eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💫🌷إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون🌷💫 سورة الحجر، الآية ٩ ❣📖ما قرآن را نازل کردیم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنیم!📖❣ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نماز و امام حسین علیه السلام 👇 🔹اگر قرآن در آغاز بزرگ‌ترین سوره خود (بقره) می‌فرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» و همچنین در کوچک‌ترین ­سوره خود (کوثر) از سخن به میان می‌آورد، (ع) در کربلا آن را اقامه می‌کرد «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ». 🔹اگر قرآن می‌فرماید: «وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»، (ع) ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار می‌کند. 🔹اگر قرآن نحوه اقامه در میدان جنگ را به پیامبر (ص) آموزش می‌دهد «وَ إِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»، (ع) در میدان جنگ را اقامه می‌فرماید. 🔹اگر قرآن، را به عنوان یک منبع انرژی‌زای غیبی معرفی و مؤمنان را به امر به استعانت از آن معرفی می‌فرماید: اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ، (ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن، از استعانت می‌جوید. 🔹اگر قرآن اقامه را در اول وقت سفارش می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ»، (ع) ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه کردند. 🔹اگر حضرت مسیح (ع) تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه شده‌اند: «وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا»، (ع) نیز تا آخرین لحظه همراه است. 🔹اگر قرآن از کسانی که تجارت، آن‌ها را از غافل نمی‌سازد، ستایش می‌کند «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاهِ»، درباره (ع) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از غافل نساخت. 🔹 باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلَاهَ». (ع) با آنکه می‌توانست در خیمه بخواند و با اینکه شکسته بود، در مقابل جمعیت بپا داشت. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۱۷۲ اعراف خبر مى‌دهد که خداوند، در « عالم » از بنى‌آدم بر ربوبیّت خویش « » ( پیمان ) گرفته است؛ از همین رو به این آیه، « آیه »گفته‌اند: * و إِذ أَخذَ ربُّکَ مِن بنی آدم مِن ظهورِهِم ذریَّتُهُم و اَشهَدَهُم علی اَنفُسِهِم اَلَستَ بِرَبِّکُم قالوا بَلی شَهِدَنا اَن تَقولوا یَومَ القیامَه اِنّا کُنّا عَن هذا غافِلین * 🌠در پیمان گرفتن در * عالم * که به آن پیمان الست نیز می‌گویند ، و اینکه به صورت تکوینی یا تشریعی بوده است و آدم چگونه به این پیمان پاسخ گفته اند ، بحث‌های فراوانی مطرح است . ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۸ وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿٦٨﴾ و هرگاه کسانی را دیدی که در آیات ما [به قصد شبهه اندازی] به یاوه گویی و سخن بی منطق می پردازند از آنان روی گردان [و مجلسشان را ترک کن] تا در سخنی دیگر در آیند. و اگر شیطان تو را [نسبت به ترک مجلسشان] به فراموشی اندازد، پس از یاد آوردن [به سرعت بیرون برو و] با گروه ستمکاران منشین. (۶۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٦٨) شأن نزول: از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه: چون اين آيه نازل گرديد و مسلمانان از مجالست با كفار و استهزاكنندگان آيات الهى نهى شدند جمعى از مسلمانان گفتند: اگر بخواهيم در همه جا به اين دستور عمل كنيم بايد هرگز به مسجد الحرام نرويم، طواف خانۀ خدا نكنيم (زيرا آنها در گوشه و كنار مسجد پراكنده‌اند و به سخنان باطل پيرامون آيات الهى مشغولند و در هر گوشه‌اى از مسجد الحرام ما مختصر توقفى كنيم ممكن است سخنان آنها به گوش ما برسد) در اين موقع آيۀ بعد (٦٩) نازل شد و به مسلمانان دستور داد كه در اين گونه مواقع آنها را نصيحت كنند و تا آنجا كه در قدرت دارند به ارشاد و راهنمايى آنها بپردازند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 609 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تفسير: دورى از مجالس اهل باطل! از آنجا كه بحثهاى اين سوره بيشتر ناظر به وضع مشركان و بت‌پرستان است در اين آيه و آيۀ بعد به يكى ديگر از مسائل مربوط به آنها اشاره مى‌شود، نخست به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى‌گويد: «هنگامى كه مخالفان لجوج و بى‌منطق را مشاهده كنى كه آيات خدا را استهزاء مى‌كنند، از آنها روى بگردان تا از اين كار صرف نظر كرده به سخنان ديگرى بپردازند» (وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ) . سپس اضافه مى‌كند اين موضوع به اندازه‌اى اهميت دارد كه «اگر شيطان تو را به فراموشى افكند و با اين گونه اشخاص سهوا همنشين شدى به مجرد اين كه متوجه موضوع گشتى فورا از آن مجلس برخيز و با اين ستمكاران منشين» (وَ إِمّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِينَ) . سؤال: مگر ممكن است شيطان بر پيامبر مسلط گردد و باعث فراموشى او شود؟ در پاسخ اين سؤال مى‌توان گفت كه روى سخن در آيه گر چه به پيامبر است، اما در حقيقت منظور پيروان او هستند كه اگر گرفتار فراموشكارى شدند و در جلسات آميخته به گناه كفار شركت كردند به محض اين كه متوجه شوند بايد از آنجا برخيزند و بيرون روند، و نظير اين بحث در گفتگوهاى روزانۀ ما در ادبيات زبانهاى مختلف ديده مى‌شود كه انسان روى سخن را به كسى مى‌كند اما هدفش اين است كه ديگران بشنوند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 609 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۹ وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَلَٰكِنْ ذِكْرَىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿٦٩﴾ و چیزی از حساب ستمکاران [مغالطه گر] بر عهده کسانی که [به ناچار سخنان آنان را می شنوند ولی از نشستن با آنان] می‌پرهیزند نیست؛ بلکه [بر عهده اهل تقواست که یاوه گویان را] پند دهند، تا [از گفتار باطل و بی پایه خود] بپرهیزند. (۶۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٦٩) -در اين آيه يك مورد استثناء كرده و مى‌گويد: «اگر افراد با تقوا براى نهى از منكر در جلسات آنها شركت كنند و به اميد پرهيزكارى و بازگشت آنها از گناه، آنان را متذكر سازند مانعى ندارد و گناهان آنها را بر چنين اشخاصى نخواهند نوشت، زيرا در هر حال قصد آنها خدمت و انجام وظيفه بوده است» (وَ ما عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ لكِنْ ذِكْرى لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ) . بايد توجه داشت تنها كسانى مى‌توانند از اين استثناء استفاده كنند كه طبق تعبير آيه داراى مقام تقوا و پرهيزكارى باشند و نه تنها تحت تأثير آنها واقع نشوند، بلكه بتوانند آنها را تحت تأثير خود قرار دهند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 610 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِيٓ آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۶۸) وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَلَٰكِنْ ذِكْرَىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (۶۹) 🍀 ترجمه: و هرگاه كسانی را دیدی كه در آیات ما به یاوه گویی و سخن بی ‌منطق می ‌پردازند از آنان روی گردان تا وارد سخنی دیگر شوند و اگر شیطان تو را به فراموشی انداخت، پس از یادآوردن با این گروه ستمكاران نشین (۶۸) و چیزی از حساب آنان بر عهده كسانی كه تقوا پیشه می کنند نیست؛ بلكه پند دهند، تا تقوا پیشه کنند (۶۹) 🌷 : دیدی 🌷 : از خوض به معنای داخل شدن در آب می آید به طور استعاره به وارد شدن در امور دیگر گفته می شود. 🌷 : روی گردان 🌷 : سخن 🌷 : فراموشی می کنند 🌷 : نشین 🌷 : یادآوری، توجه 🔴 : این آیات همانند سایر آیات در مکه نازل شده است. از «عليه السّلام» نقل شده كه: وقتی اين آيه نازل گرديد و مسلمانان از همنشینی با استهزاكنندگان آيات الهى نهى شدند، جمعى از مسلمانان گفتند: اگر بخواهيم در همه جا به اين دستور عمل كنيم بايد هرگز به مسجد الحرام نرويم، طواف خانه خدا نكنيم زيرا آنها در گوشه و كنار مسجد پراكنده ‌اند و به سخنان باطل پيرامون آيات الهى مشغولند و در هر گوشه ‌اى از مسجد الحرام ما مختصر توقّفى كنيم ممكن است سخنان آنها به گوش ما برسد در اين موقع آيه بعد یعنی آیه ۶۹ هم نازل شد و به مسلمانان دستور داد كه در اين گونه مواقع آنها را نصيحت كنند و تا آنجا كه قدرت دارند به ارشاد و راهنمايى آنها بپردازند. 🌸 از آنجا كه بحث هاى اين بيشتر ناظر به وضع مشركان و بت ‌پرستان است. این آیات به يكى ديگر از مسائل مربوط به آنها اشاره مى‌ شود، نخست به «صلّى اللّه عليه و آله» مى ‌فرماید: «‌ وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ: و هر گاه کسانی را دیدی که در آیات ما به یاوه گویی و سخن بی منطق می پردازند از آنان روی گردان تا وارد سخنی دیگر شوند» سپس اضافه مى‌ كند اين موضوع به اندازه‌ اى اهميّت دارد كه « وَ إِمّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِينَ: و اگر شیطان تو را به فراموشی انداخت، پس از یاد آوردن با این گروه ستمکاران نشین » ✅ سؤال: مگر ممكن است شيطان بر پيامبر مسلّط گردد و باعث فراموشى او شود؟ در پاسخ اين سؤال مى ‌توان گفت كه روى سخن در آيه اگر چه به است، امّا در حقيقت منظور پيروان او هستند كه اگر گرفتار فراموشكارى شدند و در جلسات آميخته به گناه كفّار شركت كردند به محض اين كه متوجّه شوند بايد از آنجا برخيزند و بيرون روند، و نظير اين بحث در گفتگوهاى روزانه ما در ادبيّات زبان هاى مختلف ديده مى‌ شود كه روى سخن را به كسى مى‌ كند امّا هدفش اين است كه ديگران بشنوند. 🌸 سپس يک مورد استثنا كرده و مى‌ فرماید: « وَ ما عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ لكِنْ ذِكْرى لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ: و چیزی از حساب آنان بر عهده کسانی که تقوا پیشه می کنند نیست؛ بلکه پند‌ دهند تا تقوا پیشه کنند» بايد توجّه داشت تنها كسانى مى ‌توانند از اين استثناء استفاده كنند كه طبق تعبير آيه داراى مقام باشند و نه تنها تحت تأثير آنها واقع نشوند، بلكه بتوانند آنها را تحت تأثير خود قرار دهند. 🔹 پیام های آیات ۶۸ و ۶۹ سوره أنعام ✅ توجه و‌ گوش دادن به سخنان باطل و دیدن و خواندن کتاب ها و برنامه های گمراه کننده ناپسند است. ✅ اعلام برائت و محکوم کردن لفظی کافی نیست، باید به شکلی برخورد کرد. ✅ همنشینی با ستمگران نارواست، پس پرهیز کنیم. ✅ شرط ، توجه و آگاهی تست. ✅ سخن ناحق گفتن درباره ، ظلم است. ✅ وسیله ی حفاظت و بیمه ی انسان در مقابل گناه است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤آب در هر ظرفی ریخته شود شکل همان را به خود می‌گیرد. مجازات اخروی، خودِ عمل دنیوی ماست که در ظرف عالم قیامت و متناسب با مختصات آن جهان ظهور پیدا می‌کند و این عادلانه‌ترین شکل مجازات است. 📖 آیه ۱۴۷ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟩«واتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خاصّةً واعْلَمُوا إنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقابِ؛ 🔸️و بپرهیزید از فتنه ای که تنها به کسانی از شما که ستم کردند، نمی رسد و بدانید که خداوند سخت عقوبت می کند.» (سوره ی انفال، آیه ی 35) 🔻آتش که گرفت خشک و تر می سوزد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋سنگ عجيب و عبرت ذوالقرنين و گريه او براى سفر آخرت‏🦋 🌻آن چه در بالا ذكر شد، در قرآن آيه 83 تا 98 كهف، به آن اشاره شده است. ولى روايات متعددى پيرامون بعضى از حوادث زندگى ذوالقرنين نقل شده است. ما براى حُسن ختام، نظر شما را به فرازى از يكى از آن حوادث، كه جالب است جلب مى‏كنيم: ✨اصبغ بن نُباته حديث مشروحى از اميرمؤمنان على عليه‏السلام نقل كرده كه در بخشى از آن چنين آمده است: ذوالقرنين از حكماء و دانشمندان شنيده بود، در زمين منطقه‏اى به نام ظلمات وجود دارد، كه هيچكس از پيامبران و غير آن‏ها به آن جا راه نيافته است، تصميم گرفت به سوى آن منطقه سفر كرده و آن جا را نيز كشف كند. او با سپاهى مجهز با صدها نفر حكيم و دانشمند به راه افتاد، و سرانجام به آن منطقه رسيد، و در همين منطقه چهل شبانه روز به حركت خود ادامه داد، و چيزهاى عجيبى ديد... تا اين كه ناگاه شخصى را به صورت جوان زيبا، با لباس سفيد مشاهده كرد كه به آسمان مى‏نگريست و دستش را بر دهانش نهاده بود، او وقتى صداى خش خش حركت ذوالقرنين را شنيد، گفت: كيستى؟ ✨ ذوالقرنين گفت: من هستم، و ذوالقرنين نام دارم. او گفت: يا ذوالقَرنَينِ اَما كَفافَ ما وَراكَ حَتّى وَصَلتَ اِلَىَّ؟؛ اى ذوالقرنين! آيا آن چه از پشت سرت را فتح كردى برايت كافى نبود، تا اين كه خود را نزد من رسانده‏اى؟ 🌻 ذوالقرنين گفت: تو كيستى؟ و چرا دست بر دهانت نهاده‏اى؟ او گفت: من صاحب صور هستم، روز قيامت نزديك شده و من منتظرم كه فرمان دميدن صور از جانب خدا به من داده شود و صور را بدمم. سپس سنگى (يا شبيه سنگى) را به طرف ذوالقرنين انداخت، و گفت: اى ذوالقرنين اين سنگ را بگير اگر سير شد تو نيز سير مى‏شوى و اگر گرسنه شد تو نيز گرسنه مى‏گردى. ✨ذوالقرنين آن سنگ را برداشت و از همان جا به سوى لشگر و ياران خود بازگشت، و جريان حركت در منطقه ظلمات و ديدنى‏هايش را براى آن‏ها شرح داد، سپس آن سنگ را به آن‏ها نشان داد و گفت: در منطقه ظلمانى جوان زيبا و سفيدپوشى خود را صاحب صور، (اسرافيل) معرفى كرد و اين سنگ را به من داد و گفت: اگر اين سنگ سير گردد تو سير مى‏شوى، و اگر گرسنه گردد، گرسنه مى‏شوى، به من خبر بدهيد كه راز اين سنگ و پيام همراه آن چيست؟ 🌻 او دستور داد ترازويى آوردند، آن سنگ را در يك كفه ترازو نهاد، و سنگى مشابه و هم وزن آن در كفه ديگر. اين سنگ سنگينى كرد، سنگ ديگر در كنار سنگ هم وزن نهاد، باز اين سنگ سنگينى كرد، و به اين ترتيب تا هزار سنگ در يك كفه ترازو نهادند، و آن سنگ صاحب صور را در كفه ديگر، باز همين كفه پايين آمد و خود را نسبت به هزار سنگ مشابه خود سنگين‏تر نشان داد. ✨حاضران حيران و شگفت زده شدند، و گفتند: اى سرور ما! ما به راز و مفهوم پيام همراه آن آگاهى نداريم. حضرت خضر عليه‏السلام كه در آن جا حاضر بود به ذوالقرنين گفت: اى سرور ما! تو از كسانى كه آگاهى ندارند، سؤال مى‏كنى، من به راز اين سنگ آگاهى دارم از من بپرس. 🌻ذوالقرنين گفت: تو به ما خبر بده، و راز و اسرار اين سنگ را براى ما بيان كن. خضر عليه‏السلام ترازو را به پيش كشيد، و آن سنگ را از ذوالقرنين گرفت و در ميان يك كفه ترازو نهاد، سپس سنگى هموزن و مشابه آن در كفه ديگر ترازو نهاد، سنگ ذوالقرنين مثل سابق سنگين‏تر بود، خضر مقدارى خاك روى سنگ ذوالقرنين ريخت، با اين كه اين كه اين مقدار خاك موجب سنگينى بيشتر مى‏شد، در عين حال وقتى كه ترازو را بلند كرد، ديد دو كفه ترازو مساوى و يكنواخت شد. ✨همه حاضران در برابر علم خضر عليه‏السلام شگفت‏زده شده، و بر احترام خود نسبت به خضر عليه‏السلام افزودند، سپس حاضران به ذوالقرنين گفتند: ما راز اين موضوع را ندانستيم و مى‏دانيم كه خضر عليه‏السلام جادوگر نيست، پس چرا ما كه هزار سنگ در كفه ديگر نهاديم باز سنگ شما سنگين‏تر بود، اما خضر عليه‏السلام با اين كه مقدارى خاك بر سر سنگ شما ريخت، و با يك سنگ سنجيد، دو كفه ترازو مساوى و يكنواخت شدند؟! ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿٣٣﴾ و خوش گفتارتر از کسی که به سوی خدا دعوت کند و کار شایسته انجام دهد و گوید: من از تسلیم شدگان [در برابر فرمان ها و احکام خدا] هستم، کیست؟ (۳۳) وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿٣٤﴾ نیکی و بدی یکسان نیست. [بدی را] با بهترین شیوه دفع کن؛ [با این برخورد متین و نیک] ناگاه کسی که میان تو و او دشمنی است [چنان شود] که گویی دوستی نزدیک و صمیمی است. (۳۴) وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ﴿٣٥﴾ این بهترین شیوه را جز کسانی که [در زمینه خودسازی و تزکیه] پایداری کردند، نمی یابند، و جز کسانی که بهره بزرگی [از ایمان و تقوا] دارند به آن نمی رسند؛ (۳۵) الشيخ محمد عمران❤️✨ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆⭐️🔆⭐️🔆 💙 آیات متشابه خالدین فیها ابدا ......... توبه ۲۲ خالدین فیها ابدا.......... احزاب ۶۵ .......... ولقد نصرکم الله......... ۱۲۳ آل عمران لقد نصرکم الله ......... ۲۵ توبه کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم 🔹إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً 💢همانا خداوند و فرشتگان او بر پيامبر درود مى فرستند؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! شما (نيز) بر او درود فرستيد و به او سلام كنيد سلامى همراه با تسليم 📚سوره احزاب آیه ۵۶ 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 و 👇👇 💢در كنار نام پيامبر، ذكر صلوات مهم است. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «هركه دركتاب ونوشته اى بر من صلوات فرستد تا آن صلوات در آن نوشته باقى است، براى او پاداش خواهدبود».(تفسير روح البيان) 💢در حديث مى خوانيم: «هركس بر حضرت محمّدصلى الله عليه وآله يك صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او مى فرستد و ده لغزش او را مى پوشاند».(تفسير مجمع البيان) 💢صلوات، كليد استجابت دعا و سبب سنگين شدن ميزان مؤمن در قيامت مى شود. 💢خداوند در قرآن به پيامبرش مى فرمايد: به زكات دهندگان صلوات فرست، «خذ من اموالهم صدقة... صلّ عليهم»(توبه، 103) در اين آيه به مردم سفارش مى كند كه بر پيامبر صلوات فرستاده شود. 💢آرى، در اسلام رابطه مردم و رهبر، رابطه صلوات ودرود است همان گونه كه در آيه 54 سوره انعام خدا به پيامبرش دستور مى دهد به كسانى كه به ملاقات ات مى آيند سلام كن. «اذا جاءك الّذين يؤمنون بآياتنا فقل سلام عليكم» 💢امام صادق عليه السلام فرمود: «درود خداوند به معناى رحمت، درود ملائكه به معناى به پاكى ياد كردن و درود مردم به معناى دعاست».(تفسير نورالثقلين) 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 👇👇 ✅ هرگاه خواستيد ديگران را به كار خيرى دعوت كنيد، اوّل خود و دست اندركاران شروع كنيد. (خداوند براى فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام مى برد.) «انّ اللّه و ملائكته يصلّون» ✅ صلوات خدا و فرشتگان دايمى است. «يصلّون» ✅ صلوات بر پيامبر، لازمه ايمان و از وظائف مؤمنان است. «يا ايّها الّذين آمنوا صلّوا» ✅ درود لفظى كافى نيست، تسليم عملى نيز لازم است. «صلّوا عليه و سلّموا» ✅ رابطه ى مردم و رهبر در حكومت الهى، صلوات و سلام است. (علاقه ى قلبى كافى نيست، اظهار علاقه لازم است.) «صلّوا عليه و سلّموا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در اصل «یشوع» بوده به معنای «نجات بخش» و هم در اصل «مشیحا» بوده به معنای مبارک و تو قرآن هم اومده که ✴️وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ (مریم31) 📚المیزان 📚مجمع البیان کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 در محضر قرآن کریم / ✅ إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَيْمَٰنِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ لَاخَلَقَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ وَ لَا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ وَ لَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَ لَا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏ (آل‌عمران/۷۷) 🔹همانا كسانى كه پیمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچیزى مى‌فروشند، آنان برایشان نصیبى در آخرت نیست و خداوند در قیامت با آنها سخن نمى‌گوید و به آنان نیز نظر (لطف) نمى‌كند، آنها را (از گناه) پاک نمى‌سازد و براى آنان عذابى دردناک است. 🔸این آیه، كسانى را كه پیمان‌شكنى مى‌كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى‌كند: بى‌بهره بودن در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناک. در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لا اَمان له و لا دین لِمَن لا عهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.(تفسیر نورالثقلین). در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است. 🔸مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم »(یس/۵۸) با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لا یكلّمهم اللّه» و اگر ناله‌اى سر دهند با جمله‌ى «اخسئوا فیها و لاتكلمون»(مؤمنون/۱۰۸) خفه مى‌شوند. حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لا ینظر الیهم»، نگاه رحمت است، (تفسیربرهان، ج۱، ص۲۹۳) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى‌گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه‌ى «عهداللّه» بكار رفته است. ▫️پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى‌درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...» ▫️سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى‌شود. «یشترون... ایمانهم» ▫️دنیاپرستى، ریشه‌ى پیمان شكنى است. «ثمناً» ▫️بهاى پیمان‌شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً» ▫️كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم» ▫️عذاب‌هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتگو بین خدا و دوزخیان 👌قَالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ(112) 👌(خداوند) از آنان مى پرسد: شما در زمين چقدر مانديد؟ 👌قَالُوا لَبِثْنَا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَاسْأَلْ الْعَادِّينَ (113) 👌قَالَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلاً لَّوْ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (114) 👈مى گويند: يك روز يا بخشى از يك روز، پس از شمارگران بپرس. 👈مى گويد: اگر آگاهى داشتيد مى دانستيد كه جز اندكى درنگ نكرده ايد. سوره مبارکه مومنون کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✴️مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ.... 📜(ق 29) 👈حرف من تغییر نمیکند این آیه رو که میخونم یاد اون ضرب المثله میفتم که میگه « حرف مرد یکیه» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅 نبأ به معناى است و آیه ۶ حجرات بر لزوم بررسى خبر فاسق پاى فشرده تا از روى ، عمل نابه‌جایى تحقّق نیابد؛ از همین رو آن را « آیه » گفته‌اند : * یا ایّها الذین آمنوا ان جاءکم فاسق بنباء فتبیّنوا قومًا بجهاله فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین * 🌠به نقل ابن عباس ، و مجاهد ، این آیه درباره بن عتبه نازل شده است . 🌅 خدا صلی الله علیه و آله او را برای صدقات طایفه بنی مصطلق فرستاد . 🌠 مردم با برای استقبال از او بیرون آمدند ؛ ولی چون در دوران جاهلیت بین ولید و آنان وجود داشت ، ولید توهم کرد که قصد کشتن او را دارند ، بدین سبب به طرف خدا صلی الله علیه و آله بازگشت و گزارش داد که این طایفه از پرداخت خودداری کردند . 🌅حضرت سخت شد و به فکر جنگ با آنان افتاد که این نازل شد . 🌠 بسیاری از به مفهوم وصف و نیز مفهوم شرط این آیه استناد کرده و خبر شخص عادل را استفاده کرده‌اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم ایه ۷۰ وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا ۖ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ ﴿٧٠﴾ و کسانی که دینشان را بازی و سرگرمی گرفتند، و زندگی دنیا آنان را فریفت، واگذار؛ و [مردم را] با قرآن اندرز ده؛ که مبادا کسی [در روز قیامت] به [کیفر] آنچه [از گناهان] مرتکب شده [از رحمت و ثواب] محروم ماند [و به هلاکت سپرده شود]؛ و او را جز خدا سرپرست و یاور و شفیعی نباشد؛ و اگر [برای رهایی اش از عذاب] هر گونه عوض و فدیه ای بدهد از او پذیرفته نشود. آنانند که به سبب آنچه [از اعمال زشت] مرتکب شده اند [از رحمت و ثواب] محروم مانده [و به هلاکت سپرده شده] اند. و به خاطر آنکه همواره [به آیات الهی] کفر می ورزیدند برای آنان نوشابه ای از آب جوشان و عذابی دردناک است. (۷۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٠) -آنها كه دين حق را به بازى گرفته‌اند! اين آيه در حقيقت بحث آيۀ قبل را تكميل مى‌كند و به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مى‌دهد «از كسانى كه دين و آيين خود را به شوخى گرفته‌اند و يك مشت بازى و سرگرمى را به حساب دين مى‌گذارند و زندگى دنيا و امكانات مادى آنها را مغرور ساخته، اعراض كن و آنها را به حال خود واگذار» (وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا) . در حقيقت آيۀ فوق اشاره به اين است كه آيين آنها از نظر محتوا پوچ و واهى است و نام دين را بر يك مشت اعمالى كه به كارهاى كودكان و سرگرميهاى بزرگسالان شبيه‌تر است گذارده‌اند، اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور مى‌دهد از آنها روى بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا مكن. سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مى‌دهد كه «به آنها در برابر اين اعمال هشدار بده كه روزى فرا مى‌رسد كه هر كس تسليم اعمال خويش است و راهى براى فرار از چنگال آن ندارد» (وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ) . «و در آن روز جز خدا نه حامى و ياورى دارد و نه شفاعت كننده‌اى» (لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ) . كار آنها در آن روز به قدرى سخت و دردناك است و چنان در زنجير اعمال خود گرفتارند كه «هر گونه غرامت و جريمۀ آن را (فرضا داشته باشند و) بپردازند كه خود را از مجازات نجات دهند از آنها پذيرفته نخواهد شد» (وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها) . چرا كه «آنها گرفتار اعمال خويش شده‌اند » (أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا) . نه راه جبران در آن روز باز است و نه زمان، زمان توبه است. به همين دليل راه نجاتى براى آنها تصور نمى‌شود. سپس به گوشه‌اى از مجازاتهاى دردناك آنها اشاره كرده، مى‌گويد: «نوشابه‌اى دارند از آب داغ و سوزان به همراه عذاب دردناك در برابر پشت پا زدنشان به حق و حقيقت» (لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ) . آنها از درون به وسيلۀ آب سوزان مى‌سوزند و از برون به وسيلۀ آتش! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 611 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ وَذَكِّرْ بِهِٓ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَآ ۗ أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا ۖ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ 🍀 ترجمه: و كسانی كه دینشان را بازی و سرگرمی گرفتند، و زندگی دنیا آنان را فریفت، و اگذار؛ و با قرآن اندرز ده؛ كه مبادا كسی [در روز قیامت‌] به [كیفر] آنچه مرتكب شده [از رحمت و ثواب‌] محروم ماند؛ و او را به غیر خدا سرپرست و یاور و شفیعی نباشد؛ و اگر هر گونه فدیه ای بپردازد از او پذیرفته نشود. آنانند كه به سبب آنچه مرتكب شده‌ ‌اند محروم مانده اند. و به خاطر آنكه همواره كفر می ‌ورزیدند برای آنان نوشیدنی از آب جوشان و عذابی دردناک است. 🌷 : رها کن 🌷 : بگیرید 🌷 : بازی 🌷 : سرگرمی 🌷 : آنها را فریب داد 🌷 : زندگی 🌷 : تذکر ده 🌷 : کسی که محروم شود 🌷 : برابر، فدیه 🌷 : از او‌ پذیرفته نشود 🌷 : نوشیدنی جوشان 🌷 : دردناک 🌸 اين آيه در حقيقت بحث آيه قبل را تكميل مى‌ كند و به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى ‌دهد «وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا: و کسانی که دینشان را بازی و سرگرمی گرفتند، و زندگی دنیا آنان را فریب داد، ترک کن» در حقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه آيين آنها از نظر محتوا پوچ است و نام دين را بر يک مشت اعمالى كه به كارهاى كودكان و سرگرمی هاى بزرگسالان شبيه ‌تر است گذارده‌ اند، اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور مى‌ دهد از آنها روى بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا نكن. 🌸 سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى‌دهد كه «وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ: و با قرآن اندرز ده؛ که مبادا کسی [در روز قیامت] به [کیفر] آنچه مرتکب شده [از زحمت و ثواب] محروم ماند» «لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ: و او‌ را به غیر خدا سرپرست و یاور و شفیعی نباشد» كار آنها در آن روز به قدرى سخت و دردناک است و چنان در زنجير اعمال خود گرفتارند كه هر گونه غرامت و جريمه آن را بپردازند كه خود را از مجازات نجات دهند از آنها پذيرفته نخواهد شد که می فرماید؛ «وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها: و اگر هر گونه فدیه ای بپردازد از او پذیرفته نشود» 🌸 زیرا كه «أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا: آنانند که به سبب آنچه مرتکب شده اند محروم مانده اند» نه راه جبران در آن روز باز است و نه زمان، زمان است. به همين دليل راه نجاتى براى آنها تصوّر نمى ‌شود. سپس به گوشه ‌اى از مجازات هاى دردناک آنها اشاره كرده، مى‌ فرماید: «لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ: و به خاطر آنکه همواره کفر می ورزیدند برای آنان نوشیدنی از آب جوشان و عذابی دردناک است» آنها از درون به وسيله آب سوزان مى ‌سوزند و از برون به وسيله آتش 🔹 پیام های آیه ۷۰ سوره أنعام 🔹 ✅ دلبستگی و فریفته شدن به دنیا، زمینه ی به بازی گرفتن است. ✅ تذکر و موعظه، سبب نجات از عذاب الهی است. ✅ در تذکر و هشدار باید از بهره گرفت. ✅ به دنیا مغرور نشویم که در جز خداوند چیزی به کمک ما نمی آید. ✅ عامل بدبختی های ، خود او و عملکرد اوست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺