eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
172 عکس
143 ویدیو
31 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 🔰مجله انسان پژوهی دینی ✅این مجله به صورت تخصصی در مورد انسان با رویکرد دینی و حکمی مقاله منتشر می کند. 🔷مقالات مجله نیز عمدتا مفید و کاربردی است. لینک مجله 👇👇 http://raj.smc.ac.ir/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
شر اکثری. شه گلی.pdf
253.6K
⭕️ 📚مقاله: ارزیابی دیدگاه فقدان شر اکثری در انسان ✍نویسنده: احمد شه گلی ⁉️آیا در عالم انسانی خیر اکثری و شر اقلی است؟ ✅ برخی از فلاسفه اسلامی مانند ابن سینا و ملاصدرا معتقدند علاوه غلبه خیرات بر شرور در عالم مادی در عالم انسانی، نیز خیرات اکثری و شرور اقلی هستند. 🔴 در این پژوهش این ادعا مورد مناقشه قرار گرفته است. مطابق دیدگاه برگزیده، در عالم انسانی بر خلاف موجودات عالم طبیعت، تحقق شر اکثری ممکن است (امكان عام). 🔵مسئله ضرورت وجود خير اكثری و شر اقلی مربوط به عالم طبیعت و نیز ساختار خلقت انسان است ولی در عالم انسانی به جهت اختیار و اراده انسان، اكثری بودن خیر و اقلی بودن شر، ضرورت ندارد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔎 🔰این واژه در دوره های مختلف غرب، کاربردهای متفاوتی داشته است. در اینجا قصد ورود تخصصی به این موضوع نداریم. امروزه انسان شناسی (anthropology) یک رشته علمی در بین رشته های علوم انسانی است که گرایش های مختلفی پیدا کرده است. این کاریرد از انسان شناسی به معنای شناخت مناسک انسانی،فرهنگ ها، نژادهای انسانی، توزیع جمعیت، رده بندی انسان ها و فرهنگ انسانی است‌. ⭕️این کاربرد از انسان شناسی با کاربرد آن در مباحث فلسفی و دینی کاملا متفاوت است. 📌انسان شناسی به معنای عام آن به معنای هر نوع شناخت و معرفت درباره انسان است. 🔵مراد از انسان شناسی در این کانال هر نوع معرفت بنیادین و نافع درباره انسان با رویکرد دینی، فلسفی و روان شناسی است. ✅بنابراین مباحث انسان شناسی در این کانال سه خصوصیت دارند: 1⃣بنیادی بودن بحث 2⃣نافع و مفید بودن مطلب 3⃣رویکرد فلسفی و دینی و روانشناسی به انسان یادداشت:احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 1️⃣انسان شناسی تجربی 2️⃣انسان شناسی فلسفی 3️⃣انسان شناسی عرفانی 4️⃣انسان شناسی دینی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌 💠به نظر شما کدامیک از اقسام انسان شناسی ما را در شناخت حقیقت انسان بیشتر کمک می کند؟ چرا؟ 💠به نظر شما کدامیک کدام روش و کدام مباحث در مورد انسان دورترین راه و کم فایده ترین بحث برای شناخت انسان است؟ چرا؟ ♻️این سوال دومی سوال عجیبی است ولی سوال های عجیب پاسخ های عجیبی هم دارند!! ☀️اگر نزدیک ترین راه برای شناخت انسان وجود دارد، دورترین آن نیز وجود دارد! ♨️ بالاخره گاهی وقت ها انسان بازار می رود لازم است برای شناخت جنس خوب، جنس بد را هم بشناسد. در منطق می گویند: «تعرف الاشیا باضدادها » یعنی اشیا به ضد آنها شناخته می شوند. شب نباشد روز شناخته نمی شود و مثال آن در موضوع انسان شناسی هم اگر آدم های بد نبینیم آدم های خوب را نمی شناسیم. در پست بعدی عبارتی از یکی از دانشمندان غربی نقل می شود شاید ما را را به سوال دوم نزدیکتر کند اما پاسخ به سوال اول را به خود خواننده محترم واگذار می کنیم تا شاید در این موضوع تاملی شود. یادداشت: 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
⛅️ انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم: 🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی) 🔰علامه طباطبایی(ره) یکی از بزرگترین فیلسوفان انسان شناس است. مطالبی که این حکیم بزرگ در مورد انسان مطرح کرده به درستی از بنیادین ترین مباحث و واقع گرایانه ترین شناخت درباره انسان است. 📚برخی از خصوصیات مباحث انسان شناسی ایشان چنین است: 🔹انکشاف و گشایش افق های نوین از اوصاف و احوال انسان. 🔹اشراف ایشان به مبانی فلسفی، عرفانی و دینی انسان شناسی. 🔹نگرش کل نگرایانه و جامع علامه طباطبایی به ابعاد و ساحات مختلف انسان. 🔹استفاده تلفیقی از رویکرد و روش عقلی، عرفانی، تجربی و دینی در شناخت انسان. 🔹 عرضه و کاربست مباحث انسان شناسی فلسفی و عرفانی به دین. 🔹همراهی انسان شناسی با انسان سازی. 🔹همراهی علم النفس با معرفت النفس. 🔹گذار از مباحث نظری انسان شناسی به مباحث عملی. 🔹امتداد دادن به مباحث انسان شناسی در حوزه تربیت و اخلاق. 🔹گذار از مباحث انتزاعی به مباحث انضمامی انسان شناسی. 🔹اهمیت و تاکید خاص علامه به مباحث دینی و قرآنی انسان شناسی. 🔴و در یک جمله انسان شناسی علامه، انسان شناسی بنیادی،کارآمد، مفید و جامع است. ✍یادداشت: 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅انسان از آغاز تا انجام ✍نویسنده : علامه سید محمدحسین طباطبایی 🔰ترجمه و تعلیقات : صادق آملی لاریجانی 🔹ناشر: بوستان کتاب قم 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📚لیستِ مطالب کانال ||هشتگ مورد نظر را لمس کنید|| (به مناسبت بزرگداشت سهروردی) (به مناسبت عاشورای حسینی) (به مناسبت اربعین حسینی) (به مناسبت بزرگداشت حافظ) (به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص)) (به مناسبت شهادت امام رضا (ع)) (به مناسبت سالگرد علامه طباطبایی (ره)) 🌐 ✍🏻احمد شه گلی (دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی) 🌹 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱🌴🆔@ahmad_shahgoli
🔎در چند پست آینده درصدد باز کردن پرونده ویژه ای در رابطه با مسئله" انسان و تنوع" هستیم. 🔰 مسئله «تنوع در انسان» یکی موضوعات مهم انسان شناسی است که مثل خیلی از مسائل با وجود اهمیت آن کمتر مورد بحث واقع شده است. 📌برخی از مباحث این پرونده عبارتند از: 1⃣حکمت و ضرورت تنوع 2⃣تنوع انسان از منظر دین 3⃣تنوع اوصاف انسان ها و مسئله تعلیم و تربیت 4⃣تنوع استعداد انسان ها و نظام آموزشی 5⃣جایگاه تنوع انسانی در دوران مدرن 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅همان گونه که اشیا در جهان از جهات مختلف متنوع خلق شده اند، انسان ها نیز متنوع و متفاوت آفریده شده اند. 🔵تنوع در انسان جنبه های مختلفی دارد. تنوع به اعتبار خصایص جسمی، تنوع به اعتبار خصایص روانی، تنوع به اعتبار زبان و لغت، تنوع به اعتبار فرهنگ، تنوع به اعتبار اندیشه و ادراک، تنوع به اعتبار قومیت و نژاد و... هر یک از این اقسام به اقسام جزئی تری تقسیم می شود. 🔵 تنوع در ساحت جسمی ابعاد و اقسام وسیعی دارد به عنوان مثال این قسم شامل مواردی نظیر تنوع در ذکوریت و انوثیت، تنوع در شکل و هیات بدنی، تنوع در اندازه و حجم، تنوع در قدرت جسمانی افراد، تنوع در لحن صدای افراد و... می شود. 🔵تنوع در ساحت روانی نیز ابعاد گسترده ای دارد که شامل تنوع در خصوصیات روانی افراد، تنوع در علایق و سلایق، تنوع در دغدغه و انگیزه ها می شود. هر یک از این اقسام نیز دارای مصادیق و مراتب متفاوتی هستند. 🔵تنوع در شکل و هیات انسان ها به حدی گسترده است که تقریباً به تعداد انسان های کره زمین تنوع در شکل و هیات وجود دارد. با ترکیب تنوعات مختلف با یکدیگر و تفاوت آنها در بهرمندی از این مراتب، تمایز هر یک از افراد با دیگران، بیش از پیش آشکار می شود. 🔰برای تفصیل بیشتر ر.ک: ✍شه گلی،احمد، مسئله تنوع در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 (1) 🔵خداوند متعال هفت بار از تعبیر «» موجودات در قرآن استفاده کرده است. در قرآن از تنوع جنبدگان(فاطر، 27-28)، تنوع چهار پایان(فاطر، 27-28)، میوه ها(فاطر، 27-28)، کوه ها(فاطر، 27-28) و همه موجودات زمینی(نحل ،13) اشاره شده است و در دو مورد به تنوع انسان(روم،22)، (فاطر، 27-28)، اشاره شده است. کثرت بکارگیری این تعابیر بیانگر اهمیت این موضوع است. 🔴در آیه 22 سوره روم به طور خاص از «» انسانی بحث کرده است: 💠 «وَ مِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ»(الروم، 22) 🔆در این آیه مسئله اختلاف الوان انسانی را آیه و نشانه برای دانشمندان و عالمان ذکر کرده است. 🌍در آیه 28 سوره فاطر تنوع الوان انسانی در ضمن تنوع جنبندگان و چهارپايان ذکر شده است. «مِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ»( فاطر، 27-28) از انسانها و جنبندگان و چهارپايان انواعى با مختلف، آفریده شده است. 📌📌در پست بعدی توضیح داده معنای دقیق بر خلاف تصور رایج چیست و چگونه این آیات دلالت بر تنوع دارند. ✍️ر.ک:شه گلی احمد، مسئله در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 (2) 🔸 یکی از رایج ترین معانی "" رنگ است. بر همین اساس عمده مفسرین «لون» را به همین معنا در آیات مذکور معنا کرده اند.بنابراین اختلاف الوان انسانی در آیات مذکور یعنی اختلاف در سفیدی، سیاهی، سرخی و زردی است. یکی دیگر از معانی لون، "" است. در لغتنامه ها لون علاوه بر معنای رنگ، به معنای «نوع» نیز آمده است. «لون» هر چیزی یا هر آنچه مایه جدایی و امتیاز شی از غیر آن می شود، میگویند.( ابن منظور، 1414، ج‏13: 393) 🔹این معنا از رنگ در روایات و استعمالات عربی فراوان بکار رفته است. به عنوان مثال تعبیر «» در عبارت«سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ لَا يُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَاب» ِ(الراوندي، 1366، 93 ) و در تعبیر «الوان من الطعام» به معنای نوع بکار رفته است. 🔸برخی از مفسرین مانند ، و ، «مختلف الوان» را به معنی «مختلف الانواع» دانسته اند. نیز این دیدگاه را محتمل می داند(طباطبائی، 1371، ج12: 215). 📌 در تفسیر این است که «» در آیه شریفه به معنی اختلاف در نوع(به معنی عرفی و نه منطقی) و به طور کلی تمایز یک شی از شی دیگر دانسته شود. 🔹دلالت اختلاف نوعی موجودات بر قدرت خدواند ظاهرتر و آشکارتر از اختلاف آنها در رنگ است. ضمن اینکه انحصار اختلاف الوان را به اختلاف در رنگ سبب محدود کردن انواع تنوعات مختلف به یک نوع تنوع و غفلت از سایر تنوع ها می شود اما اگر به معنای نوع بکاربرده شود، تنوعات و تفاوت های دیگر را مانند تفاوت در هیئات، شکل و رنگ را شامل شود و هر نوعی که از نوع دیگر متمایز می شود، نوع آن مختلف است. 🔸قرینه دیگری که آیه دلالت بر اختلاف نوعی و نه اختلاف در رنگ ناظر است، کاربرد آن در آیات دیگر است، تعبیر «» در آیه 13 سوره نحل«وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ» بکار رفته است. با توجه به اینکه آیه در صدد تبیین خصوصیات خلق الهی در زمین است، بنابراین مناسب است بگوید انواع خلقت خداوند متعال مختلف است، نه الوان آنها. البته اختلاف در الوان یکی از مصادیق اختلاف انواع و تمایز اشیا با یکدیگر است. 🔹اختلاف در ها خصوصیت خاصی ندارد که مراد صرفاً این نوع تمایز باشد. بلکه اختلاف در هیات و اشکال انسان ها برجسته تر و عینی تر است. تفاوت در رنگ در مقایسه با تفاوت در هیات و شکل بسیار محدودتر است. ✍️برای تفصیل بیشتر ر.ک: شه گلی احمد، مسئله در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📚 🔰حکیمی را پرسیدند: 🔸زندگی به جبر است یا به اختیار؟ پاسخ داد: 💠امروز را به اختیار است تا چه بکارم. اما فردا جبر است. زیرا که به اجبار باید درو کنم هر آنچه به اختیار کاشتم. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 از منظر قرآن (1) 🔹در مطالب قبلی اشاره شد که خداوند متعال در قرآن در موارد متعددی تصریح بر انسان ها در خلقت دارد و گفته شد دامنه این تنوع فراتر از رنگ است. 🔸سنت دیگری که بر خلقت است در تنوع است. مراد از این تعبیر این است که خداوند متعال انسان ها را در ، ، مهارت و... بر همدیگر برتری داده است. در آیه 32 سوره زخرف اشاره به این نوع برتری دارد. مطابق این آیه خداوند متعال از برتری برخی از موجودات بر برخی دیگر به جهت تسخیر و بکارگیری یکدیگر سخن به میان آورده است: 💠«نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا» 🔶 این برتری یک دو جانبه است که مبتنی بر حکمت بالغه الهی است. مراد از این برتری نیز ارزشی نیست بلکه برتری در توانایی و مهارت ها و استعدادهای افراد در امور دنیوی است. 📌مفسران این برتری را در اموری مانند تخالف بین ها و انگیزه ها(قمی، 1404، ج2: 283) تفاوت در ضعف و قوت، علم و جهل، و بلاهت، شهوت و خمول دانسته اند. (نووی، 1417، ج2: 383) ✍️برای تفصیل بیشتر ر.ک: شه گلی احمد، مسئله در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 🔹اگر همه انسانها ها و توانایی های یکسان داشته باشند، نظام اجتماعی که نیازمند تنوع در مهارت ها و توانایی ها است، مختل می شود. 🔹اگر همه انسان ها و سلایق یکسان داشته باشند،نظام اجتماعی که نیازمند تنوع در علایق و سلایق است، نمی تواند تداوم پیدا کند. 🔹اگر همه انسان ها به یکسانی اشتغال بورزند، سایر شغل های تعطیل می شود. 🔹اگر همه انسان ها باشند، نظام اجتماعی شکل نمی گیرد. 🔹اگر همه انسان ها باشند، نظام اجتماعی شکل نمی گیرد. 🔹اگر انسان ها در و یکسان باشند، جامعه مختل می شود. 🔹اگر انسان ها در شبیه یکدیگر باشند تمایز آنها از همدیگر میسر نمی شود. 🔹اگر صدای افراد یکسان بود، انسان ها در روابط اجتماعی دچار مشکل می شوند. ♨️اگر همه های دنیا یکسان باشند....؟؟؟ به شما چه می شود؟ ✍️ر.ک: ،احمد، مسئله در انسان،مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌ترجمه: را که خداوند برای بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده آرزو نکنید! 🔰عبارت فوق بخشی آیه ۳۲ سوره نساء است. شان نزول آیه مربوط به اعتراض تعدادی از زنان برای تفضیل مردان بر آنها است. 🔹به مقتضای عمومیت آیه، هم شامل امتیازی های تشریعی و هم برتری های تکوینی میشود. 🔸بر اساس قواعد تفسیر می توان مفاد بخش اول آیه را عام و تام دانست در این صورت تمنای تفضیل زن و مرد نسبت به همدیگر یکی از مصادیق این حکم کلی است. بنابراین آیه شامل نهی از تمنای همه افراد نسبت به یکدیگر می شود. 💢 ها به جای تمنای داشتن توانایی ها و تفاوت های خلقتی دیگران، توانایی ها خود را در مسیر درستی بکار گیرند. ☀️آیه شریفه به طور تلویحی در صدد تنبه بشر به حکمت وجود و به تعبیر قرآنی تفضیل برخی افراد بر برخی دیگر است این امر لازمه کمال و حیات اجتماع است. 📌از آیه چنین استفاده می شود که خداوند متعال بر اساس حکمت، ها را در توانایی ها، ، مهارت ها و اوصاف روحی و جسمی متفاوت خلق کرده و آنها را بر همدیگر از جهات مختلف داده است. ✍️ر.ک: ،احمد، مسئله در انسان،مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
1⃣در اثر مشاهده موجودات باور به قدرت و حکمت افزایش می یاید. 2⃣مواجهه معقول با اصل و اینکه تفاوت و تنوع انسان ها با یکدیگر لازمه حیات انسانی است. 3⃣فهم این نکته که هر دارای توانمندی خاصی است که ممکن است در سایرین نباشد و در دیگران نیز توانایی هایی است که ممکن است در من نباشد. 4⃣بر اساس این رویکرد، متولیان و تربیت نباید تحت تاثیر رسانه ای، مشاغل خاصی را هدف همه افراد قرار دهند. بلکه باید متنوع انسانی را در عرصه های مختلف به رسمیت بشناسند و افراد را بر اساس توانمندی در جایگاه واقعی قرار دهند. 5⃣در یک جامعه ، دینداران علاوه بر وجود اشتراک در اصول و مبانی، نحوه فعالیت دیندارنه هر یک متناسب با روحیات خاص متدینین است. این تفاوت ها تا زمانیکه مبتنی بر اصول و مبانی است، مشکلی ندارد و گروه دینداران نباید همدیگر را طرد و نفی کنند. 6⃣هر کسی استعداد و روحیه خاصی دارد. فعالیت های تربیتی نیز باید مناسب با ظرفیت و افراد باشد. در فعالیت های تنوع در بیان و تنوع در انتقال پیام در هدایت انسان تاثیر گذار است. 7⃣ ها به لحاظ و حافظه قابلیت های متفاوتی دارند. هر نظام آموزشی که بتواند اصل استعدادهای انسانی را بهتر اجرا کند، کارآمدتر است. ✍️ر.ک: ، مسئله تنوع در انسان،مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 انسان در تنگنای زندگی ماشینی ✅بر اساس آنچه بیان شد ، لازمه پویایی جامعه انسانی است. این سنت الهی در زندگی ماشینی در تنگنا قرار می گیرد و گرفتار چهارچوب ها و ساختارهای خشک و یکسان زندگی ماشینی می شود. در زندگی ماشینی تنوع علایق و استعدادهای انسانی تحت سیطره شدن رو به زوال است. ✅ساختارها و چهارچوب های جامعه مدرن به اشکال مختلف با سنت ناسازگاری دارد تنوع موجود در این نحوه از حیات، بیش از آنکه با ابعاد حقیقی انسان سازگار باشد ناشی از اقتضائات نظام تکنیکی است. نظام تکنیکی، با سازی سبک زندگی، فرهنگ ، زبان، هنر و معماری و تضعیف سایر فرهنگ ها، سبک زندگی ها و زبان ها ... سنت انسانی را در ابعاد مختلفی سرکوب می کند و با غالب کردن چهارچوب های یکسان در سیستم های تربیتی، آموزشی و فرهنگی، تنوع انسان ها را در ابعاد مختلف تضعیف می کند. ✅امروزه تحت سیطره پروپاگاندای رسانه ای و غلبه فرهنگ غربی، سایر صورت های زندگی در یک صورت خاص هضم شده است و فرهنگ های ملل و اقوام مختلف در حال هضم شدن در فرهنگ غالب غربی هستند. ✅زبان به عنوان یکی از بارزترین نمونه های ، اکنون شاهد زوال گونه های متعدد هستیم و زبان های کلان جهانی نیز تحت سیطره یک یا چند زبان به محاق رفته اند. ✅حیات امروزی، زندگی از شده است که نقش فعالانه انسان در این زندگی در اسارت ساختارهای از قبل طراحی‌شده، محبوس می‌شود. انسان وقتی در این نظام قرار می‌گیرد، گویا مهمان در خانه غریبی است که نقشی در شکل‌دهی آن ندارد و صرفاً باید تابع وضع موجود باشد. قرار گرفتن در این نظام قدرت را از سلب می‌کند و امکان انتخاب آزادانه انسان را محدود می کند. در این نظام انسان به تدریج عادت می‌کند موجودی مصرف‌کننده و اسیر ساختارهای از قبل طراحی شده باشد و به تعبیر «فرآیند ماشین در جهان تکنولوژی آزادی بشر و زندگی درونی او را نابود ساخته» (مارکوزه، انسان تک ساحتی، ص32) ✍یادداشت: 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰انسان ها استعدادهای مختلف و متنوع دارند. پذیرش انسانی، مستلزم هماهنگ سازی نظام آموزشی با این اصل مهم است. هر که بتواند تنوع استعدادهای انسانی را بهتر در مکانیسم اداری خود تعبیه کند، کارآمدتر است. 💢 قابلیت سنجش استعدادهای متنوع انسانی را ندارد. در این سیستم آموزشی بسیاری از صاحبان استعداد و نخبه ها تضعیف و یا حذف می شوند. ♻️دانش آموز، دانشجو و استاد در نظام آموزشی مدرن در اسارت ساختارها و برنامه های از قرار دارند که ظرفیت عظیم تنوع استعدادهای آنها در این در ابعاد مختلف نادیده گرفته می شود. 💠نظام آموزشی مدرن شدن و خواجه نصیر و امکان ظهور مولوی و بسیاری از بزرگان را بر نمی تابد. ابن سینا اگر در دروه مدرن بود، ابن سینا نمی شد. او چاره ای جزء شرکت در کلاسهای و تست زدن نداشت. ابن سینا که در هیجده سالگی همه علوم زمان خود را یاد گرفته بود اگر در دوره مدرن زندگی می کرد باید در هجده سالگی به دنبال پر کردن دفترچه می رفت و بعد از سی سال دوندگی در نظام بروکراسی، دکتری فلسفه دریافت می کرد و خبری از نبوغ خارق العاده او و آثار جهانی او نبود! 📌نظام آموزشی از جنبه های زیر استعدادهای متنوع انسان ها را سرکوب می کند: 1⃣وجود یکسان برای استعدادهای متنوع انسانی 2⃣وجود نامه_های یکسان برای استعدادهای متنوع انسانی 3⃣وجود یکسان برای استعدادهای متنوع انسانی 4⃣وجود های_سنجش یکسان برای ارزیابی استعدادهای متنوع انسانی (کنکور- تست) 5⃣قرار دادن و قدرت حفظ به عنوان محور ارزیابی ها و آزمون ها 6⃣برنامه ریزی در حد بشر و تضعیف استعدادهای برتر در سیستم آموزشی 7⃣هدایت کردن استعدادها به رشته های پردرآمد بدون در نظر گرفتن استعدادی افراد. ✍یادداشت 📌 فقط با و حفظ حق معنوی جایز است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰یکی از مباحث مهم انسان شناسی، شناخت چیستی «» انسان ها است. غفلت از مباحث بنیادین شناسی، سبب شده تا معیارهای سنجش و ارزیابی «استعداد» افراد مبتنی بر پیش فرض های نادرست باشد و این موضوع آثار ویرانگری در آموزشی برجای گذاشته است. 🔆مدل های مختلف سنجش « و » افراد، علاوه بر اینکه توسط محققان مورد انتقاد قرار گرفته، مبتنی بر پیش فرض های نادرست انسان شناسی است. 💠سنجش علمی افراد از طریق ، روشی ناقص، ناکارآمد،حافظه محور،کم فایده، پرهزینه، رقابتی و استرس آفرین است که موجب حذف بسیاری از استعدادها می شود. 🌀همه دارای و هوش هستند ولی های هوش و استعداد در آنها متفاوت است. ✍️یادداشت 📌 فقط با و حفظ حق معنوی جایز است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌 ✍️یادداشت ☀️یکی از درس های کاربردی پذیرش و باور قلبی امکان انحراف و اشتباه انسان های بزرگ است. ♨️برای ما انسان ها معمولا سخت است بپذیریم انسان بزرگ و خصوصا کسانی که به آنها ارادت داریم، منحرف می شوند. 🌀دستگاه نوع انسان ها چنین حالتی دارند. در برخی از افراد که این حالت خیلی شدید است چنان شیفته فرد میشوند که واضح ترین مسائل را نیز انکار می کنند این اشخاص فرد را معیار می دانند نه حق را معیار افراد. این افراد از آن جا که شدت تعجب و انکار آنها خیلی زیاد است، دچار سردرگمی و حیرت و تردید در مواجهه با واقعیات می شوند. 🔴این ریشه در بسیار بزرگ دیدن فرد، دیگر بزرگ بینی و خودکوچک بینی، سادگی فرد نسبت به شناخت افراد، عدم تفکیک بین جنبه های شخصی افراد، عدم توجه به سرعت عوامل سقوط و در مجموع شخصیت زدگی فرد دارد. 🔹همان گونه که بارها دیده ایم، فردی سالم یکباره دچار مرگ یا بیماری خطرناک می شود در مسائل روحی نیز ممکن یک فرد خوب و ظاهر الصلاحی در یک آزمایش دچار شدیدترین سقوط ها شود و بعد از مدتی که ما با او ارتباط می گیریم مشاهده می کنیم اوضاع وی به کلی عوض شده است. این همان چیزی است که ما در روابط اجتماعی می گوییم اصلا فکر نمی کردیم این شخص چنین کاری انجام دهد. این موضوع مبانی دارد. 💢 در اینجا دو مسئله وجود دارد. سقوط انسان بزرگ و باور این سقوط. موضوع ما بحث دوم است. اگر باور این سقوط برای ما خیلی سخت باشد، در مواردی خود ما نیز سقوط می کنیم. ✔️راه حل این عیب، تفکر و تامل در تاریخ و بررسی سقوط انسان ها است. تاریخ درس صعود و سقوط انسان ها است. تامل در تاریخ پذیرش انسان ها را سهل می گرداند. 🔶اگر متون دینی نگفته بود هیچ وقت ما انسان ها باور نمی کردیم، چندین هزار سال خداوند را عبادت کرده و بعد از این همه عبادت گمراه شده است. 🔷شاید بگوییم شیطان از گروه جنیان بوده است و با ما انسان ها فرق دارد، ولی خداوند با ذکر را بر انسان ها تمام کرده است. خداوند در قرآن ما را به تامل در سرگذشت باعورا فرا می خواند. بلعم باعورا بر اساس نقلی از نوادگان حضرت لوط(ع) بوده، وی شخصی الدعوه، برخودار از ، دهنده، اخبار غیبی و خلاصه انسانی عارف و کامل بوده است. بر اساس تاریخ وی در سراسرمنطقه آن روزگار به تقوا و کرامات شهرت داشته است. در قرآن درباره وی گفته است «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا»"و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ولی ( سرانجام ) خود را از آن تهی ساخت و شیطان در پی او افتاد ، و از گمراهان شد!" آیه می فرماید ما از جمله از خود را به داده ایم و برخی از مفسران گفته اند مراد از آیه اسم اعظم بوده است. در ادامه آیه آمده است به دنبال وی افتاد نه وی به دنبال شیطان بیفتد! 💭 بزرگ هستند اما اشتباهات و انحرافات آنها نیز بزرگ است. اگر صعود کنند مراتب بالایی پیدا می کنند و اگر سقوط کنند مانند افراد عادی سقوط نمی کنند بلکه بسیارشکننده تر و عمیق تر سقوط می کنند. 🔰بنابراین ما باید روی دستگاه باوری و شناختاری خود کار کنیم تا بپذیریم ممکن است خطای بزرگ داشته باشد و در اوج قله منکر وجود خدا شود و ممکن است بزرگی انحرافات شدیدی پیدا کند و بپذیریم کراماتی که داشته بسیاری از بزرگانی که گمراه می شوند، ندارد. تعبیر قرآن را مجددا مرور کنیم.«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا» اصلاح این حالت فهم ما را در مواجهه با برخی از واقعیات تسهیل می بخشد و از تردید و حیرت ذهنی نجات می یابیم. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً 🌐 🆔@ahmad_shahgoli