eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-باید عفو کنند و چشم بپوشند آیا دوست نمی دارید خداوند شما را ببخشد؟! 📚سوره - ۲۲ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍 پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله مصداق برتری ذکر شده در آیه ۷۵ سوره انفال چه میدانند؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5️⃣1️⃣ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین ♦️نکات تفسیری قرآن کریم 🌙استفاده از فرصت شب برای نزدیکی به خداوند متعال (سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ: الاسراء/1) 🚫پرهیز از تبذیر (وَ لاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيراً ﴿الاسراء/26﴾إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ: الاسراء/27 )🚫 ⚠️ مؤمن خود را از محیط گناه دور می کند ( وَ لاَ تَقْرَبُوا الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِيلاً ﴿الاسراء/32﴾... وَ لاَ تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ: الاسراء/34)⚠️ ❌ مؤمن از گفتن سخن بدون آگاهی و علم اجتناب می کند (وَ لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً : الاسراء/36) 🔵 مؤمن به هیچ قیمتی از آرمان خود دست بر نمی دارد (وَ إِنْ كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَ إِذاً لاَتَّخَذُوكَ خَلِيلاً: الاسراء/73) 🔶 اهتمام به نافله و نماز شب (وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً: الاسراء/79) 🔺 مؤمن همرنگ جماعت نمی شود (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً : الکهف/9) ❎ مؤمن اهل بگو و مگوهای بی فایده نیست (فَلاَ تُمَارِ فِيهِمْ إِلاَّ مِرَاءً ظَاهِراً وَ لاَ تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً : الکهف/22) ⏯ مؤمن در گفتار خود همواره ان شاءالله می گوید (وَ لاَ تَقُولَنَّ لِشَيْ‌ءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذٰلِكَ غَداً ﴿الکهف/23﴾إِلاَّ أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ: الکهف/24 ) 🌹 مؤمن به دنبال باقیات و صالحات است (الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً : الکهف/46) ᘜ⋆⃟݊🎊•✿❅⊰⊱❅✿•ᘜ⋆⃟݊🎊
🌷چراخدا ماراآفریده؟ 🌷۱.کل جهان،برای بشر: هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ٢٩بقره 🌷کل جهان دراختیاربشر: أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ٢٠لقمان 🌷۲.بشربرای عبادت خدا: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (٥٦)ذاریات 🌷۳.عبادت خدا برای باتقواشدن: يَآ أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (٢١)بقره 🌷۵.تقوا،راه فلاح وخوشبختی وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.۱۸۹بقره،۱۳۰و۲۰۰آل عمران 🍁🍂🍁🍂🍁 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟪🟪 🪴> 🍁اهداف آسانى> ⬅️1. 🔸انسان به طور طبیعى را بیش‌تر مى‌پسندد و آن را نشانه خدا مى‌پندارد و از سختى تنفّر دارد و آن را نشانه قهر الهى مى‌داند؛ امّا از دیدگاه ، آسانى و سختى در مواردى براى بندگان است : *فامّا الانسان اذا ماابتله ربّه فاکرمه و نعّمه فیقول ربّی اکرمن * و امّا اذا ماابتله فقدر علیه رزقه فیقول ربّی اهانن * ( فجر ۱۵ و ۱۶ ) ⬅️۲. : 🔸قران ، فراوانی را که آسایش و رفاه را در پی دارد ، دنیایی امت هایی قرار داده که به خدا داشته ، به آن پای بندند : * و لو انّ اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء و الارض * ( اعراف ۹۶) ⬅️۳. 🔸قرآن ، ، آسایش ، رفاه و ثروت فراوان کافران را موجب گناهانشان و مضرّ به حالشان می داند : * و لا یحسبن الّذین انّما نملی لهم خیر لانفسهم انّما نملی لهم لیزدادوا اثما * ( آل عمران ۱۷۸ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۹ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿١٩﴾ ای اهل کتاب! بی تردید رسول ما پس از روزگار فترت و خلأ پیامبران به سوی شما آمد [و آنچه را مورد نیاز دنیا و آخرت شماست] برای شما بیان می کند که [روز قیامت در پیشگاه خدا] نگویید: برای ما هیچ مژده دهنده و بیم رسانی نیامد، یقیناً مژده دهنده و بیم رسان به سویتان آمد؛ وخدا بر هر کاری تواناست. (۱۹) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٩) -باز در اين آيه روى سخن به اهل كتاب است: «اى اهل كتاب و اى يهود و نصارى پيامبر ما به سوى شما آمد و در عصرى كه ميان پيامبران الهى فترت و فاصله‌اى واقع شده بود حقايق را براى شما بيان كرد، مبادا بگوييد از طرف خدا بشارت‌دهنده و بيم‌دهنده به سوى ما نيامد » (يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلى فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِيرٍ وَ لا نَذِيرٍ) . آرى! «بشير» و «نذير» يعنى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله (كه افراد با ايمان و نيكوكار را به رحمت و پاداش الهى بشارت داده و افراد بى‌ايمان و گنهكار و آلوده را از كيفرهاى الهى بيم مى‌دهد به سوى شما آمد» (فَقَدْ جاءَكُمْ بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «خداوند بر هر چيز تواناست» (وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) . يعنى مبعوث ساختن پيامبران و برانگيختن جانشينان آنها براى نشر دعوت حق در برابر قدرت او ساده و آسان است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 504 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى‏ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُواْ مَا جَآءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ فَقَدْ جَآءَكُم بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِير ٌ 🍀 ترجمه: اى اهل كتاب! همانا رسول ما در دورانى كه پیامبرانى نبودند به سوى شما آمد تا (حقایق را) براى شما بیان كند، تا مبادا بگویید: مارا مژده دهنده و بیم دهنده ای نیامد، قطعا مژده دهنده و بیم دهنده برایتان آمد، و خداوند بر هر چیز تواناست. 🌷 : دوره زمانی 🌷 : پیامبران 🌷 : مژده دهنده 🌷 : بیم دهنده 🌷 : توانا 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. باز در اين آيه روى سخن به یعنی یهود و نصارا است که پيامبر اسلام به سوى آنها آمد و در عصرى كه خیلی سال ها پیامبری نیامده بود، حقايق را برایشان بيان كرد. فاصله ‏ى زمانى میان ‏علیه السلام تا حضرت محمد صلى الله علیه وآله حدود ششصد سال است. البتّه در دوره ‏هایى كه پیامبرى مبعوث نمى ‏شود، زمین خالى از حجت خدا نیست، چون اوصیاى پیامبران بوده ‏اند. به تعبیر حضرت على علیه السلام : هرگز زمین خالى از حجّت نیست، چه قدرت داشته باشد یا نه، چون راه نباید براى پویندگان مخفى بماند. پس ایّام فترت، به معناى رها كردن مردم نیست. فترت‏ها و فاصله ‏هاى كوتاه مدت یا دراز مدت، حكمت‌‏هایى دارد واز برنامه‏ هاى مفید در نظام تربیتى الهى است. نمونه ‏هایش در تاریخ، جدا شدن حضرت موسى‏ علیه السلام از مردم، اعتكاف انبیا، قطع وحى از پیامبر و غیبت صغرى و كبراى امام مهدى ‏علیه السلام مى‏ باشد. 🌸 يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلى فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِيرٍ وَ لا نَذِيرٍ: ای اهل کتاب! همانا پیامبر ما در دورانی که پیامبرانی نبودند به سوی شما آمد تا (حقایق را) برای شما بیان کند، تا مبادا بگویید: ما را مژده دهنده و بیم دهنده ای نیامد.» آرى! «بشير» و «نذير» يعنى «صلّى اللّه عليه و آله» كه افراد با ايمان و نيكوكار را به رحمت و پاداش الهى داده و افراد بى‌ايمان و گنهكار و آلوده را از كيفرهاى الهى بيم مى ‌دهد که می فرماید: «فَقَدْ جاءَكُمْ بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ: و قطعا مژده دهنده و بیم دهنده برایتان آمد. در پايان آيه مى ‌فرمايد: «وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ: و بر هر چیز تواناست.» يعنى مبعوث ساختن پيامبران و برانگيختن جانشينان آنها براى نشر دعوت حقّ در برابر قدرت او ساده و آسان است. 🔹 پيام های آیه ۱۹ سوره مائده 🔹 ✅ اهل ‏كتاب را به سوى ایمان فرا مى‏ خواند. ✅ بیان حقایقى كه كتمان یا تحریف و یا فراموش شده‏ اند، یكى از رسالت ‏هاى انبیاست. ✅ ، نیاز به تبیین پیامبران دارد. ✅ ، راه عذر و بهانه را به روى انسان مى ‏بندد. ✅ و ، از شیوه ‏هاى تبلیغى انبیاست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از پیام‌های قرآنی ✅ هُنَالِكَ تَبْلُواْ كُلُّ ‏نَفْسٍ مَّا أَسْلَفَتْ وَ رُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ‏ وَ ضَلَّ عَنْهُم مَّا كاَنُواْ يَفْتَرُون 🔹در آنجا هر كس هر چه كرده است پاداشش را خواهد ديد و همه را به سوى خدا مولاى حقيقيشان باز می‌گردانند و همه آن بتان كه به باطل می‌پرستيدند، نابود می‌شوند. 🔸قيامت، روز دريافت كارنامه‏‌ى آزمون دنيوى است. « تَبْلُوا كُلُّ نَفْسٍ »(یونس/۳۰) ✅ أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِين 🔹می‌گويند كه آن را به دروغ به خدا نسبت می‌‏دهد. بگو: اگر راست می‌‏گوييد، جز خدا هر كه را كه می‌‏توانيد به يارى بخوانيد و سوره‌‏اى همانند آن بياوريد. 🔸نه تنها كلّ قرآن، بلكه حتّى يک سوره از آن هم معجزه است. «بِسُورَةٍ»(یونس/۳۸) ✅ هُوَ يُحْیِی وَ يُمِيتُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون 🔹اوست كه زنده می‌كند و می‌ميراند و همه به سوى او باز می‌‏گرديد. 🔸حيات و مرگ و سرانجام كار همه به دست خدا و به سوى اوست. «يُحيِي وَ يُمِيتُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»(یونس/۵۶) ✅ فَلَمَّا جَاءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِندِنَا قَالُواْ إِنَّ هَذَا لَسِحْرٌ مُّبِين 🔹و چون حق از نزد ما به سوى ايشان آمد، گفتند كه اين جادويى آشكار است. 🔸پيامبران با خداوند رابطه‌ى مستقيم دارند و معجزات و برنامه‌‏هايشان از او سرچشمه می‌گيرد. «عِنْدِنا»(یونس/۷۶) ✅ وَ قَالَ مُوسَى‏ يَا قَوْمِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُواْ إِن كُنتُم مُّسْلِمِين 🔹موسى گفت: اى قوم من، اگر به خدا ايمان آورده‌‏ايد و تسليم فرمان هستيد به او توكل كنيد. 🔸ايمان، از توكّل جدا نيست. «إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا» 🔸با توكّل و تسليم بايد مشكلات را پشت سر گذاشت. «تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ»(یونس/۸۴) کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ مِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إِمَاماً وَ رَحْمَةً وَ هَذَا كِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَاناً عَرَبِيّاً لِّيُنذِرَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ وَ بُشْرَى لِلْمُحْسِنِينَ (احقاف/۱۲) 🔹و پیش از قرآن، كتاب موسى(ع) امام و رحمت بود و این كتاب كه به زبان عربى است، تصدیق كننده (كتاب‌هاى آسمانى) است تا به ظالمان هشدار دهد و براى نیكوكاران بشارت باشد. 🔸در آیه‌ى نهم این سوره، از قول پیامبر صلى الله علیه و آله خواندیم كه فرمود: پیامبرىِ من، نوظهور و بى‌سابقه نیست، این آیه همان مطلب را دنبال مى‌كند و مى‌فرماید: قبل از قرآن، كتاب موسى(ع)، امام بود. البتّه قبل از قرآن، انجیل كتاب حضرت عیسى(ع) مطرح بوده و شاید علّت این‌كه از تورات نام برده شده، این است كه بیشتر مخالفان پیامبر(ص) در مدینه، یهودیان بودند. علاوه بر آنكه شریعت حضرت عیسى(ع)، استمرار شریعت حضرت موسى(ع) بوده و انجیل، مكمّل تورات است. 🔸در قرآن، حضرت ابراهیم(ع) به عنوان امام مطرح شده، «انّى جاعلك للنّاس اماما»(بقره/۱۲۴) و كتاب حضرت موسى(ع)، امام دانسته شده، «كتاب موسى اماماً و رحمة» و سیره و روش پیامبر اسلام الگو معرفى شده است، «لقد كان لكم فى رسول اللّه أسوة حسنة»(احزاب/۲۱) مؤمنان نیز از خداوند پیشوایى اهل تقوا را خواهانند. «و اجعلنا للمتّقین اماماً»(فرقان/۷۴). آیهٔ ۹، پیامبر(ص) را «نذیر» خواند و این آیه، قرآن را «نذیر» مى‌خواند. «لینذر الّذین...» همان‌گونه كه خداوند، پیامبر اکرم(ص) را بشیر نامیده، « رسلا مبشّرین و منذرین »(نساء/۱۶۵) و این آیه، قرآن را نیز بشیر مى‌نامد. «بُشرى للمحسنین» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️فرستادن كتاب آسمانى، از سنّت‌هاى الهى است. «و من قبله كتاب موسى» ▫️مردم نیاز به الگو و راهبر دارند و كتاب‌هاى آسمانى كه جلوه‌اى از رحمت الهى مى‌باشند، امام مردم هستند. «كتاب موسى اماماً و رحمة» ▫️بر خلاف حكومت سلاطین كه غالباً با سلطه و ضلالت همراه است، امامت دینى، آمیخته با هدایت و رحمت است. «اماماً و رحمة» ▫️در تجلیل از حاضران، قبلى‌ها را فراموش نكنید. «و من قبله... و هذا كتاب...» ▫️هماهنگى و همسویى میان كتب آسمانى، دلیلى بر حقانیّت آنهاست. «و من قبله كتاب موسى... و هذا كتاب مصدق» ▫️در برابر تخریب و تهمت، تجلیل و تأیید لازم است. «هذا افک قدیم... هذا كتاب مصدّق» ▫️قرآن با تصدیق كتب آسمانى پیشین، حق بزرگى بر آنان دارد. «مصدّق» ▫️كتاب آسمانى، وسیله‌ى هشدار ستمگران و بشارت نیكوكاران است. «لینذر... و بشرى» ▫️پذیرش كتاب آسمانى، احسان است و انكار آن، ظلم به خویشتن. «ظلموا... محسنین» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دمی با قرآن   💎 🥀انتظار فرج در قرآن! ۞"وَ ارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ" و انتظار بريد كه من با شما منتظرم! 📔 هود: 93 فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم! 📔 یونس: 102 از انتظار فرج پرسید. حضرت امام رضا سلام‌الله‌علیه پاسخ دادند: "فرج يكى از گشايش‌ها است. چه نيكو است صبر كردن و انتظار كشيدن فرج. آيا قول خداوند را در قرآن نشنيده‌اى كه مي‌فرمايد: وَ ارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ بر شما باد به صبر و بردبارى كردن همانا بعد از يأس و شدت، فرج است و مردمان پيش از شما بردبارتر بودند." 📚 تفسير جامع کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍 طبق فرمایش امام رضا علیه السلام در استناد به قرآن کریم چه کسانی از منتظرین هستند؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن ✅ در ادامه‌ی ذکر فواید علمی و معرفتی مقابله‌های قرآنی؛ 🔹کشف لطایف و ظرایف 🔸گرچه بررسی لطایف و ظرایف به‌کار رفته در هر یک از مقابله‌های قرآنی، کاری در خور شأن خود طلب می‌کند، اما در این‌جا می‌کوشیم تا از خرمن مقابله‌های حکیمانه قرآن، خوشه‌هایی چند برگیریم و به مشتاقان و دل‌دادگان کلام وحی تقدیم داریم: ▫️مقابله زنده و کافر در آیه ۷۰ سوره یس؛ روشن است که انسان‌ها یا زنده‌اند یا مرده، و زندگان یا مؤمن‌اند و یا کافر، اما قرآن می‌گوید: انسان‌ها یا زنده‌اند یا کافر! از منظر قرآن، حیات واقعی تنها در پرتو ایمان و ارزش‌های اخلاقی و انسانی حاصل می‌شود و کافران چون از این معنا بی‌بهره‌اند در منطق قرآن، مرده‌اند.(هم‌چنین در آیه ۳۶ سوره انعام به شکل دیگر، بیان شده است) ▫️نمونه‌های دیگر: مقابله ایمان و ظلم(کهف/۸۷-۸۸) و در مقابله دیگر، مسلم و قاسط: جن/۱۴ ▫️مقابله خشیت و شقاوت(اعلی/۱۰-۱۲)، مقابله سعادت‌مندان و شقاوت‌مندان(هود/۱۰۶ و ۱۰۸)، مقابله مؤمنان و منافقان(توبه/۶۷ و ۷۱)، مقابله دنیاطلبان و آخرت‌جویان(اسراء/۱۸-۱۹، قیامة/۲۰-۲۱))، مقابله حالات بهشتیان و دوزخیان(روم/۱۵-۱۶) 🔹فواید اخلاقی و تربیتی 🔸پی بردن به حالات و روحیات متفاوت افراد(تیپ‌شناسی)؛ همان‌گونه که اشیا به وسیله اضدادشان شناخته می‌شوند، انسان‌ها نیز در مقایسه با هم باز‌شناخته می‌شوند و آگاهی از شخصیت و جایگاه افراد، بدون مقایسه آنان با نقطه مقابل از هم‌نوعشان شناخت جامع و دقیقی نخواهد بود. در ادامه به چند نمونه توجه نمایید: ▫️تکبر و جسارت اشراف قوم نوح در مقابل متانت و ‌محبت نوح(ع)(اعراف/۶۰-۶۲) ▫️توهین و تحقیر قوم هود در مقابل و وقار و ادب هود(ع)(اعراف/۶۶-۶۸) ▫️منطق بیدارگر ابراهیم(ع) در مقابل منطق زور بت‌پرستان(انبیا/۶۶-۶۸) ▫️در صحنه‌ای دیگر، شاهد گفت‌وگوی موسی(ع) و فرعون هستیم که چهره باطنی و حالات و روحیات هر دو طرف در سوره‌ی شعراء به نمایش گذاشته شده است: منطق فرعون در آیات فرد: ۲۳-۲۵-۲۷-۲۹ و منطق موسی(ع) در آیات زوج: ۲۴-۲۶-۲۸-۳۰ (آیه ۲۳ در مقابل آیه ۲۴ و به همین ترتیب در ادامه آیات، این تقابل وجود دارد) ▫️هابیل و قابیل(مائده/۲۸)، گفت‌گوی دو دوست مؤمن و کافر(کهف/۳۲ تا ۴۳) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋بيعت و پيمان وفادارى مردان‏🦋 🌻پس از فتح مكه و تثبيت حكومت اسلامى در مكه، خيمه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر بالاى كوهى قرار گرفت و مردم گروه گروه به حضور آن حضرت مى‏آمدند و قبول اسلام مى‏كردند و در مورد استوارى در راه اسلام و جهاد و دفاع از حريم اسلامى با پيامبر بيعت مى‏نمودند. 🌱كثرت جمعيت به قدرى بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تعجب كرد. 🌻جبرئيل امين نازل شد و به رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد: تعجب مكن، و دين تو تا روز قيامت ادامه يابد و سوره نصر (صد و دهمين سوره قرآن) را نازل كرد: 🌱بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ - إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ - وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا - فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا؛ 🌻به نام خداوند بخشنده مهربان - چون يارى خدا فرا رسد، و فتح و پيروزى او رو آورد، و در آن روز مردم را بنگرى كه گروه گروه وارد دين خدا شوند، پس پروردگارت را به پاكى ياد كن و شكرگزار باش و از او آمرزش بخواه كه او است بسيار توبه‏پذير. و به گفته مورخين در ده روز اول فتح مكه، دو هزار نفر از مشركان، مسلمان شدند. 🌱و در تفسير على بن ابراهيم قميا آمده است: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در مسجد (كنار كعبه) نشسته بودند. مردها مى‏آمدند و تا هنگام نماز ظهر و عصر با آن حضرت بيعت مى‏كردند. سپس براى بيعت با زنان، همچنان در كنار مسجد نشستند، و با آنان بيعت نمودند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹فواید مقابله‌های قرآنی 🔸پرده برداشتن از معانی در قالب تصاویری زنده: در میان مقابله‌های قرآن، گاه شاهد آن هستیم که هر دو طرف مقابله در قالب صحنه‌ای زنده و مجسم ارائه گردیده که این امر باعث می‌گردد تا ضمن انتقال یک پیام به مخاطب به شیوه‌ای بدیع و جذاب، موجی از حس و حرکت و نشاط را نیز به وی منتقل سازد. ▫️مؤمنان و منافقان در قالب بنایی بر شالوده مستحکم و بنایی بر لب پرتگاه(توبه/۱۰۹) ▫️کشاورزان آخرت و کشاورزان دنیا(شوری/۲۰) ▫️ترسیم ایمان و کفر در قالب تصویر درخت پاک و ناپاک(ابراهیم/۲۴-۲۶) ▫️ترسیم حالات مؤمن و کافر در تصاویر مختلف(اعراف/۵۸- انعام/۱۲۵ و ۱۲۲- هود/۱۲۴- ملک/۲۲) ▫️ترسیم حالات موحد و مشرک در تصاویری بی‌نظیر(زمر/۲۹- نحل/۷۵ و ۷۶) ▫️تصویری زنده و گویا از بهشت و دوزخ(فرقان/۱۱تا۱۶- زمر/۷۱تا۷۴) ▫️سیمای بهشتیان و دوزخیان رویاروی هم(غاشیه/۱-۱۶) ▫️تصویر جلوه‌های زیبا و فریبای دنیا از سویی و ناپایداری و فنای آن از سوی دیگر در قالب تابلویی زنده از بهار و خزان(کهف/۴۵) ▫️ترسیم انفاق تؤام با ریا در قالب تصویر سنگی که لایه نازکی از خاک بر آن نشسته و رگبار باران آن را بشوید و انفاق در راه خدا در قالب تصویر باغی شاداب و باطراوت(بقره/۲۶۴-۲۶۵) ▫️تصویرگری اتحاد، به ریسمان الهی و تفرقه و منازعه به گودالی پر از آتش(آل‌عمران/۱۰۳) ▫️تصویرگری حق و باطل در سیمای آب حیات‌بخش و کف بی‌فایده(رعد/۱۷) کانال 👇 @Targomeh
🔴 از پیام‌های قرآنی جزء شانزدهم / ✅ وَ يَسْئَلُونَكَ عَن ذِى الْقَرْنَيْنِ‏ قُلْ سَأَتْلُواْ عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا 🔹و از تو در باره ذوالقرنين می‌پرسند. بگو: براى شما از او چيزى می‌خوانم. 🔸سؤالات بجا و منطقى مردم را بی‌پاسخ نگذاريم. «سَأَتْلُوا» (کهف/۸۳) ✅ ثُمَّ‏ أَتْبَعَ سَبَبًا 🔹باز هم راه را پى گرفت. 🔸افراد صالح و متعهّد، پيگيرى و پشتكار دارند. «ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً»(کهف/۸۹) و نیز در آیات ۸۵ و ۹۲ ✅ وَ اذْكُرْ فِى الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا 🔹و در اين كتاب ابراهيم را ياد كن كه او پيامبرى راستگو بود. 🔸صداقتى ارزش دارد كه جزء خلق و خوى انسان باشد. «كانَ صِدِّيقاً»(مریم/۴۱) ✅ قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبّى‏ إِنَّهُ كاَنَ بِى حَفِيًّا 🔹گفت: تو را سلامت باد. از پروردگارم برايت آمرزش خواهم خواست. زيرا او بر من مهربان است. 🔸سعى كنيم آتش خشم ديگران را با سخنان زيبا و آرام‌‏بخش، خاموش كنيم.« لَأَرْجُمَنَّكَ ... قالَ سَلامٌ عَلَيْك َ» (مریم/۴۷) ✅ كَلَّا سَيَكْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ يَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدًّا 🔹نه چنين است. به زودى عبادت‌شان را انكار كنند و به مخالفت‌شان برخيزند. 🔸قيامت نزديک است، آن را باور كنيم. «سَيَكْفُرُونَ»(مریم/۸۲) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا 🔹بگو: حق آمد و باطل نابود شد. حقاً كه باطل نابودشدنى بود. 🔸بايد حقّ را به ميدان آورد تا باطل از بين برود. «جاءَ ... زَهَق» (اسراء/۸۱) ✅ وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَاْىْ‏ءٍ إِنّى فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا. اِلّا أن یَشاءَالله ... 🔹هرگز مگوى: فردا چنين می‌كنم، مگر آنکه «ان‌شاءالله» بگویی 🔸در سخن گفتن و تصميم‏‌گيرى خدا را فراموش نكنيم. «وَ لا تَقُولَنَّ»(کهف/۲۳,۲۴) ✅ وَ لَمْ تَكُن لَّهُ فِئَةٌ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَ مَا كَانَ مُنتَصِرا 🔹جز خدا گروهى كه به ياريش برخيزند نبود و خود قدرت نداشت. 🔸عاقبتِ اعتماد به غير خدا، ناكامى است. «لَمْ تَكُنْ لَهُ فِئَةٌ يَنْصُرُونَهُ»(کهف/۴۳) ✅ وَ رَءَا الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّواْ أَنهَّم مُّوَاقِعُوهَا وَ لَمْ يَجِدُواْ عَنْهَا مَصْرِفًا 🔹چون مجرمان آتش را ببينند بدانند كه در آن خواهند افتاد و راه رهايى از آن نيست. 🔸مجرم در قيامت اميدى به نجات و راه فرار ندارد. «لَمْ يَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً»(کهف/۵۳) ✅ قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا 🔹موسى(ع) گفتش: آيا با تو بيايم تا از آنچه به تو آموخته‌اند به من كمالى بياموزى؟ 🔸براى دريافت علم، بايد در مقابل استاد، ادب و تواضع داشت. «هَلْ أَتَّبِعُكَ» (کهف/۶۶) کانال 👇 @Targomeh
✅ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلوُبٍ أَقْفَالُهَآ (محمد(ص)/۲۴) 🔹آیا در قرآن تدبّر و تأمّل نمى‌كنند یا بر دل‌هایشان قفل‌ها خورده است؟! 🔸این آیه، در ادامه آیه قبل، تدبّر نكردن در قرآن را ناشى از كورى و كرى نسبت به حقایق مى‌داند كه در اثر لعنت الهى، انسان به آن گرفتار گردد. در سوره «ص» آیه ۲۹ نیز به مسئله تدبّر در قرآن سفارش شده است. «كتاب انزلناه الیک مبارک لیدبّروا آیاته و لیتذكّر اولوا الالباب» قرآن كتاب مباركى است كه ما آن را به سوى تو نازل كردیم تا در آیاتش تدبّر شود و خردمندان پند گیرند. 🔸تدبّر در اصل به معنای بررسی نتایج و عواقب چیزی است، یعنی بر عکس تفکر است که بیش‌تر به بررسی علل و اسباب اشاره دارد. به وسیله‌ی تدبّر در قرآن است که حقایق این کتاب الهی آشکار و نتایج افکار و اعمال انسان‌ها روشن و راه بشریت و آینده‌ی او معلوم می‌گردد. تدبّر در قرآن یک وظیفه‌ی همگانی است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قرآن، تنها براى تلاوت و رعایت تجوید نیست، كتاب اندیشه و تدبّر است و تلاوت باید مقدّمه تدبّر گردد. «أفلا یتدبّرون القرآن» ▫️همه مأمور به تدبّر در قرآن هستند و تدبّر، اختصاص به گروه خاصى ندارد. «أفلا یتدبّرون القرآن» ▫️كسانى كه تدبّر در قرآن را رها كرده و با قرآن برخوردى سطحى دارند، مورد توبیخ خداوند قرار مى‌گیرند. «أم على قلوب أقفالها» ▫️شرط بهره‌ورى از مفاهیم عالى وحى و قرآن، سعه صدر و داشتن قلبى باز و سالم و تدبّر در آن است. «... أم على قلوب أقفالها» ▫️یكى از راههاى شناخت، راه دل و قلب است. «أم على قلوب أقفالها» ▫️نشانه عقل و قلب سالم، تدبّر در آیات قرآن است. (كل آیه) کانال 👇 @Targomeh