📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_بشارت
🌅برخى بخشپایانى آیه ۳۴ $حج را که به فروتنان پاکدل بشارت مىدهد، « آیه #بشارت » نامیدهاند .
« وَ بَشِّرِ المُخبِتِین ».
🌠آیه ۳۵ همین سوره به #وصف این انسانهاى فروتن میپردازد که هنگام یاد خدا ، #دلهایشان می ترسد و بر آنچه به آنها می رسد ، شکیبایند و نماز به پای میدارند و #انفاق می کنند :
* و بشّر المخبتین * الّذین اذا ذکرالله و جلت قلوبهم و الصّابرین ما اصابهم و المقیمی الصلاة و ممّا رزقناهم ینفقون *
🌅بعضی دومین آیه سوره #یونس را آیه #بشارت نامیده اند :
* و بشّر الّذین آمنوا انّ لهم قدم صدق عند ربّهم *
🌠 بر اساس روایاتی ، امام علی علیه السلام در آیه نخست از #محبّین ( فروتنان و خاشعان ) شمرده شده و آیه دوم نیز بر #ولایت علی علیه السلام تطبیق شده است.
◀️ #آیه_تاسى
🌅آیه ۲۱ احزاب را « آیه #تأسّى » گفتهاند ؛ زیرا رسول خدا صلىاللهعلیهوآله را اسوه اى نیکو مىشناساند و از #مؤمنان مىخواهد در #صبر و بردبارى در جنگ، بلکه در تمام امور زندگى به او اقتدا و #تأسّی کنند ؛ چرا که سیره حضرت نیکو و کامل است :
* لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه * .
ادامه دارد......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۹۰
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٩٠﴾
ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (۹۰)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٩٠)
شأن نزول:
در تفاسير شيعه و اهل تسنن شأن نزولهاى مختلفى در بارۀ اين آيه ذكر شده است كه تقريبا با يكديگر شباهت دارند از جمله اين كه در «مسند احمد» و «سنن ابى داود» و «نسائى» و «ترمذى» چنين نقل شده است كه: عمر (كه طبق تصريح تفسير فى ظلال جلد سوم، صفحۀ ٣٣، علاقۀ شديدى به نوشيدن شراب داشت) دعا مىكرد، و مىگفت: خدايا بيان روشنى در مورد خمر براى ما بفرما، هنگامى كه آيۀ ٢١٩، سورۀ بقره (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ. . .) نازل شد
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آيه را براى او قرائت كرد ولى او باز به دعاى خود ادامه مىداد، و مىگفت: خدايا بيان روشنترى در اين زمينه بفرما، تا اين كه آيۀ ٤٣ سورۀ نساء (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى) نازل شد،
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آن را نيز بر او خواند، باز به دعاى خود ادامه مىداد! تا اين كه آيۀ مورد بحث كه صراحت فوق العادهاى در اين موضوع دارد، نازل گرديد، هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آيه را بر او خواند، گفت: انتهينا انتهينا! «از نوشيدن شراب خوددارى مىكنيم، خوددارى مىكنيم» !
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 554
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
حكم قطعى در بارۀ شراب و مراحل تدريجى آن-
همانطور كه در ذيل آيۀ ٤٣ سورۀ نساء اشاره كرديم، شرابخورى و ميگسارى در زمان جاهليت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت يك بلاى عمومى درآمده بود، تا آنجا كه بعضى از مورّخان مىگويند عشق عرب جاهلى در سه چيز خلاصه مىشد: شعر و شراب و جنگ!
روشن است كه اگر اسلام مىخواست بدون رعايت اصول روانى و اجتماعى با اين بلاى بزرگ عمومى به مبارزه برخيزد ممكن نبود، و لذا از روش تحريم تدريجى و آماده ساختن افكار و اذهان براى ريشهكن كردن ميگسارى كه به صورت يك عادت ثانوى در رگ و پوست آنها نفوذ كرده بود، استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضى از سورههاى مكّى اشاراتى به زشتى اين كار نمود، ولى عادت زشت شرابخوارى از آن ريشهدارتر بود، كه با اين اشارهها ريشهكن شود، لذا هنگامى كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامى تشكيل شد، دومين دستور-آيۀ ٢١٩، سورۀ بقره-در زمينۀ منع شرابخوارى به صورت قاطعترى نازل گشت،
آشنايى مسلمانان به احكام اسلام سبب شد كه دستور نهايى-همين آيۀ مورد بحث-با صراحت كامل و بيان قاطع كه حتى بهانهجويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گردد.
در اين آيه با تعبيرات گوناگون ممنوعيت اين كار مورد تأكيد قرار گرفته، تا جايى كه شرابخوارى در رديف بتپرستى و قمار و ازلام و از اعمال شيطانى و پليد قلمداد شده است مىفرمايد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد شراب و قمار و بتها و ازلام (يك نوع بختآزمايى) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) .
«انصاب» بتهايى كه شكل مخصوصى نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند و قرار گرفتن شراب و قمار هم رديف آن نشانگر خطر بسيار زياد شراب و قمار است به همين دليل در روايتى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم: شارب الخمر كعابد الوثن: «شرابخور همانند بتپرست است» .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 555
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_716
🌹 #آیه_۹۰ #سوره_مائده
🌸 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردید! همانا همه مایعات مست كننده و قمار و بتهایی كه نصب شده و چوبه های قمار عملی زشت از كارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری كنید تا شاید پیروز شوید.
🌷 #الْخَمْر: هر چیز مست کننده که عقل و احساس انسان را از بین ببرد خمر می گویند.
🌷 #الْمَيْسِر: قمار
🌷 #الْأَنْصَاب: بت هایی که برای عبادت نصب می کردند و پای آن شتر یا حیوان دیگری قربانی می کردند.
🌷 #الْأَزْلَام: چوبه های قمار
🌷 #رِجْسٌ: به آن عمل زشت وناپاکی که انسان را مضطرب و پریشان خاطر کند رجس گفته می شود
🌷 #اجْتَنِبُوه: دوری کنید
🌷 #تُفْلِحُون: رستگار شوید
🌸 اين آيه در مدینه نازل شده است که به مؤمنان می فرماید:يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطان: ای کسانی که ایمان آوردید! همانا همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که نصب شده و چوبه های قمار عملی زشت از کارهای شیطان است» منظور از #خمر هر چیز مست کننده است چه در زمان قبل از پیامبر چه در زمان پیامبر چه بعد از پیامبر ساخته شده باشد این عملی زشت از کار #شیطان است همچنین قمار زیرا در قمار عده ای بدبخت می شوند و همچنین بت پرستی و ازلام از عمل های زشت شیطانی است.
🌸 ازلام چوبه هایی بودند که عده ای پول می گذاشتند و بصورت قرعه اسامی افرادی که در می آمد نصیب آنها می شد و چند نفر دیگر ضرر می کردند و پول خود را از دست می دادند. بت هايى كه شكل مخصوصى نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند و قرار گرفتن #خمر و #قمار هم رديف آن نشانگر خطر بسيار زياد خمر و قمار است به همين دليل در روايتى از #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» مى خوانيم: شارب الخمر كعابد الوثن: « شرابخوار خمر همانند بت پرست است»
🌸 در این آیه از این #گناهان با کلمه رجس بیان شده زیرا سبب اضطراب و پریشانی و وحشت زدگی کسی می شود که آنها را مرتکب می شود و این فرد همیشه مضطرب است و کسی که به دنبال #آرامش است باید در اطاعت الهی بکوشد. در پایان آیه می فرماید: «فاجتنبوه لعلکم تفلحون: پس از آنها دوری کنید تا شاید رستگار شوید» یعنی از آنها دور شوید حتی اگر جایی بودید و دارند قمار می کنند یا شرب خمر می کنند آنجا ننشینید خود همین نشستن در آنجا حرام است شاید این دور شدن سبب رستگاری شما شود.
🔹 پیام های آیه ۹۰ سوره مائده 🔹
✅ #ایمان، با شرابخواری و قماربازی سازگاری ندارد.
✅ شراب و قمار، در ردیف بت پرستی است.
✅ #اسلام از زشتی ها نهی می کند
✅ لقمه ی حلال و دوری از حرامخواری در سعادت و رستگاری #انسان مؤثر است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه گرافی
وَلِلّهِ عاقِبَةُ الاُمور
وپایان همه کارهاازآن خداست
آیه ۴۱سوره حج
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🖌📚🖌📚
📚🖌📚
🖌📚
📚
#ضرب_المثل_های_قرآنی
💢در نا امیدے بسی امید است
🔶 لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه
ترجمه ؛ناامید نشوید از رحمت خداوند
💌سوره زمر آیه ی۳۹
🌟💫🌟
چه خوب است که حافظان قرآن در گفتگوهای روزمره خود هم از آیات قرآن استفاده کنند 😊
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
🔹 اختیار و افسار زندگی را دست غیر خدا ندهیم
🔹 که نه قادر به سود رساندن هستند و نه میتوانند ضرری از ما دفع نمایند!
👈 تنها خداست که قابل اطاعت است و میشنود درد دلهایمان را! و عالم است به همه چیز!
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ مَا لَا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا ۚ وَاللَّـهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ «76»
⚡️ترجمه:
بگو: آیا شما کسی را غیر از خدا میپرستید که مالک هیچ سود و زیانی نسبت به شما نخواهد بود؟! و خداست که شنوا و داناست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨آیه ود✨
🔸مشخصات آیه🔸
نام آیه ⬅️آیه ود
واقع در ⬅️سوره مریم
شماره آیه ⬅️۹۶
جزء ⬅️۱۶
🔸اطلاعات محتوایی🔸
شأن نزول ⬅️اجابت دعای پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، در قرار دادن محبت امام علی(علیهالسلام) در دل مؤمنان
مکان نزول ⬅️مدینه
موضوع ⬅️محبت مؤمنان
✨✨✨✨✨✨
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
🌺إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا ﴿۹۶﴾
خدای رحمان کسانی را که ایمان آوردهاند و کارهای شایسته کردهاند، محبوب همه میگرداند.
(مریم ۹۶)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ܝ̣ܝܝܝܩܢ ܙܠܠّܘ ܙܠܝܟܩܝܢ̇ ܙܠܝܟܝ̤ܩܢ
💜فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
💜الکهف 110
💜پس هر که خواهان دیدار پروردگارِ خویش است، باید کار نیک و شایسته انجام دهد و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نگرداند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#مرد_دو_قلبی⚠️
#احزاب /4 📖
🌼جمعی از مفسران گفته اند که در زمان جاهلیت مردی به نام جمیل بن معمر دارای حافظه بسیار قوی ، او ادعا می کرد که در درون وجود من ، دو قلب است که با هر کدام از آنها بهتر از محمد صلی الله علیه و آله می فهمم
🍃لذا مشرکان قریش او را ذوالقلبین (صاحب دو قلب )می نامیدند .
🌼 در روز جنگ بدر که مشرکان فرار کردند ، جمیل بن معمر نیز در میان آنها بود ، ابوسفیان او را در حالی دید که یک لنگه کفشش در پایش بود و لنگه دیگر را به دست گرفته و فرار می کرد ،
🍃ابوسفیان به او گفت : چه خبر ؟ گفت لشکر فرار کرد ، گفت : پس چرا لنگه کفشی را در دست داری و دیگری در پا ؟ جمیل بن معمر گفت به راستی متوجه نبودم ، گمان می کردم هر دو لنگه در پای من است .
🌼(معلوم شد با آن همه ادعا چنین دست و پای خود را گم کرده که به اندازه یک قلب هم چیزی نمی فهمد البته منظور از قلب در این دو مورد عقل است . )
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ - بقره 186
📖 و هنگامی که بندگانم از تو دربارهی من بپرسند بگو: من نزدیکم و دعای دعاکننده را هنگامی که مرا بخواند، پاسخ میگویم پس آنان هم دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا آنان راه یابند.
📺 تلاوت زیبای آیه 186 سوره مبارکه بقره
🎙قاری
#استاد_اسلام_صبحی
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❥ ⃟🦋در ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺳﺘﻤﺪﺍﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ:
1️⃣ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ 🧔🏻
«فَقَالَ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ...»ابراهیم(۲۱)
ﺁﻳﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﻴﺪ، ﻭﻟﻲ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻨﻔﻲ ﻣﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ.
2️⃣ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ 🧔🏻
«انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ»حدید(۱۳)
میخواهند فرصتی داده شود تا از نور شان روشنایی برگیرند
3️⃣ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥِ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺩﻭﺯﺥ 🧚🏻♂️
«وَقَالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِنَ الْعَذَابِ»غافر(۴۹)
ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺑﺎﺯ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻨﻔﻲ ﺍﺳﺖ.
4️⃣ ملامت شیطان می کنند و او به آنها می گوید: 👹
«...فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا
أَنْفُسَكُمْ..»ابراهیم(۲۲)
ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩﻱ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﺗﻮﺳﺖ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ:ﻣﺮﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻛﻨید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیات_الاحکام
#مهریه
◾️وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً [4]
▫️و مهر زنان را [بهطور كامل] به عنوان يك بدهى [يا هديه]، به آنان بپردازيد؛ [ولى] اگر آنها چيزى از آن را با رضايت خاطر به شما ببخشند، حلال و گوارا مصرف كنيد.
(نساء/۴)
🔸الصّادق (علیه السلام)- إِنَّمَا الصَّدَقَهًُْ مُحْدَثَهًٌْ إِنَّمَا کَانَ النَّاسُ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَنْحَلُونَ وَ یَهَبُونَ وَ لَا یَنْبَغِی لِمَنْ أَعْطَی لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَیْئاً أَنْ یَرْجِعَ فِیهِ قَالَ وَ مَا لَمْ یُعْطِهِ لِلَّهِ وَ فِی اللَّهِ فَإِنَّهُ یَرْجِعُ فِیهِ نِحْلَهًًْ کَانَتْ أَوْ هِبَهًًْ حِیزَتْ أَوْ لَمْ تُحَزْ وَ لَایَرْجِعُ الرَّجُلُ فِیمَا یَهَبُ لِامْرَأَتِهِ وَ لَا لِلْمَرْأَهًِْ فِیمَا تَهَبُ لِزَوْجِهَا حِیزَا أَوْ لَمْ یُحَازَا لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ وَ لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً وَ قَالَ فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِیئاً مَرِیئاً.
🔹امام صادق (علیه السلام)- [کلمهی] صدقه [برای مهریه] واژهی جدیدی است. مردم در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نحله و هبه میکردند و برای کسی که چیزی را در راه خدا داده است، بازگشت به آن [و پس گرفتن آن] چیز جایز نیست. امّا بازگشت به چیزی که در راه خدا داده نشده، چه هبه باشد و چه نحله، چه تحویل داده شده باشد و چه نباشد، مجاز است. لذا زن و شوهر نمیتوانند آن چیزی را که به یکدیگر هبه کردهاند، چه تحویل شده باشد و چه نباشد، طلب کنند زیرا خداوند میفرماید: وَ لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً، نیز میفرماید: فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِیئاً مَرِیئاً.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۸
📚 الإستبصار، ج۴، ص۱۱۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_تبدیل
🌅آیه ۱۰۱ #نحل به تبدیل وجاى گزینى آیهاى به جاى آیه دیگر اشاره دارد؛ از همین رو، برخى آن را « آیه #تبدیل » و بعضى « آیه #تبدّل » گفتهاند :
* و إِذا بَدّلنا ءَایةً مَکانَ ءَآیه و الله اعلم بما ینزّل قالوا انّما انت مفتر بل اکثرهم لا یعلمون *
🌠در شان #نزول این آیه آورده اند که هرگاه آیه ای #نسخ میشد ، کافران می گفتند : محمد ، اصحاب خویش را به #تمسخر گرفته ، امروز به چیزی #فرمان می دهد و فردا از آن #نهی می کند و چیز آسان تری را می خواهد .
🌅قرآن در این #آیه می گوید:
آنها نمی فهمیدند که مقصود از #نسخ ، مصلحت است ،نه #راحتی یا مشقّت ، و این نیز در اختیار خدا است که آیه ای را با آیه ای دیگر #نسخ کند و مردم را نرسد که به وسیله قیاس ، اجماع و امثال آن، آیه ای از #قرآن را نسخ کنند .
◀️#آیه_تجارت
🌠آیه ۲۹ نساء را « آیه #تجارت » نامگذارى کردهاند .
🌅 در این آیه، یکى از موضوعات #اقتصادى اسلام مطرح و تصرّف در دارایىهاى یکدیگر از راههاى #باطل، از قبیل ربا، قمار، سرقت و غصب حرام دانسته شده و فقط از راه داد و ستدی که با رضایت یکدیگر باشد ، #جایز شمرده شده است:
* یا ایّها الذین آمنوا لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل الّا ان تکون تجاره عن تراض منکم *
🌠فقیهان در تمام #ابواب معاملات ، به این آیه استدلال کرده اند.
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۹۱
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿٩١﴾
مسلماً شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه [سخت] اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما [از این امور با همه زیان ها وخطراتی که دارد] خودداری خواهید کرد؟ (۹۱)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٩١)
-در اين آيه به پارهاى از زيانهاى آشكار شراب و قمار پرداخته نخست مىگويد: «شيطان مىخواهد از طريق شراب و قمار در ميان شما تخم عداوت و دشمنى بپاشد و از نماز و ذكر خدا باز دارد» (إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ) .
در پايان اين آيه به عنوان يك استفهام تقريرى، مىگويد: «آيا شما خوددارى خواهيد كرد؟» (فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ) .
يعنى پس از اين همه تأكيد باز جاى بهانه جويى يا شك و ترديد در مورد ترك اين دو گناه بزرگ باقى مانده است؟ !
و لذا مىبينيم كه حتى «عمر» كه تعبيرات آيات گذشته را به خاطر علاقهاى كه (طبق تصريح مفسران عامه) به شراب داشت وافى نمىدانست پس از نزول اين آيه، گفت كه اين تعبير كافى و قانعكننده است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 555
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺