کشیش کتاب را در دستش گرفت، جلدش را به سرگئی نشان داد و گفت: « نهج البلاغه است؛ سخنان و نامه های علی است. کتاب بسیار عجیبی است؛ پُر از مضامین بکر و راه گشا.»
سرگئی گفت: « لابد به من توصیه می کنی که آن را بخوانم.»
کشیش گفت: «حتما؛ کاری که پدرت باید در جوانی می کرد. مثل جرج جرداق که می گفت از 12 سالگی مطالعه ی نهج البلاغه را شروع کرده و هنوز هم ادامه می دهد. علی شخصیتی است مثل اقیانوس؛ هر چه در عمق آن شنا کنی، شگفتی هایش آشکارتر می شود.»
سرگئی روی کاناپه نشست و پرسید: «اگر چنین است که شما می گویید، پس چرا کشورهای مسلمان که علی امام آن هاست، جزء کشورهای جهان سوم و عقب مانده اند؟»
کشیش گفت: «ملّت ها و دولت های اسلامی مانند کسانی هستند که گنج گران بهایشان را دفن کرده اند یا اساساً از آن خبر ندارند. گمان می کنم آن ها هم علی را نمی شناسند. من هنگامِ مطالعه ی این کتاب و چند کتاب دیگر، به همین مسأله فکر می کردم. در آن دوران، علی خلیفه ی مسلمانان بود و مردی هم به نام معاویه خود را خلیفه ی مسلمانان نامیده بود. هردوی این ها، داعیه ی حکومت اسلامی داشتند، امّا علی کجا و معاویه کجا! فکر کنم اکثر رهبران کشورهای اسلامی، حکومتشان از جنس حکومت معاویه باشد، نه علی. اگر حاکمی از حاکمان مسلمان، یک بار نهج البلاغه را با دقّت می خواند و به آن عمل می کرد، امروز روزگارشان این نبود که هست.»
سرگئی لبخند زد و گفت: « ما باید کم کم مراسم مسلمان شدن شما را فراهم کنیم پدر...!»
کشیش گفت :« ادیان الهی، شکل، قالب و پوسته ی روح الهی است سرگئی. مهم مغز و درون آن است که یکی است و فرق چندانی با هم ندارند. کسی که مسلمان است یا مسیحی، اگر به ذات و جوهره ی الهیِ دین خود دست نیابد، می خواهد روحانی مسلمان باشد یا کشیش مسیحی، به یک اندازه از مسیر خدا جدا شده است. در زمان علی دشمنانش و آن هایی که با او می جنگیدند، از حافظان و مبلّغان قرآن و اسلام بودند و در عبادت و زهد و تقوی چنان بودند که زانوهایشان بر اثر سجده پینه بسته بود. آن ها به نام همان الله ی با علی جنگیدند که علی به نام همان الله می خواست هدایتشان کند.»
ابراهیم_حسن_بیگی
از كتاب قدیس
هدایت شده از مجمع نمایندگان طلاب و فضلای شهرستان بابل
◾️شهادت ابا جعفر و باقر علم النبی
حضرت امام محمد باقر علیه السلام
تسلیت باد.🏴
@Majmae_tollab_babol
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب در حکم انتصاب حجتالاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کردند:
🔰 لزوم تبیین نوآورانه معارف اسلامی و مقابله با تهاجمات فکری وتبلیغی
🔻 حضرت آیت الله خامنهای در حکمی حجتالاسلام آقای شیخ محمد قمی را به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند.
📝 متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه تعالی
جناب حجتالاسلام آقای شیخ محمد قمی دامت توفیقاته
اکنون که سازمان تبلیغات اسلامی پس از یک دورهی طولانی به مدیریت جناب حجتالاسلام آقای سیدمهدی خاموشی به رشد و توسعهی کمّی و کیفی قابل توجه نائل گشته است، با تشکر از زحمات و تلاشها و خدمات متراکم ایشان، جنابعالی را که بحمدالله از دانش و ابتکار و انگیزه و نشاط جوانی برخوردارید به ریاست این سازمان منصوب میکنم.
سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهمترین رویشهای انقلاب اسلامی است که با تصمیمی روشنبینانه و ژرفنگرانه با هدف تبلیغ و عرضهی اندیشهی تابناک اسلام ناب محمدی (صلواتالله علیه و آله) به جامعهی انقلابی بویژه جوانان جویای حقیقت و معرفت، شکل گرفت. این سازمان بحمدالله طی حدود ۴ دهه اخیر منشاء خدمات و برکاتی بوده است و امروز ضرورت وجودی آن نه تنها کاهش نیافته بلکه ضریبی فزاینده یافته است.
تبیین و عرضهی فکر و فرهنگ و معارف اسلامی با توجه به نیازهای روز و با نوآوری در ادبیات و روشها بگونهای که بر جان و دل مخاطبان بنشیند و وجود آنان را از کوثر حقیقت دین سیراب نماید، رسالت بسیار مهم این سازمان است.
رسالت دیگر این سازمان رصد و مقابلهی هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانهای دشمنان دین و انقلاب و کشور است. دشمنانی که نه امروز بلکه از چند دههی پیش، هویت و شخصیت و باور و رفتار و سبک زندگی اسلامی- ایرانی مردم خصوصاً جوانان را هدف قرار داده و با شیوهها و ابزارهای متکی به فناوریهای ارتباطی و رسانهای اعم از هنر و سینما و فضای مجازی و غیره، درصدد تهی کردن انقلاب از عقبهی دینی و ایمانی و مردمی آن میباشند.
در این مسیر نورانی و بالنده، توفیق شما را از درگاه حضرت احدیت (جل و علا) خواستارم و شما را به تقوای الهی و سعهی صدر، استفاده از ظرفیتهای موجود و جذب همکاران فهیم و پر انگیزه و بهرهگیری از اندیشهها و روشها و ابزارهای کارآمد و مؤثر توصیه مینمایم.
لازم است مسئولان کشور و نهادهای مختلف این سازمان را در انجام هر چه بهتر مسئولیتهای مهم خود یاری کنند.
سیّدعلی خامنهای
۲۸ مرداد ۱۳۹۷
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
بخوانید| متن کامل پیام حضرت آیتالله خامنهای به حجاج بیتاللهالحرام
🔺️به مناسبت فرارسیدن ایام حج ابراهیمی، پیام حضرت آیتالله خامنهای به حجاج بیتالله الحرام، لحظاتی قبل توسط حجتالاسلام والمسلمین قاضیعسکر نمایندهی ولیّ فقیه و سرپرست زائران ایرانی در مراسم برائت از مشرکان در صحرای عرفات قرائت شد.
🔸️ #پیام_حج۹۷
#Hajj2018
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔴توهین به حوزه علمیه در کانون حوزه علمیه
🔴حادثهاى که در مدرسه فیضیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود!
🔲بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیرامون تجمع طلاب انقلابی در فیضیه قم:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثهاى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.
متأسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا دربارۀ مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گویندهاى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزههاى علمیۀ شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانتها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس جمهور محترم را تهدید به مرگ مىکرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت.
آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه اینگونه سخنان گفته شود؟
حوزه علمیهاى که محل پرورش امام، بنیانگذار انقلاب اسلامى و رهبر انقلاب بوده است.
حوزه علمیهاى که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده.
حوزه علمیهاى که در سال دهها هزار نفر براى تبلیغ به اقصى نقاط در داخل یا خارج کشور براى دفاع از اسلام و مذهب اهلبیت(علیهم السلام) مىفرستد.
حوزه علمیهاى که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامى و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادى و سیاسى مىنویسد و منتشر مىکند.
حوزه علمیهاى که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساختهاند.
مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیانبار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشتهاند.
به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس جمهور بر اساس چه ضابطهاى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتید مىخواستند نسبت به برنامههاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بیان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راهکار برونرفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند.
خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم ـ ناصر مکارم شیرازى
1397/05/29
🆔 @feghahat
مباحثات/بهمناسبت انتصاب رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی
✔️ روزنهی امید
«احمد مخبری»
🔹 حقیقت آن است امتزاج فلز نسل اول و دوم در تنور دفاع مقدس، کار را برای انقلاب و نظام آسان کرد؛ اما اکنون وقت زیادی از زمان واگذاری مدیریتهای گوناگون کشور به نسل سوم انقلاب باقی نماندهاست. این دوی امدادی حالا و در چهلسالگی انقلاب به مرحلهای رسیده است که باید دوندهی از نفس افتادهی قبلی، چوب را به دوندهی تازه نفس بعدی بسپارد تا انقلاب اسلامی همچنان جریان داشته باشد و نظام اسلامی بتواند از مدیریت جهادی و انقلابی نخبگان نسل سوم بهرهمند گردد و البته زمان زیادی هم برای این انتقال باقی نیست.
🔹 بهانهی اصلی بسیاری از مدیران نسل پیشین، لزوم وجود پختگی برای مدیران جدید است، اما سن پختگی همراه با سن خود آنان افزایش یافته است؛ بهگونهای که فرماندهان و مدیران ۲۰ ساله و ۳۰ ساله اول انقلاب، حالا در ۶۰ سالگی ۷۰ سالگی هنوز نسل بعدی را دارای پختگی لازم نمیبینند.
🔹 جوانان انقلابی دههی هشتاد و نود که خاطرات فرماندهان جوان بیست و چند سالهی دفاع مقدس را خوانده وخبرهای انتصاب جوانان سی و چند ساله از سوی رهبر گرامی را شنیده بودند، با مدیران تکراری و تاریخمصرفگذشتهای مواجه میشدند که در عوض جایگزینی با نیروهای جوان و پر نشاط، تنها جابهجا میگشتند و این روندِ راهبند، ناامیدی و بیم از آینده را به همراه داشت.
🔹 اما دیروز با پیگیری و حکم رهبر انقلاب، مدیریت بزرگترین نهاد تبلیغی ـ فرهنگی نظام بر دوش جوانی سیوهفت ساله نهاده شد تاروزنهای از امید برای حضور نخبگان جوان، انقلابی، پرکار و جهادی در مدیریت عرصههای گوناگون نظام اسلامی گشوده شود.
🔹 سال ۱۳۸۰ که محمد قمی بیستساله برای ادامه تحصیلات دینی به قم آمد، یک طلبهی ساده بود مانند طلاب دیگر؛ نه آقازاده (به معنای مصطلح) و نه سفارششده از جایی خاص.
🔹 با این انتصاب، نظام و انقلاب در عمل نشان داد که فضای کار و مجاهدت در عالیترین سطوح به روی نخبگان انقلابی نسل سوم که مجاهدانه در میدان عمل به وظائف خود مشغولند، گشوده است؛ هرچند تنها بر توان و تلاش خود تکیه کرده باشند و نه بر شهرت و شناخت از قِبل این و آن!
متن کامل یادداشت👇👇👇
http://mobahesat.ir/16579
🔻🔻🔻
@mobahesatmagz
هدایت شده از دروس
📛 دومینوی دفاع از وضع موجود
شکاف نگرانکننده بین طلاب جوان انقلابی و زعمای کهنسال
♨️ آیتالله نوری به منتقدان تجمع طلاب جوان پیوست
♨️👇📛
دانشپژوهان:رسانۀمردمی @dph110
هدایت شده از دروس
📝 «نارضایتی عمومی، سالب مشروعیت است» «وارث ۱۴۰۰ سال فقهِ #خارجازصحنه هستیم»
🔷 حجتالاسلام میرزایی، مدیر عامل سابق خانه کتاب ایران و رایزن اسبق فرهنگی ایران در لبنان:
📛 در روش اجتهاد موجود جایی برای معیشت مردم نیست.
📛 وارث ۱۴۰۰ سال فقه خارج از صحنه هستیم
📛 از اعتراض عمومی باید بهطور جدی ترسید. حضرت امیر(ع) در عهدنامه مالک اشتراک به صراحت به مالک میفرمایند مراقب نارضایتی عمومی باش. تصور خود بنده این است که وجود سخطالعامه یا نارضایتی عمومی، سالب مشروعیت است.
📛 یکی از گناهان کبیرهای که ما مرتکب شدیم، نهادینه کردن رباست؛ نه سکوت در برابر ربا؛ کأنّ اقامهی ربا کردیم.
📛 توسعهی ساختمان و ساختار بهمعنای توسعهی فقاهت نیست. ما باید کاری کنیم که همهی این حمایتها به توسعهی فقاهت ختم بشود؛ و توسعهی فقاهت، به توسعهی فقیه و اهتمام به انسان نیاز دارد.
📛 با رویکرد سنتی فقاهتی «باید و نباید» و «حلال و حرام»، نمیتوانیم نجاتبخش انسانیت معاصر باشیم.
🌐منبع و متن کامل: yon.ir/R6q4l
♨️👇📛
دانشپژوهان:رسانۀمردمی @dph110
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️اندر حواشی یک تجمع
از همه عزیزانی که می خواهند به بنده برچسب بزنند و متاسفانه مثل همیشه زود قضاوت کنند ابتدا خواهش میکنم این آیه کریمه را با دقت بخوانند:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ بقره/ 104»
ترجمه:
اي كسانيكه ايمان آورده ايد نگوييد « راعنا» بلكه بگوييد « انظرنا» و آنچه به شما دستور داده شده بشنويد و براي كافران عذاب دردناكي ست
شان نزول:
ابن عباس نقل مي كند: مسلمانان صدر اسلام هنگاميكه پيامبر صلي الله عليه و آله مشغول سخن گفتن و بيان آيات و احكام الهي بود، از او مي خواستند ، كمي با تاني سخن بگويد و به آنان مهلت دهد، تا بتوانند مطالب را خوب درك كنند و همچنين خواسته هاي خود را به وي برسانند، براي اين درخواست كلمه « راعنا» كه از ماده «الرعي» گرفته شده و معني « مهلت دادن» را مي دهد ، به كار مي بردند.ولي يهود همين كلمه «راعنا» را از ماده ي ديگري يعني«الرعونه» به كار مي بردند كه به معني كودني و حماقت است. براي يهود در اينجا دستاويزي بود تا اين كلمه را كه مسلمانان به معني صحيحي بكار مي بردند ، هنگام سخن گفتن پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله بكار برند و معني دوم را قصد نمايند. در نتیجه میگفتند مسلمانان به پیامبرشان توهین می کنند!
این آيه شریفه براي جلوگيري ازين سوء استفاده نازل شد و به مومنان دستور داد: كلمه«انظرنا» كه همان «مهلت» را معني ميدهند و مرادف كلمه « راعنا» است به كار برند.
آیا اصحاب رسول الله ص قصد توهین به حضرت را داشتند!؟
قطعا خیر
آیا اصحاب رسول الله ص قصد بهانه دادن به دشمنان را داشتند!؟
قطعا خیر
بلکه برخی از اصحاب بدون عنایت به خباثت دشمن و از روی سادگی و بی توجهی اینگونه حرف میزدند، اما هزینه آن بسیار زیاد بود
حقیر بسیاری از دوستان برگزار کننده تجمع را می شناسم، دوستانی مخلص و یار و یاور نظام و رهبری حتی اگر در روز تجمع میهمان مردم مهمان نواز یزد برای سخنرانی نبودم، به احتمال زیاد خود بنده هم در آن تجمع شرکت می کردم و کمکی هم از دستم برمی آمد میکردم، البته به احتمال زیاد با برخی از دوستان پلاکارد به دست درگیری لفظی پیدا میکردم، لذا آنچه می نویسم به معنای تبری از این دوستان نیست
متاسفانه این عزیزان رسانه را نمی شناسند،
مدعیان پوچ اندیش را نمی شناسند!
خیال می کنند همه مثل خودشان ساده و بی شیله پیله هستند!
نمی دانند با اینها باید حساب شده برخورد کرد
نمی دانند شعارهایی که مثل "راعنا"ی در آیه می توانند تفسیری علیه نظام ارائه کنند را نباید سر داد
نمی دانند وقتی بگوییم ما کنار مردم هستیم لازمه اش این است که نظام اسلامی ما مقابل مردم است و ما برای اینکه اعلام کنیم کنار مردم قرار داریم تجمعی راه انداختیم
نمی دانند حوزه دانشگاه نیست و طلبه ها چند دانشجوی شورانگیز و احساسی نیستند که اینگونه بدون تفکر و تامل شعارهای اینچنینی سر دهند!
نمی دانند ما باید الگوی دانشگاه و دانشجو باشیم و شعارهای قرآنی در موضوع اصلی تجمع یعنی مسائل اقتصادی را سر دهیم، نه...
نمی دانند این نهایت کج سلیقگی است که یک فرد مکلا و شخصی را برای این تجمع دعوت کرد و ایشان هم از موضع بالا کل حوزه و مرجعیت را زیر سوال ببرد و در نهایت هم بگوید ریشه سکولاریسم در حوزه است!
البته بنده هم تا حدودی با این حرف موافقم، اما این حرف جایش این جا نبود و نهایت کج سلیقگی است.
و نهایتا اینکه نمی دانند انتقاد در نظام اسلامی با انتقاد در نظام طاغوتی متفاوت است!
حال تصور کنید جمعی از طلابی که ممکن است از حیث جناحی با ما هم جناح نباشند، تجمعی در فیضیه برگزار کنند و یک سخنران مکلا و شخصی دعوت کنند و آن سخنران نیز از موضع بالا با مراجع و حوزه سخن بگوید و با صراحت اعلام کند که ریشه سکولاریسم در حوزه هاست!
ضمنا فلسفه این تجمع را در کنار مردم بودن عنوان کنند، گویی که نظام اسلامی ما در تقابل با مردم است
علاوه بر اینها پلاکاردهایی را در این تجمع بیاورند که شعارهای روی آن هزینه زا شود
به نظر عزیزان، در این شرایط ما از مراجع چه توقعی داریم!؟ آنهم مراجع انقلابی و همراه نظام مثل آیت الله نوری همدانی و آیت الله مکارم حفظهما الله
آیا توقع نداریم علیه آن تجمع کذایی که به تصویر کشیدم موضع بگیرند!؟
بهتر نیست کمی توقف کنیم و بیاندیشیم
بهتر نیست به جای این همه توجیه و متاسفانه بعضا توهین به مراجع عالیقدر، اندکی تامل کنیم و بیشتر حواسمان را جمع کنیم که هزینه برای نظام درست نکنیم!
شبیه همان اصحاب پیامبر که به جای "انظرنا" میگفتند "راعنا"
سعی کنیم یار دیناری شویم نه درهمی!
امید عفو
بینش راهبردی👇
https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
⭕️ درباره این سکولاریسم چه میدانید؟!
🔹حتما شنیده اید که #سکولار کسی است که معتقد است دین و سیاست راهشان از هم جداست.
این تعریف مشهور، لایه های هزار توی دیگری هم دارد که به سکولاریسم پنهان و عملی منتهی می شود.
🔻یکی از پنهانی ترین آن مدل ها به کسانی قابل اطلاق است که علیرغم داشتن فرصت ها و امکانات بی نظیر، قواعد حکومت داری را از مبانی دینی استخراج نکرده و نمی کند!
حالا شما بگوئید حوزه سکولار یعنی چه!؟
یعنی حوزه ای که رسما بگوید دین از سیاست جداست!؟ اینکه خیلی ساده انگارانه است!
🔸حوزه سکولار یعنی اینکه با گذشت چهل سال از انقلاب، با گسترش حوزه های علمیه و داشتن موقعیت ممتاز و بی سابقه در طول تاریخ، برای مهمترین مطالبات مردم، نسخه دینی تولید نشود!
🔺و در عوض به سیاق چند صد سال پیش و بیتوجه به جایگاه اسلام حکومتی، دوره های ده ساله و بیست ساله برای تبیین فروع فقهی از نماز و روزه تا طهارت و نجاسات برگزار شود و درباره درد های جانکاه و سوالات بی پایان مردم، به یک «حلال است و حرام است» بسنده شود و این باور را در مردم تعمیق کنند که اسلام برای اداره کشور، نسخه ای ندارد!
آیا این همان غایت سکولاریسم و آرزوی قلبی هر سکولاری نیست!!؟
آری من هم مثل خیلی از متدینین دیگر، نمیخواهم قبول کنم که حوزه های علمیه سکولار هستند، ولی هر وقت یاد نامه سی سال قبل امام می افتم، ته دلم می گویم: «نکند واقعا ...»!؟ و بقیه حرفم را می خورم، همان حرفی که امروز #رحیم_پورازغدی میگوید و تکفیرش میکنند!
🔹سی سال قبل یعنی آبان 67 امام راحل در پاسخ به نامه محمد علی انصاری همچون حکیمی دور نگر و ژرف اندیش، هشدار داد که آنچه در آینده مهم است، «مسائل مورد ابتلای مردم و حکومت است» که «فقها باید» برای آن فکری کنند و «نیاز عملی» جامعه به آنها را رفع نمایند.
سپس در فهرستی مختصر، بیش از پنجاه مورد از مسائل حیاتی و مورد ابتلا را اینگونه نگاشتند:
🔸«...(امروز) نیاز عملى به این بحثها و مسائل است؛ مثلًا در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم بندى آن، در انفال و ثروتهاى عمومى، در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکدارى، در مالیات، در تجارت داخلى و خارجى در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنى، در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عکاسى، نقاشى، مجسمه سازى، موسیقى، تئاتر، سینما، خوشنویسى و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم سازى طبیعت و جلوگیرى از قطع درختها حتى در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیرى از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبى همچون پیوند اعضاى بدن انسان و غیر به انسانهاى دیگر، در مسئله معادن زیرزمینى و روزمینى و ملى، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضى از احکام در ازمنه و امکنه مختلف، در مسائل حقوقى و حقوق بین المللى و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخریبى آن در جوامع فاسد و غیر اسلامى، حدود آزادى فردى و اجتماعى، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگى انجام فرایض در سِیر هوایى و فضایى و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتى بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثى کردن جاذبه زمین و مهمتر از همه اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها گوشهاى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ...»
راستی «حوزه های علمیه غیر سکولار»، برای چه تعداد از این موضوعات مهم، نسخه اسلامی ارائه کرده اند و برای کدام یک از همین مسائل اقتصادی و هنری و... حرفی به جز «حرام است» ارائه کرده اند؟
🔺میدانیم که سکولار بودن ربطی به ظاهر ندارد و همینکه امر دنیا از آخرت در قول و فعل تفکیک شد و به مردم در عمل اینگونه نشان داده شد که دین، نسخه ای برای مملکت داری ندارد، سکولاریسم شکل گرفته است، درست نقطه مقابل امام که دین را پایه و مایه تمدن این جهانی و کلید سعادت آن جهانی می دانستند.
✍ #حسین_شمسیان
✳️ #امامت_جمعه فقط این نیست که ما نمازی میخوانیم و منبری هم میرویم. منصب #امامت_جمعه، مثل پیشنمازی در مسجدها و منبر رفتن - که امری رایج و بسیار مستحسن و خوب است و اینقدر هم مسؤولیت ندارد - نیست. کسی که در شهری به #امامت_جمعه منصوب میشود، باید بداند که به چه سمتی منصوب شده است. به اداره پایگاهی منصوب شده است که باید در آنجا، مجمع دلها و ذهنها و عواطف و ارواح مردم باشد. باید این کار را انجام بدهد و از عهده این کار برآید.
♻️اگر #امام_جمعه طوری عمل بکند، یا طوری حرف بزند، یا نرسیدن به کار را بهگونهای از خودش نشان بدهد که در اینجایی که باید محور و مرکز باشد، مردمِ کمی اجتماع بکنند، او مورد سؤال است که چرا مردم، اینجا نیستند؟
❌ #امام_جمعه نباید بیاید شکایت کند که مردم نمیآیند. امام جمعه #باید جواب بدهد که اگر مردم نمیآیند، چرا نمیآیند؟
🔺البته خیلی راحت است که ما تقصیر را به گردن امری خارج از محدوده کار خودمان بیندازیم و بگوییم: چون مردم کمبود دارند، گوشت نیست، تخممرغ نیست، به #نماز_جمعه نمیآیند. این، کار خیلی راحت و جواب آسانی است؛ اما جواب غیرصحیحی است و هیچ مستدل نیست. مردم در موارد خاصی که همین تخممرغ هم کم است، سبزی خوردن هم گران است، میبینید که با انگیزه میآیند. در همانجا، اگر شما یک منبرىِ معروفِ جذابی را دعوت کردید، میبینید همان مردمی که بهخاطر کمبود تخممرغ و سایر کالاها، به نماز ما نمیآمدند، حالا برای این منبری آمدهاند. چه شد؟ این آقا، با خودش تخممرغ یا سبزی ارزان آورده بود!؟ پس مسأله، جای دیگر است.
✳️ وظیفه جمع کردن مردم، به عهده منِ #امام_جمعه است. باید ببینم چهطوری میشود مردم را در اینجا جمع کرد. البته نه جمعکردن با تهدید و تطمیع - که در کار ائمهی جمعه بحمداللَّه وجود ندارد - بلکه جمع کردن از روی جذب، انجذاب، با #مطلب_خوب، با #عمل_خوب و با نفس گرمی که از معنویت و تقوا برمیخیزد.
#امام_خامنه_ای
۱۳۶۹/۰۳/۰۷
@bonyan57
هدایت شده از Aminikhaah
💠 شگفت آور و کمرشکن
🔷 دیشب محضر یکی از اساتید عالم ، عامل و لامع بودم. ایشان ، نقل خاطراتی از یکی از برجستگان از اهل معنا داشتند.
در میان خاطرات ، دو خاطره شگفت آور و کمرشکن داشتند که فکر و ذکر آدمی را درگیر می کند.
آن بزرگوار ، از مکاشفات غیبیه خود برای استاد بزرگوار فرموده بودند. بدون اشاره به نام افراد ، از زبان ناقل ، لبّ مطلب آورده می شود:
🔶 یکی از عالمان وارسته را در برزخ گرفتار یافتم. سبب گرفتاری اش را پرسیدم. گفت: در رییس جمهور شدن فلانی (یکی از روسای جمهور معمم سالهای اخیر) نقش داشتم. عده ای را تشویق به رای دادن به او کردم. اینجا گرفتار شده ام.
🔶 برزخ یکی از علمای متنفذ و انقلابی را دیدم. گفت اوضاعم رو به راه است. فقط مانده رضایت "مشهدی حسن"!
گفتم مشهدی حسن کیست؟ رضایتش برای چیست؟
گفت مشهدی حسن همسایه روبروی ما بود. فرزندش را اوایل انقلاب به اتهام فعالیت در سازمان منافقین بازداشت کردند. روزی "مش حسن" مرا در کوچه دید. گفت: من از شما تقاضای دخالت برای آزادی فرزندم را ندارم. تنها درخواستم این است که سفارش کنید درباره فرزندم تفحص بیشتری شود. اگر پس از این تفحص تکمیلی ، او را مجرم دانستند ، من به اعدام او رضایت می دهم. من در جواب "مش حسن" فقط سکوت کردم. حالا بابت همان سکوت ، گرفتار شده ام.
🔷 عالَم ، حقایق بسیار و ناباورانه ای دارد. خدا می داند انعکاس جزیی ترین اعمال ما در برزخ و قیامت چه خواهد بود. طرفه آنکه با سکوت هم رهایی نمی یابیم و همان قدر که بابت یک کلمه حرف نابجا بازخواست می شویم ، بابت یک کلمه ادا ناشده نیز باید جوابگو باشیم.
خدای عظیم و حکیم ، به آبروی امیر مومنان به ما رحم کند و ما را از این همه ورطه سقوط ، رهایی بخشد.
به اندازه خود ، سعی می کنم زین پس با دقت و مراقبت بیشتری دست به قلم شوم.
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از حوزه انقلابی
قسمت دوم بیانیه مهم روحانیت انقلابی:
وجود حجم زیادی از مطالبات بحق رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید که در قالب پلاکاردهایی در گوشه گوشه این گردهمایی به چشم می خورد و مطالبه منطقی و مستدل سخنران جلسه مبنی بر این که علاوه بر گردهمایی ها و تجمعات باید جهت حل مشکلات اقتصادی کشور از ظرفیت علمی دروس خارج حوزه قم بهره برد توسط بسیاری از رسانه ها مغرضانه سانسور شد.
بدین وسیله ما جمعی از اساتید ، روحانیون و طلاب انقلابی و برخی از نمایندگان مجمع طلاب حوزه علمیه ضمن تشکر و قدردانی از برنامه ریزان و برگزارکنندگان و سخنران فاضل این جلسه که در هیچ برهه ای امام و امت را تنها نگذاشته و زبانی گویا ، صادق و صریح در ساحت اندیشه و مطالبه عدالت بوده و خود پروش یافته و دانش آموخته حوزه علمیه هستند ؛ به آن دست از رسانه هایی که سکوت شومشان در قضیه مبارزه با فساد را فقط در مقابله با عدالت خواهان می شکنند اعلام می کنیم شما نماینده مردم مستضعف نبوده و در واقع تریبون متنفذین ، قدرت طلبان و زرسالاران هستید و فرجام مبارکی نخواهید داشت.
حوزه علمیه مسیر پر افتخار مطالبه گری از مسئولان کشور که فرمان امام المسلمین به بزرگان ، اساتید و طلاب حوزه های علمیه می باشد را با جدیت ادامه داده و تسلیم این نوع جو سازی ها نخواهد شد و از حوزویان انقلابی در سراسر کشور می خواهیم که با قدرت در پی تحقق مطالبات رهبر مقتدر انقلاب و ملت شریف ایران برآیند.
لازم به ذکر است شیوه متعارف در حوزه های علمیه استقبال از انتقاد و پاسخگویی علمی بوده است. و بدون تردید موافقین و مخالفین مطالب ارزشمند استاد رحیم پور ازغدی منتظر بیانات و قلم فرسایی های مستدل منتقدان هستند.
در انتها به اطلاع می رسانیم کارگروهی قوی متشکل از روحانیت هوشیار بنا دارند افرادی را که می خواهند با هدف «انقلاب زدایی در حوزه ها» موجب تضعیف نظام اسلامی شوند و عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبهی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متهم به افراطی گری کنند و مشخصا یکی از کارهایشان انتقال غیر صحیح و خلاف واقع مطالب و رخدادها به تاثیرگذاران حوزه است و در قضیه اخیر نیز تصویری خلاف واقع به برخی از بزرگان حوزه ارائه دادند و به دنبال از میان بردن وحدت فراگیر میان قشرهای مختلف حوزوی هستند را شناسایی کرده و علاوه بر پیگیری حقوقی آنها، به زودی به عموم جامعه روحانیت معرفی کنند.
مخالفین و کسانی که با اجرای عدالت، امنیت آنها به خطر خواهد افتاد بدانند که آرزوی ایجاد اختلاف بین مراجع معظم تقلید و طلاب و روحانیون و منفعل شدن حوزه علمیه در مقابل فسادها و انحرافاتی که توسط آنها ایجاد شده را به گور خواهند برد.
در پایان با استعانت از خداوند متعال عرض می کنیم لازم است جلساتی از این دست به صورت برنامه مند و منظم و البته در شکلی وسیع تر در حوزه علمیه قم ، تهران و حوزه های سایر بلاد برگزار گردد.
امت حزب الله با هوشمندی می داند ؛ می بایست حرکتی را که از چند ماه پیش در به چالش کشیدن جریان محافظه کار و یقه سفیدان فاسد شروع کرده اند با قدرت بیش تر ادامه دهند.
و من الله التوفیق
والسلام علیکم و رحمت الله
جمعی از اساتید ، فضلا ، طلاب انقلابی و برخی نمایندگان مجمع طلاب
منتشر شده در خبرگزاری رسا ، جهان نیوز ، رجانیوز ، 598 ، تریبون مستصعفین و...
هدایت شده از حوزه انقلابی
بیانیه بیش از 250 نفر از اساتید ، فضلا و روحانیون انقلابی / بخش اول
تشکیل کارگروهی برای شناسایی بانیان انقلاب زدایی در حوزه های علمیه/ باز هم پای یقه سفیدان در میان است/ حوزه، مطالبه از مسئولان کشور را با جدیت دنبال می کند/ از استاد رحیم پور و بانیان جلسه متشکریم/ آرزوی اختلاف میان طلاب و مراجع عظام را به گور خواهند برد
شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
امام خامنه ای:
بدانید مبارزه با فساد یک مبارزه جدی و واقعی است، مفسدین تهاجم خواهند کرد و فشار خواهند آورد. لذا کار سختی است. برای مقابله با شیوع فساد اقتصادی و مالی باید لباس مبارزه به تن کرد. 11 مرداد 80
حوزهی علمیّهی قم بایستی بهعنوان یک حوزهی انقلابی، بهعنوان مهد انقلاب، بهعنوان آن کورهی آتشفشانی که همینطور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد… تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید احساس خطر کنیم. احساس خطر کردن کافی نیست، باید به فکر علاج بود. 25 /12/94
حوزه های علمیه شیعه مفتخرند که در طول تاریخ دادخواه تظلم مستضعفین و محل رجوع مردم بوده اند.قطعا انقلاب اسلامی نقطه اوج عدالت خواهی تشیع بوده است و مردم مومن و انقلابی ایران با اقتداء به روحانیت اصیل و انقلابی که سلسله جنبان آنها خمینی کبیر رضوان الله تعالی علیه میباشد این انقلاب را به ثمر رساندند.
امروز نیز چون گذشته انتظار به حق مردم آن است که طبق سیره سلف علمای راستین، روحانیت انقلابی در پیشانی مطالبات مردمی باشد چرا که پویایی و ماندگاری و مصون ماندن انقلاب از انحرافات به انقلابی ماندن حوزه و حضورِ در صحنه ی روحانیت انقلابی گره خورده است. لذا حوزویان انقلابی با پیشتازی در همدری با مردم در حوزه های مشهد ، تهران، قم و سایر بلاد گام محکمی در این راستا برداشتند.
تجمع طلاب انقلابی در پنجشنبه گذشته با محوریت انتقاد از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و عملکرد نادرست و ضعیف مسئولین در این زمینه، و تایید و پشتیبانی از اعتراض های مکرر و تذکرهای متعدد رهبر مقتدر انقلاب و مراجع معظم تقلید حفظهم الله نسبت به مشکلات اقتصادی و فساد، برگزار شد و در این تجمع نکات بسیار مهم و راهبردی را بیان کردند.
برای افرادی که از وضعیت فعلی کشور جمع بندی دقیقی دارند مشخص است که یکی از علل اصلی گسترده شدن فساد در دستگاه های مختلف کم رنگ بودن حضور طلاب و روحانیت در مطالبه گری و حرکات انقلابی ای مانند این تجمعِ مُغتنم بوده است ، تجمعی که صدای مظلومیت مردم را از حنجره روحانیت دردآشنا فریاد می کند، بهترین محتوایی است که در این زمان می تواند به بهبود اوضاع کنونی کمک شایانی کند.
همیشه دشمنان درصدد تخریب و تحریف حرکت های صحیح مردمی و انقلابی بوده و هستند. تجمع اخیر که تجلی پیوند روحانیت و مردم بود لرزه بر اندام دشمنان خارجی و دنباله های منافق داخلی آنها انداخت که تلاشی رسانه ای را از بنگاه لجن پراکنی بی بی سی کلید زدند و کسانی که زخم خورده شمشیر منطق و مطالبه حزب الله در سالیان اخیر هستند مجالی پیدا کرده و بر علیه سربازان ولایت بُراق شده اند و زنجیره ای از مطبوعات سفارشی میدان دار این موضوع شده اند.
مسبب اصلی اهانت نسبت به جلسه محترم روحانیت انقلابی در واقع کسانی هستند که بیش ترین خطر را از جانب روحانیت اصیل احساس می کنند یعنی افرادی که به فضل خدا قرار است در روز ها و ماه های پیش رو در محاکم قضائی محکوم و مجازات شوند.
دامن زدن به خط رسانه ای جریان معاند و برجسته کردن حواشی غیر مهم که قصد مخدوش کردن این حرکت مبارک را دارد بازی در زمین دشمن است.این خط رسانه ای دوست نمی دارد که روحانیت قدم در راه مطالبه حقوق مردم گذارد.
حضور جمعیت یک پارچه و عظیم روحانیت در این گردهمایی آن هم در ایام تعطیلی حوزه های علمیه خود آشکار کننده اراده خیل عظیمی از حوزویان بر حل مشکلات ملت قهرمان ایران اسلامی است.
📝 جمع مستان؛ اندر روابط استاد و شاگردی در حوزه علمیه
✍ جواد شریفی
از سویه های زیبا و روشن تاریخ حوزه علمیه، نوع روابط میان استاد و شاگرد است؛ که اکنون نیز _گرچه کمرنگ تر از گذشته_ هنوز وجود دارد.
در فاهمه حوزویان، رابطه استاد و شاگردی، گونه ای از رابطه پدر و فرزندی دانسته می شود و همان طور که شاگرد تلاش می کند آموزگارش را مانند پدرش احترام نهد، استاد نیز در محبت و تفقد نسبت به شاگرد، مانند پدر با وی رفتار می کند.(طبیعتاً این یک حالت کلی و فراگیر نیست.)
در نخستین سال های تحصیل در حوزه علمیه در کتابی با عنوان "منیة المرید" مجموعه مفصلی از آدابی که استاد و شاگرد باید نسبت به یکدیگر رعایت کنند، آموزش داده می شود. از آدابی درباره قدم زدن در کنار استاد تا چگونه نشستن در جلسه درس و جز این ها. ناگفته پیداست این چنین آدابی را سخت و کم می شود رعایت کرد و بیشتر جنبه مانیفستی دارد؛ اما آن چه در واقعیت می گذرد کمابیش مانند این مانیفست، سرشار از روح احترام و محبت و تواضع میان استاد و شاگرد است. در این نوشته کوتاه، حتی از رابطه هایی مانند رابطه شیخ هاشم قزوینی و شاگردانش که برای بسیاری ممکن است اسطوره بنماید کاری ندارم و فقط بخشی از دیده ها و شنیده های مستقیم خودم را باز میگویم.
در موارد متعدد و پرشماری، اساتید در فعالیت های روزمره ای همچون غذاخوردن، ورزش، استراحت نیم روزی یا حتی تماشای خبر از تلویزیون با طلبه ها همراه هستند. این حالت بیشتر در مدارس شبانه روزی وجود دارد. مراوده با طلاب در این گستره، موجب می شود اساتید در بسیاری موضوعات محل مراجعه شاگردان باشند.
رابطه بعضی طلاب با اساتیدشان به حدی از صمیمت می رسد که رفت و آمد خانوادگی پیدا می کنند و گفتگوهای دوستانه یا علمی شان (به اصطلاح گعده) را در خانه اساتید برگزار می کنند و حتی تا پاسی از شب به گفتگو می نشینند.
طلاب کم سال تر، مشکلات خاص دوره نوجوانی مانند مشکلات جنسی و عاطفی و طلاب سنین بالاتر، چالش های فکری و عقیدتی خود را به راحتی با اساتید در میان گذاشته و مشاوره می گیرند.
دست کم سه مورد در یاد دارم که استاد، کلید خانه اش را به شاگردش داده بود تا در مواقعی که همراه خانواده اش به سفر تبلیغی می رود، شاگردش از کتابخانه شخصی استاد استفاده کند.
استاد دیگری می شناختم که وقتی نیاز بود دختر جوانش از جایی به جای دیگری برود که نیاز به همراهی یک مرد داشت و خودش نمی توانست دخترش را همراهی کند، کسی را مطمئن تر از شاگردش نیافت که دخترش را به او بسپارد.
استاد دیگری می شناسم که وقتی شاگردانش به مهمانی اش می روند، هنگام خروج، خودش کفش های شاگردان را جلوی پای شان جفت می کند.
موارد متعددی می شناسم که استاد به درخواست شاگردان، اختلافات زناشویی شان را حل و فصل می کند.
در موردی دیگر، استاد برای کمک به یکی از شاگردانش در تهیه پول رهن مسکن، وام کوچکی گرفت و پولش را به شاگردش هدیه کرد.
مواردی از این دست، در گذشته و اکنون حوزه علمیه کم نبوده و نیستند ولی در حال حاضر چنان کمرنگ شده اند که حتی برای بسیاری از طلاب بیشتر به افسانه مانند هستند تا واقعیت.
این گونه روابط، طلاب را به ادامه مسیر طلبگی شان دلگرم می کرده؛ به زهدورزی و تحمل سختی ها تشویق می کرده و به اساتید نیز در چاره کردن بحران های روحی طلاب یاری می داده. بحران های روحی در طلبه ها _بنا به گزارش های تاریخی و زندگی نامه های خودنوشت برخی شخصیت ها_ همواره وجود داشته و دارد که از بین رفتن این گونه از روابط و تنها ماندن طلاب در این بحران های روحی، خطراتی جدی را متوجه موجودیت حوزه علمیه می کند.
ناگفته نماند عوامل سیاسی، گرته برداری های ناشیانه و ناسنجیده از مدل های آموزشی دانشگاهی و نیز سیاست جذب بیشینه متقاضیان طلبگی، در کمرنگ شدن این سنت ارزشمند و درخشان حوزه علمیه چندان بی تاثیر نبوده است.
https://t.me/social_studies_of_fiqh
هدایت شده از محمد فروهر | سواد رسانه🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سخنان عجیب آیت الله حائری شیرازی ره :
من از اینکه جمهوری اسلامی از بین برود نمی ترسم ! من از اینکه آقا رو بکشند نمی ترسم. من از این می ترسم ... ♦️
#روح_الله_مومن_نسب
#سواد_رسانه
#جنبش_ردم
________________
🆔 @Radmiran
هدایت شده از دروس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆یک روحانی شیعه، در حال بستن بازوبند #یا_علی بر بازوی #عمران_خان نخست وزیر جدید پاکستان (اخیراً نیز عمران خان، با اعلام اینکه امام خمینی ره الگوی وی است، خبرساز شد)
😳 احتمالاً در ماههای آینده، بیشتر از پاکستانِ عصر عمران خان بگوییم و بشنویم
♨️👇📛
@dph110
دانشپژوهان: رسانهٔ مردمی
⚡️⚡️⚡️دستورحکومتی امام علی (ع)
◀️ماليات و بيت المال را به گونه اى وارسى كن كه صلاح ماليات دهندگان باشد، زيرا بهبودى ماليات و ماليات دهندگان، عامل اصلاح امور ديگر اقشار جامعه مى باشد، و تا امور ماليات دهندگان اصلاح نشود كار ديگران نيز سامان نخواهد گرفت زيرا همه مردم نان خور ماليات و ماليات دهندگانند
◀️بايد تلاش تو در آبادانى زمين بيشتر از جمع آورى خراج باشد كه خراج جز با آبادانى فراهم نمى گردد، و آن كس كه بخواهد خراج را بدون آبادانى مزارع به دست آورد، شهرها را خراب، و بندگان خدا را نابود، و حكومتش جز اندك مدّتى دوام نياورد.
◀️پس اگر مردم شكايت كردند، از سنگينى ماليات، يا آفت زدگى، يا خشك شدن آب چشمه ها، يا كمى باران، يا خراب شدن زمين در سيلابها، يا خشكسالى، در گرفتن ماليات به ميزانى تخفيف ده تا امورشان سامان گيرد
◀️هرگز تخفيف دادن در خراج تو را نگران نسازد زيرا آن، اندوخته اى است كه در آبادانى شهرهاى تو، و آراستن ولايت هاى تو نقش دارد
◀️ رعيّت تو را مى ستايند، و تو از گسترش عدالت ميان مردم خشنود خواهى شد، و به افزايش قوّت آنان تكيّه خواهى كرد، بدانچه در نزدشان اندوختى و به آنان بخشيدى، و با گسترش عدالت در بين مردم، و مهربانى با رعيّت، به آنان اطمينان خواهى داشت
⏪آنگاه اگر در آينده كارى پيش آيد و به عهدهشان بگذارى، با شادمانى خواهند پذيرفت، زيرا عمران و آبادى، قدرت تحمّل مردم را زياد مى كند. همانا ويرانى زمين به جهت تنگدستى كشاورزان است، و تنگدستى كشاورزان، به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانى است كه به آينده حكومتشان اعتماد ندارند، و از تاريخ گذشتگان عبرت نمى گيرند.
⏪مقصر این همه نافرمانی از کلام و دستورات حضرت علی علیه السلام در جامعه ی امروز کیست ؟
⏪تبیین این کلام و فرامینش ، و پیگیری آن تا مرحله ی اجرا، به عهده ی کدام نهاد یا ارگان است؟
⏪نقش حوزه های علمیه در این میان چیست ؟
⏪سانسور روایات اهل بیت و گزینشی خواندن آنها و سرگرم کردن مردم به ارکان نماز ، انواع آبها و احکام تخلی توسط آنها روشنگر چیست ؟
فتامل ...
#حوزه_علمیه #روحانیت #اهلبیت
#کلام_معصومین_علیهم_السلام
#سکوت_علما #روایات_شیعه
#انحراف #دروغ #مردم
#سکولار #سکولاریسم #سکولاریسم_حوزه
#پورازغدی #رحیم_پور_ازغدی
#فتأمل
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟چرا عید غدیر از همهی اعیاد بالاتر است؟
🔻رهبرانقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئلهی غدیر به مسئلهی دیگری قابل تطبیق نیست.
🔹همین آیهی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سورهی مائده است، با غیر مسئلهای در وزن و اهمّیّت و اندازهی مسئلهی غدیر، قابل تطبیق نیست.
🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر دربارهی نماز، زکات و جهاد نیامده است.
🔺پس این یک قضیّهی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیّهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰
@Khamenei_ir
هدایت شده از دروس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆اعمال روز غدیر
عیدتان پیشاپیش مبارکباد🌹
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
بلایی که قرار بود بر سر شیعیان فرود آید، امام کاظم(ع) پذیرفتند که خودشان بهتنهایی به دوش بکشند.
استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«حضرت امام کاظم(ع) فرمودند: شیعیان ما يک غفلتهايی و گناههايی کردند؛ برای اينکه اين غفلت از آنها برداشته شود خدای متعال من را مخير کردند که: يا شيعيان بايد عذاب بشوند یا من تحمل کنم. و من بار بلا را به دوش کشيدم. (إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي»)
وجود مقدس موسیبنجعفر(ع) بلای سنگينی را تحمل کردند؛ حداقل چهارده سال از عمر شريفشان در زندان سپری شد؛ آن هم زندانهای سختی که زندانهای نمور و نمناک زيرزمينی و حفرههای زيرزمينی بوده، بهطوریکه شب و روز در آنجا تشخيص داده نمیشد. تعبيری که در زيارت جامعة ائمة آمده، اين است: «وَ مُكَبَّلٍ فِي السِّجْنِ قَدْ رُضَّتْ بِالْحَدِيدِ أَعْضَاؤُه». تعبير نيست که فقط ساق پا، بلکه عضو عضو حضرت نرم شده بود.»
🌺 ولادت امام موسی کاظم(ع) مبارک باد
@Afsaran_ir
هشدار!!!!
آیین شروع سال تحصیلی حوزه های علمیه درسالن دارالشفا
وتجمع طلاب برای همدردی بامردم درسالن إجتماعات فیضیه
فاعتبروا یااولی الأبصار
هدایت شده از نورمجرّد
💠اگر این حال را حفظ می کردید...💠
🍃 سلّام بن مستنیر گوید: در محضر حضرت امام باقر علیه السلام بودم که حُمران بن أعیَن وارد شد و مسائلی از حضرت پرسید.
وقتی حمران خواست برخیزد، عرض کرد: خداوند عمرتان را طولانی کند و ما را از وجود شما بهره مند گرداند؛ مطلبی را عرض کنم:
🍃ما به محضر شما می آییم پس خارج نمی شویم مگر آنکه قلبهایمان نرم شده دنیا را فراموش می کنیم؛ و اموالی که در اختیار مردم است برایمان بی اهمّیت می شود.
🍃ولی آنگاه که از نزد شما خارج می شویم و با مردم و تاجران همراه می شویم، دوستدار دنیا می شویم.حضرت باقر علیه السلام فرمودند: این حالِ قلبهاست که گاهی سخت و گاهی نرم می شود.
🍃بعد فرمودند: اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه وآله عرض می کردند: ای رسول خدا! ما از نفاق هراسانیم. حضرت می فرمودند: چرا؟ می گفتند: وقتی نزد شما هستیم، و شما به یاد ما می آورید و ما را ترغیب می کنید، نگران می شویم و دنیا را فراموش کرده نسبت به آن بی رغبت می شویم و آنگاه که در محضر شماییم، گویی آخرت و بهشت و جهنّم را مشاهده می کنیم.
🍃امّا وقتی از نزد شما خارج می شویم، و در این خانه ها رفته و فرزندانمان را در آغوش گرفته و اهل و عیال را می بینیم، کم کم آن حالی که نزد شما داشتیم تغییر می کند گویا اصلاً خبری نبوده است. آیا می ترسید که این نفاق باشد؟
🍃رسول خدا صلّی الله علیه و آله می فرمودند: خیر؛ اینها قدمهای شیطان است که شما را به دنیا ترغیب می کند. قسم به خدا اگر شما آن حالی که توصیف کردید را حفظ می نمودید، ملائکه با شما مصافحه می کردند و بر روی آب راه می رفتید.
🍃و اگر شما اصلاً گناه نمی کردید تا از خدا طلب مغفرت کنید، خداوند گروهی را خلق می فرمود که معصیت کرده و بعد استغفار کنند و خدا آنها را بیامرزد.
🍃مؤمن همواره آزمایش شده و توبه می کند؛ آیا نشنیده ای قول خداوند عزّوجلّ را که فرمود: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ و فرمود: وَ قَالَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ
📚 «کافی» 2 ص 423
#توبه #تقرب #دنیا #آخرت
🆔 @nooremojarrad_com
هدایت شده از حجـــت الاسلام احــمـــدنــــژاد
🌹 پدرم گفت: خدایا پسرم نا اهل است
👣 همه گفتند: ببر کرببلا خوب شود!
👣 من شدم گریه کن و سینه زنت ثارالله
🌹 پدرم پیر شد و گفت: دمت گرم حسین
💚 السلامعلیکیااباعبدللهالحسین
💠 @ahmadnezhaad_channel_110
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مجتهدی(ره): یه جا که روضه هست، برید بشینید گریه کنید.
🏴 ماه محرم شروع شد...
#درس_اخلاق
@Afsaran_ir