✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ خلافت ابوبکر
🅰 در این هنگام #عمر ، ابوبکر را برای امر خلافت سزاوارتر دانست و خود را از این مسئولیت کنار کشید ، چرا که ابوبکر در #اسلام با سابقه تر و ثانی الثنین در غار بود ، سپس برخاست تا با او بیعت کند .
🌀 عبدالرحمان بن عوف نیز به پیروی از آن دو در خطاب به انصار از فضل #علی علیه السلام ، ابوبکر و عمر سخن گفت .
🅰 پس از آن #منذر بن ارقم گفت :
ما #فضل کسانی را که برشمردی انکار نمیکنیم .
🌀 به راستی در #میان آنان کسی است که اگر برای این امر پیش آید ، کسی با او #نزاع نمیکند .
یعقوبی ، مرادِ منذر را #علی بن ابیطالب علیه السلام میداند .
🅰داستان #خلافت به این گونه نیز آمده است که چون پیامبر درگذشت ، عمر نزد ابو عبیده آمد و به ادعای اینکه او #امین امت است ، خواست تا با وی بیعت کند ؛ اما ابو عبیده گفت :
از زمانی که #اسلام آوردهای ، تاکنون تو را اینگونه درمانده ندیده بودم .
🌀 آیا با من #بیعت میکنی ، در حالی که دوم دو تن ، #صدیق ، در میان شما است ؟
🅰 چند و چون در #جزئیات آن چه ذکر شد ، در این مجال نمیگنجد ؛ اما همین مقدار روشن است که این سخنها ، لزوماً ادعای کسانی را نقض میکند که #خلافت ابوبکر را به انتخاب پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت میدهند .
🌀در چگونگی #ورود ابوبکر به سقیفه ، زمان آن ، و گفتگوی او با #انصار اختلاف است .
🅰آنچه #ابوبکر برای برجای نشاندن انصار ، از پیامبر بدان استناد کرد ، به این معنا نبود و سرعت عمل و #تعجیل وی در اخذ مقام خلافت ، با اینکه میدانست علی علیه السلام از او شایسته تر است ، امری #ناباورانه بود تا آنجا که وقتی براء بن عازب خبر انتخاب خلیفه را به میان #بنی_هاشم آورد ، گفتند :
ما به محمد سزاوارتریم ؛ آنان چنین نمیکنند .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
19.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکربم
#توبهآیه61
وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «توبه آیه61»
برخى از منافقان، پيامبر را آزار مىدهند ومىگويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مىدهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مىكند و براى هر كس از شما كه ايمان آورد، مايه رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذيّت وآزار مىدهند، عذابى دردناك دارند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «توبه آیه61»
برخى از منافقان، پيامبر را آزار مىدهند ومىگويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مىدهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مىكند و براى هر كس از شما كه ايمان آورد، مايه رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذيّت وآزار مىدهند، عذابى دردناك دارند.
جلد 3 - صفحه 451
نکته ها
مقصود از «مِنْهُمُ»؛ يا گروه منافقان است، يا برخى افراد سست ايمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند و پس از جنگ، عذر و بهانه مىآوردند.
به فرمودهى روايات، به دليل تماسهاى دائمى پيامبر صلى الله عليه و آله با على عليه السلام، عدّهاى از منافقان آن حضرت را سادهلوح و زودباور معرّفى مىكردند. «1»
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعليه لعنة اللَّه» كسىكه اهلبيت مرا اذيّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه عليها السلام نيز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذيّت كند، مرا اذيّت نموده است. «2»
پیام ها
1- گروهى دائماً پيامبراكرم صلى الله عليه و آله را اذيّت مىكردند. «يُؤْذُونَ» (فعل مضارع، رمز استمرار است)
2- همهى اصحاب پيامبر، عادل نبودند و برخى پيامبر را مىآزردند. «يُؤْذُونَ»
3- رهبرى امّت، ملازم آزار ديدن از خودى و بيگانه است. «يُؤْذُونَ النَّبِيَّ»
4- آزار پيامبر، كفر است. «3» تقابل «الَّذِينَ يُؤْذُونَ» با «الَّذِينَ آمَنُوا»
5- منافقان حتّى عليه پيامبر نيز تبليغات وجوسازى مىكردند. «يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ»
6- خداوند، پيامبرش را از حرفهاى محرمانه و درونْگروهىِ مخالفان، آگاه مىسازد. «يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ»
7- به همه مردم اجازهى سخن بدهيد تا نگويند حاضر به شنيدن حرف ما نيستيد، هرچند به سادهلوحى متّهم شويد. «يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ»
8- از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوينده است. كلمهى «أُذُنٌ» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است.
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». ملحقات احقاقالحق، ج 18، ص 458 و 439.
«3». تفسير المنار.
جلد 3 - صفحه 452
9- گاهى بهخاطر مصلحتِ امّت بايد از بعضى شنيدهها تغافل كرد. «أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ»
10- گاهى آثار تربيتى و اجتماعى يا سياسىِ سكوت، بيش از برخورد و اعلام موضع است. «أُذُنٌ»
11- از صفات يك رهبر آگاه، سعهى صدر، گوش دادن به حرف همهى گروهها، برخورد محبّتآميز با آنان، عيبپوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبهى مردم است. «قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ»
12- با روى باز و از روى خيرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشيد. «أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ»
13- سكوت در برابر شنيدهها، هميشه نشانهى رضايت نيست. «أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ»
14- آزار ديده را حمايت كنيد. خداوند در برابر سخن دشمن كه پيامبر را «أُذُنٌ» مىگفت، چهار ارزش براى آن حضرت بيان مىكند: «أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ»، «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ»، «يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ»، «رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا»
15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصديق كنيد. «يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ»
16- گرچه پيامبر براى جهانيان رحمت است، ولى بهرهبردن از اين رحمت، مخصوص اهل ايمان است. «رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا»
17- از كيفر آزار پيامبر بترسيد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
در بهشت به مردان وعده حوریه داده شده، در این میان تکلیف خانم ها چیست؟
جنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ»
رعد آیه 23
(همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن میشوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد میگردند....
از این آیات استفاده میشود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق میشوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی میکنند.
و حتی از روایات استفاده میشود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشتی است؛
به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام دادهاند، بنابراین لذتهای بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت میشود از نعمتها و زیباییها لذت خواهد برد.
چنان که قرآن میفرماید: « یُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ» زخرف 71
"(این در حالی است که) ظرفها(ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها میگردانند؛ و در آن (بهشت) آنچه دلها میخواهد و چشمها از آن لذت میبرد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند!"
در این امر نیز بین مرد و زن بهشتی فرقی نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتی بخواهند بر ایشان موجود است
🔺🔺🔺🔺
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
گفتم:
خدایآبهآخرینحدتحمل
رسیدهام . .
گفت:
دعایشمآمستجآبشد . .
'یونس/۸۹'
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تفسیر #کاربردی
۸۲مائده
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ #یهود را خواهی یافت که شدید ترین دشمنان اسلام اند😡
🧶1روسی که در جنگ جهانی دوم اسیر شد گفت آلمانیها ما روسها وتعدادی یهودی را اسیر گرفته بودند وما را برای حفر قبری بزرگ بردند🤕
وقتی حفر آن قبر بزرگ تمام شد چند یهودی رادر قبر قرار دادند وبما گفتند روی اینها خاک بریزید‼️
مابه خاطر انسانیت از انجام آن کار امتناع کردیم وروی یهودیها در قبر خاک نریختیم❌
بعد آلمانها یهودیها را بیرون آوردند مارا داخل قبر قرار دادند وبه آن یهودیها گفتند که روی ما خاک بریزند📚
ما دیدیم یهودیها در کمال وقاحت بیلها را برداشتند وبه سرعت روی ما خاک ریختند تا جایی که ما در حال خفه شدن ومرگ بودیم که🤕
آلمانها جلوی آنها را گرفتند وما را بیرون آوردند فرمانده آلمانی با صدای بلند فریاد کشید این کار را کردم تا بدانید🧵
یهودیها تا این حد وحش اند🤯
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
موسیمیگریست،صدایگریهاشتمامقصر
راپرُکردهبود،شیرهیچدایهایرانمیخورد...
وهمــهٔاینهابخاطرقولیبودکهاللّهمتعالبهمادر
بزرگوارموسیدرنزدیکیرودخانهدادهبود...
وَ لاَتَخَافِي وَ لاَتَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْکِ
نترسوغمگینمباش
کهمااورابهتوبازمیگردانیم🌷✨
قصص/۷
تونیز،بهپروردگارتاعتمادداشتهباش🌱
چهکسیازخدا،دروفایِبهعهدشوفادارترست!!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh