آیت الله شیخ عباس اخوان
شب نهم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ جلسه گرامیداشت #حضرت_علی_اصغر علیهالسلام؛ آیت الله #شیخ_عباس_ا
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«وإذا حزبك أمر أن لا تدري أيهما خير وأصوب فانظر أيهما أقرب إلى هواك فخالفه ، فإنَّ كثير الثواب في مخالفة هواك»
#بحارالأنوار ج۱ص۱۵۵
«وإذا مر بك أمران لا تدري أيهما خير وأصوب، فانظر أيهما أقرب إلى هواك فخالفه، فإن كثير الصواب في مخالفة هواك.»
#تحف_العقول ص۳۹۸
فرمایش مرحوم علامه #طباطبایی پیرامون مجموعهای از امور بینظیر در روایت اولی الالباب؛ تبیین مقام #ترجیح در بین امور مختلف به علت امور مختلف مثل امور تابع #میل شخصی و لا بشرط به میل شخصی؛ جریانی از شخصی که منع از برخی امور به علت بیماری شده بود؛ ترجیح امور به علت #خیر و #مصلحت موجود در آن؛ وصیت #امام_کاظم علیهالسلام در مقام #تربیت_نفس؛ تفاوت اشخاص به جهت ول بودن یا ول نبودن نفس؛ توصیهای از #ملاحسینقلی_همدانی و حکمت آن مبنی بر ول نبودن نفس و تحت دستور قرار دادن نفس؛ تبیین حالت #ولگردی_نفس
«وإذا مر بك أمران لا تدري أيهما خير وأصوب، فانظر أيهما أقرب إلى هواك فخالفه، فإن كثير الصواب في مخالفة هواك.»
هنگامیکه دو امر بر تو گذشت که نمیدانی کدامیک برای تو خیر و صواب است، نگاه کن کدامیک نزدیکتر است به #هوای_نفس تو پس مخالفت با آن کن؛ اول قدم در راه #کمال کنترل نفس است
جلسه گرامیداشت #حضرت_علی_اصغر علیهالسلام؛ ماجرای ارادهٔ #فرعون بر قتل اولاد ذکور طائفهٔ #بنی_اسرائیل برای جلوگیری از ظهور #حضرت_موسی علیهالسلام بنابر روایات تاریخی و #تورات و #قرآن؛ وَ إِذْ نَجَّيْنَٰكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوٓءَ ٱلْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْۚ وَ فِی ذَٰلِكُم بَلَآءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ #البقرة:۴۹؛ نجات حضرت موسی علیهالسلام در گهواره از میان رود نیل به سبب #حضرت_آسیه علیهاالسلام؛ قَالَتِ ٱمْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَيْنٍ لِّی وَ لَكَۖ لاَ تَقْتُلُوهُ عَسَیٰٓ أَن يَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُۥ وَلَدًا وَ هُمْ لاَ يَشْعُرُونَ #القصص:۹؛ تبیین علل و اسباب این که چرا فرعون پذیرفت که طفل صغیر پسری (= حضرت موسی علیهالسلام) نزد او بزرگ شود و بیان #ابن_عربی در این مورد مبنی بر اینکه به جای اینکه تو بچه را تربیت و تسخیر کنی اوست که تو را تربیت و تسخیر میکند چون تازه از پیش خدا آمده است و پاک است؛ وصف حال جنایتکاری در زمان #نایب_حسین_کاشی؛ برخورد با فرار کنندگان از #مالیات در زمان #نادرشاه_افشار؛ برخورد جلادان با محکومان به اعدام و برچیدن این رسم توسط #ناصرالدین_شاه؛ انسان هرچه که ربانیتر و الهیتر باشد نوزاد بیشتر در او تأثیر میگذارد؛ بیسابقه بودن تسلی دادن #سیدالشهداء علیهالسلام در #کربلا به غیر از مصیبت حضرت علی اصغر علیهالسلام: فنودي من الهواء: «دعه يا حسين، فإنّ له مرضعا في الجنّة» #تذکرة_الخواص تألیف: #سبط_ابن_الجوزی ج۲ص۱۶۴؛ سختی مصیبت حضرت علی اصغر علیهالسلام بر سیدالشهداء علیهالسلام؛ تلقى الدم بكفيه فلما امتلأتا رمى بالدم نحو السماء ثم قال: هون على ما نزل بي إنه بعين الله #لهوف ص۶۱؛ واکنش #ابتهال جناب #هاجر با دیدن عطش #حضرت_اسماعیل علیهالسلام؛ واکنش جناب رباب علیهاالسلام هنگام خاکسپاری پیکر حضرت علی اصغر علیهالسلام
صلی الله علیک یا اباعبدالله
شب نهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
جلسه گرامیداشت #حضرت_علی_اصغر علیهالسلام؛
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دهم_ماه_رجب_1402.mp3
25.48M
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۱
شب ولادت امام جواد صلوات الله علیه
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱ شب ولادت امام جواد صلوات الله علیه آیت الله #شیخ_عباس_اخوان http
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«وإذا مر بك أمران لا تدري أيهما خير وأصوب، فانظر أيهما أقرب إلى هواك فخالفه، فإن كثير الصواب في مخالفة هواك.»
#تحف_العقول ص۳۹۸
«وإذا حزبك أمر أن لا تدري أيهما خير و أصوب فانظر أيهما أقرب إلى هواك فخالفه، فإنَّ كثير الثواب في مخالفة هواك و إياك أن تغلب الحكمة و تضعها في الجهالة.»
#بحارالأنوار ج۱ص۱۵۵
توصیه به چگونگی پذیرش یک طرف از دو طرف یا اطراف که همه آنها خیر باشند؛ بحث استحالهٔ #ترجیح_بلامرجح؛ مثال بحث در رد ترجیح بلا مرجح از جانب مرحوم آیتالله شیخ محمد #فاضل_لنکرانی با طرح بحث از سوی #مرحوم_امام؛ ضرورت وجود ترجیح در اختیار یکی از اطراف قضیه؛ دستور اخلاقی امام کاظم علیهالسلام مبنی بر اینکه در جاییکه بین دو یا چند امر مخیری آن را اختیار کن که به آن کمتر هوی و میل داری
«وإذا مر بك أمران لا تدري أيهما خير وأصوب، فانظر أيهما أقرب إلى هواك فخالفه»
هر امری با #هوای_نفس با آن باشد ولو خود مطلب مثبت باشد ولی هوای نفس آن را خراب میکند؛ مثالی در باب تخریب عمل مشروع با هوای نفس در دروس خارج حوزه؛ شأن مستشکل در درس خارج و ذکر برخی مستشکلهای درس خارج مرحوم آیتالله #بروجردی مثل آیات #مکارم و #سبحانی و #نوری_همدانی؛ جریانی از اشکالی از یک مستشکل در درس خارج مرحوم آیتالله بروجردی؛ برخی حالات مرحوم آیتالله بروجردی در وسط درس خارج به نقل از آیت الله سبحانی؛ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍۖ وَ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعْمَلُونَ #الحشر:۱۸؛ جریان روزه گرفتن مداوم مرحوم آیتالله بروجردی برای تأدیب نفس خویش؛ ذکر جریاناتی از تأثیر هوای نفس در #صله_رحم و #عبادت؛ توصیه شارع به انجام امور #مستحب در بیرون جمع؛ طریق نافله شب #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم؛ افتخار مرحوم آیتالله #بهجت به مرحوم آیتالله شیخ محمدحسین اصفهانی ( #محقق_اصفهانی) که فقیه الفلاسفه و فیلسوف الفقها بود؛ افتخار مرحوم امام به مرحوم آیتالله شیخ محمدعلی #شاه_آبادی؛ وصف حال مرحوم محقق اصفهانی توسط مرحوم آیتالله بهجت در مورد حالات ایشان در سجده های طولانی؛ جریان درخواست نمازگزارن #مسجد_پنبه_چی از استاد برای دعوت مرحوم آیتالله #هرندی برای انتقال نماز جماعت خود از #مسجد_یزدی به مسجد پنبهچی پس از مرحوم آقای #نخعی و واکنش مرحوم آیتالله هرندی
«وإذا مر بك أمران لا تدري أيهما خير وأصوب، فانظر أيهما أقرب إلى هواك فخالفه»
إِن تُبْدُوا۟ ٱلصَّدَقَٰتِ فَنِعِمَّا هِیَۖ وَ إِن تُخْفُوهَا وَ تُؤْتُوهَا ٱلْفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْۚ وَ يُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّـَٔاتِكُمْۗ وَ ٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ #البقرة:۲۷۱؛ بستن راه رخنه به امور معنوی با مخالفت با نفس
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۱
شب ولادت امام جواد صلوات الله علیه
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_یازدهم_ماه_رجب_1402.mp3
31.49M
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و إياك أن تغلب الحكمة و تضعها في الجهالة.»
#بحارالأنوار ج۱ص۱۵۵
معنای رفیع این فقره که پیرامون کسانیکه در مرتبه رفیعی از ادراکات هستند و باید این ادراکات را به غیر اهلش ندهند؛ مثال در مرتبه متنازل به نگاهداری دارایی توسط صاحبان دارایی زیاد در حالیکه دیگران علم به دارایی والای وی ندارند؛ جریان برخورد #مولوی با #شمس_تبریزی؛ شخصیت رفیع #سیدحیدرآملی در بین علمای #شیعه و در بین #عرفا؛ تألیف #سرگذشتنامه از خود توسط سید حیدر آملی و جریان تحولات روحی وی در برخورد با شخصی ژندهپوش که وی را با سخنی متحول کرده است؛ وجود فیلم برخی از مصاحبههای مرحوم آیتالله سیدشهابالدین #مرعشی_نجفی و اساتید وی در #علوم_غریبه؛ وجود برخی افراد #گمنام که صاحب برخی علوم هستند که به دنبال انتقال علوم خویش به صاحبان دارای #اهلیت هستند
«و إياك أن تغلب الحكمة و تضعها في الجهالة.»
ضرورت پرهیز از دادن #حکمت به دست اهل #جهالت
من آنم که در پای خوگان نریزم
مر این قیمتی در لفظ دری را
#ناصرخسرو
مصاحبه تلویزیون در اوایل انقلاب با مرحوم استاد جلالالدین #همایی و جریان اخذ علوم غریبه از برخی اساتید؛ سابقه #حوزه_علمیه_اصفهان؛ لزوم حفظ مراتب در انتقال علوم به افراد مختلف و ضرورت حفظ مراتب علوم در انتقال مطالب به کودکان؛ جریان ریاضیدانی که بر اثر عدم رعایت مراتب کودکی توسط والدین خویش به مشکلات برخورد؛ لزوم توجه به درک متقابل توسط انسان فهیم در انتقال مطالب علمی
«و إياك أن تغلب الحكمة و تضعها في الجهالة.»
توسعه جهالت و #نادانی؛ مرحوم #جهانگیرخان_قشقایی و تبحر وی در #موسیقی؛ #لباده لباس رسمی مردان در زمان #قاجار؛ تفاوت لباس روحانیت نپوشیدن مرحوم جهانگیرخان قشقایی و مرحوم #آقارضاقمشه_ای از لسان مرحوم حاج آقا رحیم #ارباب؛ جریان #نهی_ازمنکر جهانگیرخان به عدهای از سربازان #ظل_السلطان که مشغول مجلس لهو و لعب و ساز و آواز بودند و انقلاب روحی این افراد؛ #توبه_نصوح: يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ تُوبُوٓا۟ إِلَی ٱللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا #التحریم:۸
«و إياك أن تغلب الحكمة و تضعها في الجهالة.»
#حکمت را در جای خودش به کار ببند
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دوازدهم_ماه_رجب_1402.mp3
21.77M
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«قال هشام: فقلت له: فإن وجدت رجلا طالبا له غير أن عقله لا يتسع لضبط ما القي إليه؟ قال عليهالسلام: فتلطف له في النصيحة، فإن ضاق قلبه لا تعرضن نفسك للفتنة. واحذر رد المتكبرين، فإن العلم يدل على أن يملى على من لا يفيق»
#تحف_العقول ص۳۹۵
برخی سوالات دقیق است ولی ظرفیتی برای پذیرش آن نیست؛ جریانی از مجتهد جامع الشرایط مرحوم آشیخ #رضا_محقق و وصف ایشان از زبان آیت الله #وحیدخراسانی؛ مرحوم آشیخ رضا محقق امام جماعت مسجد #خندق_آباد و از اساتید آقایان #جوادی_آملی و #حسن_زاده_آملی بودند؛ مقدمات ضروریه برای رسیدن به پاسخ برخی مطالب
«قال هشام: فقلت له: فإن وجدت رجلا طالبا له غير أن عقله لا يتسع لضبط ما القي إليه؟»
عدم #ظرفیت طالب حقیقت؛ مرام مرحوم علامه #طباطبایی در پاسخ به سوالات؛ وصف حال مرحوم آسید #حسین_قاضی (از بنی اعمام مرحوم علامه طباطبایی)؛ به روز بودن خرج زندگی مرحوم آسید حسین قاضی و جریانی از رسیدن عین خمس به ایشان از طرف مرحوم آیتالله #میرزاهاشم_آملی؛ رفاقت آسیدحسین قاضی با #مرحوم_امام و جریانی از کلام مرحوم امام به ایشان مبنی از پرهیز مطالعه کتاب #فتوحات_مکیه به علت اینکه مقدمات استفاده از آن را نداشتند
«قال عليهالسلام: فتلطف له في النصيحة»
راهکار امام علیهالسلام مبنی بر چگونگی پاسخ به کسیکه ظرفیت لازم برای دریافت پاسخ را ندارد به اینکه او را #نصیحت عالمانه کن؛ تفاوت جواب علمی با نصیحت عالمانه
«فإن ضاق قلبه لا تعرضن نفسك للفتنة»
اگر ظرفیت وی گسترش پیدا نکرد دیگر خود را در معرض فتنه قرار مده؛ گرایش #اخباری مرحوم میرزا #جوادملکی_تبریزی در #فقه؛ قول #اخباریون مبنی بر عدم نجاست آب قلیل در ملاقات با نجاست مگر به تغییر بو و رنگ و مزه، در مقابل نظر #اصولیون مبنی بر انفعال آب قلیل در ملاقات با نجاست؛ جریان نجس دانستن میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از سوی طلبهای که قول مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم #حائری_یزدی را شنیده بوده است؛ #وسواس شدن نوع افرادی که خیال میکنند مطلبی را فهمیدهاند و به آن مطلب لوازمی را بار میکنند؛ بیان مسألهای در باب احکام طهارت و نجاست؛ تفاوت محکوم به طهارت با طاهر بودن شیئی؛ مسأله بلد نبودن بسیاری از وسواسیها؛ تفاوت لوازمات نزد #جاهل و #عالم برای مسائل مختلف
«قال عليهالسلام: فتلطف له في النصيحة، فإن ضاق قلبه لا تعرضن نفسك للفتنة. واحذر رد المتكبرين»
تحریر از رد #متکبرانه؛ ضرورت #مدارا با شخصی که ظرفیت لازم را ندارد؛ جریانی از یکی از پامنبری های آقا #سیداسماعیل_شفیعی و مدارای ایشان با این پامنبری
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تا نیک یقین کند که این کشته کیست
با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست
عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان
اعداد و جراحتش هزار است و دویست
چون دید سرش بریده از راه قفاست
وان پیکر انورش لگدکوب جفاست
دانست یقین که باشد این جسم امام
زیرا که بلا همیشه بر اهل ولاست
#فؤادکرمانی
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
جلسه هفتگی امروز (سهشنبه) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در خیابان امام خمینی نرسیده به میدان حر کوچه مبین با سخنرانی استاد گرانقدر حضرت آیتالله شیخ عباس اخوان برقرار میباشد
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_سیزدهم_ماه_رجب_1402.mp3
35.12M
شب سیزدهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۴
شب ولادت حضرت امام علی امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب سیزدهم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴ شب ولادت حضرت امام علی امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه آیت الله
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شب ولادت حضرت امام علی امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه
هَلْ أَتَیٰ عَلَی ٱلْإِنسَٰنِ حِينٌ مِّنَ ٱلدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْـًٔا مَّذْكُورًا #الإنسان:۱
گرامیداشت مقام #پدر و یاد خیر سلسلهٔ آباء و اسیران خاک؛ حیثیت #انسان: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَٰنَ مِن سُلَٰلَةٍ مِّن طِينٍ (۱۲) ثُمَّ جَعَلْنَٰهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّكِينٍ ۱۳ ثُمَّ خَلَقْنَا ٱلنُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا ٱلْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا ٱلْمُضْغَةَ عِظَٰمًا فَكَسَوْنَا ٱلْعِظَٰمَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَٰهُ خَلْقًا ءَاخَرَۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحْسَنُ ٱلْخَٰلِقِينَ #المؤمنون:۱۴؛ تبیین حیثیت انسان در #سیر_استکمالی و مثال آن به لیوانی که به #تدریج پر میشود نه دفعتاً؛ در مقام استکمال در بدن انسان مواد طبیعی مثل آهن و فسفر و ... موجود است که همگی در سلالهٔ طین بدان اشاره شده است؛ #حیات_انسانی غیر از #حیات_نباتی و #حیات_حیوانی است که در جنینی که میت به دنیا آمده وجود داشته است؛ تبیین حیات انسانی یا #ناطقهٔ_قدسیه یا #روح به حقیقتی که از عالم دیگری به بدن توجه میکند؛ حقیقت روح مربوط به #عالم_امر: وَ يَسْـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلرُّوحِۖ قُلِ ٱلرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ ٱلْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً #الإسراء:۸۵؛ عالم امر #باطن امور است و #عالم_خلق #ظاهر امور است؛ مباحث طولانی چندهزارساله مربوط به اجزاء تشکیل دهنده #ماده و قائل شدن برخی به جزء لا یتجزا (=الجزء الذی لا یتجزا) که برخی این جزء را همان #اتم دانستند که بعداً مشخص شد خود اتم اجزاء دارد که حدود ۱۷۰ ذره زیر اتمی میباشد تا سال ۲۰۱۲م که به ماده تک بعدی رسیدند که در ترجمه فارسی آن گفتند: ذره خدا، که گفتند از #هیچ آمده است که در مقابل ما میگوئیم این از عالم امر آمده است؛ اتمام #فیزیک در عالم خلق و عدم علم آن به عالم امر که وقتی میگوید: هیچ، یعنی دیگر فیزیکی نیست که ما به آن عالم امر میگوییم؛ مشایعت #ملائکه با قطرات باران که اشاره دارد بدین که ریشه عالم ماده در عالم امر است و حقیقت امری مَلَک: وَ مُشَیعِی الثَّلْجِ وَ الْبَرَدِ، وَ الْهَابِطِینَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ، وَ الْقُوَّامِ عَلَی خَزَائِنِ الرِّیاحِ، وَ الْمُوَکلِینَ بِالْجِبَالِ فَلَا تَزُولُ وَ الَّذِینَ عَرَّفْتَهُمْ مَثَاقِیلَ الْمِیاهِ، وَ کیلَ مَا تَحْوِیهِ لَوَاعِجُ الْأَمْطَارِ وَ عَوَالِجُهَا. #صحیفه_سجادیه صلوات الله علیه دعای سوم؛ محدود شدن درک #کفار به عالم ماده: يَعْلَمُونَ ظَٰهِرًا مِّنَ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَ هُمْ عَنِ ٱلْأَخِرَةِ هُمْ غَٰفِلُونَ #الروم:۷؛ علم ما به ظاهر انسان و مباحث مربوطه از زمان #بقراط تا به امروز؛ حالات #شتر در کار کردن مداوم برای دیگران و حکایتی در این زمینه؛ قطع ارتباط بین عالم خلق با عالم امر هنگام #مرگ؛ تبیین عالم امر: إِنَّمَآ أَمْرُهُۥٓ إِذَآ أَرَادَ شَيْـًٔا أَن يَقُولَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ #یس:۸۲؛ ملائکه و عالم امر: إِذْ يُوحِی رَبُّكَ إِلَی ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ أَنِّی مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا۟ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ۚ سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ٱلرُّعْبَ فَٱضْرِبُوا۟ فَوْقَ ٱلْأَعْنَاقِ وَ ٱضْرِبُوا۟ مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ #الأنفال:۱۲؛ إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَكْفِيَكُمْ أَن يُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلَٰثَةِ ءَالَٰفٍ مِّنَ ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ مُنزَلِينَ (۱۲۴) بَلَیٰٓۚ إِن تَصْبِرُوا۟ وَ تَتَّقُوا۟ وَ يَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ ءَالَٰفٍ مِّنَ ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ مُسَوِّمِينَ #آل_عمران:۱۲۵؛ تبیین #ذکر عالم امر و #حضور موجودات امری به همدیگر همچون علم #جبرئیل و میکائیل به همدیگر که در جریان #لیلة_المبیت وارد شده: وقال الثعلبي: ورأيت في الكتب إن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما أراد الهجرة خلف علي بن أبي طالب بمكة لقضاء ديونه ورد الودايع التي كانت عنده فأمره ليلة خرج إلى الغار وقد أحاط المشركون بالدار أن ينام على فراشه صلى الله عليه وسلم وقال له: (إتشح ببردي الحضرمي الأخضر، ونم على فراشي، فإنه لا يخلص إليك منهم مكروه إنشاء الله، ففعل ذلك علي، فأوحى الله تعالى إلى جبرئيل وميكائيل إني قد آخيت بينكما وجعلت عمر أحدكما أطول من عمر الأخر فأيكما يؤثر صاحبه بالبقاء والحياة؟ فإختار كلاهما الحياة فأوحى الله تعالى إليهما: أفلا كنتما مثل علي بن أبي طالب ج آخيت بينه وبين محمد صلى الله عليه وسلم فبات على فراشه (يفديه) نفسه ويؤثره بالحياة، إهبطا إلى الأرض فاحفظاه من عدوه، فنزلا فكان جبرئيل عند رأس علي وميكائيل عند رجليه، وجبرئيل ينادي: بخ بخ من مثلك يا بن أبي طالب، فنادى الله عز وجل الملائكة وأنزل الله على رسوله صلى الله عليه وسلم وهو متوجه إلى المدينة في شأن عليج " * (ومن
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب سیزدهم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴ شب ولادت حضرت امام علی امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه آیت الله
الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله) *)). #تفسیرالثعلبی ج۲صص۱۲۵-۱۲۶؛ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَشْرِی نَفْسَهُ ٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِۗ وَ ٱللَّهُ رَءُوفُۢ بِٱلْعِبَادِ #البقرة:۲۰۷؛ شأن انسان قبل از همهٔ حضورها: هَلْ أَتَیٰ عَلَی ٱلْإِنسَٰنِ حِينٌ مِّنَ ٱلدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْـًٔا مَّذْكُورًا #الإنسان:۱؛ صعوبت تبیین #دهر؛ کلام #انیشتین در مورد درستی معادلات به اینکه قسمتی از آن را به بچه دبستانی هم بتوان گفت؛ تبیین دهر با تبیین #زمان و تغییر ماهیت زمان در چند ساعت اول و بیان مقصود دهر در کلام جناب #میرداماد؛ گذشت دهری بر انسان و نبود کسیکه بر او حضور داشته باشد به غیر خدای متعال که این شأن را #انسان_دهری میگویند که به غیر از این انسان است؛ بعدیت #ملکوت نسبت به انسان دهری؛ انسان دخزی در عرف #حکما عبارت از #ولی_الله_الأعظم است که نه زمان به او حاجب است و نه #مکان به او رادع است؛ منظور از لحظه، آن وجودی است:
هر لحظه به شکل بت عیار بر آمد، دل بُرد و نهان شد
هر دم به لباس دگر آن یار بر آمد، گه پیر و جوان شد
گاهی به دل طینت صلصال فرو رفت، غواص معانی
گاهی ز تگِ کهگل فخار بر آمد، زان پس به عیان شد
#دیوان_شمس طبع بمبئی
فَأَرَیٰهُ ٱلْأَيَةَ ٱلْكُبْرَیٰ (۲۰) فَكَذَّبَ وَ عَصَیٰ (۲۱) ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَیٰ (۲۲) فَحَشَرَ فَنَادَیٰ (۲۳) فَقَالَ أَنَا۟ رَبُّكُمُ ٱلْأَعْلَیٰ #النازعات:۲۴؛ #آیه به معنای نشانه است و مقصود از #تحریف_قرآن خراب کردن معانی است که باید از آیات قرآن کریم بفهمند؛ سؤال از امام علیهالسلام پیرامون #آیت_کبری که #حضرت_موسی علیهالسلام آن را به #فرعون نمایانید: فَأَرَیٰهُ ٱلْأَيَةَ ٱلْكُبْرَیٰ #النازعات:۲۰؛ جریان چگونگی مواجهه حضرت موسی علیهالسلام با فرعون و فریادرسی #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه: البرسي: قال: روي أن فرعون - لعنه الله - لما لحق هارون بأخيه موسى دخلا عليه يوما، وأوجسا خيفة منه، فإذا فارس يقدمهما، ولباسه من ذهب، وبيده سيف من ذهب، وكان فرعون يحب الذهب، فقال لفرعون: أجب هذين الرجلين وإلا قتلتك، فانزعج فرعون لذلك، وقال: عودا إلي غدا، فلما خرجا دعا البوابين، وعاقبهم وقال: كيف دخل علي هذا الفارس بغير اذن؟ فحلفوا بعزة فرعون (انه) ما دخل إلا هذان الرجلان، وكان الفارس مثال علي (هذا) الذي أيد الله به النبيين سرا، وأيد به محمدا جهرا. لأنه كلمة الله الكبرى التي أظهرها الله لأوليائه فيما شاء من الصور، فنصرهم بها وبتلك الكلمة يدعون (الله) فيجيبهم، وإليه الإشارة بقوله {ونجعل لكما سلطانا فلا يصلون إليكما بآياتنا} #مدینة_المعاجز ج۱ص۱۴۳؛ معنای #صاحب_العصر_والزمان به معنای ذاتی که با همهٔ عصرها ( #عصر=عصاره و فشرده وجود) و زمانها مصاحبت و همراهی دارد؛ السلام علی وارث آدم صفوة الله؛ زمان جلوهای از حقیقت دهری ولی الله الاعظم است؛ هَلْ أَتَیٰ عَلَی ٱلْإِنسَٰنِ حِينٌ مِّنَ ٱلدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْـًٔا مَّذْكُورًا #الإنسان:۱
وقت تنگ است ای زمان را تاب ده
تیغ عشقت را پی ما آب ده
شب سیزدهم رجب المرجب ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۱۱/۴
شب ولادت حضرت امام علی امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شرح زیارت رجبیه به کلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
از چهارشنبه ۱۲دی (شب اول رجب المرجب) تا پایان ماه شعبان هر شب از ساعت ۲۲ (جلسه ویژه برادران)
(به استثناء پنجشنبهها)
امام زاده حسن، خیابان شهید احمدی کوچه شهید بهبودی، حسینیه شهدا
موقعیت:
https://nshn.ir/sbvc8b0x4vmO