بسم الله
🔵 ده فرمان امیرالمؤمنین علیهالسلام درباره مراقبت از قلب در #نامه_31
1) قلب باید به وسیله موعظه زنده شود (أحی قلبک بالموعظة)
2) قلب در عین زنده بودن باید مرده باشد (أمته بالزهادة)
قلب به تلفیقی از «زنده بودن و پرحرارت و فعال بودن برای آخرت و کسب فضائل» و در عین حال «مرده بودن از حرکت به سوی حرام و دنیازدگی» نیاز دارد. درجای دیگری فرمود: لا #زهد کالزهد فی الحرام.
3) قلب باید قوی باشد به وسیله یقین (قوّه بالیقین) قلبی که به #یقین رسیده هم در تحمل مصائب دنیا قدرتمند میشود و هم در مواجهه با گناه قدرت خودکنترلی دارد. #تقوی
4) قلب باید رام باشد (ذلّله بذکر الموت) آنقدر با یاد #مرگ به این قلب وحشی تازیانه میزنند تا رام شود.
5) از قلب باید هر روز اقرار و اعتراف گرفت که فانی است نه باقی (قرّره بالفناء)
6) قلب باید با «حکمت» نورانی شود. (نوّره بالحکمة) #حکمت را به «اتقان العلم» معنا کردهاند یعنی درک خاصی که به انسان توانایی و درکی میدهد که در پیچ و خم تزاحمهای جامعه به علم خودش عمل کند.
7) قلب را باید نسبت به فاجعههای دنیا بصیر کرد (بصّره فجائع الدنیا)
8)قلب نباید مقهور صولت روزگار بشود (حذّره صولة الدهر). گاهی روزگار میخواهد اقتضائات غلط خودش را برقلب انسان تحمیل کند، قلب را باید از مقهور شدن در برابر روزگار بر حذر داشت.
9) اخبار گذشتگان را باید بر قلب عرضه کرد تا بیدار و متعظ و عبرتپذیر بشود (أعرض علیه اخبار الماضین)
10) مصیبتهای امتهای گذشته را #قلب میداند اما فراموش میکند. پس باید به او یادآوری کرد (ذکّره بما اصاب من کان قبلک)
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
#با_معارف_نهج،شماره 157
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
وَ لَمْ تَطُلَّهُ فِيهَا دِيمَةُ رَخَاءٍ إِلَّا هَتَنَتْ عَلَيْهِ مُزْنَةُ بَلَاءٍ #خطبه_111
1️⃣مفردات:
تطل: بارش اندک و خفیف باران
دیمة: باران آرام
رخاء: گشایش
هتن: بارش رگباری باران
مُزنَة: ابر پرباران
2️⃣آرایهی ادبی (#بازیباییهای_نهج، شماره 54)
1.#تضاد بین کلمه «تطلّ و هتن» که یکی به معنای بارش خفیف و دیگری بارش رگباری است.
2. تضاد بین «رخاء و بلاء»
3. تعبیر «دیمة رخاء» #نکره_در_سیاق نفی است که معنای شمول و تأکید دارد = «هیچ باران گشایشی»
4. آرایه ادبی #تشبیه_اضافی: «دیمة رخاء» – «مزنة بلاء»
3️⃣ترجمه پیشنهادی:
در دنیا هیچ باران گشایشی اندک بارشی بر انسان نداشته مگر آنکه ابر پرآب بلا نیز بر او به رگبار باریده است.
4️⃣مترجمان:
اغلب مترجمان از ترجمه دقیق متن بازماندهاند. این ترجمهها را نگاه کنید:
آیتی: و بر كسى باران نرم آسايش نباريد كه پس از آن به رگبار بلايش گرفتار ننمود.
انصاریان: و باران راحتى بر كسى نباريد مگر اينكه با رگبارى از بلا به او هجوم كرد.
اولیائی: هيچ باران تندى او را تر نكند، مگر آنكه ابر بلا پياپى بر سر او ببارد.
دشتی: شبنمى از رفاه و خوشى دنيا بر كسى فرود نيامده جز آن كه سيل بلاها همه چيز را از بيخ و بن مىكنند.
.
#با_مترجمان_نهج، شماره 60
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵تعریف امام مجتبی علیه السلام از ماه مبارک رمضان و عید فطر
امام مجتبی ع؛ #ماه_رمضان میدان مسابقه
#صدوق در من لایحضر (ج 1 ص 511) 📚نقل کرده است که #امام_حسن_مجتبى عليه السّلام در يک روز عيد فطر جماعتی را ديدند كه سرگرم بازى و خنده🎭 بودند. حضرت به اصحاب خويش فرمودند:📢
خداوند عزّ و جلّ، ماه رمضان را ميدان مسابقهای🏊♀️ قرار داده است تا بندگانش براى رسيدن به خشنودى خداوند در طاعت و عبادت با هم مسابقه بدهند.
اینک گروهى در اين مسابقه تاختهاند و به خشنودى الهى رسیدهاند و گروهی ديگر باخته اند و زيان ديدهاند. حال در چنین روزی که برندگان پاداششان را دریافت میکنند و بازندگان زيان مىبينند، در شگفتم از کسانی که به بازیچه و خنده سرگرم میشوند.
به مناسبت زادروز مبارک امام حسن مجتبی علیه السلام
#مناسبتی، شماره20
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵شش ویژگی یاران امیرالمؤمنین علیه السلام در آخرین خطبهاش
در یکی از روزهایی که به شدت در اندیشه آراستن لشکری برای حمله به معاویه بود، بر روی تخته سنگی ایستاد و خطبهای ایراد و مردم را به جهاد دعوت کرد.
آن روزها دیگر یاران اثرگذارش را از دست داده بود؛ عمار، هاشم مرقال، ابنتیهان، مالک اشتر، محمد بن ابیبکر و ... همه به شهادت رسیده بودند! دیگر نالههای حضرت در کوفه خریداری نداشت!
در میان آخرین جملههای سخنرانیاش فرمود: أین عمار و أین ابنتیهان و ...؟ سپس از شدت تنهایی به صورت خود سیلی زد و مدتی با صدای بلند گریست! بعد فرمود:
أَوِّهِ عَلَى إِخْوَانِيَ الَّذِينَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ أَحْيَوُا السُّنَّةَ وَ أَمَاتُوا الْبِدْعَةَ دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا وَ وَثِقُوا بِالْقَائِدِ فَاتَّبَعُوهُ #خطبه_183
ای دریغا از برادرانم که (1)قرآن را مىخواندند و خوب به كار مىبستند، (2) درباره واجبات مىانديشيدند و آنها را درست انجام میدادند، (3) سنّتها را زنده كردند، (4) بدعتها را از ميان بردند،(5) [وقتی] به جهاد خوانده مىشدند مىپذيرفتند ، (6) به رهبر خود اطمينان داشتند و از او پيروى مىكردند.
🔻گفته اند این آخرین سخنرانی حضرت بود. طولی نکشید که به دست اشقی الاشقیاء ترور شد...!
#عمار #آخرین_خطبه
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
#با_معارف_نهج،شماره 159
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
نسخه موبایلی نهج البلاغه به همراه شروح، ترجمه و صوت
🔰مشتمل بر:
📖۳۰ ترجمه
📚۱۱ شرح
📓۵نسخه
رایگان
لینک دانلود↙️
http://noo.rs/nj
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵بیست صفت علی علیه السلام در گزارش #ضرار_بن_ضمرة
1. بلندنظر و بلندهمت (بعيد المَدى)
2. قدرتمند بود (شديد القُوَى)
3. سخنش منازعات را پایان میداد (يقول فصلا)
4. عادلانه قضاوت میکرد (يحكم عدلا)
5. علم از همه اعضای بدنش میجوشید (يتفجر العلم من جوانبه)
6. حکمت از همه وجودش سرازیر بود (تنطق الحكمة من نواحيه)
7. از دنیا و جلوههایش فراری بود (يستوحش من الدنيا و زهرتها)
8. با شب و تنهایی شب انس داشت (يأنس بالليل و وحشته)
9. اشکهای فراوانی داشت (و كان غزير العَبرة)
10. فکر کردنهای او طولانی بود (طويل الفَكرة)
11. از لباس، سادهاش را میپسندید (يُعجبه من اللباس ما قصر)
12. از غذا، زمختش را میپسندید (من الطعام ما خشن)
13. در میان ما مانند خودمان بود (كان فينا كأحدنا) #مدیران_اشرافی
14. سوالهایمان را جواب میداد و مسائلمان را حل میکرد (يجيبنا إذا سألناه و ينبئنا إذا استفتيناه)
15. با اینکه به ما نزدیک بود و ما را به خودش نزدیک میکرد ولی باز هم هیبتی داشت که سخن گفتن با او را دشوار میکرد(نحن و الله مع تقريبه إيانا و قربه منا لا نكاد نكلمه هيبة له)
16. دینداران را بزرگ میداشت (يعظّم أهل الدين)
17. بیچارگان را به خودش نزدیک میکرد (يقرّب المساكين)
18. زورمندان امیدی نداشتند که علی به نفعشان حقی را پایمال کند (لا يطمع القوي في باطله)
19. ضعیفان از #عدالت او نومید نبودند (لا ييئس الضعيف من عدله)
20. یک شب دیدمش که چون مارگزیدهای میگریست و ناله میکرد و میگفت: ای دنیا برو دیگران فریب بده! برای من خود را آراستهای؟... (#حکمت_77) #حکومت
📚شرح ابن ابی الحدید، ج 18 ص 224
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج،شماره 160
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵امیرالمؤمنین علیهالسلام مثل هیچ کس
امیرالؤمنین نه یک دینداری خشک و بیمقصد و بیغایت را نمایندگی میکند و نه نوعی جذابیت و عامهپسندی غیرمؤثر را نمایندگی میکند. او صراط مستقیم است نه چپ است و نه راست (الیمین و الشمال مضلة) (#خطبه_16)
🔻پس برای اینکه به چند جوان مدعی انقلابیگری یا چند کهنسال معتقد به کلیشههای انعطافناپذیر بفهمانیم که شما از الگوی علی ع و علی از الگوی شما فاصله دارد نباید امیرالمؤمنین علیه السلام را طوری تبیین کنیم که به الگوی «خودباختگان نوگرای جذاب» نزدیک شود. واقعیت این است که او در هیچ امری نه در سویهی افراط قرار میگیرد نه در سویهی تفریط. این نمونهها را ببینید:
1️⃣ درست همان زمانی که از صلاح والیان سخن میگفت، «استقامت مردم» را نیز مسکوت نمینهاد «فَلیسَت تصْلح الرّعیة الا بِصَلاح الولاة وَ لا تَصْلح الولاة الا بِاستقامة الرَّعیة» (#خطبه_216)
2️⃣ #دشمن تراشی برای #حکومت را کار #حاکمان سفیه و فاجر میدانست اما «تکیه بر حزبهای فاسق» را نیز برنمیتافت (آسی أن یَلی اَمر هذه الاُمة سُفهاؤها وَ فجّارها فیتّخذوا مال الله دولا وَ عباده خولا وَ الصَالِحین حَربا وَ الفاسقین حزبا)
3️⃣. از مجازات مفسدان اقتصادی سخن میگفت اما تأکید میکرد که درباره همان مفسدان باید عدالت کیفری رعایت شود (عَاقِبْهُ فِي غَيْرِ إِسْرَافٍ = بدون زیادهروی کیفرش کن) (#نامه_53)
4️⃣ از عجله در اجرای حدود سخن میگفت اما وقتی اجرای حد موجب ملحق شدن نظامیان به دشمن میشد، درنگ میکرد (تهذیب، ج 10، ص 147)!
5️⃣با تندروها میانه ای نداشت اما سازشکاران جذاب را هم برنمی تافت
(لا یُقیم اَمر الله الاّ من لا یُصانِع وَ لا یُضارِع وَ لا یَتّبِع المَطامع)
6⃣با اینکه خود را در معرض انتقاد منتقدان قرار میداد اما از همان روز اول به مردم گفته بود که اگر حکمرانی را به دست گرفت، در بسیاری از امور به تشخیص خودش عمل خواهد کرد و نه به سخن سخنگویان گوش خواهد کرد و نه به ملامت ملامتگران (وَ اعلموا اِنّی ان أجبتكُم ركبت بكم ما اَعْلم وَ لَم اصغ الی قول القائل وَ عتَب العاتب) برای همین بود که وقتی تشخیص داد نباید به معاویه امتیاز بدهد، نه در روز اول تشخیص طلاییاش را به مصلحت سنجی #ابنعباس و دلسوزی #قیس_بن_سعد فروخت و نه در روزهای پس از نهروان، در برابر کوفیان خستهای که حاضر نبودند به جنگ با #معاویه بیایند کوتاه آمد!
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج،شماره 161
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همینکه با علی علیه السلام باشی، فاتح هستی چه برنده شوی چه بازنده شوی.
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵شهر آباد با مردم دارا را دوست دارم
نامسلمانانِ (اهل ذمه) یکی از شهرها خدمت امام علی علیه السلام آمدند و خبر آوردند در آن شهر نهری است که به مرور زمان پر شده و از میان رفته و حفر مجدّد ضروری است. آنگاه از آن حضرت خواستند که به حاکم شهر دستور دهد برای حفر نهر، مردم را به کار اجباری فراخوانَد.
امیرالمؤمنین علیه السلام حفر نهر را پذیرفتند ولی #کار اجباری را قبول نکردند و به عامل خود «قرظة بن کعب» چنین نوشتند:
✍️«امّا بعد، از سرزمین حکمرانیات گروهی نزد من آمده و گفتند: در آنجا نهری است که پُرشده و تعمیرش برای مسلمانان بسیار سودمند است. اگر آنرا حفر کنند و از آنجا استفاده کنند هم سود خواهند برد و هم در پرداخت مالیات توانا میشوند.
پس مردم را جمع کن. اگر موضوع چنان است که گفتهاند به هرکس که مایل است نهر را حفر کند، به او اجازه تعمیر و حفر آن را بده و این را در نظر دار که نهر از آنِ کسی است که با آزادی و انتخاب خود در آن کارکند، نه کسی که مجبور شده باشد، اینکه [شهرشان را] آباد کنند و [از نظر مالی] تقویت شوند برایم محبوبتر از آن است که ضعیف بمانند (و لأن يعمروا و يقووا أحبّ إليّ من أن يضعفوا). #آزادی #ثروت
📚نهج السعادة، ج 5 ص 32
📚بهج الصباغة ج 8 ص 566
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج،شماره 162
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵«کید» در #حکمرانی و جهاد
فقیهان بر آناند که در جنگ خدعه با دشمن جایز است اما مکر با او جایز نیست هرچند در مرزشناسی مفهومی #خدعه و #مکر نیز اختلافاتی با هم دارند. با اینحال در فقه سخنی در باره خدعه در حکمرانی به میان نیامده است.
در نهج البلاغه «کید در حکمرانی» و «کید در جهاد» مورد تأیید قرار گرفته است.
1️⃣امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه به مالک اشتر از او خواستهاند مکتوبات و مکاتباتی که در آن «مکاید» ذکر شده، به صورت طبقهبندی شده نگهداری شود و صرفا در دسترس افراد خاصی (وجوه صالح الاخلاق) باشد. (و اخْصُصْ رَسَائِلَكَ الَّتِي تُدْخِلُ فِيهَا مَكَايِدَكَ وَ أَسْرَارَكَ بِأَجْمَعِهِمْ لِوُجُوهِ صَالِحِ الْأَخْلَاق) نامه 53
2️⃣در جای دیگری نیز وقتی مردم #کوفه را دعوت به #جهاد میکردند، آنان را مذمت کردهاند که وقتی مورد کید دشمن قرار میگیرید (تُکادون) چرا با او کید نمیکنید (تَكِيدُون)؟ (لَبِئْسَ لَعَمْرُ اللَّهِ سُعْرُ نَارِ الْحَرْبِ أَنْتُمْ تُكَادُونَ وَ لَا تَكِيدُون) خطبه 34
↩️اینکه #حکومت باید با مردم صادق باشد و عذر خود را با آنان در میان نهد، از ویژگیهای حکمرانی علی علیه السلام است اما اینکه علی علیهالسلام کید در حکمرانی را تجویز کرده باشد، کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است.
🔻مهم آن است که بدانیم کید دقیقا به چه معنایی است؟
#کید در قرآن در معنای ترفندها و نقشههای تردستانه و نهانروشانه به کار رفته است. مثلا این موارد را قرآن کید نامیده است؛
نقشه زلیخا برای به دام انداختن یوسف (إنه من کیدکنّ)،
چشمبندی و تردستی ساحران در مقابله با حضرت موسی ع (انّ ما صنعوا کید ساحر)،
سنت املاء و استدراج خداوند (و اُملی لهم انّ کیدی متین)،
نقشه حضرت ابراهیم برای بتهای مشرکان (لأکیدنّ اصنامکم)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج،شماره163
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵#آشنایی_با_خطبه هفدهم
1️⃣اهمیت خطبه
بیان اوصاف مبغوضترین افراد در نزد خداوند متعال
2️⃣مضامین #خطبه_17
در اين خطبه پیرامون مبغوض ترین افراد نزد خداوند متعال سخن به میان آورده شده است:
گروه اول: كسانی كه خداوند آنان را به حال خود واگذار کرده است که برخی ویژگی های آنان عبارتند از:
1. از راه راست منحرف گشتهاند.
2. به سخنان بدعتآمیز و دعوت گمراه کننده دل میبندند.
3. نتیجه آن انحراف و این دلبستگی، آن است که خود آنان نیز مایه انحراف کسانی میشوند که فریب آنان را می خورند.
4. اینان ضالّ اند و مضلّ. ضالّ از هدایت گذشتگان و مضلّ آیندگان.
5. گناهان دیگران را به دوش می کشند (زیرا عامل گمراهی بودند).
6. در گرو خطایای خویشاند.
گروه دوّم: كسانى كه بدون لياقت و استحقاق، بر مسند قضاوت مىنشينند و گرفتار جهل مركّبند. اینان دارای ویژگیهای زیر هستند:
1. آنچه به دست آورده، جهالت و نادانی است.
2. دنبال یافتن پیروانی از میان جهّال شتابان است.
3. در تاریکی فتنهها دوان است.
4. از دیدن منافع صلح و دوستی در میان مردم نابیناست.
5. انسان نمایان، او را عالم می خوانند.
6. صبح كه از خواب بر مىخيزد در پی امور بیهوده و زیانبار است تا اين وضع همچنان ادامه مىيابد تا از اين آبهاى گنديده سيراب مىشود و انبوهى از مسائل بيهوده را جمع مىكند، آن گاه بر مسند قضا و داورى در ميان مردم مىنشيند (و عجیب آنکه) تضمين مىكند حقايقى را كه بر ديگران مشتبه شده است روشن و خالص سازد.
7. هر گاه با مسأله مبهمى رو به رو گردد، براى روشن ساختن آن، افكار بيهوده و حرفهاى پوچ و توخالى را پيش خود آماده مىسازد و به نتيجه نادرست آن حكم مىكند.
8. در برابر شبهات فراوانى كه وى را احاطه كرده، همانند عنكبوت است كه تارهايى دور خود مىتند و بر آن تكيه مىكند.
9. نمىداند درست حكم كرده يا به خطا رفته است، به همين دليل اگر (به حسب تصادف) درست حکم کرده باشد باشد، از اين بيم دارد كه خطا كرده باشد، و اگر راه خطا را پيموده است، اميد دارد (تصادفا) صحيح از آب در آيد.
10. نادانى است كه در تاريكيهاى جهالت سرگردان و حيران است و چون نابينايى در ظلمات پر خطر، به راه خود ادامه مىدهد و تسلط علمی بر احکام شرعی ندارد.
11. همانند تندبادى كه گياهان درهم شكسته را بىهدف به هر سو پراكنده مىكند، روايات را در هم مىريزد (تا به گمان خويش از آن نتيجهاى به دست آورد)
12. اين نادان مغرور نه براى حل مسائلى كه بر او وارد مىشود قابل اعتماد است و نه براى مدحى كه مدّاحان چاپلوس در باره او سر مىدهند شايستگى دارد
13. گمان نمی کند در آنچه مورد انکار اوست علمی نهفته باشد و جز آنچه او فهميده است نظر ديگرى در كار باشد. (جهل مرکب)
14. هر گاه مطلبى بر او مبهم شود، كتمان مىكند چرا كه از جهالت خويش آگاه است (این امر منافاتی با جهل مرکب ندارد؛ زیرا به آنچه گمان می کند فهمیده است، جهل مرکب دارد ولی نسبت به برخی مسائل دیگر علم به جهل خود دارد)
15. خونها از داورى ظالمانهاش فرياد مىكشند و ميراثهاى بر باد رفته از قضاوت او صيحه مىزنند.
16. جاهل زیسته و جاهل از دنیا می روند.
17. اگر آیات قرآن تحریف شود خریدار آن بوده و اگر به درستی تفسیر شود از آن رویگردان خواهند بود.
18. معروف نزد آنان منکر و منکر در نزد آنان معروف است.
در ضمن بیان چند خصلت پایانی، حضرت امیر علیه السلام از این قاضیان جاهل به خداوند شکایت می کند.
👇👇👇ادامه در فرسته بعدی👇👇👇
👆👆👆ادامهی فرستهی قبلی👆👆👆
3️⃣لطایف خطبه
1. با توجّه به تعبيراتى كه ارباب لغت در معنى «قَمَشَ» ذكر كردهاند كه آن را به معنى جمع و جور كردن اشياى پراكنده و بدون تناسب و نيز اشياى بىارزش يا كم ارزش دانستهاند، نكته اين تعبير در كلام امام (ع) به خوبى روشن مىشود كه اين نادانهاى عالمنما به دنبال شبه معلوماتى مىروند كه نه ارزشى دارد و نه تناسب منطقى در جمع آن ديده مىشود.
مرحوم «علامه خويى» در شرح اين كلام مىگويد: منظور اين است كه مطالبى را از دهان اين و آن و از روايات غير معتبر و از طريق قياس و استحسان و منابعى از اين قبيل، جمعآورى مىكند (كه حجمش زياد امّا ارزشش بسيار كم يا بىارزش است) (پیام امام، ج1، ص583)
2. از عبارت «لم یعضّ علی العلم بضرس قاطع» تعبیری دلکش است که در آن، علم به غذا تشبیه شده است. همانگونه که غذا را باید با دندانهای آسیا جویده و سپس فرو برد، علم را نیز باید به درستی فهم کرد و صرف دریافت آن از استاد یا کتاب علمی کفایت نمی کند. همانگونه که غذایی که خوب جویده نشود برای بدن مضرّ است، علمی که خوب فهمیده نشود نیز زیان بار خواهد بود.
4️⃣مصادر خطبه
اصول کافی، ج1، ص55/ الارشاد شیخ مفید، ص109/ الاحتجاج مرحوم طبرسی، ج1، ص390/ اصول المذهب قاضی نعمان، ص135 و ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✍️استاد علی رحیمی ؛ حوزه علمیه شیراز
https://eitaa.com/banahjolbalaghe