eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه الخمینی
| درس خارج اصول/ مبحث ضد 👈جلسه اول: ۹۵/۲/۲۲ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔺در ابتدای امر دو مسئله باید رسیدگی شود. اولا: مسئله ضد مسئله ای لفظی است یا عقلی؟ ثانیا: آیا مسئله ضد مربوط به کدام علم است؟ آیا این مسئله اصولی است یا فقهی است یا مربوط به مبادی احکامی است؟ ملاک این مسائل را قبلا در مقدمه واجب بررسی کردیم و نظرات مختلف نقد و بررسی شد. در اینجا به اختصار بیان می کنیم. جناب آخوند هم در کفایه این دو مسئله را احتمالا اعتمادا به مقدمه واجب، در این جا مطرح نکرده اند. ✅عقلی یا لفظی بودن مسئله ضد 🔸آخوند خراسانی در مقدمه واجب در مورد لفظی یا عقلی بودن مسئله بیان کردند که اینطور نیست که ما فقط با وجوبی که مستفاد از دلیل لفظی باشد کار کنیم. بحث اختصاصی به وجوبی که از دلیل لفظی بدست آید ندارد و آنچه محل بحث ماست اقتضای وجوب بما هو وجوب است. این وجوب از هر جایی که بدست آمده باشد. چه از حکم عقل باشد و چه اجماع و چه دلیل لفظی. در مقدمه واجب می گوییم که آیا وجوب (بما هو وجوب) ذی المقدمه اقتضای وجوب مقدمه را دارد؟ 🔸در این بحث نیز ایشان همان مبنا را ادامه می دهند و می فرمایند که در اینجا هم بحث در این است که آیا وجوب شی مقتضی نهی از ضد عام و یا خاص آن است یا نه؟ لذا این بحث یک مسئله عقلی است و حرف ایشان صحیح است. ✅فقهی یا اصولی یا مبادی احکام بودن مسئله ضد 👈تقریر فقهی بودن مسئله 🔸در مورد فقهی یا اصولی بودن مسئله، برخی بیان کردند که بحث بر سر وجوب و حرمت است و این وجوب و حرمت از هر جا که بدست آمده باشد، اما یک حکم شرعی است و حکمی برای فعل مکلف بیان می شود. لذا این مسئله فقهی است. همانند اینکه در فقه درباره وجوب صلاه یا حرمت خمر بحث می شود. 👈نظر محقق نائینی در فقهی نبودن و اصولی بودن مسئله 🔸محقق نائینی جواب دادند که در فقه اگر درباره وجوب صلاه یا حرمت خمر بحث می شود، فقهی است چون صلاه و خمر عنوان خاص است. اما وجوب مقدمه یا حرمت ضد، عناوینی انتزاعی هستند و یک عنوان خاص نیست. لذا فقهی نیست. 👈اشکال به محقق نائینی 🔸برخی به محقق نائینی اشکال کردند که در فقهی یا اصولی بودن مسئله لازم نیست که عنوان خاص یا عام وجود داشته باشد. در فقه هم در مباحثی مانند وجوب وفای به عهد یا نذر یا یمین و یا امر به معروف و نهی از منکر و.... عناوین عامی هستند که متعلقات متفاوتی دارند. 👈نظر مختار در فقهی نبودن مسئله 🔸اما در فقهی نبودن مسئله باید چنین گفت که همان مسئله اول، که بحث شد که مسئله عقلی است یا لفظی، تکلیف فقهی نبودن را نیز مشخص می کند. در آنجا بیان شد که بحث بر سر لازمه وجوب بما هو وجوب است و می خواهیم مشخص کنیم که آیا وجوب ذی المقدمه ملازمه ای با وجوب مقدمه دارد یا خیر؟ و همچنین در ما نحن فیه آیا وجوب شئ ملازمه ای با حرمت ضد آن شئ دارد؟ پس بحث در مورد مشخص کردن حکم فعل مکلف نیست. بلکه بحث در ملازمه عقلی است. پس بحث فقهی نیست. 👈دلیل اینکه مسئله از مبادی احکام نیست 🔸برای اینکه اصولی بودن مسئله مشخص شود، باید بیان کنیم که این مسئله از مبادی احکام نیز نیست. برخی این مسئله را از مبادی احکامی دانسته اند. 🔸اولا باید مشخص کنیم که منظور از مبادی احکام چیست؟ آیا مبادی احکام غیر از علم اصول فقه است؟ محقق خوئی در جواب این نظر می فرمایند: مبادی، یا مبادی تصوری است و آن مشخص کردن مفهوم موضوعات و محمولات به کار رفته در علم است که مثلا حرمت به چه معناست؟ وجوب به چه معناست؟ و ... که این نوع مبادی، نیاز به علمی جداگانه ندارد. بلکه در ابتدای هر علمی مبادی تصوری مشخص می شود. و واضح است که بحث ضد از مباحث تصوری نیست. یا منظور از مبادی، مبادی تصدیقی است. به معنای آنچه که قبل از علم فقه باید مشخص شود تا اینکه بتوان به حکم شرعی رسید. تمام گزاره ها و مسائل اصولی از جنس مبادی تصدیقی احکام هستند. با این دیدگاه، مبادی احکام علم جداگانه ای غیر از اصول فقه نیست. 🔸ثانیا: سلمنا که در مبادی احکام، از حالات حکم شرعی بحث می شود و این بحث غیر از علم اصول است. اما ما نحن فیه که بحث از ثبوت ملازمه است، ارتباطی به حالات حکم شرعی ندارد و غیر از آن است. لذا در هیچ صورتی این مسئله از مبادی احکامی نخواهد بود. 🔸آیت الله سبحانی در المحصول در رابطه با این دیدگاه بیاناتی دارند. ما این مطلب را در مقدمه ی واجب به تفصیل رسیدگی کردیم. لذا در اینجا به همین اختصار اکتفاء می کنیم. ✅آیا بحث از ملازمه بحثی اصولی است؟ 🔸تا اینجا مشخص شد که بحث ضد، اولا: بحث از ملازمه است. ثانیا: فقهی نیست. ثالثا: از مبادی احکام نیست. در آخرین مرحله باید مشخص کنیم که آیا مناط مسئله اصولی، شامل بحث ملازمه می شود یا خیر؟ به عبارت دیگر تا به حال به طور سلبی بحث شد و بیان شد که این مسئله فقهی و مبادی احکامی نیست. حال باید به طور ایجابی مشخص شود که مسئله اصولی است. برخی گفته اند که این مسئله اصولی است، چون کبرای قیاس استنباط واقع می شود. ✅غیریت مسئله ضد از مسئله مقدمه واجب 🔺بحث دیگری است که لازم است انجام شود این است که تفاوت های این مسئله با مقدمه واجب چیست؟ چون در مسلک مقدمیت، در اثبات حرمت ضد، از بحث مقدمه واجب کمک گرفته شده است. لذا باید بحثی در غیریت این دو مسئله بشود. 🔉 صوت جلسه را از 👈اینجا👉 دانلود کنید. @fegh_alkhomeini
💠یوم الله ۲۲بهمن 🔺سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز تنها حکومت اسلامی از زمان حکومت آقا امیرالمومنین (ع) و آقا امام حسن مجتبی (ع) تا کنون 🔺و سالروز طلوع ولایت خمینی کبیر سلام الله علیه، بزرگترین و برجسته ترین عالم اسلامی از زمان غیبت تاکنون 🌿🌿🌿مبارک باد. ⚡️⚡️انشالله فردا همه در راهپیمایی ۲۲بهمن شرکت خواهیم کرد. @feqh_alkhomeini
♨️ علم ... || ایمان ... 🔸علم به ما روشنايي و توانايي مي‌‌‌‌‌بخشد و ايمانْ عشق و اميد و گرمی 🔸علم ابزار مي‌‌‌‌‌سازد و ايمان مقصد 🔸علم سرعت مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان جهت 🔸علم توانستن است و ايمانْ خوب خواستن 🔸علم مي‌‌‌‌‌نماياند که چه هست و ايمان الهام مي‌‌‌‌‌بخشد که چه بايد کرد 🔸علم انقلاب برون است و ايمان انقلاب درون 🔸علم جهان را جهان آدمي مي‌‌‌‌‌کند و ايمان روان را روان آدميت مي‌‌‌‌‌سازد 🔸علم وجود انسان را به صورت افقي گسترش مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان به شکل عمودي بالا مي‌‌‌‌‌برد 🔸علم طبيعت‌‌‌‌‌ساز است و ايمان انسان‌‌‌‌‌ساز 🔸هم علم به انسان نيرو مي‌‌‌‌‌دهد، هم ايمان؛ اما علم نيروي منفصل مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان نيروي متصل 🔸علم زيبايي است و ايمان هم زيبايي است؛ علم زيبايي عقل است و ايمان زيبايي روح؛ علم زيبايي انديشه است و ايمان زيبايي احساس. 🔸هم علم به انسان امنيت مي‌‌‌‌‌بخشد و هم ايمان؛ علم امنيت بروني مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان امنيت دروني. 🔸علم در مقابل هجوم بيماريها، سيلها، زلزله‌‌‌‌‌ها، طوفانها ايمني مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان در مقابل اضطرابها، تنهاييها، احساس بي‌‌‌‌‌پناهيها، پوچ‌‌‌‌‌انگاريها. 🔸علم جهان را با انسان سازگار مي‌‌‌‌‌کند و ايمان انسان را با خودش. 📚انسان و ایمان ص ۲۳ 📌 پ.ن: این جملات شهید در کتاب از زیباترین جملات ایشان است. به گمان بنده با توجه به قرائنی در همین عبارت و قرائن دیگری در کتاب، مراد از در این عبارت، است. @fater290
♨️ : تدریس ✅استاد علی فرحانی در ادامه تدریس کتاب شیخ انصاری در مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)، از روز دوشنبه ۹۸/۱۱/۲۱ تدریس مبحث را آغاز کردند. ✅به حول و قوه الهی و با توسل به روح پرفتوح رهبر عظیم الشان انقلاب، سعی میکنم صوت این جلسات را در همین کانال قرار دهم. @fater290
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
sire nabavi 3.mp3
25.27M
💠 استاد: حجت الاسلام شیخ محسن ابراهیمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «سیره_نبوی» ✳️ جلسه سوم 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم #بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_ابراهیمی #مرحله_دوم #بینش_قم #مطهری_خوانی http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
#استاد_ابراهیمی 💢 تدریس کتاب «سیره امیرالمومنین» 🔰حجت الاسلام شیخ محسن ابراهیمی 🔰این دروس مربوط به کتاب «سیره امیرالمومنین» می باشد که در چهارمین دوره طرح کشوری بینش مطهر استان قم، در حال برگزاری است. این جلسات دارای نکات تکمیلی و قابل استفاده ای نسبت به کیفیت ورود در بحث سیره شناسی و افعال معصومین می باشد و برای دانشجویان و خصوصا طلاب عزیز پیشنهاد می شود. 🔷 استماع صوت این دروس خصوصا در شرایطی که نیاز به بررسی سیره معصومین در مواجهه با فتنه ها و مصلحت سنجی ها وجود دارد، سفارش می شود. 📌 در حال برگزاری در موسسه بینش مطهر قم، زمستان 98 📚 هشتمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر #بینش_مطهر #شهید_مطهری #مرحله_دوم # #مطهری_خوانی http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
sire amir 1.mp3
24.5M
💠 استاد: حجت الاسلام شیخ محسن ابراهیمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «سیره امیرالمومنین» ✳️ جلسه اول 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم #بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_ابراهیمی #مرحله_دوم #بینش_قم #مطهری_خوانی http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
sire amir 2.mp3
22.34M
💠 استاد: حجت الاسلام شیخ محسن ابراهیمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «سیره امیرالمومنین» ✳️ جلسه دوم 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم #بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_ابراهیمی #مرحله_دوم #بینش_قم #مطهری_خوانی http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
هدایت شده از طائف|سجاد انتظار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃در زمین 🍃چاره نیست.. 🍃هر روز تاخیر بندازید... @taef110
هدایت شده از فقه الخمینی
| درس خارج اصول/ 👈جلسه دوم: ۹۵/۲/۲۵ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✅فرق بین بحث مقدمه واجب و بحث ضد 🔺از آنجایی که در مقدمه واجب بحث مرتکز بر مقدمیت بود و در بحث ضد هم یکی از ادله، استفاده از حد وسط مقدمیت ترک ضد است، بحثی شده است که ارتباط این دو بحث چیست؟ آیا بحث از مقدمه واجب، کفایت از بحث ضد نمی کند؟ در بحث مقدمیت، بحث از ملازمه بین وجوب نفسی و وجوب غیری است و در این جا بحث از وجوب شئ و حرمت غیری است. 🔺جواب می دهیم که این ها دو مسئله مستقل هستند. درست است که یکی از راه های اثبات حرمت ضد، مقدمیت ترک ضد است. اما: 🔸اولا این استدلال همه بحث از ضد را شامل نمی شود و در این بحث، ضد را به نحو اعم بحث می کنیم. 🔸ثانیا: مسلک مقدمیت ، یکی راه های استدلال بر حرمت ضد است. و راه دیگر مسلک تلازم است. پس حد وسط مقدمیت، تنها حد وسط نیست. و یک حیث از بحث حیث تلازم است. 🔸ثالثا: در حیث مقدمیت و مسلک مقدمیت هم با صرف لحاظ مقدمیت کار تمام نمی شود. با حد وسط مقدمیت، وجوب ترک ضد، به عنوان مقدمه، اثبات می شود. اما تا رسیدن به حرمت ضد، باید حد وسط های دیگری هم اضافه شوند. ✅بررسی معنای کلمه اقتضاء در عنوان مسئله ضد 👈دیدگاه آخوند خراسانی 🔺با توجه به عبارت متن کفایه، آخوند می فرماید که اقتضاء، اعم است چون عنوان باید شامل همه اقوال بشود. (کفایه 129) 💠اقوال در مسئله ضد 🔸در کتاب معالم ص90، تفصیل اقوال آمده است. 1⃣1- عینیت: بر اساس این قول در ضد عام، امر به شئ عین نهی از ضد عام است. وجوب الصلاه، عینا همان حرمت ترک صلاه است. وقتی شارع می گوید: «صل»، هم معنای وجوب صلاه دارد و هم معنای حرمت ترک صلاه و این دو معنا یکی هستند. در اینصورت امر بالمطابقه دلالت بر حرمت ضد عام دارد. 2⃣2- تضمن: این قول در ضد عام می گوید که وجوب صلاه عین حرمت ترک صلاه نیست. چون وجوب مرکب از الزام به انجام شئ و منع از ترک است. در نتیجه وقتی شارع می فرماید: «صل»، بالمطابقه دلالت بر وجوب صلاه دارد و بالتضمن دلالت بر حرمت ترک صلاه (ضد عام) دارد. 3⃣3- التزام: برخی گفته اند که امر به شئ ملازمه با نهی از ضد دارد. لزوم گاهی بین بالمعنی الاخص است. که در این صورت داخل در دلالات لفظی می شود. و آن را دلالت التزامی می دانند. برخی در ضد عام این نظر را قائلند. ملازمه گاهی می تواند بین بالمعنی الاعم و یا غیر بین باشد. این دو نوع از ملازمه از دلالات لفظی خارج می شود و داخل در ملازمات عقلی است. برخی در ضد خاص قائل به دلالت غیر بین هستند. 🔺بر اساس دیدگاه جناب آخوند، عنوان باب باید به گونه ای باشد که همه (دلالت تطابقی، دلالت تضمنی، دلالت التزامی و ملازمه عقلی) را شامل شود. لذا اقتضاء دارای چنین معنای اعمی است. 👈دیدگاه محقق نائینی 🔺محقق نائینی نیز دیدگاهی مانند دیدگاه آخوند دارند. (فوائد الاصول ج1 ص 301 و اجود التقریرات ج1 ص 251) 👈دیدگاه محقق خوئی 🔺دیدگاه محقق خوئی نیز همانند دیدگاه آخوند است (محاضرات ج3 ص 8) البته ایشان در ذیل کلامشان مطلبی دارند که در کلام آخوند وجود ندارد. ایشان می فرمایند که کلمه «اقتضاء» به تنهایی ظهور در استلزام دارد اما در مانحن فیه، اعم است و همه اقوال را شامل می شود. 👈دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) 🔺حضرت امام با هر دو مسئله هم اعمیت معنای اقتضاء و هم ظهور اقتضاء در استلزام مخالفت کرده اند. 🔹اشکال امام به اعمیت معنای اقتضاء 🔺ایشان در مورد اعمیت معنای اقتضاء می فرمایند (مناهج الوصول ج2 ص 7) : اگر اقتضاء را اعم بدانیم که همه اقوال را شامل شود، با مسئله ای که قبلا بحث شد و نتیجه آن چنین شد که مسئله ضد اولا اصولی و ثانیا عقلی است، سازگار نیست. چون همینطور که بیان شد، یکی از اقوال عینییت وجوب شئ و نهی از ضد عام آن است. و به دلالت مطابقی، دلالت بر حرمت ضد دارد. در این صورت، مسئله یک مسئله لفظی، لغوی می شود که در آن معنای امر به شئ مشخص می شود و در نتیجه می گوییم که امر به شئ به همان معنای نهی از ضد عام است. آنگاه باید ملاک مسئله اصولی مشخص شود که چگونه می تواند مسئله ای لغوی را نیز در بر بگیرد. یکی دیگر از اقوال هم، دلالت تضمنی و التزامی است که این دو نوع دلالت هم دلالت لفظی و از جنس فهم ظهور لفظ است. که در اینصورت نیز مسئله عقلی نخواهد بود. 🔺اگر کسی بگوید که اشکال ندارد که مسئله ای لغوی باشد و با تعدد جهت در علم اصول نیز بحث شود، ( مانند بحث از صیغه افعل یا مشتق، کما اینکه آخوند چنین نظری دارد. البته باید مبنای مثل محقق نائینی مشخص شود که آیا او نیز می تواند یا نه؟) اما به هر حال اگر اصولی بودن مسئله هم درست شود، اما قبلا بیان شد که مسئله ضد یک مسئله عقلی است. اما اعم بودن معنای اقتضا و شامل بودن همه اقوال، با عقلی بودن سازگار نیست. چون بحث از ظهور و دلالت، از مباحث الفاظ است. در دلالت مطابقی که اصلا ملازمه ای وجود ندارد و در دلالت تضمنی و التزامی هم اگر چه که ملازمه بین دو معنا وجود دارد، اما مشهور اصولیین این دو نوع ملازمه را از باب دلالات لفظی و ظهور می دانند و داخل در مباحث عقلی نمی دانند. 🔹نظر امام در معنای اقتضاء 🔺حضرت امام می فرمایند که اقتضاء به معنای این است که بین «دو شئ» رابطه «سببیت و مسببیت» باشد. در اینصورت گفته می شود که یکی اقتضای دیگری را دارد.در اینصورت، کلمه اقتضا در دلالت مطابقی و تضمنی، مصداق ندارد. چون اثننیت وجود ندارد. در سایر اقسام هم که ملازمه بین و غیر بین است، هرچند که ملازمه بین دو شئ است ولی لزوما اقتضاء وجود ندارد. چون اقتضاء یک ملازمه خاص است و باید بین طرفین رابطه سببیت باشد. و تلازم اعم از اقتضاء است. 👈دیدگاه آیت الله فاضل 🔺آیت الله فاضل هم، دیدگاه امام را طرح و تایید کرده اند. البته ایشان تمام ظرافت های کلام حضرت امام را بیان نکرده اند و از جهت دیگری کلام امام را بیان کرده اند. (اصول فقه شیعه ج5 ص22) 🔹راه حل امام در عنوان بحث 🔺حضرت امام می فرمایند: (مناهج الوصول ج2 ص 8) برای نگه داشتن عنوان اقتضاء در عنوان باب، باید گفته شود که بحث ظهور لفظی در امر به شئ و نهی از ضد آن، ظاهرالبطلان است. به عبارت دیگر باید گفته شود که دلالت تطابقی و تضمنی و التزامی، ظاهر البطلان است و اصلا در محل بحث نیستند و در اینصورت آنچه که باقی می ماند، اثنینیت و استلزام است و دیگر کلمه اقتضاء را هم بیان نکنیم. بگوییم می خواهیم از نوعی استلزام بحث کنیم. 🔹راه حل آقای مظفر 🔺آقای مظفر هم در اصول فقه ص 301 راه حلی را بیان کرده اند. @fegh_alkhomeini
📜احیای سنت در حوزه علمیه 🔰مقام معظم رهبری 💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی مستقل حوزه‌ای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. ؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیق‌تر، ثابت‌تر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه بدهد. حالا اسم را هر چه میخواهند بگذارند. 💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشته‌اید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ را بنده قبول دارم، اما زدگی آفت مدرک است. طلبه برای درس بخواند، این عیب بزرگی است. 📚 بیانات 86.09.08 💠من این‌جا می‌خواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت را که سالهاست در حوزه‌های ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آن‌که مقداری درس می‌خواندند، برای این‌که به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامه‌ای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ می‌رفتند و یک مسأله‌ی فقهی را مطرح و بحث می‌کردند. وقتی آن عالم تشخیص می‌داد که ایشان مجتهد است، می‌نوشتند و به او می‌دادند. 💠بین علمای دوره‌ی قبل که ما دیده بودیم، اجازه‌های اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند بدهند. جهاتی را رعایت می‌کردند. در نتیجه، این ، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازه‌ی امور حسبیه است و این، کافی نیست. 💠چقدر خوب است که در حوزه‌ها زنده شود. منتها، من به این ترتیب می‌کنم و می‌گویم: یک طلبه‌ی فاضل، بعد از آن‌که مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسأله‌ی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوه‌ای بشود مثل جزوه‌های پایان‌نامه‌ای که در دانشگاهها معمول است. 💠ما البته این را به حوزه‌ی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایان‌نامه بنویسند. حالا عرض می‌کنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیه‌ای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمی‌گوییم آن طلبه‌ جوان تازه مجتهدی که مسأله‌ای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شده‌اند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبه‌ای بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه می‌خواهد به شهری برود، می‌خواهد در دستگاهی وارد شود، می‌خواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقه‌ی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانه‌ی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند! 📚 بیانات 71.06.29 💠یک جمله درباره‌ پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله‌ دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم. 📚 بیانات 88.13.11 @fater290
♨️ محاسبه مراقبه می آورد و مراقبه، حضور و حضور، فتوح به دنبال دارد ☘ حضرت استاد علامه حسن زاده (دام عزه) به محاسبه خیلی عنایت داشتند و بر آن تاکید می ورزیدند. روزی در محفل درس فرمودند: ☘ عزیزان! خودتان را حساب کنید تا مصداق "یدخلون الجنه یرزقون فیها بغیر حساب" باشید، از بدیها استغفار کنید و از خوبیها حمد کنید، که محاسبه مراقبه می آورد و مراقبه، حضور و حضور، فتوح به دنبال دارد. 📚 صراط سلوک، ص49 @almorsalaat
01-velayate-faghih-makaseb-981121.mp3
8.58M
🔉🔉 💢 تدریس مکاسب: موضوع ولایت فقیه 🔰استاد علی فرحانی 👈جلسه اول، دوشنبه ۹۸/۱۱/۲۱ 📌 مدرسه فقهی امیرالمومنین، ساعت ۷صبح @fater290
02-velayate-faghih-makaseb-981123.mp3
10.65M
🔉🔉 💢 تدریس مکاسب: موضوع ولایت فقیه 🔰استاد علی فرحانی 👈جلسه دوم، چهارشنبه ۹۸/۱۱/۲۳ 📌 مدرسه فقهی امیرالمومنین، ساعت ۷صبح @fater290
03-velayate-faghih-makaseb-981126.mp3
7.1M
🔉🔉 💢 تدریس مکاسب: موضوع ولایت فقیه 🔰استاد علی فرحانی 👈جلسه سوم، شنبه ۹۸/۱۱/۲۶ 📌 مدرسه فقهی امیرالمومنین، ساعت ۷صبح @fater290
farhang-98.11.26.mp3
24.82M
💠فقه فرهنگ روابط اجتماعی 👈جلسه ۹۸/۱۱/۲۶ 🔰استاد علی فرحانی @fater290
⁉️کدام فقه؟ 👇👇👇
کدام فقه؟.mp3
9.06M
🔉🔉 ♨️ کدام فقه؟ 👈فقه فقها یا فقه اهل بیت؟ 🔰استاد علی فرحانی 📌 اولین جلسه درس شرح لمعه @fater290
المرسلات
🔉🔉 #بشنوید ♨️ کدام فقه؟ 👈فقه فقها یا فقه اهل بیت؟ 🔰استاد علی فرحانی 📌 اولین جلسه درس شرح لمعه #
👆👆استاد در جلسه فقه فرهنگ ۹۸/۱۱/۲۶ به این صوت اشاره کردند. صوت بسیار مهمی است. بشنوید. @fater290
💠فقه و علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
fegh-v-oloome-ensani-98.11.26.mp3
8.18M
🔉🔉 💠فقه و علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 📌📌📌📌📌 🔹همانگونه که سابقا در کتاب جام جم اجتهاد تبیین کرده ایم، مسائل علوم انسانی عمدتا از جنس مسائل فقهی هستند و با همان روش باید به تولید علوم انسانی پرداخت. 🔹استاد در این صوت به عنوان مقدمه ورود در مباحث فقهی علوم انسانی، نگاه صحیح به فقه را تبیین می کنند. 🔹همینطور که استاد در این صوت بیان میکنند، توجه به این نگاه در تولید علوم انسانی بسیار حائز اهمیت است. 📌📌📌📌📌 📌جلسه فقه فرهنگ ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290
💢 سخنرانی استاد علی فرحانی در جمع طلاب مدرسه امیرالمومنین (ع)، آران و بیدگل 👈 به همراه مراسم تعمیم جمعی از طلاب 🔰شنبه ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290 🔉🔉 صوت بیانات استاد در همین کانال
📌 : غزل شماره 111 غزلیات حافظ ✨عکس روی تو چو در آینه جام افتاد ✨عارف از خنده می در طمع خام افتاد ✨حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد ✨این همه نقش در آیینه اوهام افتاد ✨این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ✨یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد ✨غیرت عشق زبان همه خاصان ببرید ✨کز کجا سر غمش در دهن عام افتاد ✨من ز مسجد به خرابات نه خود افتادم ✨اینم از عهد ازل حاصل فرجام افتاد ✨چه کند کز پی دوران نرود چون پرگار ✨هر که در دایره گردش ایام افتاد ✨در خم زلف تو آویخت دل از چاه زنخ ✨آه کز چاه برون آمد و در دام افتاد ✨آن شد ای خواجه که در صومعه بازم بینی ✨کار ما با رخ ساقی و لب جام افتاد ✨زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت ✨کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد ✨هر دمش با من دلسوخته لطفی دگر است ✨این گدا بین که چه شایسته انعام افتاد ✨صوفیان جمله حریفند و نظرباز ولی ✨زین میان حافظ دلسوخته بدنام افتاد @fater290