💢 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 💢
🖼 اثاث
📦 این واژه، دو بار در آیات #مکّى ( نحل ۸۰، مریم ۷۴ ) بهصورت اسمى و نکره بهکار رفته است.
🗄 واژهشناسان، اصل معناى #اثاث را انبوهى هر چیز ، گرد آمدن کالاهاى بسیار در کنار یکدیگر یا #مجموعه ابزار شکل دهنده چیزی دانستهاند .
📦 آنان درباره #انطباق اثاث بر اسباب و لوازم منزل که در زمانها و مکانهای گوناگون ، شکلهای #متفاوتی مییابد ، دیدگاههای گوناگون ارائه کردهاند .
🗄 چنانکه همه #وسایل منزل مانند فرش ، گلیم ، ریسمان و ....
یا تعدادی از آنها مانند فرش و لباس را مصداق #آیه دانستهاند .
📦 ابن عاشور با توجه به کاربرد #واژههای مو ، پشم و کرک در آیه ۸۰ نحل ، فقط وسایل فرش شونده را #اثاث مینامد .
🗄 در برابر این دیدگاه ، کسانی با #نگاهی گستردهتر ، مطلق دارایی ، مانند شتر ، گاو ، گوسفند و از جمله #اسباب خانه را از مصادیق واژه شمردهاند .
📦 گویا سیاق آیه یاد شده که از #نعمتهای مربوط به خانه و سکونت سخن میگوید نیز موید دیدگاه نخست ، یعنی #انطباق اثاث بر لوازم منزل باشد .
🗄 آیه ۸۰ نحل ، از #نعمت خانههای آرامش آفرین ، چادرهای سبک و قابل انتقال و لوازم منزل ، از جمله #اثاث سخن میگوید :
* والله جعل لکم من بیوتکم سکنا و جعل لکم من جلود الانعام بیوتا تستخفونها یوم ظعنکم و یوم اقامتکم و من اصوافها و اوبارها و اشعارها اثاثا و متاعنا الی حین *
📦 در پایان آیه بعد برای #تذکر و هشدار میگوید :
اینگونه خداوند #نعمتش را بر شما تمام میکند ، شاید در برابر فرمان او #تسلیم شوید :
* کذالک یتمّ نعمته علیکم لعلّکم تسلمون .
ادامه دارد........
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#هودآیه۸
وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «هود ایه8»
وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم، (به مسخره) مىگويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر وعذاب ما به سراغشان بيايد، از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مىكردند، آنان را فراخواهد گرفت.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «هود ایه8»
وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم، (به مسخره) مىگويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر وعذاب ما به سراغشان بيايد، از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مىكردند، آنان را فراخواهد گرفت.
نکته ها
كلمهى «أُمَّةٍ»، هم به گروهى كه هدف مشترك دارند گفته مىشود وهم به معناى زمان است. در اين آيه، مراد از «إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»، زمانِ مشخّص ومحدود است. چنانكه در سورهى يوسف آيهى 45 نيز مىخوانيم: «وَ ادَّكَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ» يعنى زندانىِآزاد شده، پس از مدّتى به ياد يوسف افتاد.
طبق بعضى روايات، يكى از مصاديقِ «أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» زمان قيام حضرت مهدى عليه السلام است، يعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از اين امّت برداشته است. «1»
تأخير عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفيق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدين منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخير در نزول عذاب الهى مىگردد.
پیام ها
1- برخى كارهاى خداوند، زمانبندى دارد. أَخَّرْنا ... إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ
2- قهر خداوند قابل تأخير است. أَخَّرْنا ...
3- مهلت ومدّت تأخير قهر وعذاب الهى، اندك است. «إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»
«1». تفسير كنزالدقائق.
جلد 4 - صفحه 26
4- تأخير در عذاب، نشانهى لطف خداست، نه دليل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنيم. وَ لَئِنْ أَخَّرْنا ... لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ
5- قهر الهى، از مسخرهكنندگان كافر برداشته نمىشود. «لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ»
6- به مهلت خداوند مغرور نشويم كه عذاب الهى دير و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ»
7- شيوهى برخورد كفّار، مسخره كردن عقايد دينى است. «كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتخاب همسر شما دست خدا بوده نه شما
سٌبحانَ ألذّی خلقَ الأزواجَ کٌلَّها مِمّا تٌنبِتٌ الأرضٌ وَ مِن أنفٌسِهِم و ممّا لٰا یَعلَمون _۳۶یس_
شاید هم تفسیر این آیه از همون افسانه ای که قدیمی ها میگفتن خاک دوتا عاشق رو از یکجا برداشتن میاد، در قسمتی از این آیه گفته شده ( مما تنبت الارض) یعنی از یکجایی از زمین هستند این دونفر، و بعد اشاره میکنه به ( و مما لایعلمون) درحالی که خودشون نمیدونن ... بخایم خیلی ساده این آیه رو به زبون خودمون تفسیر کنیم با تسبیح خدا شروع میشه و بعد میگه ما هر دونفر عاشق رو از یک خاک خلق کردیم و اونهارو تودوتا جای متفاوت گذاشتیم، و اونها تا روزی که بهم برسن از این موضوع بی خبر هستن، شاید واسه همینه که فرمودند هرکس ازدواج کنه نصف دیگهٔ دینش کامل میشه، و یا به تعبیر دیگه گفتن دونفر نیمهٔ گمشدهٔ هم هستن ... هیچ چیز تو این دنیا بی حساب و کتاب خلق نشده !!! پس، فتوکلت علی الله فهو حسبه✨🤍
•┈••✾🍃🦋🍃✾••┈•
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ(فرقان۵۸)
به آن زندهای که هرگز نمیمیرد،
تکیه کن.
تو آن پناهی که هیچوقت
حد و حدودی نذاشتهای برای پناهندهات
بد و خوب سوا نکردی از بندگانت
و منم که همیشه لابهلای خوبهایت
خود را به پناه تو کشاندهام🤍
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷فرازی بسیار زیبا و روح نواز🌺
💢استاد حاج حمید شاکر نژاد💢
📖سوره:بینه آیه۸
سرشار از آرامش👏👏
ترجمه👇👇
جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا
پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهای بهشت جاویدان است که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ همیشه در آن میمانند!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ( حدید۲۳)
🌸بر آنچه از دست شما رفت تاسف نخورید
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh