بسم الله
🔵قدرت انگاره
حضرت امیر(علیه السلام) در بازگشت از #صفین یکی از اصحاب را که بیمار بود، دیدند و بدو فرمودند:
🔹«...وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاق» ( ...امّا بیماری گناهان را از بين مىبرد و آنها را مانند برگ درختان مىريزد) # حکمت_42
👈در تازهترین یافتههای #اخلاق_نظری از عنصری به نام #قدرت_انگاره نام میبرند. شخص بیمار از حقیقت بیماری، برداشت بسیار بدی دارد و به خاطر همین برداشت بد است که از بیماری رنج میبرد. به عبارت دیگر آنچه که شخص بیمار را آزار میدهد خود بیماری نیست بلکه برداشت بیمار از #بیماری است.
حضرت در اینجا میخواهند برداشتی را که شخص بیمار از حقیقت بیماری دارد تغییر بدهند و به جای آن برداشت منفی این #انگاره را به او القا کنند که بیماری فایده مهمی (ریزش گناه) دارد.
این انگارهی جدید قدرتی دارد که باعث میشود که یکی از تلخ ترین دورههای زندگی انسان (بیماری) برای او به دورهای زیبا و دلپسند مبدل شود.
🔸تغییر دادن آن انگاره در ذهن مخاطب کار دشواری است برای حل همین دشورای است که حضرت از #تصویرِ ریزش برگ درختان بهره میگیرد.
#با_معارف_نهج، شماره 63
https://t.me/Banahjolbalaghe
نسخه ای از نهج البلاغه مربوط به قرن ششم هجری. آخرین صفحه نهج البلاغه است که با جمله «الحیف یعود الی السیف» (ادامه حکمت 476) شروع میشود
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵#کلمه_سیما
وَ إِنِّي لَمِنْ قَوْمٍ لَا تَأْخُذُهُمْ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ سِيمَاهُمْ سِيمَا الصِّدِّيقِينَ ... #خطبه_192
من از کسانی هستم که سرزنش هیچ سرزنشگری آنان را از راه خدا بازنمیدارد نشانهی آنها [همان] نشانه راستگویان است.
#خلیل بن احمد واژه "سیما" را متخذ از کلمه «سوم» و به معنای نشانه دانسته است. مثلا در روایتی درباره #خوارج آمده است که: «سیماهم التحلیق» یعنی نشانه آنها تراشیدن سر بود.
🔹در زبان فارسی سیما به معنای چهره و رخسار به کار میرود.
😣 متأسّفانه تقریباً همه مترجمانی که توانستم ببینم (غیر از #ترجمه_شهیدی)، معنای کلمه سیما را با معنای فارسی آن اشتباه کرده و آن را به کلماتی مانند چهره و رخسار و ... برگرداندهاند! 😮
#با_مترجمان_نهج، شماره 35
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵انقلابیگری و نهج البلاغه
[اگر] ما بخواهيم به مردم بگوييم: شما انقلابي باشيد، آقايان! #انقلابي_بودن با سفارش و موعظه حلّ نميشود. انقلابي بودن مثل درسهاي مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوي غني ميخواهد؛ مثل نهجالبلاغه.
آیت الله #جوادی_آملی
🍀 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
#تدوام_انقلاب_و_نهج_البلاغه
#انقلاب
#با_شیفتگان_نهج، شماره 34
https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله
🔵پشیمانی بیفایده
🔹در آستانه جنگ #جمل امیرالمؤمنین علیه السلام از #عبدالله_بن_عمر خواستند که در جنگ جمل شرکت و ایشان را همراهی کند. عبدالله بن عمر آن روزها به بهانه اینکه من در این جنگ حق و باطل را تشخیص نمیدهم از شرکت در این جنگ خودداری کرد. (الجمل، شیخ مفید ص 96)
🔸عبدالله بعدا از همراهی نکردن با علی علیه السلام پشیمان شد (اسد الغابة ج 3 ص 238) و در هنگام مرگ میگفت: هیچ آرزویی در دلم باقی نمانده جز آنکه با آن فئه باغیة (گروهک یاغی) جنگ نکردم (همان ص 612) در جایی دیگری نیز گفته است هیچ چیزی آزارم نمیدهد الا اینکه همراه با علی به جنگ آن یاغیان سرکش نرفتم. (همان)
#بصیرت #اقدام_بموقع
#با_معارف_نهج، شماره 64
https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله
🔵دیرباوری نسبت به سخن سخنچینان
🔵فریب رسانهها را نخوریم
لاتَعْجَلَنَّ إِلَى تَصْدِيقِ سَاعٍ فَإِنَّ السَّاعِيَ غَاشٌّ وَ إِنْ تَشَبَّهَ بِالنَّاصِحِينَ (#نامه_53)
در باور کردن [سخن] سخنچینان عجله نکن چون سخن چین خیانتکار و فریب دهنده است هرچند خودش را به خیرخواهان شبیه بکند.
چند نکته:
1️⃣حضرت نفرموده اند که سخن سخن چین را رد کن، بلکه فرموده اند "در تصدیق آن عجله نکن" چون به هر حال ممکن است سخن چین هم راست گفته باشد.
2️⃣منشأ فریب خوردن ما از سخن چینان همین اعتمادی است که است که به سخن چین پیدا میکنیم! سخن چین با عنوان سخنچینی، سخنچینی نمیکند بلکه با تابلو خیرخواهی سخنچینی میکند و ما نباید فریب این تابلو را بخوریم (و إن تشبّه بالناصحین)!
3️⃣از اینکه امام علیه السلام این سخن را به جملهی «أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ كُلِّ حِقْدٍ وَ اقْطَعْ عَنْكَ سَبَبَ كُلِّ وِتْر» عطف کردهاند، معلوم میشود که یکی از عوامل کینهورزی حاکمان با مردم همین گوش سپردن به گزارشها و #بولتن ها و ... است.
4️⃣یکی از مصادیق مهم سخن چینی در عصر ما #رسانه ها هستند، که بنابر فرمایش حضرت نه باید سخنشان را رد کرد و نه با عجله قبول کرد بلکه چنانکه قرآن کریم نیز فرموده باید درباره سخنشان تحقیق کرد (إن جاءکم فاسق بنبأ فتبیّنوا)
5️⃣توجه کنیم که همین رسانهها هم ممکن است با تابلوهای مثبتاندیشانهای ما را فریب بدهند! این آگاهی را باید بخشی از #سواد_رسانهای دانست.
#فریب_خوردن از #رسانه_خبری
#با_معارف_نهج، شماره 65
@banahjolbalaghe
پشتوانهی روحی، معنوی و فکری، عامل اصلی حل همهی مشکلات است و تأمل و تدبر در نهجالبلاغهی مولای متقیان چنین پشتوانهای را فراهم میسازد. 👈 (کانال با نهج البلاغه فرصتی برای تأمل) 👈
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵کلمه ذلیل
چنانکه ارباب دانش لغت نیز تصریح کردهاند، کلمه «ذلیل» در زبان عربی هر گاه با مفاهیم ممتدی که دارای طول و بلندی هستند،هم نشین شود به معنای «قصیر» (کوتاه) به کار میرود. برای مثال به نیزهی کوتاه میگویند: «رمحٌ ذلیلٌ»، و به دیوار کمارتفاع میگویند: «حائطٌ ذلیل» و به اتاق کمارتفاع میگویند: «بیتٌ ذلیل».
در نهج البلاغه آمده است:
اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ التَّقْوَى دَارُ حِصْنٍ عَزِيزٍ وَ الْفُجُورَ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ لَا يَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا يُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ إِلَيْهِ #خطبه_157
ای بندگان خدا بدانید که تقوی قلعهاي بلند و گناه قلعهای کوتاه است که نه میتواند جلوی حوادث را بگیرد و نه میتواند کسی را که به آن پناه آورده، حفظ کند.
متاسفانه بسیاری از مترجمان بدون توجه به #همایندی (collocation) و بدون تحقیق لغوی کافی، سعی کردهاند همان معنای عزت و ذلت را در ترجمه خود ذکر کنند!
👇نمونهای از ترجمههای غیردقیق:👇
بندگان خدا بدانيد كه پرهيزكارى، سراىِ استوارِ "ارجمندى" و گناه كارى، سراىِ "خواري" است، 😯
#کلمه_ذلیل
#با_مترجمان_نهج، شماره 36
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵افراط و تفریط
لا تَرَی الجَاهِلَ إلا مُفرطا او مُفَرِّطاً #حکمت_70
جاهل را یا در حال افراط و زیادهروی میبینی یا در حال تفریط و کوتاهی!
✍️در جنگ #جمل حضرت امیر، #اسامة_بن_زید را به همراهی در جنگ دعوت کردند اما اسامه که دید در این جنگ باید با #طلحه و #زبیر و #عایشه و ... بجنگد، گفت: من عهد کردهام با اهل «لا اله الا الله» جنگ نکنم! (کوتاهی و #تفریط) او با اینکه امیرالمؤمنین را دوست داشت باز هم همکاری نکرد.
اینکه اسامه عهد کرده بود با مسلمانان نجنگد، داستانش به یکی از جنگهای عصر پیامبر اکرم برمیگردد که در آن جنگ اسامه یکی از نیروهای فراری دشمن را تعقیب کرد (اسد الغابة 1/80). دشمن فراری #شهادتین گفت اما اسامه او را کشت. حضرت رسول، اسامه را توبیخ کردند که چرا اهلِ لا اله الا الله را کشته است؟ اسامه گفت شهادتینش شهادتین حقیقی نبود چون از ترس جانش شهادتین گفت. حضرت فرمودند که مگر از قلب او خبر داشتی؟..... (زیاده روی و #افراط)
👈بعد التحریر: اسامه کیست؟
از #زید_بن_حارثه که غلام آزاد شده پیامبر و فرزندخوانده ایشان بود، فرزندی به نام اسامة به دنیا آمد. اسامه در برخی از جنگهای عصر پیامبر شرکت داشت و خودش نیز مانند پدرش سخت مورد علاقه و اعتماد پیامبر بود چندانکه حضرت در اواخر عمرشان او را که جوانی بیست ساله بود، به فرماندهی سپاهی (که قرار بود برای جنگ با رومیان اعزام شود) برگزیدند. خلیفه دوم به بهانه اینکه اسامه محبوب پیامبر بوده از بیت المال سهم بیشتری به او میداد. خلیفه سوم نیز قطعه زمینی به او داد. شاید عادت به همین #ویژه_خواری بود که موجب شد اسامه با امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت نکند اما گفته شده که بعدها دچار #پشیمانی شد و به سوی امیرالمؤمنین باز گشت.
#رانت_خواری
#با_معارف_نهج، شماره 66
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝یادداشت یک خواننده
پیشتر پستی با عنوان «علم غیب امیرالمؤمنین علیه السلام» (#با_معارف_نهج، شماره61) منتشر شده و در آن آمده بود که تمیم بن اسامه در برابر ندایِ «سلونی قبل أن تفقدونی» ایستاد و از تعداد موهای سرش سوال کرد و حضرت از #علم_غیب خود به او فرمودند: در خانهات بزغالهای بزرگ میکنی که در آینده فرزند پیامبر خدا را به قتل خواهد رساند.
✍️یکی از کاربران کانال (که اجازه ندادند اسمشان ذکر شود) درباره همان پست برایم نوشتهاند:
در منابعی مانند کامل الزیارات، امالی صدوق، عوالم العلوم و مدینة المعاجز به جای تمیم بن اسامه نام #سعد_بن_ابی_وقاص ذکر شده است. شما نام #تمیم_بن_اسامه را در چه منبعی یافتهاید؟
◀️بنده برایشان نوشتم که #ابن_ابی_الحدید در ج 10 ص 14 و 15، این واقعه را به نام تمیم بن اسامه ثبت کرده است. ولی از آنجا که در منابع دیگر نام پدر عمر بن سعد نیز ثبت شده، ممکن است چنین واقعهای درباره سعد بن ابی وقاص نیز تکرار شده باشد.
#ملاحم
#یادداشتی_از_یک_خواننده ، شماره 31
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵چهار پیامد #ظلم و سختگیری حاکمان
حاکمان در اداره امور مربوط به شهروندان ممکن است گاهی مرتکب ظلم بشوند. در برخی از جاهای نهج البلاغه به #پیامدهای_ظلم_حاکمان اشارات و تصریحاتی شده است که چهار مورد از آن عبارت است از:
1️⃣آوارگی و جلای وطن (#فرار_مغزها و غیرمغزها)
در #حکمت_476، امیرالمؤمنین علیه السلام حاکم #فارس را از سختگیری (العَسف) و ظلم (الحَیف) بر مردم نهی کرده و در ضمن آن فرمودهاند: #سختگیری موجب میشود مردم جلای وطن کنند (فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ)
2️⃣شیوع #فساد_مالی و #رشوه
در #نامه_79 به سرداران لشکر نوشتهاند: حاکمان سابق مردم را از حقشان بازداشتند و در نتیجه مردم مجبور شدند با #رشوه دادن حق خودشان را بخرند(أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ).
3️⃣ #شورش و اقدام نظامی
در همان نامه به والی فارس نوشتهاند: ستم مردم را وادار به اقدام نظامی علیه حکومت میکند (وَ الْحَيْف يَدْعُو إِلَى السَّيْف)
4️⃣#نابودی_حکومت
در همان نامه به سرداران نوشتهاند تنها چیزی که موجب نابودی حکومتهای قبل شد همین بود که مردم را از حقشان بازداشتند و مردم مجبور شدند حقشان را بخرند(إِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ)
#عدالت
#با_معارف_نهج، شماره 67
https://telegram.me/banahjolbalaghe