eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ هراس دارند از زائرانت هم... @almohkamat
مراتب نفس انسان.mp3
1.31M
💠مراتب نفس انسان 📌شرح قاعده النفس فی وحدتها کل القوی و بیان امتداد اخلاقی آن 📌فهم تشکیک در وجود با تامل در نسبت نفس با قوای خود 🎙استاد موالی زاده توضیح میدهند. @almohkamat
فقه العقود ج 16.mp3
12.94M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔹حل مساله نسبت ملک و مال با غرض از اعتبار هر یک بر اساس منطق اعتباریات 🔹بیان دیدگاه وحید بهبهانی در رابطه با تملک امور فاقد منفعت عقلایی و شرعی 🔹آیا سگ های خانگی از نظر شرعی قابلیت تملک دارند ؟ 🔰 📅جلسه شانزدهم/چهارشنبه 1402.10.13 🆔@mavalyzade_ir
🖊مطالعه کلان و مطالعه خرد 📗این دو گونه مطالعه و نگاه در همه پدیده ها هست مثلا بدن انسان یک بار عضوهای انسان را بررسی میکنید یکبار تک تک اعضا یکبار هم یک نگاه کلان به بدن انسان داریم اندام را میخواهید بررسی کنید این بدن انسان چه ویژگیهایی دارد چه خصوصیاتی دارد چه خطراتی دارد و چه آسیبهایی ممکن است شامل حالش بشود 🔺پس ما دو گونه نگاه به پدیده ها داریم طب قدیم کلان بدن انسان برایش مهم بود و جز به معالجه نمیپرداخت نگاهی کلان داشت ولی مثلا طب جدید خیلی ممکنه به این جهت کار نداشته باشد و نگاه کلان ضعیف باشد بیشتر متمرکز بشود سر آن جز و آن عضو خاص آن را حل کند و معالجه کند 🔹اگر بخواهیم جهان هستی را یعنی موجود را جهان هستی را مطالعه کنیم دو گونه میتوانیم جهان هستی را مطالعه کنیم یک بار ما جهان هستی را مطالعه میکنیم با نگاه پایین دستی نگاه خرد نگاه میکرویی یعنی میایم اجزا را بررسی می کنیم فرض کنید میایم گیاهان را بررسی میکنیم میشود علم گیاه شناسی ،عدد را بررسی میکنیم میشود علم ریاضی،شکل و اشکال را بررسی کنیم میشود علم هندسه ،انرژی را بررسی میکنیم یا اتم رو بررسی میکنیم می شود علم فیزیک که اینگونه علوم جزئی شکل میگیرد یعنی ماهیات و معقول اولی را بررسی میکنیم یعنی احکام یک ماهیت عدد یک ماهیت است شکل یک ماهیت است رنگ یک ماهیت است 🔸یک بار نه میآیم جهان هستی را از یک نگاه کلان مورد مطالعه قرار میدهیم یعنی از یک نگاه ماکرویی از یک نگاه کلان از یک نگاه بالادستی ببینم مثلا این جهان موجوداتی که دارد کار با خود تک تک ماهیات و موجودات ندارم این موجودات و ماهیاتی که در این جهان زندگی میکنند و جهان را ایجاد کردند آیا به هم پیوسته هستند یا از هم گسسته هستند؟ آیا این جهان متغیر است یا ثابت آیا این جهان قدیم است یا یا حادث آیا این جهان خالق دارد علت العلی دارد یا خیر تصادفی است آیا این جهان قابل شناخت هست یا نه یا قابل شناخت نیست این نوع سوالات آیا این جهان فقط ماده است یا مجرد؟ جنس این جهان از چیست ؟ ⁉️این نوع سوالها این نوع پرسشها یک نگاه کلان دارند به جهان وقتی که ما جهان هستی را از یک نگاه کلان نگاه میکنیم میشود موجود به ما هو موجود اما اگر بیاییم عدد را مورد مطالعه قرار دهیم شکل را مورد مطالعه قرار دهیم گیاه را مورد مطالعه قرار دهیم می شود مطالعه موجود به ما هو گیاه تعیین و تغیر موجود را متعین نگاه میکنیم یعنی موجود را متغیر نگاه میکنیم نه موجود به ما هو موجود (یعنی مطلق یعنی بدون قید بدون تعیین نگاه می کنیم) یعنی ماهیات خاص را کار نداریم 💢پس بنابراین یک بار موجود به ما هو مقید به یک قید نگاه میکنیم یعنی یک ماهیت خاص را در نظر میگیریم و اون ماهیت و آن طبیعت را بحث میکنیم در موردش از احکام و آثارش میشود علم مشخص جزئی علم ریاضی یک بار نه جهان را موجود به ما هو موجود مطالعه می کنم ببینم موجود به ما هو موجود چه آثاری دارد چه احکامی دارد چه احوالی دارد این نوع مطالعه مخصوص علم فلسفه است این نوع مطالعه حکمت الهی است علم اعلاست معروف به فلسفه است یعنی فیلسوف نگاهش به جهان یک نگاه کلان است اما دانشمندان علوم مختلف نگاه شون به یک ماهیت و پدیده خاص و جزیی است احکام آثار و احوال اون ماهیت است 🔰پس این تعبیر موجود به ما هو موجود تفاوتش با موجود به ما هو مقید به یک قید ریاضی طبیعی منطقی فیزیکی شیمی گیاهی الی آخر این تفاوتش فلسفه است که وظیفه اش بحث از موجود به ما هو موجود است . 📚برگرفته از جلسه درس بدایه الحکمه استاد موالی زاده @almohkamat
🖊«قهر با مردم» در قرآن ✍🏻به قلم : 🔹مردم سالاری در اسلام بر خلاف دموکراسی تنها تاکتیکی برای تقویت نظام سیاسی نیست بلکه تجلی باطنی ملکوتی است که بر روی زمین برای ولی الله رخ می دهد . از این رو ، نگاه اسلام به مردم عاشقانه است نه کاسب کارانه . برای روشن شدن این مطلب سیره حضرت یونس و برخورد وی با مردم خود را بررسی می کنیم. 💠انتقادات قرآن از یونس پیامبر 1️⃣یونس پیامبر در تقاضای عذاب الهی برای مردم خود که به دعوت توحیدیش اعتنا نکردند ، شتاب کرد . « فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لاَ تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ » (قلم/48) 2️⃣یونس پیامبر از دست مردم خود به سبب بی ایمانی آنها ، خشمگین شد «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً »(انبیاء/87) و به بهانه فرارسیدن نزول عذاب الهی ، با قهر از میان مردم خود رفت . 3️⃣یونس پیامبر رفتار سخت و غضب آلود با مردم به سبب بی ایمانی آنها را خوب می دانست و خیال می کرد خداوند به سبب این رفتار بر او تنگ نمی گیرد « فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ»(انبیاء/87) اما وی در اشتباه بود و خداوند متعال از رفتارش در برابر مردم ناراضی بود . 4️⃣یونس پیامبر از مردم خود ناامید شد و در طلب عذاب الهی شتاب ورزید در حالی که مردم قوم یونس ، زمینه هدایت را بیش از اقوام دیگر پیامبران داشتند و با اندک تهدیدی ، توبه کردند و ایمان آوردند « إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا »(یونس/98) 🔸همانگونه که هدایت مردم در دست خداوند است ، عذاب کردن هم به دست اوست و در این میان حق نداریم از مردم مایوس شویم و به اقلیتی راضی باشیم . 🖊مردم و سلوک توحیدی ولی الله یونس پیامبر پس از گرفتار شدن در شکم نهنگ به واسطه تدبیر الهی ، به ضعف خود در برخورد با مردم پی برد و آن را ناشی از کامل نشدن سلوک توحیدی دانست و دچار «غم» و اندوه شد و از خداوند طلب کرد تا از این «غم» نجات یابد « فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ»(انبیاء/87) . 💢«صبر جمیل» در برابر ناهنجاری های ایمانی مردم در مقام هدایت آنها نیازمند مرتبه ای از سلوک در اسما الهی است که یونس پیامبر برای کسب این مقام و رتبه ملکوتی ، در ظلمات شکم نهنگ حبس شد تا با ذکر یونسیه به این مقام دست یابد «اَنْ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»(انبیاء/87) و پس از آن دوباره به نزد قوم خود باز گردد تا با سعه وجودی که بدست آورده بتواند سلوک خود را به پایان برساند « وَ أَرْسَلْناهُ إِلى‏ مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ»(صافات/147) 🖊عذاب ترک مردم اگر یونس پیامبر مقام ملکوتی انس با مردم را کسب نمیکرد تا قیامت در ظلمات شکم نهنگ حبس می شد« فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ»(صافات/146) 🔺در روایت امام علی آمده یونس در ابتدا ولایت علوی را انکار کرد و این انکار ملکوتی در قهر با مردم تجلی یافت ،آنگاه پس از سلوک در شکم نهنگ به ولایت کلیه علوی در ملکوت اقرار کرد . @almohkamat
فقه العقود جلسه ۱۷.mp3
8.74M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️آیا منفعت مقصوده عقلایی محلله در صدق ملکیت شرط است ؟ 🔺بررسی تفاوت دیدگاه صاحب جواهر و شهید ثانی در این موضوع ⁉️ آیا ماهیت ملکبت در وصیت با ماهیت ملکیت در غصب تفاوت دارد ؟ 🔰 📅جلسه هفدهم/چهارشنبه 1402.10.19 🆔@mavalyzade_ir
🖊ماه رجب در قوس صعود انسان ✍🏻 : 🔸ماه رجب اگر چه از سنخ زمان مادی می باشد و از این جهت تفاوتی با دیگر زمان ها پیدا نمی کند اما از جنبه ملکوتی و غیبی بر دیگر زمان ها برتری و فضیلت دارد . 📌نکته بسیار مهم اینکه در روایات بر جنبه غیبی ماه رجب تاکید شده و بندگان را به ارتباط با عالم ملکوت از راه مراقبت بر اعمال رجبیه تشویق می کند . 🖊صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی بر اساس آیه « وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ »(حجر/21) هر امر مادی ، باطنی ملکوتی دارد که نمود و تجلی آن می باشد . جهان طبیعت «تنزل یافته» و «رقیقه» و «ظلّ» جهان غیب و ملکوت بشمار می آید که این نزول ، تجلی است و نه تجافی . « فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/83) 🔹زمان ها و مکان ها هم مانند دیگر اشیاء دارای ملکوت غیبی هستند که از چشمان ظاهری در نهان است همانند «کعبه» که تجلی «بیت معمور» در عرش الهی است . تقدس و تبرک برخی از مکان ها یا زمان ها و تاثیر تکوینی آنها بر نفوس ، به جهت باطن غیبی آن است که هر چه التفات حضوری نفس ما به آن غیب بیشتر باشد ، تاثیر بیشتری می پذیرد . فلسفه اعمال معنوی آن زمان و مکان مقدس نیز آماده شدن انسان برای درک آن حقیقت غیبی است . 🖊راه آسمان از مسیر ماه رجب 🔺«داعی» یکی از ملائکه الهی در آسمان هفتم است که با حلول ماه رجب هر شب «رجبیون» را خطاب می کند و بشارت می دهد و در وصف ماه رجب از سوی خداوند می گوید :«جَعَلتُ هذا الشَّهرَ حبلًا بَيني و بَين عِبادي، فَمَن اعتَصَمَ به وَصَلَ إليّ» . به تعبیر «اعتصام » دقت شود که شرط سیر الی الله در این ماه است . 🖊نوشیدن از نَهر ملکوتی رجب به استناد روایت شریفه: «رجب ، نَهرٌ في الجنّة أشدّ بياضاً من اللّبن و أحلى من العسل، من صام يوما من رجب سقاه اللّه من ذلك النهر» می توان گفت ، حقیقت ملکوتی ماه رجب به صورت نهری روان با اوصاف خاص تمثل می یابد که صائم با صیام هر یک روز از آن ، از نهر ملکوتی می نوشد. 💢از اینجا می توان به اهمیت روزه در ماه رجب پی برد . لذا امام معصوم برای کسانی که امکان روزه گرفتن در این ماه را ندارند ، جایگزینی از سنخ صدقه یا دعا و تسبیح معرفی کرده است . 🖊رویت جایگاه بهشتی رجبیون اثر ملکوتی دیگر ماه رجب ، بشارت باز شدن چشم قلب برای اولیاء است . سید بن طاووس در روایتی نقل می کند ، هر آن کس در این ماه همراه با روزه ، اعمالی خاص انجام دهد ، از این دنیا نمیرد مگر آنکه خود جایگاهش را در بهشت ببیند یا دیگری جایگاهش را ببیند . «لم يمت حتّى يرى‏ مقعده‏ من الجنّة أو يُرى له‏» . بر اساس نقل علامه حسن زاده آملی اهل دل در ماه رجب به شهود های رجبی متعددی دست می یابند . @almohkamat
🖊امام هادی علیه السلام: مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ 📌هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از سخت مخلوقین ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود. 📚(بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲) 🏴شهادت امام هادی علیه السلام @almohkamat
💠از جمله برکات ماه مبارک رجب، ادعیه فصیح، بلیغ و عمیق از نظر معنی، به ویژه جملاتی است که درباره اوصاف جلال و جمال خداوند در آنها آمده است، دعاهایی که دل را از رذایل پاک و به فضایل و نور آراسته می گرداند: 📌« این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان اینها مقدمه و آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش می کند برای اینکه مهیا بشود برود مهمانی؛ مهمانی خدا، مهمانی ای که در آنجا سفره ای که پهن کرده است قرآن مجید است.» 📚 (صحیفه امام، ج ۱۳، ص: ۳۳) @almohkamat
وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی .mp3
688.8K
🎙استاد موالی زاده 💢وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی ⁉️وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی نسب به آدم و حوا چه تفاوتی با وسوسه دنیایی دارد ؟ 📚جلسه 23 از سلسله جلسات انسان شناسی استاد @almohkamat