eitaa logo
اعجاز قرآن کریم
19 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
3 فایل
🌟بسم الله الرّحمن الرّحیم🌟 💫به گروه اعجاز قرآن کریم خوش آمدید.💫 @The_Holy_Quran114 ✨با محوریت ⭐تدبر در آیات الهی ⭐بیان ظرافت های معنایی آیات ⭐تبيين ابعاد اعجاز قرآن کریم 📂باز نشر مطالب، با لینک کانال لطفا... 📂همگی مبلغ قرآن کریم باشیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
١. وَ مَنْ اصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِيْثاً.(نساء:87) 🍃«و كيست كه از خداوند، راستگوتر باشد؟!». ٢. وَ مَنْ اصْدقُ مِنَ اللّهِ قِيْلاً.(نساء:122) 🍃«و كيست كه در گفتار و وعده‌هايش، از خدا راستگوتر باشد؟!» ٣. وَ لَقدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ.(آل عمران: 152) 🍃«خداوند، وعده خود را به شما، (درباره پيروزى بر دشمن در احُد،) تحقّق بخشيد». ٤. قالوا هذا وَعَدَنا اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ.(احزاب: 22) 🍃«گفتند: اين همان چيزى است كه خدا و پيامبرش به ما وعده داده، و خدا و پيامبرش راست گفته‌اند». @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
#تدبر_در_قرآن #جهاد_نظامى_از_منظر_قرآن_کریم ♻️مجهّز بودن در برابر دشمن ظاهرى و باطنى 🍃از نظر قر
♻️ لزوم احتياط‍‌ در جنگ (وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ‌ وَ أَسْلِحَتَهُمْ‌).(سوره نساء:102) خداوند در اين جمله از آيه‌ى شريفه دستور به احتياط‍‌ در جنگ مى‌دهد كه مسلمانان مبادا در جنگ از دشمن كنند. همان گونه كه موظفند در ميدان جنگ مسلح باشند، لازم است ‍‌ را از دست ندهند، از اين رو «حذر» كه به معناى احتياط‍‌ است، مانند «سلاح» ابزار دفاعى به شمار آمده و همان كلمه‌ى «اخذ» كه به اسلحه نسبت داده شده، عيناً به «حذر» نيز نسبت داده شده است. (تفسیر المیزان، ج5، ص62) @The_Holy_Quran_114
♻️ تجارت پرسود (إِنَّ‌ اللَّهَ‌ اشْتَرَى مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ أَنْفُسَهُمْ‌ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ‌ لَهُمُ‌ الْجَنَّةَ‌).(توبه:111) هنگامى كه آيه‌ى فوق نازل شد، پيامبر اكرم (ص) در مسجد بود. حضرت آيه را با صداى بلند تلاوت كرد و مردم تكبير گفتند. مردى از انصار پيش آمد و از روى تعجب از پيامبر پرسيد: راستى اين آيه بود كه نازل شد؟ پيامبر (ص) فرمود: آرى. مرد انصارى گفت: «بيع ربيح لا نقيل و لا نستقيل»؛ چه معامله‌ى پرسودى، اين معامله را بازنمى‌گردانيم و اگر بازگشتى از ما بخواهند، نمى‌پذيريم. @The_Holy_Quran_114
♻️دستور جامع در باره جهاد 🔰قرآن كريم شش دستور در زمينه جنگ و جهاد مى‌دهد؛ 🍃١ - اى اهل ايمان هنگامى كه با گروهى از دشمنان مواجه شديد، ثابت قدم باشيد؛ (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ‌ فِئَةً‌ فَاثْبُتُوا). 🍃٢ - خداوند را فراوان ياد كنيد تا پيروز شويد؛ (وَاذْكُرُوا اللَّهَ‌ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ‌ تُفْلِحُونَ‌). 🍃٣ - از خدا و پيامبر اطاعت كنيد؛ (وَ أَطِيعُوا اللَّهَ‌ وَ رَسُولَهُ‌). 🍃٤ - نزاع و كشمكش نكنيد تا مبادا سست شويد و قدرت و هيبت شما از ميان برود؛ (وَ لاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ‌ رِيحُكُمْ‌). 🍃٥ - صبر و استقامت كنيد كه خداوند با صابران است؛ (وَاصْبِرُوا إِنَّ‌ اللَّهَ‌ مَعَ‌ الصَّابِرِينَ‌). 🍃٦ - مانند كسانى نباشيد كه از سرزمين خود از روى غرور و هواپرستى و خودنمايى خارج شدند؛ (وَ لاَ تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَراً وَ رِئَاءَ النَّاسِ‌). (انفال/ 45 - 47) ✅مجموع اين امور شش‌گانه، دستور جامعى است كه همه‌ى امور نظامى را در بر مى‌گيرد و اگر انسان در باره‌ى جنگ‌هاى اسلامى كه درزمان رسول خدا (ص) اتفاق افتاد، از قبيل جنگ بدر و احد و خندق و حنين و غير آن كاملًا دقت كند، اين معنا برايش روشن مى‌گردد كه سرّ غلبه و پيروزى مسلمين، در آنجا كه غالب شدند، رعايت موادّ اين دستورات بوده، و رمز شكست خوردنشان هر جا كه شكست خوردند، رعايت نكردن و سهل‌انگارى در آن‌ها بوده است. @The_Holy_Quran_114
♻️آیات آفاقی و انفسی 🔰[سوره الروم (30): آیات 20 تا 25] 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ إِذٰا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ (20) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ خَلْقُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اِخْتِلاٰفُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوٰانِكُمْ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِلْعٰالِمِينَ (22) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ مَنٰامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَ اَلنَّهٰارِ وَ اِبْتِغٰاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ (23) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ يُرِيكُمُ اَلْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ يُنَزِّلُ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً فَيُحْيِي بِهِ اَلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهٰا إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (24) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ تَقُومَ اَلسَّمٰاءُ وَ اَلْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذٰا دَعٰاكُمْ دَعْوَةً مِنَ اَلْأَرْضِ إِذٰا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ (25) 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ يُرْسِلَ اَلرِّيٰاحَ مُبَشِّرٰاتٍ وَ لِيُذِيقَكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لِتَجْرِيَ اَلْفُلْكُ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (46) ✅این آیات و قسمتى از آیات بعد، نکات جالبى از دلائل توحید و نشانه هاى پروردگار را در نظام عالم هستى بازگو کرده، و بحث هاى گذشته را تکمیل مى نماید و مى توان گفت، روى هم رفته بخش مهمى از آیات توحیدى قرآن را همین آیات، تشکیل مى دهد. این آیات، که همه با تعبیر «مِنْ آیاتِهِ» (یکى از نشانه هاى خدا...) آغاز مى شود، و آهنگ مخصوص و لحن گیرا و جذاب و تعبیرات مؤثر و عمیقى دارد، مجموعاً از هفت آیه، تشکیل شده که شش آیه آن پشت سر هم، و یک آیه جداگانه است (آیه 46 همین سوره). این هفت آیه، تقسیم بندى جالبى از نظر آیات «آفاقى» و «انفسى» دارد، به طورى که سه آیه درباره «آیات انفسى» (نشانه هاى خدا در وجود خود انسان) و سه آیه درباره «آیات آفاقى» (نشانه هاى عظمت پروردگار در بیرون وجود انسان) و یک آیه از «آیات انفسى» و هم از «آیات آفاقى» سخن مى گوید. قابل توجه این که، آیاتى که با این جمله شروع مى شود، در قرآن یازده آیه بیش نیست، که هفت آیه آن در همین سوره «روم» است، و دو آیه در سوره «فصلت» (آیه 37 و 39) و دو آیه در سوره «شورى» است (آیه 29 و 32) و مجموع این یازده آیه حقّاً یک دوره کامل توحید است. 🔰سوره مبارکه فصلت👇 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ اَللَّيْلُ وَ اَلنَّهٰارُ وَ اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ لاٰ تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لاٰ لِلْقَمَرِ وَ اُسْجُدُوا لِلّٰهِ اَلَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيّٰاهُ تَعْبُدُونَ (فصلت: 37) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنَّكَ تَرَى اَلْأَرْضَ خٰاشِعَةً فَإِذٰا أَنْزَلْنٰا عَلَيْهَا اَلْمٰاءَ اِهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ اَلَّذِي أَحْيٰاهٰا لَمُحْيِ اَلْمَوْتىٰ إِنَّهُ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (فصلت: 39) 🔰سوره مبارکه شوری👇 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ خَلْقُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ مٰا بَثَّ فِيهِمٰا مِنْ دٰابَّةٍ وَ هُوَ عَلىٰ جَمْعِهِمْ إِذٰا يَشٰاءُ قَدِيرٌ (شوری: 29) 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ اَلْجَوٰارِ فِي اَلْبَحْرِ كَالْأَعْلاٰمِ (شوری: 32) @The_Holy_Quran_114
♻️ راه درمان كراهت از جنگ قرآن كريم مى‌فرمايد: جنگ و جهاد بر شما مسلمانان واجب شده با اين كه از آن كراهت داريد؛ (كُتِبَ‌ عَلَيْكُمُ‌ الْقِتَالُ‌ وَ هُوَ كُرْهٌ‌ لَكُمْ‌).(بقره:216) راه درمان اين كراهت را به دوگونه بيان كرده است: 💠١. بدانيد بسيارى از امور را كراهت داريد، ليكن براى شما خير است؛ (عَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ‌...).(بقره:216) 💠٢. بايد حيات دنيا را به آخرت بفروشيد؛ (فَلْيُقَاتِلْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌ الَّذِينَ‌ يَشْرُونَ‌ الْحَيَاةَ‌ الدُّنْيَا بِالآخِرَةِ‌ وَ مَن يُقَاتِلْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌ فَيُقْتَلْ‌ أَوْ يَغْلِبْ‌ فَسَوْفَ‌ نُؤْتِيهِ‌ أَجْراً عَظِيماً).(نساء:74) 🔷امام حسين (ع) كه به شهادت نائل شد، حيات دنيا را به آخرت فروخت، ازاين‌رو در پاسخ به نامه برادرش محمد حنفيه نوشت: «فكانّ‌ الدنيا لم تكن و كانّ‌ الاخرة لم تزل و السلام». @The_Holy_Quran_114
✔️خلقت و شخصيت انسانى زن ١. راز آفرينش زن ⁉️با توجه به آيۀ 21 سورۀ روم كه آرامش و انس و راحتى را بين زن و مرد دانسته، چرا برخى جاها آرامش را ياد خدا مى‌داند؟ چگونه اين دو مطلب با هم سازگارى دارد؟ ديگر آن‌كه چرا خداوند مايۀ آرامش را در زن و شوهر قرار داده و منحصراً در ياد خود قرار نداده است‌؟ : ♻️براى قسمت نخست پرسش دو جواب وجود دارد، نخست آن‌كه: آرامش و سكونى كه در آيه 21 سورۀ روم (وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ) مطرح شده غير از آرامش و اطمينانى است كه در آيۀ 28 سورۀ رعد(اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اَللّٰهِ أَلاٰ بِذِكْرِ اَللّٰهِ تَطْمَئِنُّ اَلْقُلُوب) آمده است، ♦️توضيح اين كه خداوند متعال در آيۀ 21 سورۀ روم مى‌فرمايد: «خداوند از جنس خود شما همسرانى آفريد تا در كنار او آرام بگيريد.» خداوند متعال اين مضمون را با كلمه «سكن» آورده كه به معناى ثبوت شىء پس از تحرّك است؛ خانه را هم كه «مسكن» مى‌گويند براى آن است كه انسان به آنجا مى‌رسد، از حركت بازايستاده و در آن مى‌آرامد. در اين آيۀ شريفه اشاره به اين دارد كه انسان مجرّد كه در جامعه در حيرت و سرگردانى به سر مى‌برد و به جهت نداشتن همسر، جا و مسكن مشخصى ندارد، با گرفتن همسر از سرگردانى و بلاتكليفى خارج مى‌شود و در كنار همسر خود آرام و قرار مى‌گيرد. از نظر اجتماعى هم مردم چنين برداشتى را دارند كه ازدواج سبب تعادل و آرامش و قرار زن و شوهر است. اين آيه، به آرامشى بيش از اين اشاره ندارد؛ به‌همين‌جهت «مسكون» را به افراد نسبت مى‌دهند نه به دل يا قلب. ♦️امّا در آيۀ شريف «أَلاٰ بِذِكْرِ اللّٰهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ (رعد، 28) آگاه باشيد با ياد خدا دل آرامش مى‌يابد»، در اين آيۀ شريف نخست آن‌كه خداوند از مادۀ «أمن» - كه در باب افتعال تبديل به اطمينان شده - استفاده فرموده كه به معناى طمأنينۀ نفس و برطرف شدن ترس و وحشت است، دوم آن‌كه اين زوال خوف را به قلوب نسبت مى‌دهد كه نشانگر آرامش جسمى يا اجتماعى نيست، بلكه مقصود آن است كه در انسان در باطن آرامش معنوى و الهى پيدا مى‌كند. ⁉️اما اين مطلب كه چرا خداوند متعال آرامش را به طور انحصارى در ياد خود قرار نداد، بلكه در وجود همسر نيز قرار داد، ازآنچه گذشت، روشن مى‌شود و آن اين است: آرامش قلبى تنها از ياد خدا حاصل مى‌شود و عامل ديگرى ندارد و آنچه از وجود همسر به دست مى‌آيد، آرامش اجتماعى است؛ به تعبير ديگر آنچه به بركت ياد خدا نصيب جان و روان انسان مى‌شود غير از چيزى است كه به سبب وجود همسر نصيب انسان مى‌گردد و به اين دو هم از نظر مادى و هم از نظر متعلق غير از يكديگر هستند، يعنى هم جنس آرامش در هريك متفاوت است و هم محل آنچه آرامش به آن تعلق گرفته است، آن آرامشى كه از ياد خدا بر دل و روح انسان حاكم مى‌شود، مخصوص ياد خداست و هيچ‌چيزى جاى آن را نمى‌گيرد. - برفرض كه آرامش در هر دو به يك معنا باشد - شايد خداوند براى زندگى زناشويى، آن‌قدر اهميّت قائل بوده كه براى ترغيب انسان‌ها به آن، يكى از بهترين نتيجه‌ها را - كه ايجاد آرامش باشد - در آن قرار داده است، تا انسان‌ها با وجود همۀ مشكلاتى كه در زندگى خانوادگى وجود دارد، با جان و دل آن را پذيرا باشند. @The_Holy_Quran_114
✔️خلقت و شخصيت انسانى زن ١. راز آفرينش زن ⁉️چرا خداوند در قرآن فرموده ابتدا مرد را آفريديم و سپس زن را براى آسايش مرد آفريديم‌؟ : ♻️خداوند متعال يكى از نشانه‌هاى خودش را اين گونه بيان مى‌كند: «وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ (روم، 21) و از نشانه‌هاى او اين كه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‌انديشند قطعاً نشانه‌هايى است.» ✔️«لام» در جملۀ «لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا» براى بيان حكمت و فلسفۀ خلقت زن نيست؛ بلكه براى بيان غايت زوجيت است، و در ازدواج همان گونه كه زن مايۀ آرامش مرد است، مرد نيز مايۀ آرامش زن است، از همين روست كه قرآن در آيه مذكور مى‌فرمايد: خداوند ميان زن و شوهر دوستى و رحمت قرار داد. ♦️بنابراين، قرآن نمى‌گويد زنان را براى مردان آفريديم، بلكه مى‌گويد يكى از فوايد ازدواج و تشكيل خانواده، اين است كه زن و مرد به آرامش مى‌رسند و خداوند براى رسيدن به چنين آرامشى، ميان زن و شوهر دوستى و مهربانى قرار داده است. 📗الميزان، علامه طباطبايى، ج 16، ص 166 @The_Holy_Quran_114
♻️مغفرت و استغفار 🍃... ربَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ‏ (حشر: 10)؛ 🍃«... پروردگارا!ما را و برادران ما را كه در ايمان آوردن بر ما پيشى گرفته‌اند بيامرز. و كينه‌اى نسبت به مؤمنان در دلهايمان جاى مده، پروردگارا! تو داراى رأفت و رحمت فراوانى هستى.» 🔰بيش از دويست بار موضوع مغفرت و واژه‌هاى آن در قرآن مطرح شده است. 🔰هم خودمان بايد استغفار كنيم و هم از اولياى خدا بخواهيم كه براى ما استغفار كنند. «يٰا أَبٰانَا اسْتَغْفِرْ لَنٰا»(یوسف: 97) 🔰حتى فرشتگان براى مؤمنان استغفار مى‌كنند. «وَ يَسْتَغْفِرُونَ‌ لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا»(غافر: 7) 🔰البتّه استغفار براى مشركان و منافقان اثرى ندارد. «سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ‌ أَسْتَغْفَرْتَ‌ لَهُمْ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ‌ لَنْ‌ يَغْفِرَ اللّٰهُ‌ لَهُمْ‌» (منافقون: 6)، «مٰا كٰانَ‌ لِلنَّبِيِّ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَنْ‌ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ‌»(توبه: 113) ✅امّا عوامل مغفرت الهى عبارتند از: ☘️1.اطاعت از رهبر آسمانى. «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ‌ اللّٰهُ‌ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ‌ ذُنُوبَكُمْ‌»(آل عمران: 31) ☘️ 2.تقوا. إِنْ‌ تَتَّقُوا اللّٰهَ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ‌ (انفال: 39) ☘️ 3.عفو و گذشت از مردم. «وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لاٰ تُحِبُّونَ‌ أَنْ‌ يَغْفِرَ اللّٰهُ‌ لَكُمْ‌» (نور: 22) ☘️4.كلام مستدل و محكم. قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً ... يَغْفِرْ لَكُمْ‌ (احزاب: 70-71) ☘️5. قرض‌الحسنه. إِنْ‌ تُقْرِضُوا اللّٰهَ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ‌ (تغابن: 17) ☘️6.توبه و استغفار. «وَ مَنْ‌ يَعْمَلْ‌ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ‌ نَفْسَهُ‌ ثُمَّ‌ يَسْتَغْفِرِ اللّٰهَ‌ يَجِدِ اللّٰهَ‌ غَفُوراً رَحِيماً» (نساء: 110) ♻️تهذيب نفس و ريشه‌كن ساختن رذايل نفسانى، گامى مهم در مسير رستگارى * وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ 🍃واژۀ «شُحَّ» اشاره به پديدۀ نفسانى دارد... @The_Holy_Quran_114
♻️بسْمِ‌ اللَّه الرَّحْمَنِ‌ الرَّحِيمِ‌ 🍃به نام خداوند بخشنده‌ى مهربان ⁉️چرا در شروع هر كارى «بسم‌اللَّه» سفارش شده است‌؟ «بسم‌اللَّه» آرم ونشانه‌ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همانگونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى‌زند، خواه ظرف‌هاى بزرگ باشد يا ظرف‌هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان‌هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى‌هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان. @The_Holy_Quran_114
✔️سورة مبارکه حمد «آیه 6» 🔰اهْدِنَا الصِّرَاطَ‍‌ الْمُستَقِيمَ‌ 🔰(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما. ⁉️ چرا هر روز حتّى معصومان عليهم السلام بايد ده مرتبه در نماز بگويند: اهْدِنَا الصِّرَاطَ‍‌ الْمُستَقِيمَ‌؟ چون انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نيروگاه مى‌گيرد. 🔰رسول‌اللَّه‌صلى الله عليه وآله و ائمه اطهار عليهم السلام نيز ثابت ماندن در راه مستقيم را از خداوند مى‌خواهند. @The_Holy_Quran_114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️سوره مبارکه بقره «آیه 1» ♻️الم ⁉️بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن چيست ؟ شايد بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن اين باشد كه قرآن، معجزه‌ى الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همه است، اگر مى‌توانيد شما نيز از اين حروف، كلام معجزه‌آميز بياوريد. آرى، خداوند از حروف الفبا، كتاب معجزه نازل مى‌كند، همچنان كه از دل خاك صدها نوع ميوه و گل و گياه مى‌آفريند و انسان مى‌سازد. ولى نهايتِ‌ هنر مردم اين است كه از خاك و گل، خشت و آجر بسازند! ✔️سوره مبارکه بقره«آیه 2» ♻️ذَلِكَ‌ الكِتَابُ‌ لاَ رَيْبَ‌ فِيهِ‌ هُدىً‌ لِّلْمُتَّقِينَ‌ 🍃آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانيت) آن هيچ ترديدى راه ندارد، راهنماى پرهيزگاران است. ⁉️اگر قرآن بنابر آيه ١٨٥ سوره بقره، وسيله هدايت همه مردم است چرا در در اين آيه مى فرمايد: «هُدى لِّلْمُتَّقِينَ‌ِ» ؟ آرى، قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هدى للنّاس» همانند خورشيد بر همه مى‌تابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مى‌جويند كه فطرتِ‌ پاك داشته و در برابر حقّ‌ خاضع باشند؛ «هدى للمتّقين» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشه‌ى تميز عبور مى‌كند، نه از خشت وگِل. لذا فاسقان، ظالمان، كافران، دل‌مردگان، مسرفان و تكذيب كنندگان از هدايت قرآن بهره‌مند نمى‌شوند. @The_Holy_Quran_114
وَ مَنْ‌ يَهْدِ اللّٰهُ‌ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ‌ يُضْلِلْ‌ فَلَنْ‌ تَجِدَ لَهُمْ‌ أَوْلِيٰاءَ مِنْ‌ دُونِهِ‌ وَ نَحْشُرُهُمْ‌ يَوْمَ‌ الْقِيٰامَةِ‌ عَلىٰ‌ وُجُوهِهِمْ‌ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا مَأْوٰاهُمْ‌ جَهَنَّمُ‌ كُلَّمٰا خَبَتْ‌ زِدْنٰاهُمْ‌ سَعِيراً «سوره مبارکه اسراء: 97» و هركه را خدا هدايت كند،پس همو هدايت يافته است و هركه را گمراه سازد،هرگز ياورانى جز خدا براى آنان نخواهى يافت و ما در روز قيامت، آنان را واژگون(به صورت خزنده)كور و كر و لال محشور مى‌كنيم و جايگاهشان دوزخ است،كه هرگاه خاموش شود،آتش آنان را بيافزاييم. : ⁉️اگر گمراهان در قيامت،كر و كور و لالند، پس چگونه در آيات ديگر، از ديدن آتش؛ «رَأَى الْمُجْرِمُونَ‌ النّٰارَ»(کهف: 53) ، يا شنيدن صداى دوزخ؛ «سَمِعُوا لَهٰا تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً» (فرقان: 12) ،يا فرياد و شيون آنان؛ «دَعَوْا هُنٰالِكَ‌ ثُبُوراً»(فرقان: 13) سخن به ميان آمده است‌؟ : مراحل و مواقف قيامت متفاوت و متعدّد است.در هر موقفى ممكن است حالتى باشد كه در مرحله‌ى بعد از آن نباشد. @The_Holy_Quran_114
✅پيشگويي هاى علمى قرآن ✔️1 - آياتى كه حركت زمين را بيان مى‌كند: ✳️«اَلَّذِي جَعَلَ‌ لَكُمُ‌ الْأَرْضَ‌ مَهْداً» . (طه: 53 و زخرف: 10.) همان خدايى كه زمين را براى شما گهواره قرار داد. ✳️ «أَ لَمْ‌ نَجْعَلِ‌ الْأَرْضَ‌ مِهٰاداً» . (نبأ: 6.) آيا زمين را براى زندگى آماده نكرديم. ✳️«وَ تَرَى الْجِبٰالَ‌ تَحْسَبُهٰا جٰامِدَةً‌ وَ هِيَ‌ تَمُرُّ مَرَّ السَّحٰابِ‌» . (نمل: 88.) كوه‌ها را مى‌بينى و آنها را ساكن مى‌پندارى در حالى كه مانند ابر در حركتند. ✳️«كُلٌّ‌ فِي فَلَكٍ‌ يَسْبَحُونَ‌» . (نمل: 88.) هر كدام در مسير خود شناورند. ✔️ 2 - آياتى كه حركت منظم ماه و خورشيد را نشان مى‌دهد: ✳️«لاَ الشَّمْسُ‌ يَنْبَغِي لَهٰا أَنْ‌ تُدْرِكَ‌ الْقَمَرَ وَ لاَ اللَّيْلُ‌ سٰابِقُ‌ النَّهٰارِ» .(یس: 40) ✳️«وَ الْقَمَرَ قَدَّرْنٰاهُ‌ مَنٰازِلَ‌ حَتّٰى عٰادَ كَالْعُرْجُونِ‌ الْقَدِيمِ‌» . (یس: 39) ✳️«وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ‌ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ‌ يَجْرِي لِأَجَلٍ‌ مُسَمًّى» .(لقمان: 29) ✳️«وَ سَخَّرَ لَكُمُ‌ الشَّمْسَ‌ وَ الْقَمَرَ دٰائِبَيْنِ‌» . (ابراهیم: 33) ✳️«فٰالِقُ‌ الْإِصْبٰاحِ‌ وَ جَعَلَ‌ اللَّيْلَ‌ سَكَناً وَ الشَّمْسَ‌ وَ الْقَمَرَ حُسْبٰاناً» . (انعام: 96) @The_Holy_Quran_114
✅پيشگويي هاى علمى قرآن ✳️3 - آياتى كه قانون زوجيت و فراگيرى آن را تبلور مى‌دهد: ✔️«وَ مِنْ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ خَلَقْنٰا زَوْجَيْنِ‌ لَعَلَّكُمْ‌ تَذَكَّرُونَ‌» . ذاریات: 49 ✔️«سُبْحٰانَ‌ الَّذِي خَلَقَ‌ الْأَزْوٰاجَ‌ كُلَّهٰا مِمّٰا تُنْبِتُ‌ الْأَرْضُ‌...» . یس: 36 ✔️«وَ الَّذِي خَلَقَ‌ الْأَزْوٰاجَ‌ كُلَّهٰا...» . زخرف: 12 ✔️و آيه 5 حج،7 شعراء،10 لقمان،7 ق نيز مى‌تواند بيانگر اين نكته باشد. ✳️4 - آياتى كه نقش كوهها را در اعتدال زمين جلوه مى‌دهد: ✔️«وَ الْجِبٰالَ‌ أَوْتٰاداً» . نبأ: 7 ✔️«هُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ‌ وَ جَعَلَ‌ فِيهٰا رَوٰاسِيَ‌» . رعد: 3 ✔️«وَ الْأَرْضَ‌ مَدَدْنٰاهٰا وَ أَلْقَيْنٰا فِيهٰا رَوٰاسِيَ‌» . نحل: 19 ✔️«رَوٰاسِيَ‌ أَنْ‌ تَمِيدَ بِهِمْ‌» . انبیاء: 31 ✔️«وَ أَلْقىٰ‌ فِي الْأَرْضِ‌ رَوٰاسِيَ‌ أَنْ‌ تَمِيدَ بِكُمْ‌» . لقمان: 10 ✳️5 - تبلور كمبود اكسيژن در فراسوى زمين: ✔️«فَمَنْ‌ يُرِدِ اللّٰهُ‌ أَنْ‌ يَهْدِيَهُ‌ يَشْرَحْ‌ صَدْرَهُ‌ لِلْإِسْلاٰمِ‌ وَ مَنْ‌ يُرِدْ أَنْ‌ يُضِلَّهُ‌ يَجْعَلْ‌ صَدْرَهُ‌ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمٰا يَصَّعَّدُ فِي السَّمٰاءِ» . انعام: 125 ✳️6 - امكان پرواز به فراسوى زمين در اين آيات: ✔️«يٰا مَعْشَرَ الْجِنِّ‌ وَ الْإِنْسِ‌ إِنِ‌ اسْتَطَعْتُمْ‌ أَنْ‌ تَنْفُذُوا مِنْ‌ أَقْطٰارِ السَّمٰاوٰاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ فَانْفُذُوا لاٰ تَنْفُذُونَ‌ إِلاّٰ بِسُلْطٰانٍ‌» . الرحمن: 33 و آيات تسخير نيز همين معنا را مى‌رساند. @The_Holy_Quran_114
پيشگويي هاى علمى قرآن ✳️7 - علمى بودن تحريمها و تحليلها: ✔️آنچه را كه قرآن شريف، حرام دانسته مثل خون، گوشت خوك، شراب، مردار، ازدواج با محرم، علم نيز فساد اين چيزها را تأكيد كرده است بنابراين تحريمها و تحليلهاى قرآنى چيزهايى است كه قرآن، پيش‌تر از اين كه علم بدان دست يابد، مطرح كرده است. ✳️8 - مسألۀ تلقيح: ✔️ «وَ أَرْسَلْنَا الرِّيٰاحَ‌ لَوٰاقِحَ‌» . حجر: 22 ✳️9 - وجود حيات در كرات ديگر: ✔️«وَ فَضَّلْنٰاهُمْ‌ عَلىٰ‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ‌ خَلَقْنٰا تَفْضِيلاً» . اسراء: 70 ✔️«وَ لَهُ‌ أَسْلَمَ‌ مَنْ‌ فِي السَّمٰاوٰاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌» .آل عمران: 83 ✔️ «لِلّٰهِ‌ يَسْجُدُ مَنْ‌ فِي السَّمٰاوٰاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌» . رعد: 15 ✔️به واژۀ من و استعمال آن براى ذوي العقول توجه شود و آيه(55 اسراء) و (93 مريم) و(19 انبياء). ✳️10 - آياتى كه مسألۀ جاذبه را نشان داده: ✔️ «اَللّٰهُ‌ الَّذِي رَفَعَ‌ السَّمٰاوٰاتِ‌ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهٰا» . رعد: 2 ✔️«خَلَقَ‌ السَّمٰاوٰاتِ‌ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهٰا» . لقمان: 10 ✳️11 - سقف بودن آسمان (سقف يعنى: نگهبان و محافظ‍‌ سايه‌دارانش). ✔️«وَ جَعَلْنَا السَّمٰاءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً» .انبیاء: 32 ✳️12 - خبر از ادوار جنين: ✔️در آيات 5 حج و آيه 14 مؤمنون و آيه 67 غافر و آيه 38 قيامت. @The_Holy_Quran_114
✅پيشگويي هاى علمى قرآن ✳️13 - خاموشى خورشيد: ✔️«إِذَا الشَّمْسُ‌ كُوِّرَتْ‌» . اين آيه، پايان يافتن انرژى خورشيد را متذكر مى‌شود. اين مسئله امروز بى‌ترديد است كه: سوخت خورشيد كم مى‌شود، تا رو به خاموشى رود، در قرآن عزيز، سورۀ «تكوير» به نام خاموشى هست. ✳️ 14 - نور خواندن ماه و چراغ ناميدن خورشيد: ✔️«وَ جَعَلَ‌ الْقَمَرَ فِيهِنَّ‌ نُوراً وَ جَعَلَ‌ الشَّمْسَ‌ سِرٰاجاً» در اين آيه مباركه، خورشيد به عنوان چراغ و ماه نور قرار داده شده است بدون ترديد به نورزايى خورشيد و نور مستقل نداشتن ماه، در اين آيه تصريح شده. @The_Holy_Quran_114
جامعيت و فراگيرى قرآن کریم ✳️يكى ديگر از ابعاد شگفت اعجاز قرآن، جامعيت و فراگيرى آن است. ابعاد جامعيت و فراگيرى قرآن عظيم بدين ترتيب است: ✳️1 - جامعيت در مخاطبين، ✔️قاعدتا كتابهايى كه نگاشته مى‌شود مخاطبين ويژه‌اى دارد. زنان، مردان، كودكان، روحانيون، كارگران، كشاورزان، فرهنگيان، دانشجويان، طلاب، سياهان، سفيدان، و... مى‌توانند مخاطبين ويژۀ هر كتابى باشند. ✔️تنها قرآن عظيم، مخاطب ويژه ندارد مخاطب قرآن گاهى انسان است و گاهى بنى آدم و گاهى ناس و گاهى بشر «إِنَّهٰا لَإِحْدَى الْكُبَرِ نَذِيراً لِلْبَشَرِ» قرآن، پيام است براى هر كه بشنود «أُوحِيَ‌ إِلَيَّ‌ هٰذَا الْقُرْآنُ‌ لِأُنْذِرَكُمْ‌ بِهِ‌ وَ مَنْ‌ بَلَغَ‌» و اگر مؤمنان را مخاطب ساخته به اهل كتاب و مشركين نيز خطاب داده است. ✔️قرآن، پيام براى عالميان است. «مٰا هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ‌» . «إِنْ‌ هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ‌» . شگفت است كه قرآن در ميان اعراب و به زبان عربى فرودآمده ولى يك خطاب ويژۀ اعراب ندارد. ✳️2 - جامعيت و فراگيرى همه قلمروهاى زندگى. ✔️قرآن، كتاب هدايت است و همه قلمروهاى زندگى انسانى را مورد توجه و هدايت قرار داده است: قلمرو فردى، اجتماعى، خانوادگى، سياسى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى، و... و اين نكته‌آموز است. كتابى هدايت أقوم دارد كه به همۀ ابعاد بنگرد. ✳️3 - قرآن، همۀ ابعاد وجودى انسان را مورد هدايت قرار داده: فطرت، عقل، غرائز، دل و عواطف و در همين راستا در قرآن، هم معارف عقلى هست و هم روانى و به همين دليل، قرآن هم معارف اعتقادى دارد هم اخلاق و هم احكام. @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
#تمثیل_در_قرآن #تمثيلات_قرآن 🔘تمثيل #انفاق فى سبيل اللّه ✔️حضرت محمّد (ص): "مثل المؤمنين فى توا
🔘تمثيل انفاق رياكارانه ✔️حضرت على (ع): "كلّ‌ حسنة لا يراد بها وجه الله تعالى فعليها قبح الرّيا و ثمرتها قبح الجزاء " هر كار نيكى كه خداى تعالى به آن اراده نشود زشتى ريا بر آن بار است و ميوه‌اش بد جزا داده شدن است. (غرر الحكم، ص 549) 1-دانه بر سنگ سخت افشاندن! 🌾يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاٰ تُبْطِلُوا صَدَقٰاتِكُمْ‌ بِالْمَنِّ‌ وَ الْأَذىٰ‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ‌ مٰالَهُ‌ رِئٰاءَ النّٰاسِ‌ وَ لاٰ يُؤْمِنُ‌ بِاللّٰهِ‌ وَ الْيَوْمِ‌ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ‌ كَمَثَلِ‌ صَفْوٰانٍ‌ عَلَيْهِ‌ تُرٰابٌ‌ فَأَصٰابَهُ‌ وٰابِلٌ‌ فَتَرَكَهُ‌ صَلْداً لاٰ يَقْدِرُونَ‌ عَلىٰ‌ شَيْ‌ءٍ مِمّٰا كَسَبُوا وَ اللّٰهُ‌ لاٰ يَهْدِي الْقَوْمَ‌ الْكٰافِرِينَ‌ (بقره/264) 🌾"اى اهل ايمان صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازيد مانند آن كه مال خود را از روى ريا انفاق مى‌كند و ايمان به خدا و روز قيامت نمى‌آورد. مثل چنين مرد رياكار بدان ماند كه دانه را بر قطعه سنگى كه قشر نازكى از خاك بر آن باشد، بپاشد و تند بارانى غبار آن را بشويد و آن را صاف كند و توانايى به دست آوردن حاصلى را از آن نداشته باشند و خداوند كافران را هدايت نمى‌نمايد." شأن نزول آیه مفضّل بن صالح بعد از يك واسطه از امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) نقل نمايد كه اين آيه دربارۀ عثمان بن عفّان نازل گرديده كه از او به معاويه و پيروان او نيز سرايت كرده است. و نيز سلام بن مستنير از امام باقر (ع) روايت نمايد كه اين آيه دربارۀ عثمان بن عفان نازل شده است . 🌿دانه‌هاى چندى در مشت گرفته تا بيفشاند شايد كه ثمر و نتيجه‌اى به او بازپس دهد. و اگر از چنگ حوادث روزگار سالم برهد، در روز برداشت، انبان او نيز چون نيك‌بختان سعادت پيشه، تهى نباشد بلكه دلشاد باشد از كشتۀ خود كه چنين نتيجۀ نيكويى داشته است. امّا اين زارع ديوانه و ناشى را ببين! به جاى اين كه دانه‌ها را در زمينى قابل كشت و مستعد بپاشد، بر سنگى ستبر و سخت غير قابل كشت و رويش كه در مسير خود يافته مى‌ريزد و مسرور از اين كشت خود!! سنگ را زمينۀ رويش نيست، فقط‍‌ قشر نازكى از خاك و غبار بر آن نشسته كه آن نيز به وسيلۀ باران تندى كه ببارد شسته مى‌شود و كاملا صاف مى‌گردد. اين بيچاره با چنين كشت بى‌فايده و بى‌اثر اگر به انتظار نتيجۀ آن نشيند، كارى است بيهوده و زحمتى است بر باد رفته. كه سنگ را نشايد جوانه‌اى پروراندن و ميوه‌اى دادن، چه، زمينۀ آن را دارا نمى‌باشد. او با اين كار خود طرفى به جايى نخواهد بست و راه به سعادتى نخواهد جست. آخر كار نيز سرافكنده و چشم گريان است و بر زبانش كلمۀ«... ربّ‌ ارجعون... »جارى است. @The_Holy_Quran_114
🔘تمثيل انفاق رياكارانه 🍃اين مثل كسانى است كه انفاق مى‌كنند امّا از روى ريا و براى جلب توجّه مردم و كسب شهرت و آوازه، نه براى خشنودى و رضايت خدا. 🍃در هنگام عمل انفاق، به مردم هم منّت گذاشته و با زبان و افعال خود به آزار و اذيّت آنان نيز مى‌پردازند. 🍃به نفس عمل و حقيقت آن هم اعتقاد و اطمينانى ندارند؛ ليكن در انظار عموم بخششى مى‌كنند تا وجهۀ «حاتم طايى» را يدك كشند كه اعمال اين رياكاران سود و بهره‌اى برايشان در بر ندارد بلكه باطل و بى‌اثر است كه خدا اعمال متّقين را قبول مى‌كند. (إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ‌ اللّٰهُ‌ مِنَ‌ الْمُتَّقِينَ‌ -«مائده/27») 🍃و اعمالشان در ميزان حق و سنجش "يوم البعث " وزنى دارد و جايگاهشان نيز "جنّات الفردوس" است. ♦️امّا رياكاران و كافران، اعمالشان حبط‍‌ خواهد شد و در مقياس قيامت وزنى نخواهد داشت كه قرآن فرمايد: «اى رسول، به امّت بگو كه مى‌خواهيد شما را به زيانكارترين مردم آگاه سازم‌؟ زيانكارترين مردم آنها هستند كه عمرشان را در راه حيات دنيوى تباه كردند و به خيال باطل مى‌پنداشتند نيكوكارى مى‌كنند. همين دنياطلبانند كه به آيات خداى خود كافر شدند و روز ملاقات خدا را انكار كردند. لذا اعمالشان همه تباه گشته و روز قيامت آنها را هيچ وزن و ارزشى نخواهيم داد. اينان چون كافر شده و آيات و پيامبران مرا استهزاء كردند به آتش دوزخ كيفر خواهند يافت.» (كهف/106-103) 🔰تفسير ... كسى كه در انفاق خود مرتكب ريا مى‌شود در ريا كردنش و در ترتب ثواب بر انفاقش حال سنگ صافى را دارد كه مختصرى خاك روى آن باشد همين‌كه بارانى تند بر آن ببارد، همين بارانى كه مايۀ حيات زمين و سرسبزى آن و آراستگى‌اش به گل و گياه است، در اين سنگ خاك‌آلود چنين اثرى ندارد و خاك نامبرده در برابر آن باران دوام نياورده به كلى شسته مى‌شود، تنها سنگى سخت مى‌ماند كه نه آبى در آن فرومى‌رود و نه گياهى از آن مى‌رويد... بدون اين كه نقصى و قصورى در ناحيۀ آب‌وخاك باشد. ♦️حال و احوال رياكار نيز چنين است. براى اين كه وقتى رياكار در عمل خود خدا را در نظر نمى‌گيرد ثوابى بر عملش مترتّب نمى‌شود هر چند كه جرم عمل هيچ نقص و قصورى ندارد، چون انفاق سببى است روشن براى ترتب ثواب، ليكن به خاطر اين كه قلب صاحبش چون سنگ است استعداد پذيرفتن رحمت و كرامت ندارد . @The_Holy_Quran_114
✔️پرسش‌هاى مهم پاسخ‌هاى كوتاه ⁉️آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و رو به كعبه بايستيم‌؟ اگر همۀ مردم رو به خورشيد خانه بسازند چيزى به خورشيد اضافه نمى‌شود و اگر همه مردم پشت به خورشيد خانه بسازند، چيزى از خورشيد كم نمى‌شود. خورشيد نيازى به مردم ندارد كه رو به او كنند، اين مردم هستند كه براى دريافت نور و گرما بايد خانه‌هاى خود را رو به خورشيد بسازند. خداوند به عباداتِ‌ مردم نيازى ندارد كه فرمان داده نماز بخوانند. اين مردم هستند كه با رو كردن به او از الطاف خاص الهى برخوردار مى‌شوند و رشد مى‌كنند. قرآن مى‌فرمايد: اگر همۀ مردم كافر شوند، ذرّه‌اى در خداوند اثر ندارد، زيرا او از همۀ انسان‌ها بى‌نياز است. «اِن تكفروا انتم و مَن فى الارض جيمعاً فانّ‌ اللّه لغنىٌّ‌ حميد» (ابراهیم: 8) @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️سوره مبارکه بقره «آیه 1» ♻️الم #سؤال ⁉️بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن چيست ؟ #پاسخ شا
💠بقره «٩» يُخَادِعُونَ‌ اللَّهَ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُواْ وَ مَا يَخْدَعُونَ‌ إِلّا أَنْفُسَهُمْ‌ وَ مَا يَشْعُرُونَ‌ 💠(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نيرنگ مى‌كنند در حاليكه جز خودشان را فريب نمى‌دهند، امّا نمى‌فهمند! ⁉️چرا با اينكه منافقان به خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله نيرنگ ميزنند، ولى خداوند مى فرمايد: جز خودشان را فريب نمى‌دهند ؛«وَمَا يَخْدَعُونَ‌ إِلّا أَنْفُسَهُمْ‌ » ؟ ✔️مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آنرا مورد تمسخر و بازيچه قرار مى‌دهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. ✔️يعنى همانگونه كه اطاعت و بيعت با رسول‌خدا، اطاعت و بيعت با خداست ١ خدعه با رسول‌خدا به منزله خدعه با خدا مى‌باشد كه روشن است اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. ✔️چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ‌ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده‌ام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست . ✅اين تمثيل درمورد آيه ٤٣ سوره فاطر نيز بكار رفته است كه خداوند مى‌فرمايد: ✔️«لا يحيق المكر السّىء الاّ باهله» اين نيرنگ‌ها تنها دامان صاحبانش را مى‌گيرد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 💠بقره «١٠ »فِى قُلُوبِهِمْ‌ مَّرَضٌ‌ فَزَادَهُمْ‌ اللَّهُ‌ مَرَضاً وَ لَهُمْ‌ عَذَابٌ‌ أَلِيمٌ‌ بِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ‌ 💠در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مى‌گويند. ⁉️منظور از اينكه خدا بيمارى منافق را زياد مى كند چيست ؟ ✔️مثال منافق، به لاشه ومردارى بد بو مى‌ماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مى‌يابد. ✔️نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه و حكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مى‌زند و يك گام بر نفاق خود مى‌افزايد. ✔️اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مى‌كند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فزادهم اللّه مرضاً» 🔰اين پاسخ در باره آيه ٣٦ سوره انبيا نيز به كار مى‌رود كه كفار با ديدن پيامبرصلى الله عليه وآله لجاجت بيشترى مى‌ورزند. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ⁉️نفاق چه نوع بيمارى است ؟ ✔️نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فى قلوبهم مرض» @The_Holy_Quran_114
🍀بقره «٢٠» يَكَادُ الْبَرْقُ‌ يَخْطَفُ‌ أَبْصَارَهُمْ‌ كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ‌ وَ إِذَآ أَظْلَمَ‌ عَلَيْهِمْ‌ قَامُواْ وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ‌ لَذَهَبَ‌ بِسَمْعِهِمْ‌ وَ أَبْصَارِهِمْ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَلَى كُلِّ‌ شَىءٍ قَدِيرٌ 🍀نزديك است كه برق، نور چشمانشان را بربايد. هرگاه كه (برق آسمان در آن صحراى تاريك وبارانى) براى آنان بدرخشد، در آن حركت كنند، ولى همين كه تاريكى، ايشان را فرا گرفت بايستند و اگر خداوند بخواهد، شنوايى و بينايى آنان را (از بين) مى‌برد، همانا خداوند بر هر چيزى تواناست. ⁉️در اين آیه آمده است: «خداوند بر هر چيزى تواناست» اين با محال بودن بعضى از كارها چگونه قابل جمع است‌؟ 🔰هرگاه گفته مى‌شود: خداوند بر هر كارى قادر است، مراد كارهاى ممكن است. مثلاً اگر گفتيم فلانى رياضى‌دان است، معنايش آن نيست كه بتواند حاصل جمع (٢+٢) را ٥ بياورد. زيرا اين امر محال است، نه آنكه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد. @The_Holy_Quran_114
🌸بقره «٢٥ »وَ بَشِّرِ الَّذِينَ‌ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ‌ أَنَّ‌ لَهُمْ‌ جَنَّاتٍ‌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِنْ‌ ثَمَرَۀٍ‌ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ‌ وَ أُتُواْ بِهِ‌ مُتَشَابِهاً وَ لَهُمْ‌ فِيهَا أَزْوَاجٌ‌ مُّطَهَّرَۀٌ‌ وَ هُمْ‌ فِيهَا خَالِدُونَ‌ 🌺و كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، مژده بده كه برايشان باغهايى است كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هرگاه ميوه‌اى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گويند: اين همان است كه قبلاً نيز روزى ما بوده، در حالى كه همانند آن نعمت‌ها به ايشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاك و پاكيزه است و در آنجا جاودانه‌اند. ⁉️چرا ايمان بر عمل صالح مقدم شده است ؟ 🌺 در قرآن، معمولاً ايمان و عمل صالح در كنار هم مطرح شده است، ولى ايمان بر عمل صالح مقدم قرار گرفته است. 🌸آرى، اگر اتاقى از درون نورانى شد، شعاع اين نور از روزنه و پنجره‌ها بيرون خواهد زد. ايمان، درونِ‌ انسان را نورانى و قلب نورانى، تمام كارهاى انسان را نورانی مى‌كند. @The_Holy_Quran_114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا