nezame-estenbati-emam-mostaghel-ast-v-barkhi-az-emtiazate-in-daztgah.mp3
8.46M
🌀#نگاهی_به_دریا| نظام استنباطی امام خمینی (ره)، یک نظام مستقل است + بیان برخی از امتیازات و تفاوتهای نظام اصولی ایشان از سایر نظامات
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق 00/08/08
#پای_درس_استاد #اصول #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
💢#فلسفه_و_عرفان| لزوم مراجعه به فلاسفه اسلامی و عرفا در فهم فرق جهان بینی الهی و مادی و یادگیری منازل معرفت
🔅بار ديگر به دو #جهان_بيني مادي و الهي بينديشيد. ماديون معيار شناخت در جهانبيني خويش را «حس» دانسته و چيزي را كه ماده ندارد موجود نميدانند. قهراً جهان غيب، مانند وجود خداوند تعالي و وحي و نبوت و قيامت، را يكسره افسانه ميدانند. در حالي كه معيار شناخت در جهانبيني الهي اعم از «حس و عقل» ميباشد، و چيزي كه معقول باشد داخل در قلمرو علم ميباشد گرچه محسوس نباشد. لذا هستي اعم از غيب و شهادت است، و چيزي كه ماده ندارد، ميتواند موجود باشد. و همانطور كه موجود مادي به «مجرد» استناد دارد، شناخت حسي نيز به شناخت عقلي متكي است.
🔅قرآن مجيد اساس #تفكرمادي را نقد ميكند، و به آنان كه بر اين پندارند كه خدا نيست و گرنه ديده ميشد. "لن نومن لك حتي نريالله جهره" ميفرمايد: "لاتدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيفالخبير".
🔅از قرآن عزيز و كريم و استدلالات آن در موارد وحي و نبوت و قيامت بگذريم، كه از نظر شما اول بحث است، اصولاً ميل نداشتم شما را در پيچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفة اسلامي، بيندازم. فقط به يكي ـ دو مثال ساده و فطري و وجداني كه سياسيون هم ميتوانند از آن بهرهاي ببرند بسنده ميكنم.
🔅اين از بديهيات است كه ماده و جسم هر چه باشد از خود بيخبر است. يك مجسمه سنگي يا مجسمه مادي انسان هر طرف آن از طرف ديگرش محجوب است. در صورتي كه به عيان ميبينيم كه انسان و حيوان از همه اطراف خود آگاه است. ميداند كجاست؛ در محيطش چه ميگذرد؛ در جهان چه غوغايي است. پس، در حيوان و انسان چيز ديگري است كه فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نميميرد و باقي است.
🔅انسان در فطرت خود هر كمالي را به طور مطلق ميخواهد. و شما خوب ميدانيد كه انسان ميخواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هيچ قدرتي كه ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختيار داشته باشد و گفته شود جهان ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق بايد باشد تا آدمي دل به آن ببندد.
🔅آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهيم، گرچه خود ندانيم. انسان ميخواهد به «حق مطلق» برسد تا فاني در خدا شود. اصولاً اشتياق به زندگي ابدي در نهاد هر انساني نشانه وجود جهان جاويد و مصون از مرگ است.
✅اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينهها تحقيق كنيد، ميتوانيد دستور دهيد كه صاحبان اينگونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به
1⃣نوشتههاي #فارابي و #بوعلي_سينا ـ رحمتالله عليهما ـ در #حكمت_مشاء مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس،
2⃣و نيز به كتابهاي #سهروردي ـ رحمتالله عليه ـ در #حكمت_اشراق مراجعه نموده، و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس ميباشد نيازمند است؛ و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است.
3⃣از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به #حكمت_متعاليه #صدرالمتألهين ـ رضوانالله تعالي عليه و حشرهالله معالنبيين والصالحين ـ مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده؛ و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد.
4⃣ديگر شما را خسته نميكنم و از كتب #عرفا و بخصوص #محيالدين_ابن_عربي نام نميبرم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اينگونه مسائل قوياً دست دارند، راهي #قم گردانيد، تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر از موي منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهي از آن امكان ندارد.
📚🔷 بخشی از نامه امام ره به گورباچف در سال ۶۷
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه #عرفان
@almorsalaat
fegh-nezam-masale-jadaid-nist-v-dar-fegh-sonati-niz-vojood-darad.mp3
2.51M
🌀#فقه_نظام| ریشه های نظریه فقه نظام در #فقه_سنتی موجود است
🎙استاد علی فرحانی
🔹استاد در این صوت بیان می دارند که مسئله فقه نظام برخلاف آنچه که امروزه توسط برخی از اساتید معظم حوزه مطرح می شود، کاملا مسئله ای جدید نیست بلکه فقه سنتی ما نیز نظام مند و سیستمی بوده است. همچنین شاهدی از مبحث بیع وقف از کتاب مکاسب را بر این مسئله ذکر می کنند.
📌مکاسب شروط متعاقدین 00/08/10
#فقه #اصول
@almorsalaat
🌀تدریس الفائق استاد علی فرحانی
⏰زمان: ساعت 16:30
⛪️حضوری: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام رضا (ع)، طبقه دوم، مدرس۲۲۷
🔵#پخش زنده از مدرسه مجازی المرسلات👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@almorsalaat
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️قطره ها! خودتان را به دریا برسانید.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #متن_پیاده شده و #صوت تدریس مناهج الوصول
🔰استاد علی فرحانی
📝لینک دانلود متن👇
soda96.ir/matn-manahej
✅ سال اول ۹۴-۹۵/ ۷۲ جلسه
👈ابتدای کتاب تا معانی حرفیه
✅ سال دوم ۹۵-۹۶/ ۷۲ جلسه
👈 معانی حرفیه تا جامع صحیح و اعم
✅ سال سوم ۹۶-۹۷/ به زودی ...
👈 جامع صحیح و اعم تا ابتدای تعبدی و توصلی
🔉لینک دانلود صوت (از ابتدای کتاب تا اواسط مقدمه واجب)👇
b2n.ir/manahejj
#استاد_علی_فرحانی #مناهج_الوصول
#پای_درس_استاد #اصول_فقه
@almorsalaat
nokati-piramoone-chegoonegi-fahme-nazarate-emam-az-azare-ishan-v-taghrirate-shagerdane-ishan.mp3
7.45M
♨️#نگاهی_به_دریا| نکاتی کاربردی پیرامون چگونگی فهم نظرات امام خمینی (ره) از آثار ایشان و از تقریرات شاگردان ایشان
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق ۰۰/۸/۸
#در_مدرسه_امام_خمینی #اصول_فقه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| مفاهیم القرآن
✍آیت الله العظمی سبحانی
▫️دستخط علامه ره بر این کتاب: " آنچه سزاوار است در حق این کتاب گفت این است که بحثهای موضوعی خود را به بهترین وجهی مطرح کرده و اطراف و جوانب بحثها را کاملا بررسی نموده است و استفراغ وسع به عمل آورده است".
#تفسیر #در_محضر_علامه
@almorsalaat
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 واضح و آشکار شد که نباید به کفار هیچگونه اعتمادی کرد
🎙آیتالله العظمی بهجت (ره)
📚 بیانات در درس خارج فقه، کتاب جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧
@bahjat_ir
@almorsalaat
💠#یادداشت| استکبار ستیزی از آدم تا قائم (عج)
🔺واژه استکبار از کلماتی است که در قرآن با مشتقات آن بیش از ۴۰ بار در مصادیق مختلف به کار رفته است. معنایی که از استعمالات مختلف این کلمه در قرآن به ذهن میرسد، معنایی نزدیک به خودخواهی و خودبرتربینی است. این معنا مصادیق مختلفی نیز دارد. همانند خود برتر بینی شیطان نسبت به حضرت آدم و یا خود برتربینی فرعون نسبت به بنی اسرائیل.
🔺استکبار را میتوان به دو قسم استکبار درونی و بیرونی تقسیم کرد. منظور از درونی آن استکبار نفسانی و خودخواهی و خودبرتربینی شخص است که یک مشکل درون نفسانی است و این استکبار درونی سبب می شود که انسان و یا هر موجود دیگری در مقابل خدای متعال و آیات الهی کرنش نکند و به مقام ذل عبودیت نرسد. لازمه و بروز این استکبار و خودخواهی درونی، این است که شخص، خود را برتر از دیگران دیده و در نتیجه برای خود حقی بیشتر از دیگران قائل است و لذا به دیگران ظلم می کند.
🔺با این توضیح میتوان گفت که استکبار بیرونی و ظلم و زور نسبت به سایر انسان ها ناشی از استکبار درونی و ظلم شخص به خویشتن خویش است. بنابراین می توان گفت که هدف اصلی انبیاء و اولیاء الهی این است که با استکبار درونی انسان ها و ظلم انسان ها به خودشان (که یکی از مصادیق ظلم به نفس، شرک است) مقابله کنند و با از بین بردن هر گونه استکبار درونی و ظلم نفسانی، انسان به مقام توحید و عبودیت خدای متعال که هدف خلقت انسان است، می رسد.
🔺یکی از اهداف میانی برای مقابله با استکبار درونی انسان ها، مقابله با استکبار بیرونی است. چرا که تا استکبار بیرونی و به تعبیر قرآن استکبار فی الارض وجود دارد، شرایط مساعدی برای رسیدن کلام وحی به انسان ها و به تبع تربیت الهی آنها وجود ندارد. این نگاه در واقع همان مسئله تفاوت بین جهاد اصغر و اکبر در کلمات حضرت امام و مسئله تقدم ثبوتی آزادی معنوی بر آزادی اجتماعی در نگاه شهید مطهری است.
🔺مبارزات نبی مکرم اسلام (ص) و سایر انبیاء که در تاریخ و قرآن مطرح شده، همه در راستای استکبار ستیزی بیرونی و نفی سلطه استکبار فرعونیان و نمرودیان است و این مبارزه تا برقراری کامل حکومت عدل مهدوی ادامه دارد کما اینکه از لحظه اول خلقت انسان میان آدم و شیطان این مبارزه شروع شد.
🔺بر اساس آنچه از آیات قرآن و کلمات امام و رهبر معظم انقلاب بدست می آید، استکبار ستیزی (که مراد همان استکبار بیرونی است) یک راهبرد است و در همه ازمنه تا قیام حضرت حجت (عج) وجود دارد. اما نکته قابل توجه این است که روش مبارزه و ستیز با استکبار، متناسب با عِدّه و عُدّه اهل حق و مستکبرین و شرایط زمانی و مکانی هر دو طرف، متفاوت می شود. راه های مختلف مبارزه، از قول لیّن بین حضرت موسی و فرعون شروع می شود و با استدلال آوردن های حضرت ابراهیم برای نمرود و نرمش قهرمانانه جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با استکبار آمریکا ادامه می یابد و به جنگ و قتال سخت در غزوات و جنگ های نبی مکرم اسلام (ص) و هشت سال دفاع مقدس در دوران ولایت خمینی کبیر (ره) ختم می شود و دایره وسیعی از روش ها را در بر میگیرد.
🔺با توجه به این نگاه، هدف اصلی انبیاء، تعلیم انسان ها به مبارزه با استکبار درونی و پیروزی در جهاد اکبر است، اما مقدمه آن، پیروزی نهایی در جهاد اصغر با استکبار بیرونی است و مبارزه در جهاد اصغر روشهای متعددی دارد.
🔺از آنجایی که این موضوع، مورد عنایت و توجه قرآن و روایات بوده و این ادبیات، ادبیاتی قرآنی و روایی در تفسیر جامعه و تقسیم انسان ها و جوامع است که خصوصا توسط حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در دوران مبارزات با نظام ستمشاهی و پس از آن در مبارزه با شیطان مستکبر بزرگ، آمریکای خونخوار، استفاده شده است، جهت تحقیق و بررسی فقهی اجتهادی ابعاد مسئله استکبار لازم است که ابتدا موضوع استکبار به خوبی بر اساس آیات و روایات منقّح شود تا بر اساس آن بتوان محدوده، ابعاد استکبار و سپس مصادیق آن را مشخص کرد و در پله بعد احکام مقابله و ستیز با استکبار در شرایط زمانی و مکانی مختلف را بدست آورد. هم در منقح کردن موضوع و هم تشخیص احکام مرتبط با استکبار (هم از جهت تصوری و هم از جهت تصدیقی، هم تعیین سوال و هم تشخیص پاسخ) علاوه بر آیات (خصوصا با نگاه تفسیری-اجتماعی علامه طباطبایی در المیزان) و روایات و استفاده از ابواب فقهی ای همچون جهاد، امر به معروف، ولایت فقیه، سیره و بیانات امامین انقلاب، هم به عنوان دو فقیه اسلام شناس اجتماعی متجدد و هم به عنوان دو فرمانده اصلی ستیز با استکبار در نیم قرن گذشته، بسیار راهگشا و راهنما هستند.
✍محسن ابراهیمی ۹۸/۱۱/۱۹
#سیزده_آبان
@almorsalaat