eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
616 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
#شرح_صحیفه_سجادیه {ادامه شرح دعای ۴۴} 💠سیدالساجدین (ع) در اینجا به یکی از وظایف مهم مؤمنین اشاره میکنند و از خداوند توفیق احسان و رسیدگی به همسایگان را طلب میکند 💠این وظیفه متن صریح آیات و روایات است که مؤمنین را به رعايت حال همسايگان سفارش کردند. همسايه از كساني است كه مؤمن موظف به رسيدگي آنهاست ⁉️اما آيا اين وظيفه، وظيفه واجب شرعي است يا از اوامري است که نظير آن را درباره بسياري از مستحبات داريم؟ ♦️حقيقت آن است كه در بيانات تربيتي قرآن و اهل بيت (ع) بين اين دو تفكيك نشده است. شايد به اين علت باشد كه ما نيز در مقام عمل، نبايد بين واجب و مستحب مؤكّد، حجاب و مرزي قرار دهيم و تنها به فكر انجام تكليف واجب باشيم ♦️بسياري از سنتها نزديك به مرز وجوب است و بايد انسان سعي كند تا آنها را درست رعايت كرده و نگويد كه تكليف واجب نيست. یقیناً تربيت اسلامي، تنها عمل به واجبات نيست؛ شيوه رفتار اسلامي را بايد از اولياء دين ياد گرفت و به آن عمل كرد. لذا مؤمن ؛ موظف است كه از حال همسايگان اطلاع داشته باشد؛ تا اگر زماني نيازي داشته باشند، از آنان غافل نباشد 💠نقل است که صاحب مفتاح الکرامه نزد علامه بحرالعلوم میروند و علامه با تندی به صاحب مفتاح میگویند: شنيده ام همسايه ات در وضعيت بسيار بدي قرار دارد. مگر به او رسيدگي نمي‌كنيد؟ صاحب مفتاح؛ قسم میخورد كه از وضعيت آن همسايه اطلاع نداشته و نمي‌دانسته كه او گرفتاري دارد؛  مرحوم بحرالعلوم به ايشان ميفرمايند: اگر از وضعيت همسايه محتاج، اطلاع ميداشتي و رسيدگي نميكردي كه كافر مي‌شدي. من ميگويم چرا نبايد اطلاع داشته باشي؟ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسر_قرآن_کریم (آیه ۱۵۱ سوره آل عمران) 💠سنّت خداوند با همه اولیاء خود چنین است که هیبتی از آنان در قلوب مخالفینشان قرار می‌دهد و جلال خود را به واسطه آنان به نمایش می‌گذارد. 🍃سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ در تاریخ اسلام داریم که وقتی امیرالمؤمنین به لشکر کفار و منافقین میزد با اینکه خیلی از آنها جزو پهلوانان و دلیران عرب بودند اما مثل گله گورخری که از شیر فرار میکنند؛ همگی از حضرت میترسیدند؛این رعب را خدا در دل آنها می انداخت 💠پله پله 🍃الَّذِينَ كَفَرُواْ---بِمَا أَشْرَكُوا---بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ ؛ هر مشرکی ظالم هم می‌شود. مشرک خدا را در جایگاه حقیقی خود (یگانگی) قرار نمی‌دهد ابتدا شرک به میان می‌آید و سپس به کفر تبدیل می‌شود و کفر ظلم را در پی دارد 💠قانوناً آیه باید میگفت ما به دلیل کفر؛ در دل‌شان ترس می‌اندازیم اما خداوند می‌گوید به دلیل شرک، و این سخن از آن روست که وقتی بنده روی غیر خدا حساب باز می‌کند حتماً گرفتار اضطراب می‌شود 💠در حقیقت ترس از غیر خدا در قلب افراد نمایانگر غضب خدا بر آنهاست؛آرامش هر فرد نماد بارش رحمت خدای سبحان در زندگی اوست که ریشه در اعتقادات صحیح او دارد. همچنان که نگرانی‌ها نشان از ظلمی می‌دهد که در اعتقادات صورت گرفته است 💠مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا؛ هیچ دلیلی بر مشرک شدن در نگاه حق موجّه نیست. در نظام عالم همه چیز گواه بر وحدانیّت خداوند است. کسی نمی‌تواند بگوید من چون خلأ عاطفی و جسمی و مالی و… داشتم و خواستم خلأ زندگی خود را پر کنم به غیر خدا رو آوردم و مجبور به انتخاب غیر خدا شدم 🌐 @ashora_karbala
⁉️عامل ریختن خونهای ناحق؛ شکم های گرسنه و بدن های برهنه ی مردمان این عالم چیست؟ ✍ استا : 🔍 بروید از آغاز تاریخ زندگی بشر؛ راه بیفتید و هر خون ناحقی را دیدید؛ که زمین را رنگین ساخته است، برای تفسیر و تحلیل آن، مغز خودتان را خسته نکنید. آن خونِ ناحق را و و بنی‌نوعِ صاحبِ همان خون ؛ ریخته است. 🔍 در وسط این راه، به میلیون‌ها خرابی‌ها خواهید رسید. اگر برای شما ثابت شد که آن خرابی‌ها ؛ روزی آبادی‌هایی عالی بودند و روز دیگری؛ تیشه ی ستم، آنها را ویران کرده است، برای شناخت عاملِ آن ستم، هیچ راه دوری نروید، بلکه دنبال عاملِ حقیقی آن بروید که کبر و غرور و خودخواهی موجودی است؛ که نامیده می‌شود! 🔍 از هر جا و هر مکان و زمانی که ناله و شیون سوزناکی شنیدید ؛ که معلولِ فقدانِ عواملِ زندگیِ مناسبِ ناله و شیون‌کنندگان نبوده است، حتماً بدانید که کبر و غرور و خودخواهی حیواناتی موجب آن ناگواری‌ها بوده است! 🔍 اگر سر راهتان با شکم‌های گرسنه؛ و بدن‌های برهنه؛ و خرابه‌ نشینانی مواجه شدید، برای تفسیر این پدیده‌ های جانکاه، احتیاجی به فلسفه‌بافی‌های بیهوده ندارید؛ قطعاً بدانید کبر و غرور و خودخواهی موجوداتی ازخود راضی به نام بشر، روزگار آن مردم را سیاه کرده است! 🌓 هنگامی که به این نقطه از تاریخ رسیدید؛ که اوضاع همین امروز ماست، و علم و صنعت و به اصطلاح برخی از ساده‌لوحانِ تمدن: ی، در اوجِ پیشرفت است. 👤 اگر یک آدم آگاه و خردمند دیدید که در کمال هوشیاری و بدون کمترین تخدیر به شما گفت: من امروز در نقطه اعتلای تاریخ زندگی می‌کنم و هیچ نقص و نگرانی ندارم، زود از او بپرسید که از کجا آمده است؟ و کجاست نشانی مسکنی که در آنجا زندگی می‌کند؟ بپرسید: شما چیستید یا کیستید و چه فکر می‌کنید؟ آیا می‌توانید فردا را پیش‌بینی کنید که متکبران و مغروران و ؛ درباره فردای بشری چه می‌کنند و از جان بشر چه می‌خواهند؟ ♦️او اکنون سخنی می‌گوید که شبیه به حرف‌های خردمندانِ هوشیار کره زمین فعلی ما نیست. ✍در یک سخن کوتاه: تا بیماری خودخواهی و غرور و کبر از خاندان بشری با دوای معالجه نشود، به هر کجا که روی، آسمان همان رنگ است؛ 🖊والسلام 📑منبع: محمدتقی جعفری، ترجمه و تفسیر ، (ج ۱۳، ص ۱۳۷ - ۱۳۸) 🌐 @ashora_karbala
💠اسارت من ✍ دکتر #علی_شریعتی معاویه ابوذر را می‌شناخت که تا کجا به آزادی بردگان و سیری گرسنگان می‌اندیشد. غلامی را مأمور کرد که «این کیسه زر را به ابوذر بده، و اگر توانستی به او بدهی، آزادی!» غلام نزد ابوذر رفت، ابوذر اِبا کرد. غلام اصرار و التماس و پاسخ ابوذر تنها: نه! بالاخره گفت: «ای ابوذر! خدا تو را بیامرزد، این پول را بگیر که آزادی من در دادن این پول به توست.» و ابوذر بی‌درنگ گفت : «آری، ولی اسارت من نیز در گرفتن این پول از توست!» 📚کتاب ابوذر (صفحه ۲۱۸) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
alame-emamat (10).mp3
4.55M
🔰 دروس ➖جلسه دهم ✔️جلسه پایانی 🎤علامه ذوالفنون 🌐 @ashora_karbala
🔰فلسفه انفاق.... ✍ استاد متفکر : 💠اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت پروردگار بشود، نقش بزرگی در ساختن انسان دارد... 💠با دیگران یکی شدن و دل به جای دل آن ها نهادن، خود هدف است و هدفیست اساسی و قابل اهمیت. 💠نباید از یک جنبه انفاق را ملاحظه کرد و گفت فلسفه اش تنها سیر کردن شکم گرسنگان است؛ لذا می شود آن را از راه دیگر انجام داد. 💠بلکه فلسفه انفاق انسان سازی است زیرا انسان ها در سایه گذشتها، بخششها و ایثارها؛ روحشان روح انسانی می گردد. 💠روی این حساب کسی نمی تواند بگوید من شخص قانعی هستم و به بادامی می سازم و نمی خواهم چیزی داشته باشم لذا شخص کاملی هستم. 💠خیر شخصی که می تواند داشته باشد بایستی به دست آورد و با دادن مال، خود را تکمیل کند. نداشتن و ندادن کمال نیست، به دست آوردن و از خود جدا ساختن عامل سازندگی انسان است. 📚 آشنایی با قرآن، ج 2 ص 68 🌐 @ashora_karbala
🔰 یا (بخش پنجم) 🎤 💢مبارزه با دین کلیسایىِ سیاهِ خشنِ خرافىِ بعد از قرون وسطی در ، جای خودش را به داد! فکر کردند یکی از خصوصیات روشنفکری این است که باید با دین با مذهب، دشمن و مخالف باشد. 🔄البته هنوز هم که هنوز است، دنباله‌های همان خیل روشنفکران دوره پهلوی، از کتاب نویسِشان گرفته، تا شاعرِشان، تا محقّقِشان، تا مصحّحِشان، تا بیوگرافی نویسِشان، گاهی با صراحت همان خط را دنبال میکنند و از مثل 👤میرزا فتحعلی آخوندزاده ای، آن‌چنان تجلیل میکنند، که گویی از پیامبری تجلیل میکنند! برای این‌که میرزا فتحعلی به برکت ضدّیتش با دین و مبارزه‌اش با اسلام، هم رفت سر سفره نشست و نان آنها را خورد و کمک آنها را قبول کرد و هم بعداً وقتی که و به خامنه ی ما آمدند، به نام میرزا فتحعلی آخوندزاده راه انداختند! 🔷یعنی یک نفر، هم در حکومت تزاری طرفدار دارد، هم در حکومت بلشویکها که حکومت تزاری را برانداخته است! ⁉️شخصیت مضطرب را میبینید!؟ نقطه مشترک حکومت تزاری و حکومت کمونیستی چیست؟ ضدّیت با مذهب، ضدّیت با اسلام؛ و ایشان منادی ضدّیت با اسلام بوده است. ✅البته به نظر ما، در روشنفکری به معنای حقیقی کلمه، نه ضدّیت با مذهب هست و نه ضدّیت با تعبّد. یک انسان میتواند هم روشنفکر باشد؛ به همان معنایی که همه روشنفکر را تعریف کرده‌اند 👈کسی که به آینده نگاه میکند، کار فکری میکند، رو به پیشرفت دارد ؛ و هم میتواند مذهبی باشد، میتواند متعبّد باشد، میتواند مرحوم باشد، میتواند باشد، میتواند بسیاری از شخصیتهای روشنفکرِ مذهبىِ کاملاً مؤمن ما باشد که ما دیده‌ایم. هیچ لزومی ندارد که باشد. 💢جالب این‌جاست که وقتی قید را جزو قیود حتمی و اصلی روشنفکری ذکر میکنند، نتیجه این میشود که ، بزرگترین فیلسوف زمان ما که از فرانسه فلاسفه و شخصیتهای برجسته‌ای مثل به این‌جا می آیند و چند سال میمانند تا از او استفاده کنند، روشنفکر نیست. 🔷اما مثلاً فلان جوجه شاعری که به و مبانی سنّت و مبانی ایرانیگری اعتقادی ندارد و چند صباحی هم در اروپا یا امریکا گذرانده، روشنفکر است؛ و هرچه در اروپا بیشتر مانده باشد، روشنفکرتر است! ⛔️ببینید چه تعریف غلط و چه جریان زشت و نامناسبی به نام روشنفکر در ایران ایجاد شده بود! 💢در جریان کشور، روشنفکران با همین خصوصیات حضور داشتند؛ اما در . 🔷در قضیه ٢٨ مرداد، هیچ از جانب روشنفکران صورت نگرفت. البته ٢٨ مرداد نسبت به زمان ما، خیلی قدیمی و دور از دسترس است؛ لیکن شدّت عمل رژیم پهلوی در قضیه ٢٨ مرداد، با روشنفکرانی که احیاناً به یا نهضت ملی علاقه‌ای هم داشتند، کاری کرد که به‌کل کنار رفتند و هیچ مبارزه حقیقی از طرف مجموعه روشنفکر صورت نگرفت. ✅ در حالی که وظیفه روشنفکری ایجاب میکرد که به نفع مردم و به نفع آینده آنها وارد میدان شوند، شعر بگویند، بنویسند، حرف بزنند و مردم را روشن کنند؛ اما این کارها انجام نگرفت. ⬅️بعد به قضیه میرسیم که بزرگترین حادثه‌ای بود که در قرن حاضر در کشور ما، میان مردم و رژیم حاکم اتفاق افتاده بود. 🔷در پانزده خرداد، (رضوان‌اللَّه‌علیه) در قم و در روزعاشورا، آن‌چنان ولوله‌ای ایجاد کرد که یک ، بدون هیچ گونه رهبری مشخّصی در تهران، فردا و پس‌فردای آن روز به راه افتاد. 💢 شما ببینید، آن سخنرانی و آن حضور مردم، چه زلزله‌ای به وجود آورده بود. حرکت امام، با قویترین شکلی که ممکن بود انجام گیرد، انجام گرفت و مردم را به حرکت درآورد. ⬅️بعد هم سربازان رژیم به خیابانها آمدند و مردم را به گلوله بستند. چند هزار نفر - که البته آمار دقیقش را هرگز ما نتوانستیم بفهمیم - در این ماجرا کشته شدند و خونها ریخته شد. 💢 آل احمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با خون پانزده خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند! 🔷 همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند! این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ادامه شرح حکمت ٣٨) 💠 امیرالمؤمنین (ع) در دومین نصیحت حكمت‌آميز به فرزندشان؛ در مورد دوری کردن از برخی افراد؛ که دارای صفات رذیله هستند مى‌فرمايد: 🍃وَ إِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ، فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْکَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْه {از دوستى با بخيل برحذر باش، زيرا به هنگامى كه شديدترين نياز را به او دارى تو را رها مى‌سازد} 💠بخل یعنی؛ نبخشیدن در جایی که باید بخشید و این صفت رذیله نتیجه محبت به دنیا است پیامبر اکرم(ص) فرمودند: 🍃بخیل، دور است از بهشت، و نزدیک است به آتش؛ و جاهلِ سخی محبوب تر است نزد خدا، از عالمِ بخیل 💠اما بخيل انواع و اقسامى دارد 1⃣ ساده‌ترين آن اين است كه حاضر نيست از مواهبى كه خدا به او داده در اختيار ديگران بگذارد، هرچند بسيار بيش از نياز در اختيار داشته باشد؛ اما حاظر نیست ؛به دیگران چیزی بدهد 2⃣ نوع ديگر از بخيل اين است كه خودش هم حاضر به مصرف آن مواهب نيست؛از مال خودش ؛ امکانات خودش؛ از آن چیزهایی که زحمت کشیده و بدست آورده هم استفاده نمیکند يعنى نسبت به خودش هم بخل مى‌ورزد 3⃣و بدترينِ نوع بخیل كسى است كه از استفاده كردن مردم؛از مواهب يكديگر ناراحت مى‌شود؛ خودش نمیبخشد از بخشیدن دیگران هم رنج میبرد 💠 امام(ع) در اينجا مى‌فرمايد: دوستان گاه به يكديگر نيازمند مى‌شوند؛ حتى گاهى به قدرى این نياز شديد است كه سرنوشت انسان را رقم مى‌زند و اگر دوست انسان، بخيل باشد در چنين حالتى او را رها میکند. چون محبت به دنیایش آنقدر زیاد است که؛ محبت دوست در مقابلش هیچ است. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
com.parnian.BANKJAMEASHEAR.apk
12.12M
📚پیشنهاد دانلود و (بانک جامع دیوان اشعار) 💢 🔷 در طول زمان نقش‌آفرینی کرده است در تولید اندیشه و تعمیق اندیشه. شما اگر نگاه کنید، در شعر فارسی زیاد است؛ ما فردوسی را میگوییم «حکیم فردوسی»، نظامی را میگوییم «حکیم نظامی»، سنائی را میگوییم «حکیم سنائی»،و از این قبیل؛ سعدی یک حکیم واقعی است، حافظ یک حکیم و عارف واقعی است؛ یعنی اینها شعر خودشان را ظرفی قرار دادند برای حکمت. آنهم حکمت اسلامی، حکمت قرآنی، حکمت معنوی و پیامبرانه. شعر فارسی مملو از حکمت است؛ بایستی این روحیه و این حالت حکمت و اخلاق، در شعر امروز ما برجسته بشود. 🔷نقطه‌ی مقابل این حکمت و اخلاق و تعمیق اندیشه و ایجاد اندیشه و ایجاد امید در شعر، این است که ما در شعر، مخاطب خودمان را به لاابالی‌گری در عمل، سطحی‌نگری در اندیشه و فکر، وادادگی در سیاست، و بی‌تفاوتی در مواجهه‌ی با دشمن سوق بدهیم؛ یعنی اگر شعرِ ما این‌جور باشد که این خصوصیّات را ایجاد بکند، این قطعاً برخلاف حکمت شعری است که در طول زمان در شعر فارسی وجود داشته. 📕 این مجموعه شامل دواوین کاملِ : ➖ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تحلیل سلوکی از روزهای پیش رو تا انتخابات ⬅️جامعه را می توان مثل گذر یک انسان در تاریخ کرد. "نفسِ" این جامعه در هر دوره با خطورات شیطانی و وساوس خناسان مواجه بوده است، با این حال در گذر تاریخ، جبهه حق در حاشیه انحراف دولت ها، رشد معنوی خاص خودش را داشته است. ⬅️ ، خطرناک ترین جریان اعتقادی و سیاسی اند؛ به این دولت و این و آن نیز محدود نمی شوند. تکنوکرات ها صورت بدون سیرت انقلاب اند که قدرت تحریف مکتب امام را بدون هرگونه خونریزی و جنگ سخت دارا هستند. تکنوکرات تنها جریان اعتقادی است که مقابل انقلاب، دارای یک نظام فکری منسجم است و می تواند فکر و اندیشه اش را تا ساحت عمل امتداد دهد. ⬅️ تکنوکرات، جریان اعتقادی سرمایه داری همراه با سبک زندگی سکولارست. قدرت این جریان در توان نفوذش است. چه انکه از اصلاح طلب تا اصولگرا و از لائیک تا متدین را در می نوردد و در بر می گیرد. ⬅️ تکنوکرات در انقلاب اسلامی ظهور و بروز نفس اماره اجتماعی است. بعد از جنگ، "عبور از مردمسالاری" و "اباحه گری در مواجهه با آرمان ها، باعث جولان نفس اماره شد. ⬅️دولت اصلاحات شعله ور شدن آتش نفس اماره در اولین اثر، موجب شکل گیری عقلانیت ابزاری و دنیایی شد. اصلاح طلبی نماد عقلانیت باطل و معرفت انحرافی است. 🔷 در دوره اصلاحات بود که بیشترین هجمه اعتقادی به انقلاب وارد شد و البته ثمره آن رشد معرفتی جبهه حق به جهت علمی و مبنایی بود. ظهور و بروز نشریاتی شبیه نقد و نظر و نقد ما و طرح هایی شبیه طرح ولایت و غیره محصول همین دوره است. ⬅️دولت احمدی نژاد اما؛ اعتقاد و عقلانیت انحرافی موجب رشد انانیت و خودمحوری شد. این انانیت باعث شد، رشد معرفتی و علمی در ظواهر و پوسته متوقف شود. در این دوره با تعابیر مقدس اما توخالی مواجهیم. آرمان ها و ارزش هایی که به موجب انانیت از معنا و باطن تهی شده بود؛ از عدالت و مهرورزی تا ولایت و مبارزه و مردم گرایی و غیره... ؛ 🔷 اما اثر قهری این دوره در جبهه حق، خالص سازی بود. خالص سازی باعث شد، معرفتی که در دوره اصلاحات شکل گرفته بود در دوره احمدی نژاد از ظاهر با باطن برسد و جریان خالص شده مهیای یک خیزش سیاسی باشد. ⬅️ دولت اعتدالیون، بلوغ نفسانی دولت سازندگی است. دولت اعتدال بروز مجدد و تمام عیار نفس اماره است که بعد از انحراف اعتقادی در اصلاحات و انانیت در دوره مهرورزی مجدد دامن گیر انقلاب شد. 🔷اما جامعه در این دوره با شکل گیری بلایای طبیعی شبیه برجام و شبه برجام ، متنبه و خودآگاه شد و قدرت ایستادگی و مقاومت مقابل نفس اماره و فراتر از آن شیطان بیرونی پیدا کرد. این خودآگاهی شرایط توبه و انابه را فراهم ساخت. ✅ بیانیه گام دوم، نشانه ای از دوره بازگشت است؛ بازگشت به جوانی. جوان به تعبیر امام کسی است که به عرش و ملکوت نزدیک تر است و اخلاص و انرژی و انگیزه و معرفت انقلابی برای برداشتن گام های بلند انقلاب دارد. پس دوره جوانی، دوران توبه است. بازگشت به آرمانهای ۵٧. 🔷انتخابات آینده می تواند بستر شکل گیری این صیرورت اجتماعی و سلوک سیاسی و معرفتی باشد؛ اگر همت و حمیت لازم شکل بگیرد. ✍ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(شرح دعای ۴۴) 🍃وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ 💠حضرت زین العابدین(ع)میفرماید خداوندا به ما توفیق بده تا بتوانیم؛ابتدا صله رحم که آن برکات عجیب را دارد انجام بدهیم و در کنار این موضوع به مرتبه بالاتر از دیدار خویشاوندان که نیکی کردن به آنهاست برسیم. 💠یعنی هدف اصلی از دیدار؛ اطلاع از وضعیت آنان است که اگر گرفتاری داشتند تا جایی که برایمان امکان دارد برای رفع آن تلاش کنیم؛ لذا آیات و روایات از قطع رحم نهی شدید کردند 💠امام صادق(ع) می فرماید:‌ افضل اعمال بعد از ایمان صله رحم است و در نکوهش و مذمت قطع رحم همین بس که امام اول شیعیان می‌فرماید:‌ 🍃 اقبح المعاصی قطیعه الرحم زشت‌ترین معصیت‌ها، قطع رحم است ⁉️سؤالي كه بسيار مطرح مي‌شود اين است كه آيا مراوده با كساني كه رعايت احكام شرعي نميكنند يا اهل فسق و معصيت هستند، جايز است يا خير؟ 1⃣شرط نخست آن است كه انسان بايد مراقب باشد تا در اين رفت و آمدها، ضرر و آسيب معنوي و شرعي نبيند 2⃣شرط دوم آن است كه حضور انسان، منجر به تأييد كار فسق آنها نشود 💠ولی اگر انسان از روشهای صحیح و معقول؛ حسن خلق و پرهیز از رفتارهای تند وخشن بهره ببرد؛ میتواند امید داشته باشد که به تدریج زمینه اصلاح فراهم خواهد شد اما مراقبت زیادی میخواهد خصوصا برای کودکان و نوجوانان 💠 اما اگر زمینه فراهم نبود ؛انسان نمیتواند بالکل؛ قطع رابطه کند ؛بلکه بايد از وسايلي همچون تلفن،پیام ؛مكاتبه و هديه رابطه را برقرار کند 🌐 @ashora_karbala
💠شرحِ حال 🍃 من کتابِ کهنه‌ای هستم؛ سر تا پا غلط! خواندنی‌ها را سراسر خوانده‌ام؛ امّا غلط! 🍃 سال‌ها تدریس می‌کردم خطا را با خطا سال‌ها تصحیح می‌کردم؛ غلط را با غلط! 🍃 بی‌خبر بودم دریغا از اصولُ‌الدّینِ عشق! خط غلط ، انشا غلط ، دانش غلط ، تقوی غلط!🍃 دین اگر این است! بی‌دینان زِ ما مؤمن‌تَرند این مسلمانی‌ست آخِر؟ لا غلط اِلّا غلط! 🍃 روزِ اوّل درس‌مان دادند؛ یک دنیا فریب روزِ آخر مشقِ ما این بود: یک عُقبا غلط! 🍃 گفتنی‌ها را یکایک هر چه باد و هر چه بود شیخُنا فرمود، امّا یا خطا شد یا غلط! 🍃 گفتم از فرطِ غلط‌ها؛ دفترِ دل شد سیاه! گفت می‌دانم؛ غلط داریم آخر تا غلط! 🍃 روی هر سطری که خواندم از کتابِ سرنوشت دیدهٔ من یک غلط می‌دید و او صدها غلط! 🍃 یارب از تو مغفرت زیباست ، از ما اعتراف یارب از تو مرحمت می‌زیبَد و از ما غلط! 🍃 ✍ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (تفسیر آیه ۱۴٢ سوره آل عمران) 💠«أَمْ حَسِبْتُمْ» بعضی از مؤمنین گمان می‌کنند باید بندگی در شرایط راحت صورت بگیرد، گمان می‌کنند اگر خدا بنده‌ای را دوست دارد نباید ناملایماتی بر او وارد کند. مثلاً گفته می‌شود فلانی آدم حلال‌خوری است، چرا اینقدر بلا بر زندگی‌اش وارد می‌شود؟ آنان بندگی را فقط در شرایط ساده طلب می‌کنند و گمان می‌کنند اگر مؤمنی گرفتار بلاست، حتماً ریگی در کفش اوست و هرگز گمان نمی‌کنند گرفتاری‌ها می‌تواند برای صعود و درجه گرفتن باشد.  💠خدواند سبحان به جهت گمان‌های نادرست دارد به آنها عتاب می‌ کند. چون ابتدا اندیشه نادرست پیدا میشود و سپس عملکرد و نظر نادرست. اگر گمان و اندیشه صحیح شد عمل صحیح می‌شود، محاسبه را اشتباه می‌کنیم که عمل نادرست می‌شود. 💠میفرماید این چه گمانی است که شما دارید با ادعا مگر میشود؟( ام حسبتم) ما هر روز در زیارت عاشورا می‌گوییم «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»ما از خدا یک چنین توفیقی را میخواهیم؛ توفیق مگر بدون عمل بدست می آید امام رضا (ع) فرمود: مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ،  آنکه از خدا توفیق میخواهد اما تلاش نمیکند خودش را مسخره کرده است 💠در زندگی پیامبر و آل پیامبر (صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) مرخصی و بی‌حالی و کسالت و بی کاری و تنبلی (العیاذبالله) و عقب نشینی از صحنه مسئولیت نیست؟ این بزرگواران علی‌الدّوام در مسیر صحیح بندگی کرده‌اند. در زندگی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) یک لحظه دور زدن آدم‌ها و بی وفایی و غیبت نبوده است. 🌐 @ashora_karbala
🔰وقت اندك و كار بسیار...  ✍علامه ذوالفنون 🔹 بدان كه باید تخم و ریشه سعادت را در این نشئه در مزرعه دلت بكارى و غرس كنى. اینجا را دریاب، اینجا جاى تجارت و كسب و كار است؛ و وقت هم خیلى كم است. ابد در پیش داریم. 🔹 این جمله را از امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرض كنم، حضرت فرمود: «ردوهم ورود الهیم العطاش» یعنى شتران تشنه را مىبینید كه وقتى چشمشان به نهر آب افتاد چگونه مىكوشند و مىشتابند و از یكدیگر سبقت مىگیرند كه خودشان را به نهر آب برسانند، شما هم با قرآن و عترت پیغمبر و جوامع روایى كه گنجهاى رحماناند این چنین باشید..بیایید به سوى این منبع آب حیات كه قرآن و عترت است. وقت خیلى كم است و ما خیلى كار داریم. امروز و فردا نكنید. 🔹 امام صادق (علیه السلام) فرمود: اگر پرده برداشته شود و شما آن سو را ببینید، خواهید دید اكثر مردم به علت تسویف، به كیفر اعمال بد اینجاى خودشان مبتلا شده اند. تسویف یعنى سوف سوف كردن، یعنى امروز و فردا كردن، بهار و تابستان كردن، امسال و سال دیگر كردن . وقت نیست، و باید به جد بكوشیم تا خودمان را درست بسازیم. 📕انتهای درس شانزدهم کتاب "معرفت نفس" 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.safaee_ekhbatTSB-1.mp3_98383.mp3
6.57M
🎙 🔰موضوع : مبحث « » (ذلت باطنی در برابر حق، تواضع، خشوع) ⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه اول : 🔷اگر روزى به ما بگویند آیا حاضرى نبى یا امامی را بکشى؟ اگر بگویند آیا حاضرى حلقوم على اصغر ابا عبداللَّه الحسین (ع) را بِبُرى؟ آیا مى توانى حسین فاطمه (س) را تکّه تکّه کنى و فرق على (ع) را بشکافى؟  مى گوییم خیر! تمام جواب ها منفى است و خودمان را از این اعمال بسیار دور مى بینیم و حتى از این سؤال، وحشت هم مى کنیم. احساس مى کنیم که این گناهان، گناهان ما نیست و بین ما و آنها، حائل ها و واسطه هاى زیادى وجود دارد. 🔷اعتقادم این است که ما هنوز در فضاى این گناهان قرار نگرفته ایم. هنوز مجبور نشده ایم که به خاطر محبوب هایمان دست به هرکارى بزنیم اگر این معنا را از خود دور ندیدیم، این سؤال مطرح مى شود که پس چه چیزى ما را سر پا نگاه مى دارد و به ما استقامت مى دهد؟! ⏱زمان: ٢٧:٢۰دقیقه 📶حجم:۶ مگابایت 🔍با دقت بشنوید 🌐 @ashora_karbala
🔰 یا (بخش ششم) 💢بدترین کاری که ممکن بود یک مجموعه روشنفکری در ایران بکند، کارهایی بود که روشنفکران ما در دوره پانزده ساله انجام دادند؛ به‌کل کنار رفتند! نتیجه هم معلوم شد: مردم مطلقاً از آنها بریدند. ⬅️یکی از نمونه‌های جالبش، آدم معروفی بود که چند سالی است فوت شده است (حالا نمیخواهم اسمش را بیاورم) کتابش را میگویم؛ هر کس فهمید، که فهمید ؛ این شخص، قبل از انقلاب نمایشنامه‌ای به نام: «آ باکلاه، آ بیکلاه» نوشته بود. 🔍آن وقتها ما این نمایشنامه را خواندیم. او نقش روشنفکر را در این نمایشنامه مشخّص کرده بود. در آن بیانِ سمبلیک، منظور از «آ بیکلاه» انگلیسیها بودند و منظور از «آ باکلاه» امریکاییها! 🔹در پرده اوّل، نمایشنامه نشان‌دهنده دوره نفوذ انگلیسیها بود 🔹 و در پرده دوم، نشان‌دهنده دوره نفوذ امریکاییها ؛ و در هر دو دوره، قشرهای مردم به حسب موقعیت خودشان، حرکت و تلاش دارند؛ اما روشنفکر - که در آن نمایشنامه «آقای بالای ایوان» نام دارد - به‌کل برکنار میماند!البته میبیند، احیاناً کلمه‌ای هم میگوید، اما مطلقاً خطر نمیکند و وارد نمیشود. این نمایشنامه را آن آقا نوشت. ⬅️من همان وقت در مشهد بعد از نماز برای دانشجویان و جوانان صحبت میکردم؛ این کتاب به دست ما رسید، من گفتم که خود این آقای نویسنده کتاب هم، همان «آقای بالای ایوان» است! در حقیقت خودش را تصویر و توصیف کرده است؛ به‌کلّی برکنار! ⬅️ البته تا حدودی، تعداد خیلی معدودی وسط میدان بودند. از جمله خود مرحوم آل احمد بود. حتّی شاگردان و دوستان و علاقه‌مندانش وارد این میدان نشدند؛ خیلی دورادور حرکتی کردند. ⬅️زندانها از مردم، از روحانیون، از دانشجویان، از طلبه‌ها، از آحاد مردم، از کارگر و از کاسب پُر بود. تمام طول این سالهای متمادی، بیشترین تعداد زندانیان را، زندانیان مربوط به نهضت امام تشکیل میدادند؛ چون تلاششان، تلاشی بود که دستگاه را به ستوه میآورد. این چهره‌های معروفی که همه میشناسید، زندان رفتند و ساعتهای متمادی زیر شکنجه فریاد کشیدند؛ اما آن آقایان نه! 💢البته بعضی از اینها که به خاطر چیز مختصری به زندان میافتادند، تقریباً به فوریت به توبه‌نامه میرسیدند! الان در میان همین چهره‌های معروفی که میخواهند عامل ارتجاع روشنفکری در زمان ما شوند (که بعد عرض میکنم ) کسانی بودند که در زندان؛ نامه مینوشتند و التماس و گریه میکردند! ما اینها را کاملاً از نزدیک میشناسیم؛ خودشان هم میدانند که ما آنها را میشناسیمِشان؛ اما جوانان اینها را نمیشناسند. ⬅️ آن مجموعه آن روز، تا زمان انقلاب نشان داد که یک قشر غیر قابل اعتماد برای رهبری فکری مردم است. 💢البته یکی، دو سال به انقلاب، حرکتی به وجود آمد. این حرکت هم به این شکل بود که موج نهضت، با بار معرفتی و اعتقادی خودش، وارد محافل گوناگون شد. خیلی ها بودند که به اسلام اعتقاد نداشتند؛ اما به برکت نهضت، به اسلام اعتقاد پیدا کردند. ⬅️خیلی از دختران بودند که به حجاب هیچ اعتقادی نداشتند؛ اما در دوران نهضت، بدون این‌که کسی به آنها حتّی یک کلمه بگوید، خودشان باحجاب شده بودند؛ یعنی نهضت امام، نهضت اسلامی، با گسترش خودش، با اوج خودش، با کربلایی شدن خودش، هرچه بیشتر تلفات میداد، هرچه بیشتر شهید میداد، هرچه بیشتر فدایی میداد، طرفداران بیشتر و پیام گسترده‌تری پیدا میکرد. ⬅️هرچه پیام انقلاب پیش میرفت، پیام نهضت هم که همان پیام دین و پایبندی به اصول و معارف اسلامی بود، گسترش پیدا میکرد و البته مجموعه‌ای را هم شامل شد. اینها ( اشخاص مشخصی که البته من نمیخواهم اسم بیاورم ) وارد میدان شدند، تا انقلاب شد. 💢بعد از پیروزی انقلاب، روشنفکری در ایران برنیفتاد (روشنفکری وجود داشت) اما در واقع یک روشنفکری نوین به وجود آمد. ⬅️در دوره انقلاب، شاعر، نویسنده، منتقد، محقّق، کارگردان، سینماگر، نمایشنامه‌نویس و نقّاش، از دو قشر پدید آمد: 1⃣یکی از عناصری که انقلاب اینها را به وجود آورده بود 2⃣ و دوم عناصری که از دوره قبل بودند و انقلاب اینها را به‌کلّی قلب ماهیّت کرده بود. 💢 برای اوّلین بار بعد از گذشت تقریباً صد سال از آغاز تحرّک روشنفکری در ایران، شد. آن کسانی که در مقوله‌های روشنفکری فعّالترند و در مرکز دایره روشنفکری قرار دارند ( یعنی نویسندگان و شعرا ) تا برسد به قشرهای گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اینها برای اوّلین بار در این کشور مثل یک ایرانی فکر کردند، مثل یک مسلمان حرف زدند، محصول روشنفکری و هنری و ادبی تولید کردند؛ این شد یک دوران جدید. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سیره مؤمن؛ آداب سلوک با خانواده ✍ #مقام_معظم_رهبری 💠یکی از خصوصیّات و علامات مؤمن این است که طبق میل اهل خود؛ خانوادۀ خود، زن و فرزند خود، همان‌هایی که با هم زندگی می‌کنند؛ غذا را انتخاب می‌کند و می‌خورد ؛ می‌بیند زن و بچّه چه دوست دارند، چه اشتها دارند و چه می‌خواهند. این علامت مؤمن است 💠ِطبق تعریف روایات و تصویری که روایات از مؤمن می‌کنند، همۀ جهات در مؤمن جمع است ؛ از ایمانِ قلبی، سلوکِ عملی، خصوصیّات اخلاقی، معاشرت، رفتار، ادب، و همۀ این‌ها. مؤمن یعنی این! ؛ نه این‌که؛ حالا صرفاً کسی ایمان قُرص و محکمی دارد ، نماز و روزۀ خوبی هم بجا می‌آورد، امّا بداخلاق است! 💠گاهی اوقات ، افراد به ظاهر مؤمن‌اَند، امّا خلقیّات و رفتارشان به قدری با تعریفی که در روایات و منابع اهل بیت دارد متفاوت است که انسان واقعاً شک می‌کند که اصلاً می‌شود اسم او را مؤمن گذاشت یا نه؟ 💠نقطۀ مقابلش، منافق است. البتّه این‌جا مراد کسی است که ظواهرِ دین را دارد ولی اعماق کار او منطبق با دین نیست. ایشان هرچه میل دارند باید ظهر ناهار درست کنند و شب شام درست کنند! ، زن و بچّه هم می‌خواهند دوست بدارند یا دوست ندارند، ناراحت باشند یا نباشند؛ مجبورند! 💠در امور دیگر هم همین‌طور است فرض کنید می‌خواهید مسافرتی با خانواده بروید ؛ شما بگویید حتماً باید برویم فلان‌ جا و فلان روز و این چند روز هم بمانیم؛ حالا زن و بچّه می‌گویند دو روز عقب بیندازید؛ قبول نیست!یک روز بیشتر بمانیم؛ یک روز زودتر حرکت کنیم برگردیم ؛ قبول نیست! ؛ همان که آقا خواسته؛ بایستی همان انجام بگیرد! این‌ها همه‌ اش مذموم است 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٣٨) 💠سومين كسى را كه امام(ع) فرزندش را از دوستى با او نهى مى‌كند افراد فاجر وفاسق و بى‌بند و بار اند مى‌فرمايد: 🍃 وَإِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُکَ بِالتَّافِهِ از دوستى با انسان فاجر بپرهيز، چرا كه تو را به اندك چيزى مى‌فروشد 💠 اینکه حضرت می‌فرماید از رفاقت با فاجر بپرهیزید، معنایش این نیست که با گناهکار قطع رابطه کنید؛ بلکه منظور کسی است که گناهان بزرگ و پرده‌ دری، سبک زندگی و کار همیشگی او شده است. قرار نیست کسی که یک گناه مرتکب شده از لیست دوستی ما خط بخورد؛ چون در این صورت باید با افراد بسیاری از برادران دینی خود قطع رابطه کنیم 💠در روایات ما از مصاحبت و ارتباط با فاجر نهی شدیم چه برسد به مصادقت و دوستی ؛حتی گفته شده با اهل فسق و فجور تا حد ممکن معامله هم نکنید. در روایت است طرح دوستی ریختن با فاجر و فاسق ، مانند این است که طرح دشمنی با خدا ریخته ایم 💠امام صادق(ع) میفرماید: با افراد شرور و فاجر همنشینی نکن که طبع تو بدون آن که متوجه باشی، از آنها اثر می پذیرد ؛ مثل پرهیز از مبتلایان به بیماریهای واگیر دار 💠اشاره به همین خصیصه تأثیر پذیری انسان در علم روانشناسی دارد؛ یعنی نتیجه همنشینی و مصادقت این است که نفس تأثیر میگیرد؛ سلامت بینش از بین میرود ؛ موجب سوءظن به خوبان میشود و قبح گناه ریخته میشود 💠حضرت می فرماید پسرم ؛فاجر به دنبال خواسته خودش است و خواسته خود را بر خواسته خدا ترجیح داده؛ کسی که حرمت میان خود و خدایش را رعایت نمی‌کند، چطور حرمت تو را نگه ‌دارد؟ یقینا او تو را تنها رها میکند 🌐 @ashora_karbala