eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
590 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌سوال مخاطب از استاد 🌀سلام استاد، سوالی داشتم: 🌀مساله تفکیک بین مراتب حکم و تحلیل خطاب را از بیان مرحوم امام و تفاوت آن را در بیان میرزای نائینی در کدام مبحث میتوان مشاهده کرد؟ 📌شما هم سوالات خود را برای ما ارسال کنید👇👇👇 @admin_morsalat ❇️پاسخ استاد را بشنوید👇👇👇 @almorsalaat
تفکیک مراتب حکم از تحلیل خطاب.mp3
1.6M
🔊| مساله تفکیک تحلیل خطاب از مراتب حکم در بیان حضرت امام و تفاوت آن با بیان میرزای نائینی 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️تحقق اسلام و استقرار توحید در جامعه، وظیفه حوزه های علمیه است/ چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 🔰 رهبر معظم انقلاب 💠 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ 💠 لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. 💠 بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوه‌ی حکومت است؛ و همه‌‌ی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛ بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند. خب «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. .... امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. 💠 امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 📚بیانات در دیدار طلاب 98/02/18 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| معانی سه گانه «معاوضه» در فقه و حقوق/ مراد از صلح در فقه و‌ جریان آن در معاوضات مالی و غیر مالی/ عقود سه گانه در فقه/ عقود لازم بالذات و‌ جائز بالذات و عقودی که طبع اولی آنها لزوم یا جواز است/ بررسی ایقاعات از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. سال 94 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن علیه السلام.mp3
2.92M
🔊| شهادتش را از امام حسن مجتبی (ع) گرفت. 🎙استاد علی فرحانی 📚نشست علمی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
استاد علی فرحانی solhe emam hasan _01_01.mp3
6.17M
🔊 💢تفاوت تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی 💢صلح امام حسن علیه السلام 🎙استاد علی فرحانی 💠 استاد با تفکیک تاریخ نقلی از تاریخ تحلیلی ؛ تاریخ تحلیلی را به تفسیر موضوعی و تاریخ نقلی را به تفسیر ترتیبی تمثیل می کنند. 💠 از آنجا که تفسیر موضوعی نیازمند تسلط بر تفسیر ترتیبی است؛ تحلیل تاریخی هم فراتر از صرف نقل حوادث تاریخی است. 💠 جالب اینکه توانایی بر تحلیل تاریخی متفرع بر ملکه اسلام شناسی است لذا است که تحلیل های تاریخی مجتهدینی همچون با دیگر تحلیل ها متفاوت است. ♨️ استاد در این صوت به قسمتی از تاریخ نقلی حادثه صلح امام حسن(ع) پرداخته و تبیین می کنند که حقیقتا امام در آن شرائط به صلح شدند نه اینکه روحیه جنگ آوری نداشته باشند. ♨️ مجبور شدن امام بر صلح هم به خاطر و سردار سپاه حضرت بود❗️ (ع) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◽️اللّٰهُمَّ عَظُمَ بَلَائِى، وَأَفْرَطَ بِى سُوءُ حالِى، وَقَصُرَتْ بِى أَعْمالِى، وَقَعَدَتْ بِى أَغْلالِى، وَحَبَسَنِى عَنْ نَفْعِى بُعْدُ أَمَلِى، وَخَدَعَتْنِى الدُّنْيا بِغُرُورِها، وَنَفْسِى بِجِنايَتِها وَمِطالِى ، ◽️يَا سَيِّدِى فَأَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ أَنْ لَايَحْجُبَ عَنْكَ دُعائِى سُوءُ عَمَلِى وَفِعالِى، وَلَا تَفْضَحْنِى بِخَفِيِّ مَا اطَّلَعْتَ عَلَيْهِ مِنْ سِرِّى، وَلَا تُعاجِلْنِى بِالْعُقُوبَةِ عَلىٰ مَا عَمِلْتُهُ فِى خَلَواتِى مِنْ سُوءِ فِعْلِى وَ إِساءَتِى، وَدَوامِ تَفْرِيطِى وَجَهالَتِى، وَكَثْرَةِ شَهَواتِى وَغَفْلَتِى؛ ◽️وَقَدْ أَتَيْتُكَ يَا إِلٰهِى بَعْدَ تَقْصِيرِى وَ إِسْرافِى عَلىٰ نَفْسِى، مُعْتَذِراً نادِماً مُنْكَسِراً مُسْتَقِيلاً مُسْتَغْفِراً مُنِيباً مُقِرّاً مُذْعِناً مُعْتَرِفاً، ◽️لَاأَجِدُ مَفَرّاً مِمَّا كَانَ مِنِّى وَلَا مَفْزَعاً أَتَوَجَّهُ إِلَيْهِ فِى أَمْرِى، غَيْرَ قَبُولِكَ عُذْرِى وَ إِدْخالِكَ إِيَّاىَ فِى سَعَةِ رَحْمَتِكَ . ◽️اللّٰهُمَّ فَاقْبَلْ عُذْرِى، وَارْحَمْ شِدَّةَ ضُرِّى، وَفُكَّنِى مِنْ شَدِّ وَثاقِى؛ ◽️خدایا! بلایم بزرگ شده و زشتی حالم از حدّ گذشته و کردارم بی‌لیاقت و بی‌خبرم ساخته و زنجیرهای گناه مرا زمین‌گیر کرده و دوری آرزوهایم مرا زندانی ساخته و دنیا با غرورش و نفسم با جنایتش و امروز و فردا کردنم مرا نسبت به تو فریفته، ای سرورم از تو درخواست می‌کنم به توانمندی‌ات که مانع نشود از اجابت دعایم به درگاهت، بدی عمل و زشتی کردارم و مرا با آنچه از اسرار نهانم می‌دانی رسوا مسازی و در کیفر آنچه در خلوت‌هایم انجام دادم، از زشتی کردار و بدی رفتار و تداوم کوتاهی‌ام در وظایف و نادانی و بسیاری شهواتم و بی‌خبری‌ام، شتاب نکنی؛ ◽️ای خدای من، اینک به پیشگاهت آمدم، پس از کوتاهی در عبادت و زیاده‌روی در خواهش‌های نفس عذرخواه، پشیمان، شکسته‌دل، جویای گذشت، طالب آمرزش، بازگشت کنان با حالت اقرار و اذعان و اعتراف به گناه، بی‌آنکه گریزگاهی از آنچه از من سرزده بیابم و نه پناهگاهی که به آن روی آورم پیدا کنم، جز اینکه پذیرای عذرم باشی و مرا در رحمت فراگیرت بگنجانی. خدایا! پس عذرم را بپذیر و به بدحالی‌ام رحم کن و از بند محکم گناه رهایم ساز؛ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📕 با عنایت الهی کتاب «نظریه اعتباریات امام خمینی (ره) و نقش آن در استنباط» منتشر شد. 🔰نویسنده: سید محمد هاشمی ⭕️ «این اثر در حقیقت تلاشی برای تبیین نظریه امام خمینی ره در باب اعتباریات و لزوم تفکیک این ادراکات از ادراکات حقیقی، در علوم اعتباری است. از این رو اندیشه ایشان در این باب که در آثار مختلفشان مطرح شده، صورت بندی منظمی پیدا کرده و اثر توجه به آن در علم اصول و فقه نیز روشن گشته است. همچنین مقایسه ای در همین رابطه، میان نگاه های امام خمینی ره و محقق عراقی ره - از نمایندگان برجسته مکتب نجف - صورت گرفته است.» ⭕️ برای تهیه کتاب به صورت آنلاین و ارسال پستی اینجا کلیک کنید. 💢۱۵ درصد تخفیف سفارش آنلاین ☝️ 🔸 برای تهیه حضوری کتاب به آدرس زیر مراجعه کنید: قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک 13، کتاب فردا 📚 آدرس کانال اختصاصی کتاب: @etebariyatbook پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @Yazainab1445 🔸🔸🔸 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
keramati-az-maaroofe-karkhi.mp3
1.73M
🔵| کرامتی از معروف کرخی از اصحاب خاص آقا امام رضا (ع) 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده سخنرانی استاد به مناسبت شهادت امام رضا (ع). 99/07/26 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔵#امام_رضا| کرامتی از معروف کرخی از اصحاب خاص آقا امام رضا (ع) 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده سخنرانی اس
. ◾️| الشيخ العارف معروف الکرخی رحمة الله عليه 💢کنیه او ابومحفوظ است و نام پدر وی فیروزه و بعضی گفته اند ابن علي الكرخی. 💢دربان حضرت امام همام علی بن موسی الرضا ع بوده و استفاده علوم ظاهری و باطنی از آن حضرت نموده. 💢به اجابت دعا معروف و مشهور است و مرقد منورش به واسطه بر آمدن حاجات جمهور، به "تریاق مجرب" در السنه مذکور [است] 💢با سری سقطی که تلمیذ او بود میگفته که چون تو را به درگاه الهی حاجتی باشد به من سوگند ده و در مکاتیب مولانا قطب الدین انصاری شیرازی مسطور است که کسی به وداع معروف کرخی آمد که به سفری میرفت. با وی گفت که هرگاه حاجتی داشته باشی به حرمت سر معروف کرخی آن را از خدای تعالی درخواه که مستجاب شود. آنکس تعجب کرد که چگونه معروف تزکیه نفس خود میکند. معروف گفت این برای آن میگویم که سالها این سر را بر آستانه علی بن موسی الرضا نهاده ام 💢و ایضا بر السنه جمهور معروف و مشهور است که روزی تاجری بر درگاه حضرت امام همام آمده استدعا داشت که آن حضرت در حق او دعائی فرمائید که به برکت آن در سفر دریا از غرقه شدن ایمن باشد. اتفاقا آن حضرت به عبادتی مشغول بود لاجرم صورت مشغولی آن‌حضرت را به آن شخص گفتند و دوات و قلم گرفته بر رقعه چند کلمه نوشته به آن شخص دادند و گفتند اگر امواج دریا به تلاطم در آید، آنچه در این رقعه نوشته ام بر دریا بخوان که ساکن گردد و به سلامت به ساحل خواهی رسید 💢آن شخص رقعه را گرفته روان شد و چون در اثنای سفر دریا آثار طوفان ظاهر شد آن رقعه را بیرون آورد و خیال میکرد که در آنجا دعای ماثور از حضرت امام خواهد بود. دید که در آنجا این مضمون نوشته که: ای دریا بحق معروف کرخی که دربان علی بن موسی الرضا ع است از جوش وخروش بایست. آنشخص از غایت اعراض و اضطراب رقعه را به دریا انداخت و به مجرد وصول آن رقعه به دریا جوش وخروش برطرف شد 💢و آن شخص و سایر رفيقان او متنبه شدند و دانستند که حق و حرمت معروف به یمن دربانی حریم حضرت امام همام ع آن قدر بوده که حق سبحانه و تعال به بر کت او دریا را از اضطراب باز دارد 💢و از آن زمان تا الحال معمول جميع مسافران تجار آن است که چون آثار موج و طوفان ظاهر شود او را به حق معروف کرخی مقید به وصف دربانی امام سوگند میدهند که از اضطراب باز نشیند و تجربه نموده اند که مفید می افتد. 📚قاضی نورالله شوشتری، مجالس المومنین ج2 ص27 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b