eitaa logo
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
2.9هزار دنبال‌کننده
239 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
7️⃣5️⃣ و های بومی در استرالیا 🔻بررسی پروژه آموزش بازی سنتی در مدارس در سال ۲۰۱۱ 🔸 بازی‌های بومی سنتی (TIG: Traditional Indigenous Games) از دوران استعمار در میان جزیره‌نشینان و جوامع بومی استرالیا مشاهده شده است. طبق نظر بسیاری از جامعه شناسان این بازی‌ها برگرفته از ،فرهنگ این جوامع بومی و منعکس کننده میراث فرهنگی و هویت اجتماعی آن‌هاست. این بازی‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان ایفا می‌کرد و ابزاری بسیار موثر و قدرتمند در انتقال مهارت‌های زندگی و زنده ماندن آن‌ها بود. البته همچنان این بازی‌ها در میان این مردم رواج دارد و بیشتر با هدف سرگرمی، تقویت همبستگی اجتماعی، اشتراک‌گذاری و حفظ فرهنگ‌ها و انتقال دانش‌های سنتی انجام می‌شود. 🔷 بازی پیوند دیروز و امروز 🔸از سال ۲۰۱۱ در بعضی مدارس استرالیا طرحی اجرا شد که طبق آن در ساعات برنامه‌های تربیت‌بدنی مدارس ابتدایی، به دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم، بازی‌های داده می‌شد. هدف از این پروژه برقراری ارتباط نزدیک بین ریش‌سفیدان و بزرگان جوامع بومی با دانش‌آموزان و آموزش فرهنگ بومی و محلی به آن‌ها بود. ⬅️ برای انجام این پروژه ابتدا طی پنج هفته، دانش‌آموزان در ساعت‌های ورزش خود ۱۲ بازی برگزیده را انجام می‌دادند. در این مدت علاوه بر اجرای بازی‌ها، در مورد اهمیت آن‌ها و مفاهیم مستتر بازی بر ماندگاری فرهنگ مردم جزیره برای دانش‌آموزان توضیح داده می‌شد. پس از این پنج هفته کارناوالی در شهر برگزار و همه بازی‌ها به همراه چند مراسم شاد و سنتی در آن اجرا می‌شد. 🔷 این فقط یک بازی نیست 🔸 پس از پایان این پروژه، در مورد میزان اثرگذاری آن و نظرات در مورد بازی‌ها بررسی‌هایی صورت گرفت. 🔻دانش آموزان به سه دلیل اصلی، از شرکت در این پروژه احساس رضایت داشتند: 1⃣ تجربه بازی‌های جدید، بازی با دوستان در یک محیط و اشتراک‌گذاری فرهنگ‌های مختلف. 2⃣ یکی از اصول آموزش که در برنامه آموزشی دانش‌آموزان دوره ابتدایی استرالیا آمده دعوت از دانش‌آموزان برای شرکت در فعالیت‌های فیزیکی مربوط به فرهنگ است. با بررسی‌های انجام شده پس از این پروژه، مشخص شد هر دو گروه دانش‌آموزان بومی و غیر بومی شرکت‌کننده در آن، از تجربه خود رضایت داشته‌اند. دانش‌آموزان بومی از این که با بازی‌های بومی در مورد فرهنگ خودشان آموخته‌اند، احساس غرور می‌کردند. دانش‌آموزان غیربومی نیز از این که با تنوع جامعه خود و فرهنگ و شیوه زندگی آن‌ها آشنا شده‌اند، احساس خوبی داشتند. 3⃣ یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این بازی‌ها وجود داشت و دانش‌آموزان نیز به خوبی متوجه آن شده بودند، وجود در کنار بازی بود. در این زمینه نقل قول یکی از دانش‌آموزان قابل توجه است: «این فقط یک بازی نیست... در آن نسبت به بازی‌های ما استرالیایی‌ها، مثل فوتبال یا کریکت، هدف بزرگ‌تری وجود دارد، زیرا مردم بومی برای یادگیری امورات زندگی مثل ماهیگیری یا پیدا کردن آب، آن را انجام می‌دهند. در واقع پشت هر بازی یک ماجرای جالب است که باعث می‌شود من از انجام آن لذت ببرم.»
❇️ شناسایی فعالان بازی استان ویژه مجموعه ها و افراد فعال در حوزه بازی های حرکتی_محیطی و رومیزی ✅ محورهای فراخوان را در پوستر بالا ببینید. 📆مهلت ثبت نام : ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 📋ثبت نام : از طریق لینک https://b2n.ir/t08660 راهنمایی : ۰۹۱۵۱۶۳۳۲۶۷ ایتا @babazi_admin 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 🆔 www.babaziclub.ir 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
8⃣5⃣ پیش دبستانی بازی محور عروج اندیشه ❇️ همه چیز از یک پژوهش بر روی نقاط ضعف درسی، مهارت ها و توانمندی های جسمی و ذهنی دانش آموزان در مدارس دبستان شروع شد. مسئولین مدرسه در این به این نتیجه رسیدند که باید به عقب برگردند و ۷ سال اول زندگی کودکان را بررسی کنند. 🔸محمد دائی، مدیر موسسه عروج اندیشه در شهر در این باره می گوید: « هدف ما از راه اندازی دبستان، ایجاد در آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی و مسائل روز دنیا بود. اما برخی مسائل دانش آموزان به ما نشان داد که کارمان ناقص است و باید به سراغ ۷ سال اول زندگی بچه ها برویم. در تحقیقات دینی و به دو مفهوم مهم در زیر ۷ سال برخوردیم: و . مدل های پیش دبستانی ایرانی و خارجی را رصد کردیم و درنهایت به یک مدل مبتنی بر کودک در دوره ۷ سال اول رسیدیم.» 🔹 عروج اندیشه دو مرکز پیش دبستانی ۲ و یک مرکز پیش دبستانی ۱ را تاسیس کرده است. پیش دبستانی های که بیشتر با نام شناخته می شود. 🔸 فاطمه میرباقری، مدیر بازیکده عروج اندیشه است. با او در مورد رویکرد مجموعه گفتگو کردیم: « بازی اصل و مبنای این مرکز است، اینکه کودک بیاید و بازی کند مهم است. آموزش اصلا مطرح نیست. کودک نباید احساس کند که مجبور به انجام کاری است. در فضای ما بچه ها و حق دارند، ما براساس تحقیقات ۴ اتاق بازی محور داریم که در هر کدام یک یا چند نیاز کودک پاسخ داده می شود. 1⃣ باشگاه کودک و بازی های و 2⃣ اتاق دستان هنرمند و بازی های ،نقاشی و کاردستی 3⃣ باشگاه نابغه کوچولو و بازی های ، بازی و ریاضی 4⃣ اتاق و و بازی های کلامی کودک در انتخاب هر کلاس آزاد است و می‌تواند در طول روز در یک اتاق بماند یا انتخاب های متفاوتی داشته باشد. علاوه بر اتاق های بازی ما هر روز یک ساعت بازی هم داریم که بچه ها در حیاط مرکز بازی های مورد علاقه خودشان را بدون دخالت مربی انجام می دهند.» 🔶 در بازیکده عروج اندیشه خبری از وسایل بازی گران قیمت و ساختار یافته نیست. بیشتر ابزار ساده و ارزان قیمت استفاده می شود تا والدین و دیگر مجموعه ها هم بتوانند از این مدل الگو بگیرند. بعضا کودکان هم لوازم بازیافتی خود را به مرکز می آورند و اینجا با آن ها وسیله بازی و کاردستی می سازند. 🔷 خانم فاطمه حیدری مدیر بازیکده عروج اندیشه درباره بازخورد از این روش بازی محور می گوید: « وقتی والدین بازیکده ما را با بقیه مراکز مقایسه می کردند از ما توقع داشتند اما ما بجای اینکه تحت تاثیر شرایط قرار بگیریم و روش‌مان را عوض کنیم والدین را متقاعد کردیم که روش‌های بازی محور بهتر و مناسب تر از بقیه روش هاست. در همین راستا سعی کردیم که والدین را در برنامه های بازی محور مشارکت دهیم. برنامه مختلف اردویی از قبیل اردوهای ، اردو یا اردوهای که در مهد یا پارک های سطح شهر برگزار می شود.» 🔻 حالا دوسالی می شود که ورودی دبستان عروج اندیشه از مراکز پیش دبستانی همین مرکز پذیرفته می شود. بچه هایی که به گفته مدیر موسسه، آقای دائی تفاوت زیادی با کودکانی دارند که در زیر ۷ سال بازی محور تربیت نشده اند. « تفاوت بچه ها در ، قاعده پذیری، ، و خیلی مشهود است. » ❇️ آدرس صفحات عروج اندیشه در ایتا https://eitaa.com/baziorooj https://eitaa.com/bazikade 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 🆔 www.babaziclub.ir 💢 @babaziclub
❇️ اولین جلسه فعالان بازی استان با هدف هم افزایی و هم اندیشی پیرامون برگزاری و ایجاد ظرفیت های جديد با مشارکت و دفتر تخصصی در روز پنجشنبه برگزار شد. 🔻در این جلسه تعدادی از و بازی محور، مدیران ها و و بازی های رومیزی و اسباب بازی به ارائه تجربه و معرفی فعالیت های خود پرداختند و در ادامه درباره اهداف نشست و برنامه های پیش رو گفتگو شد. 🔸 لازم به ذکر است در فراخوان شناسایی فعالان بازی، ۴۳ نفر از استان یزد ثبت نام کرده اند و در ادامه قرار است پس از ثبت تجربیات فعالان، "رویداد " در خرداد ماه با هدف معرفی الگوهای موفق مردمی و آموزش و توانمندسازی ظرفیت های جديد برگزار شود. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 🆔 www.babaziclub.ir 💢 @babaziclub