🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹در احاديث قدسى آمده است كه خداوند متعال خیلی رسا مىفرمايد: «عَبدي خَلَقَتُ الاشیاء لِأجَلِک»؛ اى بندهام، من همۀ اشياء را بهخاطر تو خلق كردم؛ همۀ دنیا و تمام ماسوی الله را برای تو آفریدم.
🔹صد و بیست و چهار هزار پیامبر با سلاح معجزه آمدهاند. به چه علت؟ برای اینكه مردم در عمق جانشان، در عمق ذاتشان عدالت حكمفرما شود.
🔹برای این آمدهاند تا تبعیض در جامعه نباشد، فقر در جامعه نباشد.
🔹اگر فقر در جامعه هست، بهخاطر تبعیض است، بهخاطر ظلم است، وگرنه معنا ندارد فقر در اجتماع باشد.
🔹اگر بیكاری، تورّم و گرانی در جامعه هست، همه و همه بهخاطر تبعیض است، بهخاطر این است که بعضی حق دیگران را میخورند.
🔹اگر اقتصاد مورد نظر اسلام پیاده شود، فقر در جامعه نیست.
🔹اگر بیكاری هست، اگر تبعیض هست، اگر گرانی هست، همه در اثر عمل نکردن به اقتصاد مورد نظر اسلام است.
🔹همۀ پیامبرها برای این آمدهاند که هرکس به حدّ خود و حقّ خود قانع باشد، برای اینكه انسانیّت در هر روستا و شهر و کشوری و در هر خانوادهای، صددرصد پیاده شود.
🔹پیامبران مبعوث شدهاند تا انسان با پیروی از تعالیم آنان بهطور خودكار متجاوز نباشد، بهطور خودكار دروغگو، متقلّب، دغل و حقهباز نباشد، غیبت نكند، تهمت نزد و آبروی کسی را نریزد.
🔹آنکه اموال عمومی را حیف و میل میكند، در دینداری ضعیف است، وگرنه اگر دین داشت، اگر در عمق جانش روح خداترسی حكمفرما بود، گرفتار دزدی و حیف و میل و اختلاس و رشوه و گناهان دیگر نمیشد.
🔹اگر دین در ادارهها حاکم باشد، رسیدگی به پروندهها به روزهای بعد موکول نمیشود و هرکس، از رئیس تا کارمند، وظیفۀ خود را برای رفع حوائج مردم بهخوبی ایفا میکند.
🔹ملتی که دین داشته باشد، اهل دزدی و رشوه و ربا نیست، برای آن ملّت، گرانی، تبعیض، چندنرخی، تقلّب و غش در معامله پدید نمیآید. وقتی تعالیم دینی در بین افراد جامعه رواج داشته باشد، از دروغ، غیبت، تهمت، تجاوز و ظلم اجتناب میورزند.
🔹سعادت افراد و ملّتها، با توجه کردن آنها به تعالیم وحیانی میسّر میگردد. همه باید برای برخورداری از خوشبختی در دنیا و رسیدن به رستگاری در آخرت، از غفلت دوری گزینند و به توجه و تذکر دائمی روی آورند.
🌐 متن کامل درس اخلاق
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل چهارم: #امامت
مسأله 23: توسّل
🔸واسطه آوردن و وسیله قرار دادن کسی برای برآوردهشدن حاجت، در میان مردم، مشهور و امری عقلی است. قرآن کریم این امر عقلی و بدیهی را تأیید و حتّی در آیاتی بدان امر فرموده است.
🔹«یا اَیهَا الَّذینَ امَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابْتَغُوا الَیه الْوَسیلَةَ»
ای كسانی كه ایمان آوردهاید از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و وسیلهای برای تقرّب به او بجویید.
🔸در روایات معصومین«ع» نقل شده است که «وسیلۀ بندگان» بهسوی خداوند متعال، همان اهلبیت عصمت و طهارت«ع» هستند. چنانكه نبىّ اكرم«ص» فرمودند:
«نَحْنُ الوَسیلَةُ إِلىَ اللَّهِ»
ما وسیله به سوى خداوند متعال هستیم.
🔸و نیز امام صادق«ع» فرمودند:
«نَحْنُ وَ اللَّهِ الْاَسْماءُ الْحُسْنى»
به خدا سوگند، اسماء حُسنى و نامهاى نیك در قرآن، ما هستیم.
🔸امّا در قرآن کریم آیاتی نیز وجود دارد که بت پرستان را به این دلیل که بت را وسیلۀ تقرّب به خدا میدانسته و آن را شفیع قرار میدادهاند، مذمّت کرده است.
🔸زیرا کار آنها نه واسطه قرار دادن بتها، بلکه عبادت آنها بود که بالاترین ظلم است و ثانیاً، کار آنها خرافی و مخالف با عقل بود، زیرا بتی که نه شعور و نه نفع و ضرر دارد و نه میتواند خود را حفظ کند و نه دیگری را، چگونه میتواند شفیع یا موجب تقرّب به خدای متعال شود؟
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیۀ اخلاقی به جوانان
#فیلم
🆔 @almazaheri
📗سؤال:
⬅️ اگر کسی ناخن و مژۀ مصنوعی کاشته و نمیتواند آنها را بردارد، وظيفهاش در مورد وضو و غسل چيست و نماز او چه حکمی دارد؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ گرچه مرتکب حرام شده، امّا نماز او صحیح است و وضو و غسل او خودبهخود جبیره میشود.
آیتالله العظمی مظاهری
#استفتائات #غسل
🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودند:
کسی که نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما نخواهد رسید.
📘 منلایحضرهالفقیه، جلد 1، صفحۀ 206.
#روایات
🆔 @almazaheri
226 BAGHAREH-Ayate 198-199.mp3
3.89M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 226: آیات 198و199 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#وکالت
مسأله 369:
🔹 وکالت از عقود جایز است و طرفین میتوانند عقد وکالت را فسخ کنند، مگر اینکه شرط عدم عزل کرده باشند. نظیر آنکه خانه را به کسی بفروشد و پول آن را بگیرد و به خریدار وکالت بلاعزل دهد که خانه را به نام خود کند. یا اینکه زن از مرد وکالت بلاعزل بگیرد که اگر مرد معتاد شد، خود را طلاق بدهد.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
◾️ متأسّفانه برخى از انسانها علاوه بر آنكه مسير تقرّب به درگاه الهى را طى نمىكنند و خود را به تباهى مىكشانند، باعث زحمت و رنجش ديگران هم مىشوند و لذا قرآن كريم مىفرمايد از حيوانات پستتر هستند.
◾️استكبار جهانى يا رژيم صهيونيستى را با كدام گرگ درنده مىتوان مقايسه كرد؟ سران نظام سلطۀ جهانى مانند يك غدّۀ سرطانى به جان مردم دنيا افتادهاند و روزانه افراد فراوانی را به خاك و خون مىكشند. خطر اين اشخاص هزاران مرتبه از گرگى كه در يك گلّۀ گوسفند وارد شود، بيشتر است.
◾️بنابراين خداوند متعال بر اساس وجود چنين كسانى مىفرمايد: «بَلْ هُم اضَلّ» یعنی بعضى انسانها گمراهتر از حيوانات هستند و اين گمراهى از غفلت سرچشمه مىگيرد.
📚 برگرفته از کتاب یقظه(بیداری) اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 89.
#کتاب #برگی_از_کتاب
#یقظه #رفح
🆔 @almazaheri
227 BAGHAREH-Ayate 200-201.mp3
3.45M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 227: آیات 200و201 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
🔳 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
◼️هروى میگوید: موقعى كه حضرت رضا«ع» در داخل زندان بود و او را در بند كرده بودند، از زندانبان اجازه خواستم به خدمت آن جناب برسم اما گفت: نمیتوانى با او ملاقات کنی.
◼️پرسیدم چرا؟ گفت: چون او در شبانه روز هزار ركعت نماز میخواند. فقط اول صبح یك ساعت و قبل از ظهر نیز ساعتى فراغت دارد و یكى هم موقع غروب آفتاب است كه در این اوقات در محراب خود نشسته و مشغول مناجات با خدا است. گفتم: در همین مواقع براى من اجازۀ ملاقات بگیر. او اجازه گرفت و خدمت ایشان رسیدم و دیدم در محراب خود نشسته و در اندیشه است.
📚 بحارالأنوار، ج 49، ص 91.
🔲 ۲۳ ذی القعده روز مخصوص زیارت امام رضا«ع» و بنا به قولی سالروز شهادت ایشان میباشد و زیارت ایشان از دور و نزدیک مستحب است.
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 24: اثبات معاد
🔸مسألۀ معاد از نظر ادیان الهی مسألهای ضروری است و در قرآن کریم به صورت بارزی به این مسألۀ مهم و ضرورت آن پرداخته شده است.
🔸اثبات معاد، براهین و ادلّۀ گوناگونی دارد که در این نوشتار به سه برهان اشاره میگردد.
🔸الف) برهان حکمت: تردیدی وجود ندارد که آفرینش جهان با این عظمت، نمیتواند بدون هدف و باطل باشد. رسیدن به این زندگی دنیوی که تکرار مکرّراتی بیش نیست، حتّی برای مرفّهین، پر رنج است و قطعاً نمیتواند هدف از خلقت باشد؛ پس باید بعد از مرگ نیز حیاتی باشد تا بتوان ابدیت و لذّت واقعی بدون درد و رنج و محنت را در آن دید، وگرنه خلقت جهان هستی، عبث و باطل و بر خلاف حکمت خواهد بود.
🔸ب) برهان عدالت: این جهان، ظرفیت و اقتضای اعطای کامل پاداش نیکوکاران و کیفر بدکاران را ندارد. قصاص کسی که هزاران نفر را کشته است، در این دنیا بیش از یک مرتبه امکان ندارد و پاداش واقعی کسی که عالَمی را احیا کرده و به همنوعان خود خدمت نموده است، در این دنیا اعطا نمیشود. در حالی که عدالت خداوند متعال اقتضا میکند که هر کس نتیجۀ اعمال خود را ببیند. بنابراین باید جهان دیگری که ظرف حقیقی پاداشها و کیفرها است، وجود داشته باشد.
🔸ج) برهان خلقت: همانگونه که نوزاد برای ماندن در رحم مادر خلق نشده و اعضا و جوارحی دارد که در این جهان به کار میآید، وجود آدمی برای جهان دیگری خلق شده که به خواستههای بلند انسانیت و امیدهای ارجمند آدمیت دسترسی پیدا کند. جهانی که در آن به هرچه اراده کند، دست مییابد و در حقیقت ظرف استکمال نهایی انسان است.
🔸به یقین انسان با سعۀ وجودی که دارد، برای رسیدن به یک زندگی ابدی و بدون رنج خلق شده است. یک زندگی جاویدان که در آن شادیهای بدون غم، ارضای غرائز انسانی بدون ملامت، سلامتی بدون مرض، جوانی بدون پیری، قوّت بدون ضعف، رسیدن به معنویات، رفع جهل و عجز، کنار رفتن حجابهای ظلمانی، یقین مطلق و مدینۀ فاضله، به آسانی قابل دسترسی باشد. محیطی که در آن، رذالت، حسد، کینه و تکبّر وجود نداشته باشد و بالأخره این انسان برای محیطی بدون ظلم و معصیت خلق شده است که عدالت و اطاعت الهی در آن حکمفرما باشد.
🔸رسیدن به این آرمانهای واقعی در این دنیا برای هیچ انسانی ممکن نیست و جهان دیگری باید باشد که آرزوهای واقعی بشریت را محقّق سازد.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 مذمّت اسراف و تبذیر در مصرف عمر
#استوری
🆔 @almazaheri
💠 روزۀ دحوالارض به ارزش شصتماه روزه
#عکس_نوشته
🆔 @almazaheri
228 BAGHAREH-Ayate 202-203.mp3
3.14M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 228: آیات 202و203 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#قرض
مسأله 337:
🔹 در قرض باید همان را كه گرفته است پس بدهد و زیادتر دادن، ربا و حرام است. گرچه در وقت اداء، قدرت خریدِ آن كم شده باشد. ولى در غیر قرض نظیر مهریّه و غصب، باید قدرت خرید مراعات شود و به پولِ روز ادا گردد. چنانچه در قرض نیز اگر بدهکار بدهی خود را میتواند بدهد و تسامح میکند و طلبکار طلب میکند و او نمیدهد، باید در وقت پرداخت، قدرت خرید مراعات شود و دیرکرد به این معنی اشکال ندارد.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زندگی با نشاط، در سایۀ رعایت تقوا
#صوت
🆔 @almazaheri
▪️امام رضا«سلاماللهعلیه» به یارانشان فرمودند:
این فرزندم از روی ستم و خشم کشته میشود، اهل آسمان بر او گریه خواهند كرد، و خداوند بر دشمن ستمكار او خشم مىگیرد و اندکی زنده نخواهد بود که خداوند او را به عذاب دردناک و کیفر شدید خود گرفتار مینماید.
📚 بحارالأنوار، ج 50، ص 15.
◾️شهادت امام جواد«سلاماللهعلیه» تسلیت باد
#عکس_نوشته #روایات
🆔 @almazaheri
229 BAGHAREH-Ayate 204-206.mp3
2.23M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 229: آیات 204تا206 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 25: خبر دادن صادق مصدّق از معاد
🔸از خصوصیات معاد، جز دورنمائی در اختیار ما نیست و عقل بشری نمیتواند به خصوصیات آن پی ببرد، زیرا راهی به آنها ندارد. برای آشنائی با این خصوصیات باید به «صادق مصدّق» مراجعه شود. «صادق مصدّق» یعنی راستگوئی که سخنش تأیید شده و پذیرفته شده است. فیلسوفان و متکلّمان بزرگ، متذکّر شدهاند که برهان، فلسفه و عقل نمیتواند خصوصیات معاد را اثبات کند. ولی چون صادق مصدّق که همان قرآن شریف و رسول گرامی«ص» و ائمۀ طاهرین«ع» میباشند، از وجود آن خبر دادهاند، عقل انسان نیز آن را میپذیرد. زیرا بعد از آنکه عقل، آمدن پیامبر و قرآن و امام را از طرف خداوند دانست، باید گفتار ایشان را نیز بپذیرد و قبول کند که هرچه میگویند مطابق واقعیت است و تمام گفتار آنان از جانب خدای تعالی است.
🔸در واقع باید گفت: «آنچه قرآن گفته، وحی است» و «آنچه وحی است، از جانب خداوند است»، پس «آنچه در قرآن است، از طرف خداوند است.»
🔸آنچه در مباحث بعدی میآید، همه از قرآن شریف است؛ بنابراین، عقل حکم میکند که مدّعای این مباحث همراه با دلیل است و اگر این دلیل قرآنی بهتر از برهان فلسفی نباشد ـکه هست ـ لااقل برای ادّعای ما دلیلی عقل پسند است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت خواندن سورههای چهار قُل برای محافظت از خود و خانواده
#فیلم
🆔 @almazaheri