eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️⭕️ 👈الف. ❇️اعراف /۱۳۰؛ زخرف /۴۸ * فَأَرسَلنـا عَلَیهِمُ‌الطُّوفانَ والجَرادَ و القُمَّلَ و الضَّفادِعَ والدَّم = پس بر آنان، و و ریز و و را ] به صورت نشانه هایی آشکار فرستادیم * ( اعراف ۱۳۳) 🌺 درباره مقصود آیه از ، اقوال متعددی از جمله باران، سیل شدید ، مرگ و طاعون نقل شده است . ❇️طبری می گوید : سخن درست نزد من با توجه به آنچه از ابن عباس با استناد به آیه * فطاف علیها طائف من ربک ...... * ( قلم ۱۹ )نقل شده ، این است : امری است که آنان را از سوی خدا محاصره کرد و می‌تواند شدید یا پیاپی و سریع باشد . 🌺وی در نهایت شواهدی را نقل می‌کند که منظور از ، باران شدید است . ❇️ نیز محصول آنان را می خورد . 🌺 ریز ، خون آنان را می مکید و در بستر و ظروف و جامه های آنان آشیانه کرده بود . ❇️ نزول بر آنان نیز سبب آلودگی آنان شد و نیز گفته شده که اگر کسی از آل فرعون ، مشتی آب برای نوشیدنی بر می‌گرفت ، آب را در دستان خود تازه می یافت ؛ بی آن که چنین مشکلی برای بنی اسرائیل پیش آید . 🌺تعبیر * آیات مفصلت * در اعراف ۱۳۳ ، اشاره به تفکیک نشانه های مزبور و عدم نزول آنها به صورت همزمان است . ❇️ نزول پی در پی این امور ، بودن و اتفاقی نبودن آنها را به بنی اسرائیل می رساند تا آنها را نپندارند ؛ بلکه هشدارهایی جدی از سوی خدای تعالی بشمارند و با دست برداشتن از و ، برای آنچه انتظار آن را می کشیدند ، چاره واقعی بیندیشند ؛ 🌺اما آنان با هر یک از عذاب های پیشین ، از موسی می خواستند که دست به دعا بردارد تا عذاب از آنان برطرف شود و چون از آنان برداشته می‌شد ، تباه خود را از سر می گرفتند . (اعراف ۱۳۴ ) ❇️خداوند در شدت آل فرعون بارها تاکید کرده است : *فاخذهم اخذه رابیه * ( حاقه ۱۰ ) * فاخذناهم اخذ عزیز مقتدر * ( قمر ۴۲ ) 🌺فخررازی دلیل کاربرد واژه در این آیه را همانندی آل فرعون با می داند . ❇️* فاخذنه و جنوده فنبذنهم فی الیمّ = پس او و سپاهیانش را فرو گرفتیم و آنان را در دریا افکندیم * (قصص ۴۰ ) نیز ذاریات ۴۰ و طه ۷۸ که به گفته علامه طباطبایی ، در این دو کلام ، اشاره ای گویا به و قدرت الهی در مجازات آل فرعون نهفته شده . 🌺 در آیه * فصب علیهم ربّک سوط عذاب * ( فجر ۱۳ ) نواختن عذاب ، کنایه از پیاپی و شدید و تنوین عذاب ، مفید معنای تفخیم و خارج از بودن آن است . ادامه دارد....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 🔹 چقدر مهربان است پروردگارمان! حتی برای برگشتن فرعون یاغی هم قاصد حواله میکند! 🔹 آخ که چقدر هم سفارش به موسی و هارون کرده، تا با زبان نرم و لطیف نصیحتش کنند شاید به خود آید 🔹 وقتی دوروبرت گناه و منکری دیدی، زود دست به چماق نشو 👈 از فرعون که فرعون تر نیست! جای چماق، شاخه گلی بردار و اول با مهربانی و نرمی اشتباهش را یادآوری کن 👇👇👇👇👇 🌴 آیات 43 و 44 سوره طه 🌴 🕋 اذْهَبا إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌ 🕋 فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‌  ⚡️ترجمه: برويد به سوى فرعون كه او طغيان كرده است. پس به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا از خدا بترسد. کانال 👇 @Targomeh
💠 واژه «قرآن» از چه ریشه ای و به چه معناست ❓ 🌷در این خصوص ۵ نظر و قول وجود دارد: 1⃣ قرآن اسمی جامد و عَلَم اِرتجالی است و بدون آن که در زبان عربی پیشینه ای داشته باشد به عنوان اسم خاص برای کتاب مسلمانان وضع شده است. 2⃣ قرآن اسمی مشتق از «قرن» (ضمیمه کردن) است. به این معنا که حروف، آیات و سوره های آن مقرون و ضمیمه شده به یکدیگر است. 3⃣ قرآن هم ریشه «قرائن» جمع «قرینه» است، زیرا آیاتش همانند یکدیگر است و هر آیه قرینه آیات دیگر است. 4⃣ قرآن از ماده «قَرْء» به معنای «جمع» مشتق شده است، زیرا جامع ثمرات کتب آسمانی گذشته است. 5⃣ قرآن کلمه ای است مشتق از «قَرَأَ» به معنای تلاوت و قرائت، یعنی خواندنی یا خوانده شده. ✅ از این میان قول پنجم قوی تر از سایر اقوال است. 📚درسنامه علوم قرآنی، حسین جوان آراسته، ص ۴۵_۴٣ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیزی که 11بار براش قسم خورده شده حقاً از چیزائیه که کسی بهش حواسش نیست، خصوصا الان 🔑تزکیه🌺تهذیب🌺خودسازی🌺 🔹دیدی چقدر الفاظش غریبه بود؟ 🔹اما آقا خدا براش قسم خورده ، حواست هست، 👈 «قّدْ أفْلَحَ مَنْ زَکّاها» 📜شمس 9 حتما هرکی خودسازی کنه مطمئن باشه که عاقبت به خیر میشه ✍امروز و فردا نکن بسم الله کانال 👇 @Targomeh
280» وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‌ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌ واگر (بدهكار) تنگ‌دست بود، او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشيد براى شما بهتر است، اگر (نتايج آنرا) بدانيد. هر چند در اين آيه سفارش شده كه به بدهكار مهلت داده شود، ولى نبايد بدهكار از اين موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخير كند، گناهكار است. در حديث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمى‌پردازند، گناهِ دزد نوشته مى‌شود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهيدان ثبت مى‌شود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقه همان مبلغ براى طلبكار ثبت مى‌شود. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کسی چه می داند؟ شاید (یاسین) قلب قرآن همان (یا حسین باشد) که بی سر شده است... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️اين‌كه مى‌گويند : تمام قرآن در «سوره حمد» و تمام حمد در «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» و تمام «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» در حرف «باء» است،مراد چيست‌؟ 🔻 : با يك نگاه گذرا مى‌توان اين گونه تحليل كرد كه تمام براى اتّصال مخلوق به خالق و هدايت بندگان است و جلوه اين اتّصال و يافتگى در آن است كه انسان غير خدا را كنار بگذارد و بگويد: ▫️«بِسْمِ‌ اللّهِ‌» و تنها رنگ الهى را بپذيرد و جهت‌گيرى توحيدى داشته باشد و فانى‌ها را به باقى ربط‍‌ دهد. ▫️ايمان،عشق،توكل،قداست‌دادن، بيمه‌كردن، هدفمندكردن،فرار از ،ياد خدا و محبوب،عبوديت و بندگى،خروج از تكبّر و اظهار عجز و نياز به درگاه الهى و پاسخ منفى دادن به هوسها،جلوه‌ها،طاغوت‌ها و پناهندگى كامل به خدا،همه در «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» نهفته است. ▫️آرى،كسى كه «به نام الله» مى‌گويد،معلوم مى‌شود كه به او ايمان دارد او را دوست دارد،از او كمك همه جانبه مى‌خواهد و از انواع دشمنان به او پناه مى‌برد،نسبت به او ورزيده و اظهار بندگى مى‌كند. 🔺تمام اين معانى در حرف «با» «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» نهفته است.  🌷هدیه به لبخند(عج) 📌حجت الاسلام کانال 👇 @Targomeh