eitaa logo
کانال برهان
535 دنبال‌کننده
188 عکس
11 ویدیو
0 فایل
گروه علمی فرهنگی برهان تقدیم می دارد : مرکز نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و نقد فرق ضاله ادمین : @pooya148
مشاهده در ایتا
دانلود
(۴۳) (۹۲) 🔻 مناسبات امیرالمومنین علیه‌السلام با خلفا و موضع آن حضرت در قبال فتوحات ←پاسخ به یکی از متداولترین سوالات ارسالی کاربران برای تیم برهان ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ همان طور که می دانید یکی از وقایع تاریخی که در ابعاد گوناگون مورد توجه برخی از افراد از جمله نظریه پردازان قرار دارد ، فتوحات اسلامی در عصر خلفا (به ویژه خلافت عمر بن خطاب) است ، و عده‌ای با ادعای حمایت حضرت امیر علیه السلام از فتوحات در صدد یکی ساختن اهداف و انگیزه‌های طرفین این مناسبات دارند! 🔚 بنا بر دیدگاه شیعه ، پیشوایان حق ، ←شرکت در این فتوحات(سرچ ) را جایز نمی‌دانستند و حتی ←خود فتوحات را به مصلحت اسلام و مسلمانان نمی‌دیدند... و از طرفی پرواضح است که وقتی اهل بیت علیهم‌السلام ←اصل مسالهٔ خلافت خلفا را قبول نداشته باشند، به طریق اولی، سیاست و حکومت و جنگهای آنان را هم قبول نخواهند داشت. لذا هر چند خلفا به دلایل مختلف می‌خواستند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام با آنان همراه باشد ، اما خود آن حضرت از آن امتناع می‌ورزیدند. لذاست که امیرالمؤمنین علیه السلام هیچ پُستی را از هیچ یک از خلفا نمی‌پذیرند ، نه فرماندهی جنگ و نه حکومت یک استان و نه امارة الحاج و نه .... زیرا قبول یکی از این پست ها به معنی صرفنظر کردن ایشان از حق مسلّم خویش است. به عنوان نمونه : در جریان جنگ قادسیه که مبارزین مسلمان از عمَر طلب کمک نمودند... خلیفه از امام علیه‌السلام خواست که به عنوان فرماندهٔ جنگ به سوی جبهه جنگ با ایرانیان حرکت کند ولی امام نپذیرفتند؛ (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۲ ص۷۸-۷۹ ؛ فتوح البلدان ص۲۶۴) از این رو خلیفه سعد بن ابی وقاص را اعزام کرد (مروج الذهب ج۲ ص۳۰۹) : مشاوره‌های نظامی آن حضرت به خلفا ، تنها محدود به 3 مورد بوده و از دقت در محتوای آن ، علت ارائه این مشورت ها به خوبی آشکار می‌گردد و ثابت می‌شود که هیچ ربطی به شخص «خلیفه» یا «اصل فتوحات» نداشته است. آنچه در این موارد برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام مهم بوده است ، ←جلوگیری از وقوع اشتباهاتی در این جنگهاست که می‌توانسته به محو و نابودی کامل اسلام و در نتیجه غلبه کفار بر مسلمین و یا به هم خوردن امنیت مدینه و بروز هرج و مرج و قتل مردمان و به قهقرا رفتن جامعه اسلامی منتهی گردد. 🔚 بنا بر متون عامه در ۲۵ سال خلافتِ سه غاصب اول ، تنها در ۳ مورد نظامی به حضرت امیر علیه‌السلام مراجعه گردید ؛ که در هیچ کدام از این سه موردِ منحصر به فرد نیز ، از امیرالمؤمنین علیه‌السلام قبل از نظر خواهی عمومی یا خصوصیِ خلیفه با دیگران ، مراجعه انجام نشد! - آنچه در منابع مخالفین آمده آنست که در زمان ابوبکر تنها یک مورد با حضرت امیر علیه‌السلام در مسایل نظامی مشورت شد ، و پس از مشاوره با صحابه از ایشان نیز نظر خواهی شد! که آنهم مربوط میشود به مشاوره ابوبکر در سال اول خلافت خود با امیرالمؤمنین درباره جنگ با مردم کِنده، که آن حضرت فرمودند که بهتر است دیگران را بفرستند و خود در مدینه بماند! - در زمان عمر نیز تنها دو مورد مراجعه خلیفه دوم به امیرالمؤمنین علیه‌السلام در امور نظامی گزارش شده است؛ که در این مورد نیز سندها حاکی از استنکاف خلیفه دوم از مشاوره‌های امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. ←امیرالمومنین به او فرمودند : شخصا به بیت المقدس نرود ولی عمر نپذیرفت! ←همچنین درباره عایدیِ عراق و سایر دیارِ فتوحات ، نظر امیرالمومنین علیه السلام بر تقسیم این غنایم در بین مقاتلین و مجاهدین همان دیار بود اما عمر نپذیرفت و عایدی را خزانه کرد و حقوق سالیانه و ماهیانه مقرر کرد! (تاریخ طبری ۶۰۸/۳ - ۲۰۹/۴) ✅🔚✅ تذکری مهم : در شرایطی که حفظ امنیت مدینه و جلوگیری از نابودی ظاهری و کامل اسلام توسط کفار ، با موضع‌گیری‌ و عملکرد خلیفه در جنگ ها ارتباط مستقیم و ناگسستنی پیدا می‌کند، حضرت علی علیه‌السلام در این امور مداخله خواهند فرمود؛ اما از یاد نبریم که امیرالمؤمنین در شرایطی به ارائه گفتار خوب و سازنده درباره فتوحات می‌پردازند که خلیفه، مصمم به لشکرکشی گردیده و در واقع ، بدون مشورت و خودسرانه ، به اقدام نظامی دست زده است! بدیهی است در چنین شرایطی که امکان جلوگیری از لشکرکشی وجود ندارد ، حکیمانه است که در برخی اقدامات ، اصلاحاتی صورت پذیرد ، تا آنچه قرار است اتفاق افتد و گریزی از آن نیست ، در نهایت به یک خطر و ضرر عظیم و بنیان افکن برای امنیت جامعه و مسلمین تبدیل نشود. دلواپسی های حضرت امیر علیه‌السلام تنها به همین معناست و هرگز دلیلی بر تأیید فتوحات محسوب نمی‌گردد. در این مورد و برای درک بهتر چرایی مشاوره‌هایی که حضرت امیر علیه‌السلام به خلفا داده‌اند ؛ کلیپ الحاقی استاد محمد دولتی را حتماً مشاهده فرمایید؛ ▼↓▼↓ادامه↓▼↓▼
‍ 🔻به عبارت دیگر، تنها زمانی که خلفا آغاز به کشورگشایی کرده بودند و در ضمن این لشکر کشی ها ، حوادثی پیش آمد که دخالت امیرالمؤمنین علیه السلام - آن هم تنها در حد مشاوره - مانع قتل و غارت بیشتر و یا حافظ اساس اسلام و مسلمین بود شاهد اقداماتی از جانب آن حضرت می‌باشیم ، در حالی که انگیزه خلفا از این فتوحات و تلاش آنها برای جلب نظر امام علیه‌السلام ، با انگیزه‌های آن حضرت کاملا متفاوت می‌باشد؛ ←←نتیجه آنکه اگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام به خلیفه غاصب پیشنهاد می‌دهند که خود شخصاً در لشکر کشی شرکت نکند به خاطر تصمیمات نابخردانهٔ خلفا در مسائل مختلف از جمله مسائل نظامی است که موجب می‌شده تا جان خلیفه با حفظ ظاهری اسلام گره بخورد، و حضرت جهت مصون نگه داشتن اسلام از خطر محو و نابودی توسط کفار، چاره‌ای جز ارائه رهنمودهای سودبخش و سرنوشت‌ساز به خلیفه در این موضوع نداشته‌اند. ←←در مقابل آن جا هم که بقای خلیفه و حیات او با بازگشت امت اسلام به دوران شرک و بت پرستی عجین گشته ، امیرالمؤمنین علیه‌السلام هیچ ارزشی برای جان خلیفه قائل نبوده‌اند؛ چنانکه اسناد تاریخی نشان میدهد: 🔸«روزی عمر بن خطاب در میان جمع چنین گفت: اگر شما را به سوی آنچه آن را انکار می‌کنید (دوره جاهلیت و بت پرستی) بازگشت دهم ، چه خواهید کرد ؟ راوی می‌گوید: همگان ساکت بودند و خلیفه این جمله را سه بار تکرار کرد، در این شرایط امیرالمؤمنین به پاخاسته و فرمودند: ای عمر! در این صورت تو‌ را توبه می‌دهیم و اگر توبه کردی ، از تو‌ قبول می‌کنیم. خلیفه گفت: و چنانچه توبه نکردم؟؟!! امام علیه‌السلام فرمودند: «در این صورت گردنت را خواهم زد» (مناقب خوارزمی ح۱۰۰؛ ر.ک: تصویر الحاقی) 🔻نتیجه آنکه↓↓↓↓↓ جمع میان این دو برخورد و موضع گیری های متفاوت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این دو مورد ، نشان می‌دهد که در شرایط عادی ، جان خلیفه ، به تنهایی و تا آن زمان که با حفظ اسلام و امنیت مردمان گره نخورده باشد نه تنها هیچ اهمیتی برای آن حضرت ندارد ، بلکه بر عکس ، اگر موجبات ایجاد شرک و بت پرستی ، یعنی نابودی اسلام در جامعه را فراهم آورد، بی‌ارزش و ستادنی نیز خواهد شد. لذا رایزنی‌های امام ، از جمله رایزنی‌های نظامی آن حضرت علیه‌السلام در دوران خلفا، که همانگونه که ذکر شد در هیچ کدام از این ۳ مورد نظر امیرالمؤمنین علیه‌السلام اجرایی نشد ؛ نه دلیلی بر حسن روابط متقابل بوده و نه تأییدی بر عملکردهای نظامی آنان به شمار می‌آید؛ چه رسد به آن که بخواهیم آن را کوششی جهت تحکیم مبانی قدرت و حکومت غاصبین تلقی کنیم! 🔖 حتما مطالعه بفرمایید: نگاهی آماری به مراجعات خلفا به امیرالمؤمنین علیه‌السلام در طول ۲۵ سال: https://t.me/borrhan/30716 ➖➖➖➖➖ @borrhann
✧❁﷽❁✧ 🔰یوگا، عرفان یا ورزش !🔰 ☑️آیا می‌دانستید «یوگا» یکی از عرفان های فاسد هندو است که به منظور پرستش الهه شیطان یعنی ( شیوا ) صورت می‌گیرد؟ ☑️آیا می‌دانستید برای وارد کردن یوگا به کشور ایران، آن را به عنوان یک ورزشی برای تناسب اندام و یا آرامش، معرفی کردند تا کسی مانع آنها نشود؟ ☑️آیا می‌دانستید همانطور که ما مسلمان ها از ورزش دانستن ناراحت می‌شویم به همان اندازه یک شخص هندو از ورزش خواندن یوگا ناراحت می‌گردد؟ ☑️آیا می دانستید هدف نهایی یک یوگیست، رسیدن به مقام الوهیت و خدایی است؟ همچنانکه هدف تمام عرفان های کاذب همین می‌باشد . ☑️آیا می‌دانستید موسوی نسب، پدر یوگای ایران، تصوف و یوگا را یک روح در دو بدن می‌داند؟ 🟨 و با توجه به گسترش انحرافات جریان‌های انحرافی شرق (جریان‌هایی نومعنوی و بدون شریعت) مثل یوگا ، مدیتیشن و مراقبه و چاکرا و ... جای خالی پرداختن تخصصی به این مباحث ، بر آن شدیم تا نشر سلسله مطالبی در جریان شناسی فرق و عرفان های نوظهور و خاستگاه آنان (هندوئیسم - بودیسم) را در کانال برهان آغاز کنیم. ←با این مجموعه جذاب و کاربردی همراه باشید←و در نشر مستندات علمی آن ما را یاری بفرمایید تا به کمک شما گام مؤثری در واکسینه کردن جامعه از انحرافات این جریان‌ها برداریم. ان شاء الله.... ➖➖➖➖➖ @borrhann
🔻 امیرالمؤمنین علیه‌السلام و اهتمام به معیشت فقرا اعم از مسلمان و غیرمسلمان 🔸 رجل بلغ به أميرالمؤمنين عليه‌ السلام قال : مر شيخ مكفوف كبير يسأل فقال أميرالمؤمنين عليه‌ السلام : ما هذا؟ فقالوا : يا أمير المؤمنين نصراني قال : فقال أمير المؤمنين عليه‌ السلام : استعملتموه حتى إذا كبر و عجز منعتموه!! انفقوا عليه من بيت المال. : نقل است که پيرمرد نابينایی كه گدايى مى‌كرد، از مکانی عبور كرد. اميرمؤمنان علی (علیه السلام) وی را دید و از همراهان خود پرسيدند: «اين فرد كيست؟» آنها گفتند: اى اميرمؤمنان، یک نصرانى (مسیحی) است. اميرمؤمنان فرمودند: «او را به كار گرفتيد تا آن جا كه پير و ناتوان شد و اكنون از او دريغ مى كنيد؟!! به او از بيت المال، انفاق كنيد». 📙تهذيب الأحكام ج۶ ص ۲۹۳ lib.eshia.ir/10083/6/293 (۱۸۲) @borrhann
✅ اعجاز سوره کوثر 🎁 پست ویژه کانال برهان به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت صدیقه کبری سلام الله علیها ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 💡یکی از معجزات مهم رسول الله صلی‌الله علیه و آله قرآن کریم است و یکی از ابعاد مطرح در زمینه اعجاز قرآن کریم ، تحدی موجود در آن است. یعنی قرآن کریم مخالفین خود را به یک مبارزه علمی فراخوانده است. و آن اینکه اگر می‌توانند یک کتاب مثل قرآن بیاورند. سپس در مرحله بعدی فراخوان داده است که اگر کسی توانش را دارد ده سوره مانند قرآن بیاورد. و در نهایت می‌فرماید که حتی توانایی آوردن یک سوره مانند سوره های قرآن کریم را ندارید! در سوره بقره - آیه ٢٣ چنین می‌خوانیم: 📖 وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ : «و اگر درباره آنچه بر بنده خود [= پیامبر] نازل کرده‌ایم شک و تردید دارید ،( دست کم) یک سوره مثل آن بیاورید؛ و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، فرا خوانید اگر راست میگویید!» 🔻پیداست که این مبارزه طلبی ، نشانهٔ اعتماد پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله به حقانیت مسیر خود است که بشریت را به چنین آزمونی فرامیخواند. بنی آدم در طول هزاران سال تاریخ خود در ابعاد مختلف دانش و فنون پیشروی کرده و اکنون شخصیتی (که تاریخ سراغ ندارد نزد دانشمندان مکاتب و ادیان شاگردی کرده باشد.) مدعی می‌شود که شما حتی قدرت آوردن یک سوره مثل سوره های قرآن را ندارید. ✅←باید انصاف داد که اگر قرآن از این آزمون سربلند بیرون آید ، همین دلیلی بزرگ بر حقانیت اسلام خواهد بود. 💡در اینجا می‌خواهیم کوچکترین سوره قرآن کریم را از این جهت مورد بررسی قرار دهیم. ⁉️❔آیا رسول الله صلی‌الله علیه و آله می‌توانسته‌اند بدون اتصال به وحی الهی ، چنین سوره ای را ابلاغ کنند؟ ⁉️❔و آیا بزرگترین اندیشمندان بشری می‌توانند در سوره ای با این حجم کم ، این همه نکات مهم و آموزه ها و واقعیت ها را بگنجانند؟ 🟨1⃣ دو خبر غیبی و پیشگویی در سوره کوثر سوره کوثر در چه شرایطی نازل شد؟ می‌دانیم که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله با آغاز دعوت خود بسیاری از سنن و عقاید و جریانات موجود در آن محیط را به چالش کشیدند. به گونه ای که طیفی بزرگ از مخالفین در مقابل دعوت ایشان قرار داشت : ←مشرکین عرب که در راس آنان مشرکین قریش قرار داشتند ،←مسیحیان و یهودیانی که در شبه جزیره عربستان زندگی می‌کردند و مراکز مختلفی داشتند. ،←منافقین داخل مدینه و ... که خود دارای جریاناتی بودند ،←دو امپراتوری روم و ایران که بر بخش وسیعی از جهان متمدن آن روزگار حکم می‌راندند. طبیعتاً مخالفین انتظار شکست و انقطاع حرکت اسلام را می‌کشیدند. از جمله مشرکین قریش امیدوار بودند که رسول گرامی اسلام در اثر مشکلات مختلف شکست خورده و پس از مرگ ایشان ذریه و تابعینی (که راه ایشان را ادامه دهند.) برای ایشان وجود نداشته باشد. ببینید : الطور - آیه ٣٠:  📖 أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ   :بلکه آنها میگویند: «او شاعری است که ما انتظار مرگ و حوادث سخت روزگار را برای او می کشیم!» پیداست که در آن شرایط سخت و با آن دشمنان قدرتمند و بی رحم ، هر لحظه امکان وجود داشت که طومار دعوت اسلام در هم پیچیده شود. و فائق آمدن بر این موانع و مشکلات بی شمار بسیار دشوار می‌نمود. و نیز در این شرایط ایشان را به نداشتن فرزند پسر سرزنش میکردند. (در اثر شرایط فرهنگی و اجتماعی که در عربستان وجود داشت.) و معتقد بودند نسل پیامبر ادامه نخواهد یافت. ✅←در اینجاست که خداوند به پیامبرش بشارت می‌دهد که من به تو را اعطا کردم. (یعنی خیر بسیار کثیر) و دشمنانت که تو را سرزنش می‌کنند فاقد امتداد وجودی و فکری خواهند بود. کوثر خیر بسیار کثیری است که جنبه ها و مصادیق مختلفی دارد. هم←حوض کوثر در جهان آخرت را شامل می‌شود و←هم ذریه مبارک و نام و←دعوت گسترده در این جهان. 🔸پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله کار خود را از یک خانواده کوچک شروع کردند و در عرض چند سال کوتاه دشمنان ایشان به حاشیه رفتند، دعوت ایشان گسترده شد و هنوز هم در طول قرون و مکان ها و ملت های مختلف پیش می رود. و علماء و ثمرات دینی و تمدنی بزرگی پیدا شدند. 🔸ذریه مبارک آن حضرت از طریق امیرالمومنین علیه السلام و حضرت صدیقه کبری سلام الله علیهم امتداد پیدا کرد. حوادث ناگواری در طول تاریخ برای اهل بیت و ذریه گرامی رسول الله صلی‌الله علیه و آله روی داد. (از جمله واقعه کربلا و ...) ولی با این وجود می بینیم که دشمنان ایشان نه دینشان حفظ شد و نه ذریه قابل ذکری از ایشان بر جای ماند.   «1⃣»
‍ 🟨2⃣این سوره نشان گر امداد غیبی خداوند به حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله است. در مطلب بالا گوشه ای از تحقق کوثر درباره حضرت خاتم الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله را توصیف کردیم. سوره کوثر به ما می‌گوید که وجود و دعوت پیامبرش ، نه تنها بی دنباله نیست بلکه کثرت و برکتی فوق العاده خواهد داشت. پیداست که این امداد و تقویت به خداوند نسبت داده شده و خداوند نیز نه تنها این ادعا را تکذیب نکرد بلکه اسلام به صورت معجزه آسایی تداوم یافت تا مصداق آن بشارت انجیلی باشد ، که قبلا درباره آن توضیح داده‌ایم ((( https://t.me/borrhan/50239 ))) و در ادامه اجمالا به آن اشاره می‌شود↓↓↓ ✅←قرآن کریم در آیه ٢٩ از سوره فتح به ما خبر می دهد که سرگذشت خاتم الانبیاء حضرت محمد صلی الله علیه و آله و یاوران ایشان، در انجیل به دانه ای تشبیه شده است که پس از کاشته شدن رشد می‌کند و از حالت ضعف به حالت تنومندی و قوت می‌رسد. این تمثیل در اناجیل کنونی مسیحیت نیز وجود دارد. چنانکه در : انجیل متی ، باب ١٣ : بند ٣١ و ٣٢ انجیل مرقس ، باب ۴ : بند ٣٠ _ ٣٢ انجیل لوقا ، باب ١٣ : بند ١٨ و ۱۹ این تشبیه و تمثیل را برای پادشاهی آسمان ذکر کرده است. و کاملا بر وقایع صدر اسلام تطبیق دارد. 🔸برکتی که فخر رازی (مفسر بزرگ اهل سنت) در کتاب مفاتیح الغیب ، ج ٣٢ ، ص٣١٣ نیز به آن معترف است: «بینید که اهل بیت و ذریه پیامبر با وجود این همه صدماتی که در طول تاریخ به ایشان رسیده باز هم رشد پیدا کرده و باقی مانده است. و شخصیت های بزرگی مانند امام صادق ، امام موسی کاظم ، امام رضا (علیهم‌السلام) و ... در بین آنان آشکار شده و این همه علما در امت ایشان به هم رسیده اما با آن همه شکوه و رفاه دنیوی و حاکمیتشان، منهدم شدند و چیز قابل ذکری از آنان بر جای نمانده است.» نتیجه آنکه : با آنکه حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله در تمام دوران دعوتشان (بلکه قبل از آن) با خطرات بسیاری رو به رو بودند که هر یک به تنهایی می‌توانست تداوم و توسعه دعوت آن پیامبر گرامی را منقطع کند؛ اما بنا بر سوره کوثر خداوند به پیامبر وعده می‌دهد که به ایشان (کوثر) را عطا کرده و ثمرات وجودی ایشان تداوم خواهد داشت! یعنی یک کثرت و برکت همه جانبه و فوق العاده ... و عملاً نیز دیدیم که این وعده محقق شد. کتاب و دین ایشان جهانی شد ، نسل ایشان از طریق اولاد حضرت صدیقه سلام الله علیها توسعه یافت (با وجود انواع مظالم و کشتار هایی که نسبت به اهل بیت و سادات ، رخ داده است.) نام ایشان فراگیر شد و ... این پیشگویی قرآن ، نشان گر اعجاز و امداد غیبی اعطا شده به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است. بشارتی که قرن ها قبل از ظهور اسلام در حجاز ، خداوند خبر این واقعه را به ابراهیم خلیل داده بود! این خبر را ادامه بخوانید! «2⃣»
‍ 🟨3⃣سوره کوثر نشانگر تحقق بشارت تورات در گسترش نسل حضرت اسماعیل بنابر تورات ، خداوند به ابراهیم خلیل وعده داده که دارای برکت و کثرت بسیار خواهد شد ، و ذریه ایشان بر دشمنان خود پیروز شده و مایه برکت همه جهان می شود! ببینید : 🔻پیدایش ، باب ٢٢ : بند ١٧ و ١٨ «هر آینه تو را برکت دهم، و ذریت تو را کثیر سازم، مانند ستارگان آسمان، و مثل ریگهایی که بر کنارۀ دریاست. و ذریت تو دروازه‌های دشمنان خود را متصرف خواهند شد. و از ذریت تو، جمیع امتهای زمین برکت خواهند یافت، چونکه قول مرا شنیدی.» این برکت ابراهیمی بنابر تورات دو شاخه شد: ←شاخه اسحاقی ←شاخه اسماعیلی چنانکه می‌خوانیم: 🔻در کتاب پیدایش باب ١٧ : بند ٢٠ چنین آمده است: «و اما در خصوص اسماعیل ، تو را اجابت فرمودم . اینک او را برکت داده ، بارور گردانم ، او را بسیار کثیر گردانم. دوازده رئیس از وی پدید آیند ، و امتی عظیم از وی بوجود آورم.» (ر.ک: تصویر الحاقی) 🔸 بنابراین ، برکت و باروری و کثرتی الهی در نسل حضرت اسماعیل قرار داده شده است که حاصل این هدیه الهی ، دوازده پیشوا و امتی عظیم هستند! ✅←پیداست که اگر چیزی حاصل برکت و تایید الهی باشد ، نمی‌تواند صرفا دنیوی تفسیر شود ... بنابراین باید گفت : در اینجا به آمدن دوازده پیشوای الهی(=امام) و ذریه‌ای مبارک ، بشارت داده شده است که در مدار دین خدا هستند. و از طرفی هم می‌دانیم که پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان علیهم‌السلام از اعراب اسماعیلی می‌باشند. همچنین باید دقت داشت که این برکتی که به اسماعیل نبی رسیده در واقع یک رشته از همان برکتی است که قرار است موجب برکت کل جهان شود. پس نمی‌توان آن را مثلاً بر دوازده رئیس قبیله و پادشاه دنیوی تطبیق داد. (به علاوه که روسای قبایل و شاهان دنیوی و ... در اعراب اسماعیلی بسیار بیش از دوازده بوده اند.) نتیجه بشارت خداوند درباره نسل اسماعیل مدت ها بعد در وجود حضرت محمد مصطفی ، حضرت صدیقه کبری ، دوازده امام علیهم‌السلام و بسیاری از صالحین نسل ایشان تحقق یافت. سوره کوثر در واقع بشارت است به تحقق وعده توراتی درباره نسل اسماعیل 🟨4⃣سوره کوثر ، با همین حجم کم ، دارای برخی نکات مهم در خداشناسی است! یکی اینکه در «بسم االله الرحمن الرحیم» خداوند را رحمن «رحمت گستر بر کل جهان» و رحیم «دارای رحمت ویژه برای مومنان» توصیف کرده که این مطلب در کتب تفسیری توضیح داده شده است. همچنین رابطه خداوند با پیامبر اکرم را رابطه رب و عبد معرفی کرده است (فصلّ لربک...) نه رابطه رقیبانه و یا رابطه پدر و پسری که در بسیاری ادیان دیگر از جمله یهودیت و مسیحیت به چشم می‌خورد . اجمالا باید گفت : مخلوقی که در تمام ابعاد فقیر به خداوند است، رابطه ای بیرون از رابطه عبد و مولا نمی‌تواند با خدایش داشته باشد. 🟨5⃣دارای دستور فقهی _ عملی است(فصلّ لربک و انحر) خداوند در کنار سایر خبرها و تعالیم فکری سوره کوثر ، به پیامبرش دستور عملی مربوط به جنبه شریعت داده است. 🟨6⃣سوره کوثر با وجود حجم کم و تعدد مطالب ، دارای یک متن ادبی و روان است. و از بلاغت خارج نشده است. همچنین شکل رمزی و اصطلاحی و نامفهوم به خود نگرفته است. بلکه با زبان فصیح عربی به صورت همه فهم ، در یک خط این همه معارف را جای داده است. 🟨7⃣این سوره با تمام این ها مشتمل بر امید بخشی به پیامبر و پیروان اسلام است؛ و از سوی دیگر پاسخی به دشمنان اسلام و قرآن در مقابل تمام حدس ها و گمانه زنی های دشمنان اسلام ، با یک خط پاسخی داده شده است که حقایق میدانی و تاریخی آن را تایید کردند و در کنار آن مطالبی در مباحث دیگر هم دارد. 🟥🔚نتیجه : همین سورهٔ کوچک برای ایمان به اسلام کافی است و چند اعجاز و مطلب مختلف را در جملاتی کوتاه ارائه داده است . آیا کسی می‌تواند یک سوره مانند آن بیاورد؟ ➖➖➖➖➖ @borrhann
(۳۴) (۲۶۰) ✅ نیاز انسان به امام علیه‌السلام در اصول و فروع دین ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🔻در آن بخش از اصول و فروع دین که خارج از حوزه کشف عقل است و صـرفاً بایـد تعبد حاکم باشد، نیاز انسان به راهنمایی اولیـای خـدا واضـح و روشن است. ← و احکامی هسـتند که انسان با عقل خویش به وجوب آنها پی نمی‌برد، اما وقتی حجت خدا و لسان وحی الهی وظیفه انسان را بیان کرد، تعبداً از آن تبعیت میکند. اما اکثر مسائل دینی اینطور نیست. در اصول دین، خصوصاً امر توحیـد، و همچنین در بسـیاری از فروع، خصوصاً احکام قلبی و اخلاقی، برای عقل آدمی روشـنایی خاصـی وجود دارد. ←توحیـد خداوند مطابق فطرت و عقل آدمی است و این را که خدا باید ازحـد تعطیـل و تشبیه خـارج باشـد، عقـل کاملا تصـدیق میکنـد. ←همچنین فرو بردن خشم و گـذشت از خطاکاران و رعایت همسایه و ... اینها اموري عقلانی هستند که حُسن آنها را عاقل میفهمد. ✅🔚آنچه در اینگونه امور اهمیت دارد حفـظ انسـان در مسـیر صـحیح و عقلانی است و این هـدف، درصورتیکه انسان به خود واگذاشـته شود، تحقق نمی‌پذیرد. انسان نیازمند تزکیه و تربیت صـحیح است و بدون آن، گرچه بسـیاری از مسائل را در ابتدا بداند، ممکن است خیلی زود از مسیر درست منحرف شود و آنچه را دارد از دست بدهد. وقتی برای انسان عاقل جرقهٔ اعتقاد صـحیح به توحیـد زده شود، فوراً تصـدیق میکند، اما افکار بشـري و القائات نادرست نمی گذارد همان اعتقاد صـحیح را حفظ کند و انواع وساوس شیطانی یا انسانی او را از حرکت در مسیر درست باز میدارند. لذا با توجه به اینکه توحید در معارف اهلبیت علیهم السلام بسیار روشن و وجدانی است اما متأسـفانه بسیاری از کسانی که حتی احادیث ائمه علیهم السلام را هم در این مورد دیـده و شـنیده انـد، چون از سَرِ خضوع و با آنها برخورد نکرده اند، نتوانسـته اند خود را از تـأثیر سوء افکـار بشـری مصون بدارنـد و لـذا به توجیه و تأویل آیات و روایات پرداخته انـد. اینها مصـداق آن گروه هستند که در فکر و عمل دیگران را بر اهلبیت علیهم‌السلام ترجیح داده اند و به جاي آنکه سخن دیگران را درباره توحید به سخنان ائمه علیهم السلام محک بزننـد، تعالیم دیگران را اصل گرفته و احادیث را با آنها توجیه و تأویل نموده انـد. به همین جهت با اینکه مسأله توحید در معارف اهل بیت علیهم‌السلام از بدیهی ترین بدیهیات است اما بر بسـیاري از متفکران و اهل مطالعه هم پوشـیده مانـده است. ✅🔚 پس بشـر در امور غیر تعبدی هم احتیاج به مربی و معّلم معصوم دارد و بایـد خود را به او بسپرد تا با دسـتورات او و طبق برنامه تربیتی او رشـد کنـد و از انحراف در امان بماند. ✅🔚 وقتی درخدا شناسـی که روشـنترین مسأله است وضـعیت چنین باشد، به طریق اولی در پیغمبر شناسـی و امـام شناسـی و معاد شناسـی هم که اصول و پایه هاي دین هسـتند، همینطور خواهـد بود. زیرا جنبه های تعبدی در اینها بیش از توحید است. به هرحال هر امر خیري از اهلبیت علیهم السلام سرچشمه میگیرد و با ایشان میتوان به آن دسترسی پیداکرد: 🔸إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه : «اگر ازخوبی یاد شود، شما ابتداي آن و ریشه و شاخه آن و سرچشمه و پناهگاه و انتهاي آن هستید.» ّ 🟨 اصل و فرع خوبیها و ریشه و شاخه نیکیها و ابتـدا و انتهای آنها و سرچشـمه همه خیرات ائمه علیهم السلام هسـتند. نیکی همان است که آنها میگویند یا انجام میدهند. ۱- بحارالانوار ج۱۰۲ ص۱۳۲/ زیارت جامعه کبیره ➖➖➖➖ @borrhann
(۴۶) (۷۸) ✧❁﷽❁✧ ✅ زن در اسلام ✍🏽 پروفسور کارل ارنست اینچنین می‌نویسد: «... هرچند اروپاییان و آمریکاییان امروزی خیال می‌کنند که زنان مسلمان همواره مورد ستم قرار گرفته اند، به هیچ وجه مسلم نیست که زنان مسلمان همیشه نسبت به زنان مسیحی و غیر آنها وضعیت بدتری داشته‌اند. این فرض از همان مواردی است که پیشرفتهای بسیار اخیر اروپا و آمریکا در آن مورد به گونه ای جزء لاینفک فرهنگ غرب پنداشته می‌شود. زنان انگلیسی تا تصویب قانون حق مالکیت زنان متأهل در سالهای ۱۸۷۰ و ۱۸۸۲، از حق مالکیت کامل برخوردار نبودند؛ اما از قرن هفتم میلادی (صدر اسلام)، حق ارث و حق مالکیت زنان مسلمان طبق شریعت اسلام محفوظ بوده است. در سال ۱۷۱۶، هنگامی که بانو مری ورتلی مونتاگ ، همسر سفیر انگلیس شوهرش به قسطنطنیه سفر کرد، زنان انگلیسی هنوز جزء اموال منقول همسر و پدرشان محسوب می‌شدند. وی هنگامی که مشاهده کرد زنان اشراف زاده عثمانی دارای اموال زیادی هستند و خودشان بدون دخالت اشخاص مذکر املاکشان را اداره می کنند، شگفت زده شد. بانو مری حتی حجاب را وسیله رهایی بخش یافت که زنان را از چشم چرانی مردان نجات می‌داد. ‌ مسلماً زن ستیزی و عدم مساوات حقوق زن و مرد از ویژگیهایی است که به وفور در جوامع آفریقای شمالی، خاورمیانه و بیشتر جوامع آسیایی مشاهده می‌شود. ولی آیا انصاف می‌توان گفت که آمریکا و اروپا از این مسئله مبرا هستند؟ وقتی هنوز در فرهنگ خودمان بی عدالتی وجود دارد، متهم کردن جوامع دیگر به بدرفتاری و ظلم، ساده انگاری و تزویر است ...» 📔 اقتدا به محمد نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر،  ترجمه قاسم کاکایی، ص ۴٣ ـ ۴۴ اسکن↓ https://eitaa.com/borrhann/34 ➖➖➖➖ @borrhann
‍ ‍ (۳۲) 🟥 نگاهی تیتر وار بر اقدامات ابوبکر برای نشستن بر مسند قدرت ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🔸داستان سقیفه شهرهٔ آفاق است؛ جایی در ۵ - ۶ دقیقه‌ای مسجد النبی و در جهت شمال غربی آن، مکانی که در آن ابوبکر پس از کشمکش‌ها و کتک کاری‌هایی! با انصار و مهاجرین به خلافت می‌رسد ، ماجرایی که بعدها عمر بن خطاب از آن با عنوان «اشتباهی بزرگ=فَلته» تعبیر میکند و دعا می‌کند که خدا شر آن را از سر مسلمانان دور کند (تصویر الحاقی). ابوبکر پس از رسیدن به خلافت ، در نامه‌ای به پدرش ابوقحافه ، علت انتخابش را به عنوان خلیفه از سوی مردم، کِبَر سن و پیری اعلام میکند؛ که البته به همین علت ابوقحافه با او نکرده ، خود را لایق‌تر به خلافت می‌داند ، چرا که او پیرتر از پسرش و لایق‌تر نسبت به این مقام است! (اینجا) ------------- ✖️✖️ابوبکر در پی گرفتن خلافت به امور زیر متهم است↓↓ ۱- بیعت گرفتن از مسلمانان به زور و اجبار ۲- تهدید و ارعاب مسلمانان عموماً و اهل بیت علیهم‌السلام خصوصاً ۳- جعل حدیث «نحن معاشر الانبیاء لانورث» (= پیامبران ارث نمی‌گذارند) ۴- پرداخت رشوه برای جلب بیعت مسلمانان در مدینه ۵- غصب فدک، منع خمس، فِیء و ارث از حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها و اهل بیت علیهم‌السلام ۶- رد گواهی امیرمؤمنان و حسنین علیهم‌السلام و دیگر مسلمانان در جایگاه قضاوت ۷- رد قرآن امیرالمومنین علیه‌السلام ۸- دستور به حملهٔ چند باره به خانه وحی و نهایتاً آنش زدن درِ آن خانه و ورود به آن ۹- کشتن فرزند به دنیا نیامدهٔ امیرمؤمنان علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها ، به نام حضرت محسن علیه‌السلام ۱۰- فحاشی به حضرت امیر و حضرت زهرا سلام الله علیهما در هنگام ایراد خطابه فدکیه ۱۱- تهدید به قتل ، بیرون کشیدن از خانه ، بیعت اجباری از امیرمؤمنان علیه‌السلام و شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها در اثر این حملات ۱۲- تهدید برای نبش قبر حضرت صدیقه سلام الله  علیها پی‌نوشت‌: در منابع شیعی امام باقر علیه‌السلام دومی را به کفر بیشتر و اظهار دشمنی علنی‌تر معرفی کردند، اما این ابوبکر بود که وحشتناک‌تر ، تلخ‌تر و به روایتی خبیث‌تر معرفی گردید. (بصائرالدرجات ۲۸۷-۲۸۶ ؛ اختصاص ۲۷۷ ؛ الخرائج و الجرائح ۸۱۵/۲ ؛ بحارالانوار ۳۰۵/۲۷ ۱۹۲/۳۰ - مستدرک ۷۸/۱۰) اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ اسکن ↓ https://eitaa.com/borrhann/36 ➖➖➖➖ @borrhann
(۳۴) ◾️تلخ‌ترین حقایق ▪️حتی خواندن این مطالب هم سخت است! -----═✧❁﷽❁✧═------ 1️⃣ یکی از تلخ ترین حقایق تاریخ اسلام، ظلم ها و ستم های بی شماری است که بر خاندان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وارد شده است. با وجود دستور الهی و سخنان پیامبراکرم صلی‌الله علیه و آله درباره محبت و مودت به عترت نبوی، کشتن اهل بیت علیهم‌السلام آن حضرت به خصوص شهادت امام حسین علیه‌السلام با لب تشنه، شدید ترین تحریم های اقتصادی مثل غصب و تصرف و خمس و حقوق مالی آنها و خیانت و شکستن بیعت با امیرالمومنین علیه السلام گوشه ای کوچک، از این جفاها و ظلم ها است. 2️⃣ در منابع معتبر روایی شیعه _ شیخ صدوق در کتاب «من لا یحضره الفقیه»، شیخ طوسی در «تهذیب الاحکام»_  روایتی از امام صادق علیه‌السلام در موضوع گناهان هفتگانه کبیره _ مثل شرک، قتل انسان بی گناه، حرام خواری و ..._  ذکر شده است که همه این جرایم را دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام، نسبت به آن حضرات، مرتکب شدند. یکی از این گناهان کبیره، قذف است. قذف اتهام زنا کاری به یک مسلمان است. 3️⃣ در این میان تلخ ترین حقیقت تاریخی که با شنیدن آن، هر مسلمانی حیرت زده می‌شود [نوشتن این کلمات برای حقیر بسیار سخت است. از همه شیعیان به خصوص فرزندان زهرا اطهر(سلام الله علیها) معذرت می‌خواهم] به عصمت الله الکبری صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط مکتب سقیفه است: 🔸«... عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ‏ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْكَبَائِرَ سَبْعٌ فِينَا أُنْزِلَتْ وَ مِنَّا اسْتُحِلَّتْ‏ فَأَوَّلُهَا الشِّرْكُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ‏ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَةِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ إِنْكَارُ حَقِّنَا ... أَمَّا قَذْفُ الْمُحْصَنَةِ فَقَدْ قَذَفُوا فَاطِمَةَ علیها السلام عَلَى مَنَابِرِهِمْ‏ ...» : «... امام صادق علیه السلام فرمودند: گناهان بزرگ هفت گناه است كه در باره ما از جانب خداوند رسيد و همه آن گناهان را نسبت به ما مرتکب شدند. اولش براى خداى بزرگ شريك قرار دادن است و ديگر كشتن كسى است كه خداوند قتلش را حرام فرموده و خوردن مال يتيم و پدر و مادر را رنجاندن و به زنان پاك دامن نسبت ناروا وارد کردن و از جبهه جنگ گريختن و حق خاندان را انكار نمودن ...👈و اما تهمت بزنان پاكدامن همانا فاطمه علیها السلام را بر فراز منبرهاى خود علنا قذف کردند→...». 📔 من لا يحضره الفقيه؛ ج‏3 ؛ ص561(ر.ک: تصویر الحاقی) 📔 تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏4، ص: 150 4️⃣ در میان علمای اهل سنت، طبرانی در «معجم الکبیر» در تفسیر «الخبيثات للخبيثين والخبيثون للخبيثات» می گوید: 🔹«... يريد أمثال عبد الله بن أبي بن سلول ومن شك في الله عزو جل وبقذف مثل سيدة نساء العالمين...» 🔺این آیه مراد از «انسان های خبیث» منافقینی مثل عبدالله بن ابی و کسانی که در خداوند تردید می‌کنند است بعلاوه انسان های خبیث شامل کسانی که نسبت به سیدة نساء عالمین سرور زنان تمام عوالم هستی، (یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها) اتهام قذف وارد می‌کنند است. 📚المعجم الكبير، ج 23، ص 130   5️⃣ ابن ابی الحدید معتزلی در «شرح نهج البلاغة» با اشاره به اختلاف های میان صدیقه طاهره سلام الله علیها و ابوبکر در ماجرای غصب خلافت و فدک، اشاره به وقیح ترین اتهام های ابوبکر به دختر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌کند. فرزند ابوقحافه به جهت تثبیت ریاست خود و مقابله با ی صدیقه طاهره سلام الله علیها، آن حضرت را به «ام طحال» تشبیه می‌کند! ابن ابی الحدید در توصیف این زن می‌نویسد: 🔹«... و أم طحال‏ امرأة بغي في الجاهلية و يضرب بها المثل فيقال أزنى‏ من أم طحال» 🔺ام طحال زن زناکاری در زمان جاهلیت بود که در آن زمان به اسم او به زنا کاری مثل زده زده می شد که فلان زن «از ام طحال هم زناکارتر است»! 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏16 ؛ ص215 ✅←اهل سنت گرامی باید انتخاب کنند! یا پیروی از عترت نبوی و دشمنی با دشمنان صدیقه کبری سلام الله علیها یا پیروی از بی‌شرم ترین موجودات تاریخ بشریت؟! ←لعنة الله علی اعداء اهل البیت و مخالفیهم اجمعین! لعنت خدا بر ابن ابی قحافۀ مگس خوار! اسکن↓ https://eitaa.com/borrhann/38 ➖➖➖➖ @borrhann
(۲) (۲) ✧❁﷽❁✧ 🔰یوگا هیچ بنیانگذاری ندارد ! با توجه به ترویج آئین های شرق (هندوئیسم و بودیسم) به بهانه یوگا و مراقبه و مدیتیشن و چاکرا و غیره و جایگزین آن ها به جای ادیان بااصالت ابراهیمی، به نقد مبانی یوگا بر اساس کتاب های تاریخی و دسته اول می‌پردازیم. 🔖هندوئیسم که بدون شک ریشهٔ یوگا است و مربیان یوگا توان انکار این مسئله را ندارند، به هیچ عنوان بنیان گذار و کتاب قطعی مشخصی ندارد ! 📔کتاب آیین هندو، تالیف سیمن ویتمن، ترجمه علی موحدیان عطار، صفحه ۲۰ (ر.ک: تصویر الحاقی): «دو سبب عمده وجود دارد که آیین هندو را یک سنت دینی در حال تکامل بدانیم و نه دینی بسیط و متمایز، به مفهومی که معمولا از اصطلاح دین فهم می‌شود ! نخست این که آیین هندو فقط کمی از اوصاف مورد انتظار یک دین را در خود دارد ؛ نه بنیانگذاری دارد و نه پیامبری ! ... مفهوم خدا در آن محوریتی ندارد، هیچ متن خاص یا اثری که به تنهایی حجت داشته باشد ندارد !» 📔کتاب آیین هندو، تالیف سیبل ساتوک، ترجمه محمدرضا بدیعی، صفحه ۲۴ (اسکن آن در ادامه خواهد آمد): «در این سرزمین، مردم معمولا خود را بر حسب کاست (طبقه اجتماعی هندو) و جامعه محلی تعریف می‌کنند و در میان آنها، کتاب مقدس واحد، هویت، یا راهنمای دینی مشترکی که بتوان جملگی را به عنوان اصول هندوئیسم در نظر گرفت، وجود ندارد !» ⁉️❔آیا می‌توان پیرو یوگایی بود که از همان ابتدا، همه اش نامشخص است؟! چه طور می‌توان یوگا را از تاریخچه مبهم آن، جدا کرد؟! ➖➖➖➖ @borrhann
🔻 تشویق مردم به تجارت و توصیه به فرمانداران برای بهبود شرایط تجارت و رعایت حقوق تجار، در حکومت عدل علوی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مردم میفرمایند: به تجارت بپردازيد كه تجارت، سبب بى‌نيازى شماست از آنچه در دست ديگران است.(۱) حضرت امیر علیه‌السلام به مالک اشتر فرمودند : سفارش مرا در حق تاجران را بپذير و درباره آنان به نيكويى سفارش كن؛ چه كسى كه مقيم ما باشد يا آن كه با مال خود، از اين سو به آن سو رود و با دست رنج خود سود كند، كه آنان، مايه هاى منفعت و پديدآورنده اسباب آسايش و راحتى اند، و آورنده آن، از جاهاى دوردست و دشوار، در بيابان و دريا و دشت و كوهسار. به كارهاى آنان، رسيدگى كن؛ چه در آن جايى باشند كه خود به سر مى‌برى و چه در شهرهاى ديگر.(۲) امیرالمؤمنین علیه‌السلام به جناب مالک اشتر میفرمود: حرمت بازرگانان را نگه دار، و راه هايشان را امن ساز، و حقوقشان را بستان.(۳)  📓کتاب فروع كافی ج۵ ص۱۴۹ lib.eshia.ir/11026/5/149 📓کتاب نهج البلاغه ص۴۳۸ lib.eshia.ir/12092/1/438 📓کتاب تحف العقول ج۱ ص۱۴۰ lib.eshia.ir/15139/1/140 (۱۸۴) @borrhann
پیرو معرکه گیری اخیر رائفی پور: اهل‌بیت علیهم‌السلام اهل شوخی‌های رکیک بوده‌اند! (العیاذبالله) 🔻پاسخ امیرالمؤمنین به سلف طالح این دلقک بی‌اصل: بَلَغَ عَلِيّاً ع أَنَّ ابْنَ الْعَاصِ يَنْتَقِصُهُ عِنْدَ أَهْلِ الشَّامِ فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: «يَا عَجَبَا لَا يَنْقَضِي لِابْنِ النَّابِغَةِ يَزْعُمُ لِأَهْلِ الشَّامِ أَنَّ فِيَّ دُعَابَةً وَ أَنِّي امْرُؤٌ تِلْعَابَةٌ أُعَافِس‏ وَ أُمَارِسُ إِنَّهُ وَ اللَّهِ يَعْلَمُ لَقَدْ قَالَ: كَذِباً وَ نَزَغَ آثِماً أَ مَا يَشْغَلُهُ عَنْ ذَلِكَ ذِكْرُ الْمَوْتِ وَ خَوْفُ اللَّهِ وَ الْحِسَابِ؟! أَمَا وَ شَرُّ الْقَوْلِ الْكَذِبُ إِنَّهُ لَيَقُولُ فَيَكْذِبُ وَ يَعِدُ فَيُخْلِفُ وَ يَسْأَلُ فَيُلْحِفُ وَ يُسْأَلُ فَيَبْخَلُ وَ يَنْقُضُ الْعَهْدَ وَ يَقْطَعُ الْإِلَّ فَإِذَا كَانَ عِنْدَ الْبَأْسِ فَزَاجِرٌ وَ آمِرٌ مَا لَمْ تَأْخُذِ السُّيُوفُ مَأْخَذَهَا مِنَ الْهَامِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَأَكْبَرُ مَكِيدَتِهِ أَنْ يُمَرْقِطَ وَ يَمْنَحَ اسْتَهُ قَبَّحَهُ اللَّهُ وَ تَرَّحَهُ». 📔الغارات ۳۵۲/۲ ترجمه در اسکن↑ @borrhann
💡این مطالب را هر شیعه‌ای باید بداند: ✅ پیشگویی حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام درباره حمله مغول ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 💠 در خطبه ی ۱۲۸ از نهج البلاغه شریف چنین می‌خوانیم : «گویا آنان را می‌بینم با رخساری چونان سپر های چکش خورده ، لباس هایی از دیباج و حریر پوشیده ، که اسب های اصیل را یدک می‌کشند و آنچنان کشتار و خونریزی دارند که مجروحان از روی بدن کشتگان حرکت می‌کنند و فراریان از اسیر شدگان کمترند.» ✅←ابن ابی الحدید ، دانشمند سنی مذهب ، در کتاب شرح نهج البلاغه چنین می‌نگارد :‌ «اين خبر غيبى كه حضرت علی (علیه‌السلام) به ما داده اند را ، ما با چشم خود ديديم و در زمان ما واقع شد، مردم از اول اسلام منتظر آن بودند تا آنكه قضا و قدر آن را به عصر ما كشاند . آنان مردمانى بودند كه از دورترين نقاط مشرق خروج كردند، لشكر ايشان از آنجا تا شام و عراق پيشروى كرد و در ميان شهر ها و سرزمين هایی كه اشغال مى كردند كارهائى انجام دادند و جناياتى مرتكب شدند كه از اول خلقت آدم تا زمان ما در هيچ تاريخى سابقه ندارد.» 📔شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد ، ج : 8 ، ص: 218  _ ناشر : مکتبة آیة الله العظمی المرعشي النجفي 🔻در اینجا ذکر چند نکته لازم است🔻 ما در اینجا پیش بینی حمله اقوامی با خصوصیت فیزیکی مغول را می‌بینیم که در بلاد مسلمین مانند عراق و ... دست به کشتار و ویرانی میزنند. از جمله تشبیه چهره ها به سپر چکش خورده : صورت پهن و لاغر یا دارای فرورفتگی برخی نقاشی ها و تصاویر از چنگیز خان و حاکمان و سربازان مغولی : الف / ب / ج / د این پیشگویی مدت ها قبل از حملهٔ مغول در نهج البلاغه ثبت شده است! بلکه از سخن ابن ابی الحدید چنین می‌فهمیم که این پیشگویی در بین مسلمین مشهور و قطعی بوده به گونه‌ای که انتظار تحقق آن را می‌کشیده‌اند! کرامات و علوم حضرت امیر علیه‌السلام قرن ها از سوی ، بنی عباس و ... انکار و شد ولی با این وجود ، اگر از ایشان پیشگویی و خبری می‌رسید ، مردم انتظار تحقق آن را داشته‌اند. اسکن ها: https://eitaa.com/borrhann/47 ➖➖➖➖➖ @borrhann