(آيه ١٨٣))
شأن نزول:
در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از بزرگان يهود به حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: تو ادعا مىكنى كه خداوند تو را به سوى ما فرستاده و كتابى هم بر تو نازل كرده است، در حالى كه خداوند در تورات از ما پيمان گرفته است به كسى كه ادعاى نبوت كند، ايمان نياوريم مگر اين كه براى ما حيوانى را قربانى كند و آتش (صاعقهاى) از آسمان بيايد و آن را بسوزاند اگر تو نيز چنين كنى ما به تو ايمان خواهيم آورد، اين دو آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
تفسير:
بهانه جويى يهود-
يهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانههاى عجيبى مىآوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مىگفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) .
سپس مىافزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانههاى روشنى با خود آوردند و حتى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مىگوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد»
اشاره به زكريا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 357
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#آلعمران آیه ۱۸۴و۱۸۵
فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ ﴿۱۸۴﴾
پس اگر تو را تكذيب كردند بدان كه پيامبرانى [هم] كه پيش از تو دلايل روشن و نوشته ها و كتاب روشن آورده بودند تكذيب شدند (۱۸۴)
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿۱۸۵﴾
هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداشهايتان به طور كامل به شما داده مى شود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعا كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست (۱۸۵)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٤))
-در اين آيه خداوند پيامبر خود را دلدارى مىدهد، مىفرمايد:
«پس اگر (اين بهانه جويان) تو را تكذيب كنند (چيز تازهاى نيست) رسولان پيش از تو (نيز) تكذيب شدند» (فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ) .
«در حالى كه آن پيامبران، هم نشانههاى روشن و معجزات آشكار با خود داشتند» (جاؤُ بِالْبَيِّناتِ) .
«و هم نوشتههاى متين و محكم و كتاب روشنى بخش آورده بودند» (وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ) .
تفسير:
بهانه جويى يهود-
يهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانههاى عجيبى مىآوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مىگفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) .
سپس مىافزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانههاى روشنى با خود آوردند و حتى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مىگوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد»
اشاره به زكريا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 357
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٥))
-قانون عمومى مرگ!
اين آيه نخست اشاره به قانونى مىكند كه حاكم بر تمام موجودات زندۀ جهان است و مىگويد: «تمام زندگان خواه و ناخواه روزى مرگ را خواهند چشيد» (كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ) .
گر چه بسيارى از مردم مايلند، كه فناپذير بودن خود را فراموش كنند، ولى اين واقعيتى است كه اگر ما آن را فراموش كنيم، آن هرگز ما را فراموش نخواهد كرد.
سپس مىگويد: بعد از زندگى اين جهان، مرحلۀ پاداش و كيفر اعمال شروع مىشود «و شما پاداش خود را بطور كامل در روز قيامت خواهيد گرفت» (وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) .
سپس اضافه مىكند: «كسانى كه از تحت تأثير جاذبۀ آتش دوزخ دور شوند و داخل در بهشت گردند، نجات يافته، و محبوب و مطلوب خود را پيدا كردهاند» (فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ) .
گويا دوزخ با تمام قدرتش انسانها را به سوى خود جذب مىكند، و راستى عواملى كه انسان را به سوى آن مىكشاند جاذبۀ عجيبى دارند. آيا هوسهاى زود گذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غير مباح، براى هر انسانى جاذبه ندارد؟ !
در جملۀ بعد بحث گذشته را تكميل مىكند، مىگويد: «و زندگى دنيا چيزى جز تمتع و بهرهبردارى غرورآميز نيست» (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاّ مَتاعُ الْغُرُورِ) .
مهم اين است كه جهان ماده و لذات آن هدف نهايى انسان قرار نگيرد، و گر نه استفاده از جهان ماده و مواهب آن به عنوان يك وسيله براى نيل به تكامل انسانى، نه تنها نكوهيده نيست، بلكه لازم و ضرورى مىباشد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 358
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_455
🌹#آیات_183_184 #سوره_آل_عمران
🌸 أَلَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَآءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (183) فإن كذبوك فقد كذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر (184)
🍀 ترجمه: كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر آنكه یک قربانى براى ما بیاورد، كه آتش آن را بخورد! بگو: قطعاً پیامبرانى قبل از من، با دلايلى روشن و با همین (پیشنهادى) كه گفتید، براى شما آمدند، پس اگر راست مى گویید چرا آنان را كشتید؟ (183) پس اگر تو را تکذیب کردند قطعاً انبیای قبل از تو که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند. (184)
🌷 #عهد: پیمان
🌷 #الأ_نؤمن: ايمان نياوريم
🌷 #يأتينا: براى ما بیاورد
🌷 #قربان: در اصل به معنی نزدیک شدن است و آن هر کار خیری است که آدمی به وسیله آن به خدا نزدیک می شود. ذبح حیوانات حلال گوشت در مناسبت های دینی هم قربان گفته می شود.
🌷 #تأكله: آن را بخورد
🌷 #النار: آتش
🌷 #رسل: پیامبران
🌷 #بینات: دلایل روشن
🌷 #صادقین: راست می گویید
🌷 #کذبوک: تو را تکذیب کردند
🌷 #کذب: تکذیب شد
🌷 #زبر: جمع زبور است کتاب حکمت و اخلاق را زبور می گویند.
🌷 #منیر: روشنگر
🔴 #شأن_نزول_آیات: جمعی از بزرگان یهود به حضور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند و گفتند: تو ادعا می کنی که خداوند تو را به سوی ما فرستاده و کتابی هم بر تو نازل کرده است، در حالی که #خداوند در تورات از ما پیمان گرفته است به کسی که ادعای نبوت کند، ایمان نیاوریم مگر اینکه برای ما حیوانی را قربانی کند و آتش (صاعقه ای) از آسمان بیاید و آن را بسوزاند اگر تو نیز چنین کنی ما به تو ایمان خواهیم آورد این دو آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌸 #یهود برای اینکه #اسلام را قبول نکنند، بهانه های عجیبی می آوردند از جمله همان است که در شأن نزول در بالا به آن اشاره شد. ألذين قالوا إن الله عهد إلينا ألا نؤمن لرسول حتى يأتينا بقربان تأكله النار: کسانی که گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم، مگر آنکه یک قربانی برای ما بیاورد، که آتش آن را بخورد! #خداوند در پاسخ این بهانه جویی ها به پیامبر اسلام می فرماید: قل قد جآءكم رسل من قبلى بالبينات و بالذى قلتم فلم قتلتموهم إن کنتم صادقین: بگو: قطعاً پیامبرانی قبل از من، با دلایلی روشن و با همین (پیشنهادی) که گفتید، برای شما آمدند، پس اگر راست می گویید چرا آنان را کشتید؟
🌸 گروهی از پیامبران بنی اسرائیل قبل از #پیامبر اسلام آمدند و معجزه ها و دلایل روشن هم آوردند و حتی چنین قربانی هم انجام دادند اما یهودی ها باز به آنها ایمان نیاوردند و حتی جمعی از پیامبران مانند حضرت یحیی علیه السلام را به قتل رساندند. سپس می فرماید: فإن کذبوک فقد کذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر: پس اگر تو را تکذیب کردند این چیز تازه ای نیست زیرا انبیاى قبل از تو نیز که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند.
🔹 پيام های آیات183و184سوره آل عمران 🔹
✅ فرار از #پذیرش_حقّ را با عناوین مذهبى توجیه نكنید.
✅ #یهود، موسى را آخرین پیامبر نمى دانستند، بلكه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است كه پیامبر بعدى، چنین و چنان باشد.
✅ انسانى كه روحیه ى استكبارى پیدا كرد، هم به #خدا تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الینا» و هم تسلیم هیچ پیامبرى نمى شود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد كه معجزه ها، مطابق تمایلات و خواسته هاى او باشد.
✅ #قربانى_حیوان، تاریخى بس طولانى دارد.
✅ سوابق هر گروه و ملّتى، بهترین گواه بر صدق یا كذب ادّعاى آنهاست.
✅ بهانه تراشى #مخالفان، در طول تاریخ شبیه هم است.
✅ #رضایت بر گناهِ نیاكان، سبب شریک شدن در جرم آنان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_456
🌹#آیه_185 #سوره_آل_عمران
🌸 كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُور
ِ
🍀 ترجمه: هركسى چشنده مرگ است و بى گمان در روز قیامت پاداش هاى خود را به طور كامل خواهید گرفت، پس هر كسی از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگى دنیا، جز کالای فریبنده نیست.
🌷 #ذائقة: چشنده است ذوق هم به معنای چشیدن است.
🌷 #الموت: مرگ
🌷 #توفون: به طور کامل دریافت خواهید کرد
🌷 #أجوركم: پاداش هايتان
🌷 #زحزح: بر کنار شد
🌷 #النار: آتش
🌷 #أدخل: وارد گشت
🌷 #الجنة: بهشت
🌷 #فاز: رستگار شد
🌷 #الحیوة: زندگی
🌷 #متاع: کالا
🌷 #غرور: فريبنده
🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است. این آیه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و دیگر مصلحان كه مورد آزار و اذیّت و تكذیب كافران قرار مى گیرند، روحیه ى #صبر و #مقاومت مى بخشد، زیرا مى فرماید: همه مى میرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل این مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند.
🌸 کل نفس ذآئقة الموت: هر کسی چشنده مرگ است. امام صادق علیه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه ى اهل زمین و آسمان مى میرند و فقط ملک الموت و حاملان عرش و جبرئیل و میكائیل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نیز بگیرد و تنها خود باقى مى ماند و #خداوند به او خطاب مى كند كه بمیر، او نیز مى میرد. و همچنین آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشیده و كشته شده، به دنیا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.
🌸 در #قیامت، مرحله پاداش و کیفر اعمال شروع می شود. و إنما توفون أجوركم يوم القيامة: و بى گمان در روز قیامت پاداش های خود را به طور کامل خواهید گرفت. سپس می فرماید: فمن زحزح عن النار و أدخل الجنة فقد فاز: پس هر کسی از #آتش بر کنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است. سپس می فرماید: و ما الحیوة الدنيا إلا متاع الغرور: و زندگی دنیا، جز کالای فریبنده نیست. مهم این است که جهان ماده و لذات آن، هدف نهایی انسان قرار نگیرد و گرنه استفاده از جهان ماده و مواهب آن به عنوان یک وسیله برای رسیدن به تکامل انسانی لازم است.
🔹 پيام های آیه185سوره آل عمران 🔹
✅ #مرگ در راه است، پس این همه لجاجت و استكبار در برابر حق، براى چه؟
✅ #مرگ، عدم نیست، یک امر وجودى است كه قابل چشیدن است، راه انتقال از دنیا به آخرت است.
✅ #گناهان و عوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هایى است كه باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند.
✅ جزاى كامل در #آخرت است، و پاداش هاى دنیوى بى ارزش.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#الله_اکبر #سبحان_الله
آیه متن ویدئو : سورۀ غافر آیۀ ۶۵ - ۶۲
⚠️حواسمان باشد 14 قرن پیش بدون ابزار علمی به عجائب آفرینش در دریاها اشاره شده .
👈: ای کسی که در دریاها آثار شگفت انگیز او نهان است!
از دعای جوشن کبیر امام سجاد(ع ) ۱۴۰۰ سال قبل!
‼️ این سخن در زمانی گفته شده که انسان توانائی دیدن عجائب اعماق دریاها را نداشته اما امروزه با پیشرفت علم، به اذعان زیست شناسان عجیب ترین موجودات در اعماق آبها است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_تصویری
📖 مقطعی فوق شاهکار وطوفانی از سوره مبارکه: هود
🎙استاد: سید محمد جواد حسینی
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨﷽✨
💠 چرا نماز برای بعضی ها سخته
✍قرآن کریم می فرماید: علت اینکه نماز برای بعضی ها سخت است برای اینکه خشوع ندارد؛« از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسی سنگین است مگر برای خشوع پیشگان
📚سوره بقره، آیه 45
ما نان سفت را نمی توانیم بخوریم و یا به سختی می خوریم؟!
برای اینکه این نان خوردنی شود باید در ظرف شیری ریخته شود تا نرم شود، ما هم باید ظرف دلمان را نرم کنیم، برای این کار هم باید رفیق خدا شویم، اگر رفیق خدا شدیم به نعمت های خدا توجه می کنیم و همین توجه باعث خشوع و فروتنی ما می شود.
وقتی خودت را کوچک دیدی و او را بزرگ، آنگاه برای صحبت و تشکر از او لحظه شماری خواهی کرد.
🖥 حجت الاسلام قرائتی -
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
👂 👀 ⭕️اشارۀ قرآن به تشکیل شنوایی قبل از بینایی در جنین انسان !!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱از افراطیون پیروی نکن ...
چون فسادگر و گناهکارند و اصلاحگر نیستند.
📖سوره شعرا آیات ۱۵۱-۱۵۲
#درمحضرقرآن
🔰🇯🇴🇮🇳🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱 مراقب باش...
به خاطر شتابزدگی و عجول بودن
پیشامد بد را طلب نکنی...
📖 سورہ اسرا، آیه ۱۱
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🍃﷽🍃🌸
🔻گناهانِ نفتی و بنزینی🔻
✍ بعضی از #گناهان مثل «نفت» هستند،
و بعضیها هم مثل «بنزین»❗️
قرآن درباره #گناهانِ نفتی، میگه:
☜ «انجامش ندین»☹️👇
🕋 لَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ (حجرات/۱۱)
💢 به همدیگه طعنه نزنید، تیکّه نندازید.
🕋 لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ (حجرات/۱۱)
💢 همدیگه رو با القاب زشت صدا نکنید.
🕋 لَا تَجَسَّسُوا (حجرات/۱۲)
💢 توی کار همدیگه تجسّس و فضولی نکنید.
🕋 لَا یَغْتَب (حجرات/۱۲)
💢 غیبت همدیگه رو نکنید.
امّا درباره #گناهانِ بنزینی میگه:
☜ لَا تَقْرَبُوا: یعنی حتّی «نزدیکش هم نشید».😱
چون «بنزین»، بر خلافِ «نفت»، از دور هم آتیش میگیره.🔥👇
🕋 لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ (انعام/۱۵۱)
💢 به فواحش و کارهای زشت اصلاً نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان.
🕋 لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا، إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلًا (اسراء/۳۲)
💢 به #زنا نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و راه بدی است!
خواهرم! برادرم!⚠
👀 نگاه به #نامحرم
👤 رابطه با #نامحرم
📱 چت کردن با #نامحرم
🗣 صحبت کردنِ بیمورد با #نامحرم
و... همه مصداقِ نزدیک شدنِ به #زنا هستند.
❌ #رابطه_با_نامحرم و #شهوت جزوِ گناهانِ بنزینی هستند.🔥 نباید نزدیکش شد.
😈 #شیطان برای حضرت موسی قسم خورد، که هرجا زن و مردی تنها باشند، من خودم شخصاً میام کنارشون، نه یارانم.
📚 امالی شیخ مفید، ص ۱۵۷.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌎 #تولدی_دوباره
جوان استرالیایی چرا مسلمان شد!
➤نَبِّئْعِبَادِيأَنِّيأَنَاالْغَفُورُالرَّحِيمُ(حجر/49)
(اى پيامبر) به بندگانم خبر ده كه همانا من بسيار بخشنده و مهربانم.
════┅┄
➢نکات تفسیری آیه مبارکه
❶ #رحمت_الهى، بزرگترين وبهترين پيام است. «نبّىء» (نبأ به خبر مهم گفته ميشود)
❷ #گنهكاران نيز بنده خدا هستند. «عبادى»
❸در #لطف_او شك و ترديدي به خود نباید راه داد. «انّى انا»
❹ #بخشندگي_او همراه با لطف و #مهرباني است، نهتنها ميبخشد لطف هم ميكند.«الغفور الرحيم»
❺ #بخشش و لطف الهي، عميق وپى درپى است. «غفور رحيم» (قالب غفور و رحيم، نشانه عمق و تكرار است) تفسیر نور منبع: باورباران
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_یونس(ع)
#قسمت_هفتم🦋
🦋چند درس آموزنده و بزرگ از داستان يونس عليهالسلام🦋
🔰در زندگى و داستان كوچك حضرت يونس عليهالسلام كه در قرآن آمده، درسهاى بزرگ است كه در اين جا به پارهاى از آنها اشاره مىشود:
🌱1 - بايد در امور به خصوص نفرين براى نابودى افراد، شتابزدگى نكرد، و تا احتمال هدايت وجود دارد، با كمال صبر و مقاومت و وقار، براى هدايت مردم تلاش نمود.
🌿پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم بر همين اساس رفتار مىكرد، در يكى از موارد، سرسختى و لجاجت مشركان به جايى رسيد كه نزديك بود پيامبر اسلام آنها را نفرين كند. خداوند به او خطاب نموده و فرمود:
🌱3 - خداوند در بيان نجات يونس عليهالسلام مىفرمايد:
🌿فَنَادَى فِى الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فاستَجَبنا لَهُ وَ نَجَّيناهُ مِنَ الغَمِّ و كَذلكَ نُنجِى المُؤمِنينَ؛
🌿يونس در آن ظلمتهاى متراكم (داخل شكم ماهى) فرياد زد: خداوندا! جز تو معبودى نيست، تو منزّه هستى، و من از ستمكارانم - ما دعاى او را به اجابت رسانديم و او را از آن اندوه نجات داديم و همين گونه مؤمنان را نجات مىدهيم.
🔰از جمله: وَ كَذلكَ نُنجِى المُؤمِنينَ؛ و همين گونه مؤمنان را نجات مىدهيم. فهميده مىشود كه اين يك قانون سرنوشتساز براى همه مؤمنان است و اختصاصى به يونس عليهالسلام ندارد، هر مؤمنى بايد داراى اين ويژگىها باشد يعنى:
🌱1 - به حقيقت توحيد و معبود يكتا توجه كند.
🌱2 - ذات پاك خدا را از هر گونه عيب و نقص منزه بداند.
🌱3 - به گناه خود اعتراف و اقرار كند.
🌿چرا كه مجازاتهاى الهى بر دو گونه است:
🌱1 - مجازات استيصال
🌱 2 - مجازات تنبيهى، در مجازات تنبيهى قبل از ورود مجازات، اثر مجازات به بنده مىرسد، و اگر بنده خود را پاك سازد، نجات پيدا مىكند.
🌱4 - پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم و امامان عليهم السلام در مناجات و راز و نياز خود به خدا عرض مىكردند:
اَلّلهُمَّ لا تَكِلنِى الى نَفسِى طَرفَةَ عَين اَبَداً؛
🌿خدايا مرا به اندازه يك چشم به هم زدن، هرگز به خودم وانگذار.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴پنج کار موجب دور شدن شیطان میشود
✍️ حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : آیا شما را از چیزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنید، #شیطان از شما دور شود ، چندان كه مشرق از مغرب دور است ؟ عرض كردند : بله . فرمودند :
1⃣ #روزه روى شیطان را سیاه مى كند
2⃣ #صدقه پشت او را مى شكند
3⃣ دوست داشتن براى #خدا
4⃣ همیارى در كار نیك، ریشه او را میكَند
5⃣ و #استغفار شاهرگش را مى زند
📚 میراث حدیث شیعه ، ج ۲ ، ص ۲۰
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قران_کریم 📚
🕊#آزادی>
👈 #انواع_آزادىهاى_حقوقى
#و_حدود_آنها ->
◀️ 2. #آزادی_انتخاب_دین
...... ادامه
🍀🍂 مولف المنار با ردّ #توهم ترویج اسلام با جنگ و تصریح به اینکه اکراه بر دین به #نصّ قرآن نفی شده ، میگوید :
🍁🍃 #پیامبر صلی الله علیه و آله با هیچیک از اعراب و غیر آنان برای واداشتن ایشان به #پذیرش اسلام نجنگیده و تمام جنگ های پیامبر ، جنبه #دفاعی داشته و در جهت کسب آزادی دین و جلوگیری از آزار و شکنجه مومنان بوده است ؛
🍀🍂 به همین جهت ، معنای آیه * و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه * ( انفال ۳۹ ) را نیز #آزادی انتخاب دین و #عدم جواز اجبار بر پذیرش یا ترک آن می داند .
🍁🍃 او پس از استناد به آیات قرآن #تصریح می کند که قوام دعوت دین به برهان و استدلال است ؛ نه #اکراه و اجبار ؛
🍀🍂 زیرا نتیجه #پذیرش حق با آزادی و عدم پذیرش آن با سوء اختیار ، متوجه خود #فرد است ؛
🍁🍃 البته #ترویج عقیده باطل و اموری که مخالف قوانین حاکم باشد ، در #جامعه اسلامی ممنوع است .
🍀🍂 و نیز برای #حفظ نظام اسلامی و خنثی کردن توطئههای دشمنان ( آل عمران ۷۲ ) به کسانی که پس از #روشن شدن حق ، از روی عناد و لجاجت با حق پرستان ، #مرتدّ شوند و کفر ورزند و بر ضد نظام حاکم اسلامی قیام کنند ، #لعنت خدا و عذاب بزرگ الهی و عدد داده شده است . ( آل عمران ۸۶ و ۸۷ ؛ نحل ۱۰۶ )
🍁🍃 بر این اساس ، #کافران مسلمان نما با اظهار کفر و دعوت به آن ، حق #آشوب در جامعه اسلامی را ندارند ؛
زیرا آزادی #عقاید دینی آنان ، محدود به عدم تجاوز به حریم عقاید دیگران (مسلمانان) است ؛
🍀🍂 نه به ویژه #اعتقادات حکومتی که در زیر سایه آن زندگی میکنند و این غیر از تحمیل اعتقادات ، #مهر زدن بر قلب ها ، نابودی فکر و اندیشه در انسان ها با توسل به شلاق و شمشیر ، #مجازات ، تبعید ، منزوی کردن آدمیان و قطع رابطه انسان با دیگران است که ساحت #اسلام از تشریح با رضایت به آن مبرّا است .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطرهای قرآن کریم
#آل عمران آیه ۱۸۶
لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
قطعاً شما در اموال وجانهاى خويش آزمايش خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شدهاند واز كسانى كه شرك ورزيدهاند، آزار بسيارى مىشنويد و اگر صبورى و پرهيزگارى پيشه كنيد، پس قطعاً آن (صبر، نشانهى) عزم استوار شما در كارهاست.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٦))
شأن نزول:
هنگامى كه مسلمانان، از مكّه به مدينه مهاجرت نمودند و از خانه و زندگى خود دور شدند مشركان دست تجاوز به اموال آنها دراز كرده و به تصرف خود در آوردند. و به هنگامى كه به مدينه آمدند، در آنجا گرفتار بدگويى و آزار يهوديان مدينه شدند، مخصوصا يكى از آنان به نام كعب بن اشرف شاعرى بدزبان و كينهتوز بود كه پيوسته پيامبر و مسلمانان را به وسيلۀ اشعار خود هجو مىكرد، حتى زنان و دختران مسلمان را موضوع غزلسرايى و عشقبازى خود قرار مىداد. خلاصه كار وقاحت را به جايى رسانيد كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به ناچار دستور قتل او را صادر كرد، و به دست مسلمانان كشته شد.
تفسير:
از مقاومت خسته نشويد
-اين آيه در حقيقت هشدار و آماده باشى است به همۀ مسلمانان كه گمان نكنند حوادث سخت زندگى آنها، پايان يافته و يا مثلا با كشته شدن كعب بن اشرف، شاعر بدزبان و آشوب طلب، ديگر ناراحتى و زخم زبان از دشمن نخواهند ديد، نخست مىفرمايد:
«شما در جان و مالتان مورد آزمايش قرار خواهيد گرفت» (لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ) .
در جملۀ بعد مىگويد: «بطور مسلم در آينده از اهل كتاب (يهود و نصارى) و مشركان سخنان ناراحتكننده فراوانى خواهيد شنيد» (وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً) .
سپس قرآن به وظيفهاى كه مسلمانان در برابر اين گونه حوادث سخت و دردناك دارند اشاره كرده و مىگويد:
«اگر استقامت به خرج دهيد، شكيبا باشيد، و تقوى و پرهيزكارى پيشه كنيد، اين از كارهايى است كه (نتيجۀ آن روشن است و لذا) هر انسان عاقلى بايد تصميم انجام آن را بگيرد» (وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ) .
تقارن «صبر» و «تقوا» در آيه گويا اشاره به اين است كه بعضى افراد در عين استقامت و شكيبايى، زبان به ناشكرى و شكايت باز مىكنند، ولى مؤمنان واقعى صبر و استقامت را همواره با تقوا مىآميزند، و از اين امور دورند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 359
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh