#هرصبح این آیات قرائت شودمعجزاتش را ان شاءالله درزندگیتان خواهیددید....
#استادشجاعی
☀️ آیت الکرسی وچهارقل
☀️آیه شهادت👇
﴿شَهِدَ اللّٰهُ أَنَّهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ وَ الْمَلاٰئِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قٰائِماً بِالْقِسْطِ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ . إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّٰهِ الْإِسْلاٰمُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتٰابَ إِلاّٰ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآيٰاتِ اللّٰهِ فَإِنَّ اللّٰهَ سَرِيعُ الْحِسٰابِ﴾
☀️ ایه ملک 👇
﴿قُلِ اللّٰهُمَّ مٰالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشٰاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشٰاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشٰاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشٰاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهٰارِ وَ تُولِجُ النَّهٰارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشٰاءُ بِغَيْرِ حِسٰابٍ﴾
.
☀️وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا
☀️ «ِ وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرا»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
➣
۞ #یڪـــآیــهقـــــرآن ۞
پروردگار ما به تو و آنچه بر پیغمبرت
فرستادی
#ایــمان آوردیم و از رسول
تو پیــروی کردیم نام ما را از شهادت
دهندگان به تـوحید و نبوت قــرار ده👌👌
📒سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۳
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌳🌲چرا خواص جامعه دینی «بقیه الله ها» جهاد تبیین نمیکنند؟
[سوره هود (11): آيه 116]
فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِمَّنْ أَنْجَيْنا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا ما أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كانُوا مُجْرِمِينَ (116)
پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از فساد در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و ستمگران دنبالهرو و دلبستهى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و گناهكار بودند.
🌳🌲آیه الله جوادی آملی تفسير سوره ذاريات جلسه 20 (1395/11/06)
﴿اتَّقُوا فِتْنَةً﴾ که اين فتنه فقط شامل ستمکاران نميشود، بلکه همه را ميگيرد، حالا بايد ديد که آن چه فتنهاي است که عدهاي که بايد امر به معروف و نهي از منکر کنند نکردند، وظيفه خود را انجام ندادند دامنگير آنها شده است. در بخشهايي از قرآن کريم که بحثهاي آن قبل از گذشت، فرمود اينها که ﴿أُولُوا بَقِيَّةٍ﴾ هستند ﴿فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَساد﴾ ذيل آيه اين مطلب ثابت شد که اين لقب «بقيّة الله» در نظام خلقت بالاصاله برای اهل بيت مخصوصاً وجود مبارک وليّ عصر است؛ اما بالتّبعِ وليّ عصر شاگردان آنها هم «بقيّة الله» هستند. ، فرمود اينها ﴿أُولُوا بَقِيَّةٍ﴾ هستند، در اديان سابق، شرايع سابق علما را ميگفتند: ﴿أُولُوا بَقِيَّةٍ﴾ چون اينها هستند که ميمانند، فرمود چرا «اولوا بقيّه»اي نبودند در برابر اينها که جلوي فضاي مجازي يا حقيقي را بگيرند ﴿فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَساد﴾ فرمود آنها که «بقيّة الله» هستند ؛اينها بايد جلوي فضاي مجازي را بگيرند، به نظر ما جلوي فضاي حقيقي را بگيرند اين فضا فضاي حقيقي است که دامنگير خيلي از جوانها شده است. فرمود چرا «بقيّة الله»هاي جامعه جلوي اين فضاي مجازي را نميگيرند ، اين گونه از فِتن ﴿لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً﴾ اگر «اولوا بقيّة»؛ يعني «بقيّة الله»ها يعني شاگردان «بقية الله» يعني مصاديق «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْر»، اينها اگر قيام کردند و چنين فتنهاي بيايد يقيناً ذات اقدس الهی اينها را حفظ ميکند و گرنه اگر ـ خداي ناکرده ـ اينها هم به وظيفه خود عمل نکنند، اين طور ميشود.
✍#جبعلی_بازیاد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❧ #یک_آیه ❧
🌧آیه 96 سوره آل عمران🌧
💭💦إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ💦💭
🌦💧نخستین خانهای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت، و مایه هدایت جهانیان است .
༄࿓༄࿓༄࿓༄࿓༄࿓
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#گفتمان_دینی
#پرسمان_حجاب
#حجاب، کجای قرآن آمده است⁉️
🗣 بعضیها میگن چادر پوشیدن، و مقنعه و روسری سر کردن، کجای قرآن اومده؟؟!!🧐
اگر آیه قرآن باشه ما قبول میکنیم.✋
👇👇👇
🌴 سوره احزاب، آیه ۵۹ 🌴
❣🍃 یا أَیُّهَا النَّبِیُّ، قُلْ لِأَزْوٰاجِکَ وَ بَنٰاتِکَ وَ نِسٰاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذٰلِکَ أَدْنیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاٰ یُؤْذَیْنَ🍃❣.
👈 ای پیامبر! به همسران و دخترانت، و زنان مؤمنان بگو: "چادرهای بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسبتر است، تا به عفّت و پاکدامنی شناخته شوند، و مورد آزار قرار نگیرند".
✅ میدونی «#جَلابیب» یعنی چی؟
«جَلابیب» 👈 جمع «جَلباب»، 👈 به معنای پارچهی بلندی است، که تمامِ بدن و سر و گردن رو میپوشونه، 👈 که میشه همون #چادر.
خوب! چادر پوشیدن که تو قرآن اومده بود.
حالا مقنعه و روسری و شال چی❓❓
👇👇👇
🌴 سوره نور، آیه ۳۱ 🌴
❣🍃 قلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ... وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلیٰ جُیُوبِهِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ.🍃❣
👈 ای پیامبر! به زنان مؤمن بگو... روسریها و مقنعههای خود را بر سینه خود افکنند، تا گردن و سینه آنها پوشانده شود، و زینت خود را آشکار نسازند.
«#خُمُر» 👈 جمع «خِمار» 👈 به معنی روسری و مقنعه است.
و «#جُیوب» 👈 جمع «جَیب» 👈 به معنی گردن و سینه است.
📣📣... قرآن میگه باید روسری و شالِت رو، طوری رو سینهات بندازی، که سر و گردن و سینهات رو بپوشونه، و زینتهای زیرش، مثل گردنبند و گوشواره و لباس و ... هم معلوم نشه.
☝️ خوب خواهر بزرگوار
دیدی؟؟؟!!!
👈 هم چادر بود، هم روسری...
⛔️ دیگه بهانهای نداری...
💯 تمام جنگها سَر همین #حجابه...
اگر میگن آزادی...
قصدشون اینه که #حجابِ تو رو بردارند...
📣📣... جنگِ امروز اسلحه نمیخواد،
چادر میخواد...
☝️ حضرت زهرا (سلام الله علیها) راضی نشد جلوی فقیرِ نابینا، حتّی لحظهای بیحجاب حاضر بشه.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
tavasol.biazartehrani.mp3
2.17M
🔷دلایل قرآنی توسل
با توجه به آیه 96 یوسف
خیلی خیلی قشنگه👌
🎤 حجت الاسلام بی آزار تهرانی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِيرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً ✨«96یوسف»
⚡️پس چون (آن برادرى كه حامل پيراهن يوسف بود) مژدهرسان آمد، پيراهن را روى صورت يعقوب انداخت. پس يعقوب بينا گشت
✅ اگر مراد از سفيد شدن چشم «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ»؛ كمنور شدن باشد، «بَصِيراً» به معناى پر نور شدن است و دلالت بر اين دارد كه حزن و شادى در ديد و قوه باصرهى انسان مؤثر است.
✅ امّا اگر مراد نابينايى مطلق باشد كه از ظاهر آيه و «فَارْتَدَّ بَصِيراً» بر مىآيد، يك معجزه و توسّل است كه قرآن آن را اثبات مىكند.
👌دنيا فراز و نشيب دارد؛ برادران يوسف يك روز كشته شدن يوسف را به دست گرگ و يك روز خبر حاكم شدن يوسف را
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📒#دائره_المعارف_قرآن_کریم📒
🌵#زقوم
💥#زقوم از ریشه « ز ـ ق ـ م » و این ماده در اصل به معناى #خوردن، خوردن به گونه #بلعیدن و خوردن اجبارى است .
🌱#تزقّم به معناى #افراط در نوشیدن شیر آمده و زقوم نام درخت یا #گیاهى است داراى برگهایى کوچک و #تلخ و بدبو و بدمزه که در سرزمین #تهامه می روید .
💥این گیاه #شیره ای دارد که اگر به بدن انسان برسد ، #ورم می کند .
🌱در اصطلاح #قران ، زقوم نام درختی است در #جهنم که میوه ای تلخ و بدبو و زبر دارد که طعام #اهل_آتش است .
💥برخی واژه پژوهان معاصر از جمله #ویژگی این درخت را شدت ، حرارت ، #خشکی ، سختی و ..... دانستهاند که سبب زیادی #عطش بخصوص در منطقه گرم و در کنار آتش است .
🌱برخی دیگر هر #طعامی را که کشنده یا سنگین باشد ، #زقوم گفته اند .
💥یاد کرد از درخت زقوم در قران کریم سه بار به صراحت آمده است .
( صافات ۶۲ ، دخان ۴۳ ، واقعه ۵۲ )
🌱مفسران ذیل برخی آیات مربوط به بعضی از #عذابهای جهنم از زقوم سخن به میان آورده و بحث های ذیل را درباره آن #مطرح کردهاند :
👈از جمله طعام های کافران است ( الحاقه ۳۶ ؛ غاشیه ۶ )
👈و درختی لعنت شده ( اسرا ۶۰ )
👈و طعام آتشین ( کهف ۲۹ )
👈و مورد تمسخر مشرکان قرار گرفته است ( جاثیه ۷-۹ ؛ صافات ۶۳ )
💥نیز در تفسیر برخی آیات که به گونه ای درباره #عذابهای الهی اند از این #درخت نام برده شده است .
( برای نمونه : بروج ۱۰ ؛ الرحمن ۴۴ ؛ طه ۱۲۴ ؛ مرسلات ۳۰ )
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
28.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن
#بقره آیه ۲۷۵
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٧٥﴾
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسیر (آيه ٢٧٥) -
بلاى رباخوارى!
💠به دنبال بحث در بارۀ انفاق در راه خدا و بذل مال براى حمايت از نيازمندان در اين آيه و دو آيۀ بعد، از مسألۀ رباخوارى كه درست بر ضد انفاق و يكى از عوامل مهم زندگى طبقاتى و طغيان اشراف بود، سخن مىگويد.
💠 نخست در يك تشبيه گويا و رسا، حال رباخواران را مجسم مىسازد، مىفرمايد:
«كسانى كه ربا مىخورند، بر نمىخيزند مگر مانند كسى كه بر اثر تماس شيطان با او ديوانه شده» و نمىتواند تعادل خود را حفظ كند، گاه به زمين مىخورد و گاه بر مىخيزد (الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاّ كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ) .
💠آرى! رباخواران كه قيامشان در دنيا بىرويه و غير عاقلانه و آميخته با «ثروت اندوزى جنون آميز» است، در جهان ديگر نيز بسان ديوانگان محشور مىشوند.
💠 سپس به گوشهاى از منطق رباخواران اشاره كرده مىفرمايد: «اين به خاطر آن است كه آنها گفتند: بيع هم مانند ربا است» و تفاوتى ميان اين دو نيست.
💠(ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا) . يعنى: هر دو از انواع مبادله است كه با رضايت طرفين انجام مىشود، ولى قرآن در پاسخ آنها مىگويد: چگونه اين دو ممكن است يكسان باشد «حال آن كه خداوند بيع را حلال كرده و ربا را حرام» (وَ أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا) .
💠 مسلما اين تفاوت، دليل و فلسفهاى داشته كه خداوند حكيم به خاطر آن چنين حكمى را صادر كرده است، و عدم توضيح بيشتر قرآن در اين باره شايد به خاطر وضوح آن بوده است.
💠 سپس راه را به روى توبهكاران باز گشوده، مىفرمايد: «هر كس اندرز الهى به او رسد و (از رباخوارى) خوددارى كند، سودهايى كه در سابق (قبل از حكم تحريم ربا) به دست آورده مال او است و كار او به خدا واگذار مىشود» و گذشتۀ او را خدا خواهد بخشيد (فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللّهِ) .
💠 «اما كسانى كه (به خيره سرى ادامه دهند و) باز گردند (و اين گناه را همچنان ادامه دهند) آنها اهل دوزخند و جاودانه در آن مىمانند» (وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ) .
💠 به اين ترتيب رباخوارى مستمر و دائم سبب مىشود كه آنها بدون ايمان از دنيا بروند و عاقبتشان تيره و تار گردد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 247
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_292
🌸 #آیه_275 #سوره_بقره_بخش_1
🌸 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَا فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ
🍀 ترجمه:كسانى كه ربا مى خورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته ودیوانه شده است. این به آن سبب است كه گفتند: خرید و فروش نیز مانند ربا است. در حالى كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هركسی كه موعظه اى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار مىشود. امّا كسانى كه (به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى مانند.
🔴 #ربا در لغت به معناى زیادى وافزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا زیاده گرفتن در خرید و فروش است. مورد ربا، یا پول است یا کالا است. گاهى پول را قرض مى دهد و بیشتر از آنچه داده باز پس مى گیرد، كه این رباى در وام است و گاهى کالایی را مىدهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مىگیرد، كه این نیز در مواردى ربا مىشود. #رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است.
🔴 #خَبط: به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. رباخوار در #قیامت همچون دیوانگان محشور مى شود، زیرا كه در دنیا روش او باعث به هم خوردن تعادل جامعه گردیده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كینه را بر مى انگیزد كه #فقر و كینه سبب انفجار شده و اصل مالكیّت را نیز متزلزل مىكند. براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى گویند: بیع و #معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
🔴 در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مى فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» یعنى آنچه به قصد #ربا مىدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمىشود. سپس در سوره ى آل عمران با فرمان «لاتأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» یادآور مى شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است. آیات مربوط به ربا، به دنبال آیات #انفاق آمد، تا دو جهت خیر وشر را كه توسط مال و ثروت پدید مى آید مطرح كند.
🔴 هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پدید مى آورد. به همین جهت #قرآن مى فرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مىدهد.
🔴 #ربا از گناهان كبیره است. حضرت على علیه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرک توبه مى دهند. از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخواری است. خداوند، فرد رباخوار، وكیل ربا، شاهد ربا و كاتب ربا را لعنت نموده است.
◀️ ادامه دارد...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_292
🌸 #آیه_275 #سوره_بقره_بخش_2
🔴 ربا خواران ، در #قیامت همچون ديوانگان محشور می شوند. امام صادق علیه السلام علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و #صدقات می داند. همچنان كه درباره ى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو،فقط از سود #پول بهره گیرى مىشود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر #ربا حلال بود، مردم كسب و كار را رها مىكردند. و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مى شود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مىخوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركسی بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد #تجارت شود، گرفتار ربا مى شود.
🔴 #آثار_ربا:
گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى #ظلم و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مىشود. ربا دهنده به جهت بدهىهاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها مىشود. #ربا، تعادل جامعه را به هم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مىشود. با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت #اسلام، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا بعضی به بهانه هایى مىخواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه #رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد.
🔹 پيام های آیه275سوره بقره 🔹
✅ #رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان»
✅ #شیطان، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس»
✅ توجیه #گناه، راه را براى انجام گناه باز مى كند. «انّماالبیع مثل الربا»
✅ تا قبل از ابلاغ #تكیف، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه»
✅ #احكام_الهى، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه»
✅ قانون امروز، شامل گذشته افراد نمىشود. «فله ما سَلف»
✅ از #گناه ناآگاهان چشم پوشی مىشود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فضایل اهل بیت علیهم السلام در قرآن
🔹۱. آیه مباهله
🔸۲. اهل بیت علیهم السلام شجره طیبه
🔹۳. اهل بیت علیهم السلام برترین مخلوقات
🔸۴. پرسش از نعمت ولایت در قیامت
🔹۵. مودت اهل بیت علیهم السلام، مزد رسالت پیامبر
🔸۶. پذیرش توبه آدم به واسطه اهل بیت علیهم السلام
🔹۷. انفاق در هنگام سختی(آیه اطعام)
🔸۸. آیه اهل الذکر
🔹۹. اهل بیت علیهم السلام وسیله تقرب به خداوند
🔸۱۰. توسل به پیامبر؛ شرط قبولی توبه
آیاتی که در باب مسائل اعتقادی؛ فضائل اهل بیت (حفظ موضوعی) بیان شد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی
🍂 برای دور کردن تفرقه، و ایجاد وحدت در جامعه تلاش کنید. 🍂
🔶 وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنتُمْ عَلَيَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا....
(#آل_عمران /١٠٣)
⚡️ترجمه :
وهمگى به ريسمان خدا چنگ زنيد وپراكنده نشويد ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد.
🔴 وحدت، یکی از عوامل مهم موفقیت جامعه و پیروزی بر دشمنه.
💥 دشمن برای پیروزی خودش، تلاش میکنه تا با پررنگ کردن ضعفها، بین مردم جامعه تفرقه بندازه.
و ما باید با تقویت وحدت، دشمن رو شکست بدیم.
☘ یکی از راههای ایجاد وحدت، یادآوری نعمتهایی است که داریم:
به برکت اسلام و انقلاب، الفت و صمیمیت بیشتری بین مردم جامعه ایجاد شد و امروزه در بسیاری زمینه ها، پیشرفتهای عظیمی داریم که در گذشته هرگز نداشتیم.
✅ باید سعی کنیم با توجه دادن مردم به رشدهایی که در سایه نظام اسلامی بدست آوردیم، اتحاد و صمیمیت بین مردم رو افزایش بدیم.
این دستور قرآنه.
#سبک_زندگی_قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💠فاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا
🔹پس در کارهای نیک از يكديگر سبقت گیرید که بازگشت همه شما به سوی خداست.
📗#سوره_مائده، آیه 48
━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
پیام های آیه ۶۴ نساء
1- هدف از فرستادن انبيا، هدايت مردم از طريق اطاعت از آنان است. «إِلَّا لِيُطاعَ»
2- اطاعت مخصوص خداست. حتّى اطاعت از پيامبران بايد با اذن خدا باشد و گرنه شرك است. «لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ»
3- توبهى ترك رهبر، بازگشت به رهبر است. «لِيُطاعَ- جاؤُكَ»
4- رها كردن انبيا ورجوع به طاغوت، ظلم به مقام انسانى خود است. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ» (با توجّه به ارتباط اين آيه با آيات قبل)
5- پيوند همه مردم با رسولاللّه بايد محكم باشد. چه مؤمن چه فاسق. مؤمن براى كسب فيض وفاسق براى درك شفاعت. «جاؤُكَ»
6- راه بازگشت و توبه براى خطاكاران و حتّى منافقان باز است. (با توجّه به آيات قبل كه مربوط به منافقان است) «فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ»
7- زيارت رهبران آسمانى و استمداد و توسل از طريق آن عزيزان، مورد تأييد قرآن است. «جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ»
8- پيامبر بخشندهى گناه نيست، واسطهى عفو الهى است. «اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ»
9- خطاكار، ابتدا بايد پشيمان شود و به سوى حقّ برگردد، سپس براى استحكام رابطه با خداوند، از مقام رسالت كمك بگيرد. «فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ»
10- گناهكاران نبايد مأيوس شوند؛ استغفار، توبه وزيارت اولياى خدا، وسيلهى بازسازى روحى آنان است. «جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا ...»
11- در زيارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبك شدن از گناه به انسان دست مىدهد. «لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً»
12- اگر خطاكاران را بخشيديد به آنان محبّت نيز بكنيد. «تَوَّاباً رَحِيماً»
13- گناه، حجابى ميان انسان و رحمت الهى است و همين كه آن حجاب برطرف شد، رحمت دريافت مىشود. «اسْتَغْفِرْ ... لَوَجَدُوا اللَّهَ»
14- اقرار و اعتراف به گناه و استغفار در محضر اولياى خدا، وسيله و زمينهى عفو الهى است. «جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا ... لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_هادی_اسفیدانی
📖 سوره مبارکه انسان/ ( آیه ۱۲ و ۱۳)
مقام: نهاوند
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✳️ از فرزندانمان آدمکهای مصنوعی نسازیم!
🔻 ...قرآن مىگويد اگر خدا مىخواست اينها #مشرك نشوند، برايش كارى نداشت؛ مشرك نمىشدند. خدا خواسته آنها امكان مشركشدن داشته باشند. خدا به پيغمبرش مىگويد: «اَفَاَنت تكره النّاس حتى يكونوا مؤمنين» تو مىخواهى مردم را #مجبور كنى #مؤمن باشند؟ تو براى اين رسالت نيامدى!
‼️ حالا تو، پدر و تو مادر، مىخواهى بچهات را مجبور كنى كه مؤمن باشد؟ و تو معلم و مربى مىخواهى اين بچه را مجبور كنى مؤمن و خوشرفتار باشد؟ قيمت اين #آدمكهاى_مصنوعى ظريف زيباى دلربا از قيمت يك مجسمهی قشنگ بيشتر نخواهد بود.
⚠️ بياييد همهباهم تصميم بگيريم بچههايمان #آدم باشند. آدم باشند يعنى چه؟ يعنى #مختار باشند. #آگاه و مختار.
🔺 نقش ما و شما نسبت به اين بچهها بايد نقش #كمك باشد؛ نقش فراهمآورندهی زمينههاى بيشتر براى رشد سريعتر و سالمتر و سرراستتر باشد، نه نقش استادكار قالبسازى كه مىخواهد اين استعداد نرم و لطيف كودك را در يك قالب خشن بريزد و از او يك موجود قالبى بسازد.
👤 #شهید_بهشتی
📚 برگرفته از کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان»
📖 صفحات ۱۵ و ۱۶
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh