eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
362 عکس
26 ویدیو
28 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 محل جریان قاعده ارشاد جاهل: ✅ شخصی که جاهل است، یا جهل به موضوع دارد (مثل اینکه نمی‌داند این شیء خمر است) و یا جهل به حکم دارد (مثل اینکه نمی‌داند خوردن خمر حرام است) 1️⃣ حکم جهل به : 🔻 دو حالت دارد: 🔹 الف. موضوع از موضوعاتی است که شارع مقدس به آن اهتمام ویژه دارد (بحث دماء و اعراض و اموال) 👈 مثال: جهل به موضوع موجب خطرات جانی و یا مالی شود؛ مثلا شکارچی به سمت انسانی به خیال اینکه حیوان است در حال تیر اندازی است؛ در این صورت قطعا ارشاد جاهل است. 🔸ب. موضوع از موارد فوق نیست. 👈 مثال: پاکی و نجاست اشیاء یا اشتباه در تشخیص قبله و...؛ که در این صورت ارشاد جاهل واجب نیست، بلکه راجح هم نیست. 2️⃣ حکم جهل به : 🔻 سه حالت دارد، که تنها در یک حالت بحث ارشاد جاهل مطرح است: 🔹 الف. گاهی شخص مسأله را می‌داند، ولی عمداً خطا می‌کند، در اینجا ارشاد او از باب «» واجب است. 🔸 ب. گاهی شخص مسأله را می‌داند، ولی از روی غفلت خطا می‌کند، در اینجا ارشاد او از باب «» واجب است. 🔹 ج. گاهی شخص مسأله را نمی‌داند، در این صورت ارشاد او از باب «» واجب است. 📚 ر.ک: مکاسب، شیخ انصاری، ج1، ص76؛ مستمسک، مرحوم حکیم، ج1، ص523؛ مصباح الهدی، ج2، ص42. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
🏴 اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء ◾️ ارتحال فیلسوف شهیر و عالم وارسته علامه آملی در ایام حسینی را به محضر امام زمان عج، مقام معظم رهبری و تمامی سربازان حضرت حجت عج تسلیت می‌گوییم. 💠 برخی از مهم‌ترین آثار علامه حسن‌زاده آملی (بیش از 190 اثر) 🔻 عرفانی الهی نامه تصحیح رساله مکاتبات تصحیح و تعلیق تمهید القواعد تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک 🔻 فلسفی الاصول الحکمیه الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین نصوص الحکم بر فصوص الحکم 🔻 کلامی تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد رساله حول الرؤیه رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر 🔻 تفسیری انسان و قرآن تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین 🔻 روایی انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه تصحیح نهج البلاغه تکمله منهاج البراعه رساله‌ای در اربعین 🔻 رجالی اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال وجیزه‌ای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه 🔻 فقهی تعلیقات علی العروه الوثقی مجیزه‌ای در مناسک حج 🔻 ریاضی و هیئت استخراج جداول تقویم تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس دروس معرفه الوقت و القبله 🔻 ادبی دیوان اشعار امثال طبری تصحیح کلیله و دمنه تصحیح گلستان سعدی تصحیح و اعراب اصول کافی 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 سرّ علامه شدن علامه حسن زاده آملی: 🔻عالم ربانی علامه آملی سِرّ عالم شدن خود را چنین بیان می‌کنند: 🔹 در عنفوان جوانى و آغاز درس زندگانى كه در مسجد جامع آمل سرگرم به صرف و عزمى راسخ و ارادتى ثابت داشتم ؛ در رؤیاى مبارك سحرى به ارض اقدس تشرف حاصل كردم و به زیادت جمال دل آراى ولى الله اعظم، ثامن الحجج، على بن موسى الرضا - علیه و على آبائه و ابنائه آلاف التحیه و الثناء - نائل شدم . 🔸 در آن لیله مباركه قبل از آن كه به حضور باهر النور امام (علیه السلام ) مشرف شوم ، مرا به مسجدى بردند كه در آن مزار حبیبى از احباء الله بود و من فرمودند: در كنار این تربت دو ركعت نماز حاجت بخوان و حاجت بخواه كه بر آورده است، من از روى عشق و علاقه مفرطى كه به داشتم نماز خواندم و از خداوند سبحان خواستم. 🔹 سپس به پیشگاه والاى امام هشتم، سلطان دین - روحى لتربه الفداء، و خاك درش تاج سرم - رسیدم و عرض ادب نمودم ، بدون اینکه سخنى بگویم ، امام كه آگاه به سر من بود و اشتیاق و التهاب و تشنگى مرا براى تحصیل آب حیات علم مى دانست فرمود: نزدیك بیا! 🔸نزدیك رفتم و چشم به روى امام گشودم، دیدم آب دهانش را جمع كرد و بر لب آورد و به من اشارت فرمود كه : ، امام خم شد و من زبانم را در آوردم و با تمام حرص و ولع از كوثر دهانش آن آب حیات را بوسیدم و در همان حال به قلبم خطور كرد كه امیرالمؤمنین على (علیه السلام ) فرمود: «پیغمبر اكرم (صلى الله علیه وآله ) آب دهانش را به لبش آورد و من آن را بخوردم كه هزار در و از هر درس هزار در دیگرى به دوى من گشوده شد». 🔹پس از آن امام (علیه السلام ) طى الارض را عملا به من بنمود، كه از آن خواب نوشین شیرین كه از هزاران سال بیدارى من بهتر بود به در آمدم ، به آن نوید سحرگاهى امیدوارم كه روزى به گفتار حافظ شیرین سخن به ترنم آیم كه: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند وندر آن ظلمت شب دادند چه مبارك سحرى بود و چه فرخنده شبى آن شب قدر كه این تازه براتم دادند 📚 ر.ک: عیون مسائل نفس, علامه حسن زاده آملی، ج2. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
5 💠 شیخ مفید: ✅ محمد بن محمد بن نُعمان (مشهور به شیخ مُفید) متکلم و امامیه در قرن‌های چهارم و پنجم قمری است. 🔻 وی با تدوین علم اصول فقه، روشی جدید در فقهی ارائه داد، که راه میانه‌ای در برابر دو روش عقل‌گرایی افراطی و اکتفاکردن به روایات بدون توجه به عقل بود. 🔹شیخ ، ابن جنید اسکافی و ابن قولویه از مشهورترین استادان شیخ مفید بودند. 🔸 شیخ ، سید مرتضی، سید رضی و نجاشی تنها چند تن از صدها شاگرد ایشان بودند. 🔹المُقنِعَة در علم فقه، اوائل المقالات در دانش کلام و الاِرشاد در شرح‌حال‌ امامان شیعه معروف‌ترین آثار شیخ مفید است. 🔸 شیخ مفید در بسیاری از که در حضور خلفای عباسی صورت می‌گرفت، حاضر می‌شد و به نقدها نسبت به مذهب شیعه پاسخ می‌داد و در خانه ایشان نیز مجلس بحثی برپا می‌شد که علماء مذاهب گوناگون اسلامی از جمله معتزله و زیدیه و اسماعیلیه در آن شرکت می‌کردند. ✳️ کرامات شیخ مفید: 1️⃣ تصحیح فتوا توسط امام زمان عج: روزی مردی روستایی نزد شیخ مفید رفت و از او پرسید که اگر زنی باردار از دنیا برود و جنین در شکمش زنده مانده باشد، باید جنین را با زن دفن کرد، یا آن را درآورد؟ شیخ مفید به مرد گفت که زن را بدون درآوردن فرزند از شکمش دفن کنید. در راه بازگشت، فردی سوار بر اسب خود را به مرد روستایی رساند و گفت که شیخ گفته شکم زن را بشکافید، طفل را بیرون بیاورید و سپس زن را دفن کنید. اما چندی بعد که مرد روستایی، داستان را برای شیخ مفید نقل کرد، شیخ تعجب کرد و فرستادن فردی برای اصلاح فتوا را انکار کرد و متوجه شد که آن فرد، امام زمان بوده است. شیخ مفید دست از فتوا دادن برداشت، تا آنکه در توقیعی از امام زمان، به وی گفته شد: « بده، و ما خطاهای آن را اصلاح می‌کنیم». 2️⃣ لقب شیخ مفید از طرف امام زمان عج: در مدت 30 سال، 30 از ناحیه مقدس امام عصر(عج) برای شیخ مفید صادر شد، که در عنوان یکی از توقیعات نوشته بود: «للاخ الاعز السدید الشیخ » 3️⃣ رؤیای صادقه شیخ مفید: شیخ مفید در عالم رویا مشاهده کرد که زهرا (س) دست حسن و حسین (ع) را گرفته و پیش او آورده است و می‌فرماید: «به این دو فرزند فقه بیاموز». صبح همان شب، فاطمه مادر سید مرتضی و سید رضی، با خدمتگزاران خود که دور او بوده اند، دو پسر خود را که در آن موقع خردسال بودند پیش شیخ آورده و همان عبارت مذکور در رویا را به زبان آورد و گفت: «ای شیخ این دو پسران من هستند، اینها را پیش تو آورده‌ام که به آنان فقه تعلیم دهی». 4️⃣ آن عالم فرزانه در شب جمعه سوم رمضان سال 413 در حالی از دنیا رفت که 80 هزار نفر از های مختلف اسلامی جنازه او را تشییع کردند. در برخی منابع آمده است که پس از دفن او، اشعاری به خط امام عصر(عج) بر سنگ قبر او نقش بسته بود: لا صوت الناعی بفقدک انه یوم علی آل الرسول عظیم ان کنت قد غیبت فی جدث الثری فالعلم و التوحید فیک مقیم «خبر دهنده مرگ، خبر فقدان تو را نیاورد، امروز بر آل محمّد (علیهم السلام) روز بزرگی است». 📚 ر.ک: الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج2، ص496؛ واکاوی فتوایی منسوب به شیخ مفید، ص۳۱-۳۲؛ داستان‏‌هایی از زندگی علماء،محمدتقی صرفی. 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 در کانال «در مسیر اجتهاد» می‌توانید مطالب زیر 👇را دنبال کنید: 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔺 برای مشاهده مطالب در هر یک از موضوعات فوق 👆 کلیدواژه مدنظر را لمس کنید. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (6) 🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس: 1️⃣ ادب اول: و کوشش و عدم اشتغال به امور دنیوی 🔹قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَن لَم يَصبِر عَلى ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِيَ في ذُلِّ الجَهلِ أبَدا» 🔸رسول خدا (ص) فرمود: کسی كه ساعتى، خوارىِ فراگرفتن را تحمّل نكند، براى هميشه در خوارى خواهد ماند. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص169؛ بحارالأنوار، ج۱، ص ۷۷. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 احترام به اساتید و بزرگان در کلام آیت‌الله (دام ظله) 🔻 آیت‌الله جعفر سبحانی در هنگام نقد مرحوم قهپایی فرمود: 🔹 «به خاطر حفظ احترام نگفتیم «صحیح نیست»، احترام بزرگان را باید حفظ کرد. من درس امام (ره) را می‌نوشتم. روزی مطلبی را از مرحوم آیت‌الله حائری (ره) نقل کردم، امام به ایشان اشکال داشت و من در مقام نوشتن، نوشتم «والظاهر انه فاسد». 🔸 همه جزوه من را ایشان مطالعه می‌کردند. دیدم زیرش نوشته‌اند «همه جا مشایخ محفوظ باشد» و خط زدند و نوشته بودند «انه غیر تام». 🔹 و لذا از آن زمان که سال 1373 قمری بود دیگر درباره مشایخ واژه «وهو مردود یا و هو فاسد» را نمی‌گوییم و خیلی بخواهیم جسارت کنیم، می‌گوئیم «والظاهر انه غیر تام». 📚 برگرفته از فرمایشات معظم‌له در جلسه ششم درس رجال (سال 1365 ش) 🔺 ارسالی از جناب استاد قلی‌پور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
🏴 با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رسول مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) 🖋 قال رسول الله ص: «اكتُبُوا العِلمَ قبلَ ذَهابِ العُلَماءِ و إنّما ذَهابُ العِلمِ بِمَوتِ العُلَماءِ». 💎 رسول خدا ص: «دانش‌ها را مکتوب کنید، پیش از آنکه دانشمندان از دست بروند، که با از دست رفتن دانشمندان، دانش نیز از دست می‌رود». 📚 مکاتیب الرسول، احمدی میانجی، ج1، ص361؛ میزان‌الحکمة، ج ۸، ص ۳۲۴ ‌🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 وجه حجیت قول رجالی: 1️⃣ نظریه اول (مرحوم خویی): حجیت قول رجالی از باب حجیت خبر در موضوعات است. لذا در خود رجالی هم امامی بودن شرط نیست و صِرف وثاقت کافی است. بنابراین قول امثال علی بن حسن بن فضال هم در تضعیف و توثیق پذیرفته می‌شود. 2️⃣ نظریه دوم (صاحب معالم ): حجیت قول رجالی از باب حجیت (دو شاهد عادل) است؛ پس حتماً باید از روی حس باشد و حداقل شاهد عادل (ثقه امامی) باشند. 3️⃣ نظریه سوم (مرحوم مامقانی در تنقیح المقال که به مشهور هم نسبت می‌دهد): حجیت قول رجالی از باب حجیت قول است؛ که در این صورت عقلایی شرط است، نه عدالت. بنابراین قول غیرامامی نیز پذیرفته است. 4️⃣ نظریه چهارم (از بعضی از کلمات آیة الله شبیری استظهار می‌شود): حجیت قول رجالی از باب ظن حاصل در ظرف است؛ که در این صورت اگر دسترسی به ثقه ممکن نباشد، قول غیرثقه نیز پذیرفته می‌شود. 🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام حسین موحدی 📚برگرفته از فرمایشات استاد حسینی شیرازی (زید عزه) در کلاس رجال مدرسه شهیدین 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 امر به چه چیزی تعلق می‌گیرد؟ ✅ وقتی مولی امر می‌کند و مثلا می‌گوید: «صلّ»، در این صورت سوال این است که متعلق امر مولی چه چیزی است؟ 🔻 متعلق اوامر می‌تواند یکی از این امور زیر باشد: 1️⃣ متعلق امر نماز است. این فرض نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا اگر متعلق امر همان نماز خارجی باشد، فرض این است که آن نماز در خارج موجود است و لذا امر به آن، طلب حاصل است. 2️⃣ متعلق امر نماز است. این فرض هم نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا با توجه به اینکه طبیعت شی (بما هی‌هی) جایگاهش تنها در ذهن است، اگر مکلف در ذهنش مفهوم صلاۀ را ایجاد کند، باید کفایت کند. 3️⃣ متعلق امر صلاۀ است، لکن عنوان در معنون. فرض سوم درست است. 🔹به این بیان که مولی صلات‌هایی که در خارج شانیت وجود را دارند، اراده می‌کند، ولی از آنجایی که راهی به گفتن آنها ندارد، لفظ صلاه را صد در صد در عنوان استعمال می کند؛ زیرا مرتبه استعمال هیچ ربطی به ملاحظه ندارد. ولی عنوان را به نحو در نظر می گیرد؛ به این صورت که کاملا فانی در معنون است. پس بازگشت امر به عنوان، به امر به معنون است و به عبارت دیگر متعلق اوامر طبیعت بما هی توجد فی الخارج است که شانیت وجود در خارج را دارند. 🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad