eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
359 عکس
25 ویدیو
27 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درس در روز برفی 🔹علامه آملی تعریف می‌کند: در یک زمستان خیلی سنگینی آمده بود و من مردد بودم که به کلاس درس بروم یا نه؟ به هر حال تصمیم گرفتم بروم. 🔸 وقتی در خانه ایشان (علامه شعرانی) رسیدم، خواستم در بزنم؛ با آن برف سنگین که آمده بود، خجالت می کشیدم. مدتی ایستادم که کسی بیرون بیاید، اما کسی نیامد. در هر صورت در زدم و وارد شدم. 🔹 پس از اینکه وارد شدم، دیدم ایشان مشغول نوشتن هستند. سلام کردم و به محض نشستن عذر خواهی کردم. گفتم: آقا در این برف مزاحم شدم، می خواستم نیایم. ایشان فرمودند: چرا؟ 🔸 گفتم: در این برف نخواستم مزاحم بشوم. گفتند: مگر شما که از مدرسه مروی تا اینجا می آمدید، در راه ننشسته بودند و گدایی نمی کردند؟ گفتم: چرا 🔹 فرمودند: امروز آنها بودند یا نبودند؟ گفتم: چرا بودند، امروز روز کسب و کار آنها است. فرمودند: خوب آنها که تعطیل نکردند، چرا ما کنیم؟! 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 معیارهای مراجعه به لغت 🔹 توجه به این نکته مهم است که قول لغوی حجت نیست، مگر اینکه موجب اطمینان و وثوق شود یا اگر لغوی که در صدد بیان معنای حقیقی است با احراز وثاقتش، کلامش معتبر خواهد بود زیرا خبر واحد در موضوعات هم حجت است، اما لغت‌های متأخر قابل استناد نیستند، چون فقط در مقام احصای استعمالات هستند، آن هم با اقتباس از کتب گذشته. در مراجعه به اقوال لغویان و کسب وثوق و اطمینان به کلام آنان، توجه به پنج نکته لازم است: 1️⃣ نکته اول: عدم اکتفا به معاجم متأخر عاجم لغت متأخر در صدد بیان معانی الفاظ‌اند چه معانی قدیم و چه معانی جدید و تفکیک نمی‌کنند که این لفظ چند معنایش مستحدث و چند معنایش قدیمی است، مانند أقرب الموارد و که همه موارد استعمال را قدیماً و حدیثاً ذکر می‌کنند 2️⃣ نکته دوم: معاجم معتبر متقدم از جمله: 1. إصلاح المنطق از ابن سکیت متوفای 244 ه‍ ق از اصحاب أئمه و عالم ممتازی که نسبت به ایشان می‌توان به عنوان شهادت عدل واحد در موضوعات، کلامش را قبول کرد. 2ـ جمهرة اللغة از ابن درید متوفای 321 ه‍ ق. 3ـ العین از خلیل بن احمد فراهیدی متوفای 170ه‍ ق. 4ـ معجم مقاییس اللغه و المجمل في اللغة، 5ـ تهذیب اللغة از ازهری هروی متوفای 370 ه‍ ق. 6ـ المحکم والمحیط الاعظم في اللغة از ابن سیده متوفای 458 ه‍ ق. 3️⃣ نکته سوم: دور بودن از تداخل علوم اساس علم لغت، سماع و تتبع استعمالات عرب است. لذا باید توجه کرد که هر مقدار که یک لغوی از نفوذ و برداشت‌های مبتنی بر علوم دیگر دور باشد، اطمینان و وثوق به کلام او بیشتر خواهد بود. 4️⃣ نکته چهارم: توجه به اشعار دقیق عرب گفته می‌شود چهار طبقه از شعرای عرب از عصر تا نیمه قرن دوم تا زمان ابراهیم بن هَرمِة متوفای بعد 150 ه‍ ق هستند که می‌توان به اشعارشان تمسک کرد. در این رابطه سه کتاب العمدة از ابن رشیق، الشعر والشعراء از ابن قتیبه و خُزانة الأدب از بغدادی، مفید است. 5️⃣ نکته پنجم: توجه به اصطلاحات و در فهم معانی الفاظ در این رابطه مراجعه به کتاب‌های فصل المقال في شرح کتاب الأمثال از ابو عبید؛ ثمار القلوب في المضاف والمنسوب از ثعالبی و مجمع الأمثال از احمد بن محمد میدانی نیسابوری مفید است. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله جواد (حفظه الله) در درس خارج فقه 👈 نکات ــ بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 درس ادب 🔹 خاطره ای از آیت الله یزدی (قدس سره) شنیدم که ادب و احترام بالایی را به من آموخت. ایشان فرمود، مرتبه آخری که توفیق داشتم در مراسم غبار روبی حرم مطهر امام (علیه السلام) شرکت کنم، جایگاه مرا در ردیف عظام تقلید از جمله آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله) قرار داده بودند. بنده دیدم این جایگاه بزرگی است و من نباید در این ردیف باشم، لذا خیلی آرام خودم را روی سنگ ها به عقب کشیدم که هم ردیف این جایگاه والا نباشم. این به مراجع، نکته بزرگی است که از ایشان آموختم. 📚 خاطره ای از حجت الاسلام و المسلمین ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی، ۱۴۰۱،۱۱،۱۰ 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
3 💠 سومین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار می‌گردد. 🔹موضوع: «بهینه سازی تحصیل با روش شناسی اجتهاد» 🔸 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد سید محمد رضا (از اساتید و فارغ التحصیلان مدرسه شهیدین و مؤلف کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد) 📆 زمان: دوشنبه 8 اسفند 1401 ⏰ ساعت 11 الی اذان ظهر 🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین 🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست است. 👈 اخبار های علمی: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 موضوع شناسی، وظیفه چه کسی است؟ 🔹یکی از شبهاتی که در بحث مطرح می‌شود، این است که موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست و فقها نباید در این حیطه ورود کنند. 🔸 باید جواب داد که هر چند اصل این مطلب صحیح است، ولی باید در ضمن پذیرش این مطلب به چند نکته توجه داشت: 1️⃣ اینکه گفته می‌شود موضوع شناسی وظیفه نیست، به این معنا نمی‌باشد که فقیه نیازی به شناخت موضوعات احکام ندارد، بلکه باید فقیه برای اینکه حکم صحیح را در موضوعات مختلف مخصوصاً موضوعات بیان کند، باید بسیار دقیق و از جهات مختلف، موضوع را شناخته باشد و با توجه به گستردگی علوم و موضوعات از یک طرف، و از طرف دیگر عدم تخصّص فقیه در بسیاری از موضوعات، لازم است فقیه برای شناخت موضوعات از نظرات و متخصّصان مرتبط با آن موضوع استفاده کند و با توجه به شناختی که از موضوع پیدا می‌کند، حکم آن موضوع را بیان کند. 2️⃣ اینکه گفته می‌شود موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست, به این معناست که وقتی فقیه موضوعی را شناخت و حکم متناسب آن را بیان نمود، آن موضوع بر مصادیق وظیفه فقیه نیست و در موارد اشتباه در تطبیق، فقیه مؤاخذه نمی‌شود. لذا اگر فقیه به این نتیجه رسید که با توجه به خصوصیّات فرد مبتلا به مرگ مغزی، او محکوم به احکام میّت است و چنین فتوایی صادر کرد، ولی اگر شخصی که پزشکان در مورد او تشخیص مرگ مغزی داده بودند و می‌خواستند او را دفن کنند، زنده شود، اعتراضی به فقیه وارد نیست که چرا شما حکم به دفن این شخص زنده داده‌اید؟ زیرا او بر اساس نظرات متخصّصان که مرگ مغزی را غیر قابل برگشت می‌دانستند، چنین فتوایی داده است و مسئول تشخیص اشتباه برخی متخصّصین در این مورد نمی‌باشد. 3️⃣ پس از اینکه فقیه توسط متخصّصین امر، شناخت کافی نسبت به پیدا کرد، انتظاری که از فقیه در این مورد وجود دارد و وظیفه فقیه می‌باشد، دو مطلب است: 🔹 الف) حکم متناسب آن موضوع را از جهات مختلف بیان کند؛ مثل اینکه آیا ازاله حیات شخص مبتلا به مرگ مغزی، قتل محسوب می‌شود؟ 🔸 ب) اگر ثقه، خبر از تحقّق آن موضوع در موردی داد، آیا این خبر ثقه حجّت است و برای حجیّت آن چه شرایطی وجود دارد؟ در این مرحله وقتی که فقیه حجیّت این خبر را پذیرفت به این معنا می‌باشد که حتّی در صورت اشتباه سهوی این ثقه، خبر او حجّت است و مجتهد و مقلّد، معذور می‌باشند. 📚 فقه پزشکی، آیت الله محمد ، ص 170 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از معاونت آموزش شهیدین
💠 بدینوسیله کسب مقام توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی جلالی اصل (فارغ التحصیل و استاد دوره فقه و اصول شهیدین) در بیست و چهارمین همایش کتاب سال را به ایشان تبریک گفته و توفیقات روزافزون ایشان را از خداوند متعال خواستاریم. 🔰 دوره فقه و اصول شهیدین
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
بهینه سازی تحصیل با روش شناسی اجتهاد. شهیدین 1401.mp3
34.01M
🎙 صوت نشست علمی مدرسه علمیه شهیدین _رحمهما الله_ با عنوان : 🍀«بهینه سازی تحصیل با روش شناسی اجتهاد»🍀 🔺 ضعفهای آموزش فقه در درس های موجود 🔹 فوائد روش شناسی اجتهاد 🔺 انواع فعالیتهای توصیه شده برای طلاب سطح و درس خارج در رابطه با روش شناسی اجتهاد 🔹 تطبیق روش شناسی اجتهاد بر متنهایی از مکاسب (فهم روشمند متن فقهی) ۸ اسفند ۱۴۰۱ واعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
💢 امکان دانلود برخی فایلهای مورد اشاره در صوت از طریق آدرس : http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
نشریات حوزوی رتبه گرفته از وزارت علوم.pdf
522.6K
🔺 لیست نشریات حوزوی که از وزارت علوم رتبه علمی دریافت کرده اند 🔺
نشریات علمی پژوهشی رتبه گرفته از شورای اعطا مجوزها.pdf
742.6K
🔺 لیست نشریات حوزوی که از شورای اعطای مجوزهای حوزه رتبه علمی ــ پژوهشی دریافت کرده اند 🔺
💠 در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) کجا به زیارت بایستیم؟ 🔹 یکی از یاران مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی (فرزند موسس حوزه) نقل می کند: روزی داخل حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) نزدیک درب ایوان طلا، به فاصله حدود دو مترى ضریح مطهر ایستاده بودم. زیارت آن حضرت را تمام کرده بودم که آیت الله حاج آقا مرتضى آمدند و در همان نزدیکى ایستاده مشغول زیارت شدند. 🔸 پس از اتمام زیارت، دو روحانى از شاگردان آن بزرگوار آمدند و راجع به مکان زیارت در این حرم و معناى این جمله که باید زیارت «عند رأسها» باشد سؤال کردند. 🔹 وى در جواب آن دو روحانى این گونه فرمود: «عند رأسها» غیر از «فوق رأسها» است. و در اینجا که من ایستاده ام (نزدیک درب ایوان طلا) هم «عند رأسها» صدق مى کند و هم رو به قبله ایستاده ام. سپس فرمودند: من در خواب، دیدم که حضرت ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه) و دو نفر دیگر با هم در همین جا که من ایستاده ام مشغول زیارت خواندن بودند. 📚 به نقل از آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار (رحمه الله) در درس اخلاق مدرسه فیضیه ۶۹/۸/۱۷ 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 حضرت آیة الله العظمی (رحمة الله علیه): 🔹 «کجا رفتند کسانی که با صاحب‌الزمان ارتباط داشتند؟ ما خود را بیچاره کرده‌ایم که نموده‌ایم و گویا هیچ نداریم. 🔸 آیا آن‌ها از ما فقیرتر بودند؟ اگر بفرمائید به آن حضرت دسترسی نداریم؟ جواب شما این است که چرا به انجام و ترک محرّمات ملتزم نیستید، و او به همین از ما راضی است؛ زیرا «أورع النّاس مَن تورَّعَ عن المحرّمات؛ پرهیزگارترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد». ترک واجبات و ارتکاب محرّمات، و نقاب دیدار ما از آن حضرت است». 📚 ر.ک: در محضر بهجت، ص 361 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم