#تدریس| الاجتهاد و التقلید اثر امام خمینی (ره)
🔰استاد علی فرحانی، در ادامه تدریس آثار امام خمینی (ره)، تدریس کتاب "الاجتهاد و التقلید" را شروع می کنند.
📌زمان و مکان برگزاری: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۱:۳۰ در کانال المرسلات در روبیکا👇
rubika.ir/almorsalaat
🔉صوت جلسات در👇
eitaa.com/majazi_almorsalaat
دانلود متن pdf کتاب
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد #فقه
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
001-400.01.15.MP3
27.87M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه ۱- ۴۰۰/۱/۱۵
@majazi_almorsalaat
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
💠با عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه همزمان با نیمه شعبان #هفتمین_دوره_کشوری_بینش_مطهر را آغاز میکنیم.
🖊ویژگی های دوره:
🔰 برگزاری دوره به دو صورت آنلاین و آفلاین
🔰 تدوین کتب آموزشی مطابق آثار شهید مطهری ( ایجاد نظام فکری منسجم)
🔰ارتباط مستمر با اساتید حوزه و دانشگاه
🔰اعطای گواهی معتبر کشوری
⏳مهلت ثبت نام: ۱۸ فروردین
✅ لینک ثبت نام
https://idpay.ir/dore7/800000
💢آیدی راهنمایی و رفع موانع ثبت نام برادران:
@binesh_qom
💢آیدی ثبت نام و رفع موانع ثبت نام خواهران :
@shahid133
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
@bineshemotahar_qom
دبیرخانه بینش مطهر استان قم
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
259-400.01.16.mp3
3.49M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۵۹- ۴۰۰/۰۱/۱۶
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۵۹- ۴۰۰/۰۱/۱۶ @majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب #واجب_مطلق_و_مشروط
تقسیمات واجب، گاهی تقسیم واجب (مانند تعبدی و توصلی) است و گاهی تقسیم وجوب (مانند مطلق و مشروط که البته این نوع منحصر در همین مصداق است) است.
زیربنای تقسیم واجب به مطلق و مشروط، قول به امکان تقیید «وجوب» است. اگر شخصی منکر تقیید وجوب شود، تقسیم واجب به مطلق و مشروط، سالبه به انتفای موضوع خواهد بود.
آخوند خراسانی در کفایه می فرماید که قول به عدم امکان تقیید وجوب، منسوب به شیخ است. وجوهی برای وجه انتساب این قول به شیخ (و عدم انتساب قطعی) وجود دارد:
وجه اول این است که جناب شیخ این بحث را فقط در مورد قید زمان مطرح کرده است و قائل است که زمان نمی تواند قید وجوب باشد. اما از این قول نمی توان گفت که شیخ مطلقا منکر رجوع قید به وجوب است.
وجه دوم این است که: بحث رجوع قید گاهی به صورت ثبوتی و در مورد حکم و بعث بیان می شود و می گوییم که آیا بعث می تواند مقید بشود یا خیر؟ این بحث بحث اصلی و اصولی تقسیم واجب به مطلق و مشروط است و گاهی به صورت اثباتی و زبان شناسانه در مورد دال بر وجوب مطرح می شود به این صورت که آیا دال بر وجوب (مثلا هیئت) می تواند مقید شود یا خیر؟
آنچه که از شیخ موجود است، این است که هیئت که یکی از دوال بر وجوب است، نمی تواند مقید شود. اما از این دیدگاه نمی توان، انکار تقسیم مطلق و مشروط را نتیجه گرفت.
چرا که اولا دال بر وجوب منحصر در هیئت نیست و در مثل «کتب»، ماده دلالت دارد. ثانیا بر فرض که دال بر وجوب منحصر در هیئت باشد، این قول شیخ در مورد عدم تقیید هیئت است و نمی توان از آن نتیجه گرفت که وجوب مقید نمی شود چون این دو، دو مسئله هستند و نمی توان بین آنها ملازمه برقرار کرد.
یکی از ثمرات مهم بحث مطلق و مشروط، حل مشکل مقدمات مفوته است. در مقدمات مفوته، اگر زمان قید وجوب باشد، مشکل ایجاد می شود چون قبل از تحقق زمان وجوب، وجوب مقدمات محقق نمی شود. اما اگر زمان قید واجب باشد و وجوب نسبت به زمان مطلق باشد، آنگاه وجوب واجب، قبل از زمان امتثال آن وجود دارد و لذا اشکالی در تحقق وجوب برای مقدمات وجود ندارد.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
002-400.01.16.mp3
6.06M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه ۲- ۴۰۰/۱/۱۶
@majazi_almorsalaat
⭕️كفيلة بجميع احتياجات البشر؛
🔰كانت ديانة الإسلام كفيلةً بجميع احتياجات البشر؛ من اموره السياسيّة و اجتماعاته المدنيّة إلى حياته الفرديّة- كما يتّضح ذلك بالرجوع إلى أحكامه في فنون الاحتياجات، و شؤون الاجتماع و غيرها.
📚امام خمینی، الاجتهاد و التقلید ص۵
#در_مدرسه_امام_خمینی #دین_حداکثری
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
260-400.01.17.mp3
6.72M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۶۰
سه شنبه ۴۰۰/۰۱/۱۷
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
003-400.01.17.mp3
6.79M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه۳
سه شنبه ۴۰۰/۱/۱۶
@majazi_almorsalaat
💠#معرفی_تدریس| دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
🔰استاد حجت الاسلام احمد هروی
🔊در حال حاضر تدریس کتاب #الارث در مدرسه علی بن موسی الرضا (ع) تهران و تدریس کتاب #الحج در مدرسه کریمه اهل بیت (س) قم، در حال برگزاری است.
📌صوت جلسات تدریس این کتاب در کانال دروس مجازی المرسلات بارگزاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#فقه
@almorsalaat
#درخواست_هم_بحث
🌀یکی از اعضای کانال که در حال استماع صوت های تدریس #اصولالفقه استاد هستند، نیاز به #هم_بحث دارند.
🔰اگر کسی از دوستان تمایل به مباحثه اصولفقه دارد به @ad_almorsalaat پیام دهد.
@almorsalaat
#درخواست_هم_بحث
🌀یکی از اعضای کانال نیاز به #هم_بحث برای کتاب #لمعه دارند.
🔰اگر کسی از دوستان تمایل به مباحثه لمعه دارد به @ad_almorsalaat پیام دهد.
@almorsalaat
🌀#حوزه_علمیه| حوزه علميه اگر درست بشود، ايران درست مى شود.
💠راجع به حوزه علميه، عقيدهام بر اين است كه بايد به آن بيشتر از همه چيز توجه كرد؛ چرا كه حوزه علميه اگر درست بشود، ايران درست مىشود.
💠و اگر- خداى نخواسته- در حوزه علميه فسادى به وجود آيد- و لو در دراز مدت- در سرتاسر ايران آن فساد پيدا مىشود و آنها كه هميشه در فكر بودهاند كه در حوزه علميه نفوذ كنند، به همين خاطر است. #نفوذ آنها، نفوذ ظاهرى نيست كه معلوم باشد فلان آقا نفوذى است. چه بسا بيشتر از شما اظهار ديانت بكند، مع ذلك، در موقع مناسب كارش را انجام دهد. اينها از مشكلات حوزه است.
📚صحیفه امام، ج۲۰ ص۱۹۰
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
#المرسلات را به دوستان خود معرفی کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ #مراقبه_و_محاسبه_اعمال:
🔹 اى عزيزان من! #محاسبه و #مراقبه را در تمام اعمال و گفتار و كردارتان بايد داشته باشيد، نه سال و ماهى يك مرتبه؛ بلكه شبانه روزى يك مرتبه، اگر نگوئيم ساعتى يك مرتبه محاسبه و هر آنى مراقبه لازم است.
🔹اگر نفس را آزاد گذاشتيد و مراقب آن نبوديد و محاسبه اعمال نكرديد و دوش به دوش غفلت عمر را گذرانديد، از سوء خاتمه بترسيد.
🌐ندای سعادت
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
meghdare-niaz-be-adabiate-ararb-az-negahe-emam.mp3
2.33M
🔊#طلبه_موفق| مقدار نیاز به ادبیات عرب از نگاه امام خمینی/ اجتهاد در ادبیات نیاز نیست.
🔰استاد علی فرحانی
📖عبارت امام: العلم بفنون العلوم العربيّة بمقدار يحتاج إليه في فهم الكتاب و السنّة، فكثيراً ما يقع المحصّل في خلاف الواقع؛ لأجل القصور في فهم اللّغة و خصوصيّات كلام العرب لدى المحاورات، فلا بدّ له من التدبّر في محاورات أهل اللّسان، و تحصيل علم اللّغة و سائر العلوم العربيّة بالمقدار المحتاج إليه. (الاجتهاد و التقلید ص9)
#در_مدرسه_امام_خمینی #ادبیات_کاربردی
@almorsalaat
1.03M
♨️#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: بنده امسال پایه اول هستم و 17 سال دارم، حوزه ما در تهران به گونه ای هست که دروس فوق برنامه زیاد دارن و چون هدف و مقصود بنده اجتهاد هست، میخواستم از شما این سوال رو بپرسم که اگر بنده به قم بیام به هدفم میرسم یا خیر؟؟ چون بعضی از افراد میگن که در سال های اول طلبه نباید به قم بره.
🌀پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید.
#مهارتهای_تحصیل_علم
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| مفاخر اسلام ج 12؛ زندگی نامه آیة الله العظمی بروجردی به قلم مرحوم استاد علی دوانی
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/68
#تراجم #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
261-400.01.18.mp3
5.68M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۶۱
چهارشنبه ۴۰۰/۰۱/۱۸
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۶۱ چهارشنبه ۴۰۰/۰۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب #مطلق_و_مشروط
حضرت امام (ره) در نقد کلام شیخ انصاری، ضابطه ای را برای تفکیک قیود واجب (راجع به ماده) از قیود وجوب (راجع به هیئت) بیان می کنند.
نکته ای که استاد در این جلسه تاکید کردند و قابل توجه است این است که: حضرت امام (ره) پس از بیان ضابط و میزان، مثالی را ذکر می کنند و سپس می فرمایند که «ان للقیود الراجعه الی الهیئه موارد آخر». ظاهر این عبارت این است که گویا حضرت امام همانند آخوند می خواهند، مواردی را استقراء کنند و این با اینکه در ابتدا می خواهند میزان را بیان کنند، ناساگار است.
اما با توجه به اینکه حضرت ایشان، ابتدا ضابط را بیان کرده است، مواردی را که در ادامه بیان می کنند در واقع مثال های دیگری برای همان ضابط است. استاد در ضمن توضیح بحث، آن فاعده کلی را بر این موارد اُخر نیز تطبیق کردند.
از این تفسیر عبارت امام (ره) پاسخ اشکالات برخی از شاگردان امام (ره) به ایشان بدست می آید. چرا که اشکالات امام (ره) به برخی دیگر از بزرگان همچون آقا ضیاء، اشکال به ضابطه کلی آنهاست و ضابطه آنها را جامع نمی داند. اما به جناب آخوند اشکالی وارد نیست چون ایشان در مقام بیان ضابط نبوده است.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
004-400.01.18.mp3
6.43M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه۴
چهار شنبه ۴۰۰/۱/۱۸
@majazi_almorsalaat
meghdare-niaz-be-mantegh-dar-estenbat.mp3
775.4K
🌀#طلبه_موفق| مقدار مورد نیاز به #منطق در استنباط از نگاه امام خمینی
🔰استاد علی فرحانی
📖عبارت امام: تعلّم المنطق بمقدار تشخيص الأقيسة، و ترتيب الحدود، و تنظيم الأشكال من الاقترانيّات و غيرها، و تمييز عقيمها من غيرها، و المباحث الرائجة منه في نوع المحاورات؛ لئلّا يقع في الخطأ، لأجل إهمال بعض قواعده. و أمّا تفاصيل قواعده و دقائقه الغير الرائجة في لسان أهل المحاورة، فليست لازمة، و لا يحتاج إليها في الاستنباط. (الاجتهاد و التقلید ص10)
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@almorsalaat
🌀فقه الله الاکبر
🌐فقه اسلامى، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نيست؛ فقه اسلامى مشتمل بر جوانبى است كه منطبق بر همهى جوانب زندگى انسان است؛ فردياً، اجتماعياً، سياسياً، عبادياً، نظامياً و اقتصادياً؛ فقه الله الأكبر اين است. آن چيزى كه زندگى انسان را اداره مىكند يعنى ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگى و ارتباطات اجتماعى و ارتباطات سياسى و وضع معيشتى و ارتباطات خارجى، فقه است.
🔰رهبر معظم انقلاب 70/11/30
#کلام_ولی #فقه #دین_حداکثری
@almorsalaat
#مناجات_شعبانیه| للسالک ان لا یترک بعض فقراته فی تمام السنه
🔰مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی، کتاب المراقبات
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
#تدریس| سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)»
🔰استاد علی فرحانی
📆 پنجشنبه ها ساعت ۹ الی ۱۱
📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح
✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است.
🔘لینک شرکت مجازی
https://b2n.ir/955386
@almorsalaat