eitaa logo
اعجاز قرآن کریم
19 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
3 فایل
🌟بسم الله الرّحمن الرّحیم🌟 💫به گروه اعجاز قرآن کریم خوش آمدید.💫 @The_Holy_Quran114 ✨با محوریت ⭐تدبر در آیات الهی ⭐بیان ظرافت های معنایی آیات ⭐تبيين ابعاد اعجاز قرآن کریم 📂باز نشر مطالب، با لینک کانال لطفا... 📂همگی مبلغ قرآن کریم باشیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ چند اصل در زمينه جهاد نظامى(1) 1. در جهاد نظامى خداوند يار رزمندگان است؛ 🍃(لَقَدْ نَصَرَكُمُ‌ اللَّهُ‌ فِي مَوَاطِنَ‌ كَثِيرَةٍ‌). «توبه: 25» 2. در جهاد نظامى، رزمنده با خداوند بيعت مى‌كند؛ 🍃(فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ‌ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ‌). «توبه: 111» 3. گروهى كه در جهاد نظامى شركت نمى‌كنند به جهت علاقه به دنيا است؛ 🍃(مَا لَكُمْ‌ إِذَا قِيلَ‌ لَكُمُ‌ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌ اثَّاقَلْتُمْ‌ إِلَى الْأَرْضِ‌ أَرَضِيتُمْ‌ بِالْحَيَاةِ‌ الدُّنْيَا). «توبه: 38» 4. جهاد نظامى در اسلامى به‌منظور كشورگشايى نيست بلكه به‌منظور گسترش مكتب اسلام و مقابله با فتنه است؛ 🍃(وَ قَاتِلُوهُمْ‌ حَتَّى لاَتَكُونَ‌ فِتْنَةٌ‌ وَ يَكُونَ‌ الدِّينُ‌ كُلُّهُ‌ لِلّهِ‌).«انفال:39» 5. پيروزى تنها با تعداد نفرات زياد نيست، بلكه با اراده خداوند است؛ 🍃(كَمْ‌ مِن فِئَةٍ‌ قَلِيلَةٍ‌ غَلَبَتْ‌ فِئَةً‌ كَثِيرَةً‌ بِإِذْنِ‌ اللَّهِ‌).«بقره: 249» 🍃(تَوَدُّونَ‌ أَنَّ‌ غَيْرَ ذَاتِ‌ الشَّوْكَةِ‌ تَكُونُ‌ لَكُمْ‌ وَيُرِيدُ اللَّهُ‌ أَن يُحِقَّ‌ الْحَقَّ‌ بِكَلِمَاتِهِ‌).«انفال:7» 6. هدف از جهاد نظامى احقاق حق و انهدام باطل است؛ 🍃(يُرِيدُ اللَّهُ‌ أَن يُحِقَّ‌ الْحَقَّ‌ بِكَلِمَاتِهِ‌ وَ يَقْطَعَ‌ دَابِرَالْكَافِرِينَ‌). «انفال:7» 7. در جهاد نظامى با اراده و امداد الهى مى‌توان در جنگ راحت خوابيد و آرامش داشت و اگر خدا نخواهد، در بهترين باغ‌ها و منزل‌ها نه خوابى است، نه آرامشى؛ 🍃(إِذْ يُغْشِّيكُمُ‌ النُّعَاسَ‌ أَمَنَةً‌ مِنْهُ‌).«انفال: 11» 8. از جمله عوامل پيروزى رزمندگان آن است كه خداوند دل ترسان و مضطرب آنان را آرام مى‌كند و متقابلاً قلب آرام دشمن را مضطرب مى‌سازد؛ 🍃(لِيَرْبِطَ‍‌ عَلَى قُلُوبِكُمْ‌) «انفال: 11» 🍃(سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا الرُّعْبَ‌). «انفال: 12» 9. فرار از جهاد گناه كبيره است؛ 🍃(وَ مَن يُوَلِّهِمْ‌... فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌). «انفال:16» 10. از جمله نتايج جهاد نظامى، جداسازى طرفداران حق از باطل است؛ 🍃(لِيَمِيزَ اللَّهُ‌ الْخَبِيثَ‌ مِنَ‌ الطَّيِّبِ‌).«انفال: 37» @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️پرسش‌هاى مهم پاسخ‌هاى كوتاه #سؤال ⁉️آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و
✔️پرسش‌هاى مهم پاسخ‌هاى كوتاه ⁉️چرا صالحان، گرفتار مشكلات هستند و مجرمان و گنهكاران، در رفاه به سر مى‌برند؟ از آنجا كه خداوند اولياى خود را دوست دارد، لذا اگر خلافى كنند، فوراً آنان را با قهر خود مى‌گيرد تا متذكّر شوند، چنانكه خداوند در قرآن مى‌فرمايد: اگر پيامبر سخنى را كه ما نگفته‌ايم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مى‌گيريم: «لو تقوَّل علينا بعضَ‌ الاقاويل لأخذنا منه باليمين» (حاقه: 44- 45) و همچنين اگر مؤمنين خلافى كنند، چند روزى نمى‌گذرد مگر آنكه گوشمالى مى‌شوند. امّا اگر نااهلان خلاف كنند، خداوند به آنان مهلت مى‌دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاك مى‌كند: «و جعلنا لمهلكهم مَوعداً» (کهف: 59) و اگر اميدى به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قيامت به تأخير مى‌اندازد و به آنان مهلت مى‌دهد تا پيمانه شان پر شود. «انّما نُملى لهم ليزدادوا اثماً» (آل عمران: 178) ✔️ به يك مثال توجه كنيد: اگر قطره‌اى چاى روى شيشه عينك شما بريزد، فوراً آن را پاك مى‌كنيد. امّا اگر قطره‌اى چاى روى لباس سفيد شما بچكد، صبر مى‌كنيد تا به منزل برويد و لباس خود را عوض كنيد. و اگر قطره‌اى روى قالى زير پاى شما بچكد، آن را رها مى‌كنيد تا مثلاً شب عيد به قالى شويى ببريد. خداوند نيز با هركس به گونه‌اى رفتار مى‌نمايد و بر اساس شفّافيّت يا تيرگى روحش، كيفر او را به تاخير مى‌اندازد. @The_Holy_Quran_114
✔️پرسش‌هاى مهم پاسخ‌هاى كوتاه ⁉️چگونه قبولى تمام كارها، مشروط‍‌ به قبولى يك عمل همچون نماز مى‌شود؟ پليس راهى را در نظر بگيريد كه از راننده‌اى گواهينامۀ رانندگى مطالبه مى‌كند. اگر راننده، گواهينامه پزشكى، گذرنامه سياسى، پروانه ساختمان، كارت بازرگانى و اجازه اجتهاد و يا هر مدرك ديگرى به او نشان دهد، پليس از او نمى‌پذيرد و تنها اگر گواهينامه رانندگى داشت اجازۀ عبور مى‌دهد و گرنه مانع او مى‌شود. در قيامت نيز شرط‍‌ رسيدن به مقصد، گواهينامۀ است كه اگر نباشد، هيچ عملى مورد قبول و نجات‌بخش نيست. @The_Holy_Quran_114
✅«بقره: 104»يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا وَ قُولُوا انْظُرْنٰا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْكٰافِرِينَ‌ عَذٰابٌ‌ أَلِيمٌ‌ ✔️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد!(به پيامبر)نگوييد:«راعِنا»مراعاتمان كن، بلكه بگوييد:«اُنظرنا»ما را در نظر بگير،و(اين توصيه را)بشنويد و براى كافران عذاب دردناكى است. ✅ ✔️اين اوّلين آيه از آغاز قرآن است كه با خطاب: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا» شروع مى‌شود.و از اين به بعد بيش از هشتاد مورد وجود دارد كه با همين خطاب آمده است. ✅ : ✔️1-توجّه به انعكاس حرف‌ها داشته باشيد. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا...» ممكن است افرادى با حسن نيّت سخن بگويند،ولى بايد بازتاب آن را نيز در نظر داشته باشند. ✔️2-دشمن،تمام حركات و حتّى كلمات ما را زير نظر دارد و از هر فرصتى كه بتواند مى‌خواهد بهره برده و ضربه بزند. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا...» ✔️ 3-اسلام،به انتخاب واژه‌هاى مناسب،بيان سنجيده و نحوۀ طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. «وَ قُولُوا انْظُرْنٰا» ✔️4-بايد در سخن گفتن با بزرگان و معلّم،ادب در گفتار رعايت شود. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا وَ قُولُوا...» ✔️5-اگر ديگران را سفارش به مراعات ادب مى‌كنيم،بايد ابتدا خودمان در سخن با مردم،رعايت ادب را بكنيم. «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا» خطاب محترمانه است. ✔️6-اگر از چيزى نهى مى‌شود،بهتر است جايگزين مناسب آن معرّفى شود. «لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا وَ قُولُوا انْظُرْنٰا» @The_Holy_Quran_114
✳️«بقره: 153»يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاٰةِ‌ إِنَّ‌ اللّٰهَ‌ مَعَ‌ الصّٰابِرِينَ‌ ✔️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد!(در برابر حوادث سخت زندگى،)از صبر و نماز كمك بگيريد،همانا خداوند با صابران است. ✔️مشابه آیه «وَ اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاٰةِ وَ إِنَّهٰا لَكَبِيرَةٌ إِلاّٰ عَلَى اَلْخٰاشِعِينَ (بقره: 45)» ✅در روايات مى‌خوانيم:هرگاه كار سختى براى حضرت على عليه السلام پيش مى‌آمد حضرت دو ركعت نماز مى‌خواند. اين سيره را بو على سينا نيز عمل مى‌كرد. 📣صبر،مادر همه كمالات است؛ 📣*صبر در جنگ،مايه شجاعت است. 📣*صبر در برابر گناه،وسيله تقواست. 📣*صبر از دنيا،نشانه زهد است. 📣*صبر در شهوت،سبب عفّت است. 📣*صبر در عبادت،موجب طاعت است. 📣*صبر در شبهات،مايه‌ى وَرع است. ✅ ✔️1-ايمان اگر همراه با عمل و توكّل و صبر و عبادت باشد،كاربرد بيشترى خواهد داشت. «اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ...» ✔️2-نماز اهرم است،بار نيست. «اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاٰةِ‌» ✔️3-صبر و نماز،وسيله جلب حمايت‌هاى الهى هستند. «اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاٰةِ‌ إِنَّ‌ اللّٰهَ‌ مَعَ‌ الصّٰابِرِينَ‌» ✔️4-اگرچه خداوند با هركس و در هرجايى حضور دارد؛ «هُوَ مَعَكُمْ‌ أَيْنَ‌ مٰا كُنْتُمْ‌» (حدید:4) و لكن همراهى خدا با صابران،معناى خاصّى دارد و آن لطف،محبّت و يارى‌رسانى خداوند به صابران است. «إِنَّ‌ اللّٰهَ‌ مَعَ‌ الصّٰابِرِينَ‌» @The_Holy_Quran_114
✳️«بقره: 172»يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا كُلُوا مِنْ‌ طَيِّبٰاتِ‌ مٰا رَزَقْنٰاكُمْ‌ وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ إِيّٰاهُ‌ تَعْبُدُونَ‌ ✔️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از نعمت‌هاى پاكيزه‌اى كه به شما روزى داده‌ايم بخوريد و شكر خدا را به جاى آوريد.اگر فقط‍‌ او را پرستش مى‌كنيد. ✔️قرآن،هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند،ابتدا راههاى مباح آن را مطرح كرده و سپس موارد نهى را بيان مى‌كند.چون مى‌خواهد در آيات بعد،مردم را از يك سرى خوردنى،منع و نهى كند،در اين آيه راههاى حلال را بازگو نموده است. ✔️شكر مراحلى دارد.گاهى با زبان است و گاهى با عمل.شكر واقعى آن است كه نعمت‌ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. ✅ ✔️1-خودسازى و زهد و تقوا،منافاتى با بهره‌گيرى از طيّبات ندارد. «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا كُلُوا مِنْ‌ طَيِّبٰاتِ‌» ✔️2-در مكتب اسلام،مادّيات مقدّمه‌ى معنويات است. «كُلُوا، وَ اشْكُرُوا، تَعْبُدُونَ‌» ✔️3-اسلام در تغذيه،به بهداشت توجّه دارد. «طَيِّبٰاتِ‌ مٰا رَزَقْنٰاكُمْ‌» ✔️4-قبل از تأمين زندگى مردم و محبّت به آنان،توقّعى نداشته باشيد. «كُلُوا... وَ اشْكُرُوا» ✔️5-شكر،نشانه‌ى خداپرستى و توحيد ناب است.اگر انسان رزق را نتيجه فكر اقتصادى،تلاش،مديريّت،سرمايه و اعتبارات خود بداند،براى خداوند سهمى قائل نخواهد بود تا او را شكر كند. «وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ إِيّٰاهُ‌ تَعْبُدُونَ‌» ✔️6-شكر،نمونه روشن عبادت است. «وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ‌... تَعْبُدُونَ‌» ✔️7-شكر خداوند،واجب است. «كُلُوا... وَ اشْكُرُوا لِلّٰهِ‌» ✔️8-خداپرست،آنچه را خدا حلال شمرده،از پيش خود حرام نمى‌كند. «كُلُوا... إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ إِيّٰاهُ‌ تَعْبُدُونَ‌» @The_Holy_Quran_114
✳️«بقره: 178» يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا كُتِبَ‌ عَلَيْكُمُ‌ الْقِصٰاصُ‌ فِي الْقَتْلىٰ‌ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثىٰ‌ بِالْأُنْثىٰ‌ فَمَنْ‌ عُفِيَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ أَخِيهِ‌ شَيْ‌ءٌ فَاتِّبٰاعٌ‌ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ أَدٰاءٌ إِلَيْهِ‌ بِإِحْسٰانٍ‌ ذٰلِكَ‌ تَخْفِيفٌ‌ مِنْ‌ رَبِّكُمْ‌ وَ رَحْمَةٌ‌ فَمَنِ‌ اعْتَدىٰ‌ بَعْدَ ذٰلِكَ‌ فَلَهُ‌ عَذٰابٌ‌ أَلِيمٌ‌ ✔️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد!(قانون)قصاص در مورد كشتگان،بر شما (چنين)مقرّر گرديده است:آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن،پس اگر كسى از ناحيه برادر(دينى)خود(يعنى صاحب خون و ولىّ‌ مقتول)مورد عفو قرار گيرد.(يا قصاص او به خون‌بها تبديل شود) بايد شيوه‌اى پسنديده پيش گيرد و به نيكى(ديه را به ولى مقتول)بپردازد، اين حكم تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگارتان،پس براى كسى كه بعد از اين(از حكم خدا)تجاوز كند،عذاب دردناكى دارد. ✅ ✔️«قصاص»از ريشه«قصّ‌»به معناى پيگيرى است.لذا به داستان دنباله‌دار و پى‌درپى «قصّه»مى‌گويند.پيگيرى قتل تا مجازات قاتل را«قصاص»گويند. ✔️در هر اجتماعى گاه‌وبى‌گاه قتلى صورت مى‌گيرد،يك دين جامع و كامل همانند اسلام،در قبال چنين حوادثى بايد طرح و برنامه‌ى عادلانه و منطقى ارائه دهد كه بتواند جلوى ازدياد و تكرار چنين حوادث و همچنين جلوى انتقام‌هاى نابجا و احياناً سوءاستفاده‌ها را بگيرد،تا قاتلان،جسور نشوند و خون مظلوم به هدر نرود. ✅ ✔️1-در قانون قصاص،اصول تساوى و عدالت مورد توجّه است. «اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثىٰ‌ بِالْأُنْثىٰ‌...» ✔️2-قاطعيّت و عطوفت در كنار هم لازم است. «فَمَنْ‌ عُفِيَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ أَخِيهِ‌» گويا اولياى مقتول،برادر قاتل هستند و قاتل،از مرز اسلام و اخوت بيرون نمى‌رود. ✔️3-حقوق اسلامى،آميخته با اخلاق اسلامى است. «كُتِبَ‌ عَلَيْكُمُ‌ الْقِصٰاصُ‌... فَمَنْ‌ عُفِيَ‌» ✔️4-اسلام،نه مانند يهود تنها راه را قصاص مى‌داند و نه همچون مسيحيّت بهترين راه را عفو مى‌شناسد،بلكه راههاى مختلفى مثل قصاص،خون‌بها و عفو را مطرح مى‌كند. «كُتِبَ‌ عَلَيْكُمُ‌ الْقِصٰاصُ‌... فَمَنْ‌ عُفِيَ‌» ✔️5-جواز عفو قاتل و تبديل قصاص به گرفتن خون‌بها،شايد براى تربيت شماست. «تَخْفِيفٌ‌ مِنْ‌ رَبِّكُمْ‌» ✔️6-تجاوز از حدود الهى و سوءاستفاده از آن ممنوع است.«فمن اعتدى عليه... فَلَهُ‌ عَذٰابٌ‌ أَلِيمٌ‌» ✔️7-اگر در قانونى تخفيف قرار داديد،به آن پابند بايستيد. «ذٰلِكَ‌ تَخْفِيفٌ‌... فَمَنِ‌ اعْتَدىٰ‌» @The_Holy_Quran_114
✳️سوره بقرة آيه 264‏ ‏ ‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لاَّ يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ‏ ‏ ✔️‏اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ! بذل و بخششهاي خود را با منّت و آزار ، پوچ و تباه نسازيد ، همانند كسي كه دارائي خود را براي نمودن به مردم ، رياكارانه صرف مي‌كند و به خدا و روز رستاخيز ايمان ندارد . مَثَل چنين كسي همچون مَثَل قطعه سنگ صاف و لغزنده‌اي است كه بر آن ( قشري از ) خاك باشد ( و بذرافشاني شود ) ، و باران شديدي بر آن ببارد ( و همه خاكها و بذرّها را فرو شويد ) و آن را به صورت سنگي صاف ( و خالي از هر چيز ) برجاي گذارد . ( چنين رياكاراني ) از كاري كه انجام داده‌اند سود و بهره‌اي برنمي‌گيرند ، و خداوند گروه كفرپيشه را ( به سوي خير و صلاح ) رهنمود نمي‌نمايد .‏ ‏« صَدَقَاتِ‌ » : بذل و بخششها . احسان و نيكيها . « رِئَآءَ » : ريا . ظاهرفريبي . منصوب است چون مفعولٌ‌له ، يا حال است و به معني : مُرائي . « صَفْوَان‌ » : سنگ بزرگ صاف و لغزنده . « وَابِلٌ » : باران تند . رگبار باران . « صَلْداً » : سخت و لغزنده وبدون گرد و غبار .‏ ✅ اين آيه نيز تشبيهى را با خود دارد و نمايانگر باطن اشخاصى است كه به قصد ريا و تظاهر انفاق مى‌كنند.ظاهر عمل اينان مانند خاك،نرم ولى باطن آن چون سنگ،سفت است كه قابليّت نفوذ ندارد.به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگشان،از انفاق خود بهره‌اى نمى‌برند. ✅ ✔️1- منّت‌گذارى و آزار فقير،پاداش انفاق و صدقات را از بين مى‌برد. «لاٰ تُبْطِلُوا» ✔️2-ريا،نشانه عدم ايمان واقعى به پروردگار و قيامت است. «يُنْفِقُ‌ مٰالَهُ‌ رِئٰاءَ النّٰاسِ‌ وَ لاٰ يُؤْمِنُ‌ بِاللّٰهِ‌» ✔️3-انفاق مهم نيست،انگيزه و روحيّه‌ى انفاق‌كننده مهم است. «رِئٰاءَ النّٰاسِ‌» ✔️4-اعمال شخص منّت‌گذار،رياكار و كافر،تباه است.كلمه‌ى «فَمَثَلُهُ‌» قابل تطبيق با هر سه گروه است. ✔️5-رياكار،عاقبت رسوا مى‌شود و حوادث،كاشف حقايق است. «فَتَرَكَهُ‌ صَلْداً» ✔️6-رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است،بلكه رشد روحى را نيز كسب نكرده است. «لاٰ يَقْدِرُونَ‌ عَلىٰ‌ شَيْ‌ءٍ» ✔️7-منّت‌گذار و رياكار،در مدار كفر و مورد تهديد است. «لاٰ يَهْدِي الْقَوْمَ‌ الْكٰافِرِينَ‌» @The_Holy_Quran_114
🔰سوره مبارکه بقرة آيه 267‏ ‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ‏ ‏ ‏اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ! از قسمتهاي پاكيزه اموالي كه ( از طريق تجارت ) به دست آورده‌ايد و از آنچه از زمين براي شما بيرون آورده‌ايم ( از قبيل منابع و معادن زيرزميني ) ببخشيد و به سراغ چيزهاي ناپاك نرويد تا از آن ببخشيد ؛ در حالي كه خود شما حاضر نيستيد آن چيزهاي پليد را دريافت كنيد مگر با اغماض و چشم‌پوشي در آن ، و بدانيد كه خداوند بي‌نياز و شايسته ستايش است .‏ ‏✅ ‏ ‏« لا تَيَمَّمُوا » : قصد نكنيد . روي نياوريد . « خَبِيثَ‌ » : ناپاك . مراد از آن ، چيز بي‌مقدار و بدردنخور است‌ ؛ نه چيز حرام . زيرا چيز حرام ، اندوختن يا بخشيدن را نشايد . « حَمِيدٌ » : ستوده . فَعِيل به معني مَفْعُول است .‏ ✅ ✔️آيات قبل،شرايط‍‌ انفاق‌كننده را مطرح كرد و اين آيه شرايط‍‌ چيزهايى را بيان مى‌كند كه به محرومان انفاق مى‌شود. امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمودند:بعضى از مسلمانان درآمدهاى حرامى مانند ربا داشتند كه صرف فقرا مى‌كردند،اين آيه آنان را نهى نمود. ✅ ✔️1-هدف از انفاق،رهايى از بخل است،نه رهايى از اشياى بى‌ارزش و نامطلوب. «أَنْفِقُوا مِنْ‌ طَيِّبٰاتِ‌ مٰا كَسَبْتُمْ‌» ✔️2-در انفاق،تفاوتى ميان پول نقد يا كالا نيست. «مٰا كَسَبْتُمْ‌... مِمّٰا أَخْرَجْنٰا» ✔️3-بخششِ‌ بادآورده‌ها مهم نيست،بلكه بخشش از دست‌رنج،داراى ارزش است. «مٰا كَسَبْتُمْ‌» ✔️4-در انفاق بايد كرامت محرومان محفوظ‍‌ بماند. «وَ لاٰ تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ‌» ✔️5-نه تنها از چيزهاى ناپاك و پست انفاق نكنيد،بلكه به فكر آن نيز نيفتيد. «وَ لاٰ تَيَمَّمُوا» ✔️6-وجدان انسان،بهترين معيار براى شناخت پسنديده و ناپسند است.هرآنچه را مى‌پسندى كه به تو انفاق كنند،شايسته است كه انفاق كنى و اگر آن را دوست نمى‌دارى،شايسته‌ى انفاق نيست. «لَسْتُمْ‌ بِآخِذِيهِ‌ إِلاّٰ أَنْ‌ تُغْمِضُوا» ✔️7-هر فرد ثروتمندى احتمال فقير شدن خود را بدهد،شايد روزى دستِ‌ دهنده شما،دستِ‌ گيرنده شد.«آخذيه» ✔️8-گرفتن مال نامرغوب،نشانه رضايت فقرا نيست،بلكه نشانه‌ى استيصال آنان است.«تغمضوا»يعنى شما هم با اغماض و سختى ممكن است چيزى را بگيريد،ولى اين نشانه‌ى رضايت شما نيست. ✔️9-اثر انفاق به خود شما بر مى‌گردد،وگرنه خداوند غنى و بى‌نياز است. «أَنَّ‌ اللّٰهَ‌ غَنِيٌّ‌ حَمِيدٌ» ✔️10-غناى الهى همراه با كمالات و محبوبيّت است. «غَنِيٌّ‌ حَمِيدٌ» @The_Holy_Quran_114
✔️ (سوره مبارکه يونس: 9) 🍃إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في‏ جَنَّاتِ النَّعيمِ‏ 🍃بى‌گمان كسانى كه ايمان مى‌آورند و كارهاى شايسته مى‌كنند،پروردگارشان آنان را به سبب ايمان(راستين و كارهاى خداپسند) رهنمودشان مى‌نمايد(و در دنيا بر ايمان، استوار و ثابت‌قدمشان مى‌دارد،و در آخرت به بهشت نائلشان مى‌فرمايد كه)جويبارها در زير (كاخهاى)ايشان در بهشت خوش و پرناز و نعمت روان است. 🍃در حديث آمده است: 🔰انسان چون از قبرش در قيامت بر مى‌خيزد، عمل صالحش به صورتى نورانى نزد او مجسّم شده،او را به بهشت هدايت مى‌كند. (تفسير نمونه) 🔰 الهى، جريانى مداوم است. هر لحظه بر مؤمنان مى‌افزايد و آنان را از پرتگاه‌ها حفظ‍‌ مى‌كند و در بن‌بستِ‌ دنيا راهى به رويشان باز مى‌كند: «يَجْعَلْ‌ لَهُ‌ مَخْرَجاً» طلاق،۲. راه را برايشان نمايان مى‌كند: «نُوراً يَمْشِي بِهِ‌» انعام،۱۲۲. گره از كارشان مى‌گشايد: «أَصْلَحَ‌ بالَهُمْ‌» محمّد،۲. همه جا كفايتشان مى‌كند: «فَهُوَ حَسْبُهُ‌» طلاق،۳. و در قيامت هم به بهشت رهنمونشان مى‌كند: «يَسْعى نُورُهُمْ‌ بَيْنَ‌ أَيْدِيهِمْ‌»حديد،۱۲. همه‌ى اين هدايت‌ها از مفهوم كلّىِ‌ «يَهْدِيهِمْ‌». در آیه شریفه مذکور بر مى‌آيد، كه مورد آن را مشخّص نفرموده است تا شامل همه‌ى اينها بشود. @The_Holy_Quran_114
✔️سورة مبارکه بروج ✔️نقل ظلم‌ها و مظلوميّت‌ها و ذكر مصيبت و روضه خوانى،سابقه قرآنى دارد. 🔘قُتِلَ‌ أَصْحٰابُ‌ الْأُخْدُودِ«4» اَلنّٰارِ ذٰاتِ‌ الْوَقُودِ«5» إِذْ هُمْ‌ عَلَيْهٰا قُعُودٌ«6»(بروج: 4- 6) ✔️در نقل تاريخ، عبرت‌ها مهم است نه جزئيات. (از مكان اخدود،زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و...سخنى به ميان نيامده است،چون اثرى در گرفتن عبرت ندارد.) ✔️تفكّر ظلم‌ستيزى و ظالم‌كوبى ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد. ✔️ ارتكاب گناه يك مسئله است، ولى سنگدلى و نظاره‌گرى و رضايت برآن ، مسئله ديگر. «وَ هُمْ‌ عَلىٰ‌ مٰا يَفْعَلُونَ‌ بِالْمُؤْمِنِينَ‌ شُهُودٌ» ✔️ستمگرانى كه شاهد بر شكنجه مؤمنانند، بدانند كه خدا شاهد بر آنان و كار آنهاست. «شٰاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ - هُمْ‌ عَلىٰ‌ مٰا يَفْعَلُونَ‌ بِالْمُؤْمِنِينَ‌ شُهُودٌ» ✔️پايدارى بر ايمان،تاوان دارد. «وَ مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ‌ إِلاّٰ أَنْ‌ يُؤْمِنُوا» (جمله «يُؤْمِنُوا» به جاى«آمنوا»رمز آن است كه كفّار از پايدارى مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر مى‌داشتند شكنجه‌اى در كار نبود.) ✔️منطق كافر،تهديد و انتقام است. «وَ مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ‌» ✔️در نزد كفّار، بزرگ‌ترين جرم است و جز با دست برداشتن از ايمان به چيز ديگرى راضى نمى‌شوند. وَ مٰا نَقَمُوا مِنْهُمْ‌ إِلاّٰ أَنْ‌ يُؤْمِنُوا ...(بروج: 8) ✔️كافران بدانند كه حامى مؤمنين خداى عزيز است كه قدرت انتقام دارد. «يُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ‌ الْعَزِيزِ» ✔️جاذبه اتّصال به خداى قادر، اشكالات وارده بر و از جان‌گذشتگى در راه خدا را حل مى‌كند. «يُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ‌ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»(بروج: 8) @The_Holy_Quran_114
✔️سورة مبارکه بروج ✔️سوره مبارکه بروج بيست و دو آيه دارد و در مكّه نازل شده است. نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از آن،ستارگان درخشان است كه همچون برج بلند در آسمان مى‌درخشند. اين سوره با بيان جنايات گروهى شكنجه‌گر آغاز مى‌شود كه گودالى عميق حفر مى‌كردند و آتشى عظيم در آن مى‌افروختند و مؤمنان را به سوزاندن در آتش تهديد مى‌كردند و هركه دست از ايمان برنمى‌داشت،در آتش مى‌افكندند. خداوند نيز آنان را به آتش سخت دوزخ وعده مى‌دهد كه با آتش دنيا قابل مقايسه نيست و بدين‌وسيله مؤمنان را دلدارى مى‌دهد و آنان را به مقاومت در برابر ستمگران دعوت مى‌نمايد. 🔘به آیات ذیل از سوره بروج توجه نمایید👇 🍃إنَّ‌ الَّذِينَ‌ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ‌ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ‌ ثُمَّ‌ لَمْ‌ يَتُوبُوا فَلَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ جَهَنَّمَ‌ وَ لَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ الْحَرِيقِ‌«10» 🍃إنَّ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ‌ لَهُمْ‌ جَنّٰاتٌ‌ تَجْرِي مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ ذٰلِكَ‌ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ«11» 🍃 همانا كسانى كه مردان و زنان با ايمان را مورد آزار و شكنجه قرار دادند و توبه نكردند،پس براى آنان عذاب دوزخ و همچنين عذاب سوزان است. 🍃همانا براى كسانى كه اهل ايمان و عمل صالح هستند،باغ‌هايى بهشتى است كه نهرها از زير آن جارى است،اين است رستگارى بزرگ. 🔴خداوند برای براى كفّار شكنجه‌گر دو عذاب قرار داده است: عذاب كفر و عذاب شكنجه. «فَلَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ جَهَنَّمَ‌ وَ لَهُمْ‌ عَذٰابُ‌ الْحَرِيقِ‌» ♨️وصف حريق بودن، بيانگر شدّت سوزندگى آن است؛ در حدى كه اوصاف ديگر آن را تحت الشعاع قرار مى‌دهد. ♻️و مؤمنانى كه زير شكنجۀ كافران مقاومت کردند و بر ایمان خود پایدار ماندند و سرانجام در این راه جان دادند و در آتش آنان سوختند، مالك باغ‌هاى بهشت خواهند شد. برخوردارى از باغ‌هاى سرسبز بهشت، دستاوردى عظيم و آزادى بزرگ است. ذٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِير ✔️نکته قابل توجه آن که «الْفَوْزُ الْكَبِير» تنها یک بار در قرآن کریم آمده و آن هم پاداش این گروه از مؤمنان است. ✔️به نظر میرسد که اگر بخواهیم این موضوع را با مقاومت مردم ، و تطبیق دهیم؛ نتیجه ی این در میان همه ی پاداش هایی که خداوند به مؤمنين وعده داده است، چیزی جز «الْفَوْزُ الْكَبِير» نخواهد بود. ✔️ : در قرآن کریم «الْفَوْزُ الْعَظيمُ‏ »؛ 13 بار تکرار شده است و «الْفَوْزُ الْمُبينُ» 2 بار و «فَوْزاً عَظيماً» در 3 آیه آمده است. @The_Holy_Quran_114
✔️وعده پيروزى اسلام بر همه اديان،بارها در قرآن کریم تكرار شده است. اين پيروزى، هم مى‌تواند از جهت علمى، منطقى و غلبه در استدلال باشد،كه هميشه چنين بوده،و هم اشاره به آينده تاريخ باشد كه اسلام جهان را فراخواهد گرفت و وارثان زمين،بندگان صالح خواهند بود، چنانكه قدرت اسلام در نيم قرن اول هجرى، بخش بزرگى از زمين را فراگرفت. آينده تاريخ از نظر ما بسيار روشن و قطعى است و با ظهور حضرت مهدى عليه السلام آخرين امام معصوم از اهل بيت پيامبر،دنيا پر از عدل و داد خواهد شد. ♻️ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ‌ رَسُولَهُ‌ بِالْهُدىٰ‌ وَ دِينِ‌ الْحَقِّ‌ لِيُظْهِرَهُ‌ عَلَى الدِّينِ‌ كُلِّهِ‌ وَ كَفىٰ‌ بِاللّٰهِ‌ شَهِيداً» «فتح: 28» 🍃او كسى است كه پيامبرش را همراه با هدايت و دين حق فرستاد،تا آن را بر همه اديان پيروز كند و كافى است كه خداوند گواه اين موضوع باشد. ♻️«مُحَمَّدٌ رَسُولُ‌ اللّٰهِ‌ وَ الَّذِينَ‌ مَعَهُ‌ أَشِدّٰاءُ عَلَى الْكُفّٰارِ رُحَمٰاءُ بَيْنَهُمْ‌ تَرٰاهُمْ‌ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ‌ فَضْلاً مِنَ‌ اللّٰهِ‌ وَ رِضْوٰاناً سِيمٰاهُمْ‌ فِي وُجُوهِهِمْ‌ مِنْ‌ أَثَرِ السُّجُودِ ذٰلِكَ‌ مَثَلُهُمْ‌ فِي التَّوْرٰاةِ‌ وَ مَثَلُهُمْ‌ فِي الْإِنْجِيلِ‌ كَزَرْعٍ‌ أَخْرَجَ‌ شَطْأَهُ‌ فَآزَرَهُ‌ فَاسْتَغْلَظَ‍‌ فَاسْتَوىٰ‌ عَلىٰ‌ سُوقِهِ‌ يُعْجِبُ‌ الزُّرّٰاعَ‌ لِيَغِيظَ‍‌ بِهِمُ‌ الْكُفّٰارَ وَعَدَ اللّٰهُ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ‌ مِنْهُمْ‌ مَغْفِرَةً‌ وَ أَجْراً عَظِيماً»؛ «فتح: 29» 🍃محمّد،رسول خداست و كسانى كه با او هستند، در برابر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود مى‌بينى، كه فضل و رضوان را از خدا مى‌جويند،نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است.اين است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتى است كه جوانه را از زمين خارج كرده،پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقۀ خود بايستد، آن‌گونه كه كشاورزان را به شگفتى و شادى وامى‌دارد. تا خداوند به‌واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولى خداوند به كسانى از كفّار كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دهند،وعده آمرزش و پاداشى بزرگ داده است. ✅در اين آيه،شيوه‌ى ارتباطات يك مؤمن ترسيم شده است: 🔻رابطه با بيگانگان. «أَشِدّٰاءُ» شدت و سختى. 🔻با خودى‌ها. «رُحَمٰاءُ» محبت و مهربانى. 🔻با خداوند. «رُكَّعاً سُجَّداً» عبوديت و بندگى. 🔻با خود. «يَبْتَغُونَ‌» تلاش و كوشش و اميد به فضل خدا. ❇️تشبيه جامعه اسلامى به مزرعه كشاورزى، قابل دقت است زيرا: الف.كشت،از درون زمين است،عقيده نيز از درون انسان است. ب.كشت،در محيط‍‌ مناسب رشد مى‌كند، جامعه اسلامى هم نياز به زمينه‌هاى مناسب دارد. ج.كشت،داراى رشد طبيعى و تدريجى و اصيل و ثابت است،رشد امت اسلامى نيز مراحل و ثبوت و اصالت دارد. @The_Holy_Quran_114
♻️سوره مبارکه کهف 🍃 و لاٰ تَقُولَنَّ‌ لِشَيْ‌ءٍ إِنِّي فٰاعِلٌ‌ ذٰلِكَ‌ غَداً«23» 🍃درباره‌ى هيچ‌چيز و هيچ كار،مگو كه من آن را فردا انجام مى‌دهم، 🍃إلاّٰ أَنْ‌ يَشٰاءَ اللّٰهُ‌ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ‌ إِذٰا نَسِيتَ‌ وَ قُلْ‌ عَسىٰ‌ أَنْ‌ يَهْدِيَنِ‌ رَبِّي لِأَقْرَبَ‌ مِنْ‌ هٰذٰا رَشَداً«24» 🍃مگر آنكه(بگويى:)اگر خدا بخواهد.و اگر فراموش كردى(گفتن: ان‌شاءاللّه، همين‌كه يادت آمد) پروردگارت را ياد كن و بگو:اميد است كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديك‌تر است،راهنمايى كند. : ☘️گفتنِ‌ «إِنْ‌ شٰاءَ اللّٰهُ‌» كه اعتقاد به قدرت و مشيّت الهى را مى‌رساند، تكيه كلام اولياى الهى است. ☘️چنانكه در قرآن نيز از زبان پيامبران نقل شده است؛ ✔️يعقوب به فرزندانش مى‌گويد: 🍁«اُدْخُلُوا مِصْرَ إِنْ‌ شٰاءَ اللّٰهُ‌ آمِنِينَ‌»(یوسف:99) 🍂وارد مصر شويد،ان‌شاءاللّه در امانيد، ✔️خضر به موسى مى‌گويد: 🍁«سَتَجِدُنِي إِنْ‌ شٰاءَ اللّٰهُ‌ صٰابِراً»(کهف:69) 🍂اگر خدا بخواهد مرا شكيبا خواهى يافت. ✔️حضرت شعيب به حضرت موسى مى‌گويد: 🍁«سَتَجِدُنِي إِنْ‌ شٰاءَ اللّٰهُ‌ مِنَ‌ الصّٰالِحِينَ‌» (قصص: 27) ✔️حضرت اسماعيل به پدرش حضرت ابراهيم مى‌گويد: 🍁«سَتَجِدُنِي إِنْ‌ شٰاءَ اللّٰهُ‌ مِنَ‌ الصّٰابِرِينَ‌» (صافات: 102) 🍂مرا ذبح كن كه به خواست خدا مرا از شكيبايان خواهى يافت. 🟠البتّه مراد از گفتن «إِنْ‌ شٰاءَ اللّٰهُ‌» و «أَعُوذُ بِاللّٰهِ‌» و امثال آن،لقلقۀ زبان نيست،بلكه داشتن چنين بينشى در تمام ابعاد زندگى و در باور و دل انسان است. ✔️امام صادق عليه السلام فرمود: در نوشته‌هاى خود نيز «إِنْ‌ شٰاءَ اللّٰهُ‌» را فراموش نكنيد. روزى دستور داد نامه‌اى بنويسند، هنگامى كه نامه را بدون «ان‌شاءاللّه»ديد، فرمود: «كيف رجوتم أن يتم هذا؟» چگونه اميد داريد كه اين كار به سامان برسد؟ ✔️پيامبر اسلام(ص) هنگام ورود به قبرستان مى‌فرمود: «و انا ان شاء الله بكم لاحقون» اگر خدا بخواهد ما هم به شما خواهيم پيوست، در حالى كه مرگ،حتمى است. 🟠انسان در عين حال كه اراده دارد و آزاد است، ولى به طور مستقل نيست و همه‌ى كارها به او سپرده نشده كه بدون خواست خدا هم بتواند كارى انجام دهد. يعنى انسان نه در جبر است و نه اختيار تمام امور به او داده شده است، بلكه آزادى انسان در سايه‌ى مشيّت خداوند است. «إِلاّٰ أَنْ‌ يَشٰاءَ اللّٰهُ‌» @The_Holy_Quran_114
♻️سوره توبه؛ آیه 123 🍃 يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا قٰاتِلُوا الَّذِينَ‌ يَلُونَكُمْ‌ مِنَ‌ الْكُفّٰارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ‌ غِلْظَةً‌ وَ اعْلَمُوا أَنَّ‌ اللّٰهَ‌ مَعَ‌ الْمُتَّقِين 🍃اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! با كسانى از كفّار كه نزديك شمايند بجنگيد.بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند و بدانيد كه خداوند،با پرهيزكاران است. : ☘️پرداختن به دشمنانِ‌ نزديك‌تر و جنگيدن با آنان،مزايايى دارد،از جمله:به هزينه و امكانات كمترى نياز است،اطلاعات ما از آنان بيشتر است،تدارك جبهه آسان‌تر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بيشتر است،خطرشان مقدّم‌تر است،راه دفع آنان و دسترسى به منطقه‌ى جنگ سريع‌تر است،هم خودش دشمن است،هم مى‌تواند بازوى دشمنان دورتر باشد ☘️«غِلْظَةً‌» به معناى صلابت،قدرت و هيبت است،نه سنگدلى و بدخلقى. ازاين‌رو در مسائل نظامى،مانور و قدرت‌نمايى و رژه و لباس و شعار و هرچه كه قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد،مورد ستايش است.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيز هنگام فتح مكّه،مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابو سفيان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شكوه سپاه اسلام،روحيّه‌ى مشركان تضعيف شود. ✔️مسأله‌ى«الاقربُ‌ فالاقرب»،يعنى اولويّت دادن به آنچه نزديكتر به انسان است،در همه‌ى امورِ تعاليم اسلامى مطرح است،در انفاق و صدقه،ابتدا يتيم و فقيرِ خويشاوند،در پرداخت زكات ابتدا نيازمندان محلّى و نزديك،در جنگ،نخست دشمنان نزديكتر،در دعوت و تبليغ،ابتدا بستگان نزديك و اهل منطقه،در مسجد،تقدّم همسايه‌ى مسجد،در سفره و مهمانى،طعام نزديك انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل،آنان كه به امام جماعت در كمالات نزديك‌ترند. ✔️اين آيه،جهاد آزاديبخش را مى‌گويد،نه جهاد دفاعى را. ازاين‌رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته،نه به شرايط‍‌ هجوم كافران. ✔️در سيره‌ى پيامبر،نمونه‌هاى بسيارى ديده مى‌شود كه به سپاه اسلام توصيه مى‌فرمود:با تقوا باشند،به زنان كفّار آسيبى نرسانند،به درختان لطمه نزنند.حتّى يك‌بار كشته‌ى دختر كافرى را ديدند و به شدّت ناراحت شدند. @The_Holy_Quran_114
✔️وعده‌هاى خدا، حق و تخلف‌ناپذير است. وَعْدَ اللّٰهِ حَقًّا (یونس: 4)
♻️ياد خداوند بركات بسيار دارد: 🍃ياد نعمت‌هاى او،عامل شكر اوست. 🍃ياد قدرت او،سبب توكّل بر اوست. 🍃ياد الطاف او،مايه محبّت اوست. 🍃ياد قهر و خشم او،عامل خوف از اوست. 🍃ياد عظمت و بزرگى او،سبب خشيت در مقابل اوست. 🍃ياد علم او به پنهان و آشكار،مايه حيا و پاكدامنى ماست. 🍃ياد عفو و كرم او،مايه اميد و توبه است. 🍃ياد عدل او،عامل تقوا و پرهيزكارى است. @The_Holy_Quran_114
أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اَللّٰهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ مَنْ فِي اَلْأَرْضِ وَ اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ وَ اَلنُّجُومُ وَ اَلْجِبٰالُ وَ اَلشَّجَرُ وَ اَلدَّوَابُّ وَ كَثِيرٌ مِنَ اَلنّٰاسِ وَ كَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ اَلْعَذٰابُ وَ مَنْ يُهِنِ اَللّٰهُ فَمٰا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اَللّٰهَ يَفْعَلُ مٰا يَشٰاءُ 🍃(سوره مبارکه حج: آیه 18) آيا نديده‌اى و ندانسته‌اى كه تمام كسانى كه در آسمانها بوده و همۀ كسانى كه در زمين هستند،و خورشيد و ماه و ستاره‌ها و كوهها و درختان و جانوران و بسيارى از مردمان،براى خدا سجده مى‌برند(و به تسبيح و تقديس او مشغول و سرگرمند؟)و بسيارى از مردمان هم (غافل بوده و براى خدا سجده نمى‌برند و)عذاب ايشان حتمى است(و مستحق عقابند،و اينها در نزد پروردگارشان بى‌ارزش مى‌باشند)و خدا هركه را بى‌ارزش كند،هيچ‌كسى نمى‌تواند او را گرامى دارد(و مشمول عنايت و سعادت آسمانى كند.چرا كه تنها اين)خدا است كه هر چيزى را كه بخواهد انجام مى‌دهد. @The_Holy_Quran_114
♻️خداوند، نور است: «اَللّٰهُ‌ نُورُ السَّمٰاوٰاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌» (نور: 35) ♻️و آنچه از سوى او نازل شود،نور است. «اَلنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنٰا» (تغابن: 8) @The_Holy_Quran_114
♻️انواع در قرآن 1.زن و شوهرى كه همفكر و همگام در كار خير هستند.(همچون حضرت على و حضرت زهرا عليهما السلام) «يُطْعِمُونَ‌ الطَّعٰامَ‌» 2.زن و شوهرى كه در خباثت همفكر و همگام هستند.(ابو لهب و همسرش) تَبَّتْ‌ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ‌ ... وَ امْرَأَتُهُ‌ حَمّٰالَةَ‌ الْحَطَبِ‌ 3.خانواده‌اى كه مرد خوب،امّا زن بد است.(زن لوط‍‌ و نوح) كٰانَتٰا تَحْتَ‌ عَبْدَيْنِ‌ ... فَخٰانَتٰاهُمٰا 4.خانواده‌اى كه مرد بد،امّا همسر خوب است.(زن فرعون) «مَثَلاً لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا امْرَأَتَ‌ فِرْعَوْنَ‌» @The_Holy_Quran_114
🍃وَ ضَرَبَ‌ اللّٰهُ‌ مَثَلاً لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا امْرَأَتَ‌ فِرْعَوْنَ‌ إِذْ قٰالَتْ‌ رَبِّ‌ ابْنِ‌ لِي عِنْدَكَ‌ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ‌ وَ نَجِّنِي مِنْ‌ فِرْعَوْنَ‌ وَ عَمَلِهِ‌ وَ نَجِّنِي مِنَ‌ الْقَوْمِ‌ الظّٰالِمِينَ‌«تحریم: 11» 🍃و خداوند براى كسانى كه ايمان آورده‌اند، به همسر فرعون مثل زده است. آنگاه‌كه گفت: پروردگارا! براى من نزد خويش در بهشت خانه‌اى بساز و مرا از فرعون و كردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهايى‌بخش. : در آيات قبل،دو نمونه زن بد(همسر نوح و لوط‍‌) معرّفى شد و در آيات 11 و 12، دو نمونه زن خوب معرّفى مى‌شود.(همسر فرعون و حضرت مريم) ✅هنگامى كه آسيه،(همسر فرعون)معجزه حضرت موسى را ديد،به او ايمان آورد و فرعون، به كيفر اين كار،دست و پايش را به زمين ميخ‌كوب كرد و او را زير آفتاب سوزان قرار داد. 🔰هنگامى كه آسيه آخرين لحظه‌هاى عمر خود را مى‌گذرانيد،دعايش اين بود، «رَبِّ‌ ابْنِ‌ لِي عِنْدَكَ‌ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ‌» 📣لازم نيست الگو، پيامبر يا امام معصوم باشد و لازم نيست سابقه توحيدى داشته باشد. ♦️زن فرعون،نه معصوم بود و نه موحّد، بلكه با ديدن معجزه موسىٰ‌ ايمان آورد. ♦️در معرّفى الگو و تجليل از شخصيت‌ها، فرقى ميان زن و مرد نيست. ♻️قرآن به پيامبرش دستور مى‌دهد كه ياد ابراهيم را زنده نگه دار: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتٰابِ‌ إِبْرٰاهِيمَ‌» ♻️و يادآور مريم باش: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتٰابِ‌ مَرْيَمَ‌» 🍃چنانكه در اين آيه،همسر فرعون را معرّفى مى‌كند. 🍃«ضَرَبَ‌ اللّٰهُ‌ مَثَلاً لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا امْرَأَتَ‌ فِرْعَوْنَ‌» ✔️سيماى همسر فرعون 🔻1.محيط زده نبود و جامعه شخصيّت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژيمى فاسد ايستاد. 🔻 2.زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنيوى پشت كرد و از كاخ و رفاه و ماديات گذشت. 🔻3.فضاى سكوت و خفقان را شكست. 🔻4.صبور بود و زير شكنجه جان داد و به شهادت رسيد،ولى از راه و مكتبش دست بر نداشت. 🔻5.حامى رهبر معصوم زمان خود،حضرت موسىٰ‌ بود. 🔻6.بلندهمّت بود.او به كمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود. 🔻7.شهامت داشت و تهديدات فرعون در او أثر نگذاشت. 🔻8.رضاى خالق را بر رضاى خلق مقدم داشت. 🔻9.منطق و عقل و وحى را بر مسائل خانوادگى ترجيح مى‌داد. 🔻10.با نهى از منكر خود كه گفت: «لاٰ تَقْتُلُوهُ‌» موسى را در كودكى از مرگ نجات داد. 🔴همسر فرعون ثابت كرد بسيارى از شعارهايى كه در طول زمان،جزو فرهنگ مردم شده، غلط‍‌ است و بايد آن را عوض كرد. ✔️مى‌گويند: خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو، امّا او گفت: من همرنگ جماعت نمى‌شوم و رسوا هم نمى‌شوم. ✔️مى‌گويند: يك‌دست صدا ندارد،امّا او ثابت كرد كه يك نفر نيز مى‌تواند موج ايجاد كند. ✔️مى‌گويند:زن شخصيّت مستقل ندارد،امّا او ثابت كرد زن در انتخاب راه مستقل است. ✔️مى‌گويند:با مشت نمى‌شود به جنگ درفش رفت،امّا او ثابت كرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد،روى افكار عمومى در تاريخ اثر دارد. ✔️مى‌گويند:با يك گل بهار نمى‌شود،امّا او ثابت كرد اگر خدا بخواهد با يك گل بهار مى‌شود. ✔️مى‌گويند:فلانى نمك خورد و نمك‌گير شد، همسر فرعون نان‌ و نمك فرعون را خورد، ولى از عقيده او متنفّر بود و مى‌گفت: «نَجِّنِي مِنْ‌ فِرْعَوْنَ‌» خدايا! مرا از فرعون نجات بده. @The_Holy_Quran_114
♻️ويژگى‌هاى ميوه‌هاى بهشتى: ۱.فراوانى. «فٰاكِهَةٌ‌ كَثِيرَةٌ‌» (زخرف: 73) ۲.بى‌ضرر بودن. «فٰاكِهَةٍ‌ آمِنِينَ‌» (دخان: 55) ۳.زوجيّت. «مِنْ‌ كُلِّ‌ فٰاكِهَةٍ‌ زَوْجٰانِ‌» (الرحمن: 52) ۴.دائمى بودن. «أَمْدَدْنٰاهُمْ‌ بِفٰاكِهَةٍ‌» (طور: 22) ۵.مجاز بودن. «وَ لاٰ مَمْنُوعَةٍ‌» (واقعه: 33) ۶.پذيرايى كريمانه. «فَوٰاكِهُ‌ وَ هُمْ‌ مُكْرَمُونَ‌» (صافات: 42) ۷.تنوّع. «فَوٰاكِهَ‌ مِمّٰا يَشْتَهُونَ‌» (مرسلات: 42) ۸.همراه با غير ميوه. «بِفٰاكِهَةٍ‌ وَ لَحْمٍ‌» (طور: 42) ۹.انتخابى بودن. «وَ فٰاكِهَةٍ‌ مِمّٰا يَتَخَيَّرُونَ‌» (واقعه: 20) ۱۰.دسترسى آسان. «قُطُوفُهٰا دٰانِيَةٌ‌» (حاقه: 23)، «وَ ذُلِّلَتْ‌ قُطُوفُهٰا تَذْلِيلاً» (انسان: 14) 🔰 ميوه‌هاى بهشتى؛ تفاله، تخليه، تغيير طعم و زحمت چيدن ندارد. @The_Holy_Quran_114
✔️عامل آرامش و دلگرمى دستيابى به اطمينان و آرامش مى‌تواند عوامل گوناگونى داشته باشد،ولى در رأس آنها و جلوه ويژه‌اى دارد؛ -كسى كه مى‌داند ذرّه‌ى مثقالى از كارش حساب دارد، «مِثْقالَ‌ ذَرَّةٍ‌ خَيْراً يَرَهُ‌»( زلزال،۷) نسبت به تلاش و فعّاليّتش دلگرم است. -كسى كه مى‌داند براساس لطف و رحمت الهى آفريده شده، «إِلاّ مَنْ‌ رَحِمَ‌ رَبُّكَ‌ وَ لِذلِكَ‌ خَلَقَهُمْ‌»( هود،۱۱۹) اميدوار است. -كسى كه مى‌داند خداوند در كمين ستمگران است، «إِنَّ‌ رَبَّكَ‌ لَبِالْمِرْصادِ»( فجر،۱۴) آرامش دارد. -كسى كه مى‌داند خداوند حكيم و عليم است و هيچ موجودى را بيهوده خلق نكرده است «عَلِيمٌ‌ حَكِيمٌ‌» خوش‌بين است. -كسى كه مى‌داند راهش روشن و آينده‌اش بهتر از گذشته است، «وَ الْآخِرَةُ‌ خَيْرٌ وَ أَبْقى‌»( اعلى،۱۷) قلبش مطمئن است. -كسى كه مى‌داند امام و رهبرش انسانى كامل،انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «إِنِّي جاعِلُكَ‌ لِلنّاسِ‌ إِماماً»( بقره،۱۲۴) آرام است. كسى كه مى‌داند كارِ نيك او از ده تا هفتصد بلكه تا بى‌نهايت برابر پاداش دارد،ولى كار زشت او يك لغزش بحساب مى‌آيد دلخوش است. «مَثَلُ‌ الَّذِينَ‌ يُنْفِقُونَ‌ أَمْوالَهُمْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللّهِ‌ كَمَثَلِ‌ حَبَّةٍ‌ أَنْبَتَتْ‌ سَبْعَ‌ سَنابِلَ‌ فِي كُلِّ‌ سُنْبُلَةٍ‌ مِائَةُ‌ حَبَّةٍ‌»(بقره،۲۶۱) -كسى كه مى‌داند خداوند نيكوكاران را دوست دارد، «إِنَّ‌ اللّهَ‌ يُحِبُّ‌ الْمُحْسِنِينَ‌»( بقره،۱۹۵) به كار نيكش دلگرم مى‌شود. -كسى كه مى‌داند كار خيرش آشكار و كار شرّش پنهان مى‌ماند، «يا من اظهر الجميل و ستر القبيح» شاد است. @The_Holy_Quran_114