#سخن_بزرگان
💠 وجوب عینی اجتهاد از منظر آیت الله #شبیری زنجانی (حفظه الله)
🔹 در زمان ما که مجتهدین #واقعی در حال انقراض اند اجتهاد وجوب #عینی دارد.
🔸 اگر کسی #استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون «من به الکفایه» نیست.
📚 جرعه ای از دریا، ج3، ص 512 (@misbahulfiqahe)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#معرفی_کتاب
#تازه_های_نشر
💠 کتاب ارزشمند «ابراهیم بن هاشم» تألیف استاد گرانقدر آیتالله علی #عندلیبی (استاد درس خارج مدرسه شهیدین) توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة منتشر شد.
🔹 #ابراهیم_بن_هاشم یکی از روات پر روایت است، که در این کتاب بیش از 30 وجه عام وثاقت برای وی مطرح شده است.
🔸 این وجوه برای اثبات #توثیق روات دیگر نیز قابل استفاده است.
🔹 مطالعه و مراجعه به این کتاب که از معدود کتب رجالی است که به بحث مهم «#وجوه_عامه توثیق» پرداخته، به همه طلاب سطوح عالی و خارج سفارش میشود.
🔻 خرید آنلاین از طریق سایت انتشارات:
🌐 https://buy-pub.miu.ac.ir/product/4066788
📌 همچنین خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از نمایشگاه کتاب امکانپذیر است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی 3
#فقه_اخلاق
💠 سومین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد #شمس (استاد درس خارج حوزه علمیه)
❎ با موضوع: «فقه اخلاق»
📆 زمان: پنجشنبه (22 اردیبهشت 1401) ساعت 9:30 الی 11 صبح
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#تعیین_مفاهیم
#مرجعیت_عرف
💠 مرجعیت عرف در تعیین مفاهیم یا تطبیق مفاهیم؟
1️⃣ مبنای اول: مدرسه آیت الله بروجردی (آیت الله زنجانی) و آیت الله نائینی (آیات عظام خویی و تبریزی و وحید) حتی در ادله عقلی هم مرجع در تطبیق مفاهیم را، عرف میدانند. طبق این مبنا در احکام حکومتی و روایات عرفانی، برداشت های #عرفی - و لو اینکه در لفظ نباشد- ملاک خواهد بود.
2️⃣ مبنای دوم: مدرسه محقق خراسانی مرجعیت عرف را در تطبیق از اساس قبول ندارند و ملاک را دقت عقلی میداند.
🔻نکته حاشیه ای امام خمینی:
الف) تسامح و دقت عرفی دو گونه است.
🔹 گاهی «لو تفطّن بالمطلب العقلی لم ُیقرّ» و همچنان به تسامح عرفی خود ادامه میدهد؛ مثل رنگ خون و جرم خون؛ که عرض و جوهر اند و عرض از جوهر جدا نیست و لذا عقلا رنگ خون، خون به شمار میرود، ولی عرف آن را خون نمی داند.
🔸 و گاهی «لو تَفطن بالمطّلب العقلی یقر و یرجع عن التسامح» مثل #تسامحات در اوزان و مسافت شرعی و...
👈 مرجعيت #عرف تنها در قسم اول، است و در قسم دوم تسامح پذیرفته نخواهد شد.
ب) مطلق انکار مرجعیت عرف در #تطبیقات صحیح نیست؛ همانطور که همه اصولیون در استصحاب، وحدت موضوع عرفی را قبول دارند؛ چرا که احراز بقاء موضوع، تطبیق «لا تنقض الیقین بالشک» است نه #تعیین مفاهیم.
🔺سخن درست، #تفصیل است؛ یعنی در ادله لفظیه که بحث ظهور است عرف در تطبیق مفاهیم، با همان تفسیر مذکور مرجع است و در سایر ادله مثل ادله عقلی عرف در تطبیق مفاهیم مرجع نیست.
📚 برای مطالعه بیشتر ر.ک: کفایۀ، ج1، ص 109، مقدمه سیزدهم بحث مشتق، موخره پنجم، کیفیۀ قیام المبادی بالذات.
📌 ارسالی از استاد #گوهری (از اساتید کفایه مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی
#فیلم
🎥 فیلم نشست علمی «فقه اخلاق» ارائه شده توسط استاد معظم #شمس
📆 22 اردیبهشت 1401
🏢 مدرسه شهیدین
🔻 فیلم نشست را در سایت مدرسه ببینید:
🌐 https://bbb.shahidain.ir/playback/presentation/2.3/d825ac47727ca9b0e3fe11cdb0ba19bf7bd9e2d4-1652330693134
👈 نکات #اجتهادی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#استاد_فاطمی_نیا
💠 استاد فاطمی نیا (رحمت الله علیه):
🔹 یکی ار طرق عمده حشر با ائمه (علیهم الاسلام) اصلاح #اخلاق میباشد. این مطلب مادرِ تمام طریق هاست. یعنی انسان #محاسبة_النفس داشته باشد.
🔸 حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) می فرماید: "لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَاِن عَمِلَ خَیراً اِستَزادَ اللهَ مِنهُ وَحَمِدَالله َ عَلَیهِ وَاِن عَمِلَ شَرَاً اِستَغفَر،اللهَ مِنهَُ وَتابَ اِلَیهِ"
🔹 "از ما نیست کسی که هر روز از نفس خودش حساب نکشد و ببیند اگر کار نیکی انجام داده است از خداوند توفیق انجام بیشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس کند، و اگر کار بدی انجام داده است، از خدا آمرزش بخواهد و توبه کند"
🔸 #مومن باید با تامل در وجود خود، نقایص خود را برطرف کند، ببین خدای نکرده تکبر داری، بخیل هستی، #حسود هستی؟! آیا #تندخو می باشی؟! اینها را اصلاح کن! بسیاری از کتک هایی که ما میخوریم، سیاهی دل و قسات قلب پیدا میکنیم، عمده اش از ناحیه بد اخلاقی و #غضب است!
🔹 طبیب نفوس، امیر المومنین می فرماید: "الغَضَبُ عَدُوٌّ فلا تُملِّكْهُ نَفْسَكَ"؛ "خشم دشمن توست پس او را بر خود مسلط مگردان"
📚 ر.ک: نکته ها از گفته ها، ج3، ص134.
👈 نکات #اخلاقی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🏴 ارتحال استاد فرزانه حضرت آیت الله #فاطمی_نیا را به محضر امام زمان عج و سربازان حضرت #تسلیت عرض میکنیم.
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نقشه_راه_استنباط
#روش_اجتهاد
🔻 هدف از خواندن کتابهای استنباطی فقهی، از قبیل #مکاسب و... و اصلا شرکت در درس #خارج ، آشنا شدن با #روش استنباط است، که از لابلای مباحث و استدلالات فقها میتوان به آن دست یافت.
🔹 مراحل استنباط حکم که در تمامی فعالیتهای پژوهشی (پایاننامه، مقاله و...) میبایست مدنظر قرار گیرد، به صورت تیتروار تقدیم میشود، تا پژوهشگران عرصه فقه ـ و به طور کلی هر کسی که میخواهد نظر اسلام را در مورد هر موضوعی از مسائل مبتلابه روز تا مسائل مستحدثه یا نظریهپردازی در عرصه های علوم انسانی (روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و.....) به دست آورد،ـ #مسیر اجتهاد را به طور صحیح طی کند.
🔺 نقشه راه استنباط در ضمن #چهار_ـپیام بعدی تقدیم میگردد.
📌 این نقشه راه، مسیری #پیشنهادی است و قطعاً ممکن است مسیرهای نزدیکتر یا هموارتر هم وجود داشته باشد. لذا از تمامی صاحبنظران درخواست میشود، پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایند، تا به اسم خودشان در کانال #درمسیراجتهاد بازنشر شود.
👈 نکات #اجتهادی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
#روش_اجتهاد
🔺 نقشه راه #استنباط (مرحله اول و دوم) 🔺
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی 4
💠 چهارمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد امین #اسدپور (زید عزه)
❎ با موضوع: «جایگاه مقطع سطح در مسیر اجتهاد»
📆 زمان: دوشنبه (2 خرداد 1401) ساعت 11:30 الی 13
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فلسفی
💠 جایگاه فلسفه از منظر علامه طباطبایی:
🔹 «عامل اصلی و مؤثر در پدید آمدن تفكر فلسفی و عقلی و بقاء آن، ذخایر علمی است كه در كلمات #پیشوایان دین وجود دارد، برای روشن شدن این مسأله كافی است كه ذخایر علمی اهل بیت ع را با كتب #فلسفی كه مرور زمان نوشته شده مقایسه گردد، آنگاه معلوم خواهد شد كه روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیك شده تا در قرن یازده هجری تقریباً به همدیگر منطبق گشته و فاصلهای جز اختلاف تعبیر در میان باقی نمانده است.»
🔸 «#علی ع فيلسوفی است الهى؛ زيرا هم درباره مبدأ جهان سخن گفته و هم پايان جهان را مورد نظر و تشريح قرار داده است. آنچنان عالمانه در اينباره سخن مىگويد كه احدى در جهان فلسفه اين گونه سخن نگفته. دانش عميق و الهى على ع درباره مبدأ، معاد، هستى و نيستى جهان طبيعت، آن چنان گسترده است كه از او فيلسوفى به تمام معنى، بصير ساخته است»
📚 شیعه در اسلام، علامه طباطبایی، ص 104 ـ 105 و علی و فلسفه الهی، علامه طباطبایی ص 55
📌 عکس فوق، تصویر کم نظیر از حضرت علامه روی پل حجتیه قم میباشد.
👈 نکات #فلسفی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فلسفی
💠 فقه بخوانیم یا فلسفه؟
🔹 ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان #فقه اسلام است
🔸 بنده با #فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، به برنامهریزی مدیران آنجا بستگی دارد؛ فلسفه خوب است، نه اینکه فقط خوب است؛ #لازم است؛ در این تردیدی نیست؛
🔹 لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً #فقه ماست؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛
🔸 اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی #ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که #ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛
🔹 سفارش من به متفلسفین همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.
📚 بیانات معظم له در دیدار با اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898 )
#نشست_علمی 5
#تابستان
💠 پنجمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد معظم آیتالله #علیدوست (زید عزه)
❎ با موضوع: «برنامهریزی برای ایام فراغت طلاب»
📆 زمان: دوشنبه (9 خرداد 1401) ساعت 11:45 الی 13
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
May 11
#نکات_اخلاقی
#سخن_بزرگان
#امام_خمینی
💠 توصیه های امام خمینی (ره) به روحانیون:
🔹 امروز سعی کنید زندگیتان از #زی آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید، بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید؛ برای اینکه مردم می گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی می کردند، امروز که دارند و دستشان می رسد از مردم فاصله گرفتند.
🔸 اول کار این است که ما خودمان را #تهذیب کنیم؛ به طوری که ما وقتی که اسم خودمان را «#روحانی» گذاشتیم؛ الهی باشیم، روحانی باشیم. عرضه بکنیم خودمان را به دنیا، بگوییم که ما اشخاصی هستیم که روحانی هستیم و #مربی جامعه هستیم. اگر از مربی جامعه خدای نخواسته یک وقت، یک چیز خلاف دیدند خوب، چه خواهد شد؟ این خواهد شد که خدای نخواسته اگر زیاد شد، خوب روحانیت شکست می خورد. شکست روحانیت، شکست #اسلام است.
🔹 علاوه بر اینکه اخوت اسلامى بین همه قشرها باید باشد، روحانیون یک #تکلیف فوق اینها دارند. اگر یک روحانى پایش را کج بگذارد مى گویند «روحانیین این طورند»، نمى گویند فلان آدم... اگر یک روحانى خداى نخواسته، یک خطایى بکند... مى گویند #روحانیون این جورى اند، مسئولیت، یک مسئولیت بزرگى است که یکى اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پاى خودش حساب بشود، پاى روحانیت اسلام حساب مى شود، شکست #روحانیت اسلام است.
📚 ر.ک: صحیفه نور، امام خمینی
🏴 سالروز ارتحال حضرت #امام_خمینی بر طلاب و روحانیون گرانقدر #تسلیت باد.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 7
💠 اساتید و شاگردان جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی
🔹 تقریب استدلال:
مرحوم نجاشی در مورد دو تن از روات (جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی) مینویسد: «روی عن الثقات و رووا عنه» (شماره 304 و 933) یعنی او از ثقات روایت کرده و ثقات هم از او. یعنی تمام مشایخ و تمام شاگردان این دو نفر ثقه هستند.
🔸 البته مشخص است که در مورد شاگردان و راویانی که از این دو بزرگوار روایت کردهاند نمیتوان این قاعده را پذیرفت؛ زیرا از حیث صغروی قابل اثبات نیست. یعنی اینکه فلانی شاگرد یکی از این دو بزرگوار است اول کلام است و قابل اثبات نیست؛ چون شاید دورغ میگوید و اثبات وثاقت با این وجه دوری میشود. اما نسبت به مشایخ و مروی عنه های جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی به طور عام میتوان گفت تمام مشایخ این دو بزرگوار ثقه هستند.
1️⃣ اشکال اول (محقق خویی): منظور از این عبارت «روی عن الثقات کثیراً» است. به قرینه اینکه از امام معصوم ع ضعفا نقل روایت میکردند، چه برسد به روات معمولی.
🔺جواب: اولاً نقل از ثقه فضیلت نیست که با امام ع مقایسه شود. ثانیاً هر کسی از امام ع سوال می کرد امام ع پاسخ می فرمود. یعنی وظیفه امام بیان احکام است حتی برای فساق؛ بر خلاف این افراد که میتوانند بگویند: من از غیر #ثقه روایت نمی کنم و به غیر ثقه هم روایت نقل روایت نمیکنم.
2️⃣ اشکال دوم: با توجه به عبارت «یروی عن الضعفاء» نجاشی در مورد ابن خالد برقی که قطعاً به معنای این است که کثیراً از #ضعفاء روایت میکرده، ولی مروی عنه ثقه هم دارد، احتمالاً «روی عن الثقات» نیز به معنای کثیراً باشد، که در این صورت در میان مروی عنه های این افراد، روات ضعیف هم خواهد بود.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (دام عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #رجالی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم