#گزارش_تصویری
✅اولین جلسه بررسی و تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) امروز یکشنبه ۸تیر۹۹ برگزار شد.
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه
@fater290
المرسلات
♨️ صوت جلسه اول هماهنگی امام و علامه
👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/01-hamahangi-emam-v-allame-99.4.8.mp3
باسلام
🔺امشب شب اول قبر پاسدار مجاهدی است که ایام جوانی اش را تحت امر امام خمینی در میادین مبارزه و جهاد سپری کرد. مرحوم پاسدار رحمت الله کفشیری پس از عمری مجاهدت و بعد از تحمل دوره سخت بیماری امروز به خاک سپرده شدند.
🔺به پاس جهاد شجاعانه ی این سرباز فداکار اسلام همه کسانی که مایل هستند نماز شب اول قبر این مومن را اقامه کنند و ثواب آن را به رحمت الله کفشیری فرزند عبدالرضا هدیه کنند.
#شهادت
@fater290
#اطلاعیه
♨️ آخرین جلسه از مجموعه جلسات #فقه_فرهنگ فردا دوشنبه ۹۹/۴/۹ ساعت۱۴ در محل موسسه مفتاح (خیابان سمیه بین کوچه ۲۶ و ۲۸) برگزار می شود.
✅موضوع: اتمام شرح عبارت رهبری در فقه هنر و جمع بندی مباحث
#پای_درس_استاد
#علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
#پیام_مخاطب
یکی از اعضای محترم کانال درباره فایل صوتی《تبلیغ دین، مبانی و شاخصه ها》از استاد علی فرحانی، مطلب زیر را در #گروه_شاگردان ارسال کردند.
📌 لینک دانلود صوت 👇👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/009-tabligh-mabanivshakheseha@almorsalat.mp3
🔰🔰🔰🔰🔰
🔸سلام علیکم و رحمت الله به بزرگوارانی که این صوت رو گوش نکردند #پیشنهاد میکنم حتما گوش کنند.
🔸بنده از کلام بزرگان و اساتید آموخته ام مهمترین چیزی که طلبه ی امروز باید به آن اهتمام داشته باشد اجتهاد در دین و به دنبال آن تولید علوم انسانی است. فکر میکنم علت بسیاری از این عقب ماندگی ها عقب ماندگی در همین زمینه است. برای نمونه اگر ما تولیدات علمی بسیار در زمینه هنر و رسانه داشته باشیم رفته رفته افراد علاقه مند، جذب این تولیدات خواهند شد و خود به خود یک حرکت فکری و فرهنگی به وجود خواهد آمد.
🔸به گمان بنده راه حل این نیست که روحانیت در جاهایی ورود بکند که دخل آنچنانی به او ندارند. برای نمونه اقتصاد را در نظر بگیرید. امروزه بسیاری از طلبه ها با این هدف که نظام اقتصادی اصلاح بشود مستقیما وارد چرخه کارهای اقتصادی شده اند. یا برخی طلبه ها به هدف اصلاح هنر مستند ساز شده اند. اما واقعا راهکار این است؟ و قس علی هذا از این موارد بسیار است.
🔸همگی میدانیم که انقلاب در یک جامعه و تحول آن وابسته به یک سری مبانی فکری و تولیدات علمی است که در بستر جامعه حرکت می آفرینند. این مبانی و تفکرات را چه کسانی باید به دست بیاورند؟
🔸به نظر میرسد که روحانیت باید جایگاه اصلی خود را بازیابد. همگی باید ارزش علوم حوزوی را بفهمیم و با اجتهاد در این علوم و به دنبال آن تولید علوم انسانی زیربنای تغییر و تحول و تشکیل تمدن نوین اسلامی را فراهم کنیم و گرنه با این رویه که طلبه از هویت اصلی خود خارج شود تا بخواهد تحولی را انجام دهد به گمان بنده یا تحول رخ نخواهد داد یا مدت بسیار زیادی به طول خواهد انجامید.
🔸با تشکر بسیار از توجه شما
🔰🔰🔰🔰🔰
🔘لینک عضویت #گروه_شاگردان. شما هم میتوانید در این گروه عضو شوید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
#مشاوره_مجازی #پای_درس_استاد
@fater290
♦️معنای لقاء رب
🔰شهید مطهری
🔹آیاتی در قرآن داریم که اصلا کلمة لقاء پروردگار در آن گنجانده شده است گو اینکه مفسرینی شاید به واسطة قصور فهمشان اغلب «لقاء ربّ» را به «لقاء رحمت رب» تفسیر میکنند. بعد میگوییم مقصود از رحمت چیست؟ رحمت را هم به امور مادی تفسیر میکنند.
🔹زمانی که آقای #خمینی در قم اخلاق میگفتند و ما میرفتیم، ایشان میگفتند خلاصة حرف اینها این است که معنی آیة «فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» یا آیاتی از این قبیل این است: «مَنْ کانَ یرْجو گلابیهای پروردگارش را» در صورتی که چنین نیست. حتی کسی مثل مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی که مخالف عرفان و فلسفه به آن معنا بود ولی خودش نوعی #عرفان را قبول داشت، همین لقاءالله را شدیداً قبول داشت و میگفت این خود یک حقیقتی است که برای سالک و عارف دست میدهد و واقعا هم حقیقت دارد. حالا این که منظور چه هست از حدود بحث ما خارج است. ولی به هرحال چنین
چیزی که نوعی #تجلّی_معنوی است حقیقت دارد.
📚انسان شناسی قرآن ص۱۳۳
#اندیشه_مطهر #اخلاق_و_عرفان
@sm_javaheri
@fater290
♨️ امروز در موسسه مفتاح برگزار شد.
💠جلسه #فقه_فرهنگ: تحقیق در مسئله موضوع شناسی و بررسی انواع و حدود و ثغور آن
💠تدریس #تعادل_و_تراجیح: المبحث الثانی، توضیحات استاد پیرامون نظرات مختلف در تفاوت عام و مطلق و بحث انواع قرینه
🔉انشالله صوت جلسه را به زودی در کانال خواهیم گذاشت.
🔰ادمین
@fater290
♨️تخصصی شدن ابواب فقه و تبعیض در تقلید
🔰شهید مطهری/ آیت الله شیخ عبدالکریم حائری
🔺در اينجا من پيشنهادى دارم كه براى پيشرفت و ترقى فقه ما بسيار مفيد است. اين را قبلًا مرحوم آيت اللَّه حاج شيخ عبد الكريم يزدى اعلى اللَّه مقامه فرموده اند و من پيشنهاد ايشان را عرض مى كنم.
🔺ايشان گفته بودند چه لزومى دارد كه مردم در همه مسائل از يك نفر تقليد كنند. بهتر اين است كه قسمتهاى تخصصى در فقه قرار دهند، يعنى هر دسته اى بعد از آنكه يك دوره #فقه_عمومى را ديدند و اطلاع پيدا كردند، تخصص خود را در يك قسمت معين قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصى از آنها تقليد كنند. مثلًا بعضى #رشته_تخصصى خود را عبادات قرار دهند و بعضى معاملات و بعضى سياسات و بعضى احكام (احكام به اصطلاح فقه)، همان طورى كه در طب اين كار شده و رشته هاى تخصصى پيش آمده، هر دسته اى متخصص يك رشته از رشته هاى پزشكى هستند، بعضى متخصص قلب مى باشند، بعضى متخصص چشم، بعضى متخصص گوش و حلق و بينى و بعضى متخصص چيز ديگر.
🔺اگر اين كار بشود هركسى بهتر مى تواند تحقيق كند در قسمت خودش. گمان مى كنم در كتاب #الكلام_يجرالكلام تأليف آقاى سيد احمد زنجانى سلّمه اللَّه اين مطلب از قول ايشان چاپ شده.
🔺اين پيشنهاد بسيار پيشنهاد خوبى است، و من اضافه مى كنم كه احتياج به تقسيم كار در فقه و به وجود آمدن رشته هاى تخصصى در فقاهت، از صد سال پيش به اين طرف ضرورت پيدا كرده و در وضع موجود يا بايد فقهاى اين زمان جلوى رشد و تكامل فقه را بگيرند و متوقف سازند و يا به اين پيشنهاد تسليم شوند.
🔺زيرا تقسيم كار در علوم، هم معلول تكامل علوم است و هم علت آن؛ يعنى علوم تدريجاً رشد مى كنند تا مى رسند به حدى كه از عهده يك نفر تحقيق در همه مسائل آنها ممكن نيست، ناچار بايد تقسيم بشود و رشته هاى تخصصى پيدا شود. پس تقسيم كار و پيدايش رشته هاى تخصصى در يك علم، نتيجه و معلول تكامل و پيشرفت آن علم است. و از طرف ديگر با پيدايش رشته هاى تخصصى و تقسيم كار و تمركز فكر در مسائل بخصوص آن رشته تخصصى پيشرفت بيشترى پيدا مى كنند. در همه علوم دنيا از طب و رياضيات و حقوق و ادبيات و فلسفه، رشته هاى تخصصى پيدا شده و همين جهت آن رشته ها را ترقى داده است.
🔺زمانى بود كه فقه بسيار محدود بود. وقتى به كتب فقهيه قبل از شيخ طوسى مراجعه مى كنيم مى بينيم چقدر كوچك و محدود بوده است! شيخ طوسى با نوشتن كتابى به نام مبسوط فقه را وارد مرحله جديدى كرد و توسعه داد. و همچنين دوره به دوره در اثر مساعى علما و فقها و وارد شدن مسائل جديد و تحقيقات جديد، بر حجم فقه افزوده شد تا آنجا كه در حدود صد سال پيش كه صاحب جواهر موفق شد يك دوره فقه بنويسد، به زحمت توانست اين كار را انجام دهد. مى گويند در حدود بيست سالگى اين كار را شروع كرد و با استعداد فوق العاده و كار مداوم و عمر طويل، در آخر توانست دوره فقه را به آخر برساند. دوره جواهر در شش جلد بسيار ضخيم چاپ شده. تمام كتاب مبسوط شيخ طوسى كه در عصر خود نمونه فقه مشروح و مفصلى بوده شايد از نصف يك جلد از شش جلد جواهر كوچكتر باشد.
🔺بعد از صاحب جواهر مبانى فقهى جديدى به وسيله شيخ مرتضى انصارى اعلى اللَّه مقامه پى ريزى شد كه نمونه اش كتاب مكاسب و كتاب طهارت آن مرحوم است. بعد از ايشان در مخيّله كسى هم خطور نمى كند كه يك دوره فقه با اين شرح و تحقيق تأليف يا تدريس كند.
🔺در اين وضع حاضر و بعد از اين پيشرفت و تكامل كه در فقه ما مانند ساير علوم دنيا پيدا شده و اين پيشرفت معلول مساعى علما و فقهاى گذشته بوده، يا بايد علما و فقهاى اين زمان جلوى رشد و تكامل فقه را بگيرند و مانع ترقى آن گردند و يا بايد آن پيشنهاد متين و مترقى را عملى كنند، رشته هاى تخصصى به وجود بياورند و مردم هم در تقليد تبعيض كنند همان طورى كه در رجوع به طبيب تبعيض مى كنند.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اصل اجتهاد در اسلام(ده گفتار))، ج20، ص: 183
#اندیشه_مطهر #موضوع_شناسی #فقه
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📌پ.ن: استاد علی فرحانی امروز در جلسه #فقه_فرهنگ از جهت اهمیت و گستردگی #موضوع_شناسی در ابواب مختلف فقهی، این مسئله را نتیجه گرفتند و به این دیدگاه شهید اشاره کردند.
@fater290
#یادداشت: جهالت بلکه تزویر
👈پیرامون نامه خوئینی ها به رهبرانقلاب
🔹یکی از حضرات که در به وجود آمدن شرایط امروز و قرار دادن ضعیف ترین دولتمداران بر گُرده امت ید طولایی داشته و خودش و دوستانش به هزار وعده و وعید و تطمیع، مردم را به امید آینده ای پر زرق و برق و بدون فقر که در آن هر دلار قیمتش کمتر از هزار تومان است به سمت دولتی بی هنر که معلوم شد حتی مذاکره هم نمی داند رهنمون کرده، امروز از موضع کسی که فقط تماشاگر صحنه است و نقشی در اشتباهات و لغزش ها نداشته است نامه ای به رهبر انقلاب نوشته و هشدار داده که کذا و کذا.
🔹جالب است داستان این حضرات، لحظه ای در این ۴۰ سال در مسیر عدالت و اعتدال نبوده اند، روزی چنان گداخته و آتشین که هر کس اقتصاد دولتی نمی پذیرفت را در زمره دوستان ریگان و کارتر قرار می دادند و زمانه ای آن چنان بی خرد که رهبر انقلاب را دعوت می کردند در جنگ خلیج فارس در کنار صدام (به قول خودشان خالد بن ولید) بایستد و کشور را وارد جنگ با آمریکا کند و سالها بعد چنان دستپاچه ارتباط با همان آمریکا و استکبار شدند که دوستان و مریدان قدیمی شان امروز از سر و کله شبکه های قارچی ضد انقلاب آمریکایی و عربستانی بالا می روند.
👈چه زیبا فرمود: لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛
🔹چطور است که ذره ای تقصیر نمی پذیرند و چشم بر مسیر پر افراط و تفریط خود می بندند و فرار را به پاسخ ترجیح می دهند و با چشم بندی نتیجه تمام نابخردی ها و خیانت های خود را به نام انقلاب و امام آن می زنند و پالوده خوری دوستانشان با دست اندر کاران تحریم را مخفی می کنند و بر آلاف و الوفی که اطرافیان محفلی شان از قبل این تردستی به جیب زده اند و می زنند چشم می بندند.
👈البته این فقط جهالت نیست بلکه تزویر است ...
#حوزه_انقلابی
@fater290
♨️ #مجموعه_جلسات تدریس اصول الفقه مظفر (بخش اول)
🔰استاد سیدفرید موالی زاده
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔹این مجموعه جلسات، صوت تدریس های اصول فقه مرحوم مظفر (از ابتدای کتاب تا ابتدای اجتماع امر و نهی) توسط استاد سید فرید موالی زاده در سال ۸۹ می باشد.
🔹به عقیده بنده ایشان که از شاگردان استاد آیت الله فرحانی می باشند، از بهترین اساتید حوزوی می باشند که کمتر شناخته شده اند.
🔹بنده خود در این جلسات حاضر بودم و این کتاب را در محضر ایشان خواندم. صوت این جلسات را نیز خودم ضبط کرده ام. البته مدتی صوت ها را گم کرده بودم و به تازگی پیدایشان کردم.
🔹واقعا می توانم بگویم که از بهترین ساعات علمی بنده در حوزه، حضور در جلسات درس ایشان بوده است.
🔰ادمین
📌لینک دانلود👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/asatid/osul2-mavalizadeh/
#اساتید #اصول
@fater290
#معرفی_کتاب
📚 کتاب الفائق فی الاصول
🔰لجنه الفقه المعاصر
⬇️لینک دانلود pdf👇
https://drive.google.com/file/d/1eDZwNUiEzZyLd4FJ3q8tyrp2eOCHizw0/view?usp=sharing
#کتابخانه_مجازی #اصول
@almorsalaat
📚 #معرفی_کتاب: نقش زمان و مکان در اجتهاد
🔰مجموعه مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی(ره)
@fater290 👇👇
المرسلات
📚 #معرفی_کتاب: نقش زمان و مکان در اجتهاد 🔰مجموعه مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی(ره) @f
📚#معرفی_کتاب: نقش زمان و مکان در اجتهاد
🔰مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی (ره)
❄️حضرت امام خمینی (ره) در برخی از بیانات و مکتوبات خود بر نقش «زمان و مکان در اجتهاد» تأکید می کنند. ایشان در منشور روحانیت می نویسند: «زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند» و همچنین در پیام مهم خود به مجمع تخیص مصلحت می فرمایند:«يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پر آشوب كنونى نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميمگيريها است».
❄️در سال 1374 کنگره ای جهت برررسی دیدگاه حضرت امام (ره) برگزار شد و مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، دبیر آن کنگره بودند. یکی آز آثار علمی این کنگره، مجموعه مصاحباتی است که با برخی از فقهای طراز اول و شاگردان حضرت امام همانند آیات معزز مومن، طاهری خرم آبادی، مکارم شیرازی، گرامی، معرفت، سیدکاظم حائری، هاشمی شاهرودی، مظاهری و ... در تبیین «نقش زمان و مکان در اجتهاد» انجام شده است. مجموعه این مصاحبه ها در کتابی گرآوری شده است.
❄️در این مصاحبه ها به مناسبت این موضوع، به مسائلی همچون نقش ولی فقیه در حکومت، جایگاه عقل در استنباط، منطقه الفراغ، احکام اولی و ثانوی، موضوع شناسی احکام و ... پرداخته شده است.
❄️در جلسه #فقه_فرهنگ در تاریخ 99/4/9 ، استاد علی فرحانی در ضمن بحث موضوع شناسی، بیان داشتند که دیدگاه حضرت امام (ره) در «نقش زمان و مکان در اجتهاد» نیز به مسئله موضوع شناسی برمی گردد. همچنین در برخی از گفتارهای کتاب #جام_جم_اجتهاد نیز این مسئله را متذکر شده اند.
❄️لذا با توجه به ارزش مطالب مطرح شده در این کتاب و همچنین تبیین بیشتر دیدگاه حضرت امام (ره) در این موضوع، پیشنهاد می کنیم که این کتاب را مطالعه کنید.
📌جهت تسریع در مطالعه می توانید متن پی دی اف این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید 👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/naghshe-zaman-v-makan-dar-ejtehad.pdf
#موضوع_شناسی #علوم_انسانی_اسلامی
#فقه #در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@fater290
هدایت شده از دارالکتاب
🌐 شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار دارد.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۵/۳
🅾خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آنگونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کردهاند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانههای شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور بهوجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزههای علمیه، رایج کنند.
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@almoraghebaat