هدایت شده از المرسلات
#معرفی_تدریس| شرح لمعه ج2
🔸کتاب المتاجر
🔸فقه 3 بخش اول
🔸 پایه پنجم
🎙با تدریس حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
تدریس "فشرده" این باب از کتاب شرح لمعه ان شاء الله همراه با بیان نکات کلی در فقه معاملات و نگاه تطبیقی با آثار دیگر شهید ثانی همراه است.
⭕️به علت محدودیت های کرونایی جلسات در کانال مدرسه مجازی المرسلات با هشتگ #لمعه_جواهری بارگزاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#فقه #سطح_یک #لمعه #مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
♨️#اندیشه_مطهر| فهرست سخنرانی ها و تدریس های استاد علی فرحانی پیرامون اندیشه های شهید مطهری
🔵🔵 مجموعه جلسات و تدریس آثار
🎙۱-دوره اندیشه میزان (جایگاه علمی آثار استاد شهید مطهری و ابعاد معنوی شخصیت ایشان)
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Dore/Andishe-Mizan-Shahid-Motahari
♦️۲- تدریس کتاب انسان و ایمان/ استاد علی فرحانی
http://ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensan-va-iman/
♦️۳- تدریس کتاب نظام حقوق زن در اسلام/ استاد علی فرحانی
🔵🔵سخنرانی های تک جلسه ای و موضوعی
🎙۱-عرفان و معنویت شهید مطهری
https://eitaa.com/almorsalaat/7329
🎙۲- عمل به تکلیف تنها راه رسیدن به کمال / درباره رابطه شهید مطهری و علامه طهرانی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/amal-be-taklif-v-shariat-tanha-rahe-residan-ne-kamal.mp3
🎙۳- کدام نظام فکری می تواند افرادی مثل شهید مطهری را تربیت کند؟
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/kodam-nazame-fekri-mitavanad-afradi-mesle-shahid-motahari-ra-tarbyat-konad@almorsalat.mp3
🎙۴- راه ناتمام شهید مطهری (ره)
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/rahe-natamame-shahid-motahari-400.02.12.mp3
🎙۵- شهید مطهری الگوی شهادت در جنگ نرم
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/shahid-motahari-olgooye-shahadat-dar-jange-narm@almorsalat.mp3
🎙۶- روش صحیح سلوک عملی در دوران پس از انقلاب با الهام از سیره شهید مطهری
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/solooke-enghelabi@almorsalat.mp3
🎙۷- وظایف افسر جنگ نرم
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/vazayefe-afsare-jange-narm-shahid-motahari@almorsalat.mp3
🎙۸- شهید مطهری و فقه
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/shahid-motahari-v-fiq.mp3
🎙۹- ناشناخته ماندن فقاهت شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/nashenakhte%20mandane%20faghahate%20shahidmotahari%20v%20rahbari@almorsalat.mp3
🎙۱۰- سلوک فکری در ادراکات اعتباری
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/solooke-fekri-dar-edrakate-etebari@almorsalat.mp3
🎙۱۱- آشنایی با کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی شهید مطهری
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/ashnayi-ba-ketabe-moghaddame-bar-jahanbi-eslami.mp3
🎙۱۲- درباره ضمیرناخودآگاه
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/zamire-nakhod-agah@almorsalat.mp3
🎙۱۳- خاطره خوش و جاوید شهید مطهری
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/khatere-khosh-v-javid.mp3
🎙۱۴- افسوس که شهید مطهری را از دست دادیم
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/nashenakhte%20mandane%20faghahate%20shahidmotahari%20v%20rahbari@almorsalat.mp3
🎙۱۵- لزوم هدف داشتن در حوزه
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/tabdile-aghaed-be-raftar-dar-aasare-shahid.mp3
🎙۱۶- تبدیل شدن عقائد به رفتار در آثار شهید مطهری
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/tabdile-aghaed-be-raftar-dar-aasare-shahid.mp3
#شهید_مطهری #المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
المرسلات
⏳#به_زودی ... 🔰مدرسه مجازی #المرسلات برگزار می کند: ♨️♨️دوره آموزشی کوتاه مدت: «چگونه تفسیر المیزا
#پیام_شما
سلام
اگه امکانش هست از اساتید خواهش داریم المیزان رو تدریس کنن
ب والله خیلی نیازه و لازمه و ما الان هر مقاله یا تحقیقی انجام میدن بزرگان ناگزیر هستن که ب المیزان هم نگاه کنن
و لذا حقیقتا واسه طلبه ها خیلی نیاز هست
💬Reza
📌انشالله پس از برگزاری دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» توسط استاد هاشمی، برنامه ای نیز برای تدریس متن المیزان خواهیم داشت.
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
المرسلات
✅#تحول_در_حوزه| بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه
📝#یادداشت| رسائل شیخ، اصولی برای فقه
▫️فلسفه وجودی علم اصول این است که نظام استنباطی ای طراحی کند که فقیه از آن در استنباطات فقهی خود استفاده کند. این نظام استنباطی چون می خواهد در فقه به کار رود، نباید به نحوی انتزاعی و مستقل از فقه بررسی و کار شود.
▫️متاسفانه از زمان مرحوم آخوند خراسانی به بعد، علم اصول و مسائل آن جنبه استقلالی پیدا کرد و به عنوان یک علم مستقل مورد بحث قرار گرفت. مسائل این علم، بدون در نظر گرفتن واقعیت فقه، به عنوان یک مسئله علمی مورد تحقیق قرار گرفت و جوانب مختلفی از آن را مورد کنکاش قرار دادند که بعضا به مواردی برمی خوریم که در فقه هیچ کارآیی ندارد.
▫️در این اتفاق عوامل متعددی دخیل هستند، اما عمده این مشکلات ناشی از مستقل دیدن این علم است. یکی از مسائلی که به استقلال این علم دامن زده است، مشکلی در نظام آموزشی است و آن مشکل، کم توجهی به فقه، در ضمن تحصیل اصول است.
▫️در تدریس های اصولی و یا در کتب اصولی، ارتباط مسائل با فقه دیده نمی شود و همچنین در سالیانی که طلاب مشغول تحصیل اصول هستند در کنار آن، کمتر به فقه و تحصیل عمیق آن می پردازند.
🤔برای حل این مشکل دو راهکار را می توان در آموزش رعایت کرد:
1️⃣در تدریس علم اصول از کتبی استفاده شود، که در آن، علم اصول و مسائل آن به نحو مستقل از فقه دیده نشده باشند. در این زمینه کتاب #رسائل از بهترین کتب است. هر چند این کتاب، از برخی جهات آموزشی دچار نقص است اما در حین خواندن این کتاب، انسان حس می کند که اصول را در متن فقه می خواند و از متن فقه بیرون نرفته است. شیخ در عمده مسائل این کتاب، از کتب فقها و همچنین از مسائل فقهی بهره می برد و به حمل شایع کاربرد آن مسئله اصولی را در فقه بیان می کنند. این روش شیخ در کمتر کتاب اصولی دیگری دیده می شود. البته در برخی کتب اصولی متاخر پس از هر بحثی، بخشی را به عنوان تطبیقات ذکر کرده اند، اما این روش از جهت ثمره عملی با روش شیخ بسیار متفاوت است.
👈شاهد این نگاه به کتاب رسائل این است که برخی از کتب اصولی را بدون اینکه آن استاد و یا طلبه، اطلاعی از فقه داشته باشد، می تواند تدریس و یا تحصیل کند اما برای فهم کتاب رسائل حتما باید تسلطی بر فقه هم وجود داشته باشد.
♨️لذا می توان کتاب رسائل شیخ را در یک تدوین دوباره، به یک کتاب آموزشی تبدیل کرد، به نحوی که جهات ارتباط فقهی آن از بین نرود.
2️⃣در سالیانی که طلاب به تحصیل اصول مشغول هستند، همان مقدار که به تحصیل اصول بها داده می شود و بلکه بیشتر از آن، به تحصیل فقه طلاب اهمیت داده شود. تا آنها همراه با تحصیل اصول، بر فقه نیز مسلط باشند و تحصیل اصول به تنهایی سبب نشود که در ذهنشان، علم اصول مستقل شود. لذا لازم است که مثلا در تدریس لمعه دقت و اهتمام بیشتری به خرج داده شود تا طلاب تسط کافی بر فقه پیدا کنند و آن را صرفا با شرح و تلخیص و به عنوان یک رساله عملیه نخوانند و همچنین در تدریس موثر کتاب مکاسب، اهتمام بیشتری وجود داشته باشد.
▫️به نظر می رسد که اگر در حوزه های علمیه به فقه سنتی توجه بیشتری شود، برکات زیادی حاصل خواهد شد انشالله.
✍️محسن ابراهیمی 00/09/14
#رسائل #فقه #اصول_فقه #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
📣سلسله نشست های زنده #مدرسه_مجازی_المرسلات
♦️#وحدت و #بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «#در_آستانه_حکمت»
🎙با ارائه حجت الاسلام محسن ابراهیمی
⏰دوشنبه ۱۶آذر۱۴۰۰، ساعت۱۹
📡پخش زنده از اسکای روم 👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1
#فلسفه #نشست_هفتگی
@almorsalaat
@majazi_almorsalaat
#مناجات
خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف میکنیم نادانیم، تو بر ما ببخش.
صحیفهامام ج۱۸ ص۴۸۱
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
vhdat-v-besatate-vojood-az-manzare-allame-v-ayatollah-mesbah.mp3
23.67M
🔵#فلسفه| وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت
🎙حجت الاسلام محسن ابراهیمی
📌جلسه پخش زنده از اسکای روم. 00/09/15
#فلسفه #در_آستانه_حکمت #در_محضر_علامه #مدرسه_مجازی_المرسلات #نشست_هفتگی
@almorsalaat
📝#یادداشت| نگاهی به مصلحت سلوکیه از منظر شیخ انصاری (ره)
◽️شروع فصل امکان تعبد به ظن در علم اصول، به شان نزول سوال ابن قبه صورت میگیرد اما تمام این فصل منحصر در این اشکال و جواب نیست بلکه بعد از بررسی اشکال ابن قبه عده ای از مطالب مطرح میشود که یکی از این مطالب کبرای مصلحت سلوکیه است.
◽️مرحوم شیخ قائلند که باید بین مرتبه انشاء و مرتبه فعلیت و به تبع بین مصالح مختصه به هر یک از این مراتب، تفکیک قائل شویم.
◽️در واقع مصالح و مفاسدی که قرار است مکلف آن را واجد شود، همان مصالح و مفاسد واقعیه است که به تبع آنها احکام انشائیه جعل میشود. اما در مرحله فعلیت، مولا باید مصالح اجتماع و مخاطبین را حین خطاب ملاحظه کند که البته این مصالح هیچ ارتباطی به مصالح و مفاسد واقعیه ندارد.
◽️سوالی که در مرحله فعلیت پیش می آید با سوالی که نسبت به مرتبه انشاء است، متفاوت بوده و جواب هر کدام نیز متفاوت است. سوال جعل حکم ظاهری و واقعی این است که «چرا شارع» امارات را جعل کرده است؟ اما سوال ابن قبه این است که «مکلف» در اثر عمل به اماره، چه چیزی را حائز میشود؟
◽️تمام اصولیین در مبحث جمع حکم ظاهری و واقعی، قبول دارند که باید جعلی که توسط مولا رخ میدهد مصلحتی داشته باشد. این همان #کبرای_اجماعی مصلحت سلوکیه است.
◽️شیخ با توجه به کبرای فوق، در جواب به سوال اول می فرمایند چون شارع در مقام فعلیت احکام را با لحاظ عقلاء بیان می کند و لسانش عقلائی است، پس می بایست طریقی را حجت بداند که غالبا مطابق با واقع است تا در نتیجه آن جمیع مکلفین بتوانند حظی از احکام شرعیه داشته باشد.
◽️به این شکل، در جواب به #سوال_اول است که نظریه مصلحت سلوکیه شکوفا میشود و این نظریه ارتباطی با سوال دوم ندارد. مرحوم شیخ تصریح می کند که طبق مصلحت سلوکیه، مدلول اماره حائز هیچ مصلحت مستقلی نمیشود بلکه این مصلحت صرفا مصحح جعل مولا است. مضاف به اینکه واضح است که مصلحت تسهیل و تدریج چیزی را به مکلف اضافه نمی کند. لذا وجهی برای ملازمه مصلحت سلوکیه و تصویب نیست.
◽️جالب اینکه مرحوم شیخ به #صراحت بین دو سوال فوق، تفکیک کرده اند. ایشان بعد از جواب به ابن قبه با عبارت: « و حیث انجر الکلام الی التعبد بالامارات الغیر العلمیه فنقول فی توضیح هذا المرام #و_ان_کان_خارجا_عن_محل_الکلام...» توضیح مصلحت سلوکیه را شروع می کنند.
◽️حقیقت این است که آنهایی که مصلحت سلوکیه شیخ را مستلزم تصویب می بینند، عبارتی را که دلیل بر این معنا می دانند، همان عبارتی است که محقق نائینی آن را شاهد بر #عدم_الاجزاء می داند. حال آنکه واضح است که عدم الاجزاء یعنی مکلف مصلحتی را حائز نمیشود.
◽️اساسا کسانی که مصلحت سلوکیه را مستلزم تصویب می دانند اولا دو سوال فوق را تفکیک نکرده و دچار مغالطه میشوند ثانیا گاها تصویب را هم درست معنا نمی کنند و به همین خاطر در باب اجزاء، تصویب را عامل عدم الاجزاء امارات معرفی می کنند. با اینکه مبحث اجزاء ناظر به ادله اَجزاء و شرائط است که البته تصویبی در آنجا معنا ندارد.
◽️بر همین اساس شیخ به زیبایی تصریح می کند که انسان، مکلف به واقعی است که مودّای ادله است. لذا در اثر عمل به ادله چه اصابه به واقع داشته باشد چه نداشته باشد تکلیف خود را انجام داده و هیچ ضربه ای هم به استکمال او وارد نمیشود.
◽️البته ناگفته نماند ممکن است برخی عبارات شیخ متشابه بوده و موهِم تصویب باشد اما اساسا باید بعد از تجمیع جمیع قرائن نسبت به کلام متکلم قضاوت کرد، لذا مجموع عبارات شیخ همان مطلبی را افاده می کند که تقریرش گذشت.
✍احسان چینی پرداز ۰۰/۹/۱۶
#پای_درس_استاد #رسائل #اصول
@almorsalaat
المرسلات
🔵#فلسفه| وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت
#گزارش_جلسه
🔵وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت
🔹در جلسه 15آذر در این موضوع توضیحاتی بیان شد که در ادامه خلاصه آنها ذکر می شود:
▫️بر اساس عباراتی از کتب حضرت آیت الله مصباح همچون تعلیقه شماره 18 و 29 از کتاب تعلیقه بر نهایه الحکمه و همچنین درس 28 و 29 از کتاب آموزش فلسفه چنین جمع بندی ای از دیدگاه ایشان به نظر می رسد:
🔸ایشان پس از اینکه برهان بر اصالت الوجود را اقامه می کنند، در واقع چنین معتقد می شوند که ما در خارج موجودات متکثری داریم که هر موجودی، وجودش اصیل و ماهیتش اعتباری است. لذا آنچه در خارج موجود است، #وجودات متکثر است.
🔸بر اساس این دیدگاه، ایشان پس از بیان و بررسی اقوال مختلف در معنای وحدت و همچنین مناقشه در استدلالی که علامه برای وحدت وجود اقامه کرده است، چنین نتیجه می گیرند که هر وجودی از آن وجودات متکثر، خودش واحد است، اما وحدتی برای کل عالم تصویر نمی شود.
🔸همچنین در تبیین نسبت بین وجودات متکثر، معتقدند که وجوداتی که رابطه علیت بین آنها برقرار است، سلسله ای از علل و معالیل را تشکیل می دهند که هر معلولی نسبت به علت خود ربط است اما وجوداتی که در یک مرتبه هستند و علیتی بین آنها برقرار نیست، متبائن از هم هستند.
🔸به طور خلاصه می توان بیان کرد که در بین اقوال موجود در این مسئله، قول ایشان بسیار شبیه به قول مشائین است که معتقد به وجودات متبائن به تمام ذات هستند.
🔸همچنین چون ایشان وجود واحدی را در خارج تصویر نمی کنند در تفسیر جمله «الوجود بسیط» می فرمایند که مراد این است که هر وجودی از موجودات متکثر خارجی، بما انه وجود عینی، بسیط است.
▫️اما بر اساس تبیینی که استاد علی فرحانی از دیدگاه علامه طباطبایی بیان می کنند و شرح آن در کتاب «در آستانه حکمت» آمده است:
♦️پس از اصالت وجود، ماهیت که علت تکثر موجودات در خارج بود، پوچ و باطل می شود و صحنه خارج را فقط وجود پر می کند. و از آنجایی که در خارج چیزی به جز وجود نیست، آنگاه در واقع ملاک کثرت وجودات ازبین می رود و آنچه در خارج موجود است، وجود واحدی به وحدت شخصی است.
♦️همچنین آن وجود واحد، بسیط است. چون لازمه ترکب، تفاوت اجزاء است و در خارج چون چیزی به جز وجود نیست، ترکب نیز بی معناست.
♦️اما از آنجایی که کثرت نیز بدیهی است، بر اساس تشکیک معتقد می شویم که همان وجود واحد بسیط در خودش کثرات را به نحو وجودربطی دارد و برا این اساس توحید ناب قرآنی، حاصل می شود.
♦️در نتیجه به تقریر استاد فرحانی بر اساس نگاه علامه طباطبایی از اصالت وجود، وحدت و بساطت از لوازم اصالت وجود است و اثبات آن نیاز به حد وسط مستقلی ندارد.
✍️محسن ابراهیمی 00/09/16
#فلسفه #یادداشت
@almorsalaat
⭕️#یادداشت| إنقضی عنّا التلبّس أم لا؟
🔹امروز 16 آذر است
🔹این روز برای ما طلبه دانشجوها خیلی خاطرات شیرینی را تداعی می کند.
🔹تا این مناسبت فرا رسید بی معطلی دست به قلم شدم که به رسم دوران دانشجویی در این باب وجیزه ای بنویسم.
🔹بعد به خودم آمدم؛ پرسیدم آخه تو چرا ؟ تو که سالهاست طلبه شدی؟ مگر اصول فقه نخوانده ای که در مبحث مشتق عنوانی هست "ما انقضی عنه التلبس" که اگر یک مبدا در گذشته برای یک ذاتی ثابت بوده است بعد از منقضی شدن آن مبدا از آن ذات، استعمال علی نحو حقیقت نخواهد بود!!!
🔹پاسخ دادم؛ کی گفته دانشمندان اصولی ما همه چیز را فرموده اند و جای تکامل مباحث نیست؟ اینجا می شود به این بحث مشتق یک فرعی اضافه کرد و آن اینکه؛ اگر ذاتی که قبلا مبدئی برای او ثابت بوده است ولی روح و قلب آن ذات همچنان نزد آن مبدأ گیر است، این را چه باید کرد استعمال آن حقیقی ست یا مجازی ؟. التحقیق: پاسخ روشن است 😊
🔹از این مانع که گذشتم شبهه دیگری به ذهن آمد؛ مگر شما عاشق و سرسپرده حوزه علمیه نیستید مگر قرآن نخواندید که فرمود"ما جعل اللَّه لرَجُل من قَلْبَیْن فی جَوْفه " دو دلبر در یک قلب نمی گنجد.
🔹قلت: این دانشگاه بود که ما را به حوزه رساند اگر نبود آن سکوی پرتاپ، آن تشکلات دانشجویی که واقعا شبیه ترین محیط به جبهه ها هستند؛ جنگ مقدس فکری_فرهنگی، اخلاص، گمنامی، ایثار، تلاش خستگی ناپذیر، بیداری های شبانه برای برنامه های فرهنگی پیش رو و...آنچنان این فضا، جهان بینی و عمق اندیشه ماها را متحول می ساخت و آتشی در ذهن و قلب ماها روشن می کرد که جز با آمدن به حوزه علمیه این عطش فرو نمی نشست.
🔹گاهی از ما طلبه دانشجوها می پرسند چرا فلان موقعیت را رها کردید و به حوزه رفتید؟ پاسخ این است ما عنان اندیشه ورزی و اندیشه خواهی از کف داده بودیم ما از خود اختیار نداشتیم نمی شود از یک انسان عطشان که به سمت چشمه در حال دویدن است پرسید چرا ؟
🔹طلاب دانشجو خیلی شبیه مهاجرین در صدر اسلام اند. انصار بسیار فداکاری و جانفشانی کردند و به اوج رسیدن. اما قصه مهاجرین قصه دیگری است آنها به خانه و کاشانه و جایگاهی که عمری برای آن زحمت کشیده بودند پشت پا زدند تا به وصال معشوق برسند. در میان رفقای ما دندان پزشک است، تحصیل کرده فیزیک از دانشگاه آلمان، استاد، مهندس، شغل های با درآمد بالا و... همه را گذاشتند و لبیک گویان آمدند و به اقتضای سن شان از همان اوائل هم درگیر خانواده و بچه و مشکلات زندگی اند یک جهاد علمی و معنوی تمام عیار ....
🔹خلاصه بعد از پاسخ به شبهات ذهنی خود خواستم شروع به نوشتن کنم که دیدم متن طولانی می شود فقط به یک جمله اکتفا می کنم:
✅خدا قوت سربازان مجاهد امام زمان عج، بی راهه نیست اگر روز دانشجو و روز طلبه را از روی داستان فداکاری شما بازنویسی کنند.
✍️حجت الاسلام شیخ علی امیری 00/09/16
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b