✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈نکاتى مربوط به احتجاج ابراهیم علیه السلام در سوره انعام
.....ادامه
✅ج. از شیوه #سخن ابراهیم استفاده شده که گویا پیش از روبرو شدن با مشرکان در #انزوای کامل به سر میبرده ؛ در نتیجه ، وضعیت او به طور کامل ، #وضعیت انسان فطری ابتدایی است که با اجتماع انسانی ، #پیچیدگیهای آن و آداب و رسوم حاکم بر آن ، آشنایی نداشته و ناگهان با این همه #آشنا شده است .
🌺همین #حالت را میتوان در دیگر آیاتی که احتجاجهای او را با بت پرستان بیان کرده نیز مشاهده کرد ؛ چنانکه درباره #بتها از آزر و قوم خویش میپرسد که اینها چیستند ؟
🌸گویی هرگز #بتپرستی را ندیده بود .
از آنجا که او همواره خود را در برابر آزر به #رعایت ادب ملزم میدانسته نمیتوان اینگونه سخن را ( آن هم در نخستین برخوردها با آزر ) تحقیر #خدایانی که آزر آنها را مقدس میدانسته ، به شمار آورد .
🌺 روایات و کلمات مورّخان نیز حاکی از آن است که چون #نمرود در پی کشتن ابراهیم علیه السلام بوده ، مادرش وی را در #غاری به دنیا آورده و او برههای از زمان را به تنهایی در همان #مخفیگاه و دور از اجتماع به سر برده است .
🌸 گفته میشود :
در این زمینه ، #اختلافی بین عالمان حدیث و تاریخ وجود ندارد ؛ ولی گروهی از مفسران ، این #احتمال را که ابراهیم پیش از جریان احتجاج یاد شده در سوره انعام ، با #بتها و اجرام آسمانی آشنایی نداشته باشد ، به ادله ذیل #منتفی دانستهاند :
👈۱ . بسیار بعید به نظر میرسد که انسانی سالها درون #غار زندگی کند و حتی در یک شب تاریک نیز گام #بیرون نگذارد .
👈۲ . ممکن است #شیوه سخن او با آزر و قوم در باره بتان ، از سر تحقیر آنها باشد و این با #رعایت ادب در برابر آزر منافاتی ندارد .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
اعراف آیات ۱۱۷تا۱۲۰
وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ «اعراف آیه117»
و به موسى وحى كرديم كه عصايت را بيافكن. (همين كه افكند اژدها شد و) ناگهان (وسائل و) جادوهاى دروغين ساحران را بلعيد.
فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «اعراف آیه118»
پس (بدين سان) حقّ، آشكار شد (و نبوّت موسى تأييد گرديد) و آنچه (كه ساحران) مىكردند، باطل و بيهوده گرديد.
فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ «اعراف آیه119»
پس (ساحران وفرعونيان) همانجا مغلوب شدند وخوار و زبون برگشتند.
وَ أُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ «اعراف آیه120»
و جادوگران به سجده درافتادند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ «اعراف آیه117»
و به موسى وحى كرديم كه عصايت را بيافكن. (همين كه افكند اژدها شد و) ناگهان (وسائل و) جادوهاى دروغين ساحران را بلعيد.
نکته ها
كلمهى «تَلْقَفُ» از «لقف»، به معناى بر گرفتن چيزى با قدرت و سرعت است و در اين جا به معناى بلعيدن است و كلمهى «يَأْفِكُونَ» از «افك»، به دروغى كه در قالب صدق و راستى مطرح شود يا باطلى كه ظاهرى حقّنما داشته باشد، گفته مىشود.
اگر معجزه و عصاى حضرت موسى، بافتههاى جادويى ساحران را بىتأثير مىكند و آنها را نابود مىكند، استمداد از معجزهى جاويد پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله يعنى قرآن و تلاوت آن نيز حتماً بافتهها و توطئههاى پيروان باطل را نقش بر آب مىكند.
جلد 3 - صفحه 139
پیام ها
1- پيامبران الهى، در شرايط بحرانى مستقيماً از سوى غيب مدد مىشوند. «أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ» آرى، خداوند بندگان مخلص خود را در مجامع بينالمللى و در حضور دشمنان حقّ، امداد كرده و بر آنان غالب مىسازد.
2- باطلهايى كه در چشم و دل مردم تأثير گذارده و آنها را لرزان مىكنند، «سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ» توسّط پيامبر با قدرت الهى بر ملا شده و درهم شكسته مىشود. «تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «اعراف آیه118»
پس (بدين سان) حقّ، آشكار شد (و نبوّت موسى تأييد گرديد) و آنچه (كه ساحران) مىكردند، باطل و بيهوده گرديد.
فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ «اعراف آیه119»
پس (ساحران وفرعونيان) همانجا مغلوب شدند وخوار و زبون برگشتند.
وَ أُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ «اعراف آیه120»
و جادوگران به سجده درافتادند.
نکته ها
با پيروزى حضرت موسى، ضربهى سختى برنظام فرعونى وارد شد، امّا مهمتر آنكه ساحران يكجا به موسى ايمان آوردند و حيثيّت فرعون از درون فرو ريخت.
مرجع ضمير در جملهى «ما كانُوا يَعْمَلُونَ» ساحران است
پیام ها
1- حقّ، پيروز و باطل، نابود است. «فَوَقَعَ الْحَقُّ» باطلهاى ساخت دست بشر، در برابر حقّ تاب نمىآورند.
2- در شيوهى تبليغ، با بيان حقّ و آشكار كردن حقيقت، مىتوان باطل را از ميدان
جلد 3 - صفحه 140
بيرون كرد. «فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
3- يك جلوه از طرف حقّ، هزاران جلوه فريبندهى باطل را محو مىكند. «فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» براى مبارزه با معجزهى موسى، مدّت زمان طولانى زحمت كشيدند و انواع جادوها را بكار بستند، ولى تمام آنها بىفايده بود.
4- ساحران پس از شكست، همراه فرعونيان صحنهى مبارزه را ذليلانه ترك كردند. «انْقَلَبُوا صاغِرِينَ»
5- مدّعيان پيروزى، «نَحْنُ الْغالِبِينَ» «1» مغلوبهاى تاريخ گشتند. فَغُلِبُوا ... صاغِرِينَ
6- عظمت معجزهى الهى آن گونه بود كه ساحران گويا ناخواسته و بىاختيار به سجده افتادند. «أُلْقِيَ» به صورت مجهول آمده است.
7- شناخت حقّ، زمينهى خضوع و تسليم است. «أُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ» مىتوان در سايهى شناخت صحيح، در يك لحظه تغيير عقيده داد و خوشبخت شد.
8- سجده، بارزترين جلوه تسليم است و سابقهى بس طولانى دارد. «ساجدين»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺆﺛّﺮ ﺩﺭ ﺗﺮﺑﻴﺖ در قرآن🌸
1⃣ﺭﻭﺡ ﭘﺎﻙ ﻣﺎﺩﺭ🌺
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ
ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ(مریم) ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ
2⃣پرورش استعداد🌺
وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا
ﻭ ﺑﻪ ﻃﺮﺯ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﻧﺸﻮ ﻭ ﻧﻤﺎ ﺩﺍﺩ
3⃣مربی 🌺
وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا
ﻭ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺭﺍ ﻛﻔﻴﻞِ [ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻨﻮﻱ ] ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ
4⃣ﺗﻐﺬﻳﻪ ﭘﺎﻙ🌺
كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا
ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﺮﺍﺏ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﺷﺪ ، ﺭﺯﻕ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﻧﺰﺩﺵ ﻣﻰ ﻳﺎﻓﺖ (آل عمران ۳۷)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌷حضرت عیسی محصول تربیت سالم🌷
1⃣مادر بزرگ ❤️
إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا
[ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﻧﺬﺭ ﻛﺮﺩم ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭم [ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﻣﺖ ﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﻣﻦ ] ﺁﺯﺍﺩ ﺑﺎﺷﺪ .(آل عمران٣٥)
2⃣مادر ❤️
وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا
ﻭ [ ﻧﻴﺰ ] ﻣﺮﻳﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ [ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ] ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺖ (تحریم١٢)
3⃣محل تربیت(مسجد)❤️
كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا
ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﺮﺍﺏ [ ﻋﺒﺎﺩﺕ ] ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﺷﺪ ، ﺭﺯﻕ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﻧﺰﺩﺵ ﻣﻰ ﻳﺎﻓﺖ.(آل عمران٣٧)
4⃣مربی❤️
وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا
ﻭ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺭﺍ ﻛﻔﻴﻞِ [ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻨﻮﻱ ] ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.(آل عمران٣٧)
5⃣غذا ❤️
قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ
ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ ! ﺍﻳﻦ ﺭﺯﻕ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻛﺠﺎﺳﺖ ؟ ! ﮔﻔﺖ : ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ (آل عمران٣٧)
6⃣محصول❤️
قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
ﻧﻮﺯﺍﺩ [ حضرت عیسی ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ] ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻦ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍﻳﻢ ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(مریم ٣٠)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#مناظره_ناب
✍️ در منابع اسلامی آمده است که روزی ابوحنیفة با امام صادق(ع) هم سفره شد. وقتی امام(ع)دست از غذا کشید فرمود:
🔹«الحمد لله ربّ العالمين اللّهم هذا مِنك و مِن رسولِك(ص)»
🔸ستايش مر خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است خداوندا این از فضل تو و همچنین از فضل رسول تو است.
✍️ ابوحنیفه با تعجب اشکال به امام (ع) گرفت و گفت:
🔸«يا أبا عبد الله أجعلتَ مع الله شريكا؟»
🔹ای ابو عبدالله! آیا برای خداوند شریک قائل شدی؟
✍️ امام (ع) به او گفت: وای بر تو! همانا خداوند در قرآن می فرماید:
🔹«... وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِه...»(التوبة: 74 )
🔸«... و اين غرور و سرمستى علتى نداشت جز اينكه خدا و رسولش ايشان را از كرم خود توانگر و بى نياز كرده بود...»
◀️ همچنین در جای دیگر خداوند فرموده:
🔹«وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُه...»(التوبة: 59)
🔸«ولى اگر آنها به حق خود راضى باشند و به آنچه خدا و پيامبرش در اختيار آنها گذارده رضايت دهند و بگويند همين براى ما كافى است و اگر هم نياز بيشترى داريم خدا و پيامبر(ص) از فضل خود به زودى به ما مىبخشند ...»
✍️ ابوحنیفه با سرافکندگی گفت: به خدا قسم گویا تا کنون این دو آیه را از قرآن نخوانده بودم و به گوشم نخورده بود! امام علیه السلام فرمودند: بله تو بی شک این دو آیه را هم خوانده ای و هم شنیدی! ولی خداوند درباره تو و امثال تو فرموده است:
🔹«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد: 24)
🔸«چرا در قرآن تدبر نمىكنند؟ مگر بر در دلهايشان قفل زده شده؟»
◀️ همچنین:
🔹«كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُون» (المطففين: 14)
🔸 «نه، واقع قضيه، اين است كه گناهانى كه كردهاند، در دلهاشان اثر نهاده، و دلها را قساوت بخشيده»
📚 كراجكى، محمد بن على، كنز الفوائد، ج2، ص:37
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ احکام قرآن 📖
♦️نذر خواندن قرآن
✅نکته ای بسیار مهم⬇️⬇️
⁉️اگر کسی نذر کند مثلاً ۴۰ شب سورهای را بخواند و یک یا چند شب فراموش کند، وظیفه اش در این مورد چیست؟🧐
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 بسمه تعالی 💠
🔴 آیه ای بسیار تکان دهنده در قرآن 🔴
(( وَ قالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ اِنَّ قَومِی اتَّخَذُوا هذَا القُرءَانَ مَهجُوراََ ))
در آن روز رسول به شِکوه از امّت در پیشگاه ربّ العزّه عرض کند : ( بارالها ! امّت من این قرآن بزرگ ، کتاب تو را به کلی مَتروک و رها کردند .) ( آیه ۳۰ ، سوره فرقان )
پ . ن : باید خیلی مراقب باشیم که معارف ناب قرآن رها و منسوخ نشود . اِن شاءَ الله به توفیق خدا نگذاریم این اتفاق صورت بگیرد .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺