دوفصلنامه فقه و پژوهش 4.pdf
5.77M
📚 فایل شماره 4 دوفصلنامه «فقه و پژوهش» مدرسه شهیدین (ره)
#نکات_اصولی
💠 حجیت قطع، ذاتی يا ضروری؟
🔹 ذاتی در منطق و فلسفه به ذاتی باب ایساغوجی و ذاتی باب برهان تقسیم میشود.
1️⃣ ذاتی باب ایساغوجی: جنس و فصل ماهیت را ذاتی باب ایساغوجی گویند. حال آیا حجیت که به معنای جری و حرکت طبق علم و حالت نفسانی یقینی است، در ماهيت قطع اخذ شده یا خیر؟ در جواب میگوییم خیر، جری و عمل در ماهیت قطع که علم و حالت نفسانی است اخذ نشده است. پس حجیت برای قطع #ذاتیِ (باب ایساغوجی) نیست.
2️⃣ ذاتی باب برهان: الخارج المحمول من صمیمه را ذاتی باب برهان گویند. يعنی وقتی شيء را تحلیل میکنیم، به آن ذاتی پی میبریم. مثلا عالَم را که تحلیل کنیم به مفهوم امکان میرسیم. حال آیا اگر قطع را تحلیل کنیم به حجیت میرسیم؟ میبینیم که جری در ذات علم و حالت نفسانی لحاظ نشده به این معنا که لزومی ندارد هر جا قطع باشد جری و حرکت و عمل هم باشد. پس حجیت قطع، #ذاتیِ (باب برهان) هم نیست.
🔸 به نظر ما خلط شده بین ذاتی و ضروری. بزرگانی مثل شیخ و آخوند (رحمهما الله) میخواهند بگویند حجیت برای قطع #ضروری و بدیهی است، ولی اشتباها از #ذاتی استفاده کردهاند. حجیت برای قطع ضروری و بدیهی است، نه نظری و اکتسابی؛ چون اگر نظری و اکتسابی باشد یا دور میشود یا تسلسل که این دو باطل اند پس حجیت #ضروری قطع است.
📚 ر.ک: تقریرات درس خارج اصول استاد #عابدی (حفظه الله)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_حدیثی
#نکات_اصولی
💠 دوران امر بین زیاده و نقیصه
🔹 در جایی که دو نقل از یک روایت داریم، که یکی مشتمل بر عبارتی بیشتر است، کدام نقل مقدم میشود؟
1️⃣ مرحوم خویی (ره): اصل عدم زیاده است و لذا باید نقل مشتمل بر زیاده را مقدّم کرد.
👈🏻 دلیل: انسان در اثر سهو و نسیان معمولا چیزی را فراموش میکند که بگوید، نه اینکه چیزی را از ذهنش اضافه کند، اضافه کردن اتفاق نادری است. لذا ناقل نقیصه، آن زیادی را فراموش کرده و اینگونه نیست که شهادت سلبی بدهد و بگوید حضرت (ع) مطلب اضافی را نفرمودهاند. بعید است که ثقه ای چیزی را فراموش کند و از خودش اضافه کند، اما فراموش و حذف مطالب چنین مئونهای ندارد. لذا عقلا در این موارد قول مشتمل بر زیاده را ترجیح میدهند. (موسوعة مرحوم خویی 3: 99، مصباح الهدی 2: 200)
2️⃣ مرحوم نائینی (ره): اصل عدم زیاده است، الا در یک مورد
👈🏻 یعنی اگر آن زیاده از چیزهایی است که به دلیل وجود اشباه و نظایر، خود به خود به زبان می آید، مثل قید «في الإسلام» در حدیث «لا ضرر» که گفته میشود ممکن است به خاطر وجود ترکیبهای مشابه فراوان از قبیل «لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَام»، «لَا صَرُورَةَ فِي الْإِسْلَام» یا «لَا حِلْفَ فِي الْإِسْلَام» به ذهن راوی آمده باشد، اصل #عدم_زیاده جاری نیست؛ اما اگر زیاده چنین ویژگی نداشته باشد، باید بنا را بر عدم زیاده گذاشت. (منیة الطالب 2: 192)
🔸اشکال به نظریه اول و دوم (امام خمینی):
این استدلال نهایتا باعث ایجاد ظنّ میشود و #عقلا در امور مهمی مانند دادگاهها چنین سیرهای ندارند. به همین دلیل اگر دو دسته ثقه شهادت بدهند میّت اموال خاصی از خودش را در زمان حیاتش وقف کرده، اما دسته دیگر بگوید علاوه بر آن اموال، چیزهای دیگری هم جزء موقوفات بوده، دادگاه قبول نمیکند.
3️⃣ امام خمینی (ره): هیچ یک از اصل عدم زیاده و اصل عدم نقیصه مقدم نمیشود. (الخلل في الصلاة، ص 226)
✅ نظر مختار نظریه #سوم است؛ زیرا عقلایی بودن این قاعده در موارد احتجاجات ثابت نیست و محرز نیست عقلاء در چنین مواردی به اصل عدم زیاده رکون کنند و همانطور که امکان دارد جملاتی کم شده باشد، احتمال دارد به اشتباه جملاتی توسط نساخ تکرار و اضافه شده باشد.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1397
👈 نکات #حدیثی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نکات_اخلاقی
#روز_معلم
🎥 فرمایشات بسیار شنیدنی و مهم آیت الله #جوادی آملی (حفظه الله) در بزرگداشت شهادت آیت الله مرتضی #مطهری (رضوان الله علیه)
🔹 من یادم هست وقتی رسانههای گروهی خبر شهادت ایشان را رساندند و عکس شریف ایشان را تلویزیون نشان میداد، من فقط کارم این بود که آن عکس را میبوسیدم و گریه میکردم؛ چون ایشان خیلی #دوست_داشتنی بود.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اصولی
💠 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟
🔹 پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله):
✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به حجیت اجماع منقول و شهرت نبوده، اما طبق آن فتوا داده است. دلیل این امر یکی از دو احتمال است:
1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است.
2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمیدانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آنها عمل کرده است.
👈🏻 لذا ما ابتدا فکر میکردیم که نظر مرحوم شیخ بر #انسداد است؛ ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل میکند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰)
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله العظمی شبیری #زنجانی (دام ظله) در جلسات علمی فقه ــ 1398/9/19 (شبکه اجتهاد)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اجتهادی
💠 آسیبهای فقاهت و تفقه
1️⃣ اینکه فقه از مجرای صحیح آن (کتاب و سنت) تحصیل نشود و به جای رجوع به ادله قطعیبه معیارهای #ظنی و گمانی پناه ببریم.
2️⃣ اینکه فقه از جنبه عملی بیرون آمده و جنبه #ذهنی و تمرینی پیدا کند. مسائلی وجود دارد که شاید در طول یک قرن، یک بار هم اتفاق نیافتد. تحقیق در این مسائل هر چند ورزش فکری است ولی چون تماسی با زندگی انسان ندارد، فقه را از حالت حیاتی و پویایی وارد جهان ذهنی و فکری میکند.
3️⃣ اینکه جریانهای موجود در بازار مسلمین بر قواعد اسلام تطبیق داده شود. اگر فقیه با تجرد ذهنی به استنباط احکام آنها بپردازد خوب است، اما هرگاه نتیجه استنباط منفی شد، اگر بخواهد از طریق #حیل_شرعی نظر مثبت بدهد، فقه آسیب خواهد دید.
4️⃣ اینکه فقیه خود مسئله را با ماهیت واقعی آن مطالعه نکند و از طریق عناوین ثانویه و ... حکم آن را صادر نماید. مثلاً فقیه باید حکم واقعی بیمه را استنباط کند نه اینکه با #تحمیل، یکی از عناوین رایج در فقه را بر آن تطبیق کند.
5️⃣ اینکه در کتاب و سنت #دقت لازم به عمل نیاید. در آیات قرآن دلایلی بر برخی از احکام وجود دارد که همواره فقها از آن غافل بودهاند. این نوع استنباطها در سخنان ائمه اطهار (ع) وجود دارد، که نوعی قرآنشناسی میخواهد تا در سایه آیات، قسمتی از احکام که ظاهراً غیر منصوص است، روشن شود
📚 ر.ک: مقاله «مبانی تحول پذیری فقه در گفت و گو با آیت الله #سبحانی (دام ظله)»
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
#نکات_اخلاقی
#معرفی_کتاب
💠 برخی از کتب موجود در کتابخانه مقام معظم رهبری (دام عزه)
📖 کتابی که در دست حضرت آقاست، #قرآن است. یعنی قرآن با ارزشترینِ کتابهاست.
📚 برخی از کتب موجود در عکس:
🔹شرح اسفار (رحیق مختوم): اثر علامه جوادی آملی
🔸منطق معرفت در نظر غزالی: اثر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
🔹تحلیل ذهن: اثر برتراند راسل
🔸شرح رسائل فارسی سهروردی: اثر سیدجعفر سجادی
🔹شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا: اثر سیدجلالالدین آشتیانی
🔸ترجمه الهیات شفا: اثر آیتالله محمدمهدی گیلانی
🔹ترس و لرز: اثر کییر کیگارد
🔸فلسفه حقوق بشر: اثر آیتالله جوادی آملی
🔹جمهور: اثر افلاطون
🔸شرح مبسوط منظومه: اثر شهید استاد مطهری
🔹مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین: اثر ادوین آرتور برت
🔸شرح اسفار اربعه: اثر آیتالله مصباح یزدی
🔹اصول حکومت آتن: اثر ارسطو
🔸نهایه الحکمة: اثر علامه طباطبایی
🔹رساله منطقی فلسفی: اثر لودویگ ویتگنشتاین
🔸آشنایی ایرانیان با فلسفههای جدید غرب: اثر کریم مجتهدی
🔹جهان باز: اثر کارل پوپر
🔸فلسفه هگل: اثر والتر ترنس ستیس
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_رجالی
💠 روشهای قبول روایت در میان قدما
1️⃣ روش فهرستی (تلقی به قبول مشایخ حديث)
🔸این روش از زیر مجموعه های روش فهرستی است. مراد از مشایخ حديث، مشایخی است که (يؤخذ عنهم) و (إمام الحدیث) بودهاند.
همچون استثناءات فهرستی ابن وليد از کتاب نوادر الحکمة، که گفته است نقل حدیث این چند نفر مورد قبول نیست.
🔹از میان قدما مرحوم #کلینی طبق این روش نقل حدیث کرده است.
2️⃣ روش رجالی (حجیت خبر ثقه)
🔸در این روش، روات حديث تک تک مورد بررسی قرار میگیرند. به طور مثال کتاب نوادر الحکمة هم در دسترس کلینی و هم در شیخ طوسی بوده است، اما کلینی هر حدیثی را از آن نقل نکرده چون مسلک مشایخی داشته است؛ در حالی که شیخ طوسی بنابر مبنای خود که حجیت خبر ثقه است روایاتی را که کلینی از این کتاب نقل نکرده را نقل کرده است.
🔹از میان قدما مرحوم شیخ #طوسی طبق این روش نقل حدیث کرده است.
🔸شیخ دقت نکرده که روایاتی را که کلینی در کافی و همینطور شیخ صدوق در فقیه نمیآورند، به دلیل این است که مشایخ حديث آنها را قبول نکردهاند. شیخ صدوق قطعاً «کتاب الرحمة» سعد بن عبد الله را نزد ابن ولید خوانده، ولی از این کتاب روایت نقل نمیکند چون شیخ او آن را قبول نکرده بود؛ اما شیخ طوسی چون سند را معتبر دانسته نقل کرده است.
✅بیش از هشتاد درصد تعارضات روایات به خاطر خلط مسلک شیخ است و این هم تنقیص ایشان نیست؛ چرا که مبنای ایشان بوده است.
👈🏻 روش رجالی تاریخ است، ولی روش فهرستی روح تاریخ و برررسی سیر طائفهی شیعه است.
📚ر.ک: تقریرات درس حدیث استاد #مددی (حفظه الله)
👈 نکات #رجالی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نشست_علمی
💠 نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط»
🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد جواد تاکی (قائم مقام بنیاد شیخ انصاری)
📆 زمان: یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ⏰ ساعت 11 الی اذان ظهر
🏢 مکان: سالن علامه حلی (ره) مدرسه شهیدین
👈 اخبار #نشست های علمی را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نگاه
#شماره 21
#معرفی_مجلات_شهیدین
💠 شماره 21مجله «نگاه» به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد.
🔹در این شماره میخوانید 👇
1️⃣ جایگاه مصلحت و مفسده در استنباط احکام شرعی
🔸 نوشته محمد علی عزیزی
2️⃣ حیطه ولایت فقیه در نظر شهید ثانی با محوریت الروضة البهیة
🔸نوشته سید وحید میرعلی اکبری
3️⃣ استقلال تبعیت در مطهریت آن، در بوته نقد و نظر
🔸 نوشته محمد سعید پورمحمدی
4️⃣ واکاوی حکم فقهی اعضای جدا شده از بدن در باب غسل مس میت
🔸نوشته محمد رضا هوشیاری
5️⃣ انواع چهارگانه حدیث و احکام آنها در منظومه فقهی شهید ثانی
🔸نوشته سید محمد رضا علوی
6️⃣ جایگاه شناسی مبانی شناختانه «تعدد قرائات» نزد علمای مشهور شیعه از قرن چهارم تا هفتم هجری
🔸نوشته محمد امین متینی راد
📌 جهت دانلود فایل تکتک مقالات این شماره و شمارههای قبلی اینجا را ببینید.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
📌 #فایل این شماره در مطلب بعدی 👇 قابل دسترسی است.
دوفصلنامه نگاه 21.pdf
12.31M
📚 فایل شماره 21 دوفصلنامه «نگاه» مدرسه شهیدین (ره)
#نکات_فقهی
💠 حجیت تجمیع ظنون در فقه جواهری بر مبنای انسداد
1️⃣ مرحله اول: فقیه به بررســـی و نقد هر یک از ادله به طور جداگانه میپردازد، که ممکن اســـت در این مرحله هیچ کدام از ادله خالی از مناقشه نباشد و به حدّ حجیت نرسد.
2️⃣ مرحله دوم: در این مرحله فقیه مجموع ادله را مورد نظر اجتهادی خویش قرار میدهد، که ممکن است هر یک از ادله، نقص و کاستی دلیل دیگر را جبران نماید. در نتیجه، مجموع ادله، فقیه را به نتیجه مثبت در مسئله برساند. از این مرحله از اجتهاد به #نظام_حلقوی بین ادله تعبیر مینماییم.
🔹آنچه در موارد زیادی از کتاب #جواهرالکلام ملاحظه میشود بهره بردن از همین نظام حلقوی بین ادله اســـت، در حالی که در فقه مرحوم آیة الله #خویی اگر هم موردی باشـــد، بسیار اندک پیش می آید که ایشان با ملاحظه یک نظام حلقوی، ضعف ادله و نقصان یکدیگر را جبران کرده باشد.
🔸 نظریه انسداد باب علم و علمی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مسائل علم اصول فقه مطرح است که برای اثبات حجیت مطلق ظنون به آن تمسک شده است. به نظر میرسد فقیهانی که از روش اجتهادی قناعت محور (جواهری) بهره میبرند، در واقع، به نوعی به نظریه انسداد قائل هستند و این مبنا، ریشه و زیربنای اصولی استفاده ایشان است.
🔹تتبع اقوال فقها و جابریت و کاسریت شهرت عملی، از جمله آثاری است که بر روش اجتهادی #فقه_قناعت مترتب میگردد؛ بنابراین، بهره گیری فقیه از روش تجمیع ظنون، ریشه در نگاه انسدادی او نسبت به ادله دارد.
📚 ر.ک: «مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی»، آیت الله ابوالقاسم #علیدوست (حفظه الله)
👈 نکات #فقهی بیشتر را اینجا ببینید
#نشست_علمی
📷 گزارش تصویری از نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط»
🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد جواد تاکی (قائم مقام بنیاد شیخ انصاری)
👈 اخبار #نشست های علمی را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
جلسه نشست علمی.ogg
27.1M
🎙صوت نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط»
📆 در مورخه 1403/2/30 در مدرسه شهیدین قم
سَلَٰمٌ عَلَىٰٓ إِبراهِيمَ
كَذَٰلِكَ نَجزِي ٱلمُحسِنِينَ
إِنَّهُۥ مِنۡ عِبَادِنَا ٱلمُؤۡمِنِينَ
🔹 «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ»
💠 کانال «در مسیر اجتهاد» ضایعه شهادت خادمان ملت و عاشقان امام رضا (علیه السلام) به ویژه شهید رئیسی و شهید آل هاشم در شب میلاد با سعادت حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) را به محضر بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه) و قلب داغدیده مقام معظم رهبری #تسلیت عرض میکند.
👈 اخبار و #اطلاعیه های علمی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
💠 شیخ انصاری انسدادی يا انفتاحی؟
🔹شواهد #انفتاح:
1️⃣معهود نیست شیخ انصاری انسدادی باشد، ممکن است شما بگویید این (معلوم نشدن) زرنگی شیخ انصاری بوده، خب شاید!
2️⃣ شاگردان ایشان مثل محقق آشتیانی در بحر الفوائد (ج3، ص 78) صریحاً میگوید در درس اینجور از شیخ استفاده کردیم که انسدادی نبود.
3️⃣ خود شیخ در رسائل (ج1، ص ص186) میگوید: «لو فرض والعیاذ بالله انسداد بالعلم والظن الخاص في جمیع الاحکام»، مثل اینکه ما بگوییم اگر فرض بشود زبانم لال یک روزی انسداد باشد چه بکنیم؟
🔸شواهد #انسداد:
ایشان خبر ثقه را مختص به خبر مورد وثوق کرده است، یعنی ایشان وقتی میگفت فإنّه الثقة یعنی «فإنّ قوله یفید الوثوق».
👈🏻 به عنوان نمونه:
1️⃣ رسائل، ج1، ص 215 و 232:
«یمکن دعوی ندرة هذا القسم فی هذا الزمان اذ غایة الامر ان نجد الراوی فی کتب الرجالیة محکی التعدیل بوسائط عدیدة من مثل الکشی و النجاشی و غیرهما و من المعلوم ان مثل هذا لا تعد بینة شرعیة. بعد گفته: حصول مرتبة خاصة من الظن و هو الظن الاطمئنانی الملحق بالعلم حکما بل موضوعا نادر التحقق».
2️⃣ رسائل، ج1، ص 247:
«إنّ حصول الظن الاطمئنانی فی الاخبار غیر عزیز فلا اری الظن الاطمئنانی الحاصل من الاخبار اقل عددا من الاخبار المصححة بعدلین بل لعل هذا اکثر».
👈 این یعنی تهافت در کلمات شیخ انصاري. البته عیبی هم ندارد، همین که ثابت نشود شیخ انصاری انسدادی است، خودش نعمت است.
📚ر.ک: درس خارج اصول آیت الله محمد تقی #شهیدی (حفظه الله)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اصولی
💠 تبعیت احکام از مصالح و مفاسد در حکم وضعی یا تکلیفی
🔹گاهی مصلحت و مفسده در متعلق حکم است مثل: «القتل حرام» در اینجا مفسده معلوم است، چون اگر قتل حرام نباشد، اختلال نظام میشود.
🔸 گاهی مصلحت و مفسده مردد بین حکم و متعلق حکم است. به طور مثال سگ نجس است ولی روباه پاک است. حال در خود سگ خصوصیتی وجود دارد ــ متعلق حکم باشد یا نه ــ آیا خود این حکم مفسده و مصلحت دارد؟! معلوم نیست. لذا ما در امثال این موارد مصلحت و مفسدهای برای حکم نمیدانیم.
🔹بالاتر از این باید گفت احکام وضعی تابع مصالح و مفاسد نیست، بلکه به اعتبار شارع است. به طور مثال اینکه خون داخل بدن پاک است و خارج بدن نجس چه مفسده و مصلحتی میتواند داشته باشد به جز اعتبار شارع؟؟
بلکه گاهی وقت ها شارع اجازه داده ولی ما میدانیم مفسده دارد مثل معامله بالغ که در اوایل بلوغ است مثل دختر نه ساله که ضرر میکند ولی شارع اجازه داده است.
👈 در نتیجه به نظر ما احکام تکلیفی تابع مفاسد و مصالح هستند، نه احکام وضعی.
📚 ر.ک: تقریرات درس خارج آیت الله حاج احمد #عابدی (حفظه الله)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اجتهادی
💠 جایگاه ذهن عرفی و عقلی در اجتهاد
🔹 هر چند ممکن است برهان صدّیقین از آیه شریفه «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُو» (آل عمران: 18) استفاده شود؛ اما مدتها باید بگذرد تا یک ملاصدرایی پیدا شود و آن برهان صدیقین را درک کند. یعنی این سخن عقلی را از آن آیه استخراج کند، که آفتاب آمد دلیل آفتاب.
🔸 اما در باب فروعات فقهی و امثال اینها که شامل کارهای روزمره و وظایف مردم است، تنها #متفاهم_عرفی حجت است. لذا فقیهی که در اثر مزاوله علوم عقلیهدقیقه، خاصیت فهم عرفیاش را از دست داده باشد، فقاهت و #تقلید از او محل اشکال واقع میشود.
🔹 همانطور که فقیهی که عرفی شده ــ که البته بسیار هم خوب است ــ اگر بخواهد در یک برهان #عقلی اشکال کند، ممکن است آنجا را خراب کند؛ چون در براهین عقلی اشکالات دقیقی وجود دارد، که فقیه عرفی در اثر آن ذهن خیلی صاف و عرفی خودش توجه به آن مناقشات نمیکند و مغالطهها را کشف نمیکند.
👈🏻 لذا فقیهی که خداوند متعال روزیاش کرده که ذوالریاستین و جامع بین هر دو باشد، اگر در مسائل عقلی وارد شود، مثل یک فیلسوف دقیق و عقلی وارد خواهد شد و اگر در فقه وارد شود، یک فهم عرفی صحیح خواهد داشت. البته این افراد نادر هستند، اما هستند کسانی که این دو مقام را با همدیگر میتوانند جمع کنند.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1397
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_تفسیری
💠 اختلاف قرائات
🔹اجمالش را بخواهید ما قبول نداریم. از طریق اهلبیت هم این ثابت نشده است.
1️⃣ تعارض روایات
آقای خويی آورده «إنّ القرآن نزل علي حرف واحد من عند واحد». خود موافقين اختلاف هم دلیل درستی ارائه ندادهاند.
2️⃣ اشکال تاریخی
ما معتقدیم به خاطر عظمت اسلام در قرن اول نمیشد با اسلام مخالفت کرد. اینها از بازیهای قرن دوم است که در قرن سوم به اوج خود رسید. تحریف و امثال آن اصلا در شیعه نبود و در اهل سنت هم از قرن دوم شروع شد.در ضمن دروغ هم زیاد وارد شده است.یک بیانی داریم که تاریخ تاریک است. پیدا کردن تاریخ صحیح به عنایات حضرت بقیة الله حل میشود.روایات قرأ فلان اصلا معنا ندارد. بحث اختلاف قرائات #بحث_بیهودهای است. ولی آنها (سنیها) این بحث را شدید دارند.روایاتی هم که ما داریم از اهل سنت گرفتهایم. در خود ما چند تا هست «نزل اینطور» یا «قرأ اینطور» که برای تحریف است، که #تحریف را قبول نداریم.
3️⃣ اشکال کلامی
قرآن طوری است که کلام بشر نمیتواند در آن راه پیدا کند «إنّه لکتاب عزیز لا ياتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حکیم حميد» حتی اعراب قرآن هم نمیشود تغییر داد. این #اعجاز قرآن است که تا روز قیامت باقی خواهد ماند، و این نمیشود مگر آنکه کلا از دسترس بشر خارج شود.
✅ لذا اختلاف قراءات قرآن و تحریف قرآن و هر چیزی به نحوی دخالت بشری در قرآن داشته باشد شوخی است، بازی است، باور نکنید. تمام معارف دین به #قرآن و سنت وابسته است.
📚 جلسه پرسش و پاسخ استاد آیت الله سید احمد#مددی (حفظه الله)
👈 نکات #تفسیری بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین