقامت انسان در امر، به این است که از نفس خودش قیام آن و اصلاحش را طلب نماید، به گونهای که با فساد و نقصی مواجه نشود و به طور کامل و تمام حاصل گردد.
▫️نکته قابل توجه: به جز آیهی اوّل که مدنی هست، هشت آیهی بعدی، مکّی است یعنی به قبل از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدینه، مربوط میشود.
🔹کیفَ یکونُ لِلْمُشْرِکینَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَکمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ.[توبه/۷]
🔸قالَ قَدْ أُجِیبَتْ دَعْوَتُکما فَاسْتَقِیما وَ لا تَتَّبِعانِّ سَبِیلَ الَّذِینَ لا یعْلَمُونَ.[یونس/۸۹]
🔹فَاسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ.[هود/۱۱۲]
🔸قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکمْ یوحی إِلَی أَنَّما إِلهُکمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقِیمُوا إِلَیهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَیلٌ لِلْمُشْرِکینَ.[فصلت/۶]
🔹إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِکةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کنْتُمْ تُوعَدُونَ.[فصلت/۳۰]
🔸فَلِذلِک فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَینَکمُ اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّکمْ لَنا أَعْمالُنا وَ لَکمْ أَعْمالُکمْ لا حُجَّةَ بَینَنا وَ بَینَکمُ اللَّهُ یجْمَعُ بَینَنا وَ إِلَیهِ الْمَصِیرُ.[شوری/۱۵]
🔹إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ.[احقاف/۱۳]
🔸وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً.[جن/۱۶]
🔹لِمَنْ شاءَ مِنْکمْ أَنْ یسْتَقِیمَ.[تکویر/۲۸]
🔺یادآوری: توضیح بیشتر برخی از این آیات در بخش «در محضر قرآن کریم»، بیان شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِى الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَآ إِلَّا قَلِيلاً (احزاب/۶۰)
🔹اگر منافقان و كسانى كه در دلهایشان بیمارى است و آنان كه در مدینه شایعهپراكنى مىكنند (از كارشان) دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضّد آنان مىشورانیم، آنگاه جز مدّت كوتاهى نمىتوانند در كنار تو در این شهر بمانند.
🔸«مُرجفون» از «اِرجاف»، به كسانى گفته مىشود كه با شایعه سازى، در جامعهى اسلامى دلهره ایجاد مىكنند. كسانى كه به جبهه نمىرفتند، امّا در شهر شایعه مىكردند كه مسلمانان شكست خوردند و كفّار پیروز شدند یا پیامبر اکرم(ص) شهید شد، آنان با این اقدام زشت سبب نگرانى مردم مىشدند. «لنُغرینّک» از «اِغراء» به معناى چسباندن و كنایه از تسلّط همه جانبه است.
🔸این آیه را اگر در ادامه آیه قبل ببینیم، مراد آن است كه منافقان و بیماردلان مدینه مزاحم زنان مؤمن بودند كه خداوند در آیه قبل به زنان دستور پوشش كامل داد و در این آیه به این بیماردلان هشدار مىدهد و ممكن است این آیه مستقل باشد و مراد این باشد كه با توطئهگرانى كه با جنگ سرد و شایعه سازى، ایجاد دلهره مىكنند برخورد كرده و آنها را قلع و قمع نمایید. با آنكه تندترین تهدیدها در این آیه آمده و جامعهى اسلامى همواره بزرگترین ضربهها را از شایعه سازان خورده است، امّا متأسفانه در كتب فقهى كمتر به این موضوع توجّه شدهاست.
❇️ از پيامهای آیه
▫️قبل از برخورد با متخلّفان، اتمام حجّت كنید. «لئن لم ینته... لنغرینّک»
▫️سعهى صدر، حدّ و اندازه دارد. «لئن لم ینته المنافقون» همیشه تساهل و تسامح جوابگو نیست.
▫️بیماردلان در كنار منافقانند. «المنافقون - الّذین فى قلوبهم مرض»
▫️قیام مسلمانان، بر اساس انتقام یا هوس نیست، بلكه با اراده و فرمان خداست. «لنغرینّک»
▫️امّت وفادار باید در رهبر ذوب شود و یكى شوند. «لنغرینّک» به جاى «لنغرینّكم»
▫️اوّل كسى كه باید در برابر به مخاطره اندازان امنیّت جامعه قیام كند، رهبر اسلامى است. «لنغرینّک بهم»
▫️اسلام چنان به امنیّت جامعه اهمیّت مىدهد كه فرمانِ اخراج كسانى را كه در میان مردم دلهره و ناامنى ایجاد مى كنند، صادر نموده است. «لَنُغرینّک بهم ثمّ لا یجاورونک»
▫️دشمنان را باید از شورش و اقدام انقلابى مسلمانان ترساند. «لَنُغرینّک بهم ثمّ لا یجاورونک»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
👌#دعا
اینکه به دیگران میگیم برامون دعا کنن آیا مبنای قرآنی داره؟
یعنی آیا آیه ای داریم این مساله رو تایید کنه؟
به کیا باید التماس دعا گفت
هرکسی باشه فرقی نداره
یا خصوصیاتی دارن🧐
ظاهرا تو قرآن دو آیه داریم
که #التماس_دعا گفتنو تایید میکنه
✅یکیش اینه
فرزندان حضرت #یعقوب اومدن گفتن
ای پدر برای ما نزد خدا استغفار کن
✴️قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا... (یوسف97)
گفتن پدر التماس دعا ما خیلی گرفتاریم
✅یکی هم که خیلی بیشتر به درد ما میخوره حضرت #ابراهیمه
به عموش گفت
من برات استغفار میکنم پیش خدای خودم او منو دوسداره و باهام خوبه (حرفمو زمین نمیندازه)
✴️سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي إِنَّهُ كَانَ بِي حَفِيًّا (مریم47)
✍هر دو آیه خصوصا دومی
علت اینکه ی کسی رو واسطه میکنیم برای #دعا، اینه که او آبرو مند تر از ماست و احتمال میدیم خدا حرفشو زمین نندازه
به خاطر همین، قدیم علما و اهل معنویت برای مردم مهم بودن چون گره های کور زندگیشون با دعای اونها باز میشد
تو این آیه هم وجود مبارک حضرت رسول صلوات الله علیه و آله
برای اهل گناه استغفار میکنه
✴️وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ (نساء64)
و همینطور ملائکه برای اهل گناه استغفار میکنن(5شوری)
✍نشون میده که برای اجابت، واسطه شدنِ آبرومندان نه تنها تاثیر داره بلکه ی امر لازمه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«و(ﺍیﭘﻴﺎﻣﺒﺮ!) ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﻛﻮﻫﻬﺎ (ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ) می ﭘﺮﺳﻨﺪ، ﺑﮕﻮ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑُﻦ ﺑﺮﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﺘﻠﺎشی می ﻛﻨﺪ..» (طه۱۰۵)
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
🌹ویژگیهای عاقلان در قرآن🌹
1⃣اهل ذکر🌷
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ
ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮ ﺁﺭﻣﻴﺪﻩ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.(آل عمران ١٩١)
2⃣اهل فکر🌷
وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا
ﻭ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ ،ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺍﻳﻦ [ ﺟﻬﺎﻥ] ﺭﺍ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪﻱ.(آل عمران ١٩١)
3⃣ترس از رسوایی در قیامت🌷
رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﻱ ، ﻗﻄﻌﺎً ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﺳﻮﺍﻳﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻱ (آل عمران ١٩٢)
4⃣لبیک گفتن به رهبران الهی🌷
رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺎ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ [ﻛﻪﻣﺮﺩم ﺭﺍ] ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻓﺮﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ . ﭘﺲ ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ(آل عمران١٩٣)
5⃣طلب آمرزش🌷
رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ، ﻭ ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﺤﻮ ﻛﻦ
6⃣درخواست حُسن عاقبت🌷
وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺑﻤﻴﺮﺍﻥ
7⃣ایمان به انبیاء و وعده های الهی🌷
رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻧﺖ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎ(آل عمران١٩٤)
.#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
❤️ #تدبر #معارف
۸۶قصص
فَلَا تَكُونَنَّ ظَهِيرًا لِّلْكَافِرِينَ
یاور کفار مباش مسلمان های زیادی وجود دارند که ظهیر وکمک کننده به کفارند هم کوکا کولا می نوشند🤕
هم از بقیه اجناس کفار خرید میکنند ما نباید از آنهایی باشیم که اجناس خارجی می خرند ودولت های دشمنان اسلام را تقویت میکنند❌
مواظب باشیم خدا در روز قیامت ماها را محکوم نکند که چرا ظهیر کافران بودید؟👺
خدای متعال با همین یک آیه جمعیت عظیمی از مسلمان هارا محکوم میکند که مگر امر نکردم ظهیر کمک کار کفار نباشید❌
چرا بازارشان را رونق دادید؟😡 مگر قرآن من به زبان خودتان نبود؟😡
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
15.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«(ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﺯﻣﺎنی ﻛﻪ (ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ) ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﻓﺮﻳﺎﺩﺭسی می ﻃﻠﺒﻴﺪﻳﺪ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺩﻋﺎ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ یﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩ (ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ:) ﻣﻦ ﻳﺎﺭی ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﻫﺰﺍﺭﻓﺮﺷﺘﻪ ی ﭘﻴﺎپی ﻫﺴﺘﻢ.» (انفال ۱۰)
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
🔴 نصرت الهی در جبههی حق
✅ در قرآن کریم، از نصرت و یاری خداوند دربارهی انبیا و مؤمنان بسيار سخن گفته شده است؛ از جمله در سورهی غافر، آنجا که میفرماید: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا (غافر/۵۱). در ادامه، برخی از این آیات را بیان میکنیم:
🔹حضرت نوح(ع)؛ ما، او و كسانى كه با او در کشتی بودند را نجات داديم. (یونس/۷۳)
🔸حضرت ابراهیم(ع)؛ اى آتش! بر ابراهيم(ع) سرد و سلامت باش. (انبیاء/۶۹)
🔹حضرت لوط(ع)؛ ما، او و بستگانش(به جز همسرش) را نجات داديم. (صافات/۱۳۴)
🔸حضرت یوسف(ع)؛ و ما، اينگونه براى يوسف(ع) در زمين مكنت قرار داديم كه هر جاى آن را كه مىخواهد برگزيند. (یوسف/۵۶)
🔹حضرت شعیب(ع)؛ ما، شعيب(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۹۴)
🔸حضرت صالح(ع)؛ ما، صالح(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۶۶)
🔹حضرت هود(ع)؛ ما، هود(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۵۸)
🔸حضرت یونس(ع)؛ ما، يونس(ع) را از غم نجات داديم. (انبیاء/۸۸)
🔹حضرت موسی(ع)؛ ما، موسى(ع) و كسانیكه با او بودند را نجات داديم. (شعراء/۶۵)
🔸حضرت عیسی(ع)؛ من، تو را مىگيرم و به سوى خود بالا مىبرم. (آلعمران/۵۵)
🔹نصرت رسول اكرم صلى الله علیه و آله: همانا ما، براى تو پیروزى آشكارى گشودیم. (فتح/۱)
🔸نصرت مؤمنان: همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ذلیل بودید یارى كرد. (آلعمران/۱۲۳). خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و مؤمنین نازل كرد. (توبه/۲۶). اوست كه آرامش را در دلهاى مؤمنان نازل كرد تا ایمانشان زیاد شود. (فتح/۴)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#علمی
قرآن همون وقت با صراحت گفت
✴️وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا (نبأ7)
کوه ها را میخ های زمین قرار دادیم
✅زمین شناس ها صدها سال بعد فهمیدن
کوها چند برابر ارتفاعشون تو زمین فرو رفتن و مثل میخ صفحات زمین رو نگه میدارن
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
هدایت شده از قرائت روزانه قران با ترجمه و تفسیر
♻️مرحله جدید تلاوت روزانه قران♻️
تلاوت یک صفحه قران روزانه به همراه
#ترتیل
#ترجمه
#تفسیر-استاد-بهرامپور
#تفسیر-صوتی-استاد-قرائتی
⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/guranmajid
✅آیدی کانال ایتا
📌هر صبح پست های قران گذاشته میشود
لطفا مبلغ کانال ما در گروه ها و کانالهاتون باشین
اجرکم عندالله
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
💜 فضایل ابراهیم علیه السلام>
◀️ 22. #به_تنهایى_امت_بودن
« إِنَّ إِبرهیمَ کانَ أُمَّة ... .» ( نحل / ۱۲۰ ) در باره نامگذارى ابراهیم علیهالسلام به امّت، وجوهى از سوى مفسّران ارائه شده است: امّت به معناى مأموم ( کسى که براى
#پرهیز_از_ناامیدى
🌺 «... قالَ ومَن یَقنَطُ مِن رَحمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالّون » ( حجر /۵۶ )،
🌸 *... وأَعتَزِلُکُم و ما تَدعونَ مِن دونِ اللّهِ و أَدعوا رَبِّى عَسى اَلا اَکون بِدُعاءِ رَبّی شَقیّا * ( مریم ۴۸ )
◀️ 22. #به_تنهایى_امت_بودن
🌺 « إِنَّ إِبرهیمَ کانَ أُمَّة ... .» ( نحل / ۱۲۰ )
🌸 در باره نامگذارى #ابراهیم علیهالسلام به امّت، وجوهى از سوى مفسّران ارائه شده است: #امّت به معناى مأموم ( کسى که براى کسب خیر آهنگ او کنند )
🌺 یا به معنای #امام به دلیل آیه ۱۲۴ بقره * انّی جاعلک للنّاس اماما *
🌸 یا به معنای کسی که #خوبی را به انسانها آموخته و آنان را هدایت میکند که به #گفتهای ، این نظر بیشتر مفسران است .
🌺 دلیل دیگر #تسمیه او به امت این بوده که قوام امت به شمار میآمده چون او سبب شکلگیری #امّت موخذ بوده یا چون همه ویژگیهای نیکی را که در امّت میتواند پراکنده باشد ، در #خود داشته ، به همین دلیل ، به تنهایی امت به شمار میآمده است .
🌸 یا اینکه در زمینه #عبادت خداوند ، به تنهایی قائم مقام جماعتی بوده و سرانجام ، همانگونه که در #روایتی از امام باقر علیه السلام و از طریق اهل سنت از ابن عباس آمده ، ابراهیم ، #امت نامیده شده ؛ چون در برههای از زمان ،فقط او بر دین #توحید بوده است .
ادامه دارد ........
#روز_کارگر
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۳۵
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ «انفالآیه35»
(دعا و) نمازشان نزد بيت اللّه (كعبه)، جز سوت و دست زدن نبود. پس به خاطر آنكه كفر مىورزيديد، عذاب (الهى را) بچشيد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ «انفالآیه35»
(دعا و) نمازشان نزد بيت اللّه (كعبه)، جز سوت و دست زدن نبود. پس به خاطر آنكه كفر مىورزيديد، عذاب (الهى را) بچشيد.
نکته ها
«مُكاءً»، به معناى سوت زدن و «تَصْدِيَةً»، به معناى دست زدن است.
سوت كشيدن آنان شايد به خاطر اعلام حضورشان نسبت به بتهايى بوده كه در كعبه قرار داشته است.
مفسّران از مصاديق روشن عذاب در جملهى «فَذُوقُوا الْعَذابَ» را شكست مشركان در جنگ بدر مىدانند. «1»
پیام ها
1- بىاحترامى و انجام امور لغو و بيهوده، همچون دست و سوت زدن در مكان مقدّس، نشاندهندهى لياقت نداشتن براى توليت آن مكان است. إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ ... وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً
2- در طول تاريخ، مراسم مذهبى دستخوش تحريف و يا آميخته به امورى لغو شده است. صَلاتُهُمْ ... مُكاءً وَ تَصْدِيَةً
3- گاهى مقدّسترين مراكز، صحنهى بالاترين خرافات مىشود. «عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً»
4- كفر و بىاحترامى به مقدّسات، عذاب الهى را بدنبال دارد. «مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ»
5- لجاجت و استمرار در كفر و انحراف، عامل نزول عذاب است. «فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ»
«1». تفاسير مجمعالبيان، الميزان و فىظلالالقرآن.
جلد 3 - صفحه 314
#روز_کارگر
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#تلنگر
عجیب است گاهی ما به کسی
که در پُست و مقام یا ثروت از ما پیشی
گرفته حسادت میورزیم اما هنگامی که کسی:
در صف اول نماز یا در حفظ
قرآن ازما پیشی گرفته، غبطه نمیخوریم
و علت آن بسیار واضح است و آن
عشق به دنیا و فراموش نمودن آخرت است.
•{ بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ
الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى }•
بلکه شما زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح
میدهید، در حالی که آخرت بهتر و پایندتر است.
سوره الأعلى 17_16
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
اینکه میفرماید در حالت مستی ، به نماز نزدیک نشوید !
✔️معلوم میشه نماز یه مقامی داره که شرابخوار حق نداره، نزدیکش بره!!!
✔️ ! هر حالتی نمیشه ؛ رفت با خدا رابطه پیدا کرد
پیداست نماز ؛ لب تکون دادن و کمر تکون دادن نیست !!!
نماز توجه و شعور میخواد که اگر مستید ، و شعورتون کمه ؛ طرفش نرید
معلوم میشه این عبادتهای ناآگاهانه ارزشی نداره!!!
گرچه تکلیف ساقط میشه ، بلاخره من نماز رو خوندم
اما از نماز اون مقداری ارزش داره که حواست جمع باشه !
روایت داریم اون مقداری از نماز قبوله ، که توجه دارید 👌
خب ... احتمال خطر و ضرر هم یا تکلیف رو از گردن انسان برمیداره!! یا باعث تخفیف میشه
إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ
اگر مریض بودی و احتمال ضرر دادی ، بهت تخفیف میدیم ، اینجا لازم نیست دیگه از آب استفاده کنی
تیمم کنید 👌
✨احکام خدا ترخیص بردار هست ، ولی تعطیل بردار نیست !!!
نماز رو باید خوند ؛ حالا آب نیست 👈 تیمم !!!
✔️نمیشه تعطیل کرد
💯شرط ارتباط با خدا ، از طریق نماز ، طهارت و پاکی است !!!
➖یا وضو
➖یا تیمم
تخفیف احکام ، یک نمودی از لطف و رحمت خداست !
چون آخر آیه میگه خدا غفور و رحیم است
یعنی اگه گفتم آب نیست، تیمم کن ، چون دوستت دارم ❤️😊
میخوام ببخشمت 👌
میخوام بهت محبت کنم !
اینکه من گاهی دستورات خودمو ساده میگیرم ، میگم این نشد ، اون
برای اینکه میخوام تو حروم نشی !!!
اگر روزه ات رو خوردی ، مسافر بودی !
فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ 👈 برای اینکه دوستت دارم ، میخوام از برکات روزه محروم نشی !!
💟 #سوره_نساء آیه ۴۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول)
✅ و لمّا بَرزوا لِجالوتَ و جنوده قالوا ربّنا افرغ علینا صبراً و ثبّت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین (بقره/۲۵۰)
🔹و هنگامی که با جالوت و لشکریانش روبرو شدند، گفتند: پروردگارا ! (پیمانه) شکیبایی را بر ما فرو ریز و گامهای ما را استوار دار و ما را بر گروه کافران پیروز فرمای.
🔸قرآن در آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲ سورهٔ بقره، به پیوند دین و سیاست، مسأله عبرت آموز رهبر خواهی، پیمانشکنی یهودیان، ماجرای فرمانروایی طالوت و شرایط رهبری جامعه، نشانهی الهی بودن حکومت طالوت، آزمایش سپاهیان و پیروزی افراد شکیبا ولی اندک در طول تاریخ و شکست سپاه جالوت و نیز پاداش رزمندگان و سنت الهی در این باره و در پایان به آیه بودن قصص قرآنی و حقانیت نبوت پیامبر اکرم(ص)، اشاره میکند.
🔸این آیه به نقش و جایگاه دعا در جنگهای الهی توجّه میدهد. واژه «بَرزوا» به معنای ظهور و مشاهده کردن است. مبارزه هم از همین ریشه هست. همراهان طالوت در دعایشان یک چیز باطنی و درونی، یعنی روح استقامت و صبر را طلبیدند و یک چیز ظاهری و بیرونی که همان ثبات قدم است و در پایان پیروزی بر کافران را خواستند.
▫️استقامت و صبر ⬅️ ثبات قدم ⬅️ پیروزی بر کافران
🔸نکته دیگر در دعا این است که غلبه بر جالوت را درخواست نکردند بلکه پیروزی مؤمنان بر کافران و حق بر باطل را مطرح کردند تا نشان دهند؛ جنگ و جهاد زیر بنای اعتقادی داشته و پیروزی جبهه حق، ریشه در سنت الهی دارد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️همیشه و به خصوص در جبههها، دعا همراه با حركت لازم است، نه دعا به جاى حركت. «برزوا لجالوت... ربّنا افرغ...»
▫️صبر و پیروزى، ملازم یكدیگرند. در اثر صبر، ظفر آید. «صبراً... و انصرنا»
▫️دعاهاى خود را با «ربّنا» آغاز كنیم. «ربّنا افرغ...»
▫️در شداید، انسان به صبرِ بسیار محتاج است. «افرغ» به معناى نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نیز در قالب نكره آمده است كه نشانهى صبر بزرگ است.
▫️پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقیّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد بخواهید. «ثبت اقدامنا»
▫️وظیفه انسان، حركت و تلاش است، امّا پیروزى بدست خداست. «و انصرنا»
▫️پیروزى در جنگ، زمانى با ارزش است كه هدف رزمندگان برترى حقّ بر باطل باشد، نه برترى یكى بر دیگرى. «و انصرنا على القوم الكافرین»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh