eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ معارف قرآنی 📖 حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ و َالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَ قُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ (بقره/238) ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻫﻤﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺳﻄﻰ (یعنی ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ) ﻛﻮﺷﺎ ﺑﺎﺷﻴﺪ! ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺧﻀﻮﻉ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ، ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺎﺧﻴﺰﻳﺪ. (بقره/238) 📢📢📢📢📢 ✴ ✅ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﻫﻤﻴﺖ به تمام نمازها بویژه ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺳﻄﻰ (نماز ظهر)، ﻭ ﻟﺰﻭم ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺭﻭﻯ ﺍﻳﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﮔﺮﻣﻰ ﻫﻮﺍﻯ ﻧﻴﻤﺮﻭﺯ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ، ﻳﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﻬﺎﻯ ﺷﺪﻳﺪ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ✅ ﺣﻔﻆ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺎﺷﺪ ﺣﻔﻆ ﻣﺎﻝ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩ ﺩﺯﺩ ﺍﺳﺖ، ﺣﻔﻆ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﻣﻴﻜﺮوﺏ ﺍﺳﺖ، ﺣﻔﻆ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺁﻓﺎﺕ ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ ﻧﻈﻴﺮ ﺣﺮﺹ، ﺣﺴﺪ ﻭ ﺗﻜﺒّﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺣﻔﻆ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻣّﺎ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﺯ، ﺁﺷﻨﺎﻳﻰ ﺑﺎ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺁﻥ، ﺍﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺁﻥ، ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩﻥ، ﻓﺮﺍﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﺁﺩﺍﺏ ﺁﻥ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻣﺮﺍﻛﺰ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻓﻜﺮ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. 💠 ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺮﺍ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻯ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺮﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﺪ. ✅ عبارت (قُومُوا لِلَّهِ قَانِتِين) در پایان آیه، نشان میدهد که ﺍﺭﺯﺵ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﺧﻀﻮﻉ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻭﺻﻠﻪ ﻯ ﻧﺎﻫﻤﺮﻧﮓ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﻗﺮﺁﻥ در سوره روم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ عالم ﻫﺴﺘﻰ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: 📖 و َلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ و َالْأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ (روم/26) ﻭ ﺗﻤﺎم آنچه ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻨﺪ همه از آن اوست، و ﻫﻤﮕﻰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﺧﺎﺿﻊ ﻭ ﻣﻄﻴﻌﻨﺪ. (روم/26) ✅ تمام عالم در پیشگاه خدا قانت هستند و خشوع و خضوع دارند، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻗﺎﻧﺖ ﻧﺒﺎﺷﻴﻢ، ﻭﺻﻠﻪ ﻧﺎﻫﻤﺮﻧﮓ ﻫﺴﺘﻰ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ. 📢📢📢📢📢 💠بیانات آیت الله جوادی آملی در این زمینه قابل تامل است: ✅ تكيه ‏گاه ساير اعمال نماز است و نماز به منزله ستون خيمه دين است، دستور اسلامي نسبت به آن، اقامه است، نه خواندن. هیچ جای قرآن نمیفرماید نماز بخوانید بلکه میفرماید نماز را بپا دارید و اقامه کنید: «وَ أَقيمُوا الصَّلاۀ». زيرا ستون را به پا مي‏ دارند، نه آن كه بخوانند. ✅ حفظ ستونِ دين و مراقبت از آن مورد تأكيد خداوند است: «حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى» در انجام همه نمازها، به خصوص نماز وسطى ‏[نماز ظهر] كوشا باشيد. ✅ اولياي پروردگار مخصوصاً اميرمؤمنان حضرت علي‏ بن‏ ابي‏طالب (عليه‌السلام)، همگان را به نماز سفارش فرموده‏ اند: «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ» خدا را! خدا را! در باره نماز، چرا كه ستون دين شماست. ✅ نماز كه با شرايط اقامه شود، بهترين وسيله براي درخواست كمك از معبود بي‏ همتاست. چرا که خداوند در دو جای قرآن میفرماید: «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» در گرفتاریها و مشکلات از صبر و نماز يارى جوييد. اگر نماز با شرایط اقامه شود مشکل گشاست. 📖 و َاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَاةِ و َإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ(بقره/45) ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻳﺎﺭﻯ ﺟﻮﺋﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻫﻮﺳﻬﺎﻯ ﺩﺭﻭﻧﻰ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻧﻴﺮﻭ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﺷﻌﺎﻥ ﮔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. (بقره/45) 📖 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (بقره/153) ﺍﻯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ، ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺳﺨﺖ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻛﻤﻚ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ (بقره/153) @Targomeh
💐انواع حیات در قرآن💐 1⃣حیات برزخی ❤️ وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﺸﺎﻥ ﺑﺮﺯﺧﻲ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(مومنون ١٠٠) 2⃣حیات دنیوی ❤️ كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﻔﺮ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺣﻴﺎﺕ ﺑﺨﺸﻴﺪ.(بقره ٢٨) 3⃣ حیات اجتماعی ❤️ (قصاص قاتل، حیات اجتماعی میدهد و یک روش ﺑﺎﺯﺩﺍﺭنده ﺍﺯ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻗﺘﻞ و تضمین کننده حیات جامعه است. ) وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ ﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﺎﻳﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ.(بقره ١٧٩) 4⃣ حیات معنوی وفکری❤️ (پیامبر حیات فکری میدهد) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺪﮔﻲ [ ﻭﺍﻗﻌﻲ ] ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ ، ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﻨﻴﺪ.(انفال ٢٤) 5⃣ حیات قلبی و روحی ❤️ (قرآن تذکر و حیات قلبی میدهد) لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ ﺗﺎ(قرآن) ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻫﻮﺵ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ] ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ .(یس٧٠) 6⃣حیات طیبه ❤️ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ﺍﺯ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻱ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻳﻢ.(نحل٩٧) @Targomeh
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
" "! 🌸 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا / و فرشتگان، گروه گروه متّقین را بسمت بهشت هُل می‌دهند! 📖 سوره زمر۷۳ 👌 اولین لحظه‌ی ملاقات اهل بهشت با حضرت علیه‌السلام 👤 استاد محمد شجاعی ┅═┄⊰🌿༻🌺༺🌿⊱┄═┅ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد ◀️ ۵ . قرآن به مخاطبان آن اختصاص دارد ؛ زیرا احتمال می‌رود قراین نهفته‌ای باشد که در فهماندن مقاصد خود ، به آن اعتماد کرده است . از این رو دیگران می‌توانند به قرآن وثوق پیدا کنند . 📜 این ناتمام است ؛ زیرا اولاً قرآن مجید برای همه عصرها نسل‌ها است و به گروهی در زمان پیامبر اختصاص ندارد : * و اوحی الیّ هذا القرآن لانذرکم به و من بلغ .... * ( انعام ۱۹ ) 📃 و ثانیا قرآن برای بیان خود ، به شیوه معمول عقلایی عمل کرده است و عقلا در موارد احتمال با اصل عدم ، وجود آن را منتفی می‌دانند و در این جهت میان مخاطب و غیر مخاطب نیست . ادامه دارد .....‌ @Targomeh
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ «هود آیه 75» بدرستى كه ابراهيم، بردبار و صاحب آه و ناله و اهل توبه و انابه بود. یَإِبْراهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَآ إِنَّهُ قَدْ جَآءَ أَمْرُ رَبِّکَ وَإِنَّهُمْ ءَاتِیهِمْ عَذَابٌ غَیْرُ مَرْدُودٍ (امّا از آنجا که فرمان قهر الهى در مورد قوم لوط حتمى بود، لذا فرشتگان در پاسخ به تقاضاى شفاعت و تأخیر در عذاب به او گفتند:) اى ابراهیم! از این (تقاضا) صرف‏نظر کن، که به تحقیق فرمان قهر پروردگارت صادر شده و قطعاً عذاب غیر قابل برگشت به سراغ آنهاخواهد آمد. وَ لَمَّا جاءَتْ رُسُلُنا لُوطاً سِي‌ءَ بِهِمْ وَ ضاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَ قالَ هذا يَوْمٌ عَصِيبٌ «هود آیه77» و هنگامى كه فرستادگان ما، (فرشتگان مأمور عذاب،) به سراغ لوط آمدند، درباره‌ى آمدن آنان غمگين شد و براى حفظ آنها (از آزار اين قوم شرور،) به تنگ آمد، (با خود) گفت: امروز، روز سختى است! @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ «هود آیه 75» بدرستى كه ابراهيم، بردبار و صاحب آه و ناله و اهل توبه و انابه بود. يا إِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا إِنَّهُ قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَ إِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ «هود آیه76» (امّا از آنجا كه فرمان قهر الهى در مورد قوم لوط حتمى بود، لذا فرشتگان در پاسخ به تقاضاى شفاعت و تأخير در عذاب به او گفتند:) اى ابراهيم! از اين (تقاضا) صرف‌نظر كن، كه به تحقيق فرمان قهر پروردگارت صادر شده و قطعاً عذاب غير قابل برگشت به سراغ آنهاخواهد آمد. نکته ها در آيه‌ى 74، حضرت ابراهيم عليه السلام با فرشتگان در باره‌ى عذاب قوم لوط جدال كرد، در آيه‌ى 76 مى‌فرمايد: اى ابراهيم! از اين جدال و اصرار دست‌بردار. در ميان اين دو آيه كه به جدال ابراهيم عليه السلام و تذكّر خداوند به او اشاره مى‌كند، براى حفظ شخصيّت و مقام او و اينكه جدال او تنها بر اساس دلسوزى براى امّت است، نه انكار و يا چيز ديگر، در آيه‌ى 75 مى‌فرمايد: ابراهيم عليه السلام حليم و اوّاه و مُنيب است. پیام ها 1- انبيا، دلسوزترين رهبران جامعه‌ى بشرى هستند، و با حلم و ناله وانابه، براى نجات مردم تلاش مى‌كنند. «لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ» 2- تذكّرات بايد با حفظ مقام و شخصيّت افراد همراه باشد. «إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ» 3- شفاعت ابراهيم براى مردم، قبل از اطلاع او به قطعى شدن عذاب بوده است. «قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ» جلد 4 - صفحه 96 4- عذاب الهى نيز در مسير تربيت انسان است. «أَمْرُ رَبِّكَ» 5- گاهى شفاعت انبيا هم پذيرفته نمى‌شود. زمانى كه فرمان حتمى خداوند صادر شد، هيچ مقامى نمى‌تواند مانع آن شود. «يا إِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا» @Targomeh
💠 نور ( محسن قرائتی ) سوره هود - آیه ۷۶ یَإِبْراهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَآ إِنَّهُ قَدْ جَآءَ أَمْرُ رَبِّکَ وَإِنَّهُمْ ءَاتِیهِمْ عَذَابٌ غَیْرُ مَرْدُودٍ ترجمه (امّا از آنجا که فرمان قهر الهى در مورد قوم لوط حتمى بود، لذا فرشتگان در پاسخ به تقاضاى شفاعت و تأخیر در عذاب به او گفتند:) اى ابراهیم! از این (تقاضا) صرف‏نظر کن، که به تحقیق فرمان قهر پروردگارت صادر شده و قطعاً عذاب غیر قابل برگشت به سراغ آنهاخواهد آمد. در آیه‏ ۷۶ مى‏ فرماید: اى ابراهیم! از این جدال و اصرار دست‏ بردار. در میان این دو آیه که به جدال ابراهیم‏ (ع) و تذکّر خداوند به او اشاره مى ‏کند، براى حفظ شخصیّت و مقام او و اینکه جدال او تنها بر اساس دلسوزى براى امّت است، نه انکار و یا چیز دیگر. پیام ها 1- انبيا، دلسوزترين رهبران جامعه‌ى بشرى هستند، و با حلم و ناله وانابه، براى نجات مردم تلاش مى‌كنند. «لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ» 2- تذكّرات بايد با حفظ مقام و شخصيّت افراد همراه باشد. «إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ» 3- شفاعت ابراهيم براى مردم، قبل از اطلاع او به قطعى شدن عذاب بوده است. «قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ» جلد 4 - صفحه 96 4- عذاب الهى نيز در مسير تربيت انسان است. «أَمْرُ رَبِّكَ» 5- گاهى شفاعت انبيا هم پذيرفته نمى‌شود. زمانى كه فرمان حتمى خداوند صادر شد، هيچ مقامى نمى‌تواند مانع آن شود. «يا إِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا» @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَمَّا جاءَتْ رُسُلُنا لُوطاً سِي‌ءَ بِهِمْ وَ ضاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَ قالَ هذا يَوْمٌ عَصِيبٌ «هود آیه77» و هنگامى كه فرستادگان ما، (فرشتگان مأمور عذاب،) به سراغ لوط آمدند، درباره‌ى آمدن آنان غمگين شد و براى حفظ آنها (از آزار اين قوم شرور،) به تنگ آمد، (با خود) گفت: امروز، روز سختى است! نکته ها چون رسولان الهى در قالب جوانانى زيباروى به سراغ حضرت لوط آمدند و ميهمان او شدند، لذا آن حضرت از سوءقصد قوم فاسد خود نسبت به ميهمانانش نگران شد. جمله‌ى‌ «ضاقَ بِهِمْ ذَرْعاً» يعنى دستش كوتاه شد، كنايه از اينكه عاجز گرديده و راه بروى او بسته شد. پیام ها 1- علم انبيا محدود است. «لَمَّا جاءَتْ رُسُلُنا» (حضرت لوط نمى‌دانست كه اين ميهمانان فرشته‌اى در صورت انسانند) 2- مرحله‌ى اوّل مبارزه با منكر، مرحله‌ى قلبى است. «سِي‌ءَ بِهِمْ» 3- حفظ ميهمان، بر عهده‌ى ميزبان است. «ضاقَ بِهِمْ ذَرْعاً» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا عدد 19 کلید قرآن است؟ 🌕 مکررا ثابت شده که عدد 19 کلید قرآن است و یک نمونه از آن را در تصویر میبینید 1⃣ عدد 19 ویژگی مهمی دارد که هیچ عدد دیگری ندارد. این عدد از ترکیب اولین عدد یعنی (1) و آخرین عدد (9) ساخته شده است و نشان میدهد خدا اول و آخر همه چیز است انا لله و انا الیه راجعون همانا از خداییم و درانتها به سوی او باز می گردیم 2⃣ در آیه 3 سوره حدید آمده است: هو الاول و الاخر والظاهر والباطن و هو بکل شیء علیم در اینجا نیز خداوند خود را اول و آخر هر چیز معرفی میکند نکته ی جالب تر این است که اگر شماره این آیه(3) را در(19) ضرب کنیم شماره سوره ی آن به دست می آید =57 حدید 3⃣ هر کلمه از (بسم الله الرحمن الرحيم) در کل قرآن به نحوی تكرار شده كه به عدد 19 قابل تقسيم است یعنی : كلمه اسم  19 بار كلمه الله 2698 بار(42×19) كلمه الرحمن 57 بار(3×19) كلمه الرحيم 114بار(6×19) در قرآن تکرار شده است 4⃣ سوره شماره(9)توبه؛ تنهاسوره ایست که بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم ندارد.در عوض درسوره نمل(27) دوبار بسم الله الرحمن الرحیم آمده. از خود سوره توبه تا سوره نمل بشماریم،19سوره وجود دارد . @Targomeh
. 🔅آیه‌ ای از سوره توبه 📖هوَ الّذي أرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدي وَ دينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ وَ لَو كَرِهَ المُشرِكونَ. ...[توبه/۳۳] 🔸اوست خدایی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ی دین ها آشکار سازد، هر چند که مشرکان این امر را اکراه دارند. 🔹راوی می گوید از امام كاظم عليه السلام پرسیدم: "اوست خدایی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد"، منظور چیست؟ 🔹فرمودند: آن امر خداوند و رسول اوست، اوست خدایی که رسولش را امر فرموده به ولایت برای وصیش، و ولایت همان دین حق می باشد. 🔹عرض کردم: "تا او را بر همه دینها آشکار سازد" منظور چیست؟ فرمودند: آن را بر همه ادیان آشکار می سازد هنگام قیام قائم (عجل الله فرجه). 📚 كافی ۴۳۲/۱ @Targomeh