eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
491 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام: سَبَبُ المَزِيدِ الشُّكرُ 🍀سبب زياد شدن نعمت، شكرگزارى است 📚غررالحكم حدیث 5544 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🎙 رحمه الله 💠دعای بخوانید. دعا کنید موقع مردن، را بگوییم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند 🎙 رحمه الله : 🌺هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی شود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. 🌸و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از این جهت دعوی بعضی باطل است که به ترک ظاهر. علم باطن پیدا شود. یا پس از پیدایش آن به آداب ظاهره احتیاج نباشد. و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت. 📚شرح چهل حدیث، ص7 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom #عبودیت
🌸دنیا مشغول کننده و بازدارنده قلب ها و بدن هاست حفظه الله: 📌ببینید باز هم حضرت در جوابی که به سوال ابوذر می دهند، او را به زهد توجه می دهند. اینطور نبوده این بندگان کوتاهی کرده باشند و تلاش و کوششی نداشته باشند. نه. به وظیفه شان عمل کردند. در عبدنا این هم هست. ولی خب تقدیرشان این بوده است. یک دفعه یک روایت عجیبی خواندم خدمتتان گروهی که خداوند روز قیامت از آن ها عذرخواهی می کند فقرا هستند. می گوید اگر من در دنیا به شما ندادم از این جهت نبوده که پیش من احترامی نداشتید. کرامتی نداشتید. نه هر آنچه که می خواستم به شما بدهم برایتان ذخیره کردم. اینجا می خواهم بدم. پس توجه داشته باشیم فقر، اگر قضا و قدر الهی باشد؛ با فرض اینکه در کنارش ما سعی و تلاش خود را کرده باشیم، یک نعمت بزرگ است که نتایج خیلی ارزشمند معنوی هم به دنبال دارد. 🍀همانطور که ملاحظه فرمودید این جمله از جهات گوناگون توجه به زهد و کنارگذاشتن دنیا و دل بسته نبودن و نشدن به دنیا را به ما منتقل می کرد. جمله بعدی هم باز در همین راستاست. باز هم با تعبیر دیگر، بیانی دیگر، حضرت می خواهند ما را متوجه کنند دنیا شایسته دل بسته شدن به آن را ندارد. يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ الدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ لِلْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ دنیا مشغول کننده و بازدارنده قلب ها و بدن هاست. یعنی هم باطن انسان را مشغول می کند و هم ظاهر انسان را. قلوب باطن است و بدن هم ظاهر است. ظاهر و باطن انسان مشغول می شود. از خدا بازمی دارد. از خدا و یاد خدا و کار برای خدا، انسان بازداشته می شود. دنیا اینطور است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺از مجموع آيات و روايات ... روشن مى ‏شود، اندوه بر سه نوع است: 1.📌 اندوه بر مال و زيور دنيا يا اندوه به واسطه گفته كافران و بر فريب‏خوردگى آنان به دنيا و زرق و برق آن، كه اين اندوه ناپسند است. 2.📌 اندوه به خاطر نعمت‏هاى خدايى از دست رفته، مثل اندوه بر دورى و مرگ فرزند صالح. از اين اندوه گريزى نيست؛ زيرا دل‏شكستگى و ظهور آثار اندوه، از ويژگى ‏هاى طبع انسان است و تا وقتى كه به انجام كارى يا اظهار- سخنى كه به خشم خداوند متعال و ناخشنودى از قضاى الهى منجر نشود- اشكالى ندارد. 3.📌 اندوه انسان نسبت به بى ‏خبرى ‏ها، غفلت‏ها و گناهان يا اعمال شايسته‏اى كه از كف داده يا اخلاق نيكويى كه كسب نكرده و همچنين گرفتاريهاى آخرتى كه با آن‏ها روبرو خواهد شد؛ نظير: احتضار، جان دادن، اوضاع گور و بعد از آن، برزخ و ايستادن در پيشگاه خدا براى محاسبه اعمال و گذشتن از صراط. 🍀اين اندوه پسنديده‏اى است كه به دست آوردن آن، فراوان سفارش شده است؛ اگر چه با حضور بر گور مردگان و قرائت آيات الهى باشد. اين همان چيزى است كه خداوند متعال آن را دوست دارد و از ويژگيهاى صالحان شمرده مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج1، ص253 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام:مَن ظَلَمَ دُمِّرَ عَلَيهِ ظُلمُهُ 🍀هر كه ظلم كند، ظلم اش او را نابود سازد 📚غررالحكم حدیث 7836 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🤲دعا و مناجات 💥پرسش و پاسخ: 🌳در آیاتی که در پستهای قبل فرستاده شد، خدمتتون عرض شد که: اجابت دعا یکی از وعده‌های قطعی خداست که هر انسانی که از خدا چیزی بخواد قطعا خدا جوابش رو میده. 🔰حالا یه سؤال!!! 🤔پس چرا گاهی اوقات دعاهای ما مستجاب نمیشه؟؟ 👈جواب سؤال در پست های بعدی... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جواب اول: گاهی اوقات انسان مصالح خودش رو به خوبی تشخیص نمیده و 👌در آنچه برای او خیر هستش، دچار اشتباه میشه و همون طور که از خداوند امر خیری را طلب می کنه، به خاطر کم طاقتی و عجول بودن، چیز شر و بدی رو برای خودش طلب میکنه.😢😱 👨‍⚕️مثل اینکه گاهى بیمار، یا کودک غذاهاى رنگینى از پرستاران خود طلب کرده، که اگر به خواسته او عمل کنند، بیماریش افزون شده، و یا حتى جان او را در خطر قرار میده. ✅ 💥میدونید قرآن تو این زمینه چی میگه؟ 🌻ويَدْعُ الإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الإِنسَانُ عَجُولاً🌻 📖 اسراء/11 و انسان (شتابزده و نادان به دلیل کم طاقتی و عجول بودن) همانگونه كه خير را مى طلبد، شرّ را هم مى طلبد و انسان همواره عجول است. 👈جواب های بعدی، رو در دیگر پست ها خواهیم داد👉 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔻آنقدر دنبال این نباشیم که دنیای بیشتری داشته باشیم حفظه الله: وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی سَائِلُنَا عَمَّا نَعَّمَنَا فِی حَلَالِهِ، فَکَیْفَ بِمَا نَعَّمَنَا فِی حَرَامِهِ، خداوند از ما سوال می کند. در باره ان نعمت هایی که به ما داده و ما د رحلال مصرف کرده ایم تا چه رسد به آن نعمت هایی که خدا به ما داده و ما د رحرام مصرف کرده ایم. یعنی حالا با تعبیر خودمان بخواهیم حرف بزنیم به طریق اولی سوال می شود. پس باید جواب پس بدهیم و آنقدر دنبال این نباشیم که دنیای بیشتری داشته باشیم. حتی اگر از راه حرام باشد. ان توضیحاتی که دیروز خدمت دوستان دادم فراموش نشود. ما باید تلاش و کوشش بکنیم. یک جور تلاش حداکثری در تولید و استفاده به مقدار نیز در مصرف. به ویژه مصرف شخصی خودمان. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ ❓پرسش: چرا با اینکه در حلال خرج کرده اند باز هم مورد سوال قرار می گیرند؟ ✅پاسخ حفظه الله: آیا طبق ضوابط عمل کرده ایم یا نه؟ خیلی آداب و احکام دارد. مثلا در روایت است یکی از دوستان امام معصوم علیه السلام در سفر گویا حج بوده، بنا بر این گذاشته بوده که در هر منزلی یک قربانی می کرده و گوشتش را به دیگران می داده و به این صورت پذیرایی می کرده است. تا اینکه کارشان را انجام دادند. سفر به پایان رسید. اعمال عبادی را انجام دادند. برگشتند خدمت امام علیه السلام. امام از او گله مند بودند. ناراحت بودند. فرمودند چرا در هر منزلی قربانی می کردی؟ گفت آقا برای اطعام خواستم به دیگران بدهم. قربانی برای مصرف خودم نبوده است. آقا فرمودند آیا توجه نمی کردی که بعضی از آن افرادی که در آن کاروان هستند، قدرت بر انجام این کار را ندارند و شرمنده می شوند؟ 🔹 این استفاده از حلال است. اینقدر مثلا ظرائف هست در استفاده از حلال. باید دقت کنیم. پس باید آن وظایف، دقائق، چارچوب ها خوب توجه شود. وظایف واجب، مستحب، آداب را خلاصه به طور کلی در نظر بگیریم که خوب استفاده کرده باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺 در حديث معراج نيز از نوع سوم اندوه(1)، به «اندوه هميشگى» تعبير شده است، كه آثار معنوى والايى در پى دارد. آثارى هم‏چون: رشد معنوى انسان، برانگيختن او بر اصلاح خود، جبران فضيلت‏هاى از دست رفته و تلاش جهت پاك كردن نفس و به كمال رساندن آن. 🌸بديهى است اين آثار، با پيوستگى و دائمى بودن حزن و اندوه حاصل مى‏شود؛ زيرا انسان به اقتضاى جنبه بشرى، اگر از اين اندوه خارج شود، به بى‏خبرى، حجاب و غفلت‏هاى گوناگون دچار مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج1، ص253 1. اندوه انسان نسبت به بى‏خبرى‏ها، غفلت‏ها و گناهان يا اعمال شايسته‏اى كه از كف داده يا اخلاق نيكويى كه كسب نكرده و همچنين گرفتاريهاى آخرتى كه با آن‏ها روبرو خواهد شد؛ نظير: احتضار، جان دادن، اوضاع گور و بعد از آن، برزخ و ايستادن در پيشگاه خدا براى محاسبه اعمال و گذشتن از صراط. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمام الصادق عليه السلام :مَعَ التَّثَبُّتِ تَكونُ السَّلامَةُ ، ومَعَ العَجَلَةِ تَكونُ النَّدامَةُ ، ومَنِ ابتَدَأَ بِعَمَلٍ في غَيرِ وَقتِهِ كانَ بُلوغُهُ في غَيرِ حينِهِ . 🍀امام صادق عليه السلام : درنگ ورزيدن ، سلامت در پى دارد و شتاب كردن ، پشيمانى ، و هر كس كارى را بى موقع آغاز كند ، بى موقع به آن مى رسد . 📚 الخصال : ص 100 ح 52 عن أبان بن تغلب ، بحار الأنوار : ج 71 ص 338 ح 3 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom