eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ ♨️ 🎙استاد علی فرحانی 💢مقدمات: ✅الموجز/ آیت الله سبحانی https://eitaa.com/almorsalaat/5776 ✅اصول الفقه/ آیت الله مظفر eitaa.com/almorsalaat/395 💢سطح عالی ✅دوره کامل رسائل/ شیخ انصاری eitaa.com/almorsalaat/1353 ✅دوره کامل کفایه/آخوند خراسانی eitaa.com/almorsalaat/3773 💢دروس آزاد: ✅مناهج الوصول/ امام خمینی eitaa.com/almorsalaat/1843 ✅تعادل و تراجیح/ امام خمینی b2n.ir/ta-v-ta ✅آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 ✅جلسات تدریس «اصول فقه فرهنگ» https://eitaa.com/almorsalaat/6161 💢درس خارج اصول ✅درس خارج اصول (از ابتدا) با محوریت کتاب مناهج الوصول حضرت امام http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ادبیات به چه مقدار؟_01_01.mp3
2.78M
🎙| چه مقدار ادبیات بخوانیم؟! / علم اصول؛ همچون پلیس چهارراه استنباط است 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 📌نقش مهم فهم اصحاب در استنباط/ ملاک، اطمینان به صدور روایت است نه توثیق راوی در علم رجال 🎙علامه طهرانی 💠و ما در اصول ثابت كرده‌ايم كه هر خبرى كه صحيح السَّند باشد، ولى اصحاب از آن اعراض نموده باشند، قابل عمل نيست، بل كلَّما زاد صحّةً‌ زاد ضعفًا؛ و هر خبر ضعيفى را كه معمولٌ‌به اصحاب باشد، بايد اخذ كرد و اين عمل اصحاب، جابرِ سند آن مى‌شود. 💠و از اينجا است كه ما مى‌بينيم بسيارى از روايات كافى - بلكه اكثر آن - ضعيف السَّند است، و اگر كسى به كتاب مرآت العقول مراجعه كند خواهد يافت كه علاّمۀ مجلسى در هنگام بيان راويان احاديث، غالب آنها را ضعيف مى‌شمارد، در حالى‌كه مى‌دانيم كتاب كافى از كتب معتبره ما است؛ بلكه از معتبرترين كتب ما است. 💠و علّت آن است كه: نفس درج احاديث در اين كتاب و در ساير كتب أربعه (چون من‌لا يحضره‌الفقيه و استبصار و تهذيب) از چنان شيوخى كه از لحاظِ‍‌ وثاقت و وَرَع و امانت و علم و تبحّر در فنّ‌ حديث و مقبول و مردود بودن آن، در درجۀ أعلى قرار دارند، خود موجب اطمينان به صدور است. 💠و از همين جهت است كه اخباريين قاطبةً‌ و بسيارى از علماء اصوليين، جميع روايات واردۀ در كتب أربعه را صحيح و واجب‌العمل مى‌دانند؛ ولى ما مى‌گوئيم: نفس درج احاديث در اين كتاب‌ها وجوب عمل نمى‌آورد و آنها را صحيح نمى‌كند، ولى بدون شكّ‌ به مقدار معتنابهى درجۀ ارزش حديث را بالا مى‌برد و با ضمّ‌ مختصر قرينۀ خارجيه و بعضى از شواهد، آن را صحيح و لازم‌الاتّباع مى‌كند. 📚مطلع انوار. ج 6. ص 275 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙رهبر معظم انقلاب 69/03/10 🌀در تاريخ پُرماجراى انقلاب، هيچ روزى مانند نبود كه در آن، مردى از دودمان و بر شيوه‌ى آنان، با دستى پُرمعجزه و دلى به عمق و وسعت دريا، در ميان مردمى شايسته و چشم به راه، چون آيه‌ى رحمت فرود آمد و آنان را بر بال فرشتگان قدرت حق نشانيد و تا عرش عزت و عظمت بركشيد. 📌تصویر: سخنرانی امام (ره) در بهشت زهرا(س)، 12بهمن57 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰| شعارهای انقلاب اسلامی، جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌زنده‌ هستند ▫️برای همه‌چیز می توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است. ، ، ، ، ، ، ، ، هیچیک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها. ✍رهبر معظم انقلاب، بیانیه گام دوم 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
005-emamkhomeini.olgooye.hamejanebeh@almorsalat_01_01.mp3
12.36M
🔊| عبارت عجیب آیت الله اراکی در مورد حضرت امام/ امام، شخصیتی ذوابعاد و‌ عجیب/ با کتب و عبارات حضرت امام، مأنوس باشید 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس الموجز. سال 86 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0033-KharejFeq-14021110.MP3
28.79M
🔊| مروری بر‌ مباحث گذشته در باب مطهریت مضاف و ازاله نجاست در تطهیر و مرسله شیخ مفید در این مبحث/ قرائت و توضیح عبارت صاحب حدائق (ج اول ص 402) در رابطه با عبارت شیخ مفید/ عدم امکان قبول این مطلب منقول از شیخ مفید در مبحث فعلی/ کیفیت استفاده از عبارات فقهاء در نقل احادیث/ اشاره ای به کلام سید مرتضی/ ارجاع به عبارت شیخ اعظم در باب تعیین ذوالخیار در خیار حیوان (ناظر به قول سید مرتضی) 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 10/11/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه (ره) 🌀مجموعه صوتی نگاهی به دریا شامل بیش از 50 قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون سیره علمی و عملی و اندیشه و و و امام خمینی (ره) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/emamkhomeini/ 🌀امتیازات و شاخصه های دستگاه اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 🌀اصول فقه فرهنگ با تکیه بر منظومه اجتهادی امام خمینی (ره) https://eitaa.com/almorsalaat/6161 🌀مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام فلسفی و انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/3498 🌀تدریس کتاب الموجز (به عنوان گام اول در یادگیری اندیشه اجتهادی امام خمینی (ره) https://eitaa.com/almorsalaat/5776 🌀تدریس کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره) http://eitaa.com/almorsalaat/1843 🌀تدریس رساله فقهی لاضرر اثر امام خمینی (ره) http://eitaa.com/almorsalaat/3495 🌀تدریس رساله فقهی اجتهاد و تقلید اثر امام خمینی (ره) http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/ 🌀تدریس کتاب تعادل و تراجیح اثر امام خمینی (ره) http://b2n.ir/ta-v-ta 🌀مجموعه جلسات اندیشه های تمدن ساز امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/tamadoneslami/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عبد الله نه عبد الواقع_01.mp3
5.18M
🔊| مکلف به واقع یا مکلف به اوامر و نواهی شرعیه؟ آیا علامه طباطبایی، اثر وضعی را قبول نداشتند؟! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 آن چیزی که زندگی انسان را اداره می کند است 🎙رهبر معظم انقلاب 💠 ما اگر بخواهیم آنچه را كه باید عمل بشود، در یك جمله خلاصه كنیم، آن یك جمله عبارت از فقه اسلامی است. ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده كنیم. فقه اسلامی، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نیست؛ فقه اسلامی مشتمل بر جوانبی است كه منطبق بر همه‌ی جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاً؛ فقه‌اللَّه الأكبر این است. آن چیزی كه زندگی انسان را اداره می‌كند - یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی - فقه است. 💠 اگر ما بخواهیم در طول سال این فقه را فقط یاد بگیریم، آیا میتوانیم؟ عمل کردن، از یاد گرفتن مشکلتر است. این‌طور نیست که وقتی ما بخواهیم در یک جامعه گناه از بین برود، با اشاره‌یی یا با اعمال زوری بشود این کار را کرد. اگر بخواهیم فقر از جامعه برود و زایل بشود، این‌طور نیست که جامعه‌یی که سالهای متمادی، بلکه متمادی، از همه جهت موارد درآمدی و ارتباطات اقتصادی او زیر فشار سلطه‌های ظالم بوده، ما بتوانیم در مدت کوتاهی به این جامعه نظم و نسقی بدهیم؛ این کار بسیار سخت است. ، اداره‌ی زندگی و مواجه شدن با واقعیت، به مراتب دشوارتر است از آنچه که از ترتیب اوضاع در ذهن انسان میگذرد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ حضرت مهدی(عج) است/ ایجاد حکومت جهانی اسلام، هدف عظیم انقلاب است. 🎙امام خمینی 🌀سلام و درود به پيشگاه مقدس مولود نيمه شعبان و آخرين ذخيره امامت حضرت بقية اللَّه- ارواحنا فداه- و يگانه دادگستر ابدى و بزرگ پرچمدار رهايى انسان از قيود ظلم و ستم استكبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعى او، سلام بر غيبت و ظهور او و سلام بر آنان كه ظهورش را با حقيقت درك مى‏ كنند و از جام هدايت و معرفت او لبريز مى ‏شوند. 🌀سلام بر ملت بزرگ ايران كه با فداكارى و ايثار و شهادت راه ظهورش را هموار مى ‏كنند. 🌀انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. 🌀بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد است منصرف كند. 🌀چه كسى است كه نداند مردم عزيز ما در سختى هستند و گرانى و كمبود بر طبقه مستضعف فشار مى‏ آورد، ولى هيچ كس هم نيست كه نداند پشت كردن‌ به فرهنگ دوَل دنياى امروز و پايه ‏ريزى بر مبناى اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامى با امريكا و شوروى، فشار و سختى و شهادت و گرسنگى را به دنبال دارد و مردم ما اين راه را خود انتخاب كرده ‏اند و بهاى آن را هم خواهند پرداخت و بر اين امر هم افتخار مى‏ كنند. اين روشن است كه شكستن فرهنگ شرق و غرب، بى‏ شهادت ميسر نيست. 📚صحيفه امام، ج‏۲۱ص۳۲۵ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) 📌مختصرى درباره حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه)/ تفاوت دوران امام کاظم با امام رضا و امام صادق علیهم السلام/ سختی های شدید امام کاظم در طول زندگی و نحوه شهادت ایشان 🔰شهید مطهری ◾️امشب شب وفات حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه) است. امام موسى بن جعفر عليه السلام يك تاريخچه مخصوص به خود دارند كه هم با تاريخچه پدرشان امام صادق عليه السلام فرق مى‏كند و هم با تاريخچه فرزندشان امام رضا عليه السلام؛ مقصودم اين است كه زمانشان نه شبيه به زمان امام صادق است و نه شبيه به زمان حضرت رضا. ◾️زمان امام صادق دوره فَترت است؛ دوره‏اى است كه حكومت از دوده‏اى به دوده ديگر منتقل مى‏شود، از امويها به عباسيها، و چون دوره انتقال حكومت است، براى يك مدت موقت (فاصله اول جوانى تا چند سال مانده به آخر عمر ايشان، نه همه عمرشان) دوره فترت و آزادى بود. در اين دوره امام صادق توانستند وظايفى را كه خداى متعال به عهده‏شان گذاشته است از تعليمات و بسط معارف و علوم اسلامى به قدر معتنابهى انجام بدهند به گونه‏اى كه آنچه ما الآن داريم، بيشتر از ايشان است. اواخر زمان حضرت صادق كه دوره منصور دوانيقى پيش آمد دوباره استبداد- مثل همان دوره بنى اميه، دوره عبد الملك مروان و معاويه و يزيد- شديد شد، به طورى كه حضرت سخت تحت نظر قرار گرفتند و مكرر ايشان را از مدينه به عراق مى‏خواستند ◾️دوره امام كاظم عليه السلام مقارن است با آخر دوره منصور و بعد چند سالى دوره مهدى عباسى پسر منصور و بعد چند سالى دوره پسر مهدى به نام هادى و بعد دوره هارون الرشيد، يك طاغوت بسيار بزرگ و يك خليفه بسيار مقتدر. بيشتر فشارهايى كه به ايشان آمد، در زمان هارون بود. ◾️اما اينكه [دوره امام كاظم‏] با زمان حضرت رضا متفاوت است: ◾️هارون پسرهايش را دوست داشت، هم امين را و هم مأمون را؛ مأمون را به خاطر لياقتش و امين را به خاطر مادرش زبيده كه دختر عمويش بود و امين از طرف مادر هم از بنى العباس بود. خلافت را ميان اين دو تقسيم كرد و قسمتهاى عراق و حجاز و يمن و مصر و شام و سوريه را به امين واگذار كرد و مأمون را هم وليعهد كرد و قسمتهاى خراسان و ... را به او واگذار كرد. ولى بعد دو برادر با يكديگر جنگيدند، جنگ بسيار شديد، تا اينكه امين كشته شد و نوبت به مأمون رسيد. ◾️مأمون در شرايط خاصى قرار گرفته بود چون حامى‏اش ايرانيها بودند و ايرانيها علاقه‏مند به اهل بيت بودند و مجبور بود رعايت جانب اهل بيت را بكند. اين بود كه حضرت رضا را احضار كرد و پيشنهاد ولايتعهدى به ايشان داد و حضرت حاضر نمى‏شدند قبول كنند، بعد مى‏خواست به زور ولايتعهد را به ايشان بدهد، باز هم قبول نكردند و در نهايت حضرت جنبه تشريفاتى به قضيه دادند، كه داستانش مفصل است. ◾️ولى زمان حضرت كاظم يك دوره بسيار بسيار شديدى است. علت اصلى هم اين بود كه على رغم همه تضييقات و فشارها و جاسوسيها [علاقه مردم به ائمه اطهار برقرار بود.] در تاريخ زندگى ائمه مى‏بينيد كه مثلا يك‏دفعه شبانه مى‏ريختند داخل خانه امام صادق ببينند چه چيزى پيدا مى‏كنند، چه نامه‏اى و از چه كسى پيدا مى‏كنند، آيا اسلحه يا پولى بيشتر از حد متعارف پيدا مى‏كنند كه علامت اين باشد كه سرباز تهيه مى‏كنند. ◾️اين كار مكرر انجام شده است. يك‏دفعه مى‏ريختند به خانه حضرت امام موسى كاظم. در مدينه يك وقت خيلى جنايت و خشونت كردند. در يك وضع بسيار بدى ريختند به خانه امام. ◾️اينها آن‏قدر تضييق مى‏كردند كه حتى نمى‏خواستند ائمه نان شبشان را داشته باشند؛ مى‏گفتند اينها نبايد چيزى داشته باشند. امام كاظم گاهى در شرايطى به سر مى‏بردند كه خانواده‏شان به قدر كافى ساتر براى نماز نداشتند، به طورى كه زنها وقتى مى‏خواستند نماز بخوانند به نوبت مى‏خواندند يا اگر مى‏خواستند بيرون بروند، به نوبت مى‏رفتند. اين مقدار لباس نداشتند كه خودشان را به قدر كافى بپوشانند. جلادها مى‏ريختند داخل خانه و هر چه بود غارت مى‏كردند و مى‏بردند. ◾️ولى همه اين كارها از نظر نفوذ و محبوبيت و علاقه مردم نتيجه معكوس مى‏داد. مردم هر چه بود، به حسب فطرت مسلمان بودند و دنبال حقيقت مى‏گشتند. بعضى از اينها هيچ [روزنه‏اى باقى‏] نمى‏گذاشتند، در زمان امام صادق و زمان امام كاظم هر كسى را كه تشخيص مى‏دادند [علاقه‏اى به امام دارد،] آن بهترين اصحاب و يارانشان را [تحت فشار قرار مى‏دادند. حاكم مدينه در زمان منصور] داود بن على يكى از ياران امام صادق را كشت. وقتى اين مرد بزرگوار كشته شد امام صادق بسيار ناراحت شد كه بعد هم طولى نكشيد كه بلا به سر خود آن قاتل آمد. ◾️به هر حال اين محبوبيت ائمه خشم و غضب اينها را بيشتر تحريك مى‏كرد. آخر با امر معنوى و با حقيقت [نمى‏شد مبارزه كرد.] ◾️...هارون در يك سفر به مدينه آمد. همه مردم را وادار كردند كه به استقبالش بروند. وقتى وارد مسجد مدينه شد حضرت موسى بن جعفر آنجا بودند. او خواست يك استفاده تبليغاتى به نفع خلافتش بكند. چشمش كه به قبر مبارك پيغمبر اكرم افتاد فرياد كرد: «السلام عليك يا بن العمّ» (پسر عمو سلام عرض مى‏كنم) يعنى من به دليل اينكه پسر عمويت هستم، خليفه هستم. حضرت موسى بن جعفر فورا فرياد كرد: «السلام عليك يا ابتاه» (پدر سلام بر تو) يعنى ما اولادش هستيم. ◾️همين سبب شد كه ديگر هارون طاقت نياورد؛ به قدرى عصبانى و ناراحت شد كه شبانه دستور داد موسى بن جعفر را حركت بدهيد و ببريد، كه ديگر همان شد كه سالها موسى بن جعفر در زندان بود. تازه خود زندانبانها قبول نمى‏كردند؛ يك عده از همان اول حاضر نشدند قبول كنند و گفتند ما حاضر نيستيم چنين جنايتى را مرتكب شويم. چند نفر قبول كردند و حضرت را به بصره، كوفه و جاهاى ديگر بردند و به ترتيب به سه چهار نفر سپردند. غالب اينها مدت كمى كه حضرت را از نزديك ديدند احساس كردند كه [كارشان‏] يك جنايت بزرگ است. محرمانه از حضرت پذيرايى مى‏كردند ولى گزارش مى‏دادند كه ما در زندان بر او سخت گرفته‏ايم. هارون هم جاسوس داشت. جاسوسهايش خبر مى‏آوردند كه قضيه اين طور نيست. از آنجا حضرت را منتقل مى‏كرد به زندان ديگر و زندان ديگر، تا بالأخره يك مرد ارمنى به نام «سندى بن شاهك» كه داروغه بغداد بود و علاوه بر اينكه مسلمان نبود مرد بسيار قسىّ القلبى بود [بر امام سخت گرفت و ايشان را به شهادت رساند.] 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج‏28، ص: 725 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
1406266_01_01.mp3
1.22M
◾️| اشاره ای به تاریخ شهادت امام کاظم/ روضه امام کاظم و سیدالشهداء علیهما السلام 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#اخلاق_و_عرفان| نکاتی مهم در استفاده بهتر از ماه رجب/ خاطره ای جالب از مرحوم آیت الله بهجت 🎙استاد
. 📌توصیه های آیت الله قاضی در مورد ماه رجب (بخش سوم) 🎙آیت الله قاضی 💠و علاوه بر آن محاسبه داشته باشيد و معاتبه داشته باشيد و نفس را معاقبه كنيد و بعد جريمه كنيد! مثلاً بعضى از بزرگان (كه در رسالۀ بحرالعلوم هست) يك تازيانه داشتند و وقتى كه عبادت مى‌كردند در كنار سجادۀ آنها بوده، با آن تازيانه خود را مى‌زدند به مقدار لازم كه بايد بزنند؛ اينها آيات قرآن است كه براى شما بيان كرده‌اند! 💠كسى كه مى‌خواهد به ذكر خدا متذكّر شود يا اينكه در خشيت خداوند وارد شود، بايد اينها را انجام دهد و چاره‌اى نيست از اين اعمال، وگرنه جا مى‌ماند. 💠ثُمَّ‌ اقبِلُوا بِقُلُوبِكُم! پس با دل‌هاى خود اقرار كنيد به خدا! و مرض‌هاى گناه را معالجه كنيد و با استغفار بزرگى گناه خويش را كاهش دهيد! چرا كه استغفار بزرگى گناه را از بين مى‌برد. 💠وَ إيَّاكُم هَتكَ‌ الحُرُمات! مبادا كه حُرُمات خدا را بجا آوريد! كسى اگر انجامبدهد و حجاب خدا را پاره كند، خداوند ولو اينكه حجاب او را پاره و مهتوك نكند، خود مهتوك است و نفس را پاره كرده و نياز نيست خداوند جزاى اين عمل او را بدهد. 💠كجا اميد نجات است براى دلى كه شكوك و شبهات در او وارد مى‌شود و نفوذ مى‌كند و رخنه مى‌كند؟! محال است نجات يابد قلبى كه در او شك و شبهه پيدا شود! و اين بزرگترين گناه و إثم است براى كسى كه در نعمت‌هاى خداوند شك و شبهه داشته باشد. 💠انسان تا اينكه در سلوكِ‌ سبيلِ‌ مستقيم قدم گذارد آنگاه اميد نجات براى او هست، آن‌وقت مى‌تواند از چشمۀ معين ولايت استفاده كند و بنوشد و مع المحسنين باشد و با محسنين معاشرت كند. و انسان (طبق دستور رسول اكرم كه به ابوذر غفّارى فرمودند) وقتى از آب مى‌شود با محسنين خورد كه در دل انسان شبهه نباشد، و انسان در قلبش هيچ شكّى نبايد باشد! و خداوند است محل إتّكاء و مستعان در نفس من و نفس‌هاى شما. 📚مطلع انوار. جلد دوم. ص 109 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هندسه علم اصول_01_01.mp3
4.37M
🔊| علم اصول، یک هندسه و تابع منظم است که باید اجزاء آن با هم سازگار باشند/ سیستم اصولی شیخ اعظم، یک سیستم منظم است/ اشاره به تناقضات سیستمی برخی اصولیین 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امروز هم پيغمبر اكرم (ص) در حال بعثت است. جمهورى اسلامى ادامه‌ى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است. 🎙رهبر معظم انقلاب ❇️بعثت پيامبر مكرّم و معظّم اسلام هم برترين بعثتها، جامع‌ترين بعثتها، كامل‌ترين بعثتها، و ماندگارترين بعثتها است؛ يعنى اين بعثت امروز هم هست؛ امروز هم پيغمبر اكرم در حال بعثت است. [يعنى] شما كه قرآن را ميخوانيد، درسى ميگيريد، انگيزه‌اى پيدا ميكنيد و يك حركت را شروع ميكنيد، ادامه‌ى بعثت پيغمبر است. ❇️ملّت ايران كه پشت سر يك شخصيّت عظيمى مثل امام بزرگوار قرار ميگيرد، از موانع عبور ميكند، سختى‌ها را تحمّل ميكند، سختى‌ها را زير پا لِه ميكند و به جلو حركت ميكند، يك بناى پوسيده‌ى طاغوتىِ خبيثِ چندهزارساله را در مهم‌ترين نقطه‌ى منطقه يعنى در ايران به‌هم ميريزد و يك بناى اسلامى درست ميكند، همان ادامه‌ى بعثت پيغمبر است. ❇️انقلاب، ادامه‌ى بعثت پيغمبر بود، جمهورى اسلامى ادامه‌ى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است. آن كه با انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى دشمن است، مثل همان دشمنانِ صدر اسلام، با بعثت اسلامى و با حركت توحيدى دشمن است؛ حرف ما اين است. 📚بیانات 98.1.14 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| مبعث، بزرگترین حادثه تاریخ بشریت 🎙مقام معظم رهبری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀| کمالات اختصاصی امت پیامبر (ص) ▫️كمالاتى كه تا كنون ذكر شد و كم و بيش آثار و علائم آن بيان شد فيوضاتى است از جانب حضرت رب‌العزّة كه اختصاص به امت حضرت خاتم‌الأنبياء والمرسلين محمدبن‌عبداللَّه صلى الله عليه و آله دارد. ▫️سالكان امَم سالفه و شرايع ماضيه كمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فنا و نيستى خود، فقط مى‌توانستند مشاهده اسما و صفات پروردگار را بنمايند و بالاتر از اين مرحله را گمان نمى‌بردند. ▫️و سرّ آن اين بود كه نهايت معرفت آنان منتهى به كلمه‌ «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» مى‌شد كه حاصل آن شهود ذات مستجمع جمیع صفات كماليه و جماليه است، ولى سالكان امت رسول اكرم صلى الله عليه و آله از اين مرحله بس بالاتر رفته، به مراحل بعديه اطلاع پيدا نموده‌اند و به مراحلى كه قابل شرح و بيان نيست راه يافته‌اند و علت آن اين است كه جميع دستورات اسلاميه راجع است به كلمه «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ». ▫️و بنابراين اساس، قهراً مراحلى را كه سالك مسلمان طى مى‌كند به جايى منتهى مى‌شود كه قابل شرح و بيان و توصيف نيست و اين به مناسبت ارتباط سلوك با كلمه مباركه: «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ  يُوصَفَ» است؛ ▫️لهذا خود انبياى سَلَف نيز مافوق مقام شهود اسما و صفات الهى چيزى را گمان نمى‌بردند تا با طاير همت، قصد پرواز به آن آشيان را بنمايند. از اين روى، در دنيا كه به انواع ابتلايات دچار مى‌شدند متوسل و متمسك به ولايت معنوى و روحى رسول‌اللَّه و أميرالمؤمنين و صديقه كبرى و اولاد طاهرينشان مى‌شدند، آن‌گاه نجات مى‌يافتند و اين همان مقام ولايت كبراى معنويه ايشان بود كه دفع هموم و غموم از آن انبيا مى‌كرد.  ▫️اجمال اين مقام گرچه براى آنان مُدرَك بود و بر همين اساس متوسل به مقامات عاليه طاهرين مى‌شدند، ليكن كيفيت و خصوصيت آن برايشان معلوم نبود و تا آخر عمر بر آن‌ها مجهول مى‌ماند.  📚رساله لب اللباب 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| اشاره ای به روایت طاووس یمانی از امام سجاد علیه السلام/ أئمه، اسوه در معنویت و زندگی اجتماعی / کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسه سوم از سلسله جلسات سلوک انقلابی (کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن). دی ماه 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎥#شب_جمعه| اشاره ای به روایت طاووس یمانی از امام سجاد علیه السلام/ أئمه، اسوه در معنویت و زندگی اجتم
. 📌استاد در کلیپ فوق اشاره ای به روایت عجیب طاووس یمانی از امام سجاد علیه السلام دارند، متن کامل روایت👇 💢رَأَيْتُهُ يَطُوفُ مِنَ اَلْعِشَاءِ إِلَى اَلسَّحَرِ وَ يَتَعَبَّدُ فَلَمَّا لَمْ يَرَ أَحَداً رَمِقَ اَلسَّمَاءَ بِطَرْفِهِ وَ قَالَ إِلَهِي غَارَتْ نُجُومُ سَمَاوَاتِكَ وَ هَجَعَتْ عُيُونُ أَنَامِكَ وَ أَبْوَابُكَ مُفَتَّحَاتٌ لِلسَّائِلِينَ جِئْتُكَ لِتَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي وَ تُرِيَنِي وَجْهَ جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي عَرَصَاتِ اَلْقِيَامَةِ 💢ثُمَّ بَكَى وَ قَالَ وَ عِزَّتِكَ وَ جَلاَلِكَ مَا أَرَدْتُ بِمَعْصِيَتِي مُخَالَفَتَكَ وَ مَا عَصَيْتُكَ إِذْ عَصَيْتُكَ وَ أَنَا بِكَ شَاكٌّ وَ لاَ بِنَكَالِكَ جَاهِلٌ وَ لاَ لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَ لَكِنْ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي وَ أَعَانَنِي عَلَى ذَلِكَ سِتْرُكَ اَلْمُرْخَى بِهِ عَلَيَّ فَأَنَا اَلْآنَ مِنْ عَذَابِكَ مَنْ يَسْتَنْقِذُنِي وَ بِحَبْلِ مَنْ أَعْتَصِمُ إِنْ قَطَعْتَ حَبْلَكَ عَنِّي فَوَا سَوْأَتَاهْ غَداً مِنَ اَلْوُقُوفِ بَيْنَ يَدَيْكَ إِذَا قِيلَ لِلْمُخِفِّينَ جُوزُوا وَ لِلْمُثْقِلِينَ حَطُّوا أَ مَعَ اَلْمُخِفِّينَ أَجُوزُ أَمْ مَعَ اَلْمُثْقِلِينَ أَحُطُّ 💢وَيْلِي كُلَّمَا طَالَ عُمُرِي كَثُرَتْ خَطَايَايَ وَ لَمْ أَتُبْ أَ مَا آنَ لِي أَنْ أَسْتَحِيَ مِنْ رَبِّي 💢ثُمَّ بَكَى ثُمَّ أَنْشَأَ يَقُولُ أَ تُحْرِقُنِي بِالنَّارِ يَا غَايَةَ اَلْمُنَىفَأَيْنَ رَجَائِي ثُمَّ أَيْنَ مَحَبَّتِي أَتَيْتُ بِأَعْمَالٍ قِبَاحٍ رَدِيَّةٍ وَ مَا فِي اَلْوَرَى خَلْقٌ جَنَى كَجِنَايَتِي 💢ثُمَّ بَكَى وَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُعْصَى كَأَنَّكَ لاَ تُرَى وَ تَحْلُمُ كَأَنَّكَ لَمْ تُعْصَ تَتَوَدَّدُ إِلَى خَلْقِكَ بِحُسْنِ اَلصَّنِيعِ كَأَنَّ بِكَ اَلْحَاجَةَ إِلَيْهِمْ وَ أَنْتَ يَا سَيِّدِي اَلْغَنِيُّ عَنْهُمْ 💢ثُمَّ خَرَّ إِلَى اَلْأَرْضِ سَاجِداً فَدَنَوْتُ مِنْهُ وَ شِلْتُ رَأْسَهُ وَ وَضَعْتُهُ عَلَى رُكْبَتَيَّ وَ بَكَيْتُ حَتَّى جَرَتْ دُمُوعِي عَلَى خَدِّهِ فَاسْتَوَى جَالِساً 💢وَ قَالَ مَنْ ذَا اَلَّذِي أَشْغَلَنِي عَنْ ذِكْرِ رَبِّي فَقُلْتُ أَنَا طَاوُسٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا هَذَا اَلْجَزَعُ وَ اَلْفَزَعُ وَ نَحْنُ يَلْزَمُنَا أَنْ نَفْعَلَ مِثْلَ هَذَا وَ نَحْنُ عَاصُونَ جَافُونَ أَبُوكَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ وَ أُمُّكَ فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاءُ وَ جَدُّكَ رَسُولُ اَللَّهِ 💢قَالَ فَالْتَفَتَ إِلَيَّ وَ قَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ يَا طَاوُسُ دَعْ عَنِّي حَدِيثَ أَبِي وَ أُمِّي وَ جَدِّي خَلَقَ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً وَ خَلَقَ اَلنَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ كَانَ قُرَشِيّاً أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ تَعَالَى فَإِذٰا نُفِخَ فِي اَلصُّورِ فَلاٰ أَنْسٰابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لاٰ يَتَسٰاءَلُونَ وَ اَللَّهِ لاَ يَنْفَعُكَ غَداً إِلاَّ تَقْدِمَةٌ تُقَدِّمُهَا مِنْ عَمَلٍ صَالِحٍ . 📚بحارالانوار. جلد 46. ص 81 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️بیست و دوم بهمن، عید حقیقی ملت ما 🎙مقام معظم رهبری 💢شما دستاورد بزرگ انقلابتان را قدر بدانید: اسلام را، نظام اسلامى را، نظام انقلابى را، این راهى را که امام ترسیم کردند در مقابل ملّت ما -راه آزاد زیستن، راه کامل شدن، راه ساختن زندگى به آن شکلى که مورد رضاى خدا و دستور اسلام است، [یعنى] سازندگى حقیقى زندگى و عدم سازش با قدرتهاى ضدّاسلامى- اینها درسهاى بیست‌ودوّم بهمن است براى ما. 💢بیست‌ودوّم بهمن، عید حقیقى براى ملّت ما است؛ بیست‌ودوّم بهمن براى ملّت ما در حکم عید فطرى است که ملّت در آن از یک دوران روزه‌ی سخت خارج شد، دورانى که محرومیّت از تغذیه‌ی معنوى و مادّى را بر ملّت ما تحمیل کرده بودند؛ بیست‌ودوّم بهمن در حکم عید قربان است زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملّت ما اسماعیل‌هاى خودش را قربانى کرد؛ بیست‌ودوّم بهمن در حکم عید غدیر است [زیرا] در آن روز بود که نعمت ولایت ‌-اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهى- براى ملّت ایران صورت عملى و تحقّق خارجى گرفت؛ در حکم نوروز واقعى براى ملّت ما است زیرا که حقیقتاً از دوران سخت و سیاه یک زمستان تلخ، ملّت ما خارج شد؛ عید واقعى است. 💢 البتّه فقط به اینکه ما آن روز را عید بدانیم مسئله تمام نمیشود. بیست‌ و دوّم بهمن و دهه‌ی فجر باید براى ما روز بازیابى خاطره‌هاى انقلاب باشد، روزى باشد که ما تجدید عهد کنیم با انقلابمان با اماممان با اسلاممان و همه تصمیم بگیریم براى اینکه این راه روشن و منوّر را به بهترین وجهى تا آخر بپیماییم. امیدواریم که خداوند متعال به ملّت عزیز ما توفیقات خودش را به‌طور روزافزون عنایت بکند تا این ملّت بتواند راه انقلاب و راه امام را به‌طور کامل و تا آخر بپیماید و کشور ما و ملّت ما به آزادى حقیقى و تکامل معنوى برسد. از برادران عزیزى که در کار بزرگداشت دهه‌ی فجر تلاش میکنند، من تشکّر میکنم و توصیه میکنم که تا آنجایى که در وسعشان است، با برنامه‌هاى خوب و متنوّع و پُرمغز و پُرمعنا، مردم را با حقیقت این دهه آشنا کنند. 📚بیانات ۱۳۶۸/۱۱/۰۴ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b