#تمثیل_در_قرآن #تمثيلات_قرآن
🔘تمثيل انفاق رياكارانه
🍃اين مثل كسانى است كه انفاق مىكنند امّا از روى ريا و براى جلب توجّه مردم و كسب شهرت و آوازه، نه براى خشنودى و رضايت خدا.
🍃در هنگام عمل انفاق، به مردم هم منّت گذاشته و با زبان و افعال خود به آزار و اذيّت آنان نيز مىپردازند.
🍃به نفس عمل و حقيقت آن هم اعتقاد و اطمينانى ندارند؛ ليكن در انظار عموم بخششى مىكنند تا وجهۀ «حاتم طايى» را يدك كشند كه اعمال اين رياكاران سود و بهرهاى برايشان در بر ندارد بلكه باطل و بىاثر است كه خدا اعمال متّقين را قبول مىكند. (إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ اللّٰهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ -«مائده/27»)
🍃و اعمالشان در ميزان حق و سنجش "يوم البعث " وزنى دارد و جايگاهشان نيز "جنّات الفردوس" است.
♦️امّا رياكاران و كافران، اعمالشان حبط خواهد شد و در مقياس قيامت وزنى نخواهد داشت كه قرآن فرمايد:
«اى رسول، به امّت بگو كه مىخواهيد شما را به زيانكارترين مردم آگاه سازم؟ زيانكارترين مردم آنها هستند كه عمرشان را در راه حيات دنيوى تباه كردند و به خيال باطل مىپنداشتند نيكوكارى مىكنند. همين دنياطلبانند كه به آيات خداى خود كافر شدند و روز ملاقات خدا را انكار كردند. لذا اعمالشان همه تباه گشته و روز قيامت آنها را هيچ وزن و ارزشى نخواهيم داد. اينان چون كافر شده و آيات و پيامبران مرا استهزاء كردند به آتش دوزخ كيفر خواهند يافت.» (كهف/106-103)
🔰تفسير
... كسى كه در انفاق خود مرتكب ريا مىشود در ريا كردنش و در ترتب ثواب بر انفاقش حال سنگ صافى را دارد كه مختصرى خاك روى آن باشد همينكه بارانى تند بر آن ببارد، همين بارانى كه مايۀ حيات زمين و سرسبزى آن و آراستگىاش به گل و گياه است، در اين سنگ خاكآلود چنين اثرى ندارد و خاك نامبرده در برابر آن باران دوام نياورده به كلى شسته مىشود، تنها سنگى سخت مىماند كه نه آبى در آن فرومىرود و نه گياهى از آن مىرويد... بدون اين كه نقصى و قصورى در ناحيۀ آبوخاك باشد.
♦️حال و احوال رياكار نيز چنين است.
براى اين كه وقتى رياكار در عمل خود خدا را در نظر نمىگيرد ثوابى بر عملش مترتّب نمىشود هر چند كه جرم عمل هيچ نقص و قصورى ندارد، چون انفاق سببى است روشن براى ترتب ثواب، ليكن به خاطر اين كه قلب صاحبش چون سنگ است استعداد پذيرفتن رحمت و كرامت ندارد .
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و رو به كعبه بايستيم؟
#پاسخ
اگر همۀ مردم رو به خورشيد خانه بسازند چيزى به خورشيد اضافه نمىشود و اگر همه مردم پشت به خورشيد خانه بسازند، چيزى از خورشيد كم نمىشود. خورشيد نيازى به مردم ندارد كه رو به او كنند، اين مردم هستند كه براى دريافت نور و گرما بايد خانههاى خود را رو به خورشيد بسازند. خداوند به عباداتِ مردم نيازى ندارد كه فرمان داده نماز بخوانند. اين مردم هستند كه با رو كردن به او از الطاف خاص الهى برخوردار مىشوند و رشد مىكنند. قرآن مىفرمايد: اگر همۀ مردم كافر شوند، ذرّهاى در خداوند اثر ندارد، زيرا او از همۀ انسانها بىنياز است. «اِن تكفروا انتم و مَن فى الارض جيمعاً فانّ اللّه لغنىٌّ حميد» (ابراهیم: 8)
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️سوره مبارکه بقره «آیه 1» ♻️الم #سؤال ⁉️بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن چيست ؟ #پاسخ شا
#تدبر_در_قرآن
💠بقره «٩» يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ مَا يَخْدَعُونَ إِلّا أَنْفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ
💠(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نيرنگ مىكنند در حاليكه جز خودشان را فريب نمىدهند، امّا نمىفهمند!
#سؤال
⁉️چرا با اينكه منافقان به خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله نيرنگ ميزنند، ولى خداوند مى فرمايد: جز خودشان را فريب نمىدهند ؛«وَمَا يَخْدَعُونَ إِلّا أَنْفُسَهُمْ » ؟
#پاسخ
✔️مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آنرا مورد تمسخر و بازيچه قرار مىدهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست.
✔️يعنى همانگونه كه اطاعت و بيعت با رسولخدا، اطاعت و بيعت با خداست ١ خدعه با رسولخدا به منزله خدعه با خدا مىباشد كه روشن است اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است.
✔️چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كردهام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست .
✅اين تمثيل درمورد آيه ٤٣ سوره فاطر نيز بكار رفته است كه خداوند مىفرمايد:
✔️«لا يحيق المكر السّىء الاّ باهله» اين نيرنگها تنها دامان صاحبانش را مىگيرد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💠بقره «١٠ »فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ فَزَادَهُمْ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ
💠در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مىگويند.
#سؤال
⁉️منظور از اينكه خدا بيمارى منافق را زياد مى كند چيست ؟
#پاسخ
✔️مثال منافق، به لاشه ومردارى بد بو مىماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مىيابد.
✔️نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه و حكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مىزند و يك گام بر نفاق خود مىافزايد.
✔️اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مىكند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فزادهم اللّه مرضاً»
🔰اين پاسخ در باره آيه ٣٦ سوره انبيا نيز به كار مىرود كه كفار با ديدن پيامبرصلى الله عليه وآله لجاجت بيشترى مىورزند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#سؤال
⁉️نفاق چه نوع بيمارى است ؟
#پاسخ
✔️نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فى قلوبهم مرض»
#تمثیلات_تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
🍀بقره «٢٠» يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ وَ إِذَآ أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُواْ وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ قَدِيرٌ
🍀نزديك است كه برق، نور چشمانشان را بربايد. هرگاه كه (برق آسمان در آن صحراى تاريك وبارانى) براى آنان بدرخشد، در آن حركت كنند، ولى همين كه تاريكى، ايشان را فرا گرفت بايستند و اگر خداوند بخواهد، شنوايى و بينايى آنان را (از بين) مىبرد، همانا خداوند بر هر چيزى تواناست.
#سؤال
⁉️در اين آیه آمده است: «خداوند بر هر چيزى تواناست» اين با محال بودن بعضى از كارها چگونه قابل جمع است؟
#پاسخ
🔰هرگاه گفته مىشود: خداوند بر هر كارى قادر است، مراد كارهاى ممكن است. مثلاً اگر گفتيم فلانى رياضىدان است، معنايش آن
نيست كه بتواند حاصل جمع (٢+٢) را ٥ بياورد. زيرا اين امر محال است، نه آنكه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد.
#تمثیلات_تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
🌸بقره «٢٥ »وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِنْ ثَمَرَۀٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَ أُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَۀٌ وَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
🌺و كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، مژده بده كه برايشان باغهايى است كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هرگاه ميوهاى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گويند: اين همان است كه قبلاً نيز روزى ما بوده، در حالى كه همانند آن نعمتها به ايشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاك و پاكيزه است و در آنجا جاودانهاند.
#سؤال
⁉️چرا ايمان بر عمل صالح مقدم شده است ؟
#پاسخ
🌺 در قرآن، معمولاً ايمان و عمل صالح در كنار هم مطرح شده است، ولى ايمان بر عمل صالح مقدم قرار گرفته است.
🌸آرى، اگر اتاقى از درون نورانى شد، شعاع اين نور از روزنه و پنجرهها بيرون خواهد زد. ايمان، درونِ انسان را نورانى و قلب نورانى، تمام كارهاى انسان را نورانی مىكند.
#تمثیلات_تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
May 11
May 11
🏴
نوشته اند برای زیارت زهرا(س)
بسوی مرقد تو رهسپار باید شد
▪️سالروز رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
#حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
✔️نماز و بازدارندگى از منكرات
اُتْلُ مٰا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتٰابِ وَ أَقِمِ الصَّلاٰةَ إِنَّ الصَّلاٰةَ تَنْهىٰ عَنِ الْفَحْشٰاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللّٰهِ أَكْبَرُ وَ اللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تَصْنَعُونَ
«عنکبوت: 45»
آنچه را از كتاب(آسمانى قرآن)به تو وحى شده تلاوت كن و نماز را به پا دار،كه همانا نماز (انسان را)از فحشا و منكر بازمىدارد و البتّه ياد خدا بزرگتر است و خداوند آنچه را انجام مىدهيد مىداند.
#سؤال:
⁉️چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منكر بازمىدارد ؟
#پاسخ:
1.ريشهى تمام منكرات غفلت است و خداوند در آيه 179 سورهى اعراف،انسان غافل را از حيوان بدتر شمرده است.
«أُولٰئِكَ كَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولٰئِكَ هُمُ الْغٰافِلُونَ» و نماز چون ياد خدا و بهترين وسيلهى #غفلتزدايى است،پسزمينۀ منكرات را از بين مىبرد.
2.اقامهى نماز و داشتن رنگ الهى، مانع گرفتن رنگ شيطانى است.چنانكه كسى كه لباس سفيد بپوشد،حاضر نيست در جاى كثيف و آلوده بنشيند.
3.در كنار نماز،معمولاً توصيه به زكات شده است،كه فرد را از منكر بخل و بىتفاوتى در برابر محرومان و جامعه را از منكر فقر كه زمينهى رويكرد به منكرات است،رها مىسازد.
4.نماز،داراى احكام و دستوراتى است كه رعايت هريك از آنها انسان را از بسيارى گناهان بازمىدارد ،مثلاً:
*شرط حلال بودن مكان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق ديگران بازمىدارد .
*رعايت شرط پاك بودن آب وضو،مكان،لباس و بدن نمازگزار،انسان را از آلودگى و بىمبالاتى دور مىكند.
*شرط اخلاص،انسان را از منكر شرك،ريا و سُمعه بازمىدارد .
*شرط قبله،انسان را از منكر بىهدفى و به هر سو توجّه كردن بازمىدارد .
*ركوع و سجده،انسان را از منكر تكبّر بازمىدارد .
*توجّه به پوشش مناسب در نماز،انسان را از منكر برهنگى و بىحيايى حفظ مىكند.
*توجّه به عدالت امام جماعت،سبب دورى افراد از فسق و خلاف مىشود.
*نماز جماعت،انسان را از گوشهگيرى نابجا نجات مىدهد.
*احكام و شرايط نماز جماعت،بسيارى از ارزشها را زنده مىكند از جمله:
مردمى بودن، جلو نيافتادن از رهبر،عقب نماندن از جامعه،سكوت در برابر سخن حقّ امام جماعت،نظم و انضباط،ارزشگذارى نسبت به انسانهاى با تقوا،دورى از تفرقه، دورى از گرايشهاى مذموم نژادى، اقليمى،سياسى و حضور در صحنه كه ترك هريك از آنها،منكر است.
*لزوم تلاوت سوره حمد در هر نماز،رابطهى انسان را با آفرينندهى جهان، «رَبِّ الْعٰالَمِينَ» ، با تشكّر،تعبّد و خضوع در برابر او، «إِيّٰاكَ نَعْبُدُ» با توكّل و استمداد از او، «إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ» ،با توجّه و يادآورى معاد، «مٰالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» با رهبران معصوم و اولياى الهى، «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» ، با برائت از رهبران فاسد، «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ» و رابطهى انسان را با ديگر مردم جامعه «نَعْبُدُ و نَسْتَعِينُ» بيان مىكند كه غفلت از هريك از آنها منكر،يا زمينهساز منكرى بزرگ است.
#نماز
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
#حدیث
«ما جالس احد هذا القرآن الا قام عنه بزيادة او نقصان؛زيادة فى هدى او نقصان من عمى»
(هركس با قرآن همنشين شود از جهتى هدايت و كمال رشد مىیابد و از جهتى جهالت و ضلالت او برطرف مىشود.)
📝«غررالحکم»
✔️در برابر قرآن چند نوع برخورد داريم:
🍃شنيدن و ايمان آوردن:
سَمِعْنٰا قُرْآناً عَجَباً ... فَآمَنّٰا (جن: 1)
🍃شنيدن و زياد شدن ايمان:
«إِذٰا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيٰاتُهُ زٰادَتْهُمْ إِيمٰاناً»(انفال: 2)
🍃شنيدن و طفره رفتن:
إِذٰا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ ... اِسْتَأْذَنَكَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ ، (توبه: 86)
«فَإِذٰا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَ ذُكِرَ فِيهَا الْقِتٰالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ»(محمد: 20)
🍃پذيرش گزينشى:
«أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ» (بقره: 85)
🍃شنيدن و تهمت زدن:
«إِنْ هٰذٰا إِلاّٰ أَسٰاطِيرُ الْأَوَّلِينَ» (انعام: 25)،
«بَلْ قٰالُوا أَضْغٰاثُ أَحْلاٰمٍ» (انبیاء: 5)
🍃شنيدن و تحقير كردن:
«لَوْ نَشٰاءُ لَقُلْنٰا مِثْلَ هٰذٰا» (انفال: 31)
🍃تبليغات عليه شنيدن آن:
«لاٰ تَسْمَعُوا لِهٰذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ» (فصلت: 26)
♻️جنّ امتيازات قرآن را فهميد و گفت: «قُرْآناً عَجَباً»(جن: 1)
ولى عربهاى لجوج گفتند: قرآن عجيب نيست و ما هم اگر بخواهيم، مىتوانيم مثل آن را بياوريم.
«لَوْ نَشٰاءُ لَقُلْنٰا مِثْلَ هٰذٰا»(انفال: 31)
✔️راه رشد همان راه حق است.
«يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ» (جن: 2)،
«يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ»(یونس: 35)
و جالب آنكه اين دو تعبير از جنّ است.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
#جهاد_نظامى_از_منظر_قرآن_کریم
♻️ چند اصل در زمينه جهاد نظامى(1)
1. در جهاد نظامى خداوند يار رزمندگان است؛
🍃(لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ). «توبه: 25»
2. در جهاد نظامى، رزمنده با خداوند بيعت مىكند؛
🍃(فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ). «توبه: 111»
3. گروهى كه در جهاد نظامى شركت نمىكنند به جهت علاقه به دنيا است؛
🍃(مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا). «توبه: 38»
4. جهاد نظامى در اسلامى بهمنظور كشورگشايى نيست بلكه بهمنظور گسترش مكتب اسلام و مقابله با فتنه است؛
🍃(وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَتَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّهِ).«انفال:39»
5. پيروزى تنها با تعداد نفرات زياد نيست، بلكه با اراده خداوند است؛
🍃(كَمْ مِن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ).«بقره: 249»
🍃(تَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ).«انفال:7»
6. هدف از جهاد نظامى احقاق حق و انهدام باطل است؛
🍃(يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَ يَقْطَعَ دَابِرَالْكَافِرِينَ). «انفال:7»
7. در جهاد نظامى با اراده و امداد الهى مىتوان در جنگ راحت خوابيد و آرامش داشت و اگر خدا نخواهد، در بهترين باغها و منزلها نه خوابى است، نه آرامشى؛
🍃(إِذْ يُغْشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ).«انفال: 11»
8. از جمله عوامل پيروزى رزمندگان آن است كه خداوند دل ترسان و مضطرب آنان را آرام مىكند و متقابلاً قلب آرام دشمن را مضطرب مىسازد؛
🍃(لِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ) «انفال: 11»
🍃(سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ). «انفال: 12»
9. فرار از جهاد گناه كبيره است؛
🍃(وَ مَن يُوَلِّهِمْ... فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ). «انفال:16»
10. از جمله نتايج جهاد نظامى، جداسازى طرفداران حق از باطل است؛
🍃(لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ).«انفال: 37»
#ادامه_دارد
#جهاد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه #سؤال ⁉️آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️چرا صالحان، گرفتار مشكلات هستند و مجرمان و گنهكاران، در رفاه به سر مىبرند؟
#پاسخ
از آنجا كه خداوند اولياى خود را دوست دارد، لذا اگر خلافى كنند، فوراً آنان را با قهر خود مىگيرد تا متذكّر شوند، چنانكه خداوند در قرآن مىفرمايد:
اگر پيامبر سخنى را كه ما نگفتهايم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مىگيريم: «لو تقوَّل علينا بعضَ الاقاويل لأخذنا منه باليمين» (حاقه: 44- 45)
و همچنين اگر مؤمنين خلافى كنند، چند روزى نمىگذرد مگر آنكه گوشمالى مىشوند.
امّا اگر نااهلان خلاف كنند، خداوند به آنان مهلت مىدهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاك مىكند: «و جعلنا لمهلكهم مَوعداً» (کهف: 59)
و اگر اميدى به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قيامت به تأخير مىاندازد و به آنان مهلت مىدهد تا پيمانه شان پر شود. «انّما نُملى لهم ليزدادوا اثماً» (آل عمران: 178)
✔️ به يك مثال توجه كنيد:
اگر قطرهاى چاى روى شيشه عينك شما بريزد، فوراً آن را پاك مىكنيد.
امّا اگر قطرهاى چاى روى لباس سفيد شما بچكد، صبر مىكنيد تا به منزل برويد و لباس خود را عوض كنيد.
و اگر قطرهاى روى قالى زير پاى شما بچكد، آن را رها مىكنيد تا مثلاً شب عيد به قالى شويى ببريد.
خداوند نيز با هركس به گونهاى رفتار مىنمايد و بر اساس شفّافيّت يا تيرگى روحش، كيفر او را به تاخير مىاندازد.
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️چگونه قبولى تمام كارها، مشروط به قبولى يك عمل همچون نماز مىشود؟
#پاسخ
پليس راهى را در نظر بگيريد كه از رانندهاى گواهينامۀ رانندگى مطالبه مىكند.
اگر راننده، گواهينامه پزشكى، گذرنامه سياسى، پروانه ساختمان، كارت بازرگانى و اجازه اجتهاد و يا هر مدرك ديگرى به او نشان دهد، پليس از او نمىپذيرد و تنها اگر گواهينامه رانندگى داشت اجازۀ عبور مىدهد و گرنه مانع او مىشود.
در قيامت نيز شرط رسيدن به مقصد، گواهينامۀ #نماز است كه اگر نباشد، هيچ عملى مورد قبول و نجاتبخش نيست.
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#يٰا_أَيُّهَا_الَّذِينَ_آمَنُوا
✅«بقره: 104»يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا وَ قُولُوا انْظُرْنٰا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْكٰافِرِينَ عَذٰابٌ أَلِيمٌ
✔️اى كسانى كه ايمان آوردهايد!(به پيامبر)نگوييد:«راعِنا»مراعاتمان كن، بلكه بگوييد:«اُنظرنا»ما را در نظر بگير،و(اين توصيه را)بشنويد و براى كافران عذاب دردناكى است.
✅#نکته
✔️اين اوّلين آيه از آغاز قرآن است كه با خطاب: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» شروع مىشود.و از اين به بعد بيش از هشتاد مورد وجود دارد كه با همين خطاب آمده است.
✅ #پيامها:
✔️1-توجّه به انعكاس حرفها داشته باشيد. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا...» ممكن است افرادى با حسن نيّت سخن بگويند،ولى بايد بازتاب آن را نيز در نظر داشته باشند.
✔️2-دشمن،تمام حركات و حتّى كلمات ما را زير نظر دارد و از هر فرصتى كه بتواند مىخواهد بهره برده و ضربه بزند. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا...»
✔️ 3-اسلام،به انتخاب واژههاى مناسب،بيان سنجيده و نحوۀ طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. «وَ قُولُوا انْظُرْنٰا»
✔️4-بايد در سخن گفتن با بزرگان و معلّم،ادب در گفتار رعايت شود. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا وَ قُولُوا...»
✔️5-اگر ديگران را سفارش به مراعات ادب مىكنيم،بايد ابتدا خودمان در سخن با مردم،رعايت ادب را بكنيم. «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» خطاب محترمانه است.
✔️6-اگر از چيزى نهى مىشود،بهتر است جايگزين مناسب آن معرّفى شود. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا وَ قُولُوا انْظُرْنٰا»
#ایمان
#کلام_حق
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#يٰا_أَيُّهَا_الَّذِينَ_آمَنُوا
✳️«بقره: 153»يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاٰةِ إِنَّ اللّٰهَ مَعَ الصّٰابِرِينَ
✔️اى كسانى كه ايمان آوردهايد!(در برابر حوادث سخت زندگى،)از صبر و نماز كمك بگيريد،همانا خداوند با صابران است.
✅#نکته
✔️مشابه آیه «وَ اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاٰةِ وَ إِنَّهٰا لَكَبِيرَةٌ إِلاّٰ عَلَى اَلْخٰاشِعِينَ (بقره: 45)»
✅در روايات مىخوانيم:هرگاه كار سختى براى حضرت على عليه السلام پيش مىآمد حضرت دو ركعت نماز مىخواند. اين سيره را بو على سينا نيز عمل مىكرد.
📣صبر،مادر همه كمالات است؛
📣*صبر در جنگ،مايه شجاعت است.
📣*صبر در برابر گناه،وسيله تقواست.
📣*صبر از دنيا،نشانه زهد است.
📣*صبر در شهوت،سبب عفّت است.
📣*صبر در عبادت،موجب طاعت است.
📣*صبر در شبهات،مايهى وَرع است.
✅#پيامها
✔️1-ايمان اگر همراه با عمل و توكّل و صبر و عبادت باشد،كاربرد بيشترى خواهد داشت. «اَلَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ...»
✔️2-نماز اهرم است،بار نيست. «اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاٰةِ»
✔️3-صبر و نماز،وسيله جلب حمايتهاى الهى هستند. «اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاٰةِ إِنَّ اللّٰهَ مَعَ الصّٰابِرِينَ»
✔️4-اگرچه خداوند با هركس و در هرجايى حضور دارد؛ «هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مٰا كُنْتُمْ» (حدید:4)
و لكن همراهى خدا با صابران،معناى خاصّى دارد و آن لطف،محبّت و يارىرسانى خداوند به صابران است. «إِنَّ اللّٰهَ مَعَ الصّٰابِرِينَ»
#ایمان
#کلام_حق
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#يٰا_أَيُّهَا_الَّذِينَ_آمَنُوا
✳️«بقره: 172»يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبٰاتِ مٰا رَزَقْنٰاكُمْ وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيّٰاهُ تَعْبُدُونَ
✔️اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از نعمتهاى پاكيزهاى كه به شما روزى دادهايم بخوريد و شكر خدا را به جاى آوريد.اگر فقط او را پرستش مىكنيد.
✅#نکته
✔️قرآن،هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند،ابتدا راههاى مباح آن را مطرح كرده و سپس موارد نهى را بيان مىكند.چون مىخواهد در آيات بعد،مردم را از يك سرى خوردنى،منع و نهى كند،در اين آيه راههاى حلال را بازگو نموده است.
✔️شكر مراحلى دارد.گاهى با زبان است و گاهى با عمل.شكر واقعى آن است كه نعمتها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است.
✅#پيامها
✔️1-خودسازى و زهد و تقوا،منافاتى با بهرهگيرى از طيّبات ندارد. «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبٰاتِ»
✔️2-در مكتب اسلام،مادّيات مقدّمهى معنويات است. «كُلُوا، وَ اشْكُرُوا، تَعْبُدُونَ»
✔️3-اسلام در تغذيه،به بهداشت توجّه دارد. «طَيِّبٰاتِ مٰا رَزَقْنٰاكُمْ»
✔️4-قبل از تأمين زندگى مردم و محبّت به آنان،توقّعى نداشته باشيد. «كُلُوا... وَ اشْكُرُوا»
✔️5-شكر،نشانهى خداپرستى و توحيد ناب است.اگر انسان رزق را نتيجه فكر اقتصادى،تلاش،مديريّت،سرمايه و اعتبارات خود بداند،براى خداوند سهمى قائل نخواهد بود تا او را شكر كند. «وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيّٰاهُ تَعْبُدُونَ»
✔️6-شكر،نمونه روشن عبادت است. «وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ... تَعْبُدُونَ»
✔️7-شكر خداوند،واجب است. «كُلُوا... وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ»
✔️8-خداپرست،آنچه را خدا حلال شمرده،از پيش خود حرام نمىكند. «كُلُوا... إِنْ كُنْتُمْ إِيّٰاهُ تَعْبُدُونَ»
#ایمان
#کلام_حق
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#يٰا_أَيُّهَا_الَّذِينَ_آمَنُوا
✳️«بقره: 178» يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصٰاصُ فِي الْقَتْلىٰ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثىٰ بِالْأُنْثىٰ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبٰاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدٰاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسٰانٍ ذٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدىٰ بَعْدَ ذٰلِكَ فَلَهُ عَذٰابٌ أَلِيمٌ
✔️اى كسانى كه ايمان آوردهايد!(قانون)قصاص در مورد كشتگان،بر شما (چنين)مقرّر گرديده است:آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن،پس اگر كسى از ناحيه برادر(دينى)خود(يعنى صاحب خون و ولىّ مقتول)مورد عفو قرار گيرد.(يا قصاص او به خونبها تبديل شود) بايد شيوهاى پسنديده پيش گيرد و به نيكى(ديه را به ولى مقتول)بپردازد، اين حكم تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگارتان،پس براى كسى كه بعد از اين(از حكم خدا)تجاوز كند،عذاب دردناكى دارد.
✅#نکته
✔️«قصاص»از ريشه«قصّ»به معناى پيگيرى است.لذا به داستان دنبالهدار و پىدرپى «قصّه»مىگويند.پيگيرى قتل تا مجازات قاتل را«قصاص»گويند.
✔️در هر اجتماعى گاهوبىگاه قتلى صورت مىگيرد،يك دين جامع و كامل همانند اسلام،در قبال چنين حوادثى بايد طرح و برنامهى عادلانه و منطقى ارائه دهد كه بتواند جلوى ازدياد و تكرار چنين حوادث و همچنين جلوى انتقامهاى نابجا و احياناً سوءاستفادهها را بگيرد،تا قاتلان،جسور نشوند و خون مظلوم به هدر نرود.
✅#پيامها
✔️1-در قانون قصاص،اصول تساوى و عدالت مورد توجّه است. «اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثىٰ بِالْأُنْثىٰ...»
✔️2-قاطعيّت و عطوفت در كنار هم لازم است. «فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ» گويا اولياى مقتول،برادر قاتل هستند و قاتل،از مرز اسلام و اخوت بيرون نمىرود.
✔️3-حقوق اسلامى،آميخته با اخلاق اسلامى است. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصٰاصُ... فَمَنْ عُفِيَ»
✔️4-اسلام،نه مانند يهود تنها راه را قصاص مىداند و نه همچون مسيحيّت بهترين راه را عفو مىشناسد،بلكه راههاى مختلفى مثل قصاص،خونبها و عفو را مطرح مىكند. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصٰاصُ... فَمَنْ عُفِيَ»
✔️5-جواز عفو قاتل و تبديل قصاص به گرفتن خونبها،شايد براى تربيت شماست. «تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
✔️6-تجاوز از حدود الهى و سوءاستفاده از آن ممنوع است.«فمن اعتدى عليه... فَلَهُ عَذٰابٌ أَلِيمٌ»
✔️7-اگر در قانونى تخفيف قرار داديد،به آن پابند بايستيد. «ذٰلِكَ تَخْفِيفٌ... فَمَنِ اعْتَدىٰ»
#ایمان
#کلام_حق
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#يٰا_أَيُّهَا_الَّذِينَ_آمَنُوا
✳️سوره بقرة آيه 264
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لاَّ يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
✔️اي كساني كه ايمان آوردهايد ! بذل و بخششهاي خود را با منّت و آزار ، پوچ و تباه نسازيد ، همانند كسي كه دارائي خود را براي نمودن به مردم ، رياكارانه صرف ميكند و به خدا و روز رستاخيز ايمان ندارد . مَثَل چنين كسي همچون مَثَل قطعه سنگ صاف و لغزندهاي است كه بر آن ( قشري از ) خاك باشد ( و بذرافشاني شود ) ، و باران شديدي بر آن ببارد ( و همه خاكها و بذرّها را فرو شويد ) و آن را به صورت سنگي صاف ( و خالي از هر چيز ) برجاي گذارد . ( چنين رياكاراني ) از كاري كه انجام دادهاند سود و بهرهاي برنميگيرند ، و خداوند گروه كفرپيشه را ( به سوي خير و صلاح ) رهنمود نمينمايد .
✅#لغات
« صَدَقَاتِ » : بذل و بخششها . احسان و نيكيها . « رِئَآءَ » : ريا . ظاهرفريبي . منصوب است چون مفعولٌله ، يا حال است و به معني : مُرائي . « صَفْوَان » : سنگ بزرگ صاف و لغزنده . « وَابِلٌ » : باران تند . رگبار باران . « صَلْداً » : سخت و لغزنده وبدون گرد و غبار .
✅#نکته
اين آيه نيز تشبيهى را با خود دارد و نمايانگر باطن اشخاصى است كه به قصد ريا و تظاهر انفاق مىكنند.ظاهر عمل اينان مانند خاك،نرم ولى باطن آن چون سنگ،سفت است كه قابليّت نفوذ ندارد.به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگشان،از انفاق خود بهرهاى نمىبرند.
✅#پيامها
✔️1- منّتگذارى و آزار فقير،پاداش انفاق و صدقات را از بين مىبرد. «لاٰ تُبْطِلُوا»
✔️2-ريا،نشانه عدم ايمان واقعى به پروردگار و قيامت است. «يُنْفِقُ مٰالَهُ رِئٰاءَ النّٰاسِ وَ لاٰ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ»
✔️3-انفاق مهم نيست،انگيزه و روحيّهى انفاقكننده مهم است. «رِئٰاءَ النّٰاسِ»
✔️4-اعمال شخص منّتگذار،رياكار و كافر،تباه است.كلمهى «فَمَثَلُهُ» قابل تطبيق با هر سه گروه است.
✔️5-رياكار،عاقبت رسوا مىشود و حوادث،كاشف حقايق است. «فَتَرَكَهُ صَلْداً»
✔️6-رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است،بلكه رشد روحى را نيز كسب نكرده است. «لاٰ يَقْدِرُونَ عَلىٰ شَيْءٍ»
✔️7-منّتگذار و رياكار،در مدار كفر و مورد تهديد است. «لاٰ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكٰافِرِينَ»
#ایمان
#کلام_حق
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#يٰا_أَيُّهَا_الَّذِينَ_آمَنُوا
🔰سوره مبارکه بقرة آيه 267
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ
اي كساني كه ايمان آوردهايد ! از قسمتهاي پاكيزه اموالي كه ( از طريق تجارت ) به دست آوردهايد و از آنچه از زمين براي شما بيرون آوردهايم ( از قبيل منابع و معادن زيرزميني ) ببخشيد و به سراغ چيزهاي ناپاك نرويد تا از آن ببخشيد ؛ در حالي كه خود شما حاضر نيستيد آن چيزهاي پليد را دريافت كنيد مگر با اغماض و چشمپوشي در آن ، و بدانيد كه خداوند بينياز و شايسته ستايش است .
✅#لغات
« لا تَيَمَّمُوا » : قصد نكنيد . روي نياوريد .
« خَبِيثَ » : ناپاك . مراد از آن ، چيز بيمقدار و بدردنخور است ؛ نه چيز حرام . زيرا چيز حرام ، اندوختن يا بخشيدن را نشايد .
« حَمِيدٌ » : ستوده . فَعِيل به معني مَفْعُول است .
✅#نکته
✔️آيات قبل،شرايط انفاقكننده را مطرح كرد و اين آيه شرايط چيزهايى را بيان مىكند كه به محرومان انفاق مىشود. امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمودند:بعضى از مسلمانان درآمدهاى حرامى مانند ربا داشتند كه صرف فقرا مىكردند،اين آيه آنان را نهى نمود.
✅#پيامها
✔️1-هدف از انفاق،رهايى از بخل است،نه رهايى از اشياى بىارزش و نامطلوب. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبٰاتِ مٰا كَسَبْتُمْ»
✔️2-در انفاق،تفاوتى ميان پول نقد يا كالا نيست. «مٰا كَسَبْتُمْ... مِمّٰا أَخْرَجْنٰا»
✔️3-بخششِ بادآوردهها مهم نيست،بلكه بخشش از دسترنج،داراى ارزش است. «مٰا كَسَبْتُمْ»
✔️4-در انفاق بايد كرامت محرومان محفوظ بماند. «وَ لاٰ تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ»
✔️5-نه تنها از چيزهاى ناپاك و پست انفاق نكنيد،بلكه به فكر آن نيز نيفتيد. «وَ لاٰ تَيَمَّمُوا»
✔️6-وجدان انسان،بهترين معيار براى شناخت پسنديده و ناپسند است.هرآنچه را مىپسندى كه به تو انفاق كنند،شايسته است كه انفاق كنى و اگر آن را دوست نمىدارى،شايستهى انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلاّٰ أَنْ تُغْمِضُوا»
✔️7-هر فرد ثروتمندى احتمال فقير شدن خود را بدهد،شايد روزى دستِ دهنده شما،دستِ گيرنده شد.«آخذيه»
✔️8-گرفتن مال نامرغوب،نشانه رضايت فقرا نيست،بلكه نشانهى استيصال آنان است.«تغمضوا»يعنى شما هم با اغماض و سختى ممكن است چيزى را بگيريد،ولى اين نشانهى رضايت شما نيست.
✔️9-اثر انفاق به خود شما بر مىگردد،وگرنه خداوند غنى و بىنياز است. «أَنَّ اللّٰهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»
✔️10-غناى الهى همراه با كمالات و محبوبيّت است. «غَنِيٌّ حَمِيدٌ»
#ایمان
#کلام_حق
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حدیث
🌟امام صادق (ع)
اولین چیزی که در روز قیامت
محاسبه میشود، نماز است !
#نماز
#نماز_اول_وقت
#کلام_معصوم
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
✔️ (سوره مبارکه يونس: 9)
🍃إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في جَنَّاتِ النَّعيمِ
🍃بىگمان كسانى كه ايمان مىآورند و كارهاى شايسته مىكنند،پروردگارشان آنان را به سبب ايمان(راستين و كارهاى خداپسند) رهنمودشان مىنمايد(و در دنيا بر ايمان، استوار و ثابتقدمشان مىدارد،و در آخرت به بهشت نائلشان مىفرمايد كه)جويبارها در زير (كاخهاى)ايشان در بهشت خوش و پرناز و نعمت روان است.
#حدیث
🍃در حديث آمده است:
🔰انسان چون از قبرش در قيامت بر مىخيزد، عمل صالحش به صورتى نورانى نزد او مجسّم شده،او را به بهشت هدايت مىكند. (تفسير نمونه)
🔰#هدايت الهى، جريانى مداوم است.
هر لحظه بر #هدايت مؤمنان مىافزايد و آنان را از پرتگاهها حفظ مىكند و در بنبستِ دنيا راهى به رويشان باز مىكند: «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» طلاق،۲.
راه را برايشان نمايان مىكند:
«نُوراً يَمْشِي بِهِ» انعام،۱۲۲.
گره از كارشان مىگشايد: «أَصْلَحَ بالَهُمْ» محمّد،۲.
همه جا كفايتشان مىكند: «فَهُوَ حَسْبُهُ» طلاق،۳.
و در قيامت هم به بهشت رهنمونشان مىكند: «يَسْعى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ»حديد،۱۲.
همهى اين هدايتها از مفهوم كلّىِ «يَهْدِيهِمْ». در آیه شریفه مذکور بر مىآيد، كه مورد آن را مشخّص نفرموده است تا شامل همهى اينها بشود.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
✔️سورة مبارکه بروج
✔️نقل ظلمها و مظلوميّتها و ذكر مصيبت و روضه خوانى،سابقه قرآنى دارد.
🔘قُتِلَ أَصْحٰابُ الْأُخْدُودِ«4» اَلنّٰارِ ذٰاتِ الْوَقُودِ«5» إِذْ هُمْ عَلَيْهٰا قُعُودٌ«6»(بروج: 4- 6)
✔️در نقل تاريخ، عبرتها مهم است نه جزئيات.
(از مكان اخدود،زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و...سخنى به ميان نيامده است،چون اثرى در گرفتن عبرت ندارد.)
✔️تفكّر ظلمستيزى و ظالمكوبى ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد.
✔️ ارتكاب گناه يك مسئله است، ولى سنگدلى و نظارهگرى و رضايت برآن ، مسئله ديگر.
«وَ هُمْ عَلىٰ مٰا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✔️ستمگرانى كه شاهد بر شكنجه مؤمنانند، بدانند كه خدا شاهد بر آنان و كار آنهاست.
«شٰاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ - هُمْ عَلىٰ مٰا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✔️پايدارى بر ايمان،تاوان دارد.
«وَ مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاّٰ أَنْ يُؤْمِنُوا»
(جمله «يُؤْمِنُوا» به جاى«آمنوا»رمز آن است كه كفّار از پايدارى مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر مىداشتند شكنجهاى در كار نبود.)
✔️منطق كافر،تهديد و انتقام است.
«وَ مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ»
✔️در نزد كفّار،#ايمان بزرگترين جرم است و جز با دست برداشتن از ايمان به چيز ديگرى راضى نمىشوند.
وَ مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاّٰ أَنْ يُؤْمِنُوا ...(بروج: 8)
✔️كافران بدانند كه حامى مؤمنين خداى عزيز است كه قدرت انتقام دارد.
«يُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ الْعَزِيزِ»
✔️جاذبه اتّصال به خداى قادر، اشكالات وارده بر #شهادت و از جانگذشتگى در راه خدا را حل مىكند.
«يُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»(بروج: 8)
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
✔️سورة مبارکه بروج
✔️سوره مبارکه بروج بيست و دو آيه دارد و در مكّه نازل شده است. نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از آن،ستارگان درخشان است كه همچون برج بلند در آسمان مىدرخشند. اين سوره با بيان جنايات گروهى شكنجهگر آغاز مىشود كه گودالى عميق حفر مىكردند و آتشى عظيم در آن مىافروختند و مؤمنان را به سوزاندن در آتش تهديد مىكردند و هركه دست از ايمان برنمىداشت،در آتش مىافكندند. خداوند نيز آنان را به آتش سخت دوزخ وعده مىدهد كه با آتش دنيا قابل مقايسه نيست و بدينوسيله مؤمنان را دلدارى مىدهد و آنان را به مقاومت در برابر ستمگران دعوت مىنمايد.
🔘به آیات ذیل از سوره بروج توجه نمایید👇
🍃إنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذٰابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذٰابُ الْحَرِيقِ«10»
🍃إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ لَهُمْ جَنّٰاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ ذٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ«11»
🍃 همانا كسانى كه مردان و زنان با ايمان را مورد آزار و شكنجه قرار دادند و توبه نكردند،پس براى آنان عذاب دوزخ و همچنين عذاب سوزان است.
🍃همانا براى كسانى كه اهل ايمان و عمل صالح هستند،باغهايى بهشتى است كه نهرها از زير آن جارى است،اين است رستگارى بزرگ.
🔴خداوند برای براى كفّار شكنجهگر دو عذاب قرار داده است: عذاب كفر و عذاب شكنجه. «فَلَهُمْ عَذٰابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذٰابُ الْحَرِيقِ»
♨️وصف حريق بودن، بيانگر شدّت سوزندگى آن است؛ در حدى كه اوصاف ديگر آن را تحت الشعاع قرار مىدهد.
♻️و مؤمنانى كه زير شكنجۀ كافران مقاومت کردند و بر ایمان خود پایدار ماندند و سرانجام در این راه جان دادند و در آتش آنان سوختند، مالك باغهاى بهشت خواهند شد. برخوردارى از باغهاى سرسبز بهشت، دستاوردى عظيم و آزادى بزرگ است.
ذٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِير
✔️نکته قابل توجه آن که «الْفَوْزُ الْكَبِير» تنها یک بار در قرآن کریم آمده و آن هم پاداش این گروه از مؤمنان است.
✔️به نظر میرسد که اگر بخواهیم این موضوع را با مقاومت مردم #فلسطین، #غزه و #لبنان تطبیق دهیم؛ نتیجه ی این #مقاومت_مقدس در میان همه ی پاداش هایی که خداوند به مؤمنين وعده داده است، چیزی جز «الْفَوْزُ الْكَبِير» نخواهد بود.
✔️ #نکته: در قرآن کریم «الْفَوْزُ الْعَظيمُ »؛ 13 بار تکرار شده است و «الْفَوْزُ الْمُبينُ» 2 بار و «فَوْزاً عَظيماً» در 3 آیه آمده است.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114