eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیا اطاعت از امر به امر، واجب است؟ ✅ بحث : 1️⃣ گاهی غرض مولی از امر این است که فرد واسطه دستور دهد و امر او دارد. 👈 در این صورت، امر مولی به تحقق فعل تعلق نگرفته؛ زیرا هدف صدور فرمان از طرف مأمور اول بوده و همین مسأله موضوعیت داشته است. در این صورت، مأمور دوم وظیفه‌ای ندارد. 2️⃣ گاهی غرض مولی آن است که امر نمودن مأمور اول تنها و واسطه رساندن امر مولا باشد. 👈 در این صورت، امتثال امر بر مأمور دوم واجب است؛ از این رو، اگر امر مولا از غیر طریق مأمور اول هم برسد، باید امتثال شود. 3️⃣ گاهی غرض مولی «مأمور به» در عالم خارج است، اما از طریق مأمور اولی؛ چنانچه در دستورات پادشاهان و فرزندان آنان، غرض آن است که دستور «شاه» از طریق فرزندش به اتباع و لشکریانش ابلاغ و امتثال شود. 👈 در این صورت، باید تفصیل قائل شد؛ در صورتی که واسطه مأمور دوم را به انجام فعل نماید، اطاعت واجب می‌شود، اما اگر امر ننماید، امتثال واجب نیست. ✳️ بحث : 🔸به حسب فهم عرفی «امر به امر» در احتمال ظهور دارد؛ یعنی امر اول تنها طریق رسیدن امر مولی به مأمور دوم است. بنابراین به هر نحوی دستور مولی دریافت شود، از نظر عقلا امتثال آن واجب و ترک آن مذموم است. 🔻 ثمره عملی بحث «امر به امر» 🔹 ثمره این بحث مشروعیت یا تمرینی بودن عبادات صبی است، که محل اختلاف است؛ زیرا غالباً دلیل مشروعیت عبادات صبی روایاتی است که اولیاء را مأمور می‌نماید که فرزندان خود را به نماز و روزه امر نمایند. خود این بحث ثمراتی دارد، از جمله اینکه وقتی کودکی بین امام و مأموم فاصله شود؛ و نیز اگر در جماعت، فقط کودک مأموم باشد و امام در تعداد رکعات نماز شک کند؛ اما کودک یقین داشته باشد، در این صورت، آیا بر امام لازم است عمل خویش را برآنچه از بچه مشاهده می‌کند مبتنی کند یا خیر؟ همه این مسایل مبتنی بر آن است که عبادت کودکان مشروع باشد. 📚 کفایة الاصول، ج1، ص 269؛ دراسات في علم الأصول، مرحوم خویی، ج2، ص88 -90 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (4) 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 4️⃣ ادب چهارم: با مردم 🔹عن أَبی عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالْحِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَهُ الْعِلْمَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ الْعِلْمَ وَ لَا تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ» 🔸امام صادق عليه السلام می‌فرمود: دانش بجویید و به همراه دانش، خود را با و وقار آراسته سازید و نسبت به دانش آموزان خود كنيد و نسبت به استاد خود باشيد و از عالمان متكبر نباشيد كه رفتار باطل‌تان حق‌بودن شما را از بین ببرد. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 162 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 مراد از مثال برای نفی و مثال برای منفی: 🔻 گاهی در عبارات فقها بعد از جمله منفی، مثالی زده می‌شود و محشین و اساتید در توضیح آن می‌گویند: (این مثال برای است، نه نفی) و یا (این مثال برای است، نه منفی)؛ مراد چیست؟ 🔹 اگر مثال برای کل جمله باشد [لا و مدخول آن]، در این صورت مثال برای نفی است؛ ولی اگر مثال برای مدخول «لا» باشد، مثال برای منفی است. 🔸 مثال: 1️⃣ مثال اول: «... بحيث لا يمكن إصلاحه كتجفيف العنب» (الروضۀ البهیۀ، ج4، ص72) 🔹 در این جمله تجفیف عنب، مثال برای جایی است که قابل اصلاح باشد؛ به همین جهت مثال برای (اصلاح) است نه نفی (عدم امکان اصلاح). 🔸ولی اگر می‌گفت «بحيث لا يمكن إصلاحه کطهارۀ العین النجس». مثال برای می‌شد؛ چون مثال برای کل جمله (عدم امکان اصلاح) بود. 2️⃣ مثال دوم: «هذا إذا لم تكن يد من تلفت في يده يد ضمان كالعارية المضمونة». (الروضۀ البهیۀ، ج7، ص26) 🔹 «العاریۀ المضمونه» مثال برای جایی است که ید، ید ضمان باشد، پس مثال برای است نه نفی (عدم کون یده ید ضمان) 🔸 ولی اگر موردی مثال زده می‌شد که ید ضمان نباشد مثلا می‌گفت: «کالعاریۀ بالنسبۀ الی الامین» مثال برای می‌شد. 📚 الروضة البهیة ج4، ص72 و ج7، ص26 🔺 پ.ن: تصویر مربوط به منزل و مسجد شهید ثانی (رحمة الله علیه) در لبنان است. 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم. 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 میزان اعتبار جرح و تعدیل‌های ابن‌غضائری: ✅ مشهور علما معتقدند کلام رجالیون دیگر بر تضعیفات ابن غضائری مقدم می‌شود، اما در مورد دلیل این مطلب اختلاف وجود دارد: 1️⃣ برخی: ایشان از حالت متعارف خارج و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده‌ است. 2️⃣ آقابزرگ تهرانی و آیت‌الله : ثابت نیست که کتاب موجود متعلق به ابن غضائری باشد؛ زیرا شیخ طوسی در مقدمه نقل کرده، کتاب‌های ایشان را ورثه از بین برده‌اند. 3️⃣ آیت‌الله : طبق نقل مجمع الرجال ابن‌غضائری عمدتا می‌کند؛ یعنی چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیث‌شناسی خود در صدد این امر بر آمده‌اند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم (ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد. 🔸 در باب شهادات گفته‌اند شهادت باید عن یا قریب به حسّ باشد؛ اما این گونه متن‌شناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری اعتبار ندارد. 🔹 البته ایشان در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان راویان و… بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بوده‌اند و از این جهت مقدم بر هستند؛ بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مؤلف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن می‌سازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده و باید به کلام او اخذ شود. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله در درس خارج اصول (1397/10/28) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
TahsilRasael-128k_Default_1629964142.mp3
27.82M
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد 💎 موضوع: «روش تحصیل مکاسب و رسائل» 🔺 استماع این صوت، به همه طلاب سطح، به ویژه طلاب ورودی پایه توصیه اکید می‌شود. 2 🔺 ارسالی از طرف جناب آقای کوخایی (از طلاب پایه 7 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
4 💠 شیخ صدوق: ✅ محمدبن على بن حسين بن بابويه قمى، مشهور به «شيخ »، در سال 305 هجرى قمرى در خاندان علم و تقوا در شهر قم ديده به جهان گشود. 🔻 شيخ طوسى جريان ولادت وى را چنين نقل می‌کند: 👈 «على بن بابويه با دختر عموى خود ازدواج كرده بود، ولى از او فرزندى به دنيا نيامد. او در نامه‌اى از حضور تقاضا كرد تا از محضر حضرت بقية الله (عج) بخواهد براى او دعا كند تا خداوند اولاد صالح و فقيه به او عطا نمايد. 👈 از ناحيۀ آن حضرت اين گونه جواب رسيد: «تو از اين همسرت صاحب فرزند نخواهى شد؛ ولى به زودى كنيزى ديلميه نصيب تو مى‌شود كه از او داراى دو پسر فقيه خواهى گشت.»‌ 🔹 او كه نزديك به عصر ائمه (عليهم‌السلام ) مى‌زيست، با سفرهای متعدد از اساتید بی‌شماری بهره برده و شاگردان بزرگی همچون شیخ ، را پرورش داده و با جمع‌آورى روايات اهل بيت ع خدمات ارزنده و كم‌نظيرى به اسلام و تشيع كرده است. نجاشی حدود ۲۰۰ اثر وی را می‌آورد، که بسیاری از آثار ایشان به دست ما نرسیده است. 📖 از جمله تأليفات ايشان 👈 1- کتاب من لا يحضره الفقيه‌ 2-مدينة العلم‌ 3- كمال الدين و تمام النعمة‌ 4- التوحيد‌ 5- الخصال‌ 6- معاني الأخبار‌ 7- عيون أخبار الرضا عليه‌السلام‌ 8- الأمالي‌ 9- المقنع في الفقه‌ 10- الهداية بالخير‌ 🔺 ایشان در قبرستان (ابن بابویه) شهرری مدفون است ( فوق👆) و در مورد سالم بودن بدن ایشان در دوران قاجار بعد از حدود هزار سال مطالبی در تاریخ ذکر شده است. 📚 نرم افزار جامع فقه اهل بیت2 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 اصول اربعة‌مئة 🔹تعبیر اصول اربعة‌مئة یک مشهور است. تعداد اصول این مقدار نبوده است. در (کافی، من لایحضر، تهذیب و استبصار) هم تمام احادیث اصل‌ها نیامده است. 🔸 دو نوع کتاب اصل داریم: 1️⃣ کتبی مثل کتاب عبیدالله بن علی حلبی، کتاب الصلوة حریز، کتاب الحج معاویة بن عمار و... . اینها کتبی هستند که جای خودشان را در فرهنگ حدیثی شیعه باز کرده و لذا تا زمان شیخ و نجاشی و حتی دو نسل بعد از شیخ طوسی هم با سماع و قرائت نقل شده‌اند. ابهام در سند اینها معنا ندارد. شاکلۀ اصلی سندهای پرکاربرد ما همین‌ها هستند. 2️⃣ کتبی مثل کتاب عاصم بن عمیر که حدوداً 100 حدیث دارد؛ ولی در بین کتب شیعه جا باز نکرده است. در سند اینها ابهام وجود دارد. 🔻 بله؛ در عصر امام صادق (علیه‌السلام) 323 نویسنده و حدود 490 عنوان کتاب داریم؛ ولی اولا همۀ اینها اصل نیستند. ثانیاً همه اینها به دست ما نرسیده و حتی اسمشان را هم نمی‌دانیم. 🔺 ارسالی از طرف جناب حجت الاسلام حسین موحدی 📚 برگرفته از فرمایشات استاد (استاد رجال مدرسه شهیدین) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 ضرورت فراگیری علوم از دیدگاه علامه طباطبایی: 🔹 احتياج انسان به تشخيص مقدمات حقه از مقدمات باطله و سپس تمسك كردن‏ به آنچه كه حق است، عيناً مثل احتياجى است كه انسان به تشخيص و اخبار محكمه از آيات و اخبار متشابه و سپس تمسك به آنچه محكم است، دارد، 🔸 و نيز مثل احتياجى است كه انسان به تشخيص صحيح از اخبار جعلى دارد. 📚 الميزان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 259 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 اشکالات نظام حوزه در آموزش ادبیات و علم اصول از منظر شهید 🔹 در حوزه‌های علوم دینی، عرب خوانده می‌شود؛ اما با غلطی. نتیجتاً طلاب علوم دینی پس از سالها تحصیل ادبیات عرب، با آنکه قواعد زبان عرب را یاد می‌گیرند خود زبان عرب را یاد نمی‌گیرند، نه می‌توانند با آن تکلم کنند و نه می‌توانند از فصیح استفاده کنند یا به عربی فصیح بنویسند. 🔸 در مباحثه و شیوع علم در عین این که یک نوع قدرت و هوشیاری در اندیشه طلاب ایجاد می‌کند، یک نقص دارد و آن این است که طرز تفکر طلاب را از در مسائل اجتماعی دور می‌کند و به واسطه این که حتی تعقلی ارسطویی نیز به قدر کافی تحصیل و تدریس نمی‌شود، روش فکری طلاب بیشتر جنبه و بحثی دارد، و این بزرگترین عاملی است که سبب می‌شود طلاب در واقع‏‌بینی نداشته باشند. 📚ر.ک: ده گفتار، شهید مطهری، ص۲۹۳ 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (5) 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 5️⃣ ادب پنجم: طمع نورزیدن و داشتن 🔹عن ِ النَّبِيِّ ص‏: «الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا؟ قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ» 🔸رسول خدا (ص) فرمود: دانشمندان تا هنگامى كه وارد نشده‏اند امين پيغمبرانند. عرض شد يا رسول اللَّه! معنى ورودشان در دنيا چيست؟ فرمود: پيروى ، پس چون چنين كنند نسبت به دينتان از ايشان برحذر باشيد. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 164 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 محل جریان قاعده ارشاد جاهل: ✅ شخصی که جاهل است، یا جهل به موضوع دارد (مثل اینکه نمی‌داند این شیء خمر است) و یا جهل به حکم دارد (مثل اینکه نمی‌داند خوردن خمر حرام است) 1️⃣ حکم جهل به : 🔻 دو حالت دارد: 🔹 الف. موضوع از موضوعاتی است که شارع مقدس به آن اهتمام ویژه دارد (بحث دماء و اعراض و اموال) 👈 مثال: جهل به موضوع موجب خطرات جانی و یا مالی شود؛ مثلا شکارچی به سمت انسانی به خیال اینکه حیوان است در حال تیر اندازی است؛ در این صورت قطعا ارشاد جاهل است. 🔸ب. موضوع از موارد فوق نیست. 👈 مثال: پاکی و نجاست اشیاء یا اشتباه در تشخیص قبله و...؛ که در این صورت ارشاد جاهل واجب نیست، بلکه راجح هم نیست. 2️⃣ حکم جهل به : 🔻 سه حالت دارد، که تنها در یک حالت بحث ارشاد جاهل مطرح است: 🔹 الف. گاهی شخص مسأله را می‌داند، ولی عمداً خطا می‌کند، در اینجا ارشاد او از باب «» واجب است. 🔸 ب. گاهی شخص مسأله را می‌داند، ولی از روی غفلت خطا می‌کند، در اینجا ارشاد او از باب «» واجب است. 🔹 ج. گاهی شخص مسأله را نمی‌داند، در این صورت ارشاد او از باب «» واجب است. 📚 ر.ک: مکاسب، شیخ انصاری، ج1، ص76؛ مستمسک، مرحوم حکیم، ج1، ص523؛ مصباح الهدی، ج2، ص42. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
🏴 اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء ◾️ ارتحال فیلسوف شهیر و عالم وارسته علامه آملی در ایام حسینی را به محضر امام زمان عج، مقام معظم رهبری و تمامی سربازان حضرت حجت عج تسلیت می‌گوییم. 💠 برخی از مهم‌ترین آثار علامه حسن‌زاده آملی (بیش از 190 اثر) 🔻 عرفانی الهی نامه تصحیح رساله مکاتبات تصحیح و تعلیق تمهید القواعد تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک 🔻 فلسفی الاصول الحکمیه الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین نصوص الحکم بر فصوص الحکم 🔻 کلامی تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد رساله حول الرؤیه رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر 🔻 تفسیری انسان و قرآن تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین 🔻 روایی انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه تصحیح نهج البلاغه تکمله منهاج البراعه رساله‌ای در اربعین 🔻 رجالی اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال وجیزه‌ای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه 🔻 فقهی تعلیقات علی العروه الوثقی مجیزه‌ای در مناسک حج 🔻 ریاضی و هیئت استخراج جداول تقویم تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس دروس معرفه الوقت و القبله 🔻 ادبی دیوان اشعار امثال طبری تصحیح کلیله و دمنه تصحیح گلستان سعدی تصحیح و اعراب اصول کافی 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 سرّ علامه شدن علامه حسن زاده آملی: 🔻عالم ربانی علامه آملی سِرّ عالم شدن خود را چنین بیان می‌کنند: 🔹 در عنفوان جوانى و آغاز درس زندگانى كه در مسجد جامع آمل سرگرم به صرف و عزمى راسخ و ارادتى ثابت داشتم ؛ در رؤیاى مبارك سحرى به ارض اقدس تشرف حاصل كردم و به زیادت جمال دل آراى ولى الله اعظم، ثامن الحجج، على بن موسى الرضا - علیه و على آبائه و ابنائه آلاف التحیه و الثناء - نائل شدم . 🔸 در آن لیله مباركه قبل از آن كه به حضور باهر النور امام (علیه السلام ) مشرف شوم ، مرا به مسجدى بردند كه در آن مزار حبیبى از احباء الله بود و من فرمودند: در كنار این تربت دو ركعت نماز حاجت بخوان و حاجت بخواه كه بر آورده است، من از روى عشق و علاقه مفرطى كه به داشتم نماز خواندم و از خداوند سبحان خواستم. 🔹 سپس به پیشگاه والاى امام هشتم، سلطان دین - روحى لتربه الفداء، و خاك درش تاج سرم - رسیدم و عرض ادب نمودم ، بدون اینکه سخنى بگویم ، امام كه آگاه به سر من بود و اشتیاق و التهاب و تشنگى مرا براى تحصیل آب حیات علم مى دانست فرمود: نزدیك بیا! 🔸نزدیك رفتم و چشم به روى امام گشودم، دیدم آب دهانش را جمع كرد و بر لب آورد و به من اشارت فرمود كه : ، امام خم شد و من زبانم را در آوردم و با تمام حرص و ولع از كوثر دهانش آن آب حیات را بوسیدم و در همان حال به قلبم خطور كرد كه امیرالمؤمنین على (علیه السلام ) فرمود: «پیغمبر اكرم (صلى الله علیه وآله ) آب دهانش را به لبش آورد و من آن را بخوردم كه هزار در و از هر درس هزار در دیگرى به دوى من گشوده شد». 🔹پس از آن امام (علیه السلام ) طى الارض را عملا به من بنمود، كه از آن خواب نوشین شیرین كه از هزاران سال بیدارى من بهتر بود به در آمدم ، به آن نوید سحرگاهى امیدوارم كه روزى به گفتار حافظ شیرین سخن به ترنم آیم كه: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند وندر آن ظلمت شب دادند چه مبارك سحرى بود و چه فرخنده شبى آن شب قدر كه این تازه براتم دادند 📚 ر.ک: عیون مسائل نفس, علامه حسن زاده آملی، ج2. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
5 💠 شیخ مفید: ✅ محمد بن محمد بن نُعمان (مشهور به شیخ مُفید) متکلم و امامیه در قرن‌های چهارم و پنجم قمری است. 🔻 وی با تدوین علم اصول فقه، روشی جدید در فقهی ارائه داد، که راه میانه‌ای در برابر دو روش عقل‌گرایی افراطی و اکتفاکردن به روایات بدون توجه به عقل بود. 🔹شیخ ، ابن جنید اسکافی و ابن قولویه از مشهورترین استادان شیخ مفید بودند. 🔸 شیخ ، سید مرتضی، سید رضی و نجاشی تنها چند تن از صدها شاگرد ایشان بودند. 🔹المُقنِعَة در علم فقه، اوائل المقالات در دانش کلام و الاِرشاد در شرح‌حال‌ امامان شیعه معروف‌ترین آثار شیخ مفید است. 🔸 شیخ مفید در بسیاری از که در حضور خلفای عباسی صورت می‌گرفت، حاضر می‌شد و به نقدها نسبت به مذهب شیعه پاسخ می‌داد و در خانه ایشان نیز مجلس بحثی برپا می‌شد که علماء مذاهب گوناگون اسلامی از جمله معتزله و زیدیه و اسماعیلیه در آن شرکت می‌کردند. ✳️ کرامات شیخ مفید: 1️⃣ تصحیح فتوا توسط امام زمان عج: روزی مردی روستایی نزد شیخ مفید رفت و از او پرسید که اگر زنی باردار از دنیا برود و جنین در شکمش زنده مانده باشد، باید جنین را با زن دفن کرد، یا آن را درآورد؟ شیخ مفید به مرد گفت که زن را بدون درآوردن فرزند از شکمش دفن کنید. در راه بازگشت، فردی سوار بر اسب خود را به مرد روستایی رساند و گفت که شیخ گفته شکم زن را بشکافید، طفل را بیرون بیاورید و سپس زن را دفن کنید. اما چندی بعد که مرد روستایی، داستان را برای شیخ مفید نقل کرد، شیخ تعجب کرد و فرستادن فردی برای اصلاح فتوا را انکار کرد و متوجه شد که آن فرد، امام زمان بوده است. شیخ مفید دست از فتوا دادن برداشت، تا آنکه در توقیعی از امام زمان، به وی گفته شد: « بده، و ما خطاهای آن را اصلاح می‌کنیم». 2️⃣ لقب شیخ مفید از طرف امام زمان عج: در مدت 30 سال، 30 از ناحیه مقدس امام عصر(عج) برای شیخ مفید صادر شد، که در عنوان یکی از توقیعات نوشته بود: «للاخ الاعز السدید الشیخ » 3️⃣ رؤیای صادقه شیخ مفید: شیخ مفید در عالم رویا مشاهده کرد که زهرا (س) دست حسن و حسین (ع) را گرفته و پیش او آورده است و می‌فرماید: «به این دو فرزند فقه بیاموز». صبح همان شب، فاطمه مادر سید مرتضی و سید رضی، با خدمتگزاران خود که دور او بوده اند، دو پسر خود را که در آن موقع خردسال بودند پیش شیخ آورده و همان عبارت مذکور در رویا را به زبان آورد و گفت: «ای شیخ این دو پسران من هستند، اینها را پیش تو آورده‌ام که به آنان فقه تعلیم دهی». 4️⃣ آن عالم فرزانه در شب جمعه سوم رمضان سال 413 در حالی از دنیا رفت که 80 هزار نفر از های مختلف اسلامی جنازه او را تشییع کردند. در برخی منابع آمده است که پس از دفن او، اشعاری به خط امام عصر(عج) بر سنگ قبر او نقش بسته بود: لا صوت الناعی بفقدک انه یوم علی آل الرسول عظیم ان کنت قد غیبت فی جدث الثری فالعلم و التوحید فیک مقیم «خبر دهنده مرگ، خبر فقدان تو را نیاورد، امروز بر آل محمّد (علیهم السلام) روز بزرگی است». 📚 ر.ک: الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج2، ص496؛ واکاوی فتوایی منسوب به شیخ مفید، ص۳۱-۳۲؛ داستان‏‌هایی از زندگی علماء،محمدتقی صرفی. 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 در کانال «در مسیر اجتهاد» می‌توانید مطالب زیر 👇را دنبال کنید: 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔺 برای مشاهده مطالب در هر یک از موضوعات فوق 👆 کلیدواژه مدنظر را لمس کنید. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (6) 🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس: 1️⃣ ادب اول: و کوشش و عدم اشتغال به امور دنیوی 🔹قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَن لَم يَصبِر عَلى ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِيَ في ذُلِّ الجَهلِ أبَدا» 🔸رسول خدا (ص) فرمود: کسی كه ساعتى، خوارىِ فراگرفتن را تحمّل نكند، براى هميشه در خوارى خواهد ماند. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص169؛ بحارالأنوار، ج۱، ص ۷۷. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 احترام به اساتید و بزرگان در کلام آیت‌الله (دام ظله) 🔻 آیت‌الله جعفر سبحانی در هنگام نقد مرحوم قهپایی فرمود: 🔹 «به خاطر حفظ احترام نگفتیم «صحیح نیست»، احترام بزرگان را باید حفظ کرد. من درس امام (ره) را می‌نوشتم. روزی مطلبی را از مرحوم آیت‌الله حائری (ره) نقل کردم، امام به ایشان اشکال داشت و من در مقام نوشتن، نوشتم «والظاهر انه فاسد». 🔸 همه جزوه من را ایشان مطالعه می‌کردند. دیدم زیرش نوشته‌اند «همه جا مشایخ محفوظ باشد» و خط زدند و نوشته بودند «انه غیر تام». 🔹 و لذا از آن زمان که سال 1373 قمری بود دیگر درباره مشایخ واژه «وهو مردود یا و هو فاسد» را نمی‌گوییم و خیلی بخواهیم جسارت کنیم، می‌گوئیم «والظاهر انه غیر تام». 📚 برگرفته از فرمایشات معظم‌له در جلسه ششم درس رجال (سال 1365 ش) 🔺 ارسالی از جناب استاد قلی‌پور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
🏴 با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رسول مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) 🖋 قال رسول الله ص: «اكتُبُوا العِلمَ قبلَ ذَهابِ العُلَماءِ و إنّما ذَهابُ العِلمِ بِمَوتِ العُلَماءِ». 💎 رسول خدا ص: «دانش‌ها را مکتوب کنید، پیش از آنکه دانشمندان از دست بروند، که با از دست رفتن دانشمندان، دانش نیز از دست می‌رود». 📚 مکاتیب الرسول، احمدی میانجی، ج1، ص361؛ میزان‌الحکمة، ج ۸، ص ۳۲۴ ‌🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 وجه حجیت قول رجالی: 1️⃣ نظریه اول (مرحوم خویی): حجیت قول رجالی از باب حجیت خبر در موضوعات است. لذا در خود رجالی هم امامی بودن شرط نیست و صِرف وثاقت کافی است. بنابراین قول امثال علی بن حسن بن فضال هم در تضعیف و توثیق پذیرفته می‌شود. 2️⃣ نظریه دوم (صاحب معالم ): حجیت قول رجالی از باب حجیت (دو شاهد عادل) است؛ پس حتماً باید از روی حس باشد و حداقل شاهد عادل (ثقه امامی) باشند. 3️⃣ نظریه سوم (مرحوم مامقانی در تنقیح المقال که به مشهور هم نسبت می‌دهد): حجیت قول رجالی از باب حجیت قول است؛ که در این صورت عقلایی شرط است، نه عدالت. بنابراین قول غیرامامی نیز پذیرفته است. 4️⃣ نظریه چهارم (از بعضی از کلمات آیة الله شبیری استظهار می‌شود): حجیت قول رجالی از باب ظن حاصل در ظرف است؛ که در این صورت اگر دسترسی به ثقه ممکن نباشد، قول غیرثقه نیز پذیرفته می‌شود. 🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام حسین موحدی 📚برگرفته از فرمایشات استاد حسینی شیرازی (زید عزه) در کلاس رجال مدرسه شهیدین 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 امر به چه چیزی تعلق می‌گیرد؟ ✅ وقتی مولی امر می‌کند و مثلا می‌گوید: «صلّ»، در این صورت سوال این است که متعلق امر مولی چه چیزی است؟ 🔻 متعلق اوامر می‌تواند یکی از این امور زیر باشد: 1️⃣ متعلق امر نماز است. این فرض نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا اگر متعلق امر همان نماز خارجی باشد، فرض این است که آن نماز در خارج موجود است و لذا امر به آن، طلب حاصل است. 2️⃣ متعلق امر نماز است. این فرض هم نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا با توجه به اینکه طبیعت شی (بما هی‌هی) جایگاهش تنها در ذهن است، اگر مکلف در ذهنش مفهوم صلاۀ را ایجاد کند، باید کفایت کند. 3️⃣ متعلق امر صلاۀ است، لکن عنوان در معنون. فرض سوم درست است. 🔹به این بیان که مولی صلات‌هایی که در خارج شانیت وجود را دارند، اراده می‌کند، ولی از آنجایی که راهی به گفتن آنها ندارد، لفظ صلاه را صد در صد در عنوان استعمال می کند؛ زیرا مرتبه استعمال هیچ ربطی به ملاحظه ندارد. ولی عنوان را به نحو در نظر می گیرد؛ به این صورت که کاملا فانی در معنون است. پس بازگشت امر به عنوان، به امر به معنون است و به عبارت دیگر متعلق اوامر طبیعت بما هی توجد فی الخارج است که شانیت وجود در خارج را دارند. 🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (7) 🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس: 2️⃣ ادب دوم: پرهیز از (جدل و مراء و بی‌آبرو کردن دیگران) 🔹قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ هُوَ مُحِقٌّ بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ هُوَ مُبْطِلٌ بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي رَبَضِ الْجَنَّة» 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه حق با او باشد و با اين حال را رها كند، خانه اى در بالاى بهشت برايش ساخته مى شود و كسى كه وقتى حق با او نيست مجادله نكند، خانه اى در بهشت برايش ساخته مى شود. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص170. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
6 💠علی بن حسین بن موسی معروف به سیدِ مرتضی، شریف مرتضی و علم الهدی (۳۵۵-۴۳۶ق) 🔻فقیه و متکلم امامی و از شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی شیعه در دوره بود. سید مرتضی مانند پدر و برادرش ، مدتی نقیب طالبیان، امیرالحاج و رئیس دیوان مظالم بود و در بغداد زندگی می‌کرد و نزد خلفای عباسی و حاکمان آل بویه احترام ویژه‌ای داشت. 🔹داستان رؤیای صادقه شیخ مفید در مورد ایشان و برادرش در شرح حال شیخ مفید گذشت. 🔸الانتصار، الناصریات، الذریعة الی اصول الشریعة، الامالی، تنزیه الانبیاء، الشافی فی الامامة، الدرر و الغرر و... از مهمترین آثار اوست. 🔹شیخ مفید، حسین بن علی بن بابویه (برادر شیخ صدوق)، سهل بن أحمد دیباجی، ابن جندی بغدادی و أحمد بن محمد بن عمران کاتب از او و شیخ طوسی، سلار، ابوالصلاح حلبی، عبدالعزیز حلبی و ابوالفتح کراجکی از مهمترین وی می‌باشند. 🔸سید مرتضی متفکری عقل‌گرا و جزو بزرگان مکتب کلامی عقل‌گرای بغداد بود. برخی وی را پایه‌گذار مکتب کلامی بغداد متأخر دانسته و معتقدند مکتب کلامی سیدمرتضی، اولین مکتبی بود که نظامی منسجم و مفصل از اعتقادات امامیه ارائه کرده است. همچنین این مکتب را عقل‌گرایانه‌ترین مکتب در کلام امامیه شمرده‌اند. 🔹سید مرتضی مانند استادش شیخ مفید، حجیت خبر واحد را نمی‌پذیرفت. به عقیده او استناد به خبر واحد نه تنها در موضوعات اعتقادی، بلکه در فقه نیز جایز نیست. به نظر او، عدالت راوی در حجیت خبر واحد شرط است. 📚 ر.ک: طبقات اعلام الشیعه ج2، ص120، روضات الجنات، ج4، ص259 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 کتاب «روش‌شناسی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل» تألیف هادی جلالی اصل (از دانش آموختگان و اساتید مدرسه علمیه شهیدین) 🔻معرفی کتاب: 🔹یکی از سئوالات مهم روش شناختی در حیطه علوم سیاسی که با توجه به اعتبار توأمان عقل و نقل، مجال بروز می یابد، چیستی رابطه این دو منبع معرفتی با یکدیگر و جایگاه هر کدام در علوم سیاسی است. تبیین رابطه عقل و نقل مستلزم تعیین حدود اعتبار و حجّیت هر کدام از این دو دلیل است و این دو، بسته به نوع موضوع مورد بررسی، می‌توانند دارای حجّیت اصولی یا معرفت شناختی باشند. ✅ این کتاب با در نظر گرفتن استلزامات حجّیت اصولی عقل و نقل، به تبیین روش شناختی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل پرداخته است. 🔸 این کتاب در حقیقت به بیان رابطه عقل و نقل در علوم انسانی به طور کلی پرداخته اما این رابطه را بر علوم سیاسی تطبیق کرده است 🔹این کتاب با استفاده از ظرفیت اصول فقه و با تأکید بر مبانی اصولی امام خمینی(ره) به بیان رابطه عقل و نقل در علوم سیاسی پرداخته است. 🔸 بخش عمده کتاب به بیان رابطه عقل و نقل در اصول فقه می پردازد و این رابطه را در سه بخش حکم شناسی، موضوع شناسی و مصداق شناسی مورد بررسی قرار داده است. بنابراین برای طلابی که به دنبال شناخت جایگاه عقل و رابطه آن با نقل در فقه هستند نیز مفید بوده و به شکل گیری الگویی از رابطه عقل و نقل در فقه کمک می کند. 📚 این کتاب به همت دانشگاه باقرالعلوم ع در 419 صفحه به چاپ رسیده است. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین 🆔@Dar_masire_ejtehad