eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
990 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بنی صدر، رئیس جمهوری که اعتماد ملت را برای بیگانگان به مزایده گذاشت ( ۵ ) 📜استاد شهید مرتضی مطهری و نقدی بر مقاله« در روش» ابوالحسن بنی‌صدر 🔸قبل از انقلاب اسلامی ابوالحسن بنی‌صدر در پاریس مقاله‌ای به نام« در روش» درباره نقش روحانیت در جنبش‌های اجتماعی معاصر نوشت و در این مقاله ادعا کرد که روحانیت سنتی نمی‌تواند رهبری قیام را بر عهده داشته باشد، بلکه این روشنفکران هستند که باید مردم را در رسیدن به پیروزی رهبری نمایند. 🔹 این مقاله پس از انقلاب در شماره اول و دوم روزنامه انقلاب اسلامی در تاریخ سه شنبه و چهارشنبه 29 و 30 خرداد 1358ش. به چاپ رسید. شهید مطهری نقد جانانه‌ای به این مقاله می‌زند و در این نقد از رهبری روحانیت و در رأس آن امام خمینی دفاع عقلانی، تاریخی و حماسی می‌کند. 🔸اگر چه بیش از پنجاه سال از نگارش مقاله بنی‌صدر و پاسخ شهید مطهری گذشته است اما یک واقعیت تاریخی که هم در مقاله بنی‌صدر و هم در پاسخ استاد مطهری وجود دارد را نباید از حافظه تاریخی ملت ایران پاک کرد و آن واقعیت این است که جریان جوشنفکری به اعتبار همین توهمات شبه تاریخی، که بنی‌صدر از آن دم می‌زند، هیچ‌گاه نتوانست حقیقت رهبری و پیشتازی روحانیت در جنبش‌های اجتماعی را قبول کند و همین لجاجت در انکار این رهبری، یکی از علت‌های اصلی شکست جنبش‌هایی چون مشروطه و ملی شدن صنعت نفت است . 🔹از طرفی خود این جریان، دانش، بینش، توانایی و مقبولیت در رهبری جنبش‌ها را در میان ملت ایران ندارد. 📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال نوزدهم، شماره 69 و 70، ص 210 – 211. 🆔 @Bonyadtarikh
💠 صهیونیست ها، نخستین کارگردان جشن های 2500 ساله(1) 🔘 صهیونیست ها، نخستین کارگردان جشن های 2500 ساله «شاهنشاهی» بودند. اصولا اندیشه برپایی چنین جشنی از سوی آنان به رژیم شاه پیشنهاد شد. آنان سالیان درازی پیش از برپایی این مراسم در ایران، در اندیشه بزرگداشت یاد کوروش و برگزاری یادبودی برای او بودند. 🔘در یکی از کتابهایی که به مناسبت این جشن در ایران منتشر شد چنین آمده است: «... جامعه یهودیان جهان از بدو امر و حتی پیش از آنکه در ایران تصمیم برگزاری یادبود دوهزارو پانصدمین سال بنیاد شاهنشاهی این کشور به دست کوروش بزرگ، گرفته شده باشد از نظر اهمیت خاصی که این تاریخ در حیات ملی و تاریخی یهود دارد، در نظر داشت یادبود دوهزارو پانصدمین سال آزادی قوم یهود را به دست کوروش کبیر و بازگشت یهود را به اورشلیم و صدور فرمان این پادشاه را درباره تجدید ساختمان معبد معروف یهود جشن بگیرد... » 📚 کتاب نهضت امام خمینی، ج3، ص788-789. 🆔 @Bonyadtarikh
⭕️شاه و رژیم صهیونیستی، اندیشه و انگیزه آفرینندگان اسرائیل ( ۱۵ ) ◀️ امام و جریان فلسطین 💢امام به محض آن که نهضت خویش را آغاز کردند، بی‌درنگ با به صدا درآوردن خطر صهیونیسم با این ترفند دشمن به مقابله برخاستند و با همه نیرو کوشیدند آنچه را که مسلمانان‌ها در طول چهل سال اشغال فلسطین، گم کرده بودند، به آنان باز گردانند و جنبه اسلامی فاجعه فلسطین را به مسلمان‌های جهان یادآور شوند. 💢 امام در نخستین روزهای قیام خود علیه تصویبنامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی خطر صهیونیسم را به توده‌های مسلمان گوشزد کردند. امام از آذر ماه 1341ش. تا روزی که به ملکوت اعلی پیوستند هیچ‌گاه از بازگو کردن خطر صهیونیسم و اشغالگران فلسطین غفلت نورزیدند . 💢در این راه در بیشتر پیام‌ها و سخنرانی‌های خود برای آگاه کردن مسلمان‌ها به این حقیقت که مسئله فلسطین تنها به عرب‌ها و مردم فلسطین مربوط نمی‌شود، بلکه به همه مسلمان‌ها بستگی دارد، کوشیدند. 💢امام در سخنرانی‌های خود سعی کردند که خطر صهیونیسم برای اسلام و مسلمان‌ها بازگو کنند و به توده‌های مسلمان بباورانند که جریان فلسطین یک جریان اسلامی است و خطر صهیونیسم نیز برای همه کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان است نه تنها برای ملت عرب. 💢سرانجام امام با اعلام روز جهانی قدس به توطئه چهل ساله استکبار جهانی جهت جدا کردن جریان فلسطین از اسلام پایان بخشیدند و سرنوشت فلسطین را با سرنوشت مسلمانان جهان پیوند زدند. 👈ادامه دارد 📚سیدحمید روحانی ، فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 78 و 77، ص 75-76. 🆔 @Bonyadtarikh
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥در این ویدیو، (آلن شبارو)، یک کهنه‌سرباز نیروهای ویژه ارتش آمریکا، علیه انسانیت زدایی و نقض حقوق بشر در فلسطین اعتراض می‌کند. 🔹شبارو که به عنوان تک‌تیرانداز، فعالیت می‌کرده است، "نسل‌کشی" و "پاک‌سازی قومی" مردم فلسطینی را محکوم و آن را فراتر از یک "جنگ" معمولی توصیف می‌کند. 🔸شبارو به استدلال می‌کند که این وضعیت یک جنگ نیست، بلکه سلب سیستماتیک انسانیت از مردم فلسطین است، که تنها در حال دفاع از خود هستند. 🆔 @Bonyadtarikh
♨️بنی صدر ، رئیس جمهوری که اعتماد ملت را برای بیگانگان به مزایده گذاشت ( ۶ ) 📍 بنی‌صدر و مسئله رفراندوم 🔸 مجادله بنی‌صدر در انتخاب نخست‌وزیر و هیئت دولت از درون دیوانسالاری به یک مجادله ملی و فراگیر تبدیل شد. منطق این مجادله چیزی جز مقابله با شکل‌گیری یک استبداد جدید در پوشش جمهوری نبود. 🔹 همان مأموریتی که جریان جوشنفکری ابتدا در شعار جمهوری رضاخانی تعریف کرد و صحنه سیاسی ایران را آنچنان به هم ریخت که بسیاری در آن دوران نتوانستند تشخیص دهند که در منطق جمهوری، رئیس جمهور از پیش تعیین شده با اختیارات مادام‌العمر و خارج از قوانین مورد تأیید مردم، آن هم بدون برگزاری هیچ انتخاباتی، منطق ابلهان است. 🔸 بنی‌صدر آمده بود که با لفاظی و بازی با کلمات و هیاهو و جنجال، فراتر از قوانین مصوب، مجددا منطق جمهوری رضاخانی را زنده کند. 🔹 کلید واژه اصلی این عوام‌فریبی هم رفراندم یا مراجعه به آرای عمومی بود. یعنی کلید واژه‌ای که اغلب شخصیت‌های به ظاهر ملی برای تثبیت دیکتاتوری و به کرسی نشاندن تمایلات استبدادی خود در تاریخ معاصر از آن استفاده کردند و مسیر جنبش‌های اجتماعی را به انحراف و استحاله کشاندند. 🔸 بنی‌صدر هم به پیروی از رهبر خود دکتر مصدق، برای گریز از قانون و دور زدن مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانونی، در انتخاب نخست‌وزیر و سایر اختلافاتی که با دادستانی، قوه قضاییه و قوه مجریه داشت، داستان رفراندوم و رجوع به مردم را پیش کشید. 🔹 در حالی که مسئله رجوع به رفراندوم در مسائلی که قانون اساسی صراحت دارد از جنبه حقوق اساسی در هیچ نظام مردم سالاری وجه قانونی، حقوقی و عقلی ندارد. این بازی خطرناک می‌تواند در هر شرایطی که قانون باب طبع اصحاب قدرت نیست، گریزگاهی برای دور زدن قانون و برپایی دیکتاتوری به دفعات مختلف باشد. 🔸 برای همین است که اغلب نظام‌های مردم سالار در دنیا جز در موارد نادری که عموما به بازنگری قانون اساسی مربوط است جایی برای رفراندم در حقوق اساسی خود پیش‌بینی نکرده‌اند. بنابراین نمایش رفراندوم که قبل از انقلاب اسلامی در رژیم پهلوی توسط شاه و حتی دولت مصدق مبنایی برای دست‌درازی به قانون اساسی شد، با بنی‌صدر به دوره جمهوری اسلامی نیز راه یافت. 📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال نوزدهم، شماره 69 و 70، ص 221-222. 🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید: گزیده‌ای از روشنگری امام خمینی علیه کاپیتولاسیون در ۴ آبان ۱۳۴۳ 🔹دولت حاضر این تصویبنامه ( ) را در چند روز پیش از این برد به و در چند وقت پیش از این به بردند و با یک قیام و قعود مطلب را تمام کردند و باز نفس‌شان در نیامد. 🔸در این چند روز، این تصویبنامه را بردند به مجلس شورا و در آنجا صحبت‌هایی کردند مخالفت‌هایی شد لکن مطلب را گذراندند. 🔹ملت ایران را از پست‌تر کردند برای این‌که می‌خواستند وام بگیرند از آمریکا. آمریکا گفت این کار باید بشود مع ذلک ایران خودش را فروخت برای این دلارها ... 🔸در مجلس گفتند نگذارید پرده‌ها بالا برود معلوم می‌شود زیر پرده‌ها چیزهایی است و ما نمی‌دانیم. معلوم می‌شود برای ما خواب‌ها دیده‌اند از این بدتر چه خواهند کرد نمی‌دانم؟ از اسارت بدتر چه؟ از ذلت بدتر چه؟ چه می‌خواهند با ما بکنند؟ 🔹این دولت به خیانت کرد وکلای مجلس شورا آن‌هایی که رای دادند خیانت کردند به این مملکت این‌ها وکیل نیستند دنیا بداند این‌ها وکیل ایران نیستند اگر هم بودند من عزل‌شان کردم از وکالت معزولند. 🆔 @Bonyadtarikh
🔴 قیام امام علیه سند بردگی ملت ایران 🔹با فرارسيدن روز 20 ج 2 84 (4 آبان 43) روز ميلاد باشكوه بانوى انقلابى اسلام (س) و زادروز امام خمينى، شهرستان قم از توده‏هاى انبوهى ـ كه از اطراف و اكناف به منظور شنيدن نطق او آمده بودند ـ انباشته شده بود. 🔸منزل امام، كوچه‏ هاى اطراف باغ انارى كه در مجاور منزل او قرار دارد، از جمعيت موج میزد. بلندگوهاى متعددى نصب و وسايل ضبط و غيره آماده شده بود. مردم با شوق و شور فراوانى در انتظار بيرون آمدن امام و ايراد سخنرانى بودند، هواى سرد و سوزان آبان ماه از شور و هيجان و گرمى و حرارت انقلابى مردمى در آن ساعت روز كه هنوز آفتاب، حرارت خود را همه جا نگسترده بود، نمى‏توانست بكاهد. 🔹ساعت تقريباً ده صبح را اعلام مى‏كرد كه امام با چهره‏اى برافروخته، چشمانى از شدت خشم و خستگى و بى‏خوابى سرخ شده، جبينى گره‏خورده در مقابل مردم ظاهر شد. توده‏ها با شعار صلوات، نسبت به او ابراز احساسات كردند. بسيارى با ديدن قيافۀ برافروخته و اندوهبار او به گريه افتادند و آنگاه كه آيه شريفه «استرجاع» از زبان او جارى شد، صداى گريه و شيون در فضا طنين افكند و شدت گريه به حدى بود كه توصيف آن از حوصله قلم بيرون است، امام با اين كلمات سخنان خود را آغاز كرد: قلب من در فشار است... ناراحت هستم... ايران ديگر عيد ندارد عيد ايران را عزا كردند ما را فروختند عزت ما پايكوب شد عظمت ايران از بين رفت و... 🔸اين كلمات كه از ژرفاى دل امام برمى‏خاست و از هستى خود براى يكايک آنها مايه مى‏گذاشت، تار و پود حاضران را به لرزه مى‏انداخت، تاب و توان را از شنوندگان مى‏برد، مردم را آشفته و از خود بيخود مى‏كرد. شور و احساسات عصيان‏بار توده‏ها به حدى بود كه چندين بار سخنان او چند لحظه‏اى قطع شد. 🔹حال و وضع امام، نيز در هنگام ايراد نطق، سخت بحرانى بود. چهره او به حدى برافروخته شده بود، كه گويى خون به صورت او پاشيده‏اند! رگ‏هاى گردن متورم و دهان او كف كرده بود و از شدت ناراحتى و خشم، قطره‏هاى درشت عرق در آن فصل سرما از جبين او، سرازير بود و فريادهاى جانسوزى كه از ته دل برمى‏كشيد، نه تنها قلب شنوندگان را مى‏لرزانيد! بلكه بيم آن مى‏رفت كه قلب خود او نيز يكباره از كار بيفتد! با وجود چنين شور و احساسات، سخنانى كه در اين نطق انقلابى بازگو كرد، مى‏توان گفت كه در طى نهضت او تا آن روز بى‏سابقه بود و براى يک انسان عادى پيش‏نويس قبلى كه از رو بخواند، امكان ندارد كه بتواند اينگونه مرتب، منسجم و پيوسته ادا كند و براى يك نسل بلكه نسل‏هايى رهنمود باشد و سرنوشت ملك و ملت را در تابلويى از كلمات ترسيم كند. 🔸امام در اين نطق تاريخى و انقلابى، موضع قاطع خود را در برابر بلوك‏هاى شرق و غرب روشن ساخت، اهداف و آرمان‏هاى روحانيت را تا حدودى مشخص كرد و رهنمودهاى غنى، ژرف و پرمحتوايى به نسل معاصر و نسل‏هاى آينده داد. برای مطالعه سخنرانی تاریخی امام علیه سند بردگی؛ کاپیتولاسیون ر.ک: سید حمید روحانی ، نهضت امام خمینی، ج1، صص1041-1035 🆔 @Bonyadtarikh
کاپیتولاسیون؛ حق توحش آمریکا از ملت ایران!.pdf
770.8K
📌کاپیتولاسیون؛ حق توحش آمریکا از ملت ایران + مقاله + اسناد 🔶مقابله امام خمینی با قانون کاپیتولاسیون و تبعید ایشان به ترکیه و عراق نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران بود که در شرایط غیرسیاسی نجف، در ارتباطاتی با عناصر انقلابی ، جبهه‌ای جدید علیه حاکمیت استبدادی در ایران ایجاد کنند و با هدایت نهضت حکومت شاهنشاهی ساقط و حکومت اسلامی برپا گردد. 🔻 قانون کاپیتولاسیون پس از لغو گردید. هرچند خصومت آمریکا پس از انقلاب با تلاش‌هایی برای بازگرداندن شرایط قبلی همچنان ادامه دارد . شماره ۱۷ 🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ شاه و رژیم صهیونیستی، اندیشه و اهداف آفرینندگان اسرائیل ( قسمت پایانی ) وظیفه امروز ملت ایران در کنار قیام اسلامی مردم فلسطین 📍ملت قهرمان‌پرور ایران امروز در راه آزادی فلسطین رسالت سنگینی بر دوش دارد: 1⃣ شرکت در جنگ رهایی بخش فلسطین و همراهی و همگامی با دلیر مردانی که در راه آزادی فلسطین می‌جنگند 2⃣ هم‌صدایی با ملت مظلوم و به پا خاسته فلسطین 3⃣ انعکاس و انتشار بیانیه‌ها، اخبار و نظریات مردم به پا خاسته فلسطین از رسانه‌های گروهی ایران. 4⃣ درخواست بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران از مردم به پا خاسته سرزمین‌های اشغالی جهت ارسال اسامی کامل و بیوگرافی شهدای فلسطین و نیز جانبازان و اسرا و مفعودین، پخش پوستر، عکس و نام شهدای آنان دست کم در روز جهانی قدس و حمل عکس و پوستر شهدای فلسطین در راهپیمایی روز قدس. 5⃣ درخواست از مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای اختصاص پایگاه ویژه‌ای به منظور معرفی داوطلبان مبارزه با رژیم صهیونیستی از سراسر جهان و نیز دادن آموزش نظامی به جوانان مسلمان کشورهای مختلف اسلامی که آمادگی پیکار در راه آزادی فلسطین را دارند. 6⃣نامگذاری خیابان‌ها و میادین به ویژه فرودگاه‌ها و مراکز مورد توجه جهانی به نام فلسطین و شهدای فلسطینی. 📚 سید حمیدروحانی، فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 78 و 77، ، ص 77-78. 🆔 @Bonyadtarikh
💢 سکوت نهضت به اصطلاح آزادی در برابر کاپیتولاسیون 🔹با احياى رژيم كاپيتولاسيون كه همه مفاخر ملى و حيثيت ايرانى مورد اهانت قرار گرفت، انتظار می رفت كه گروه‏ها و سازمان‏هاى سياسى كه ادعاى ايران‏دوستى و « ‏ پرستى » داشتنددر برابر ايران‏فروشى شاه به خيزش و خروش برخيزند و از و عظمت ايران دفاع كنند . ليكن از آنجا كه احزاب و گروه‏هاى سياسى آن روز ايران غالباً به بيگانگان وابسته بودند و راهشان از مردم جدا بود، كوچكترين واكنشى در برابر احياى رژيم كاپيتولاسيون از خود نشان ندادند. 🔸در پى گذشت بيش از يک‏ماه از احياى رژيم كاپيتولاسيون و تبعيد امام، آنگاه كه رانندگان تاكسى به عنوان اعتراض به گرانى بنزين به اعتصاب دست زدند، «نهضت آزادى» اطلاعيه‏اى زير عنوان «تقدير از اعتصاب درخشان رانندگان تاكسى» صادر كرد و در آن آورد: «... در شرايطى كه مرجع مجاهد عالم تشيع، حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى خمينى بدون هيچ مجوز قانونى در تبعيد به سر می برند و پيشواى ملت و مظهر مبارزات ضد استعمارى شرق، جناب آقاى دكتر محمد مصدق را در بند كشيده‏ اند و... مستشاران خارجى از همه نوع مصونيت‏هاى سياسى برخوردار می شوند...»! البته در اين اطلاعيه نيز نه آن مصونيت‏ها را محكوم كرد و نه مردم را به مقاومت و مبارزه در راه الغاى آن فراخواند و نه به فريادهاى جانسوز و استمداد امام، پاسخ مثبت داد. در پايان اين اطلاعيه اعلام كرد: «... ما ضمن تأييد و تقدير از اعتصاب رانندگان با شهامت تاكسى، در روز شنبه هفتم آذر ماه جارى... كليه طبقات مردم را به مبارزه منفى عليه هيأت حاكمه غاصب ايران دعوت مى‏كنيم... مبارزه كنيد تا تبعيد شده گرامى و عزيز ما حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى خمينى را به وطن برگردانند. پيكار كنيد تا زندانى بزرگ خاور زمين، دكتر محمد مصدق و ساير زندانيان عزيز ملت را آزاد كنند...». 🔹در اين اطلاعيه «كليه طبقات را به مبارزه منفى عليه هيأت حاكمه ايران» فراخوانده‏اند تا امام را به وطن بازگردانند و مصدق را آزاد كنند، ليكن در برابر امتيازاتى كه امريكايى‏ها براى تجاوز به نواميس و مقدرات ملت ايران گرفته‏اند، دم فروبسته و بی تفاوت گذشتند. بگذريم از اينكه اينگونه حمايت‏ها از امام نيز تنها براى كسب وجهه و آبرو و اعتبار در ميان ملت ايران بود، نه اينكه به راه و خط امام باورمند باشند . 📚(نهضت امام خمینی، ج1، صص1051-1049) 🆔 @Bonyadtarikh
♨️ بنی صدر ، رئیس جمهوری که اعتماد ملت را برای بیگانگان به مزایده گذاشت ( ۷ )توطئه رفراندوم بنی‌صدر با نهیب امام خمینی در خرداد سال 1360 به جایی نرسید 🔸 امام در سخنرانی در این زمینه فرمودند: قانون برای نفع ملت است، برای نفع جامعه است، برای نفع بعضی اشخاص و بعضی گروه‌ها نیست. قانون توجه به تمام جامعه کرده است. قانون برای تهذیب تمام جامعه است. 🔹 البته دزدها از قانون بدشان می‌آید و دیکتاتورها هم از قانون بدشان می‌آید و کسانی که مخالفت‌ها می‌خواهند بکنند از قانون بدشان می‌آید، لکن قانونی که مال همه ملت است و برای تهذیب همه ملت است و برای آرامش خاطر همه ملت است و برای مصالح همه ملت است، باید محترم شمرده شود. 🔸 نباید چنانچه یک قانونی بر خلاف نظر من بود، من بیایم بیرون و هیاهو کنم که من این قانون را قبول ندارم، این قانون خوب قانونی نیست. قانون خوب است، شماها باید خودتان را تطبیق بدهید با قانون، نه قانون خودش را با شما تطبیق بدهد. اگر قانون بنا باشد که خودش را تطبیق بدهد با یک گروه، تطبیق بدهد با یک جمعیت، تطبیق بدهد با یک شخص، این قانون نیست، قانون در رأس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با آن تطبیق بدهند. 🔹 اگر قانون برخلاف خودشان هم حکمی کرد، باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند، آن وقت است که کشور، کشور قانون می‌شود. اگر یک جایی عمل به قانون شد و یک گروهی در خیابان‌ها بر ضد این عمل بخواهند عرض اندام کنند، این همان معنای دیکتاتوری است که مکرر گفته‌ام که قدم به قدم پیش می‌رود، این همان دیکتاتوری است که به هیتلر مبدل می‌شود انسان، این همان دیکتاتوری است که به استالین انسان را مبدل می‌کند. 🔸 اگر قانون در یک کشوری عمل نشود، کسانی که می‌خواهند قانون را بشکنند اینها دیکتاتورانی هستند که به صورت اسلامی پیش آمده‌اند یا به صورت آزادی و امثال این حرف‌ها. اگر همه این آقایان که ادعای این را می‌کنند که ما طرفدار قوانین هستیم، اینها با هم بنشینند و قانون را باز کنند و تکلیف را از روی قانون همه‌شان معین کنند و بعد هم ملتزم باشند که اگر قانون برخلاف رأی من هم بود من خاضعم، اگر بر وفاق هم بود من خاضعم، دیگر دعوایی پیش نمی‌آید؛ هیاهو پیش نمی‌آید. 👈ادامه دارد 📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال نوزدهم، شماره 69 و 70، ص 224. 🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی 📌سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۴۳ 🔹حجت‌الاسلام فلسفی امروز در نامه‌ای به آیت‌الله خمینی، سخنرانی دیروز ایشان را در اعتراض به تصویب لایحه مصونیت مستشاران نظامی امریکا در مجلس ستود و از ایشان برای سفر به یزد خداحافظی کرد. متن این نامه بدین شرح است: 🔸به خواست خداوند پس فردا روز پنجشنبه برای مدت ده روز عازم یزد هستم. بدین وسیله از حضرت آیت‌الله تودیع نموده و با استظهار به دعای خیر آن حضرت از تهران خارج می‌شوم. مطالب سودمند و موثری که در سخنرانی اخیر مورد بحث قرار گرفت از هر جهت مفید و در افکار طبقات مختلف مردم حسن اثر کامل داشت و با اشاره‌ای که در ضمن سخن به روابط روحانیین و هماهنگی آنان فرموده بودید، پیوستگیها را محکم‌تر و قطعا صفوف مسلمین را فشرده‌تر خواهد نمود. از خداوند بزرگ طول عمر و سلامت حضرت آیت‌الله را در دفاع از رژیم مقدس اسلام و حفظ آبرو و عز مسلمین خواستارم. 🆔 @Bonyadtarikh